🔴سه دلیل ایجاد اغتشاش در جامعه در بیان امیرالمومنین(علیه السلام)
🔰امیرالمومنین(ع) در #نهج_البلاغه میفرمایند: سه عامل اغتشاش در حکومت وجود دارد که هر سه مورد آن به مسئولین و خواص جامعه برمیگردد:
1⃣ اول سبک و سطح زندگی مسئولان است که امام علی(ع) در خطبه ۲۰۹ میفرماید، زمانی که مسئولین از حد ضعفای جامعه بالاتر زندگی کنند، مردم طغیان خواهند کرد، زیرا اختلاف طبقاتی میان مردم با مردم قابل تحمل است اما میان مردم و مسئولین غیرقابل تحمل است.
2⃣ دومین عامل، آن است که الگوی مالیات با الگوی غیرمومنانه و غیر رحمانی محاسبه شود، بهطورمثال در یک سال، تولیدکننده به هر دلیلی ضرر میکند و یا کشاورز به دلیل خشکسالی خسارت میبیند و محصول ندارد که حضرت امیر(ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر میفرماید: باید پیشدستی کنی و در این مواقع اینقدر مالیات را پایین آوری که زندگیاش با پارسال تفاوتی نکند و میفرماید: اگر چنین کردی، خسارت دولت نیست، بلکه سرمایهگذاری است و دو فایده دارد، اول اینکه به مردم اطمینان میدهی زیرا مردم احسان دولت را دیدند و اغتشاش نمیکنند و دوم اینکه این مردم به تو اعتماد میکنند و اگر مشکلی رخ دهد، حمایت خواهند کرد.
3⃣ سومین مورد از علل اغتشاش و شورش در دیدگاه امیرالمومنین ورود اطرافیان و خویشاوندان مسئولین به حوزه حکومت و کار اقتصادی است.در بخشی از نامه ۵۳ ایشان میفرماید: بدانید که نزدیکان مسئولان خودخواه و چپاولگر هستند و در معاملات انصاف ندارد، ریشه ستمگری آنان را خشک کن و به هیچ از یک اطرافیانت زمینی واگذار نکن.
🎤استاد #مهدوی_ارفع 👇👇
farsnews.com/news/13981022000690
🆔 @mahdavi_arfae
موضوع : #ملاکهای_انتخاب_اصلح_از_منظر_قرآن_مجيد
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1.علم و آگاهي و تعهد و امانتداري
« قال اجعلني عل خزائن الارض اني حفيظ عليم »« يوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمين مصر قرار ده كه نگهدارنده و آگاهم »( سوره يوسف, آيه 55)
در اين آيه شريفه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري به عنوان دو شرط اساسي پذيرش مسئوليت برشمرده شده است .روشن است كه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري در هر كاري متناسب با آن مي باشد و با توجه به جايگاه مهم مجلس و نمايندگي مجلس افرادي كه انتخاب مي شوند بايد به تناسب اين جايگاه داراي علم و تعهد لازم باشند
2.قدرت و توانمندي
« ان الله اصطفاه عليكم و زاده بسطه في العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزيده و او را در علم و قدرت وسعت بخشيده است »( سوره بقره، آيه 247)
در اين آيه شريفه علم و توانايي ملاك گزينش طالوت از سوي خداوند معرفي شده است . اين دو ملاك با تناسب هر كاري براي افرادي كه عهده دار آن مي شوند ، ضروري است زيرا بدون برخورداري از توانايي علمي و جسمي لازم ، امكان انجام مناسب آن كار وجود نخواهد داشت .
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
ولایت مداری حضرت زهرا (س) زیبد۵ بهمن۹۸ فاطمی.m4a
31.45M
ولایت مداری حضرت زهرا و ماموریت شیعه در آخرالزمان امشب در جمع مسولین هیاتهامنطقه زیبد
۵بهمن۹۸
#گناباد
#فاطمی
#فاطمیه
https://eitaa.com/fatemi5/714
@fatemi5
2⃣1⃣حضرت فاطمه(س) همچنان شبانه روز در فراق پدر می گریست :👇
✅داغ شهادت حضرت رسول اکرم(س) چنان سنگین بود که حضرت(س) شبانه روز در فراق پدر گرامیشان می گریستند.
در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که؛
📋《اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ : آدَمُ(ع) وَ يَعْقُوبُ(ع) وَ يُوسُفُ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ(ع)》
♦️گريه كنندگان پنج نفرند : آدم(ع) و يعقوب(ع) و يوسف(ع) و حضرت فاطمه(س) وامام سجاد(ع)!(۱)
روزی بزرگان مدینه گرد آمدند و به حضور امیر المؤمنین(ع) رسیدند و گفتند :
📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! إِنَّ فَاطِمَةَ ع تَبْكِي اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ فَلَا أَحَدٌ مِنَّا يَتَهَنَّأُ بِالنَّوْمِ فِي اللَّيْلِ عَلَى فُرُشِنَا وَ لَا بِالنَّهَارِ لَنَا قَرَارٌ عَلَى أَشْغَالِنَا وَ طَلَبِ مَعَايِشِنَا وَ إِنَّا نُخْبِرُكَ أَنْ تَسْأَلَهَا إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ لَيْلًا أَوْ نَهَاراً》
♦️ای اباالحسن(ع)! فاطمه(س) شب و روز گریه میکند، از این رو خواب شبانه در رختخواب، بر هیچ کدام ما گوارا نیست و به هنگام کار و طلبِ معیشتِ روزانه آرامش نداریم.
از فاطمه بخواه یا شب گریه کند یا روز!
امیر المؤمنین(ع) فرمود :
مطلوب شما را انجام خواهم داد.
پس امیرالمؤمنین(ع) به سوی خانه آمد و به حضور فاطمه (ع) رسید؛ در حالی که آن حضرت(س) از گریه آرام نمیگرفت و تسلیت دیگران او را سودی نمیرساند؛ امّا چون امیرالمؤمنین(ع) را دید، اندکی آرام گرفت.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود :
ای دختر پیامبر خدا(ص)! بزرگان مدینه از من درخواست کردهاند که از تو بخواهم یا شب گریه کنی یا روز!
فاطمه زهراء(س) فرمود :
📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مَا أَقَلَّ مَكْثِي بَيْنَهُمْ وَ مَا أَقْرَبَ مَغِيبِي مِنْ بَيْنِ أَظْهُرِهِمْ فَوَ اللَّهِ لَا أَسْكُتُ لَيْلًا وَ لَا نَهَاراً أَوْ أَلْحَقَ بِأَبِي رَسُولِ اللَّهِ(ص)》
♦️ای اباالحسن! چه اندک است مدّت اقامت من بین این مردم و چه نزدیک است نهان شدن من از میان ایشان!
به خدا سوگند! هرگز ساکت ننشینم تا این که به پدرم رسول خدا(ص) ملحق شوم.
📋《ثُمَّ إِنَّهُ بَنَى لَهَا بَیْتاً فِی الْبَقِیعِ نَازِحاً عَنِ الْمَدِینَهِ یُسَمَّى بَیْتَ الْأَحْزَانِ، وَ کَانَتْ إِذَا أَصْبَحَتْ قَدَّمَتِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (ع) أَمَامَهَا، وَ خَرَجَتْ إِلَى الْبَقِیعِ بَاکِیَه فَلَا تَزَالُ بَیْنَ الْقُبُورِ بَاکِیَهً وَ سَاقَهَا بَیْنَ یَدَیْهِ》
♦️سپس امیرالمؤمنین(ع)، دور از مدینه، در بقیع برای فاطمه خانهای ساخت که «بیت الأحزان» یعنی خانهی غمها نامیده شد.
فاطمه (ع) صبحگاهان، حسن و حسین(ع) را پیش انداخته به سوی بقیع میشتافت و در بین قبرها گریه میکرد. وقتی شامگاهان میرسید امیرالمؤمنین(ع) به سراغش میآمد و او را به منزل باز می گرداند.(۲)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۱۲، ص۳۱۱
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۷۴
آقا سلام روضه مادر شروع شد
باران اشک های مکرر شروع شد
آقا اجازه هست بخوانم برایتان
این اتفاق از دم یک در شروع شد
تا ریشه های چادر خاکی مادرت
آتش گرفت، روضه معجر شروع شد
فریادهای مادر پهلو شکسته ات
تا شد فشار در دو برابر شروع شد
این ماجرا رسید به آنجا که نیمه شب
بی اختیار گریه حیدر شروع شد
وقتی رسید قصه به اینجای شعر من
ایام خانه داری دختر شروع شد ...
---
دختر رسید تا خود آن لحظه ای که ظهر
یک ماجرا به قافیه سر شروع شد
شاعر : وحید محمدی
🍃🌹🍃
@fatemi222
آهسته اسباب سفر را جمع کردی
آثار آن بی بال و پر را جمع کردی
آن دستمالی که به سر می بست بی بی
تصویرِ زردِ دردِ سر را جمع کردی
تا که یتیمان یاد مادر کم بیفتند
جز چادرِ او، بیشتر را جمع کردی
بردی به ایوان و تکاندی چادرش را
جا پایِ آن چندین نفر را جمع کردی
دیوار را شستی به تنهایی علی جان
خاکستر مانده زِ در را جمع کردی
با تکه های چوبِ مانده از همان در
نان پختی و اسبابِ شر را جمع کردی
کج کرده ای یک یک سرِ مسمارها را
از خانه اسباب خطر را جمع کردی
السلام علیک یا فاطمة الزهرا
این صفای سینه هامان از صفای فاطمه است
هر چه داریم و نداریم از عطای فاطمه است
چادر خاکی او بر قلب ما هم نور داد
باز هم در جان ما حال و هوای فاطمه است
باز هم این سفره های هئیتی رونق گرفت
رونق این روضه ها از اعتنای فاطمه است
باز هم مهدی ما شال عزا انداخته
باز دلخون از غم و سوزِ عزای فاطمه است
بوی زهرا را گرفته باز شهر مصطفی
کوچه های شهر مست ربنای فاطمه است
آبرومان رفته اما بازهم ما را خرید
آنچه آورده است ما را هم، وفای فاطمه است
حاجت یک ساله می خواهیم این شب ها از او
دستِ رحمت، بازوی مشکل گشای فاطمه است
مریم و آسیه و حوا و آدم جای خود
خوب می دانیم ما، عالم گدای فاطمه است
من نمی دانم چه سری هست در خلقت ولی
خلق مجنون علی، او مبتلای فاطمه است
از همان اول خدا در شأن زهرا گفته بود
او برای حیدر و حیدر برای فاطمه است
کی فروشیم عزتِ خود از برای آب و نان
بشنوید، این مملکت تحت لوای فاطمه است
مادری کرده برای بی پلاکان شهید
قبر این گمنام ها پائین پای فاطمه است
گرچه پنهان ماند، قبر مادر آلاله ها
سینه ی سینه زنان تا هست، جای فاطمه است
علت این گریه های ماست، اشک فاطمه
گریه های ما همه از گریه های فاطمه است
گوش کن، از کوچه ها دارد صدایی می رسد
یا صدای مجتبی، یا نه... صدای فاطمه است
علت چشمان تارش بعد ها معلوم شد
جای دست گرگ روی پلک های فاطمه است
وحید محمدی
بعد از رسول حرمت آل عبا شکست
دست قضا ، شیشه ی شرم و حیا شکست
آتش گرفت باب نزول ملائکه
در سست شد به ضرب لگد از جفا شکست
یا ایهاالرسول بخوان واقعه که چون
مسمار در ، سینه ی خیرالنسا شکست
سنگی که حرمت رخ آیینه را نداشت
با سیلی ای که زد رخ آیینه را شکست
گوشواره ای که بود ضریح طواف حور
یا رب به ضرب سیلی ِ یک بیحیا شکست
افتاد از نفس ، پر پروانه هم که سوخت
روح غرور و غیرت شیر خدا شکست
وقتی که قلب حضرت خاتم زغم شکست
عیسی صلیب و موسی عمران عصا شکست
دست قضا قدر همه را جمع کرد بعد
این غصه را به روی سر کربلا شکست
یاایهالرسول کجایی قیامت است
سر نیزه پهلوی پسر مرتضا شکست
آه از دمی که گودی گودال خون گرفت
با نعل تازه سم ستور سینه را شکست
با سنگ و تیر و نیزه همه “زائر”ش شدند
یک پیرمرد گونه ی او با عصا شکست
رامین برومند
موضوع: #زنان_بزرگ_در_قرآن
–بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن برخی زنان الگو را معرفی می کند که ذکر میشود:
1-آسیه همسر فرعون را الگوی همه زنان و مردان مومن میداند و میفرماید: قرآن کریم در این باره می-فرماید:«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ...:«براي کساني که ايمان آورده اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، است(آیه 11 تحریم). جالب اینکه ایشان را الگوی همه مردان و زنان مومن (نه تنها زنان) می داند.
آسیه ایمانش را درقصر فرعون مخفی میکرد و وقتی فرعون فهمید،قبول نکرد دست از ایمانش بردارد و فرعون دست و پایش را در آفتاب داغ به میخ بست و سنگ بزرگی روی سینه اش گذاشتند و شهید شد.
2-حضرت مریم(س): خدواند درمورد ایشان میفرماید: هنگامى كه فرشتگان گفتند: «اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برترى داده است(42 آل عمران) چند نکته در آیه در مورد حضرت مریم هست: مورد خطاب فرشتگان بودن؛ مطهر و پاک بودن، برگزیده خدا بودن؛ و در آیات دیگر آمده که غذای آسمانی برایش می آمده است(37 آل عمران)
3- مادر حضرت موسي (عليهالسلام): که به ایشان الهام از جانب خدا می شده است(أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى)(7 قصص)
4-حضرت زهرا(س):گرچه اسم ایشان در قرآن نیامده، ولی مهمترین مصداق کوثر(إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ) وخیر کثیر ایشان است که نسل و ذريه پيامبر (ص) به وسیله ایشان و همچنین ائمه(ع) از نسل ایشانند که دین را حفظ کردند و دربرابر ابتر بودن دشمنان پیامبر،هزاران تن از فرزندان ایشان درسراسر جهان پخش شدند.
البته در جریان مباهله(نسائنا) و در آیه تطهیر نیز، ایشان شرکت داشتند.
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/fatemi5/721
سه محبوب فاطمه (علیها السّلام)
حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:
حُبِّبَ اِلَیَّ مِن دُنیاکم ثَلاثُ: تِلاوَةُ کِتابِ اللهِ، وَ النَّظَرُ فی وَجهِ رَسُولِ اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ الله؛
از دنیای شما سه چیز در نظر من دوست داشتنی است: خواندن کتاب خدا، قرآن، نگاه به سیمای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، انفاق در راه خدا.
وقائع الایّام، حدیث 295
شرح حدیث:
از نگاه عارفان بصیر دنیا گذرگاهی به سوی آخرت جاوید است.
پس نباید دل به آن بست و دنیا را دوست داشت.
ولی همین دنیای نکوهیده و فریب دهنده و بی وفا می تواند وسیله ی آباد ساختن آخرت و تأمین سعادت گردد، به شرط آن که انسان فریفته ی آن نشود و دل به آن نبندد و آن را وسیله و پلی برای رسیدن به بهشت قرار دهد.
این سه چیز که در نظر دختر پیامبر محبوب و دوست داشتنی است، جلوه هایی است که انسان را آخرتی و بهشتی می کند.
تلاوت کتاب خدا روشنگر دل و دیده است.
قرآن حیات روشن دلهاست
قرآن فروغ و شمع محفلهاست
عطر دل انگیزش صفا دارد
درسی ز اخلاص و وفا دارد
انس با این کتاب مقدس و خواندن آیات وحی رشته های وابستگی به دنیا را قطع می کند و مسلمانان را آخرتی می سازد.
نگاه به چهره ی نورانی و الهی حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم نیز، وابستگیهای مادی را می کاهد و عشق به آخرت را در دل پدید می آورد.
انفاق در راه خدا نیز نشان وارستگی انسان از وابستگی به مادیات است و با انفاق خالصانه و بی ریا می توان بهشت را خرید و به رضای خدا رسید.
اگر این سه چیز از این دنیای دون در نظر حضرت فاطمه (علیها السّلام ) دوست داشتنی است، برای پیروان او نیز می تواند سرمشق و الگو باشد.
خوشا آنان که «دنیا» را وسیله ی سعادت «آخرت» می سازند.
منبع: حکمت های فاطمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه (علیها السّلام)) ، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم (1390)
https://eitaa.com/fatemi5/722
تجسس در تلفن همراه همسر
سؤال ۲: اگر کسی گوشی همسرش را چک کند و پیغامهایی را که با خانمها و آقایان داشته بخواند، شرعاً اشکال دارد؟
جواب: بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست.
نگفتن عیوب جنس به خریدار
سؤال ۳: برخی قطعات اتومبیل بنده به صورت حرفهای تعویض یا تعمیر شده است. اگر هنگام فروش ـ در صورت عدم سؤال خریدار ـ، جزئیات آن را به خریدار اعلام نکنم، معامله و پول حاصل از آن چه حکمی دارد؟
جواب: در فرض سؤال معامله صحیح بوده و مال به دست آمده حلال است.
استفاده از نقرۀ آمیخته به طلا برای مرد
سؤال۴: بنده انگشترهایی به مشتریان خود میفروشم که از ترکیب طلا و نقره ساخته شده است. با توجه به حرمت استفاده از انگشتر طلا برای آقایان، برای آنکه حرمت آن برطرف شود، حداکثر چند درصد انگشتر طلا باشد، استفادۀ از آن برای آقایان اشکال ندارد؟
جواب: اگر طلای موجود در آن به قدری کم باشد که عرفا به آن انگشتر طلا نمی گویند، استفادۀ از آن برای مرد اشکال ندارد.
استفاده از کراوات در عروسی
سؤال ۵: آیا استفاده از کراوات در شب عروسی اشکال دارد؟
جواب: به طور کلی پوشیدن لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب میشود و استفادۀ از آن ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی محسوب می شود، جایز نیست.
وضو و غسل بعد از تتو
سؤال ۶: زنی که تتو انجام داده و ابرویش زخم یا جراحت دارد، می تواند به جای وضو یا غسل، تیمم کند؟
جواب: اگر روی زخم باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید طبق معمول وضو و غسل انجام دهد و آن را بشوید، و اگر آب برای آن ضرر دارد، باید اطراف آن را بشوید و احتیاط آن است که اگر ضرر نداشته باشد، روی آن دست تر بکشد.
مستطیع شدن زن در صورت مطالبۀ مهریه
سؤال ۷: اگر مهریۀ زن برای مخارج حج واجب کفایت کند، حج بر او واجب است و باید مهریه را از شوهرش مطالبه کند؟
جواب: در صورتی که شوهر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمیتواند مهریه را مطالبه کند و مستطیع نیست، ولی اگر شوهر تمکّن دارد و مطالبۀ مهریه برای زن مفسدهای ندارد، واجب است مهریه را مطالبه کند و به حج برود و اگر مطالبۀ آن برای او مفسده داشته باشد مثل اینکه منجر به نزاع و طلاق شود، مستطیع نیست و واجب نیست مطالبه کند.
خمس مستمرّی
س ۸: پدر من کارمند بود و مدتی است که فوت شده و حقوق مستمری او ماهیانه بین من و مادرم به صورت جداگانه به حسابمان واریز میشود، آیا باید خمس آنرا بدهیم؟
جواب: پرداخت خمس مستمری واجب نیست.
قرض ربوی
سؤال ۹: مادرم قصد دارد پولی را به شخصی قرض بدهند و این شخص گفته ماهانه مبلغی از سود درآمدش را به مادرم میدهد و از دادن این سود هم راضی است، آیا عمل مذکور ایراد دارد یا اینکه ربا حساب می شود؟
جواب: قرض به شرط سود، ربا و حرام است، لکن اگر ضمن قرض شرط نشود که سود بدهد و قرض مبنی بر پرداخت سود نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت خود مبلغی را اضافه بپردازد، اشکال ندارد، همچنین اگر دریافت سود ضمن یکی از عقود شرعی، مانند مضاربه یا مشارکت باشد، اشکال ندارد.
حکم اذان و اقامه تلویزیون
سؤال ۱۰: در رسالههای عملیه گفته شده: «کسی که اذان و اقامه دیگری را شنیده، چه با او گفته باشد یا نه، در صورتی که بین اذان و اقامه و نمازی که می خواهد بخواند زیاد فاصله نشده باشد، می تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید.» اگر از تلویزیون یا رادیو بشنود هم این حکم جاری است؟
جواب: اگر مستقیم پخش شود، حکم مذکور را دارد.
بابا چه بی وفا شده دنیای بعد تو
من ماندم و مصائب عظمای بعد تو
چشم انتظار رفتن تو بود امتت
شعله کشید فتنه ز فردای بعد تو
داغت برای فاطمه سنگین تمام شد
پشت مرا شکسته قضایای بعد تو
اصحاب تو چه زود به ما پشت پا زدند
آری گواه فاطمه شبهای بعد تو
دارد به قتل حجت حق حکم میکند
اجماع این سقیفه و فتوای بعد تو
در کوچهها ادا شده اجر رسالتت
یعنی شکست حرمت مولای بعد تو
در تنگنای این در و دیوار عاقبت
از دست رفت ام ابیهای بعد تو
آتش، هجوم، کوچه، قباله، فدک! ببین
چیزی نمانده از تن زهرای بعد تو
قنفذ معاف میشود از مالیاتها!
سیلی به دخترت شده سرمایه بعد تو
دیگر ببر مرا که زمانش رسیده است
نه! نیست جای فاطمه دنیای بعد تو
هدایت شده از sm
واقعا کتابی عالی پر محتوا زیبا
خود آدم حظ میبره از خواندن این سیره نکات زندگانی حضرت زهرا سلامالله علیها
برا منبر هم عالی عالی
حتما مطالعه کنید اگه تا کنون مطالعه نکردید
بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته
به جسم اطهر زهرا ولی آهسته آهسته
بریز آب روان تا من، بشویم مخفی از دشمن
تنش از زیر پیراهن، ولی آهسته آهسته
ببین بشکسته پهلویش، سیه گردیده بازویش
تو خود ریز آب بر رویش، ولی آهسته آهسته
همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار
بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته
حسن ای نورچشمانم حسین ای راحت جانم
بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته
بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب
بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته
روم شب ها سراغ او، به قبر بی چراغ او
کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته
وضوی زن در حضور نامحرم
مسأله۱: زن باید در محلی وضو بگیرد که نامحرم ـ مواضعی را که زن باید از او بپوشاند ـ، نبیند و اگر مراقبت نکند و نامحرم او را ببیند گناه کرده است، هر چند وضویش صحیح است.
نماز زیارت از طرف دیگران
مسأله۲: میتوان به نیابت از افراد زنده و کسانی که از دنیا رفته اند، امامان معصوم (علیهم السلام) را زیارت کرد و نماز زیارت را نیز به نیابت از آنان خواند، همچنین می توان پس از انجام زیارت و نماز، ثواب آن را به دیگران هدیه کرد.
وضو با وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء
سؤال۱: آیا وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء در حال وضوء اشکال دارد؟
جواب: اگر کِرِم جذب پوست شده است و روی پوست چربی که مانع رسیدن آب به پوست باشد، باقی نمانده است، اشکال ندارد.
وقف زمین برای مسجد
سؤال۲: آیا برای اینکه زمینی وقف مسجد شود، صیغه خاصی لازم است؟
جواب: انشاء صیغه لفظی در وقف شرط نیست، زیرا تحقق آن به معاطات هم ممکن است؛ یعنی اگر زمین به نیت مسجد تحویل داده شود و پس از بنای ساختمان مسجد یا قبل از آن، در آن مکان به نیت مسجد نماز خوانده شود، وقف محقق شده است و تغییر و تبدیل وقف جایز نیست.
محتلم شدن در مسجد
سوال۳: اگر کسی در مسجد خوابیده باشد، محتلم شود چه وظیفهای دارد؟
جواب: پس از بیدار شدن، باید فورا از مسجد بیرون برود.
خمس درآمد کودک
سؤال۴:پدری به فرزندش پول بخشیده و از طرف کودک در حساب بانکی گذاشته است، آیا خمس سودی که به این پول تعلق میگیرد، باید پرداخت شود؟ در صورت وجوب، پدر باید خمس آن را پرداخت کند؟
جواب: پدر تکلیف ندارد، بنابر احتیاط واجب کودک باید پس از بلوغ، خمس سودی را که قبل از بلوغ به دست آورده و تا زمان بلوغ بر مِلکش باقی مانده است، بپردازد.
فعالیت اجتماعی بانوان
سؤال۵: فعالیت اجتماعی بانوان در امور فرهنگی و مذهبی، چه حکمی دارد؟
جواب: حضور زن در فعالیتهای اجتماعی، اگر با حفظ ضوابط و جهات شرعی باشد و بدون خوف وقوع در حرام باشد، فی نفسه اشکال ندارد، ولی در هر حال خروج از منزل باید با اجازه شوهر باشد.
نجس شدن داخل دهان
سؤال۶: اگر داخل دهان به واسطه کشیدن دندان خونی شود، آیا تطهیر داخل دهان لازم است؟
جواب: به طور کلی، با برطرف شدن عین نجاست از داخل دهان ـ هر چند با مستهلک شدن در آب دهان ـ دهان پاک می شود و نیازی به آب کشیدن نیست.
خون مردگی زیر ناخن و پوست
سؤال۷: آیا خونی که به خاطر کوبیده شدن، زیر ناخن یا پوست میمیرد، نجس است؟
جواب: اگر طوری باشد که به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند، در صورتی که آب به آن برسد، باید برای وضو و غسل ـ اگر مشقت نداشته باشد ـ خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد، باید اطراف آن را بهطوری که نجاست زیاد نشود بشویند، و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند و روی آن به نیت وضو یا غسل، دست تر بکشند.
شک در طهارت چرم و اجزای حیوانات
سؤال۸: چرم های طبیعی وارداتی که شک داریم از حیوانی است که ذبح شرعی شده یا نه، آیا نجس می باشد؟
جواب: اگر بداند یا احتمال دهد حیوان ذبح اسلامی شده است، پاک است، وگرنه محکوم به نجاست است.
بابا چه بی وفا شده دنیای بعد تو
من ماندم و مصائب عظمای بعد تو
چشم انتظار رفتن تو بود امتت
شعله کشید فتنه ز فردای بعد تو
داغت برای فاطمه سنگین تمام شد
پشت مرا شکسته قضایای بعد تو
اصحاب تو چه زود به ما پشت پا زدند
آری گواه فاطمه شبهای بعد تو
دارد به قتل حجت حق حکم میکند
اجماع این سقیفه و فتوای بعد تو[٢٢]
در کوچهها ادا شده اجر رسالتت
یعنی شکست حرمت مولای بعد تو
در تنگنای این در و دیوار عاقبت
از دست رفت ام ابیهای بعد تو
آتش، هجوم، کوچه، قباله، فدک! ببین
چیزی نمانده از تن زهرای بعد تو
قنفذ معاف میشود از مالیاتها![٢٣]
سیلی به دخترت شده سرمایه بعد تو
دیگر ببر مرا که زمانش رسیده است
نه! نیست جای فاطمه دنیای بعد تو
@fatemi5
خدا مادرم را کجا می برند؟!
گمانم برای شفا می برند!!
من و خانه داری من و غمگساری
خدایا تمام مرا میبرند
کجا می برندت کجا می برند؟!
خدایا گل من که نیلی نبود
جواب پیمبر که سیلی نبود
علی جان زعشقت کمانی شدم
در این کوچه ها ارغوانی شدم
خدایا چه خاکی شده بر سرم
که رفته ز سر سایه ی مادرم
@fatemi5
🍃💚🍃
🌹 صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا
ای تاج سر عالم و آدم زهرا_س
از کودکی ام دل به تو دادم زهرا_س
آن روز که من هستم و تاریکی قبر
جان حسنت برس به داد ما زهرا_س
🌹خدایا به حق حضرت زهرا س
🌹ما را عاقبت بخیر بفرما . الهی امین
🍃💚🍃
https://eitaa.com/fatemi5/731
⭕️چهار نکته درباره موسیقى حرام
۱٫ موسیقى مطرب حرام است، کوتاه باشد یا بلند، در ایام شادى باشد یا عزا، سنتى باشد یا مدرن و …
۲٫ موسیقى مطرب موسیقى است که انسان را از حالت عادى خارج نموده و از یاد خدا غافل سازد و به بى بند و بارى و گناه دعوت نماید.
۳٫ تهیه و تکثیر و نگهدارى ابزار موسیقى مطرب حرام است.
۴٫ معیار تشخیص موسیقى حرام، با عرف متدینین است.
⭕️شنیدنى هاى حرام
بسیارى از شنیدنى ها حرام است، به چند نمونه از آنها اشاره مى شود:
۱٫ شنیدن غیبت.
۲٫ شنیدن سخن چینى و ترغیب آن.
۳٫ شنیدن موسیقى هاى حرام (همچون موسیقى لهوى مطرب).
۴٫ شنیدن تهمت.
آنچه در شنیدنى هاى حرام مطرح است، استماع است نه شنیدن و به گوش رسیدن. بنابراین اگر از شنیدنى هاى حرام به گوش انسان برسد، حرام نیست.
⭕️گفتگوهاى حرام
گفتگوى سازنده، رمز ارتباط، نشاط و کمال است و به آن سفارش شده است. اما برخى از گفتگوها حرام است. به چند نمونه از آن اشاره مى شود:
۱٫ از جهت محتوا، مانند ناسزا، سخنان گمراه کننده، خلاف عفت عمومى و …
پرسش: آیا حرف رکیک حرام است؟
پاسخ: اگر مستلزم اهانت یا مشتمل بر حرام باشد، حرام است.
۲٫ گفتگوى محرک و فساد آور، چه با نامحرم و چه با غیر آن مگر همسر.
۳٫ گفتگو با نامحرم در صورتى که همراه با لذت باشد، چه گفتگوى مستقیم و چه از طریق تلفن و موبایل و …
https://eitaa.com/fatemi5/734
⭕️چهار نکته درباره قسم
۱٫ قسم راست مکروه است و اگر دروغ باشد حرام است.
۲٫ اگر کسى قسم به نام خاص خداوند بخورد، براى انجام یا ترک کارى، اگر عمداً مخالفت کند و قسم خود را بشکند، باید کفاره بدهد. (اطعام یا پوشاندن ده فقیر و اگر نتوانست، سه روز روزه بگیرد.)
۳٫ شکستن قسم به غیر از قسمى که به نام خاص خداوند است، همچون قسم به قرآن، اهل بیت علیهم السلام و … کفاره ندارد، ولى گناه دارد.
۴٫ قسم هایى که براى تأکید یا دفع ضرر یا جلب منفعت صورت مى گیرد، در صورتى که دروغ باشد گناه است ولى کفاره ندارد. مثلاً به خدا قسم غذا خورده ام، به خدا قسم این قیمت خریده ام و …
⭕️شرایط شکستن قسمى که کفاره دارد
۱٫ شکستن قسم از روى قصد و اختیار باشد و کسى که مجبور باشد یا از روى عصبانیت قسم بخورد، شکستن آن کفاره ندارد.
۲٫ کارى که براى انجام آن قسم مى خورد حرام و مکروه نباشد و کارى که براى ترک آن قسم مى خورد واجب و مستحب نباشد. مثلاً بگوید به خدا قسم ازدواج نخواهم کرد، به خانه بستگان نخواهم رفت، دیگر کار خیر انجام نخواهم داد، قرض نخواهم داد و …
۳٫ قسم به نام خاص خداوند باشد مانند: الله، خدا.
۴٫ قسم را به زبان آورد، در صورتى که در ذهن او باشد یا بنویسد، شکستن آن قسم کفاره ندارد.
۵٫ عمل کردن به قسم براى او ممکن باشد، هر وقت غیر ممکن بوده و یا مشقت داشته باشد، شکستن آن کفاره ندارد.
https://eitaa.com/fatemi5/734
✅پنج نکته درباره زینت طلا
۱٫ زینت کردن به طلا براى زن، در نماز و غیر نماز مباح است مگر در برابر نامحرمان، ولى براى مردان حرام است چه به قصد زینت باشد یا نباشد و نماز خواندن با آن باطل است.
۲٫ فرقى نیست در این که طلا سفید باشد یا زرد. آنچه براى مردان حلال است، پلاتین است که طلا نیست و فلز دیگرى است.
۳٫ خرید و فروش و ساخت حلقه و ساعت طلاى مردانه حرام و معامله باطل است.
۴٫ استفاده از چیزى که مشکوک است طلا است یا خیر، براى مردان مانعى ندارد.
۵٫ استفاده از طلا براى مدت کوتاه نیز براى مردان، حرام است. مانند لحظه عقد.
⭕️لباس هاى حرام
لباس یکى از نیازهاى انسان است که باید با شاخصه هاى زیر تهیه شود:
۱٫ از پول حلال باشد و از پول ربا، رشوه و … نباشد.
۲٫ محرک نباشد، همچون لباس کوتاه، تنگ.
۳٫ لباس شهرت نباشد، همچون لباسى که از نظر رنگ یا دوخت، شخص را انگشت نما کند.
۴٫ لباس مخصوص کفار نباشد، همچون لباس کشیشان، صلیب و نیز مروج فرهنگ کفار نباشد.
۵٫ از نظر جنس نازک، و براى مردان حریر خالص نباشد.
۶٫ پوشیدن لباس مختص زن یا مرد حرام است، در صورتى که زىّ آنان قرار گیرد؛ مانند چادر براى مرد و کت و شلوار مردانه براى زن.
۷٫ پوشیدن جوراب نازک توسط زنان در برابر نامحرمان جایز نیست.
https://eitaa.com/fatemi5/734
حالا میان خانه اش کوثر ندارد
تنهاست مولایم علی، یاور ندارد
بی بال و پر مانده است حیدر، پر ندارد
زهرا که رفته، زینبش مادر ندارد
مولاست با طفلان بی حال و پریشان
مولاست با یک قبر مخفی، چشم گریان
دائم کنار بستر خالی نشسته
چشمان بارانی خود را باز بسته
هی روضه می خواند به یاد دست بسته
با خاطرات کوچه پهلویش شکسته
با چادر خاکی که بر روی سرش داشت
زینب دوباره رنگ و بوی مادرش داشت
حق علی را هیچ کس باور ندارد
مولای عالم مانده و لشکر ندارد
این خانه دیگر دست نان آور ندارد
«دیگر حسین بن علی مادر ندارد»
پروانه ای که پهلویش را در گرفته
حالا از این خانه شبانه پر گرفته
شب ها کنار قبر زهرای جوانش
می سوخت از داغ جوان قد کمانش
وقتی رمق می رفت او از زانوانش
سر باز می کرد او تمام سوزِ جانش:
زهرا چرا از حیدر خود رو گرفتی
دیدم که دستت را روی پهلو گرفتی
با من نگفتی غصه ی غصب فدک را
با من نگفتی ضربه ی سخت کتک را
شب ها حسن می خوابد اما با تب آخر
در خواب می گوید: نزن سیلی به مادر
بر خیز زهرا، بهر زینب مادری کن
زهرا، حسین تشنه لب را یاوری کن
برخیز تا این خانه را از نو بسازم
برگرد تا کاشانه را نو بسازم
کج می کنم بانو سرِ مسمارها را
خود در میارم سنگِ این دیوارها را
دیگر توان دیدنِ ماتم ندارم
لولای در را رو به کوچه می گذارم
انگار وقت رفتنم نزدیک گشته
دنیا دوباره تیره و تاریک گشته
نه سال بودی بهر تو کاری نکردم
زهرا حلالم کن که باید بازگردم
زهرا گمانم غرق تب بیدار گشته
حالا حسینم تشنه لب بیدار گشته
وحید محمدی
با رفتنت خالی مکن دور و برم را
پاشیده تر از این مگردان لشگرم را
ای نیمه ی مجروحِ من،ای کاش با تو
در خاک بگذارند نیمِ دیگرم را
بعد از تو ای سرو شکسته تا قیامت
از خجلتم بالا نمی گیرم سرم را
باور نمی کردم که روزی پیش چشمم
از پا بیندازد غلافی همسرم را
تو بینِ آتش رفتی و من گُر گرفتم
حالا بیا و جمع کن خاکسترم را
هرشب حسن در خواب می گوید:مغیره
دست از سرش بردار کُشتی مادرم را
دیروز اگر در پیشِ طفلانم حرم سوخت
فردا بسوزانند با طفلان حرم را
*صَلَّ اللهُ عَلَی العُریان، صَلَّ اللهُ عَلَی العَطشان....*
از کربلا دیشب صدایی را شنیدم
انگار طفلی گفت: عمه! معجرم را...