eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
988 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
در دنیای بازی بازیگری یا کارگردان؟.pdf
581.7K
🌀 در دنیای بازی بازیگری یا کارگردان؟ ✳️ مناسبت: ولادت امام جواد علیه السلام ⏰زمان منبر: حدود30 دقیقه https://eitaa.com/fatemi222
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
درس بزرگ امام‌جواد علیه السلام 🔺رهبر معظم انقلاب : 🔸 امام جواد مانند دیگر ائمه‌ی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده‌ی شایسته‌ی خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت. 🔸در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. 🔸همان‌طوری که ائمه‌ی دیگر ما علیهم‌السلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه‌ی مهمی از جهاد همه جانبه‌ی اسلام را در عمل خود پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت. 🔸 آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله‌ی با این قدرتها برانگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسان‌تر است. اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی چهره‌ای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است. 🔸در دوران ما و در همه‌ی دورانهای تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند وقتی از مقابله‌ی رویاروی با مردم عاجز شدند دست به حیله‌ی ریاکاری و نفاق بزنند.۱۳۹۰/۰۳/۲۳ ✅https://eitaa.com/fatemi222
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
🔹تقوا از دیدگاه امام جواد https://eitaa.com/fatemi222/7577 🔹امام جواد علیه السلام و مسله ظهور https://eitaa.com/fatemi222/3602 🔹پنج وصیت اخلاقی امام جواد https://eitaa.com/fatemi222/3603 🔹تحسین منکر در کلام امام جواد https://eitaa.com/fatemi222/836 🔹بازی های دنیا و امام جواد https://eitaa.com/fatemi222/3611 🔹تحسین کوچکی https://eitaa.com/fatemi222/3609 🔹گناه_برای_ظهور و سه گام https://eitaa.com/fatemi222/3602 🔹وصیت اخلاقی امام جواد https://eitaa.com/fatemi222/2323 🔹سخنان برگزيده امام_جواد https://eitaa.com/fatemi222/1162 🔹 أوْصِنِی https://eitaa.com/fatemi222/837 🔹امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/7597 🔹پربرکت https://eitaa.com/fatemi222/7612 🔹جود وسخا https://eitaa.com/fatemi222/7613 🔹سیره اخلاقی امام جواد https://eitaa.com/fatemi222/7614 🔹توضیح سه نصیحت امام https://eitaa.com/fatemi222/8830 🔹شخصیت قرآنی امام https://eitaa.com/fatemi222/7603 🔹سیره اخلاقی امام https://eitaa.com/fatemi222/7604 🔹کارگردانی یا بازیگر https://eitaa.com/fatemi222/7607 🔹درس بزرگ امام جواد https://eitaa.com/fatemi222/7608 دلیل این خیر و بركت https://eitaa.com/fatemi222/11948 دلیل شناخت کمتر نسبت به امام جواد(ع) https://eitaa.com/fatemi222/11947 پنج درس ارزشمند و آموزنده https://eitaa.com/fatemi222/11946 سیره تبلیغی امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/11945 فرمول جلب https://eitaa.com/fatemi222/11944 ثواب تشرف به مکه و مدینه و کربلا و کاظمین https://eitaa.com/fatemi222/11943 ↩️سیره اخلاقی وجود نازنین و پربرکت امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/11939 ↩️پنج توصیه امام جواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/11940 🎙 در دنیای بازی بازیگری یا کارگردان ؟ https://eitaa.com/fatemi222/11941 🎙 کیفیت استغفار https://eitaa.com/fatemi222/11952 🎙مناظرات https://eitaa.com/fatemi222/11951 در حال تکمیل ... ↩️اشعار شهادت 👇 https://eitaa.com/fatemi8/313
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
1_1461645587.pdf
664.4K
🔖فیش منبر 🔖 علیه السلام ♦️موضوع: ✍️مولود پر برکت ♦️امام جواد علیه السلام در یک نگاه ♦️مراسم ولادت ♦️امام جواد علیه السلام از دیدگاه دیگران ♦️مولود با برکت ♦️سم پاشیها ♦️مناظرات با برکت ♦️سخنان با برکت https://eitaa.com/fatemi222/7597
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
🔖منبر کوتاه🔖 علیه السلام 🔻جواد کیست ؟ 💠جود و سخا 🔹 همه ما می ‌دانیم که اگر کسی در راه خدا خدمتی انجام بدهد، خدا می ‌کند؛ اما این را وجود مبارک امام کاظم و بعدها هم وجود مبارک امام جواد (سلام الله علیهما)[1] خوب توضیح دادند. فرمودند اگر کسی در راه کار خیر بردارد: «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیةِ»؛[2] یعنی درست است اگر شما شنیدید که کسی کار خیر بکند و در راه خیر قدم بردارد، خدا می‌ کند، ولی نمی ‌دانید که چه وقت جبران می ‌کند و چطور جبران می‌ کند! 🔹 یک وقت است که قطعه سنگی در باغی در اثر باران در این خاک فرو رفته است، این سنگ را که شما بردارید، تا جای آن پُر بشود چند ماهی طول می ‌کشد. یک وقت است که شطّ و نهر روانی مثل چشمه روان است، شما یک سطل آب که بردارید همان وقت جایش پُر می ‌شود. این ‌طور نیست که باید مدت ها صبر بکند. فرمودند اگر شما در راه خدا قدمی برداشتید، حالا آن را توسعه می ‌دهیم، همان وقت خدا آن را پُر می‌ کند؛ منتها شما دیر متوجه می ‌شوید! این ‌طور نیست که خَلَف و جای آن بعدها پُر شود؛ نظیر آن قلوه سنگی که چند ماه طول می ‌کشد تا جای آن پُر شود نیست. الآن شما یک سطل آب که از چشمه روان یا نهر بردارید، همان وقت جایش پُر است. فرمود ذات أقدس الهی این‌ طور پُر می ‌کند، نه اینکه بعدها پُر بکند، شما بعدها می ‌فهمید! آن ‌گاه این را توضیح دادند، فرمودند یک وقت است که کسی مالی را در راه خدا خیر می ‌کند، این سبک ‌ترین و کم ‌ارزش‌ ترین کار است، چون گذشت از مال خیلی مهم نیست. یک وقت است که به او اهانت شده است، حرف تلخی زدند و او رنجید، او اگر فوراً این را داشته باشد، این را داشته باشد که ببخشد، دیگر غده بدخیم طلاق و امثال طلاق در جامعه نخواهیم داشت. این رفتار ده برابر آن پول اثر دارد! پاگذاشتن روی غرور کار مهمی است. گذشت اخلاقی کار مهمی است. آن وقت ما نه در دستگاه قضایی پانزده میلیون پرونده داریم، نه طلاق داریم و نه مانند آن. 🔹 انسان جواد و بخشنده آن است که از بی ‌ادبی دیگری بگذرد، از اهانت دیگری بگذرد، یعنی پا بر روی غرور خود بگذارد و از این حق خود بگذرد؛ این می‌شود سخا و خدا همان لحظه پُر می‌ کند. اگر همین یک جمله امام جواد و امام کاظم (سلام الله علیه) بود، ما طلاقی نداشتیم. شوهر یک حرف می‌ زند، او فوراً می ‌رنجد؛ او حرفی می‌ زند، این می‌ رنجد. هیچ‌ کدام هم گذشت ندارند؛ آن وقت این می ‌شود. آن وقت دو طرف تا زنده‌ اند زندگی می ‌کنند. ما وقتی وارد حرم مطهر ائمه شدیم، در و دیوار را می ‌بوسیم، حق هم با ماست، این کار را هم می کنیم و باید هم بکنیم، برای اینکه اینها ما را کردند. [1]. عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال مستدرك سیدة النساء إلى الإمام الجواد، ج‏23ـ الجوادع، ص274. [2]. تحف العقول، ص403. https://eitaa.com/fatemi222/7597
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
1_1461547702.pdf
307.8K
🔖فیش منبر 🔖 علیه السلام 💠سیره اخلاقی وجود نازنین و پربرکت امام جواد علیه السلام 💠 https://eitaa.com/fatemi222/7597
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
1_1461547793.pdf
462.1K
🔖فیش منبر 🔖 علیه السلام 💠از جوادالائمه بیاموزیم💠 ▪️عفو و گذشت ▪️ساده زیستی ▪️از عواملی که در تعامل ▪️برخورد با هنرمندان غیرمتعهد ▪️صبر و بردباری ▪️نیکی به والدین ▪️جود و احسان ▪️منشور بخشایش ▪️بخشش و هدیه ▪️خدمتگزاری و گره گشایی ▪️کمک به درماندگان ▪️آزادی بردگان ▪️پناه نیازمندان https://eitaa.com/fatemi222/7597
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
✋سلام همراهان گرامی" موضوع فردا امر به معروف و نهی از منکر هست؟ پاور و مطالب فاخر خود رو براموم بفرستید تا همه استفاده کنند؟ @fatemi222
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
👌شما در آخرالزمان برای انجام همه کارهای خوب، فرصت نداری. پس به واجبات بپرداز. انسان است و اولویتهایش. خیلیها جهنم میروند نه بخاطر معصیت، بخاطر خطا در تشخیص وظیفه اصلی از فرعی. مومن است و تکلیف مداریش. تشخیص بده در این لحظه (عجل الله تعالی فرجه) کدام کار را از بین همه کارهای خوب ، از من انتظار دارد؟ به این حدیث هم نگاه کن: 🍃تمام اعمال خوب و حتی جهاد، در مقایسه با و ، قطره ای است در مقایسه با دریا. راستی! برای امر به همه معروفها هم فرصت نداری! پس به بالاترین معروف امر کن.👇 🔴 امر کن به "امر به معروف" 🇮🇷 @Tebyangonabad
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊امشب رضویون شادند همه 🌸دل در حرم رضا نهادند همه 🎊عیدى ولادت از رضا مى‏ گیرند 🌸خشنود ز مقدم جوادند همه 🎊 میـلاد امـام 💐جواد علیه السلام مبارک💐
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
✅❓برای امربه‌معروف چه شرایطی باید وجود داشته باشه تا واجب باشه ما این‌کار رو بکنیم؟ 1️⃣ معروف از واجبات و منکر از محرّمات (کارهای حرام) باشه. 2️⃣ کسی که امر یا نهی می‌کنه، بايد اول خودش خوب و بد و معروف و منكر رو بشناسه. 3️⃣ کسی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنه، احتمال تأثیر در شخص خلاف‌کار رو بده. 4️⃣ شخص خلاف‌کار قصد انجام منکر رو داشته باشه یا مشغول به انجام اون باشه. 5️⃣ شخص خلاف‌کار برای ارتکاب منکر یا ترک واجب، عذری نداشته باشه. 6️⃣ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای کسی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنه، سختی فوق‌العاده­‌ای که معمولاً تحمّل نمی­‌شه (حَرَج) یا ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی به مقدار قابل‌توجّه نداشته باشه. ⭕️ نکته: در احتمال تأثیر، حتی اگه احتمال کم هم باشه، بازم باید تذکر بدیم؛ مثلاً بیست یا ده درصد و یا حتی کمتر، در حد یک درصد؛ زود تأثیر کنه یا دیر، کامل تأثیر بذاره یا ناقص هم فرقی نداره و باید تذکر بدیم. 🔺@fatemi222
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
📚 احکام امر به معروف و نهی از منکر بخش سوم 💠 مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر ١. امر و نهی قلبی. ✅ مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار كراهت قلبی است؛ يعنی مكلف بايد تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منكر و ترک معروف، آشكار سازد. ٢. امر و نهی زبانی. ✅ مكلف بايد تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امر و نهی کند. در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنانکه اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند. ٣. امر و نهی عملی. ✅ امر و نهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه اين است كه مكلف بايد با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منكر و ترك معروف باز دارد. توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امر و نهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد. 🔶 ملاحظه: هنگام امر و نهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود؛ یعنی تا زمانی که مرتبۀ اول مؤثر است، به کار بردن مراتب بعدی جایز نیست به عنوان مثال امر و نهی زبانی، مراتب دارد؛ در صورتی که در سخن نرم، احتمال اثر باشد، جایز نیست که آمر و ناهی با سخن تند و خشن، امر به معروف و نهی از منکر کند. امر_به_معروف @fatemi222
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋آیا امر به معروف و نهی از منکر دخالت در کار دیگران نیست؟♨️ 💯 برای پاسخ به این سوال به بیان خاطره ای از مایکل کوک نویسنده آمریکایی می پردازیم 🔆 مایکل کوک نویسنده آمریکایی مشهوری است که با ژرف‌نگری خاص خود و حدود دوازده سال تحقیق مداوم و بررسی و مطالعه 1700 کتاب و مقاله که بیش از سه چهارم آن کتاب‌های اسلامی است موفق به نوشتن جامع‌ترین کتابی شد که تا کنون در باره امر به معروف و نهی از منکر نوشته شده است. 🍀مایکل کوک آمریکایی انگیزه نگارش این کتاب را اینگونه بیان می کند 🔷 حادثه از این قرار بود: کوک در یکى از روزهاى ماه سپتامبر 1988 در روزنامه اى مى خواند که در ایستگاه قطار شهرى شیکاگو زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد; در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد, همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. از میان ناظران تنها یک نفر براى دستگیرى مجرم با پلیس همکارى مى کند. آنچه در این حادثه مهم است, نه اصل تجاوز, بلکه عکس العمل رهگذران است. 🔆 نویسنده کتاب, پس از خواندن این خبر مى اندیشد: (ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم), اما به این نتیجه مى رسد که در دنیاى غرب, نامى براى این وظیفه وجود ندارد ✅ ضمن آنکه فرهنگ غرب به تدوین کلى مواردى که باید آن را به کار برد و شرایطى که مى توان این وظیفه را ترک کرد، نپرداخته است. مؤلف اعتراف مى کند: خود در این مورد چیزى نمى دانسته تا اینکه در جریان پژوهش هاى اسلامى خود, از آن آگاه شده, دریافته است اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى دارد. این حادثه جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد. 💫بله امر به معروف و نهی از منکر نوعی دخالت در کار دیگران هست اما با هدف اصلاح فرد و جامعه و اینکه کسی که تذکر میدهد نسبت به شما دلسوز است و شما را دوست دارد اما دخالت مضموم و ناپسند به معنی ورود در کار دیگران است بدون اصلاح است. 🕋 شاخصه:جهاد و ایثار @fatemi222
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
🌸🍃﷽🍃🌸 📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم) ١. علم به معروف و منکر. 💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند. اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود. ٢. احتمال تأثیر. 💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. 🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. ٣. اصرار بر گناه. 💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را به‌جا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست. ٤. نداشتن مفسده. 💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسده‌ای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست. البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود. ⁉️ نكته: امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد. امر_به_معروف @fatemi222
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋شيوه هاي عملي امر به معروف و نهي از منكر ✅هدف عمده و اساسي در امر به معروف و نهي از منكر محقق شدن معروف و زدوده شدن منكر است. براي نيل به اين هدف به نظر مي رسد كه بايد به دنبال بهترين و مؤثرترين راهكارها و شيوه هاي عملي بوده باشيم كه در اين راستا موارد زير پيشنهاد مي گردد: 1️⃣👈 شيوه عملي: اولين و مؤثرترين شيوه در امر به معروف و نهي از منكر تبليغ عملي است. يكي از مهمترين عوامل موفقيت پيامبر اكرم(ص) و ائمه(ع) در ترويج و گسترش مكتب، توجه به اين شيوه بوده است. پيامبر اكرم(ص) در اغلب كارها از قبيل كندن خندق، ساختن مسجد و برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي و .... قبل از اينكه ديگران را تشويق به اين كار كند خود پيشقدم مي شد، همچنانكه امامان معصوم(ع) به اين طريق عمل مي كردند. 2️⃣ 👈احترام به شخصيت افراد: دومين اصلي كه در تأثير امر به معروف و نهي از منكر در خور توجه است، احترام به شخصيت افراد مي باشد. مرتكبان منكر تا وقتي كه متجاهر به گناه نشده اند، و به طور آشكار خود را نيالوده اند محترمند و نبايد به هتك حرمت آنها پرداخت. 3️⃣👈 ارشاد تدريجي: معمولا ما انتظار داريم كساني كه در گرداب منكرات غوطه ور شده اند يك دفعه آنها را از گرداب در آوريم و يك مسلمان ايده آل بسازيم؛ در حالي‌كه تربيت امري تدريجي است و فضايل و رذايل هيچ‌كدام يك مرتبه در جان انسان‌ها به وجود نمي آيند. در حقيقت مي توان گفت كه از علل نزول تدريجي قرآن توجه به اين نكته مهم است، چرا كه قرآن كتاب تربيتي است و براي هدايت انسان‌ها به سوي كمال مطلوب نازل شده است. 4️⃣ 👈نرمخويي و محبت: از شيوه هاي مهم و مؤثر در امر به معروف و نهي از منكر، نرمخويي و محبت است؛ خصلتي كه موفقيت پيامبر(ص) بنا به تصريح قرآن كريم مرهون آن بوده است. 5️⃣ 👈تشويق به ارزش‌ها: يكي از امتيازات مكاتب الهي تشويق به خوبي‌ها و ارزش‌هاست. پيامبر مكرم اسلام(ص) از عامل تشويق در جهت پيشبرد اهداف استفاده‌هاي زيادي مي‌كرد. براي كساني كه دو ركعت نماز براي خدا مي‌خواندند جايزه تعيين مي كرد.‌ پست‌هاي حساس سياسي، فرهنگي و نظامي را به افراد لايقي مي سپرد و به اين ترتيب، امت را به نيكي و پاكي دعوت مي فرمود. براي نمونه اسامه بن زيد هجده ساله را به عنوان فرمانده لشكر منصوب فرمود و.... 6️⃣👈 ايجاد فضاي امر و نهي: شكي در اين مسئله نيست كه محيط هر چند نقش زيربنايي ندارد ولي در پرورش فضايل و رذايل نقش اساسي دارد. رسالت انبيا نيز مبتني بر اين اصل بود كه محيط را به گونه‌اي آماده سازند تا خود مردم عدالت را بر پادارند:"ليقوم الناس بالقسط".‌ 7️⃣ 👈برخورد عملي با مرتكبان منكر: به طور كلي اگر در كنار شيوه هاي گذشته اين شيوه را مد نظر نداشته باشيم بدون شك امر به معروف و نهي از منكر بي نتيجه خواهد ماند. که البته این مرحله بعد از آن هست که با انجام اعمال بالا شخص مقابل به شدت لجبازی کند که این هم مراحلی دارد که از محروم کردن شخص از خواسته هایش که در دست ماست به خاطر عملش تا نهایتا معرفی او به نیروی انتظامی و امثال آن 8️⃣👈 تذکر خصوصی: در بعضی مواقع تذکر دوستانه و خصوصی موثرتر از افشاگری در ملاء عام و درحضور دیگران است، این گونه تذکر، عامل جلب اعتماد و ایجاد روحیه اطمینان وخوش بینی درتذکر دهنده است.حفظ شخصیت و موقعیت افراد و آبروداری به تاثیرسخن بیشتر کمک می کند و اگر مخاطب ما احساس کند که با امر به معروف و نهی از منکر ما، رسوای عام می گردد، هم متنفر خواهد شد و هم این چنین امر به معروفی اثر نخواهد بخشید. 🌹@fatemi222
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋پای_درس_اهلبیت حضرت علی می فرمایند: 💫«وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ.»💫 🔹تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور. (نهج البلاغه حکمت ٣٧٤) 🔹مسئله و چقدر رو می کند... 🤔یک چنین را چه کسی از دست می دهد؟! ✅تنها کسانی در پی این امر هستند که دغدغه دارند. @fatemi222
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ امام حسین(ع): 🔷 امر به معروف و نهى از منكر، آن است كه: كافران را به اسلام دعوت كنى؛ حقوق ستمديدگان را بازستانى؛ با ستمگر به مخالفت برخيزى؛ غنيمت ها و بيت المال را عادلانه بين اهلش قسمت كنى؛ زكات را از آنجا كه بايد، بگيرى و در آنجا كه بايد، مصرف كنى. 🔹إنَّ الْأمْرَ بِالْمَعْروفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ: دُعَاء إلَى الاْءسْلامِ مَعَ رَدِّ الْمَظالِمِ وَ مُخَالِفَةِ الظالِمِ وَ قِسْمَة الفَيءِ وَ الْغَنائِمِ وَ أخْذ الصّدَقاتِ مِنْ مَواضِعِهَا وَ وَضْعَها في حَقَّها. 🔸تحف العقول، صفحه ۲۷۰ @fatemi222
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
🔹پهلوی بدون روتوش 🔹از حکومت پهلوی چه میدانید؟ https://eitaa.com/Tebyangonabad2/1534 لطفا منتشر نمایید
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
💠 ویژه‌نامه منتشر شد 📤مقالات مناسبتی 📤سخنرانی مناسبتی 📥احادیث مناسبتی 📥اشعار مناسبتی 📥پیامک مناسبتی 📤استیکر مناسبتی 📤نرم افزار مناسبتی 🌐 دریافت ویژه‌نامه: https://www.balagh.ir/content/20550 🆔 @fatemi222
۱۲ بهمن ۱۴۰۱
حکومت دینی؛از انقلاب اسلامی تا انقلاب جهانی مهدوی [به مناسبت ایام الله دهه فجر ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ☑️مقدمه همۀ افراد، بر اساس فطرت ذاتی خود، به امید آن روزی هستند که جهان در پرتو هدایت‌های انسانی شایسته و با تایید و عنایت پروردگار هستی، از بیداد و تباهی رهایی یافته، از نابسامانی‌ها، ناامنی‌ها و تیره روزی‌ها خلاص شود و سرانجام به صلح و صلاح برسند. اگر اعتراض ها و نارضایتی ها پیش میاد یکی از عوامل به همین نکته بر میگردد چرا که یکی از فطریات ،حکومت عدالت گستر است. 🔷قرآن و حکومت دینی «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون؛  و همانا در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایستۀ من، به ارث خواهند برد.» در این آیه، وراثت صالحان بر روی زمین، اشاره شده است. در روایاتی چند نیز این رویداد مهم، در عصر ظهور حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) دانسته شده است. مراد از وراثت زمین، این است که سلطنت بر منافع، از دیگران به صالحان منتقل شود و برکات زندگی در زمین ویژۀ ایشان شود. در تفسیر آیه شریفه از امام باقر (علیه‌السّلام) نقل شده است که فرمود: این بندگان شایسته، همانا آل محمد هستند که خداوند سبحانه و تعالی، مهدی آنان را پس از کوشش ایشان مبعوث می‌کند. پس ایشان را عزت داده، دشمنانشان را ذلیل خواهد کرد. (هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم و یذل عدوهم). برخی مفسران در ذیل این آیه تذکر دادند که ؛«روشن است مفهوم این روایت، انحصار نیست؛ بلکه بیان یک مصداق عالی و آشکار است و این تفسیرها، هرگز عمومیت مفهوم آیه را محدود نمی‌کند. بنابراین در هر زمان و در هرجا بندگان صالح خدا قیام کنند، پیروز و موفق خواهند بود و سرانجام وارث زمین و حکومت آن خواهند شد»(۱) ➖در اسلام خداوند منشا تمامی قدرت‌ها است: «انّ القوة لله جمیعاً؛ به درستی که قدرت، همه برای خداوند است». هیچ قدرتی جز به مشیت الهی و جز از جانب اوپدید نمی‌آید: «لا قوّة الّا باللّه؛  هیچ قدرتی نیست مگر از خداوند». اسلام هیچ قدرت فی‌نفسه و بالذات دیگری را جز قدرت خداوند درعالم به رسمیت نمی‌شناسد. ➖يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ در آیه اول سوره جمعه خداوند به عنوان پادشاه عزیز و حکیم عالم معرفی شده و دایره حکم فرمانی خداوند آسمانها و زمین بیان شده است. نکته جالب اینکه طبق بیان این آیه پادشاهى و فرمانروايى خداوند، همراه با قداست و قدرت و حكمت است. با توجه به این جهت، سه ویژگی،قدوس، عزیز و حکیم به عنوان ویژگی های حاکم از این آیه شریفه می توان استفاده کرد. برخی اندیشمندان و علما اسلامی با اشاره به شرط «قدسیت» عنوان کرده اند که سلب قداست از آن حکومت نامشروع میگردد ، «طاغوت» تلقی می‌شود، و سرپیچی از آن به هر طریق ممکن واجب است: «ان اعبدُوا الله واجتنبوا الطّاغوت؛  خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید. ➖«اطیعوا اللّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم؛  خدا را اطاعت کنید، و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)و اولیای امر خود را (نیز) اطاعت کنید». در این آیه به اطاعت از خداوند و پیامبر و اولوالامر دستور داده شده. امام‌ خمینی معتقد است وجوب اطاعت پیامبر و اولوا الامر به ‌خاطر امر خداوند است زیرا خداوند سلطنت و حکومت را برای پیامبر و ائمه قرار داده‌ است و وجوب اطاعت آنها به‌خاطر دستور خداوند است. علامه طباطبایی می نویسد: «بر اساس این آیه، اطاعت از پیامبر صلی الله علیه وآله، در مورد دستوراتی که برای اداره جامعه اسلامی و از موضع ولایت و حکومت صادر می کند، لازم است»(۲) 🔻در ادامه حکومت دینی و حاکمان مقدس را در چند عنوان دنبال میکنیم؛🔺 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
۱۲ بهمن ۱۴۰۱
☑️راز حکومت دینی گاهی گفته می‌شود حکومت و سیاست انسان را آلوده میکند و درست نیست که افراد مقدس دنبال حکومت باشند. یا گفته می شود؛ دنیا از نظر الهی اصالت ندارد پس حکومت دنیایی نیز اصالت ندارد اما راز تاکید بر حکومت دینی صالحان در چیست؟ انبیا آمده‌اند برای این‌که این قدرت‌ها را بشکنند، این قدرت‌های شیطانی را سرکوب کنند و نبی اکرم هم آمده بودند و آمدند برای این‌که این قدرت‌ها را بشکنند. این یکی از کارهایی است که انبیا دارند، نه این‌که فقط این است. کار مهم انبیا این است که مردم را برسانند به آن نقطه کمال و سایر کارها وسیله است. غایت، کمال مطلق است ... این‌طور نیست که انبیا برای دنیا آمده باشند. دنیا یک وسیله‌ای است برای کمال؛ چنان‌که اهل دنیا هم این وسیله را به ضد کمال استعمال می‌کنند ... آن‌که برای قدرت‌طلبی و شیطنت فعالیت می‌کند با آن‌که برای خدا فعالیت می‌کند، ذاتاً این دو تا با هم فرق دارند و کارهایشان ذاتاً فرق دارد. انبیا برای ثروت و قدرت و دنیا و رسیدن به دنیا و رسیدن به حکومت ابداً یک قدم برنداشتند. و اگر کسی گمان کند که انبیا یا اولیای بزرگ قدمی برای مَسند برداشتند، این نمی‌شناسد آنها را؛ این انبیا را نشناخته ...».(۳) ☑️حاکمان مقدس تاریخ وقتی سوال از حکومت دینی است که آیا حکومت دینی درست است یا نه یکی از انواع پاسخ ها این میتواند باشد که «ادلّ دلیل علی امکان شیء وقوعه» راحت ترین دلیل برای امکان و جواز چیزی واقع شدن است به این معنی که پیامبرانش برای حکومت اقدام کرده اند و این نشان دهنده این حقیقت است چنین رسالتی در تکالیف پیامبران وجود داشته که تا حد امکان و به مقداری که شرایط اجتماعی اجازه داده برای این امر قدم برداشته اند. دقیقا روشن نیست که چه تعداد از پیامبران الهی حکومت تشکیل دادند، چون تاریخ همه انبیا روشن نیست. امابعضى از مفسران احتمال داده‏اند كه داود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون، اين شش نفر، از پيامبرانى بودند كه علاوه بر مقام نبوت و رسالت داراى حكومت و زمامدارى بودند، همچنین پیامبر اسلام (ص) نیز حکومت تشکیل داد. اما پیامبری که حکومت کردن او از مسلمات و یقینیات تاریخی است حضرت سلیمان(ع) است. حضرت سلیمان بن داود یکی از پیامبران بنی اسرائیل بود. خداوند او را در فلسطین مبعوث کرد و به او سلطنت و حکومت داد. و قلمرو حكومتش منطقه شام و بيت المقدس و احتمالا بعضى نواحى اطراف بود.  و آیاتی از قرآن کریم به این حقیقت صراحت دارد که از آن جمله است؛ ➖ وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمانَ وَ أَلْقَيْنا عَلى‏ كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنابَ قالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ، ما سليمان را آزموديم، و بر كرسى او جسدى افكنديم، سپس او به درگاه خداوند انابه كرد. گفت: پروردگارا مرا ببخش، و حكومتى به من عطا كن كه بعد از من سزاوار هيچكس نباشد، كه تو بسيار بخشنده‏اى. - ما باد را مسخر او ساختيم تا مطابق فرمانش به نرمى حركت كند، و به هر جا او مى‏خواهد برود. طبق آیه فوق ،او از خداوند خواست که حشمت و جاه و جلالی به او بدهد که تا آن زمان به کسی نداده باشد. خداوند هم دعای او را مستجاب کرد و نعمات و موهبات زیادی به او داد. باد را مسخر او کرده بود که به فرمانش، حرکت می کرد. جن و گروهی از شیاطین جزو کارگران او و تحت اختیارش بودند. علم منطق الطیر داشت که زبان همه حیوانات را می فهمید. پرندگان همه زیر فرمان او بودند. در همین زمینه، می توان به ماجرای گفتگوی هدهد با وی و ماجرای دیدار حضرت سلیمان (ع)با بلقیس اشاره کرد. امام رضا(ع)در مورد حضرت یوسف(ع)فرمود أَنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ نَبِيّاً وَ رَسُولاً فَلَمَّا دَفَعَتْهُ اَلضَّرُورَةُ إِلَى تَوَلِّي خَزَائِنِ اَلْعَزِيزِ قٰالَ اِجْعَلْنِي عَلىٰ خَزٰائِنِ اَلْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ  وَ دَفَعَتْنِي اَلضَّرُورَةُ إِلَى قَبُولِ ذَلِكَ عَلَى إِكْرَاهٍ یوسف يوسف(ع)رسول و پيغمبر بود چون ضرورت او را واداشت بمتولى شدن خزينه‌هاى عزيز مصر بعزيز گفت اجعلنى« خَزٰائِنِ‌ اَلْأَرْضِ‌ إِنِّي حَفِيظٌ‍‌ عَلِيمٌ‌  » (۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
۱۲ بهمن ۱۴۰۱