امیرالمؤمنین علیه السلام در این رابطه می فرماید: «اَوَّل مَا تَنْکِرُونَ مِنَ الْجِهَادِ، جِهَادُ أَنْفُسِکُمْ آخِرَ مَا تَفْقِدُونَ مُجَاهَدَةُ أَهْوَائِکُمْ وَ طَاعَةُ اُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ»؛ نخستین جهادی که آن را ناخوش می دارید، جهاد با نفسهایتان، و آخرین چیزی که گُم می کنید، مبارزه با خواهشهایتان و اطاعت از اولی الأمرتان است.
پس مخالفت با هوای نفس و صد البته رها نمودن شهوات، راه را برای وصال و لقای الهی هموار می سازد.
5. حضور در محضر الهی
آنچه بیشتر از همه برای سالک اهمیت داشته و در تمامی لحظات نباید از آن غافل باشد، دقت در این امر است که بداند، همیشه در محضر الهی به سر می برد، و در مَنظر و مرئای او است.
امام جواد علیه السلام فرمودند: «اِعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ بدان که در برابر دیدۀ خدایی و متوجه باش که چگونه ای.
گفتار نورانی ای که از حضرت امام خمینی (ره) به یادگار مانده است نیز، احتمالاً برداشتی از این روایت امام جواد علیه السلام بوده است که فرمودند: «عالَم محضر خدا است، در محضر خدا معصیت نکنید.»
بر اساس این بخش از گفتار نورانی امام جواد علیه السلام، می توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل گناه، می تواند غفلت از حضور در محضر الهی باشد.
سالک باید از دستوری که اهل سلوک، از آن با عنوان «مراقبه» یاد می کنند و آن را مایۀ سعادت و رکن عمدۀ سیر و سلوک می خوانند، کمک بگیرد و در هر لحظه و در هر جایی و در هر حالی که هست، همواره خود را در محضر الهی بداند تا بدین ترتیب غفلت را که زمینه ساز گناهان و تخلّفات است، از وجود خویش دور سازد.
امام صادق علیه السلام به اسحاق بن عمّار فرمودند: «یَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ وَ إِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ فَإِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا یَرَاکَ فَقَدْ کَفَرْتَ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ یَرَاکَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِیَةِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِینَ عَلَیْکَ»؛ ای اسحاق! به گونه ای از خدا بترس که گویا او را می بینی؛ هر چند تو او را نمی بینی، ولی او تو را می بیند، و اگر معتقد باشی که او تو را نمی بیند، بی شک به او کفر ورزیده ای، و اگر بدانی که او تو را می بیند و آن گاه در حضور او معصیت کنی، بی تردید او را از بی ارزش ترین بینندگان قرار داده ای.
#سوژه_سخن_طنز
#کرونا
😁لطیفه😁
حیف نون یه جسد می بره پزشكی قانونی. بهش میگن:چطور مرده؟🙊🤔
میگه: سم خورده😂😂
میگن: پس چرا زخمیه؟
میگه: آخه نمی خورد🤔🤔😐😂😂
✅ الآن شده ماجرای بعضی از ما. کرونا به صورت طبیعی نمیتونه ما رو بگیره. ولی خودمون اینقدر تلاش میکنیم و رفتارهای بدون بهداشت انجام میدیم که کرونای بدبخت مجبور میشه بیاد ما رو بگیره😄
خب عزیزِ من، وقتی اضطرار وجود نداره، توی این شرایط بانک نرید، همایش نرید، فروشگاه های زنجیره ایِ شلوغ نرید، شمال نرید.
مراقب باشیم خدای نکرده با عدم رعایت بهداشت، توی از دست رفتن جان هموطنانمون سهیم نشیم.
💠 مسئله شرعی:
آیت الله مکارم شیرازی
پرسش: چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماریهای واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت شود، آیا ضامن هستند؟
پاسخ: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ میشود دیه تعلق میگیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
http://eitaa.com/joinchat/2345402380C6c90931f0f
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
🔹اعمال شب و روز نیمه ماه رجب.
واعمال ام داود. در کانال 👇
@a_fatemi24
🔸در این ایامی که در خانه ها هستیم ضمن رفایت موازین بهداشتی پناه به خدا ببریم.
و با توسل به درگاه الهی خیر و برکت و دفع بلا را بخواهیم .
التماس دعا دارم
فاطمی
شخصیت حضرت زینب کبری سلام الله علیها
مقام حضرت زینب کبری سلام الله علیها
http://fatemi24.ir/?p=2757
زمان شناسی حضرت زینب کبری
http://fatemi24.ir/?p=2201
بهترینها در زندگی زینبکبری علیهاالسلام
http://fatemi24.ir/?p=126
در نیمه رجب سال ۹۲ هجری گمونم در سن 56 سالگی با کوله باری از غم و اندوه، دنیای فانی را وداع گفت
شخصیت حضرت زینب علیها السلام با واژه صبر و استقامت در برابر مصائب و سختیها قرین است به حدی که او را «ام المصائب » و «ام العزائم » نامیده اند،
انسانها به طرق مختلف مانند: ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی، مورد آزمایش و امتحان قرار می گیرند و بدیهی است که هر کس بتواند از این آزمایشهای الهی سربلند خارج شود به سعادت نائل گردیده است .
درسهای مختلفی زندگی حضرت زینب کبری سلام الله علیها داره.
ولی در باره صبر و استقامت بواسطه فشار های روانی این زمان بیشتر میگم
حوادثی که به ظاهر بلا و سختی هستند، در باطن آثار و فوائدی دارند و اولیاء الهی نه تنها به بلا راضی هستندبلکه اصلا بلا را بلا نمی دانند
برای نمونه از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «انما المؤمن بمنزلة کفة المیزان کلما زید فی ایمانه زید فی بلائه; همانا شخص مؤمن به منزله کفه ترازو است که هرچقدر ایمان او بیشتر شود، بلا و مصیبت او بیشتر می شود