eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
• وظیفه • 1- ولایتمداری • انطباق مثل شهدا • عظیم ترین نعمت از نگاه شهید صیاد • شهید چمران و ولایت فقیه • حاج قاسم و قسم جلاله • مسیر را گم نکنیم در انتخابات و مذاکره و... • فقط مدیریت انقلابی و جهادی موفق ست
• وظیفه • 1- ولایتمداری • انطباق مثل شهدا • عظیم ترین نعمت از نگاه شهید صیاد • شهید چمران و ولایت فقیه • حاج قاسم و قسم جلاله • مسیر را گم نکنیم در انتخابات و مذاکره و... • فقط مدیریت انقلابی و جهادی موفق ست
• 2-دشمن شناسی • دوستان را اشتباه نگریم ،جنگ احزاب ست • فتنه خط قرمز نظام هست • مراقب جریان نفوذ در شکلهای مختلف • مراقب شیطان بزرگ و بزک کردن منتفقین و پهلوی و آمریکا
امریکا • حمله به طبس • کودتای نوژه • تحریک عراق)سفرمشاورامنیت-تجهیز صدام-عربستان جدید • دخالت مستقیم(سکوهای نفتی-هواپیمای مسافری) • تحریم • حمایت منافقین و قاتلین • فضاسازی و تبلیغ علیه ایران(قانع نمیشود)
• 3-مقاومت • درس شهدای کربلایی • مادران شهدا-تخریب چی ها-غواصان-ارتباط همت و آینی • قوی شویم
منبرک فاطمی
روستای حاجی آباد. دست آوردهای انقلاب اسلامی بهمن ۹۸ @fatemi5
متن سخنرانی همراه با صوت👆👆 دست آوردهای انقلاب اسلامی بهمن ۹۸ https://eitaa.com/fatemi5/779
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی16بهمن98 عوامل تحکیم خانواده / اصول اخلاقی -تکریم و احترام گذاشتن به یکدیگر / وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَم‏(اسراء/70) -صداقت داشتن/ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِين‏(توبه/119) - مسخره کردن یکدیگر ممنوع/ لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ(حجرات/11) -از یکدیگر عیب جویی نکنیم/لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ (همان) -با لقب زشت یکدیگر را صدا نزنیم/ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ(همان) -به هم سوء ظن نداشته باشیم/اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ(حجرات/12) - تجسس ممنوع/ لا تَجَسَّسُوا(همان) - زن و شوهر غیبت یکدیگر را پیش دیگران نکنند/ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً (همان) -صبر کردن/ مصداقهای صبر در قرآن: در برخورد بد دیگران(فصلت/34)- تنوع طلبی (بقره/61)-اتفاقات زندگی (کهف/67)- حسرت نخوردن (قصص/79)- هنگام تربیت فرزند (طه/132) و طاعت( مریم/65) زن ناشزه چه زنی است و چگونه باید او را مطیع کرد؟ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ ........وَ اللاَّتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً (نساء/34) نشزدر لغت: قله کوه: زنی که برتری طلبی می کند و مطیع نیست. 1- به مجرد ترس از نشوز زن، مرد باید درمان کند. 2- مقصر نشوز زن، مرد است چون تکیه گاه خوبی در زندگی نبوده است. 3- رفتار مرد با زن ناشزه به ترتیب: موعظه کردن- پشت کردن در بستر- تنبیه بدنی ملایم و خفیف یا شاید منظور برخورد شدید است. https://eitaa.com/quranlive
خانواده_قرانی_98.11.16.mp3
43.81M
#خانواده_قرآنی_جلسه_دوازدهم_استاد_فیض_آبادی_16بهمن98 https://eitaa.com/quranlive
.در دوران غیبت امام زمان که دسترسی به امام معصوم ممکن نیست،آیا باز هم تشکیل حکومت اسلامی ضرورت دارد؟ ـ از غیبت صغرا تاکنون که بیش از هزار سال می گذرد و ممکن است صد هزار سال دیگر هم بگذرد ومصلحت اقتضا نکند که حضرت تشریف بیاورد.آیا در طول این مدت مدید احکام اسلام باید زمین بماند واجرا نشود،وهر که هر کاری خواست بکند؟ هرج ومرج است؟قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان وتبلیغ ونشر واجرای آن 23 سال زحمت طاقت فرسا کشید فقط برای مدت محدودی بود؟! آیا خدا اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟! و پس از غیبت صغرا اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است؟! (1) ـ اکنون که دوران غیبت امام (علیه السلام)پیش آمده وبناست احکام حکومتی اسلام باقی بماند واستمرار پیدا کند وهرج ومرج روا نیست،تشکیل حکومت لازم می آید.عقل هم به ما حکم می کند که تشکیلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانیم جلوگیری کنیم؛اگر به نوامیس مسلمین تهاجم کردند،دفاع کنیم... برای جلوگیری از تعدیات افراد نسبت به یکدیگر هم حکومت ودستگاه قضایی واجرایی لازم است.چون این امور به خودی خود صورت نمی گیرد باید حکومت تشکیل داد.(2)
.این ولایتی که شما می گویید در کجای دین آمده است؟آیا می توانید دلیلی قرآنی برای اثبات ولایت فقیه بیاورید؟ ـ اتفاقا امام صادق(علیه السلام)نیز برای اثبات ولایت علماء،از آیه قرآن استفاده کرده اند؛آن حضرت در روایتی که در اکثر تفاسیر معتبر روایی آمده است،می فرمایند:«از جمله چیزهایی ک به سبب آن کسی مستحق امامت می شود، پاکدامنی وپاکی از گناهان ومعاصی هلاکت باری است که [آدمی]را لایق آتش دوزخ می کند ودیگر آگاهی روشن از تمام حلال ها وحرام هایی که مردم بدان ها نیاز دارند وسوم علم به قرآن (وشناخت خاص وعام ومحکم ومتشابه وناسخ ومنسوخ آن و...)» ابی عمرو زبیری پرسید:چه دلیلی وجود دارد برای آنکه ویژگی های رهبری وامامت تنها در اموری است که شما فرمودید؟حضرت فرمودند:«به دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند وایشان را اهل حکومت قرار داده است ؛«انّا انزلنا التوراة فیها هدی ونور یحکم بها النّبیون الذین اسلموا للّذین هادوا والرّبّانیّون والاحبار؛ توارت را ما نازل کردیم که در آن هدایت ونور بود انبیاء که اسلام آوردند با آن در بین یهودیان حکم می کردند وهمچنین ربانیون که مربیان مردم بودند وعلماء برطبق آن در بین مردم حکومت می کردند»(مائده/44). پس دسته دوم از پیشوایان یعنی ربانیون غیر از انبیاء هستند. آنها کسانی هستند که مردم را با علم خود تربیت می کنند ودسته سوم یعنی احبار همان علماء هستند وآنها غیر از دسته دوم یعنی ربانیونند».(3)
3.اینکه می گویند«طرح بحث ولایت فقیه از ابداعات امام خمینی است وپیش از ایشان کسی این بحث را مطرح نکرده»درست است؟ ـ «ولایت فقیه»جزو مسلمات فقه شیعه است این که حالا بعضی نیمه سوادها می گویند امام « ولایت فقیه»را ابتکار کرد ودیگر علما آن را قبول نداشتند ناشی از بی اطلاعی است. امام بزرگوار این نقش ولایت فقیه را از متن فقه سیاسی اسلام واز متن دین فهمید واستنباط کرد همچنان که در طول تاریخ شیعه وتاریخ فقه شیعی در تمام ادوار فقهای ما این را از دین فهمیدند وشناختند وبه آن اذعان کردند البته فقها برای تحقق آن فرصت پیدا نکردند اما این راجزو مسلمات فقه اسلام شناختند ودانستند وهمین طور هم هست.
4.پس چند نمونه از بیانات علمای قائل به ولایت فقیه را بگویید؟ ـ شیخ طوسی (محمد بن حسن بن علی طوسی)؛460ه. شیخ طوسی در کتاب های خود به ویژه نهایه،مهم ترین ارکان جامعه یعنی فتوا،جهاد،قضاوت،اقامه حدود و... را حق فقیهان دانسته،حتی قبول ولایت از جانب سلطان جائر را نیز برای آنان جایز می شمرد؛صدور حکم میان مردم،اقامه حدود وقضاوت میان کسانی که با یکدیگر اختلاف پیدا کردند،جایز نیست مگر از سوی کسی که از طرف سلطان حق،اجازه داشته باشد چنین کارهایی در زمانی که خودشان (ائمه معصومین)امکان انجام آن را ندارند بدون تردید به فقیهان شیعه واگذار شده است.(1) ـ شیخ مفید (محمد بن محمد نعمان)؛413ه.ق هنگامی که سلطان عادل برای ولایت در آنچه ذکر کردم ـ در این ابواب فقه ـ وجود نداشت بر فقیهان اهل حق عادل صاحب رأی وعقل وفضل است که ولایت آنچه را بر عهده سلطان عادل است را بر عهده گیرند.(2) ـ ابن ادریس حلی؛598ه.ق مقصود از احکام تعبدی اجرای آنها است یعنی احکامی که خداوند متعال مقرر فرموده است وچنان چه اجرا نشود لغو است. بنابر این مسؤولی باید اجرای احکام را برعهده بگیرد .البته هر کسی صلاحیت اجرای دستورها را ندارد،مگر امام معصوم (علیه السلام)که در صورت غیبت یا عدم قدرت به جز شیعه ای که از جانب آن حضرت منصوب شده فرد دیگری حق تصدی این مقام را ندارد شیعه ای که جامع شرایط هفت گانه علم،عقل،رأی،جزم،تحصیل،بردباری وسیع،بصیرت،امکان قیام به احکام وعدالت باشد.(3) ـ علامه حلی؛(حسن بن یوسف)؛726ه.ق مقبوله عمر بن حنظله ودگر روایات در این زمینه بر اطاق وعموم ولایت فقیهان دلالت داشته به ولایت در قضاوت واقامه حدود محدود نمی شود.(4) وی همچنین در باب زکات می نویسد :«زکات در عصر غیبت به فقیه پرداخت می شود چرا که نایب امام(علیه السلام)است وهر آن چه از شئون امام بوده به عهده می گیرد.(5) ـ فخر المحققین؛(محمدبن حسن بن یوسف)؛771ه.ق ازنظر شرع مقدس،قضاوت وولایت بر حکم،برای کسی است که صلاحیت فتوا دادن در مورد قوانین عرفی شرعی بر اشخاص معینی از انسان ها را داشته باشد که حکم او یا برای اثبات حق وحقوقی ویا استیفای حقوق مستحقی است.شروع اعمال این ولایت،همزمان با تحقق ریاست در امور دین ودنیا است.(6) ـ شهید اول؛(محمد بن مکی)؛786ه.ق در صورت حضور حاکم شرع،لازم است اجازه ایشان کسب شود؛چرا که بر همه مناصب شرعی ولایت دارد.(7) ـ محقق ثانی؛(علی بن الحسین بن عبد العالی کرکی)؛940ه.ق فقیهان ودانشمندان امامیه اتفاق کرده اند بر اینکه فقیه عادل شیعه که جامع شرایط فتوا باشد فقیهی که از او در احکام شرعی به مجتهد تعبیر می شود نایب امامان هدایت(علیه السلام)است در حال غیبت در تمام آنچه که قابلیت نیابت را داشته باشد.(8)وهمچنین به دلیلی که در شرح شرایع آمده که فقیه نایب امام (علیه السلام)ومنصوب او است،ولایت از طرف امام را در باقی اصناف بر عهده می گیرد.(9) ـ مقدس اردبیلی؛(احمدبن محمد اردبیلی)؛993ه.ق «صدور حکم»در روایت عمر بن حنظله وابی خدیجه به فقیهان تفویض شده است وآن ها «حاکم»قرار داده شده اند؛مانند این است که اقامه حدود هم به آنها واگذار شده است. علاوه بر اجماع واقتضای ضرورت،می توان به نیابت حاکم از امام (علیه السلام)استناد کرد ودلیل بر نیابت،اجماع واخباری همانند مقبوله عمر بن حنظله است ولذا هر آن چه برای امام جایز است ومی تواند به عهده بگیرد برای حاکم نیز جایز است.(10) ـ صاحب ریاض؛(علی بن محمد ابی المعالی)؛1231ه.ق هیچ اختلافی در این نیست که مراد از حاکم در عصر غیبت امام(علیه السلام)فقیه جامع شرایط فتواست.(11) ـ سید محمد جواد عاملی؛(صاحب مفتاح الکرامة)؛1226ه.ق فقیه،نایب مسلمین وسرپرست آنهاست،وبه درستی که او بر آنچه مصالح عمومی جامعه است ولایت دارد.(12) ـ ملا احمد نراقی؛(احمد بن مهدی بن ابی ذر)؛1244ه.ق هر آنچه که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)وامام(علیه السلام)ـ که حاکمان وحافظان اسلام می باشندـ بر آن ولایت واختیار دارند،فقیه نیز همان ولایت واختیار را دارد مگر جایی که دلیلی برخلاف آن وجود داشته شود(13). از بدیهیاتی که هر عامی وعالمی می فهمد وبرآن صحه می گذارد این استکه وقتی پیامبری به کسی موقع مسافرت یا وفات خود بگوید فلانی وارث من ،به منزله من،خلیفه من،امین وحجت من،وحاکم از جانب من برای شما مردم،ومرجع شما در جمیع حوادث شمااست،مجرای امور شما است،احکام شما به دست اوست او متکفل رعیت من است چنین می فهمیم که هر آنچه از آن نبی مربوط به اموررعیت وامت بوده،از برای چنین شخصی نیز بدون شک ثابت خواهدبود.چرا چنین نباشد،در حالیکه بیشتر نصوص وارد شده در حق اوصیای معصوم(علیه السلام)که بر اساس آن به ولایت وامامت آنان استدلال می شودومتضمن اثبات جمیع اختیارات پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)برای امامان (علیه السلام)است،چیزی بیش از تفاسیر مربوط به فقیهان، درنصوص نیست؛برای توضیح بیشتر بنگرید به این مثال که