✅اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمَامَ الْهَادِیَ الْمَهْدِیَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِکَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَی آبَائِهِ الطَّاهِرِینَ عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا وَ عَنِّی وَ عَنْ وَالِدَیَّ مِنَ الصَّلَوَاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدَادَ کَلِمَاتِهِ وَ مَا أَحْصَاهُ عِلْمُهُ [کِتَابُهُ ] وَ أَحَاطَ بِهِ کِتَابُهُ [عِلْمُهُ ] اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یَوْمِی هَذَا وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَیَّامِی عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیْعَةً لَهُ فِی عُنُقِی لا أَحُولُ عَنْهَا وَ لا أَزُولُ أَبَدا
✅خدایا برسان به مولای ما امام راهنمای راه یافته، قیام کننده به فرمانت که درودهای خدا بر او و پدران پاکش، از جانب همه مردان و زنان مؤمن، در مشرق ها زمین و مغرب هایش، همواری ها و کوه هایش، خشکی ها و دریاهایش، و از طرف من و پدر و مادرم، از درودها به گرانی عرش خدا، و کشش کلماتش، و آنچه دانشش برشمرده، و کتابش به آن احاطه یافته، خدایا در صبح این روز و تا زندگی کنم از روزهایم، برای آن حضرت بر عهده ام، عهد و پیمان و بیعت تجدید می کنم، که از آن رو نگردانم، و هیچ گاه دست برندارم.
2. امام شناسی،
✅راهنماشناسی و درخواست از خدا: پس از اینکه صفات خداوندی بیان و در قالب #خداشناسی با توجه به مناسبت حکم و موضوع مطرح میشود، درخواست هایی که مناسب با این صفات خداوندی است طرح شده و نیایشگر از خداوند می خواهد با توجه به دارا بودن صفات خاص، آنچه مطلوب هستی و بشر است تحقق یابد.
البته در بند پیشین تاکید شده که همه این درخواست ها در چارچوب #حکمت الهی خواهد بود و این گونه نیست که درخواستی داشته باشد که بر خلافت علم و حکمت خداوندی باشد؛
✅ زیرا نیایشگر می داند که همه هستی بر اساس حکمت الهی سامان یافته و ربوبیت می شود و اگر خداوند برای اسباب، ارزش و تاثیری قائل است در چارچوب همان حکمت الهی است و گرنه اگر سببی بخواهد برخلاف حکمت تاثیر بگذارد چنین امکانی نیست.
پس از این تاکیدات است که از خداوند می خواهد تا #ارتباط او را با امام هدایتگر الهی برقرار کند و اجازه ندهد تا این پیوند و ارتباط #قطع شود. پس همان عهد #الستی که با خدا بسته و در سیر نزول خداوند آن را بارها تجدید کرده یادآور شده و از خداوند می خواهد تا در هر حالی به او یاری رساند تا #تجدید عهد با خدا و خلفای الهی کند و عهد و پیمان را از یاد نبرده و از آن غافل نشود؛ زیرا ذکر این امور به معنای ذکر الهی است که مسیر بازگشت به سوی خداوند را به روشنی نمایان می کند و حکمت آفرینش هستی و خودش را همواره در پیش رو خواهد داشت.
✅نیایشگر می داند که راه رسیدن، بسی دشوار است و لازم است که همواره امام و پیشوای هدایتگر، او را راهنمایی کند. از این رو با درک این مهم از خداوند میخواهد که ارتباطش را با امام #حفظ کند و آن را به طور کامل برای او تحقق بخشد. امام شناسی در این بخش مطرح است و جایگاه و نقش امام(ع) به شکلی گذرا بیان شده است:اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمَامَ الْهَادِیَ الْمَهْدِیَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِکَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الطَّاهِرِینَ عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا....
🎉🎉🎉🎈🎏🎀
@fatemi5
3. مسئولیت شناسی و رجعت برای انجام وظیفه:
🔺نیایشگر اکنون که خدا و اهداف آفرینش هستی و خود را دانسته و خود را در #جایگاه مناسب یافته است،از خداوند می خواهد تا به وظیفه و مسئولیتش #آگاه سازد و به او کمک کند تا به این مهم بپردازد. در این بخش از دعا به خوبی بخشی از وظایف و #مسئولیتهای یک #شیعه منتظر بیان شده است که شامل اموری چون
1. یار و یاور بودن،
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ
2. یاری و مددکاری،
3.دفاع از امام،
وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ
4. سرعت از انجام مسئولیت و وظایف محوله ،
وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ
5. امتثال اوامر امام،
6.حمایت از ایشان،
وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ
جملیه مسلم بن عوسجه به حبیب
7. سبقت و پیشگامی در اظهار ارادت با انجام کارهای نیک و خیر و مانند آن،
وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ
8. حضور #جهادی در کنار ایشان تا نیل به مقام رفیع شهادت است.
وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ
🔺البته از آنجایی که ما عمر #کوتاهی داریم و ممکن است ظهور امام زمان(عج) در زمانی اتفاق افتد که پس از مرگ ما باشد، درخواست #رجعت می کنیم. در این فراز یکی از مهمترین عقاید شیعی مطرح شده که مطابق آیات قرآنی و روایات معتبر بسیار است. از این دعا به دست
🔻می آید که رجعت، خاص امامان(ع) نیست بلکه محبان و شیعیان ایشان نیز در زمان ظهور امام زمان(عج) امکان برگشت را دارند. هدف از این رجعت آن است که در کنار امام(عج) برای دفاع از حق، شمشیر بزند و برای تحقق حکومت جهانی عدالت ،خود را فدا نماید و این گونه به دعوت الهی لبیک گوید. در این بخش از دعا آمده است:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ [وَ الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ]وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ......
✅فأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی شَاهِراً سَیْفِی مُجَرِّداً قَنَاتِی مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحَاضِرِ وَ الْبَادِی
🌺کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده، و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت کننده، در میان شهرنشین و بادیه نشین.
🎉🎉🎉🎈🎏🎀
@fatemi5
4. درخواست برای تسهیل امر ظهور و حاکمیت حق:
🌴بخش دیگر از دعای عهد به مساله درخواست از خداوند برای تسهیل در امر #ظهور اختصاص دارد. البته در این بخش به خوبی روشن می شود که آثار این ظهور به همه بشریت از جمله خود نیایشگر باز می گردد؛
🌷زیرا موجب تشکیل #حکومت صالحان و تحقق#عدالت جهانی وبهره مندی #همگان از نعمت های الهی در زمین خواهد بود. پس این ظهور چشم روشنی همگان از جمله نیایشگر است.
🌸در اینجا می خوانیم: اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَمِیدَةَ وَ اکْحُلْ نَاظِرِی بِنَظْرَةٍ مِنِّی إِلَیْهِ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ ؛
🌷خدایا آن جمال با رشادت،و پیشانى ستوده را به من بنمایان،و با نگاهى از من به او ،دیدهام را سرمه بنه،و در گشایش امرش شتاب کن،و درآمدنش را آسان گردان،و راهش را وسعت بخش،و مرا به راهش درآور،و فرمانش را نافذ کن و پشتش را محکم گردان.
🎉🎉🎉🎈🎏🎀
@fatemi5
5. انتظارات از ظهور و معرفی شخص امام(عج):
اینکه از این ظهور چه #انتظاراتی می رود در این بخش از دعا بیش از پیش روشن می شود.از مهمترین #انتظاراتی که نیایشگر از ظهور امام زمان(عج) دارد، #آبادانی زمین است که یکی از مهمترین اهداف آفرینش و مسئولیت #خلافت انسان در زمین است، چنانکه در آیه 61سوره هود به آن اشاره و تاکید شده است.
⏪پس در حکومت و حاکمیت آن حضرت(ع) امید است که انسان این مسئولیت و وظیفه #خلافت اللهی خود را به تمام و کمال به انجام رساند و زمین را آباد کرده و همگان از این آبادانی بهره مند شوند و در آسایش قرار گیرند.
⏪ البته این عمران تنها در سایه سار #عدالت و اصلاح #فساد انجام می گیرد، چرا که ظهور فساد در زمین به سبب ظلم و ستمی است که به دست همین انسانها انجام گرفته و آنان به جای آنکه #تصرفاتی داشته باشند که به توسعه و آبادانی زمین بینجامد به فسادگری از طریق ظلم و بی عدالتی روی آورده اند و زمین را تباه و عمران موجود آن را تخریب کرده اند.
⏪ در این بخش آمده است: وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ وَ أَحْیِ بِهِ عِبَادَکَ فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ، خدایا؛ به دست او کشورهایت را آباد کن،و بندگانت را به وسیله او زنده فرما،به درستى که تو فرمودى،و گفتهات حق است که:
فساد در خشکى و دریا،در اثر اعمال مردم نمایان شد.
⏪سپس امام زمان(عج) #معرفی می شود که معلوم شود این امام جز #فرزند فاطمه(س) و از نسل پیامبر اکرم(ص) نیست که از نظر اسم و رسم به آن حضرت(ص) رفته است.
یعنی پیش از این در بخش های پیشین به معرفی کلی امام و صفات کلی ایشان پرداخته شده ولی در اینجا برای اینکه هر گونه توهم و اشتباه و خطایی از میان برود به معرفی #شخص امام از طریق معرفی شناسنامهای و جزیی ایشان می پردازد و می فرماید:
فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِیَّکَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِکَ، خدایا ولىّات،و فرزند دختر پیامبرتکه به نام رسولت نامیده شده، آشکار کن.
سپس دوباره به #اهداف ظهور و انتظار بشر از این ظهور می پردازد می فرماید: حَتَّى لا یَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلا مَزَّقَهُ وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ وَ اجْعَلْهُ اللَّهُمَّ مَفْزَعا لِمَظْلُومِ عِبَادِکَ وَ نَاصِرا لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ نَاصِرا غَیْرَکَ....... تا به چیزى از باطل دست نیابد،مگر آن را از هم بپاشد،و حق را پابرجا و ثابت نماید،خدایا او را قرار ده #پناهگاهى براى ستمدیدگان از بندگانت،و یاور براى کسىکه یارى براى خود جز تو نمىیابد،و تجدیدکننده آنچه از احکام #کتابت تعطیل شده،و محکم کننده آنچه از نشانههاى دینت و روشهاى پیامبرت رسیده است،و او را قرار ده،خدایا،از آنان که از حمله متجاوزان،نگاهش می دارى،خدایا پیامبرت محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)را به دیدار او،و کسانى که بر پایه دعوتش از او پیروى کردند #شاد کن،و پس از او به درماندگى ما رحم فرما،خدایا این اندوه را از این امت به حضور آن حضرت برطرف کن،و در ظهورش براى ما شتاب فرما،که دیگران ظهورش را دور مىبینند،و ما نزدیک مىبینیم،به مهربانىات اى مهربانترین مهربانان.
⏪پس در اینجا به طور مشخص آنچه بشر از ظهور انتظار دارد بیان شده است که شامل:
1. آبادانی زمین که نتیجه ای جز آسایش برای مردمان ندارد؛
2. قیام به عدالت و نابودی فساد و ظلم ؛
3. احقاق حق؛
4. نابودی باطل؛
5. حمایت از مظلوم؛
6. یاری و نصرت بی کسان؛
7. تجدید احکام تعطیل شده و اجرای آن؛
8. استحکام شعائر الهی و تثبیت آن در جامعه
9.اجرای سنت های الهی پیامبر(ص)؛
10. برطرف کردن غم و غصه از امت؛
11. عزت بخشی پس از ذلت و در ماندگی.
🎉🎉🎉🎈🎏🎀
@fatemi5
البته در اینجا درخواست هایی نیز مطرح می شود که مرتبط با #صیانت از جان امام زمان(عج) است؛ زیرا دغدغه آسیب به ایشان همانند دیگر رهبران و امامان(ع) موجب شده که انسان از ظلم ظالمان و تعرض به وجود مبارک ایشان بترسد.
از این رو دغدغه همیشگی سلامت و حفظ جان ایشان را دارد و از خداوند درخواست می کند که این شرایط بگونه ای باشد که نومیدی به بار نیاورد هر چند که طولانی شدن غیبت موجب می شود که برخی #نومید شوند ولی مومن همان گونه که قیامت و حساب و کتاب آن را بسیار نزدیک می داند و نسبت به ابدیت هیچ می شمارد، این امر ظهور و تحقق حکومت عدالت جهانی مهدی(عج) را نیز بسیار قریب می داند.
🎉🎉🎈🎏🎀
@fatemi5
https://eitaa.com/fatemi5/549
⏪«دعای عهد»، در زمره ادعیه منقول از حضرت صادق علیه السلام است که به حراست از آن و ذکر مدامش در عصر غیبت تاکید بسیار شده است.
🔻شرح دعای عهد در جشن بیعت 🔻
⏪مضامین این دعا را می توان در چند بخش دسته بندی کرد که شامل موارد زیر است:
1. خداشناسی (اللهم رب النور ...)؛
2. درخواست از خداوند (اللهم انی اسئلک...)؛
3. معرفی امام (اللهم بلغ مولای...)؛
4. تجدید عهد (دائمی)؛
5. پیوندهای ما با حضرت و در خواستهای ما در ۸ محور مطرح می شود:
من انصاره - اعوانه - ذابینعنه - مسارعین الیه - والممتثلین - والمحامین - والسابقین – والمستشهدین؛ 6. رجعت: « اللهم ان حال بینی و بینه الموت ....» ؛
7. دعا برای حضرت ؛
8. برنامههای حکومت حضرت (عج).
🔻شرح دعای عهد در جشن بیعت 🔻 در کانال زیر👇👇
https://eitaa.com/fatemi5/549
@fatemi5
فرمود: «محمدتقی ما در فلان ساعت و فلان شب نزد تو آمدیم تو از حرم عمه ام حضرت معصومه علیها السلام بیرون آمده بودی، زنی از اهل تهران از تو مسأله می پرسید، تو سرت را پایین انداخته بودی و جواب او را می دادی، من درکنارت ایستاده بودم و تو به من توجه نکردی، من رفتم!»
https://eitaa.com/fatemi5/560
حتی مأموران که مراقب ایشان بودند از دیدن حالات این مرد متنبه شده و اهل عبادت شدند.
دولت که دید نمی تواند برای ایشان مأمور مسلمان بگذارد. دو نفر یهودی را مأمور ایشان کرد. آن ها در مدت کمی مسلمان شدند و سپس احکام را یاد گرفتند و مشغول عبادت شدند. بعد دو مأمور مسیحی را برای مراقبت از ایشان گماشتند، آن ها نیز مسلمان شدند.
«مؤمن واقعی چنان است که شیاطین و کفار به او ایمان می آورند.» و ایشان در این فضیلت، ضرب المثل علمای اخلاق بودند.
⏪تشرف به محضر امام زمان علیه السلام
درباره تشرفات این عالم شجاع به محضر مولایش، حکایات چندی نقل شده است که با توج به موضوع این نوشتار، یکی از آنها نقل می شود:
«آیت الله ابطحی» در وصف آیت الله بافقی و سپس تشرف ایشان به محضر حضرت ولی عصر ارواحنافداه می گوید:
یکی از صفات حسنه انسان که یقیناً او را به امام زمان علیه السلام نزدیک می کند، امر به معروف و نهی از منکر است.
این عمل پر ارزش که ناشی از یک صفت انسانی محض است، به قدری اهمیت دارد که نظام دین مقدس اسلام بیشتر از هر چیز به آن بستگی دارد.
مردمی که امر به معروف و نهی از منکر دارند، روز به روز ترقی می کنند و به رشد خود می افزایند. عالمی که در مقابل بدعتها و انحرافها و ظلمها بی تفاوت است و امر به معروف و نهی از منکر نمی کند، نمی تواند خود را از یاران حضرت بقیة الله روحی فداه بداند.
مرحوم آقا حاج شیخ محمدتقی #بافقی یکی از آن کسانی است که در این صفت معروفیت فوق العاده دارد و در زمان رضا شاه که اختناق و ظلم و گناه به اوج خود رسیده بود، او قد علم کرده، امر به معروف و نهی از منکر می کرد و حتی اعمال ضد دینی رضا شاه را تقبیح مینمود.
او مکرر در این راه به زندان افتاد و تبعید شد ولی در عین حال از انجام وظیفه خودش دست نکشید و لحظه ای از این خدمت ارزنده کوتاهی نکرد و لذا مکرر به محضر حضرت بقیه الله روحی فداء مشرف شد و از آن وجود مقدس بهره های زیادی برد، یکی از آن ها این است که ایشان می فرمود:
« قصد داشتم از #نجف اشرف پیاده، به مشهد مقدس، برای زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بروم.
فصل زمستان بود که حرکت کردم و وراد ایران شدم، کوه ها و دره های عظیمی سر راهم بود و برف هم بسیار باریده بود. یک روز نزدیک غروب آفتاب که هوا هم سرد بود و سراسر دشت را #برف پوشانده بود، با خود گفتم:
امشب در این قهوه خانه می مانم صبح به راه ادامه می دهم. وارد قهوه خانه شدم، دیدم جمعی از کردهای یزدی داخل قهوه خانه نشسته و مشغول لهو و لعب و قمارند؛ با خودم گفتم خدایا چه کار بکنم این ها را که نمی شود نهی از منکر کرد، من هم که نمی توانم با آن ها مجالست نمایم، هوای بیرون هم که فوق العاده سرد است.
همین طور که بیرون قهوه خانه ایستاده بودم و فکر می کردم و کم کم هوا تاریک می شد، صدایی شندیم که می گفت:
«محمدتقی، بیا این جا!»
به طرف آن صدا رفتم، دیدم شخصی با عظمت، زیر درخت سبز و خرمی نشسته و مرا به طرف خود می طلبد! نزدیک او رفتم، او سلام کرد و فرمود:
«محمدتقی آن جا جای تو نیست»
من زیر آن درخت رفت، دیدم در حریم این درخت هوا ملایم است و کاملاً می توان برای استراحت در آن جا ماند و حتی زمین زیر درخت خشک و بدون رطوبت است، ولی بقیه صحرا پر از برف است و سرمای کشنده ای دارد.
صبح که طالع شد و نماز صبح را با آن حضرت خواندم، آقا فرموند: «هوا روشن شد برویم.»
من گفتم: اجازه بفرمایید، من در خدمتتان همیشه باشم و با شما بیایم.
فرمود: «تو نمی توانی با من بیایی.»
گفتم: پس بعد از این کجا خدمتتان برسم؟
فرمود: «در این سفر، دو بار تو را خواهم دید و من نزد تو می آیم. بار اول قم خواهد بود و مرتبه دوم نزدیک سبزوار تو را ملاقات می کنم» و ناگهان از نظرم غایب شد!
من به شوق دیدار آن حضرت، تا شهر قم سر از پا نشناختم و به راه ادامه دادم، تا آن که پس از چند روز وارد قم شدم و سه روز برای زیارت حضرت معصومه علیها السلام و وعده تشرف به محضر آن حضرت در قم ماندم، ولی خدمت آن حضرت نرسیدم!
از قم حرکت کردم و فوق العاده از این بی توفیقی و کم سعادتی متأثر بودم، تا آن که پس از یک ماه به نزدیک شهر سبزوار رسیدم، همین که شهر سبزوار از دور معلوم شد با خودم گفتم: چرا خلف وعده شد؟!
من که در قم آن حضرت را ندیدم، این هم شهر سبزوار، باز هم خدمتش نرسیدم.
در همین افکار بودم، که صدای پای اسبی را شنیدم، برگشتم دیدم حضرت ولی عصر ارواحنا فداه سوار بر اسبی هستند و به طرف من تشریف می آورند و به مجرد آن که چشمم به ایشان افتاد، ایستادند و به من سلام کردند و من به ایشان عرض ارادت و ادب کردم.
گفتم: آقا جان، وعده فرموده بودید که در قم هم خدمتتان برسم، ولی موفق نشدم؟
✅حکایاتی از مردان امر به معروف و اثر آن در نزدیک شدن به امام زمان علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از افراد آن قدر اسلام را در خود پیاده می کنند، که وجودشان تبلیغ #عملی اسلام می شود. مثلا از قول فرزند «آیت الله شاه آبادی» درباره مرحوم «شیخ محمدحسین زاهد» می خوانیم:
« بین ایشان و والد مرحوم ما ( آیت الله شاه آبادی) رابطه و علاقه خاصی وجود داشت و غالبا مشکلات خود را با پدرم مطرح می کرد. روزی ایشان به من گفت:
🌴یک سؤالی دارم، می روی از پدرت می پرسی، بگو چشمانم خیلی ضعیف است و خوب نمی بینم لذا وقتی به بازار می آیم با مردم یا حتی زنان برخورد می کنم و متوجه نمی شوم، آیا صلاح می دانید از خانه بیرون نیایم تا این مشکل پیش نیاید؟
وقتی من پیغام آقا را رساندم، پدرم فرمود:
می روی پیش شیخ محمد حسین زاهد و از جانب من می گویی، #بیرون آمدن شما امر به معروف و نهی از منکر است ولو اینکه اتفاقا با کسی برخورد کنید، و اصلا وجود شما در بیرون تبلیغ و ترویج دین و معرفی روحانیت است.»
در نوشتار پیشین با عنوان « تحمل ناسزا، شیرینتر از حلوا» نکته هایی درباره فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان شد؛ از جمله اینکه انجام این مهم، نیازمند بصیرت دینی و به کار بردن روش صحیح و خیرخواهانه است و اینکه لازم است انسان #صبر و تحمل داشته باشد.
👈در ذیل حکایتهایی را از مردی می خوانیم که در عمل به این فریضه بسیار استوار بود: «آیت الله محمدتقی بافقی» در دوران رضا خانی که امر به معروف و نهی از منکر را ممنوع کرده و در دلها رعب و وحشت انداخته بودند و کسی جرأت قد علم کردن در مقابل منکرهای در حال رواج و از جمله حرمت شکنی حکومت ظلم را نداشت؛ سکوت و عافیت را برنگزید و با انجام وظیفه شرعی خود توانست به چشم امام زمانش (علیه السلام) بیاید:
روشن است که در مقابل رواج ظلمها و فسادها، عالمان دینی وظیفه سنگین تری به عهده دارند و از سوی دیگر تأثیرگذاری زیادی هم دارند و در بسیاری موارد، مردمانی هستند که منتظرند تا شخص شجاعی جلو بیفتد و آنها حمایتش کنند.
🌷مرحوم آیت الله بافقی، اجتماع عظیمی از مردم را در صحن حضرت #معصومه علیها السلام گرد آورد و با سیاست دولت رضاخانی و که امر به معروف و نهی از منکر را ممنوع کرده بود به مخالفت برخاست.
شیخ شهید در این اجتماع #عظیم که مأمورین خشن از متفرق کردن و درگیری با آن عاجز مانده بودند، طلاب و مردم را تشویق به اقامه این فریضه الهی فرموده و به دولت رضاخانی هشدار داد.
🌺ایشان در این اجتماع با صدای بلند فریاد زد: «اما فیکم رجل رشید» [آیا در میان شما #جوانمردی یافت می شود؟] و از مردم تقاضای مخالفت با این قانون شیطانی را کرد. که سر انجام دولت به اجبار قانون مزبور را لغو کرد.
جناب شیخ به اجرای این فریضه مداومت می نمود تا آن که خانواده سلطنتی در ماه رمضان 1346 قمری، مصادف با ایام تحویل سال نو شمسی 1306، به قم آمده و با قصد و نیت قبلی، در حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام، در غرفه بالای ایوان آیینه، بدون #حجاب به تماشای مردم مشغول شدند تا دژ مستحکم اسلام و ولایت را بشکنند.
شیخ شهید با جرأت و قدرت برای خاندان سلطنت پیغام فرستاد که:
🥀«شما چه کسانی هستید؟ آیا مسلمان نیستید؟ پس در این مکان شریف چه می کنید و اگر مسلمان هستید پس چگونه درحضور چند هزار نفری مردم با سر و روی برهنه نشسته اید؟»
وقتی که این خبر را به رضاخان گزارش نمودند، وی در روز دوم فروردین با حالتی #غضبناک به اتفاق عدهای از مسؤولان نظامی وارد قم شد و یکسره به سمت حرم رفته، دستور ضرب و شتم روحانیان و آیتاللَّه بافقی را صادر کرد. گفته اند خود #رضاشاه، شیخ بزرگوار را احضار و با سلاحی که در دست داشت به سر و صورت شریفش زد و او را به شدت #مجروح کرد، در حالی که تنها ذکری که جناب شیخ بر لب داشت «یا صاحب الزمان» بود.
🌲رضاخان سپس دستور داد که آیتاللَّه بافقی را به شهر ری تبعید نمایند. سرانجام چند سال بعد این عالم مجاهد، پس از اخراج رضاخان از ایران به قم بازگشت.
برخی از محققان، واکنش تند آیتاللَّه بافقی را نسبت به حضور زنان بیحجاب در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) سببِ نزدیک به #هشت سال تأخیر در اعلام رسمی کشف حجاب میدانند.
🌺همچنین، شجاعت آیتاللَّه بافقی در رویارویی با رضاخان، تأثیر شایانی در حوزه علمیه قم بر جای نهاد به طوری که امام خمینی(ره) در درس اخلاقی که در دهه 1320-1310 در قم میدادند، آیت اللَّه بافقی را نمونهای ذکر میکردند که باید سرمشق قرار گیرد.
امر به معروف با عمل، در زندان
وضعیت زندان از گریه ها، ناله ها، مناجات و عبادات این مرد بزرگ متحول شد و به صورت مسجد درآمد؛ جمع زیادی از زندانیان تائب شدند و در اول وقت به امات ایشان نماز جماعت می خواندند.
معظم له نیز پس از موعظه ایشان مانند یوسف صدیق آن ها را به توحید و خداپرستی دعوت می نمود.
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
موضوع : #فواید_امام_غایب
بسم الله الرحمن الرحیم
امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف میفرمایند:
✅ وَجهُ الاِنتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکَالاِنتفِاع بالشَّمسِ اِذا غَیّبَتها عَنِ الابصارِ السَّحابُ:
⭕بهره مندی از من در روزگار غیبتم، مانند سود بردن از خورشید است، آن گاه که ابرها، آنها را از چشمها پوشاندهاند.
⭕وجود امام غایب فواید فراوانی دارد که برخی را خدمت شما عرض میکنیم:
⏪اولاً خیلی چیزها هستند که از چشم ما #غایبند، اما فواید و آثار فراوانی در زندگی ما دارند. مثلاً نیروی جاذبه یا امواج مخابراتی.
⏪ثانیاً امام غایب به معنای امام بیکار نیست. حضرت خضر(ع) نیز از چشم مردم مخفی بود و کسی او را نمیشناخت. اما قرآن چند مورد از خدمات #اجتماعی ایشان را گزارش میکند.
⏪ثالثا امام غایب، فواید بیشماری دارد ازجمله:امام عصر(ع) واسطه فیض میان خدا و خلق است و تمام #برکات از طریق ایشان به ما میرسد. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم:
«خداوند بوسیله شما خلقت را آغاز و ختم کرد و بوسیله شما باران مىفرستد، آسمان را از سقوط حفظ مىکند، اندوهها را زایل و سختیها را برطرف مىسازد».(مفاتیح الجنان؛زیارت جامعه کبیره)
⏪رابعا: امام غایب اثر تربیتى دارد؛ زیرا بر حسب آیات و روایات، ایشان نظارهگر اعمال و رفتار ما هستند (آیه 105 توبه)و اعمال ما در اوقات خاصی به محضرشان #عرضه میشود. این نظارت باعث میشود منتظران بیشتر مراقب اعمال خود باشند.
⏪خامسا: امام باعث دفع بلا میشود،در این زمینه امام زمان(ع) فرمود:خدای متعال به سبب وجود من، #بلاها را از خاندان و شیعیانم دور میکند.
خداوند در فرج امام زمان(عج) تعجیل بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@a_fatemi24
دیروز با یکی از همکارا بحث میکردم توهین کرد جوابشو ندادم.😎
دوستم بم گفت آفرین
شعورتُ نشون دادی با این سکوت👏
امروز دوستم با همون همکارمون بحثشون شد بش گفت😡
من فلانی نیستم مثه بُــز نگات کنما
میزنم دهنتو سرویس میکنم😐 😂😂
منو میگفت😐
🍃شیعیان دوران غیبت امام زمان چه خصوصیاتی دارند که رسول خدا فرموده اند، آنها برادران من هستند؟🕊🍃
✅ امام باقر علیه السلام فرمودند :
🔹 روزی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در حضور گروهی از اصحاب خود فرمودند :
خدایا برادران مرا به من نشان ده! و این جمله را دو بار فرمودند.
🔹 اصحاب حضرت گفتند: ای رسول خدا آیا ما برادران شما نیستیم؟!
فرمود: خیر، شما اصحاب من هستید. برادران من قومی هستند در آخرالزمان ؛ که به من ایمان می آورند و حال آنکه هرگز مرا ندیده اند! خداوند آنها را به اسم خود و پدرانشان به من معرفی کرده است...
🔹 ثابت ماندن يكى از آنها بر دين خود ، از صاف كردن و کَندن خارهای درخت قَتاد (که خارهای سختی دارد) با دست در شب ظلمانى ، دشوارتر است. و يا مانند كسى است كه پاره اى از آتش چوب درخت «غَضا» (درختى است كه چوب آن از سخت ترين چوبهاست و آتش آن مدت زمانى می ماند و خاموش نمی شود) را در دست نگاه دارد. آنها چراغهاى شب تار می باشند ، خداوند متعال آنان را از هر فتنه تيره و تاریک نجات می دهد.
📚بحار الأنوار ،ج۵۲، ص۱۲۳ و ۱۲۴
╔═.🍃🌼.══════╗
@fatemi5
✅با این ۵ پنج گروه رفاقت نکن...
❤️امام سجاد (علیه السلام) فرمودند :
🌸 فرزندم با پنج کس همنشینی و رفاقت مکن:
1️⃣ از همنشینی با دروغگو پرهیز کن؛ زیرا او همه چیز را بر خلاف واقع نشان می دهد، دور را نزدیک و نزدیک را به تو دور می نمایاند.
2️⃣ از همنشینی با گناهکار و لاابالی بپرهیز، زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد.
3️⃣ از همنشینی با بخیل برحذر باش، که او از کمک مالی به تو آنگاه که بسیار به آن نیازمندی، مضایقه می کند.
4️⃣ از همنشینی با احمق ( کم عقل )دوری کن، زیرا او می خواهد به تو سودی رساند؛ ولی به زیان تو
می انجامد.
5️⃣ از همنشینی با « قاطع رحم » ( کسی که با خویشاوندان قطع رابطه نموده است ) بپرهیز، که او در سه جای قران لعن و نفرین شده است. حتّی کسانی که دارای اراده قوی هم باشند به نصّ روایت ناخودآگاه از رفیق بد تأثیر می پذیرند، چه رسد به کودکان و نوجوانان که به طریق اولی باید آنان را از مصاحبت با افراد منحرف و فاسد منع کرد
📗مجموعه ورام، ج 2.ص 15
کانون فرهنگی هنری امام_سجاد_علیه_السلام
╔═.🍃🌼.══════╗
@fatemi5
✨✨✨✨
✨فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ﴿۲۰۰
💠پس گروهی از مردم می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا [کالای زندگی] عطا کن.
✨و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست.
✨وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿۲۰۱﴾
💠و گروهی از آنان می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.
✨أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۲۰۲﴾
💠اینانند که از آنچه به دست آورده اند، نصیب و بهره فراوانی دارند، و خدا حسابرسی سریع است.
✨✨✨✨✨✨
💠سوره بقره
✨بخشی از آیه 200 و آیات 201 و 202💠
@fatemi5
🔴بدعت ، ویرانی اسلام ...
♦️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : هر گاه بدعت ها در میان امت من آشکار شود، عالم باید علم خویش را آشكار كند ، ( و بدعت زدایی نماید )و هر كه چنین نكند ، لعنت خدا بر او خواهد بود . و كسى كه نزد بدعت گذارى رود و بزرگش بدارد ،قطعا در ویرانی اسلام كوشیده است.
♦️قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله :
إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِی أُمَّتِی ،
فَلْیُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ ،
فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ ، فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ .
مَنْ أَتَى ذَا بِدْعَةٍ فَعَظَّمَهُ ،
فَإِنَّمَا یَسْعَى فِی هَدْمِ الْإِسْلَامِ .
📚 کتاب #اصول_کافی/ جلد۱
@fatemi5
🌺🌺 شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص)
🌺پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ.
🌹آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمودند:
✅ هر كس خوش اخلاق تر
✅ نرم خوتر
✅ به خويشانش نيكوكارتر
✅ نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر
✅ بر حق شكيباتر
✅ خشم را فروخورنده تر
✅ و با گذشت تر
✅ و در خرسندى و خشم با انصاف تر باشد.
📚 كافى، ج 2، ص 240، ح 35
@fatemi222
موضوع: #راهکار_مبارزه_با_تفرقه
بسم الله الرحمن الرحیم-
با تبریک هفته وحدت
داوند در قرآن می فرماید: وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَیَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» (انعام، ۱۰۸) و آنهایی که جز خدا را میخوانند، دشنام مدهید که آنان (نیز) از روی دشمنی و به نادانی، خدا را #دشنام خواهند داد.
بعضی از اعمال، موجب تفرقه و ضعیف شدن وحدت می شود که باید ترک شود :
1. جلوگیری از #تحریک احساسات و عدم توهین به مقدسات از مهمترین عوامل وحدت بخش ، توهین نکردن به مقدسات صاحبان مذاهب و فرقه های مختلف و رعایت ادب در گفتار نسبت به آنهاست.
این یک اصل دینی و عقلانی در میان ما امت اسلامی است که میگوییم: «آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند». بر این اساس همانگونه که ما نمیخواهیم به بزرگان، ما بی ادبی و بی احترامی شود، دیگران نیز اینگونه اند و اسائه #ادب به بزرگان و مقدسات خویش را برنمیتابند. این اصل و قاعده در مورد همگان عمومیت دارد و هیچ فرقه و حزبی از آن مستثنا نشده و لذا خداوند، طبق آیه ای که تلاوت شد، فرموده است حتی به بتهای کفار توهین نکنید.
2. پرهیز از تکفیر صاحبان #فرقه های اسلامی در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از مهمترین عوامل تفرقه و نبرد و قتال میان مذاهب و فرق گوناگون بحث «تکفیر» بوده است.
طبیعی است که هر فردی نظرات خود را حق و صحیح دانسته و سایر مذاهب و اندیشه ها را باطل یا ناصواب بداند؛ اما باید دانست که دیگران نیز درباره عقیده خود چنین فکر و ایدهای دارند و اگر قرار باشد، هر مذهبی مذهب دیگر را #تکفیر کند؛ در آن صورت به #کینه توزی، جنگ و نبرد و برادرکشی خواهد انجامید و این به نفع هیچ مذهبی نیست که با این روش با مخالفان خود برخورد کند. قرآن این روش،را مورد مذمت قرار داده و فرموده است: لَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» (نساء، ۹۴) به کسی که نزد شما اظهار اسلام میکند مگویید تو مؤمن نیستی.
3. پرهیز از بی اخلاقی و عمل به دستورات اخلاقی قرآن این که قرآن همواره بر احسان، نیکوکاری، انفاق و دیگر #رفتارهای پسندیده و معروف تأکید میکند و انسانها را به رعایت اصول اخلاقی مانند غیبت نکردن، عدم سوءظن و پرهیز از تجسس در کار دیگران و عیبجویی نکردن و غیره فرا میخواند به نوبه خود تأثیر بسزایی در ایجاد وحدت و انسجام امت دارد و موجبات زدودن اختلاف و نزاع را میان مردم فراهم میکند. قرآن کریم در این مورد میفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ (حجرات، 11 )
@fatemi5
سیره پیامبراعظم.pptx
5.29M
✳️ پاورپوینت سیره پیامبر اعظم صلی الله علیهوآله
@fatemi5
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
پيامبر.PPS
2.7M
✳️ پاورپوینت کامل درمورد پیامبر خدا صلی الله علیه وآله
@bankpowerpoint
@fatemi5
12w.mp3
4.04M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
شیوه های تبلیغی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله🔴
🔴زحمات زیاد پیامبر گرامی اسلام
هدایتگری های رسول مکرم اسلام
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
╭┅─────────┅╮
@mediamenbar
@fatemi5
sokhanrani 4-9-97.mp3
8.72M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
🔸موضوع: چهارده نکته کلیدی درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
🔸حجم: 8.3 مگابایت
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
╭┅─────────┅╮
@mediamenbar
@fatemi5
بمناسبت هفته وحدت👇
⬅️ پاورپوینت سیره پیامبر اعظم صلی الله علیهوآله
✅شیوه های تبلیغی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
⬅️زحمات زیاد پیامبر گرامی اسلام
✅هدایتگری های رسول مکرم اسلام
⬅️#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
✅چهارده نکته کلیدی درباره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
در کانال👇👇
@fatemi5
(5) يكى ديگر از موارد تواضع و فروتنى حضرت اين بود كه هر وقت وارد مجلس مىشد، هر جا كه جاى خالى بود مىنشست. مانند ما خودخواهان يا نادانان نبود كه دنبال صدر مجلس هستيم، و خيال مىكنيم كه بايد بالا و بالاتر نشست. اصلاً آنجا كه انسان والا مىنشيند، والا است، نه آنكه انسان والا بايد در جاى والا نشيند.
عزيزانم! قطعاً اين از تواضع است كه انسان در جايى كه خالى است بنشيند و هرگز منتظر نباشد كه ديگران در برابرش قد علم كنند و برخيزند تا آن جناب را در صدر مجلس بنشانند. اين حالت، بدون ترديد برخاسته از هواى نفس است و تكبّر كه بايد زدوده شود و گاهى، بلكه بيشتر به خاطر عقدههاى درونى و محروميتهاى ديرينه است كه شخص مىخواهد از اين راه خودى نشان دهد!!
(6) پيامبر آرام و آهسته سخن مىگفت و هيچگاه فرياد نمىزد و صدا را بلند نمىكرد. مجلس آن حضرت نيز از چنان آرامشى برخوردار بود كه عين ادب و تواضع است و كسى در مجلس پيامبر بلند سخن نمىگفت؛ «و اغضض من صوتك» (لقمان، آیه 19) و دستور هم همين بود كه كسى صدايش را بالاتر از صداى رسول الله نكند «لاترفعوا اصواتكمفوق صوت النبى» (حجرات، آیه 2) و چون خود حضرت آهسته و آرام سخن مىگفت، لذا مجلسش بسيار آرام و باوقار بود كه حتى صداى به هم زدن بال پرنده به گوش مىرسيد.
منبع: ماهنامه «پاسدار اسلام»، شماره 222.
گوشهاى از #اخلاق عظيم پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم
روزهاي بس شيرين و به ياد ماندنى و تاريخساز پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نمىتوان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقص توصيف و تعريف كرد.
او هرگز در اين واژهها نمىگنجد و فراتر از آن است. انسان كاملى كه تمام افلاك و موجودات را خدا به خاطر او آفريد و اگر او نبود، هيچ چيز نبود. «لولاك لما خلقت الافلاك» و الّا انسانى كه تا قاب قوسين او ادنى بالا رفت و به جايى رسيد كه جبرئيل، آن ملك مقرب و واسطهی وحى الهى به آنجا هرگز نرسد و با صراحت به او عرض كرد: «اگر يك مو بالاتر روم، به نور تجلى بسوزد پرم». ولى رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم رفت و به جايى رفت كه نه در خرد آيد و نه بر ورق نگاشته شود و نه حتى در وهم و خيال! اوست كسى كه خدايش دربارهاش فرمود: «و انك لعلى خلق عظيم». پس ما به جاى اينكه حرفى بزنيم كه نه آغازش و نه انجامش ما را به جايى مىرساند، چرا كه جز آفريدهاش و برادرش كسى او را نخواهد شناخت؛ «يا على! ما عرف الله الّا أنا و أنت و ما عرفنى الا الله و أنت و ما عرفك الا الله و أنا». پس روا است كه لب فرو بنديم و سخن كمتر گوئيم.
بيائيم در اين سخن ربّانى كه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم را داراى منشى سترگ و اخلاقى عظيم معرفى مىكند بيانديشيم و از زبان روايت، نمى از اين اقيانوس پرفيض برگيريم. شايد برخى عزيزان به كار بندند و از رسولالله صلی الله علیه و آله و سلم الگوى زندگى بگيرند كه قرآن فرمود: «و لكم فى رسولالله اسوة حسنه».
جملههايى كوتاه در منش و روش زندگى حضرت بيان مىشود كه هم بركت است و پر مايه بركتى است و هم برنامه به زيستى و خداپسندانه:
(1) آنقدر حضرت #متواضع و فروتن بود كه متن روايت او را «خاضع الطرف» مىنامد. يعنى به زمين نگاه مىكرد و سر را كمتر بالا مىبرد. اين چنين باوقار و متين... باادب و فروتن. چنان در برابر خالقش خاضع و خاشع بود كه بيشتر سر فرود مىآورد و كمتر سر را بلند مىكرد. چرا که پيوسته خدا را حاضر و ناظر مىديد و لحظهاى، بلكه كمتر از لحظهاى هم از ياد و ذكر خدا غافل نبود.
(2) يكى ديگر از نشانههاى بارز تواضع و خوى نيكويش اين بود كه به هركه مىرسيد، پيشقدم در #سلام كردن بر او بود. سلام كه خود تحيّت اسلامى است و پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را به ما ياد داده، خود نيز بيش از همه و پيش از همه به آن عمل مىكرد و قبل از آنكه ديگرى بر او سلام كند، او خود سلام مىكرد. هرگز پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم ملاحظه نمىكرد كه آن فرد بزرگ است يا كوچك، دانشمند است يا بىسواد، ثروتمند است يا فقير. آرى، حضرت آنقدر عظمت داشت كه بر همه افراد بدون ملاحظههاى ايسمى، شغلى، خطّى، مسئوليتى، مالى و... سلام مىكرد و او با اينكه بزرگترين از هر نظر بود، بر كوچكترين انسانها از هر نظر سلام مىكرد و بيشتر براى اينكه ما را به اين سنّت حسنه تشويق كند، مىفرمود: «سلام را نود و نه حسنه است و جوابش يك حسنه.»
(3) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم هرگز بدون جهت #سخن نمىگفت و اگر سخنى مىگفت بيشتر جنبهی موعظه و پند داشت. يا مطلبى را مىآموخت و يا به معروف و خيرى امر مىكرد و يا از شرّ و منكرى مردم را باز مىداشت. تمام سخنانش سودمند و يك كلمه، نه بلكه يك حرف، پوچ و بىارزش نبود، زيرا خوب مىدانست كه: «و ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد». وانگهى پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم اسوه است و الگو و اوست انسان كامل. پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم كسى است كه نخستين آفريدهی پروردگار، نور مباركش است: «اول ما خلق الله نورى». (سیره حلبیه، ج 1، ص 159) پس، از اين نور كامل چيزى تراوش نمىكند جز نور و هر چه مىگويد گفتهی خدا است؛ «و ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحىيوحى». (نجم، آیه 3 و 4)
(4) پيامبر هرگز از ذكر خدا غافل نمىشد. در روايت است: «و لايجلس و لايقوم الا على ذكر»؛ او نمىنشست و برنمىخاست جز با ذكر و ياد خدا. پيامبر در هر آن قرين و همنشين ذكر خدا بود، چه بر زبان آورد و چه در دل گويد. او خود ذكر خدا را كفاره مجلس مىدانست و اعلام مىداشت كه اگر در مجلسى ياد خدا نباشد، يا ذكرى از اهلبيت علیهمالسلام كه آن نيز ياد خدا است، پس آن مجلس بر اهلش وزر و وبال است و نحس است و شوم. اگر حضرت مىخنديد از تبسّم تجاوز نمىكرد؛ «جل ضحكه التبسم»، زيرا قهقهه و خندهی با صدا، با شئون انسان مؤدّب منافات دارد، چه رسد به انسان كامل و چه رسد به اشرف مخلوقات.