eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
987 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✋موضوع‌های پیشنهادی دهه آخر صفر ۱۴۰۰ ۱_اهمیت اربعین سال ۶۱ ۲_پیام های زیارت اربعین ۳_اهمیت زیارت خصوصاً زیارت امام حسین علیه السلام و جایگاه آن ۴_اسوه و الگو بودن پیامبر و اهلبیت ۵_اصول سبک زندگی اهلبیت اهلبیت خصوصاً پیامبر امام رضا و امام حسین با مثال های از زندگی این سه بزرگوار ۶_رحمت للعالمین ۷_خلق عظیم ۸_مردمی بودن ۹_عطوفت و قاطعیت داشتن ۱۰_سبک زندگی امام مجتبی علیه السلام ۱۱_سبک زندگی رضوی علیه السلام 👈پنج ویژگی برجسته پیامبر (ص) در قرآن کریم https://www.mehrnews.com/amp/5062431/ ۱۴ محور اساسی در متن زیارت اربعین 👈مضامین زیارت اربعین https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6444/8160/107510/%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86 👈شش نکته طلایی در زیارت اربعین. https://jamejamonline.ir/fa/news/969292/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86 ◾️زیارت - https://fa.wikishia.net/view/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA ◾️زیارت - http://www.wikifeqh.ir/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA
پای جانان، نثارِ جان عشق است طعنه خوردن از این و آن عشق است نیمه شب فرصت تقرّب ماست یادِ معشوق، در نهان عشق است هر که ظرفش شکست بالا رفت چون که همراهِ امتحان عشق است همه دنبال سود و منفعتند ضرر و نفعِ عاشقان عشق است هرچه جز عشق بی گمان فانی است آنچه باقی است بی گمان عشق است اول صبح با تمام وجود ذکر یا صاحب الزمان عشق است خیر من وصل یا که هجران است؟ هرچه او خواسته همان عشق است بگذارید در به در بشوم... وسط صحن جمکران، عشق است اربعین، رفتنِ به سوی حسین بی قرار و جَزع کنان عشق است پابرهنه به شارع العباس برسم لحظه ی اذان عشق است شاعر: @hosenih
رسیدی از سفر ای خواهرِ قامت کمانِ من بیا بنشین کنارم ای فدایت روح و جانِ من مزارم را در آغوشت بگیر آرامش من باش کنارم استراحت کن عزیزم! میهمانِ من بگو سنگ صبورم! اشک هایت را نکن پنهان بخوان از ماتم هجرانمان ای روضه خوانِ من ببین در خاک خفته پیکرم، خوب است احوالم غمت آتش زده اما به عمق استخوانِ من فدای دست هایِ تازیانه خورده ات زینب(س) همان دستی که شد در کربلا یاری رسانِ من پس از یک اربعین برگشته ای و در نبودِ من حفاظت کردی از جانِ تمام کودکانِ من اگر شد باعثِ زحمت حلالم کن که میدانم سپر بودی برای دخترم ای مهربانِ من اسیرِ من شدی! دلواپست بودم، خبر داری به روی نیزه از دلشوره هایِ بیکرانِ من حلالم کن اگر دروازهٔ ساعات پیرت کرد حلالم کن اگر که خیزران زد بر دهانِ من! شاعر: @hosenih
یک اربعین آتش گرفتم از فراقت آتش گرفتم از غم و رنج و مصیبت تا که دوباره زائرت باشم برادر چله گرفتم، چله در رخت اسارت یادم نرفته تشنه بودی بین گودال هَل مِن مُعینت ماند آخر بی اجابت یک لقمه نان هم بعد تو راحت نخوردم حتی ننوشیدم پس از تو آب، راحت یادم نرفته لحظه ای که نیزه خوردی تکیه زدی بر نیزه ای غرق جراحت در خاطرم مانده سرت را می بریدند در خاطرم مانده زمان سخت غارت با گریه افتادم به روی پیکر تو با کعبِ نی بُردند من را از کنارت دور از نگاه ساقی لشکر ابالفضل خیلی به ما شد شام عاشورا جسارت دیدی مرا بر ناقه ی عریان نشاندند؟! دیدی چگونه شد ادا اجر رسالت؟! در آسمان کردی طلوع و سر شکستم وقتِ غروبت جان سپردم در حقیقت هر جا که رفتم مثل حیدر خطبه خواندم نام تو را بردم برادر با جسارت من دشمنت را بر سر جایش نشاندم با ذوالفقار صبر و تیغ استقامت اما دلم خیلی پر است از دشمنانت بر حرمله، بر ابن سعد و شمر لعنت هر کس که می افتاد ما را می کشیدند حتی به ما یک دم نمی دادند مهلت قبل از ورود شام با صوت حزینم گفتم به نیزه دار تا از یک راه خلوت... ... این دختران را وارد این کوچه ها کن لج کرد با ما آن خبیث بی مروت دروازه ی ساعات ما را دوره کردند خیلی در آن ساعات افتادم به زحمت از صبح دَم تا عصر مابین اراذل... باشد نمی گویم بماند تا قیامت تا سنگ خوردی سنگ خوردم، بین عشاق گونه به گونه می رود صورت به صورت یک خواهشی دارم بیا و جان زینب چیزی نپرس از دخترت از آن امانت داغ رقیه مثل داغ مادرم بود نگذار تا این که بمیرم از خجالت خیلی برایت درد و دل کردم ببخشید آخر رسیده بر دلم غم بی نهایت غم گر غم یار است شیرین است این غم باشد برادر جان دگر خوردم شکایت من می روم باور مکن زنده بمانم من می روم دیگر از این وادی غربت شاعر: @hosenih
💢مشاهده ویژه نامه اربعین در لینک زیر: 👇👇👇 https://www.balagh.ir/content/16530
با بچه‌هایم، سر یک سفره!.pdf
2.69M
کتاب منبر «با بچه‌هایم، سر یک سفره!» (نگاهی نو به موضوع کاهش جمعیت در خانواده‌های حسینی) به صورت رایگان منتشر شد. ــــــــــــــــــــــــــــ ده جلسه سخنرانی روشمند ویژهٔ جمعیت، متناسب با ایام تبلیغی محرم و صفر ــــــــــــــــــــــــــــ بررسی علل کاهش جمعیت ... - فرزندان نان‌خورند یا نان‌آور؟! - ما هم سر سفره فرزندانمان هستیم؟! - دنیا دارد انسان را دعوت به تنهایی می‌کند. - سونامی سالمندی در راه است. - تنها راه نجات، هم‌بستگی اجتماعی برای رفع موانع فرزندآوری، سرِ سفرۀ حسین (علیه‌السلام) ــــــــــــــــــــــــــــ عناوین ده جلسه: - جلسه اول: سر سفرۀ بچه‌های حسین(ع)! - جلسه دوم: یک نان‌آور بیشتر! - جلسه سوم: به سختی‌اش می‌ارزد! - جلسه چهارم: سفرۀ تنهایی - جلسه پنجم: سر کدام سفره نشسته‌ای؟ - جلسه ششم: سفره گردانت کیست؟! - جلسه هفتم: سفره را او پهن می‌کند! - جلسه هشتم: تربیتش با ما! - جلسه نهم: حمایت عباسی - جلسه دهم: سفرۀ همیشه باز! ــــــــــــــــــــــــــــ @fatemi222
منبرک فاطمی
کتاب منبر «با بچه‌هایم، سر یک سفره!» (نگاهی نو به موضوع کاهش جمعیت در خانواده‌های حسینی) به صورت را
ده جلسه سخنرانی روشمند ویژهٔ جمعیت، متناسب با ایام تبلیغی محرم و صفر با عنوان: «با بچه هایم، سر یک سفره!» (نگاهی نو به موضوع کاهش جمعیت) 👆👆
در قران کریم ۹ آرزویی که انسان بعد از مرگ می کند ذکر شده است . 1⃣ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! خاک میبودم ‏ (ﺳﻮﺭة النبأ‏ء 40) 2⃣ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! برای آخرت خود چیزی میکردم.‏( ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺠﺮ 24 ‏) 3⃣ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! نامه اعمالم برایم داده نمی شد.‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﺤﺎﻗﺔ 25) 4⃣ يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! فلان انسان را به دوستی نمیگرفتم ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 28 ) 5⃣ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! فرمانبرداری الله و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم را میکردیم. ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ 66) 6⃣ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! راه و روش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را تعقیب میکردم ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 27) 7⃣ يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! من هم با آنها میبودم حال کامیابی بزرگ حاصل میکردم ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ 73‏) 8⃣ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! با رب خود کسی را شریک نمییآوردم.‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻜﻬﻒ 42) 9⃣ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين ﺍﮮ ﮐﺎﺵ ! راهی برابر شود که دوباره به دنیا برگردیم و نشانی های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مومنین شویم ‏(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﻧﻌﺎﻡ 27) خداوند متعال همه ما را هدایت به صراط المستقیم نماید . آﻣِﻴﻦ ﻳَﺎ ﺭَﺏَّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴْﻦ @fatemi222
✋بحث امشب راز رحمت للعالمین بودن پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله )👇
سلام حاجی جان خدا خیرتون بده امسال با وجود مشغله های مسجد اصلا فرصت مطالعه برای منبر نداشتم بیشتر منبرام از کانال پر برکت شما بود خواستم تشکر کنم اجرتون با سید الشهدا علیه السلام .ممنون امینی
حضرت(ص) به اندازه ای به هدایت مردم حریص بود که دوست داشت همه آنها به بهشت بروند. ساده زیست بود و هرگز درگیر تشریفات نمی شد.
✋«یکی از مهمترین ویژگی های حضرت رسول(ص) که باید به آن توجه کرد این بود که ایشان هرگز جویی نمی کردند. 👈حتی با دشمنان ستیزه جو نبودند. در همه موارد جانب اعتدال را رعایت می کردند. 👈از همین یک ویژگی می توان بهترین بهره ها و درس ها را گرفت. 👈چه بسیار مشکلاتی که از سر همین یک خصیصه به زندگی انسان بار می شود و عواقبی چون اختلافات خانوادگی، از هم گسستن دوستی ها و پیوندها و ... را رقم می زند.»
در مورد این رحمت للعالمین بودن مصادیق متعددی داریم؛ یک بُعد رفتارهای شخصی پیامبر(ص) است که در بُعد برخورد با سایر فِرَق و نحله ها دیده می شود و بُعد دیگر رفتارهای داخلی است. 👈ما پیامبر(ص) را بیشتر به آن ویژگی های رفتاری اش می شناسیم، خداوند در قرآن می فرماید: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى»، حضرت(ص) به اندازه ای به هدایت مردم حریص بود که دوست داشت همه آنها به بهشت بروند و کسی به جهنم نرود، تا اندازه ای که خداوند فرمود این قدر خودت را به زحمت نینداز. @fatemi222
👈مثال دیگر در مورد برخورد رسول خدا(ص) با سایر فرق و نحله ها است. برای مثال در مورد یهودیان که قطعا اگر خیانت نمی کردند پیامبر(ص) رفتاری متفاوت با آنها داشت. 👈آنچه که مشخص است اینکه رحمت رسول مکرم اسلام(ص) شامل حال همه گروه ها می شود. حتی مشرکان که اگر خودشان هم نمی خواستند بهشتی شوند، پیامبر(ص) تلاش می کرد آنها را بهشتی کند. 👈این رفتار و رحمت واسعه حضرت(ص) ابعاد واسعه ای دارد، اگر مردم به آموزه های پیامبر(ص) عمل کنند جهان گلستان می شود و دیگر هیچ کس در فقر به سر نمی برد، افراد اجازه ظلم به یکدیگر را نمی دهند، جامعه ایده آل و تمدنی مبتنی بر آموزه های الهی در آن جاری می شود.
🔺اما از پیامبر اعظم درخواست می کردند که در حق مشرکین نفرین کند می فرمود : من برای رحمت آمده ام نه لعنت بلکه در حق آنها و برای هدایت آنها دعا می کرد . 👈همچنانکه پیامبر رحمت در فتح مکه وقتی وارد شهر شد با کفار و مشرکین که از هرگونه اهانت و جسارت و غارت و تجاوز بر پیامبر و یاران او کوتاهی نکردند و انتظار مجازات را داشتند اما همه را مو رد عفو و بخشش قرار داد فرمود : « الیوم یوم المرحمه » امروز روز رحمت و مهرورزی است . « اذهبوا انتم الطلقا » بروید امروز همه شما آزاد هستید . 🔺پیامبر رحمت حتی در لحظه مرگ دلواپس عذاب امت گناهکار خود در قیامت بود هنگامی که ملک الموت برای قبض روح آمد پیامبر فرمود صبر کن برادرم جبرئیل بیاید بعد از مدتی که جبرئیل آمد فرمود چرا دیر آمدی؟ 👈جبرئیل عرض کرد یا رسول الله مشغول تزئین بهشت بودیم فرمود : اینها دلم را خوش نمی کند بگو با امت من چه خواهد شد جبرئیل رفت و برگشت و عرضه داشت خداوند سلام می رساند و می فرماید آنقدر از امت خود در روز قیامت شفاعت کن تا خودت راضی شوی . 🔻علی(ع) نقل کردکه رسول خدا فرمود :در روز قیامت در موقف شفاعت می ایستم و آنقدر گنهکاران را شفاعت می‌کنم که خداوند می فرماید : 👈ارضیت یا محمد آیا راضی شدی من عرض می کنم رضیتُ رضیتُ راضی شدم راضی شدم. 👈 در روز قیامت همه انبیا و مردم می گویند وَ انفُسَاه اما پیامبر رحمت می فرماید اُمتی امتی .
✅رسول اعظم؛ مظهر رحمت و رأفت الهی 👌رحمت و رأفت پیامبر اعظم تجلی رحمت و رأفت بیکران الهی است هر آنچه که از رحمت نبوی در دنیا و آخرت نصیب افراد می‌شود پرتوی از رحمت الهی است همه احکام حتی جهاد و حدود و قصاص و سایر کیفر و قوانین جزائی اسلام نیز برای جامعه بشری رحمت است و اگر رحمانیت خداوند اشاره به لطف عام خداوند دارد که هم دوست و دشمن ، مومن و کافر را شامل می‌شود، پیامبر اعظم هم که در قرآن بعنوان رحمت برای عالمین معرفی شده هم برای مومن وهم غیر مومن رحمت است. 👌از آیات مختلف قرآن به خوبی استفاده می شود که نبوت ، رحمت و لطف خدا بر جهان بشریت است و براستی چنین است. 👈اگر انبیا نبودند انسانها راه آخرت و دنیا را گم می کردند، لذا پیامبر اعظم هم مایه رحمت برای انسان هست . 👌 « وَ ما ارسلناکَ الا رحمه للعالمین » و هم موجب رأفت . لذا در اوصاف پیامبر اعظم فرمود : 👈 « و بالمؤمنین رئوف رحیم »رسولی آمده که به مؤمنان رئوف و مهربان است . 🔺قابل توجه اینکه در قرآن کریم هم رحمت بر پیامبر اطلاق شد و هم رحیم بودن یعنی پیامبر اعظم هم برای همه مردم اعم از کافر و مومن رحمت عامه است و هم برای مومنین رحمت خاصه و اگر رحمانیت خداوند اشاره به لطف عام خدا دارد که حتی کافر و دشمنان دین را شامل می شود یعنی شما چگونه به خدایی که همه افراد حتی دشمنان و کفار را مشمول لطف و رحمت قرار می دهد ایمان نمی آورید. ❇️این نهایت نادانی شماست . 1⃣👈 پیامبر اعظم هم که رحمت عامه برای جهانیان معرفی شده است معنایش این است. چگونه رسولی که برای همه جهانیان حتی دشمنان و کفار رحمت است به او ایمان نمی آورید. این نهایت بی خردی شماست. 2️⃣👈در سیره پیامبر رحمت نقل شده تا آنجا که ممکن بود را رد نمی کرد، حتی روزی زنی فرزند خود را نزد پیامبر فرستاد و گفت به حضرت بگو پیراهن خود را به ما لطف نماید. 👈فرزندش خدمت حضرت رسید و تقاضای پیراهن نمود. 👈پیامبر رحمت هم پیراهن خود را به او داد. آیه نازل شد« ولا تبسطها کل البسط »7 هر چه داری در راه خدا انفاق مکن . 3️⃣👈در حق اسرا و بردگان فوق العاده سفارش می فرمود : حتی با زن اسیر ازدواج کرد همینکه شنید زنی را در جبهه اسیر کرده اند و بعد از اسارت او را از کنار جنازه همسرش عبور داده اند تا دل آن زن را بسوزانند به شدت ناراحت شد و به این عمل شدیداً اعتراض نمود . 👈 هنگامی که سوار بر مرکب بود اجازه نمی داد کسی همراه او راه برود بلکه او را سوار می کرد . 4️⃣👈 در غم و شادی همراه مردم بود لذا به تشیع جنازه آنها می رفت و در دورترین نقطه شهر مدینه به عیادت مریض می رفت .یشیع الجنائز و یعود المرضی فی اقصی المدینه 👈علی (ع) فرمود : هر گاه کسی از برادران دینی را سه روز نمی دید سراغ او را می گرفت و اگر در سفر بود برایش دعا می کرد و اگر -بیمار بود به عیادتش می رفت . 5️⃣👈همواره می فرمود هر که رحم نکند به او رحم نمی شود « من لا یرحم وَلا یرحَم » حضرت زهرا (س) دختر رحمه للعالمین هم در لحظه افطاری غذای مورد نیاز خود را به فقیر و مستمندان اعطا نمودند . « وَ یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیماً و اسیرا »آنها بخاطر حب به خدا به فقیر و اسیر و یتیم طعام می دهند . 6️⃣👈پیامبر رحمت؛ مانع عذاب الهی « وَما کان الله لیعذبهُم وَ أَنتَ فیهم » 🔺هیچگاه خداوند آنها را عذاب نمی کند مادامی‌که تو در میان آنها هستی . وجود با برکت آن حضرت مانع از عذاب الهی بر گنهکاران و کفار است . در منابع شیعه و اهل تسنن از امیر المومنین (ع) روایت شده که آن حضرت فرمود : « کان فی الارض امانان من عذاب اهله وَ قَد رَفَعَ اَحَدهما فَدونکم الا خره فتمسکوا به وَ قراء هذه الایه » . 🔺در روی زمین دو وسیله امان از عذاب الهی است؛ یکی وجود با برکت رسول خدا که از دنیا رحلت کردند و دیگری استغفار است که به آن تمسک بجویید سپس این آیه شریفه را تلاوت فرمودند : 👈 « وَما کان الله لیعذبهُم وَ أَنتَ فیهم » اینکه وجود نازنین آن حضرت مانع از عذاب الهی است از مشخصات پیامبر اعظم است چونکه با وجود دیگر انبیا ، امت آنها مورد عذاب الهی واقع شده اند . 7️⃣👈از دیگر ویژگی پیامبر رحمت این است که هیچگاه کسی را نفرین نکرد و در هیچ حال از درگاه خداوند عذاب کسی را درخواست نکرد اما حضرت نوح عرضه داشت : « ربِّ لا تذرنی علی الارض من الکافرین دیاراً 👈پروردگارا کافران را هلاک کن و از آنها کسی بر روی زمین باقی مگذار . و در جایی دیگر عرضه داشت « ولا تَزِدِ الظّالمینَ اِ لَّا تَبارَا.» ستمکاران جز بر هلاک و عذابشان میفزای . @fatemi222
♦️ما انسان‌ها حتی اگر مهربان هم باشیم، با رفتنمان از این دنیا باب مهربانی‌مان نیز بسته خواهد شد اما یکی از نکات جالبی که در رابطه با رحمت پیامبر وجود دارد این است که رحمت آن نبی عزیز و رسول مکرم تا قیامت همراه انسان است و اتفاقا این مهربانی و لطف و عنایت در روز واپسین از طریق شفاعت به داد انسان‌ها خواهد رسید. 🔺در آیه ی 23 سوره‌ی فجر آمده است: و‍َ جیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الإِنْسانُ وَ أَنّی لَهُ الذِّکری و در آن روز جهنم را حاضر می‌کنند؛ (آری) در آن روز انسان متذکّر می‌شود؛ امّا این تذکّر چه سودی برای او دارد؟! 👈در تفسیر شریف مجمع البیان ( ج10، تحقیق علامه شعرانی، ص 487 ) ذیل این آیه حدیثی به این مضمون آمده است: هنگامی که این آیه نازل شد، حال پیامبر(ص) دگرگون شد تا آنجا که آثار آن در چهره‌اش نمایان گشت. 🔻 اصحاب از مشاهده وضعیت پیامبر(ص) سخت نگران شدند و برخی از آنان نزد امیرالمومنین(ع) رفته، عرض کردند امر مهمی رخ داده که این آثار را در پیامبر مشاهده کردیم؟ حضرت علی(ع) به سوی آن حضرت شتافت و آن حضرت را از پشت سر در بغل گرفت و میان دو کتفش را بوسید و عرض کرد: ای رسول خدا، پدر و مادرم فدایت باد امروز چه رخ داده است [ که اینگونه متأثر شده‌اید]؟ آن حضرت فرمود: فرشته وحی آمد واین آیه‌ی شریفه را بر من تلاوت کرد؛ از او پرسیدم جهنم چگونه آورده می‌شود؟ جبرئیل گفت: هفتاد هزار فرشته با هفتاد هزار ذمام او را می‌کشند و جهنم سرکشی می‌کند، به‌گونه‌ای که اگر رهایش کنند همه اهل محشر را می‌سوزاند. 🔻من متوجه جهنم می‌شوم و جهنم می‌گوید: ای محمد، مرا با تو کاری نیست؛ زیرا خدا گوشت تورا بر من حرام کرده است. پس کسی در صحرای محشر نمی‌ماند مگر آنکه می‌گوید [ خداوندا نجات ده] خودم را، خودم را، و من می‌گویم امتم را، امتم را. @fatemi222
❇️جلسه بعدی عوامل جذب رحمت الهی👇
آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد شاید دعای مادرت زهرا بگیرد آقا بیا تا با ظهور چشمهایت این چشمهای ما کمی تقوا بگیرد پایین بیا خورشید پشت ابر غیبت تا قبل از آنکه کار ما بالا بگیرد آقا خلاصه یک نفر باید بیاید تا انتقام دست زهرا را بگیرد آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد شاید دعای مادرت زهرا بگیرد
1⃣👈 در چه صورت، تقلید از یک مرجع تحقق می‏یابد؟ 👈همه مراجع (به جز صافی): معیار تحقق تقلید، عمل به فتوای مجتهد است صافی: معیار تحقق یافتن تقلید، یاد گرفتن فتوای مجتهد به قصد عمل است. 2⃣👈 اگر نتوانیم مجتهد اعلم را بشناسیم، وظیفه چیست؟ 👈امام، خامنه‏ای، مکارم و نوری: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، احتیاط واجب است که از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‏یابید. بهجت، فاضل، صافی و وحید: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، واجب است از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‏یابید تبریزی و سیستانی: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، نظر آن عده که تخصص‏شان بیشتر است، مقدم دارید. در غیر این صورت باید از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او می‏یابید تبصره. تعبیر آیت الله مکارم در مورد احتمال اعلمیت گمان به اعلم بودن است. 3⃣👈 آیا تبعیض در تقلید جایز است؟ یعنی در برخی مسائل به فتوای مجتهدی و در برخی دیگر به فتوای مجتهد دیگری عمل کنیم؟ 👈همه مراجع (به جز وحید): تبعیض در تقلید در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است؛ به عنوان مثال می‏توان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدی و در خمس از مجتهد دیگر و در ازدواج از شخص سومی تقلید کرد. اما در مسائلی که به هم مربوط است - چنانچه اخذ به فتوای آنان باعث بطلان عمل و یا مخالفت قطعی شود - تبعیض جایز نیست؛ مانند اینکه در احکام نجاست بدن و لباس، به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کند وحید: تبعیض در تقلید جایز نیست و در صورت تساوی دو یا چند مجتهد، باید به فتوای کسی عمل کند که نظرش مطابق با احتیاط است. در غیر این صورت بین آن دو جمع کند (مثل اینکه یکی به شکسته شدن نماز و دیگری به تمام فتوا داده است که بین آن دو جمع می‏کند). اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می‏تواند از یکی از آنان تقلید کند. 📌تبصره 1: حکم بالا در تبعیض ابتدایی است؛ یعنی، جایگاه این اختیاری که برای مقلد منظور شده، به پیش از عمل باز می‏گردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر رفتار نماید، در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می‏کند. 📌تبصره 2: طبق فتوای آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی، در صورتی تبعیض در تقلید جایز است که مجتهدان در تقوا و ورع نیز مساوی باشند. 4⃣👈 آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوی با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوی مسافر، می‏توان به مرجع دیگری که مساوی با مجتهد اول است، رجوع کرد؟ امام و فاضل: آری، رجوعغ به مساوی جایز است. تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست. صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابراین احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی‏تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند. وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، می‏تواند به فتوای دیگری عمل کند. 5⃣👈 اگر مرجع تقلیدمان در مسأله‏ای احتیاط واجب نمود و ما هم به آن عمل کردیم، آیا می‏توانیم بعد از عمل، به مجتهد دیگری - که اعلم بعد از او است - رجوع کنیم؟ 👈همه مراجع: آری، می‏توانید رجوع کنید. تبصره، اگر بدون توجه به مسأله، برخلاف احتیاط وجوبی مرجع تقلید خویش عمل کرده است و مطابق فتوای مرجع دیگر با رعایت (الا علم فالاعلم) باشد، صحیح است. (۱) @fatemi222
تعداد تکرار 🔺واژه "الرحمن" در سراسر قرآن کریم 157 مرتبه، و واژگان الرحیم و رحیم و رحیما جمعاً 166 مرتبه تکرار شدهاند. در مواردی که در قرآن کریم این کلمات آمده، به عنوان صفت الهی است، مگر در یک مورد در آیه 128 سوره توبه که کلمه رحیم در وصف پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمده است. 🔺در 4 مورد از خداوند طلب رحمت شده که سه مورد آن از طرف پیامبران و دیگری از سوی بندگان خالص الهی است. که عبارتند از: بقره/286، اعراف/151 و 155، مؤمنون/109. 🔺در 4 جا هم خداوند متصف به «ارحم الراحمین»؛ اعراف/151، یوسف/64، یوسف/92 و انبیاء/83 و در یک مورد «خیر الراحمین» گردیده مؤمنون/118. @fatemi222
✅رحمت در میان مؤمنان 🔰از خصوصیات اصحاب الیمین، سفارش به رحمت به یکدیگر است »... وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْمَیمَنَةِ« بلد/17ـ 18. 🔰مؤمنان با دشمنان سخت و محکم، ولی با یکدیگر با رحمت برخورد میکنند »وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَیالْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ« فتح/29. 🔰از سر مهربانی، بال فروتنی بر آنان (پدر و مادر) بگستر »وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ« اسراء/24. 🔰دعا برای مورد رحمت قرار گرفتن پدر و مادر از وظایف فرزندان است؛ چراکه در کودکی او را تربیت کردهاند »... وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیانِی صَغِیراً« اسراء/24.
✅عوامل و جاذبه های رحمت الهی: ۱-استغفارو توبه: «لَولا تَستَغفِرونَ اللّهَ لَعَلَّكُم تُرحَمونَ» : چرا استغفار نمی کنید، باشد که مورد رحمت خدا واقع شوید. 🔻یکی از عوامل و راه های جذب رحمت الهی توبه از گناهان و استغفار و اظهار ندامت واقعی به درگاه الهی است که می تواند ظرف وجودی انسان و صفحه سیاه قلب را صیقل داده و طهارت ظاهری و باطنی را برای انسان به ارمغان بیاورد و شخص را برای قرار گرفتن در معرض نسیم رحمت خاص الهی آماده کند. 🔺اگر انسان که از گذشته سیاه خود توبه واقعی کند و دستان خالی خود را به سمت آسمان بلند نماید به یقین مشمول رحمت خاص خداوند می شود و از الطاف خفیه و جلیه پروردگار بهره مند و محبوب خالق خواهد شد.( اِنَّ اللهَ يُحِبُ التَوّابِينَ ): همانا خدا توبه کنندگان را دوست دارد. ۲- رحم بر مخلوقات: نبی گرامی اسلام که خود رحمه للعالمین است در این زمینه می فرماید: «اِرحَم مَن فِی الاَرضِ یَرحَمکَ مَن فِی السَماء»(به اهل زمین رحم کن تا اهل آسمان به تو رحم کنند). 🔻کسی که در زندگی محدود دنیوی خود نتواند به این مساله برسد که باید با زیر دستان و هم نوعان خود به مثابه یک انسان رحمانی رفتار کند و رحمت محدود خود را شامل مخلوقات نماید نباید انتظار داشته باشد که رحمت خاص الهی نصیبش شود چرا که وقتی خداوند شاهد و ناظر این باشد که این مخلوق با دیگر مخلوقات با دیده و رفتار انسانی و الهی رفتار می کند بالتبع الطاف خاصه خودش را شامل آن فرد می کند. ۳- صبر و بردباری در مقابل مصائب و مشکلات: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ، الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ، أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ» : و بشارت ده به استقامت‏ کنندگان! آنها که هر گاه مصیبتى به ایشان مى‏رسد، مى‏گویند: «ما از آنِ خدائیم و به سوى او باز مى‏گردیم!» اینها، همان ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده. 🔺خویشتن داری و صبر در برابر مصائب و مشکلات و امتحان های الهی رمز به دست آوردن رحمت خاص الهی برای بندگان مومن است. @fatemi222