eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✅و مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ« لقمان 23» 🔸(ای پیامبر!)هر کس کفر ورزید،کفرش تو را محزون نکند،بازگشت آنان تنها به سوی ماست،پس ما آنان را به عملکردشان آگاه خواهیم کرد، قطعاً خداوند به آنچه در سینه هاست آگاه است. ✅نمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ«24» آنان را(در دنیا)اندکی بهره مند می سازیم،سپس به عذاب سختی گرفتارشان خواهیم ساخت. ⭕️نکته ها: 🔹در آیه ی 23،از شدن پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر کفر گروهی از مردم نهی شده است و این می تواند به چند دلیل باشد: الف:آنان آنقدر ندارند که تو برای آنان محزون شوی. ب:اندوه برای کفر آنان،تو را از کارهای باز می دارد. ج:کفر آنان به تو نمی رساند. د:تو در تبلیغ و موعظه ی آنان نکردی تا نگران باشی. ه:چون کفّار به سوی ما باز می گردند و راهی برای ندارند،جای حزن و اندوه نیست. 🔹 از مقدّم شدن کلمه ی «إِلَیْنا» بر کلمه ی «مَرْجِعُهُمْ» ،استفاده می شود تنها مرجع اوست و از کلمه ی«مرجع»نیز استفاده می شود که مبدأ هم اوست،زیرا«مَرجع»،یعنی رجوع به آن چیزی که در آغاز بوده است.به علاوه «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» جمله ی اسمیّه و نشانه ی قطعی و حتمی بودن معاد است. 🔸پیام ها: 1- میان افراد نیک و بد،یکی از راه های شناخت و انتخاب است. مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَهُ ... وَ مَنْ کَفَرَ متاع کفر و دین بی مشتری نیست گروهی این،گروهی آن پسندند 2- پیامبر،دلسوز همه بود و حتّی از انحراف و کفر نیز رنج می برد.«فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 3- انبیا،به تسلّی و الهی نیاز دارند. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 4- مسئولیّت رهبران دینی، مردم است،نه وصول نتیجه. «وَ مَنْ کَفَرَ فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ» 5-کفر مردم،در خودشان مؤثّر است. «فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 6- کفّار شاد نباشند،زیرا سرانجام گذر پوست به خانه می افتد. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 7- مرجع و مبدأ انسان ها، خداوند است. «إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ» 8-دو چیز باعث سعه ی صدر و رفع نگرانی مؤمنان از انحراف دیگران می شود: 🔸یکی توجّه به علم خداوند و دیگری توجّه به . فَلا یَحْزُنْکَ کُفْرُهُ إِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ... عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (حال که دانستیم خداوند همه چیز را می داند و بازگشت همه به سوی اوست،پس جای هیچ نگرانی نیست.) 9- در قیامت،انسان با گزارش خود روبروست. «فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا» 10- نیّت ها و انگیزه هایی را که در دل داشتیم،خداوند می داند و در قیامت می کند. فَنُنَبِّئُهُمْ ... إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ 11- توجّه به رسوایی روز قیامت،می تواند مانع و پافشاری بر کفر باشد.«فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا» 12- نعمت های دنیوی،ما را نفریبد که در برابر نعمت های اندک و ناچیز است. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً» 13- ارزش کارها را با توجّه به آنها محاسبه کنیم. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ» 14- کفرِ امروز کافران،انتخابی است، «وَ مَنْ کَفَرَ» ولی به دوزخ رفتن فردای آنان اجباری است. «نَضْطَرُّهُمْ» 15- رفاه مادّی،نشانه ی نیست. «نُمَتِّعُهُمْ قَلِیلاً ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلی عَذابٍ غَلِیظٍ» @fatemi5
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✋ پنج نکته درباره 🤲 1️⃣👈 مکلف 🧔 باید نمازهای خود را در وقت ⏰ بخواند و چنانچه بدون عذر نمازی از او قضا شود گنهکار ⛔️ است و باید توبه کند و قضای آن را هم به جا آورد. 2️⃣👈 کسی که دارد، نباید در خواندن آن کوتاهی کند ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد. 3️⃣👈 قضای نماز های لازم نیست به خوانده شود 4️⃣👈 نماز قضا را می توان به خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا ولازم نیست هر دو یک نماز را بخوانند. 5️⃣👈 قضای نماز باید به همان که قضا شده است (شکسته یا تمام) به جا آورده شود. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۳۷۲ و ۱۳۷۵ و ۱۳۸۸ ۲‌. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص ۹۰ @fatemi5 @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ« لقمان 25» و اگر از آنان سؤال کنی:چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ حتماً خواهند گفت:خدا.بگو:ستایش از آنِ خداست،ولی بیشتر مردم نمی دانند. ⭕️نکته ها: 🔹شبیه این تعبیر،در موارد دیگر قرآن نیز آمده است،از جمله آیات:61 و 63 عنکبوت،38 زمر و 9 زخرف که نشان می دهد مشرکان،منکر خالقیّت خدا نبودند و انحرافشان در شریک قراردادن بت ها به هنگام عبادت و آرزوی شفاعت از آنان بود،و «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِیُقَرِّبُونا إِلَی اللّهِ زُلْفی» [139]در حالی که خود،آنها را از سنگ و چوب تراشیده بودند. 🔹امام باقر علیه السلام،پاسخ مشرکان در این آیه را نشان فطری بودن توحید دانستند. [140] ⭕️پیام ها: 1- خالق بودنِ خداوند،بر نیز پوشیده نیست. وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ ... لَیَقُولُنَّ اللّهُ 2- مشرکان به انحراف خود ضمنی دارند. لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ ... لَیَقُولُنَّ اللّهُ 3- همه ی آفریده ها از آنِ اوست،پس او را ستایش کنیم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» 4- سپاس خداوند را به زبان آوریم. «قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ» 5-انحراف مشرکان معمولاً برخاسته از آنان است. «بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ» ✅لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ«26» آنچه در آسمان ها و زمین است از آنِ خداست،همانا خداوند بی نیاز و ستوده است. ⭕️پیام ها: 1- خداوند،نه در آفریدن و نه در اداره عالم، کسی نیست. خَلَقَ السَّماواتِ ... لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ ... هُوَ الْغَنِیُّ 2- تنها خداوند،خالق و آفریده هاست، «لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و تنها اوست که بی نیاز و سزاوار ستایش است. «إِنَّ اللّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» 3- سفارش به حمد و ستایش خداوند در آیه ی قبل،به خاطر نیاز او نیست. قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ ... هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ @fatemi5
هدایت شده از استاد مهدوی‌ ارفع
-ostad mahdavi-98-09-09.lite.mp3
17M
🔈سلسه جلسات خوانی بامحوریت جهاد و شهادت(جلسه چهارم) ✅ راهبردی که قشر خاکستری با آن، هم گفتمان انقلاب اسلامی را میفهمد و هم می بپذیرد! ✅ آیا ادعای انقلابیگری ما درست است؟ ✅دغدغه ۳۰ ساله رهبر انقلاب چیست؟! ✅ چرا امیرالمومنین قاتلین عثمان را محاکمه نکرد؟! ✅ نسبت شیعه با ولی، نسبت اطاعت است، نه تطبیق!! 🔷حجت الاسلام 🗓۱۶/ آذر/ ۹۸ موسسه روایت سیره شهدا 🆔 @mahdavi_arfae
اينگونه فرج مي آيد.mp3
15.89M
🚨وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور.. 🔊 سخنان بسیار مهم حجت الاسلام امینی خواه درباره وضعیت پیش رو کشور تا #ظهور.. ▪️نقل فتنه های پیش رو... ▪️وعده های بزرگان در مورد آینده انقلاب ▪️اهمیت رهبری مقام معظم رهبری ▪️امتحاناتی که امام از آیت الله خامنه ای میگرفتند! ▪️پیش گویی های منتشر نشده بزرگان از وقوع انقلاب اسلامی و #ظهور 📅 تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۲۳ 🔺 امینی خواه مدیا
منبرک فاطمی
📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللّ
✅و لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَهٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَهُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ« لقمان 27» ⭕️و اگر آنچه درخت در زمین است،قلم شوند،و دریا و از پسِ آن هفت دریا به کمک آیند،(و مرکّب شوند تا کلمات خدا را بنویسند،)کلمات خدا به پایان نرسد،همانا خداوند شکست ناپذیر و حکیم است. ⭕️نکته ها: 🔹 در آیه 109 سوره ی کهف نیز می خوانیم: «قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» بگو:اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگارم مرکّب شود،دریا پایان می گیرد،پیش از آن که کلمات پروردگارم تمام شود،هر چند همانند آن(دریای اوّل)را کمک قرار دهیم. 🔹شاید مراد از «سَبْعَهُ أَبْحُرٍ» ،کثرت باشد و عدد خصوصیّتی نداشته باشد.یعنی اگر آب همه ی دریاها هم مرکّب شود،باز هم نمی توانند همه ی نعمت های الهی را بنویسند. ⭕️پیام ها: 1- مکتب انبیا،انسان را از ساده نگری و محدود بینی بریده و به نهایت مرتبط می کند. وَ لَوْ أَنَّ ما ... ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ 2- کلمات الهی،قابل نیستند. «ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللّهِ» 🔹کلمه اللّه چیست؟ 1.نعمت های خداوند. قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ ... 2.سنّت های الهی. «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِینَ. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ» و «وَ لَوْ لا کَلِمَهُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ» 3.آفریده های ویژه ی . «إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ» 4.حوادثی که انسان با آنها می شود. «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ» 5.آیات الهی.درباره ی حضرت می خوانیم: «وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها» 6.اسباب پیروزی حقّ بر . «وَ یُرِیدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ» «وَ یَمْحُ اللّهُ الْباطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ» 🔹از جمع مطالب گذشته به دست می آید که مراد از«کلمه»تنها لفظ نیست،بلکه مراد ها،مخلوقات،اراده و الطاف الهی است که در آفرینش جلوه می کند. 🔹بنابراین،اگر همه ی درختان قلم و همه ی دریاها مرکّب شوند،نمی توانند الهی را بنویسند،یعنی نمی توانند آفریده های خدا،الطاف الهی و سنّت هایی را که در طول تاریخ برای انسان ها و همه ی موجودات وجود داشته است بنویسند.«واللّه العالم» 🔹در روایت می خوانیم:امام کاظم علیه السلام فرمود:«مصداق کلمات اللّه هستیم که فضایل ما قابل ادراک و شماره نیست»[ 🔹آری،اولیای خدا از طرف ذات مقدّس او واسطه ی فیض هستند و هر لطف و کمالی،از طریق آن بزرگواران به دیگران می رسد. https://eitaa.com/fatemi5/696
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ》🔷🔹 ✅امام صادق(ع) در فرازی از روایتی، ظلم وارده بر حضرت فاطمه(س) را اینگونه بیان می فرماید : 📋《فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ(ع) فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ‏ بَيْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللهِ(ص)!》 ♦️از فاطمه(س) فدك را گرفتند و او را از ميراثش منع كردند. حق او و شوهرش را غصب كردند. به سوزاندن خانه اش همت گماشتند و اساس ظلم را بنيانگذاری كردند و سنت حضرت رسول خدا(ص) را تغییر دادند.(۱) در روایتی سلمان فارسی می گوید : 📋《خَرَجْتُ مِنْ مَنْزِلِي يَوْماً بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّه(ص) بِعَشَرَةِ أَيَّامٍ فَلَقِيَنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ(ص) فَقَالَ لِي : يَا سَلْمَانُ! جَفَوْتَنَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)!》 ♦️ده روز پس از رحلت رسول الله(ص) از منزل خود خارج شدم و على بن ابی طالب(ع) پسر عموی پیامبر اکرم(ص) مرا دید و به من فرمود : اى سلمان! تو بعد از پيامبر خدا(ص) بر ما جفا كردى! من عرض کردم : 📋《حَبِيبِي! أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مِثْلُكُمْ لَا يُجْفَى غَيْرَ أَنَّ حُزْنِي عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) طَالَ فَهُوَ الَّذِي مَنَعَنِي مِنْ زِيَارَتِكُمْ!》 ♦️حبيب من اى ابالحسن! به مثل شمایی کسی جفا نمی‌کند الا این که حزن و اندوه من بر رسول الله(ص) شديد بود و آن مانع زيارت شما شد.(۲) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : خواستم خنده کنم ماتم طاها نگذاشت خواستم گریه کنم طعنه ی اعدا نگذاشت خواستم داد دل فاطمه گیرم ز عدو حکمت و مصلحت خالق یکتا نگذاشت آن زمانی که در خانه عدو آتش زد خواستم من بروم ام ابیها نگذاشت آن زمانی که گل و غنچه ی من پرپر شد خواستم داد زنم ناله ی اسما نگذاشت دیدن میخ در خانه مرا آتش زد خواستم جان بدهم زینب کبری نگذاشت دست از غسل کشیدم که به من فرصت آه صورت نیلی و آن سینه ی سینا نگذاشت خصم می خواست مرا جانب مسجد ببرد تا نفس داشت درآن معرکه زهرا نگذاشت آن زمانی که عدو فاطمه ام را می زد چاره ای صبربه من غیر تماشا نگذاشت خواستم قصه ی آن کوچه بپرسم ز حسن ترس جان دادن آن شاهد تنها نگذاشت 👤ژولیده نیشابوری 📚منابع : ۱)الخصال شیخ صدوق، ص۶۰۳ ۲)مهج الدعوات سيد بن طاووس، ص۷
🔴شش صورت زیبا در قبر! ♦️ابوبصیر از امام باقر یا امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: هنگامی که جنازه مومن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، 🍃یکی از آنها در جانب راست او می ایستد 🍃و دیگری در در جانب چپ او می ایستد، 🍃و سومی در روبروی صورت، 🍃چهارمی درپشت سر او، 🍃و پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آنها ششمی که از همه زیباتر است در بالای سر او می ایستد... ♦️و به این ترتیب از صاحبشان پاسداری می کنند. ♦️آنکه از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد، شما کیستید، خدا به شما جزای خیر دهد؟ ✳️آنکه در جانب راست میت قرار دارد می گوید، من نماز هستم. ✳️آنکه در جانب چپ او است می گوید: من زکات هستم. ✳️آن که در روبروی او است، می گوید، من روزه هستم. ✳️آن که در پشت او است می گوید: من حج و عمره هستم. ✳️آن که در کنار پایش ایستاده می گوید: من نیکی های او هستم که به برادران دینی خود نمود. ♦️سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از همه، می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبو ترهستی؟ ♥️او در پاسخ می گوید: من ولایت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستم. 🌹نیز امام صادق (علیه السلام) فرمود: در عالم قبر، از نماز و زکات و حج و روزه و ولایت و محبت میت با ما خاندان رسالت، سؤال می کنند، 🌹 مقام ولایت که به صورتی در جانب قبر قرار دارد، به نماز حج و روزه و زکات می گوید: اگر در شما نقص وجود دارد، من آن نقص را تکمیل می کنم ♦️بنابرین یگانه چیزی که در عالم قبر، به داد انسان می رسد و موجب نجات و دلگرمی او می شود، اعمال نیک و محبت اهل بیت علیه السلام است. 📚اصول کافی، ج 2، ص 90باب الصیر حدیث 8،المحاسن البرقی، ص 288، بحار ج 6 ص 134. فروغ کافی، ج 3، ص 241، لثانی الاخبار، ج 4، ص 31، بحار ج 6، ص 266 @fatemi5
نفسی علی زفراتها محبوسه یا لیتها خرجت مع الزفراتی لا خیر بعدک فی الحیات و إنما أبکی مخافة أن تطول حیاتی نشاط رفت از این خانه روح دیگر نیست چهار طفل در این خانه هست و مادر نیست ز من بگو تو به صیاد سنگدل که میا به خانه‌ای که تو آتش زدی کبوتر نیست دگر پروانه بال و پر ندارد نه بال و پر که خاکستر ندارد مفسرها به خط خون نویسید که قرآن علی کوثر ندارد ای گل پرپر شده‌ی باغ من تازه شد از رفتن تو داغ من مرگ پیمبر کمرم را شکست داغ تو رکن دگرم را شکست https://eitaa.com/fatemi5/700
نفس به سینه ی من در شماره افتاده به خاک تیره مرا ماه پاره افتاده این زبان حال امیرالمؤمنین است نفسش به شماره افتاده است. نفس به سینه ی من در شماره افتاده به خاک تیره مرا ماه پاره افتاده سپهر دیده ی من پر شد از ستاره ی اشک که ماه پاره ی من با ستاره افتاده آن ماه پاره ی من یک ستاره ای و یک محسنی هم داشت. به جز تو این غم دل با که می توانم گفت یا رسول الله! من با کی دیگه درد و دل کنم به جز تو این غم دل با که می توانم گفت که چاره ساز دو عالم زچاره افتاده امیرالمؤمنین دیگه اینجا از چاره افتاده بود. الله اکبر
فاطمیه👇👇