شرح دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
📌اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ یا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین .
📌ای خدا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان و از هر عیب و نقص پاک ساز و دلم در آزمایش رتبه دلهای اهل تقوی بخش ای پذیرنده عذر لغزشهای گناهکاران.
🍃اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ
خدایا مرا از گناهان شستشو بده، شما وقتی می خواهید به مهمانی بروید خودتان را پاکیزه و تمیز می کنید و شستشو می دهید و بدانیم که در ماه رمضان همه میهمان خداوند هستیم، آیا خودمان را از آلودگی های معنوی تمیز کرده ایم، آیا دلهایمان را از زنگار گناه شستشو داده ایم؟ « شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ » [2] و شما میهمان سفره پر برکت الهی هستید و باید خودمان را برای این ضیافت آماده می کردیم و با دلی پاک به این میهمانی برویم، لذا از خداوند می خواهیم که ما را از گناهان شستشو بده و لیاقت آن را بدهد که از این میهمانی استفاده کنیم
اگر یک مرتبه با اخلاص ازخدا بخواهید که شما را از آلودگی گناه پاک کند خدا می پذیرد باید مثل کودکی که اشک ریزان نزد پدر می رود و طلب بخشش میکند به محضر الهی رفت و عذر خواهی کرد.
📌و طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیوبِ
خدایا مرا از عیب هایی که به آن مبتلا هستم پاک کن، غیبت، ریا، تکبر، عجب، حسد و... این ها همه عیب هستند عمل معیوب مورد پذیرش درگاه الهی نیست
📌روایت:
اعمال ما باید از هفت آسمان بالا برود و در هر آسمانی برای هر عیبی می گویند « قف » به معنی « ایست » و ماموران الهی در آسمان اول به نامه عمل ما نگاه می کنند و اگر دیدند امروز من غیبت کرده
ام می گویند: بروید و « اضربوا هذا العمل بوجه صاحبه » این عمل را بر صورت صاحب آن بزنید و عمل در آسمان اول متوقف می شود، عمل بعضی ها از آسمان اول می گذرد چون اهل غیبت نبودند، ولی باز ملائکه آسمان دوم می گویند « قف » عمل را بررسی می کنند و متوجه می شوند که این شخص «عجب» داشته است، بعض دیگر اهل عجب هم نبوده اندو عمل به آسمان سوم می رسد و باز دستور به توقف می دهند و اگر آن شخص اهل « حسد » نبود به آن عمل اجازه می دهند که به آسمان چهارم برود و در آنجا برای رذیله « تکبر » عمل را متوقف می کنند، اگر اهل مراقبت نباشیم اموری مانند؛ ریاست، ثروت و علم تکبر می آورند
📌حدیث:
در روایت آمده است؛ زمانی که حضرت علی بن موسی الرضا ( علیه السلام ) میل به غذا داشتند تمامی غلامان را دعوت می کردند و با هم غذا می خوردند؛ شخصی گفت: یا علی بن موسی الرضا این امور برای شما خوب نیست، چرا با فقرا غذا می خورید؟ حضرت فرمودند: همه ما اولاد حضرت آدم هستیم و تفاوت درجات انسانها به تقوی است .یکی از ایستگاه ها توقف می کنی تا ببینند آیا این عملت از روی ریا بوده یا نه!
📌حکایت:
دلاکی عالمی را کیسه می کشید و در حین کیسه کشیدن از عالم پرسی: ریا یعنی چه؟
آن عالم گفت: همین که کیسه می کشی و می خواهی چرک های مرا به من نشان بدهی تا پول بیشتری بگیری، همین نشان دادن عمل را ریا می گویند ( قدیم تر ها وقتی کیسه می کشیدند، اگر چرک بیشتری در می آوردند انعام بیشتری می گرفتند و این عالم می خواست با زبان خود این دلاک با او حرف بزند )
🍃خلاصه هر آسمانی، عمل را از یک جهت بررسی می کند
خدایا از تو می خواهیم عمل ما را قبول کنی و اگر دنبال عمل خالصی مثل اعمال امیر المومنین می گردی این حسرتی است که بر دل می ماند!.
📌انواع بندگی:
بندگی خدا سه قسم است: نوع اول، از ترس جهنم است، و گاهی به طمع بهشت است، و نوع سوم؛ «تعظیما لله» است چون خداوند شایسته پرستش است باید او را بزرگداشت
📌وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ
خدایا قلب و دل مرا آزمایش کن به تقوی دل نه زبان، ممکن است زبان ما حرف از تقوی بزند و لی قلب و دل ما از آن بی خبراست و بهره ای از تقوی نداشته باشد، شخصی صد میلیون تومان در جاده پیدا کرد و آن را به صاحبش برگرداند این مسائل از آثار تقوی است
📌معنی تقوی:
دین چراغ قرمز و سبز دارد، چراغ قرمز مرز حرام است و چراغ سبز محدوده مباحات است؛ تقوی یعنی از چراغ قرمز ها عبور نکن.
رعایت چراغ قرمز ها هم دو نوع است گاهی راننده بخاطر ترس از جریمه ترمز می کند و گاهی بخاطر احترام به قانون مملکت، که دومی افضل است
📌یا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین
ای خدایی که همه لغزش های گنهکاران را اقاله می کنی
معنای اقاله:
جنسی را که از کاسب خریدی و می خواهی پس بدهی، مستحب است که فروشنده از مشتری پس بگیرد به این عمل اقاله گویند.
اقاله در مورد خداوند یعنی؛ خدایا گناهان ما را رایگان ببخش
@fatemi222
🔰جلسه بیست و سوم (آیه 39)
♦️فرزندآوری؛ نیاز همیشگی
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي وَهَبَ لي عَلَى الْكِبَرِ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَميعُ الدُّعاء
📌ستايش خداى راست كه دعاى مرا اجابت كرد و با وجود سالخوردگى من، اسماعيل و اسحاق را به من عطا فرمود. قطعا پروردگار من شنونده دعا و اجابتكننده آن است.
🔰رفتارهای تبلیغی:
1. به مردم هشدار جدی بدهید که تا چند سال دیگر پنجره جمعیتی ایران بسته میشود و اگر بسته بشود آثار زیانباری برای جامعه دارد.
ابراهيم عليه السلام تا كهنسالى فرزندى نداشت ولى در هنگامى كه- طبق عادت- نمىتوانست صاحب فرزند شود، دعايش مستجاب و داراى دو فرزند شد؛ همسرش هاجر، اسماعيل را و همسر ديگرش ساره، اسحاق را به دنيا آورد.
سن ابراهيم را در هنگام تولد اسماعيل 99 و در هنگام تولد اسحاق 112 سالگفتهاند، ولى مفسران در اين مورد اختلاف نظر دارند.
📌دو فرزند ابراهیم (اسماعيل و اسحاق) از نعمتهاى ويژهى خداوند هستند، زيرا:
1. با دعاى پيامبر خدا ابراهيم به وجود آمدند.
ما هم از خدا بخواهیم و فرزندان خود را با دعا تقاضا کنیم.
2. در زمان پيرىِ پدر به دنيا آمدند.
لذا کسانی که فرزند دار نمیشوند، نباید نا امید شوند.
فرزند هديهاى الهى است، ولى اين كه انسان در كهنسالى داراى فرزند نيكو و صالح شود، نعمتى ديگر است.
3. اولاد صالح بودند.
نه اینکه دغدغه برخی این باشد که فرزند را در فلان تاریخ به دنیا بیاورند تا تاریخ تولد رُندی داشته باشد.
ضمناً آنچه مهم است، اولاد صالح است، چه از كنيز باشد و چه از غير آن. (اسماعيل از كنيز و اسحاق از آزاده بود)
4. سرسلسلهى انبياى بعدى شدند.
برخی بهانه تربیت فرزند دارند، لذا بچه دار نمیشوند. در حالیکه میبینیم ابراهیم در پیری فرزند آورد و هر دو از انبیا شدند. ستایش ابراهیم برای همین است که از خدا درخواست کمک میکند. زيرا ابراهيم به سنّ پيرى رسيده و هنگام مرگش نزديك شده بود.
📌مؤلفههای مؤثر بر فرزندآوری
انسان اگر نسبت به فرزند، باورهای توحیدی داشته باشد قطعاً تاثیر مهمی در فرزند آوردن و تکثیر نسل دارد باور کنیم که:
1. فرزند هبه و هدیه الهی است یعنی نگاه توحیدی به فرزند.
اگر انسان نگاه و باورش این باشد که فرزند هبهی الهی و هدیه خداست نوع رفتارش نسبت به فرزند و تربیت فرزند و توجه به فرزند عوض میشود.
2. فرزند از نعمتهایی است که علاوه بر شکر، حمد بر آن واجب است. شکر در مقابل نعمتها است ولی حمد اعم از شکر است؛ یعنی همینکه دیگران هم فرزند بیاورند ما باید از خدا تشکر کنیم.
3. در دوران پیری نیز فرزند آوردن خوب است. حضرت ابراهیم در سن پیری دارای فرزند شد.
4. هدف از فرزندآوری باید خدمت به دین اقامه نماز و حفظ مکتب اسلام باشد.
5. فرزندان ابراهیم نتیجه دعاهای حضرت ابراهیم است سعی بکنیم برای داشتن فرزندان خوب فراوان دعا کنیم.
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
هشت نکته درباره #غصب
1⃣👈 #غصب آن است که انسان از روی #ظلم وستم بر #مال یا #حق کسی دست اندازی کند.
2⃣👈 اگر #عین مال غصبی موجود باشد باید آن رابه مالک برگرداند، گر چه موجب #ضرر بر غاصب باشد.
3⃣👈 غاصب همانگونه که #ضامن عین مال غصبی است، ضامن #منافع آن در مدت غصب شده نیز می باشد اگر چه از منفعت آن بهره ای نبرده باشد.
4⃣👈 اگر #نقص و #عیبی در مال غصبی پیدا شود، واجب است علاوه بر رد آن به مالک، #تفاوت عیب ونقص آن را نیز بپردازد.
5⃣👈 کسی که در ملک غصبی #نماز 🤲 می خواند، اگر چه فقط روی فرش باشد، نمازش #باطل است.
6⃣👈 نماز خواندن در ملکی که #منفعت آن مال دیگری است، بدون اجازه کسی که منفعت مال اوست باطل است.
7⃣👈 تصرف در مال #مشترک بدون رضایت #شریک، غصب وحرام است و نماز خواندن درآن باطل است.
8⃣👈 تصرف در مال #میتی که به مردم #بدهکار است حرام و نماز خواندن در آن باطل است، مگر تصرفات جزئی.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۸۶۷ و ۸۷۲ و ۸۷۶
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۲۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
منبرک فاطمی
🔰جلسه بیست و سوم (آیه 39) ♦️فرزندآوری؛ نیاز همیشگی الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي وَهَبَ لي عَلَى الْكِب
جلسه بیست و سوم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم👆
🔻ما بتپرستیم🔻
حقیقت بتپرستی چیه⁉️🤔
چه موقع میگیم یه نفر بتپرست شده⁉️
پاسخ اینه که👈 بتپرستی به معنای پرستیدنِ چیزی «غیرِ حق» است.
یعنی اینکه شخص، به چیزی «غیرِ حق»، شیفتگی داشته باشه.
☝️ خیلی از ماها، در کنارِ خدایِ یکتا، یک یا چند خدای دیگه هم داریم، که بعضی وقتها یا همیشه، از دستوراتشون پیروی میکنیم.😨😱
بعضیها آنچنان به این معبودهای «غیرِ حق»، تعلّقِ خاطر و شیفتگی پیدا کردند، که حاضرند برای به دست آوردنشون دست به هر کاری بزنند.
حالا این «غیرِ حق» ممکنه هر چیزی باشه:
👈 ثروت، مقام، شهرت، میز، محبوبیت، حیثیت اجتماعی، ریاست، علم، و...
👈 حتّی ممکنه «هوایِ نفسِ» باشه.
🕋 أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان/۴۳)
💢 آیا دیدی کسی را که هوایِ نفسش را بعنوانِ معبودِ خود برگزیده است؟!
اگر کسی بتِ چوبی، یا بتِ فلزی رو بپرسته، بهش میگن بتپرست. حالا اگر کسی هوای نفسِ خودش رو بپرسته، چی⁉️🤔
👈 پرستشِ «هوایِ نفسِ» هم بتپرستی است.
☝️ اون خدایِ دوّم، یا بُتِ نتراشیدهای که بینِ اکثرِ ماها رواج داره، و اتفاقاً پیروانِ زیادی هم داره، بُتِ نفسِ ماست، یا همون هوای نفس.
✅ هر جایی که بین خواستهی خدا و خواستهی ما تضادّ پیش اومد، همونجا میشه فهمید که:
ما خداپرستیم یا نفسپرست؟!
ما مطیع خدائیم یا مطیعِ این بُتِ نفس؟!
❌ نشون به اون نشون که:
میگیم:👈 «چون دلم میخواد»
ولی نمیگیم:👈 «چون خدا میخواد».
✅ با این حساب، اگر من شیفتهی #عقاید و افکار و باورهایِ خودم باشم، و اونها رو بپرستم، این هم نوعی بتپرستی است.
🤔 اگر کسی یکسری عقاید و باورها داره، و چنان شیفتهی این عقاید و باورها است که اجازه نمیده هیچکس به اونها نزدیک بشه، و حتّی راجع به اونها حرف بزنه، چنین شخصی هم به نوعی بتپرستی مبتلا شده.
❌ مومن عقیدهپرست و هویپرست نیست.
فرق مؤمن با معتقد در اینه که:
👈 مؤمن شیفتهی حق است، ولی معتقد شیفتهی عقیدهی خودش.
👈 مومن خودش رو «طالبِ حقیقت» میدونه، نه «مالکِ حقیقت».
از این جهت همیشه پویا است. همیشه دنبالِ بهتر شدن هست. یکجا ساکن نمیمونه. مدام دنبالِ اصلاحِ عقاید و باورهای خودش هست.
عقیده👈 از کلمهی عَقد گرفته شده، به معنای گره خوردن. مثلاً وقتی میگیم زن و مردی عَقد کردند، به همین معناست.
❌ مومن، به عقاید خودش نمیچسبه، به عقاید خودش گره نمیخوره. بلکه مُدام دنبالِ اصلاحِ افکار و عقایدِ خودش هست.
☝️ #مومن اگر به این نتیجه رسید که اعتقادات و افکاری که تا حالا داشته اشتباه بوده، یا نیاز به اصلاح داره، به راحتی از اون افکار و اعتقادات دست میکشه.😌
❌ امّا معتقد اینطوری نیست.
#معتقد، افکار و اعتقاداتش به جونش بسته است. اگر بخوای اعتقاداتش رو ازش جدا کنی، انگار میخوای پوستش رو بکنی.😨😰
📣 خدا در قرآن بشارت داده به بندههایی که همیشه دنبالِ بهترین هستند، و گوششون رو باز گذاشتند.
بندگانی که حرفهای مختلف را میشنوند، و از بهترینِ اونها تبعیت میکنند:👇
🕋 فَبَشِّرْ عِبَادِ (زمر/۱۷) الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ، فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ، وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر/۱۸)
💢 به بندگانِ من بشارت بده.
💢 همان کسانی که سخنانِ مختلف را میشنوند، و از نیکوترینِ آنها پیروی میکنند.
💢 آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندان هستند.
📣 خیلی از ماها بتپرستیم، به فکر باشیم.
🤔 با خودمون فکر کنیم..
راستی بتِ ما چیه⁉️
ما چه چیزی رو میپرستیم؟؟⁉️
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
نماز فرزند برای والدین👉👇👇:
این نماز دو رکعت است .در رکعت اول بعد از سوره حمد ،ده مرتبه این آیه مبارک را بخواند:
«رَبِّ اغفِر لی وَلِوالِدَیَّ ولِلمُومِنینَ یَومَ یَقوُمُ الحسابُ»
ودر رکعت دوم بعد از سوره حمد،ده مرتبه این آیه مبارکه را قرائت کند:
«رَبِّ اغفِر لی وَلِوالِدَیَّ ولِمَن دَخَلَ بَیتی مُومِناً لِلمُومِنینَ واَلمُومِناتِ»
ودر آخر وقتی نماز تمام شد ده مرتبه بگوید :
«رِب ِّارحِمهُما کَما رَبَّیانی صَغیراً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در شرائط کنونی برای روز قدس چه کنیم؟
یک عملیات فرهنگی
"بسم الله الرحمن الرحیم"
🔰شرح دعای بیست و چهارم رمضان
🔹«اللهمّ إنّی أسْألُک فیه ما یُرْضیک وأعوذُ بِک ممّا یؤذیک وأسألُک التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَک ولا أعْصیک یا جَوادَ السّائلین».
🔹«خدایا امروز از تو رضایت و خشنودی ات را خواهانم و به تو پناه مى برم از آن چه تو را بیازارد و در این روز از تو می خواهم که توفیق فرمانبرداری و سلب نافرمانى ات را به من عطا کنی اى بخشنده سائلین».
🔹 در این دعا از خداوند خواستاریم که به ما توفیق دهد آنچه را که رضایت او در آن است انجام دهیم، حال می خواهیم بدانیم که رضایت خداوند در چه چیزی می باشد؟ و چه چیزهایی موجب رضایت پروردگار عالمیان می گردد؟
🔹باید در جواب بگوییم هر عملی را که خداوند انسانها را به انجام آن امر فرموده است؛ موجب رضایت خداوند از بندگان است که اگر بنده ای به آن دستورات عمل نماید رضایت خداوند را برای خود واجب نموده و اگر نافرمانی از آن دستورات نماید خشم و غضب الهی را بر خود واجب نموده است. اگر میخواهید بدانید که خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.
🔹وی با اشاره به حدیثی که انسانها را مانند بیمار و خداوند را مانند طبیب توصیف می کند؛ یادآور می شود: همانطور که دکتر هر چه بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گله نکنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینکه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است که انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد. به عنوان مثال: انفاق کردن، اقامه نماز، پرداخت زکات موجبات رضایت الهی از بندگان، و دروغ و تهمت و غیبت، موجبات خشم و غضب پروردگار عالمیان می باشد که ما در این روز از خداوند خواستاریم ما را جزو کسانی قرار دهد که به دنبال جلب رضایت او باشیم نه خشم و غضب او که همانا خداوند سخت عذاب است ”أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ”.(مائده،98)
🔹 منظور از «و اعوذ بک مما یوذیک» در این دعا چیست؟ می گوید: در اینجا منظور از مما یوذیک «آنچه که ترا ناپسند است» انجام اعمالی است که خداوند انسان را از انجام آن اعمال منع نموده است. مثل: دروغ، غیبت، تهمت، فحش که هنگامی که انسانی یکی از این اعمال را انجام دهد موجبات عذاب و عقوبت الهی را فراهم می سازد. به عنوان مثال: امام موسی بن جعفر (ع) در حدیثی فرمودند: "ان الله حرم الجنه علی کل بذی قلیل العیاء لایبالی ما قال و ما قیل فیه" یعنی: "خداوند بهشت را حرام نموده بر کسانی که دارای زبانی فحاش اند و حیای آنها کم است، باک ندارند از اینکه خودشان چه می گویند و باک ندارند که درباره آنان چه گفته می شود" که این نمونه ای از اعمالی است که در پیشگاه خداوند زشت و ناپسند است و انجام آن باعث عقوبت الهی می گردد، که ما نیز در این روز به خداوند پناه می بریم تا ما را از تمامی اعمالی که موجبات خشم و غضبش را فراهم می کند دور سازد.
🔹مالاندوزی برای وراث
🔹 «و اسئلک التوفیق فیه الان اطیعک و لااعصیک یا جوادالسائلین»؛ خدایا از تو توفیق میخواهم که در ماه رمضان اطاعت تو را کنم و گناه انجام ندهم! روایت داریم از امام نهم (ع) که فرمود: مؤمن باید 3 خصلت داشته باشد. اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه کند و سوم اینکه نصیحت دیگران را قبول کند. وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم که اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت میکشید؟ در پایان دعا برای استجابت دعا میگوییم؛ ای خدایی که به هر کسی که از تو چیزی سؤال میکند، تو جود میکنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را اجابت کن! ما گاهی سائلین را رد میکنیم؛ اما خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیکند؛ ولی گاهی چیزی که صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میکند: در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها که به ما میدهی چیست؟ خطاب میآید که در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میکنیم.
🔹سرانجام اطاعت یا نافرمانی خدا
🔹هر بنده ای برای آنکه به هدایت و رستگاری دست یابد لازمه آن این است که اطاعت خداوند و رسولش را نماید، چرا که رسول، فرستاده خداوند است که دستورات خدا را برای مردم بیان می دارد. اگر کسی از رسول خدا (ص) اطاعت نکند یقینا خدا را اطاعت نکرده و کسی که خدا را اطاعت نکند از پیروان شیطان گشته و کافر تلقی می گردد به طوری که خداوند عزوجل در قرآن کریم می فرماید: "قل اطیعوالله و الرسول فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین"(آل عمران32) یعنی "بگو اطاعت خداوند و رسولش را کنید پس اگر روی برگردانید به درستی که خداوند کافران را دوست ندارد". پس کسانی که نافرمانی خداوند و رسولش را می کنند جزو کافرانند و از رحمت خداوند به د
ور می باشند و خداوند آنان را هدایت نمی کند چنانچه در قرآن می فرماید: "إِنَّ اللهَ لاَیَهْدِی القَوْمَ الکَافِرینَ " (مائده67) یعنی "و خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند." پس ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم که به ما توفیق دهد تا از دستوراتش پیروی نموده و هیچ گاه نافرمانی او را ننماییم.
🔹نماز شب بیست و پنجم
🔹نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت علی (ع) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده می شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است.
نماز شب بیست و پنجم، 8 رکعت (چهار تا دو رکعتی)، است که در هر رکعت بعد از حمد 10مرتبه سوره توحید خوانده می شود و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در ثواب این نماز فرمود: هر کس بخواند، نوشته می شود از برای او ثواب عابدین
باسمه تعالی
🔰جلسه بیست و چهارم (آیه 40 و 41)
👌نسل مطلوب اسلام
رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ پروردگارا، مرا برپادارنده نماز گردان و از نسل من نيز نمازگزارانى قرار ده. پروردگارا، و دعا مرا بپذير.
🔸رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب پروردگارا، مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را روزى كه حساب برپا مىشود بيامرز.
🔸رفتارهای تبلیغی:
1. ضرورت تربیت عبادی فرزندان را تبیین کنید. به ویژه تربیت برای نماز خواندن.
🔸نسل مطلوب
داشتن فرزند، یک دغدغه و تربیت صحیح و رشد آن دغدغه دیگری برای والدین است. دغدغهی آیندهی بچهها و شغل آنها و وجهه اجتماعی سیاسی و اقتصادی آنان از دیگر دغدغههای مهم والدین است.
حضرت ابراهیم در این آیه دغدغه مهمش را اقامه نماز مطرح مینماید.
🔸 برای اقامه نماز:
1. فرق است بین نماز و اقامه نماز. والدین باید سعی بکنند بچهها را به اقامه نماز دعوت کنند.
2. برای اقامه نماز باید دعا کرد تا خدا عنایت کند.
3. اگر میخواهند بچهها اقامه نماز کنند، اول باید انسان خودش اقامه نماز کند. رفتار فرزندان محصول دیدن رفتارهای ماست و تربیت فرزند منوط به تربیت خود والدین است.
4. انسان اول برای خودش دعا کند سپس برای نسلش.
🔸ضرورت نماز برای فرزندان
در اين آيه ابراهيم عليه السلام از خدا مىخواهد كه بر پا دارندهى نماز باشد؛ يعنى هم نماز را به جا آورد و هم در راه برپايى نماز تلاش كند.
ابراهيم عليه السلام براى فرزندانش نيز دعا مىكند و بار ديگر به ما مىآموزد كه نسل آينده را فراموش نكنيم و به آنان دعا كنيم.
يكى از دعاهاى ابراهيم عليه السلام آن است كه خدا دعاهاى او را مستجاب فرمايد. مىدانيم كه خدا دعايى را مىپذيرد كه از قلبى پاك برخيزد، پس مفهوم اين تقاضا به طور ضمنى آن است كه خدايا توفيق بده تا قلب و روح خود را پاك دارم تا دعايم مورد پذيرش تو قرار گيرد.
در دعاهاى ابراهيم عليه السلام بارها از واژهى «ربّ» استفاده شده است. اين نشان دهندهى تأثير اين واژه در استجابت دعا و يا يكى از آداب دعاست.
در دعاى ابراهيم عليه السلام آمده است كه برخى از فرزندانم را برپا كنندهى نماز قرار ده و اين نكته اشاره دارد كه ممكن است برخى از فرزندان ابراهيم نمازگزار نشوند بلكه كافر شوند.
با آنكه رسالت انبيا اقامهى دين است اما دعا براى اقامهى نماز به جاى آن، نشانه آن است كه نماز چهره و سيماى تمامنماى دين است.
اقامهى نماز، عِدل و همتاى رهبرى است. حضرت ابراهيم در دو مورد عبارت «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» را بكار برد: يكى دربارهى نماز نسل خود «مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» و يكى در مورد رهبرى نسل خود هنگامى كه خداوند به ابراهيم فرمود: «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي» من تو را امام مردم قرار دادم ابراهيم گفت: پروردگارا ذريّه مرا نيز به اين مقام برسان.
🔸الزام برای نماز خواندن
در ایات و روایات، برای نمازخواندن فرزندان دستور داده شده است.
«وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا» خانوادهات را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش» (طه، 132)
«وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ» و همواره خاندان خود را به نماز و زكات امر مىكرد. (مریم، 55)
پیامبر: «مروّا صبیانکم بالصلاه اذا بلغوا سبعا» فرزندان خود را هنگامى که هفت سالهاند به نماز خواندن وادارید.
«کان على بن الحسین(ع) یأمر الصبیان یجمعون بین المغرب والعشاء ویقول هو خیرٌ من أن یناموا عنها» امام سجاد علیهالسلام پیوسته کودکان را امر مىکرد که نماز مغرب و عشارا با هم (بدون فاصله) بخوانند و مىگفت که این بهتر از آن است که بین این دو به خواب روند (و نماز عشا از ایشان فوت شود).
🔸توجه به نسل گذشته
انسان باید توجه به نسل گذشته و پدر و مادرش بنماید خدمت به پدر و مادر بعد از مرگ بسیار مهم است لذا دعا کردن برای پدر و مادر بعد از مرگ والدین.
فرق نمیکند والدین کافر باشد مؤمن یا مسلمان .
انسان باید برای والدین دعا کند که خداوند آنان را ببخشد یکی از دغدغههای مهم فرزند برای پدر و مادر مسألهی قیامت پدر و مادر است که برای آنها دعا کند که در روز قیامت مورد مغفرت الهی قرار بگیرند.
منبرک فاطمی
در شرائط کنونی برای روز قدس چه کنیم؟ یک عملیات فرهنگی
ماموریت فرهنگی قدس👆
منبرک فاطمی
باسمه تعالی 🔰جلسه بیست و چهارم (آیه 40 و 41) 👌نسل مطلوب اسلام رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ
جلسه بسست و چهارم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم👆
دل هوای روی ماه یار دارد جمعه ها
دل هوای دیدن دلدار دارد جمعه ها
صبح جمعه چشم در راهیم ما ای عاشقان
یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها
چشم های منتظر با اشک های عاشقی
هر نگاهش حرف ها بسیار دارد جمعه ها
آفتابا امرکن تا ابرها پنهان شوند
آسمان بر تابشت اصرار دارد جمعه ها
بی تو دلتنگیم جان مادرت زهرا بیا
بی تو دیگر حالت تکرار دارد جمعه ها
دلخوشم با جمله ای سرشار ازعشق و امید:
یار با ما وعده دیدار دارد جمعه ها
#فلسطین_به_ما_چه
💢اگر امروز، امام علی(ع) بود از #فلسطین... حمایت میکرد؟
در تحلیلهای لیبرال مسلک؛ علی(ع) را امام مهربان و رحمانی معرفی می کنند.
آنها علی(ع) را یک عارف غیرسیاسی میدانند که مدام در حال #عبادت و کمک به فقرا بوده است.
برخی از جماعت #آمریکا_پرست که مدام از این قبله خود میگویند؛ به #ترامپ اعتراض نمیکنند که چرا #زور میگویی و به تو چه؟
اما به مسلمانان میگویند: فلسطین به ما چه؟
✅ اما اگر الان #امیرالمومنین حاضر بودند از #فلسطین در مقابل رژیم کودک کش اسرائیل حمایت میکردند؟
مبنای این حرف چیست؟
روایات و کلام حضرت نشان میدهد که #ایشان ظلم به زن غیرمسلمان را هم تحمل نمیکنند، چه رسد به....
✅خطبه ۲۷ نهج البلاغه:
شنیده ام كه یكى از آنها بر #زن مسلمانى داخل شده و دیگرى ، بر زنى از اهل ذمّه(یهودی) و، #خلخال و #دستبند و گردنبند و گوشواره اش را ربوده است و آن زن جز آنكه از او ترحم جوید چاره اى نداشته است.
آنها پیروزمندانه، با غنایم، بى آنكه زخمى بردارند، یا قطره اى از خونشان ریخته شود، بازگشته اند. اگر مرد مسلمانى پس از این رسوایى از اندوه بمیرد، نه تنها نباید ملامتش كرد بلكه #مرگ را سزاوارتر است
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣
#منبرک_فاطمی
@fatemi5