سوره 29. عنكبوت آيه 28
👇👇👇
وَلُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَالَمِينَ
ترجمه
و (یاد كن) لوط را آنگاه كه به قوم خود گفت: همانا شما به كارى زشت مىپردازید كه هیچ یك از مردم جهان در آن كار بر شما پیشى نگرفته است.
✔️نکته ها
كلمهى «فاحشة» به معناى عمل یا سخنى است كه زشتى آن آشكار و روشن باشد. از آنجا كه عمل زشتِ لواط و همجنسگرایى در میان قوم حضرت لوط رواج داشت، قرآن از آن به فاحشه تعبیر كرده است.
✔️پيام ها
1- رهبران دینى، باید به مفاسد، ناهنجارىها و #خطرهاى عمومى جامعه توجّه كنند و در رفع آنها بكوشند. (حضرت لوط، در مورد گناه مشهور زمان خود هشدار داد.) «قال ... لتأتون الفاحشة»
2- هر ابتكارى ارزش ندارد. (نوآورىِ گناه، ضد ارزش است.) «ما سبقكم بها»
@FATEMI133
سوره 29. عنكبوت آيه 25
👇👇👇👇
وَقَالَ إِنَّمَا اتَّخَذْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَوْثَاناً مَّوَدَّةً بَيْنِكُمْ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُم بِبَعْضٍ وَيَلْعَنُ بَعْضُكُم بَعْضاً وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن نَّاصِرِينَ
✅ترجمه
و (ابراهیم) گفت: شما به جاى خدا بتهایى را اختیار كردهاید كه مایه ى پیوند شما در زندگى دنیاست؛ امّا روز قیامت، بعضى از شما بعضى دیگر را انكار و برخى از شما برخى دیگر را لعنت خواهد كرد، و جایگاه شما (در) آتش است و براى شما یاورانى نخواهد بود.
✅نکته ها
در میان قبایل بت پرست، بتها محور بودند و هر قبیلهاى بت مخصوص داشت، مثلاً: قریش بتى به نام «عُزّى»، قبیله ى سقیف، بت «لات» داشت و اوس و خزرج «مَناة» داشتند. این بتها وسیله ى پیوند بتپرستان با نیاكانشان بود.
در آیه ى هفده خواندیم كه ابراهیم علیه السلام قبل از تهدید به آتش، به قوم خود فرمود: «انّما تعبدون من دون اللّه اوثاناً» شما به جاى خدا به پرستش بتها رو آوردهاید، پس از نجات از آتش، با قاطعیّت وصراحت بیشترى فرمود: «انّما اتّخذتم مندون اللّه اوثاناً»، بنابراین در آتش انداختن ابراهیمعلیه السلام، در تبلیغ وهدف او تأثیرى نداشت وآن حضرت مردم را رها نكرد.
امام صادق علیه السلام به یكى از یاران خود فرمود: هیچ گروهى به رهبرى اقتدا نمىكنند، مگر آن كه در روز قیامت، میان آن رهبر و پیروانش، لعنت رد و بدل خواهد شد، جز شما كه در خط اهلبیت پیامبرعلیهم السلام هستید. «انّه لیس من قوم ائتمّوا بامام فى الدنیا الاّ جاء یوم القیامة یلعنهم و یلعنونه الاّ انتم...»(123)
گاهى باید به طرحها و عملكرد دشمن، كوبندهتر پاسخ داد؛ در آیهى قبل خواندیم كه كفّار، طرح دادند تا ابراهیم را در آتش بیندازند، «حرّقوه» و خداوند به آنان پاسخ مىدهد: جایگاه ابدى شما آتش است. «مأواكم النار» آرى، گاهى كلوخانداز را پاداش سنگ است.
123) تفسیر نورالثقلین ؛ كافى، ج8، ص146.
✔️پيام ها
1- پیوندهاى عاطفى، تأثیر فراوانى در باورها و #عقائد انسان دارد. «انما اتّخذتم... اوثانا مودّة بینكم»
2- دوستىهاى غیرالهى، #موسمى و مقطعى بوده و سرانجام به دشمنى و لعنت تبدیل خواهد شد. «مودّة بینكم فى الحیاة الدنیا... یلعن بعضكم بعضا»
3- در انتخاب راه، آینده نگر باشیم. «مودّة بینكم... مأواكم النار»
4- دوستىهاى غیر الهى، در قیامت هیچ گونه كارایى ندارد. «ما لكم من ناصرین»
@FATEMI133
سوره 29. عنكبوت آيه 30،29
👇👇👇👇
أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَتَأْتُونَ فِى نَادِيكُمُ الْمُنكَرَ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ
قَالَ رَبِّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ
✔️ترجمه
شما به سراغ مردها مىروید و راه (طبیعى زناشویى) را قطع مىكنید و در مجالس خود (آشكارا و بىپرده) اعمال ناپسند انجام مىدهید؟ پس قومش پاسخى ندادند جز این كه گفتند: اگر تو (در ادّعاى پیامبرى) از راستگویانى، عذاب خدا را براى ما بیاور.
(لوط) گفت: پروردگارا! مرا بر قوم (فاسد و) تبهكار پیروز گردان.
✔️نکته ها
كلمه ى «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسیر مىخوانیم كه قوم لوط از نظر ادب و اخلاق كاملاً سقوط كرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونهاى كه در مجالس عمومى، به یكدیگر سخن زشت مىگفتند، #قمار بازى مىكردند، در حضور جمع #برهنه مىشدند، به رهگذران #سنگ پرتاب مىكردند و در حضور مردم، از خود باد #معده خارج مىكردند، با مسافران #لواط نموده و اموالشان را مىگرفتند.
درخواست عذاب، از زبان اقوام سایر انبیا نیز بیان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»(133)، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»(134)، همچنین در زمان پیامبراسلام صلى الله علیه وآله گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»(135)
ممكن است مراد از «قطع سبیل» در آیه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و یا لواط با آنان باشد.
133) هود، 32.
134) اعراف، 70.
135) انفال، 32.
✔️پيام ها
1- با وجود راه طبیعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غریزه شهوت، لواط و همجنسبازى، #شگفتآور است. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
2- شیوع فساد، مانع نهى از منكر نیست. «ائنّكم لتأتون الرّجال»
3- فساد اخلاقى، انسان را به فساد #عقیدتى مىكشاند. (غرق شدن در گناه و نادیده گرفتن ارزشهاى اخلاقى، باعث شك در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن كنتَ من الصادقین»
4- خداوند براى ارضاى #غریزهى جنسى، راه قرار داده و انسان را در بنبست نگذاشته است. «السبیل»
5 - گناه علنى، از زشتترین گناهان است. «فى نادیكم المنكر»
6- امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیكم المنكر»
7- عاقبت گناه علنى، #رسوایى همیشگى است. (قوم لوط مدّتى كوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا دهها قرن بدنام شدند.) «فى نادیكم المنكر...»
8 - صداقت و راستگویى حتّى در دید منحرفان نیز كار خوبى است. «ان كنت من الصادقین»
9- لواط، منكر و فاحشه است، «المنكر - لتأتون الفاحشة» و لواط كننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
10- تنها بودن، مانع نهى از منكر نیست. حضرت لوط با آنكه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان #ایستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى»
11- همواره باید در فكر #غلبه بر مفسدان باشیم، نه آنكه حكومت آنان را بپذیریم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
@FATEMI133
✍به این سه حقیقت فکر کنیم!
1⃣اینکه خداوند بدون شک تمام
اعمالمون را می بیند
«إِنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِير»
2⃣اینکه همیشه، فرشتگانی مجاورمون
هستند که ثبت و ضبط می کنند
ریز و درشت خوب و بدمون رو؛
«رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُون»
3⃣اینکه اصلاً از کجا معلوم؛
شاید بیخ گوشمون نشسته باشد
جناب عزرائیل و صادر شده باشد
دستور رفتنمون رو !
«عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُم»
🌹🌹🌹
جلسه قران 1 شهریور منزل حاجی ابراهیمی
مرور صفحه 381 و 382 ایات 45 الی 64 قران👇👇
✅و لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ یَخْتَصِمُونَ«45»
و به راستی به سوی قوم ثمود،برادرشان(حضرت)صالح را فرستادیم که(او به مردم گفت:)خداوند را بپرستید.پس آن گاه مردم به دو گروه متخاصم تقسیم شدند.
قالَ یا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّیِّئَهِ قَبْلَ الْحَسَنَهِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ«46»
صالح گفت:ای قوم من! چرا پیش از نیکی شتابزده خواهان بدی هستید؟ چرا از خداوند آمرزش نمی خواهید تا مشمول رحمت گردید؟
نکته ها:
*حضرت #صالح،مردم را از عذاب الهی می ترسانید و به آنان هشدار می داد،ولی آنان می گفتند: «یا صالِحُ ائْتِنا بِما تَعِدُنا»[58] آن عذابی که وعده می دهی بر ما بیاور.
✔️در این آیه، صالح می گوید:چرا شما به جای خیر،سراغ شر را می گیرید؟ همان گونه که کفّار از حضرت هود علیه السلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز تعجیل در عقوبت را می خواستند.
*با اینکه تمام انبیا با مردم برخورد #عاطفی و برادرانه داشته اند،ولی از اینکه کلمه ی «أَخاهُمْ» تنها برای بعضی از آنان بکار رفته است،شاید بتوان استفاده کرد که بعضی از انبیا علاوه بر برخورد عطوفانه فامیل قوم خود نیز بوده اند.
پیام ها:
1- دعوت به توحید،سرلوحه ی دعوت انبیاست. «أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ»
2- انتظار نداشته باشید همه ی مردم #منطق شمارا بپذیرند. «فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ»
3- نزاع میان حقّ و باطل دائمی است. «یَخْتَصِمُونَ»
4-راه توبه را برای بازگشت مجرمان باز بگذارید. «لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ»
5- انبیا دلسوز مردمند. یا قَوْمِ ... لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
6- استغفار،زمینه ی جذب #رحمت الهی است.«تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون»
@FATEMI133
قالُوا اطَّیَّرْنا بِکَ وَ بِمَنْ مَعَکَ قالَ طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ«47»
(مردم به صالح)گفتند:ما به تو وهمراهانت فال بد زده ایم(وقحطی موجود به خاطر وجود شماست.صالح)گفت:فال(وسرنوشت نیک وبد)شما نزد خداست،بلکه شما گروهی هستید که مورد آزمایش قرار گرفته اید.
@FATEMI133
✅وَ کانَ فِی الْمَدِینَهِ تِسْعَهُ رَهْطٍ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ وَ لا یُصْلِحُونَ«48»
👇👇👇
و در آن شهر نُه دسته(و گروه)بودند که در آن سرزمین فساد می کردند و اهل اصلاح نبودند.
✔️نکته ها:
*کلمه ی«تطیر»از«طیر»به معنای پرنده است.مردم عرب هنگام سفر،پرنده ای را رها می کردند که اگر به سمت #راست می پرید(این کار را به فال نیک می گرفتند و)سفر می کردند و اگر به سمت چپ می پرید(فال بد می زدند و)سفر را تعطیل می کردند[61]
🌷در اسلام،فال بد زدن(به نام طیره)شرک دانسته شده است.فال بد،رها کردن دلایل اصلی و رفتن به سراغ #خرافات است.
🌷فال بد زدن به انبیا،در قرآن مکرّر آمده است:فرعونیان #بدبختی ها را از موسی می دانستند؛ «یَطَّیَّرُوا بِمُوسی»[62]به حضرت عیسی می گفتند: «إِنّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ[63]در این آیه نیز می فرماید:به صالح گفتند: «اطَّیَّرْنا بِکَ»
🌷جمله ی «بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ» را چند نوع معنا کرده اند:👇
الف:شما توسط عوامل #خدعه گر فریب خورده اید که این گونه مقاومت می کنید.(بنا بر اینکه«فتنه»به معنای فریب و خدعه باشد)
ب:شما با حوادث تلخ #آزمایش می شوید.(اگر مراد از فتنه،امتحان وآزمایش باشد)
ج:شما به خاطر لجاجت #کیفر می شوید.(بنا بر اینکه مراد از فتنه،عذاب باشد)
✔️پیام ها:
1- پیامبر اسلام و مسلمانان بدانند که انبیای #گذشته و یارانشان چگونه تحقیر می شدند، پس سختی ها را تحمّل کنند. «قالُوا اطَّیَّرْنا»
2- فال زدن،تاریخی بس طولانی دارد.(کسی که به خدا و حکمت الهی ایمان نداشته باشد،به خرافات روی می آورد). «اطَّیَّرْنا»
3- در نظامی که #علم و ادب و منطق و وحی،#حاکم نباشد،چهره هایی که مایه ی برکت هستند مایه ی بدبختی معرّفی می شوند. «اطَّیَّرْنا بِکَ»
4- حضور انبیا،به معنای محو مشکلات طبیعی و روزمره نیست. «اطَّیَّرْنا بِکَ»
5-تلخی ها و ناگواری ها،هر یک دلایل #حکیمانه ای دارد که خداوند قرار داده است. «طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ»
6- برخورد با انبیا،یک آزمایش الهی است. «تُفْتَنُونَ»
@FATEMI133
✅قالُوا تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ ما شَهِدْنا مَهْلِکَ أَهْلِهِ وَ إِنّا لَصادِقُونَ«49»
👇👇
(آن گروه مفسد)گفتند:به خداوند سوگند یاد کنید(و هم قسم شوید)که بر او و خانواده اش شبیخون می زنیم،سپس به ولیّ او خواهیم گفت:ما در محل قتل کسانش حاضر نبودیم(تا چه رسد به اینکه آنان را کشته باشیم)،و ما قطعاً راست می گوییم.
✔️نکته ها:
🌹در اسلام،سوگندی ارزش دارد و وفای به آن لازم است که نسبت به انجام کاری ارزشمند یا ترک کاری ناپسند صورت گیرد،لذا اگر شخصی سوگند یاد کرد که به مظلومی ضربه ای بزند یا از ظالمی حمایتی کند،این سوگند ارزش شرعی و قانونی ندارد.
🌹*این آیه،مارا به یاد هم سوگند شدن کفّار مکّه می اندازد که تصمیم گرفتند شبیخون بزنند و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در بستر خواب شهید کنند،ولی پیامبر اکرم،حضرت علی علیه السلام را به جای خود خواباند و توطئه ی دشمن خنثی شد.
✔️پیام ها:
1- گفته های مخفیانه،بعد از قرن ها #کشف می شود. «قالُوا تَقاسَمُوا»
2- دشمن،از #مقدّسات دینی سوء استفاده می کند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ»
3- مجرم ترین افراد-که قاتلان انبیا هستند-در دل،خدا را قبول دارند و با نام او شرارت های خود را سر و سامان می دهند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ»
4- افراد یا گروه های باطل،برای اهداف #مشترک خود،متحدّ و هم قسم می شوند. «تَقاسَمُوا»
5-در تاریخ،#عبرت های زیادی است.(سوگند به نام خدا برای قتل پیامبر خدا!) «تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ» (همچنان که خوارج در خانه ی خدا و در ماه خدا،ولیّ خدا را در حال عبادت خدا،به نیّت تقرب به خدا در لیالی قدر وسحر نوزدهم رمضان ضربت زدند و شهید کردند).
6- استفاده از تاریکی شب،برای انجام توطئه ها،تاریخی طولانی دارد. «لَنُبَیِّتَنَّهُ»
7- انبیا و یاورانشان،در معرض سخت ترین #توطئه ها بوده اند. «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ»
8-قساوت بشر،حدّ و مرزی ندارد.(پیامبرکشی،قتل بستگان پیامبر و شبیخون زدن). «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ»
9- قصاص،قانون عقلی و در تمام ادیان آسمانی نیز بوده است. «لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ»
10- مجرم،با ظاهرسازی و ٌ#توجیه،بر گناه خود سرپوش می گذارد. «ما شَهِدْنا»
11- به همه ی کسانی که ادّعای صداقت دارند و شعار صداقت می دهند،اطمینان نکنید. لَنَقُولَنَّ ... إِنّا لَصادِقُونَ
12- صداقت را حتّی قاتلان انبیا،یک شرف و ارزش می دانند. «إِنّا لَصادِقُونَ»
@FATEMI133
@FATEMI133
وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ«50»
و(آن نه گروه مفسد)دست به تدبیر بزرگی زدند و ما نیز به تدبیر بزرگی دست زدیم،ولی آنها نمی فهمیدند.
✅فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ أَنّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ«51»
پس بنگر که پایان تدبیر آنان(و شبیخون به صالح و کسانش)به کجا انجامید،ما آنان و قومشان همگی را هلاک کردیم.
✔️نکته ها:
*هلاکت قوم ثمود با چند تعبیر در قرآن آمده است:👇
الف:زلزله. «فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَهُ[1]
ب:صاعقه. «فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَهُ»[2]
ج:صیحه. «وَ أَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُوا الصَّیْحَهُ»[3]
البتّه هیچ مانعی ندارد که هر سه عذاب،در یک زمان واقع شده باشد.
*یکی از نمونه های مکر الهی،همان #مهلت و نعمت دادن به گناهکاران است،تا آنان سرگرم شوند و همین که پیمانه ی آنان پر شد،ناگهان به قهر الهی گرفتار شوند.
✔️پیام ها:
1- کیفرهای الهی،با جُرم انسان متناسب است. «مَکَرُوا - مَکَرْنا»
2- کسانی که علیه #اولیای خدا توطئه می کنند،طرف آنها خداست. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً»
3- در برابر نقشه های کفّار شما نیز باید اهل #تدبیر و نقشه (اگر اقتصادی شما اقتصادی)باشید. «مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْراً»
4- خداوند تدبیر مردم را می داند،امّا مردم تدبیر او را نمی دانند. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ»
5-چوب خدا #صدا ندارد. مَکَرْنا ... وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ
6- تاریخ،بر قانون و سنّت معیّنی استوار است و دقّت در آن،برای دوران های دیگر سودمند است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
7- سنّت الهی بر پیروزی حقّ بنا نهاده شده است. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
8-زود قضاوت نکنید؛از توفیقاتی که به خاطر #مکر،نصیب بعضی ها می شود، فریب نخورید،بلکه به #عاقبت آنان توجّه کنید. «عاقِبَهُ مَکْرِهِمْ»
9- آماده باش دشمنان برای ارتکاب جنایت،سبب قهر الهی است،گرچه آنان به اهداف پلید خود نرسند.(دشمنان،هم قسم شدند تا پیامبر را بکشند و در کمین هم نشستند،ولی حضرت را نکشتند،لکن خودشان هلاک شدند).«دَمَّرْناهُمْ»
10- پیروی از مفسدان،عقوبت دارد. «دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ»
@FATEMI133
✅فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ«52»
پس این خانه های آنهاست که به خاطر ظلمی که کردند ویران و خالی شده است،و قطعاً در این(کیفر،عبرت و)نشانه روشنی است برای اهل علم و آگاهی.
✅وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ«53» و مؤمنان و کسانی را که اهل پروا بودند،(از مهلکه)نجات دادیم.
✔️نکته ها:
*کلمه ی «خاوِیَهً» ،هم به معنای سقوط،فنا و ویرانی است،و هم به معنای خالی شدن از ساکنان می باشد.
✔️پیام ها:
1- آثار باستانی عبرت آموز باید برای آیندگان حفظ شود. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ»
2- عقوبت،مخصوص آخرت نیست،گاهی ستمگران،در #دنیا به عقوبت می رسند. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً»
3- عبرت ها و نشانه ها،به تنهایی کافی نیست؛انگیزه ی عبرت آموزی در انسان ها لازم است. «لَآیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ»
4- سرنوشت انسان،در #گرو اعمال اوست. «خاوِیَهً بِما ظَلَمُوا - أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا»
5-قهر الهی،تر و خشک را با هم نمی سوزاند،لذا افراد متّقی استثنا می شوند و نجات می یابند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
6- آثار ایمان و تقوا،مخصوص آخرت نیست؛اهل #تقوا،در دنیا نیز نتیجه ی کار خود را می بینند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
7- ایمانی کارساز است که با تقوای دائمی همراه باشد. «آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
⏪باقرآن و اهلبیت
@FATEMI133