eitaa logo
منبرک فاطمی
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
969 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
فرازهایی از تفسیر ایات جزء ( یکم ) قران مجید 👇👇👇
🌸🍃﷽🍃🌸 ✍ پایه‌های سُست 🤔 یه سوال⁉️ من اگر چند تا کتاب روی هم بذارم 📚 و روی اونها چند تا چوب و جعبه🪵📦 بذارم، میتونم راحت روی اونها بایستم و با خیال راحت، لوسترِ خراب رو بازش کنم و جابه‌جاش کنم؟؟؟💡 ❌نه، هرگز! چون اینها برای بالا رفتن ساخته نشدن، اونی که برای اینکار ساخته شده، نردبان است🪜 🪜با نردبان، انسان به هم نمی‌ریزه ، زیر پای آدم خالی نمیشه. 🔚 آدم اگر بخواد تو زندگی به خوبی به اهدافش برسه، شرط اولش اینه که هر چیزی رو زیر پا نگذاره ❌ ☝️این مثال رو زدم که بگم وقتی خدا به ما یاد داده بگیم: 🕋 ایاک نعبد و ایاک نستعین ⚡️تنها تو را میپرستیم و تنها از تو کمک میخواهیم 🔚یعنی اینکه اگر میخواهیم فقط و فقط باید به گوش کنیم و از که خدا میگه استفاده کنیم📖 ❌خدا هیچ وقت خودش رو در دلِ فعل زشت و حرام قرار نمیده! 🔚پس اینو خوب بفهمیم کسی که از ، و داد و فریاد و 🤬 و یا هر صفت دیگه برای پیشبرد اهداف خودش کمک می‏گیره، روی پایه‌های سستی قدم میذاره که بلاخره فرو می‌ریزه! 😵‍💫😰 ✅🤲 بیاییم از بخواهیم که بفهمیم از چه ابزارهایی استفاده کنیم که زندگیمون بهم نریزه! ⚖ ✔️ اگر اینها رو بفهمیم، دیگه هیچ‌وقت؛↶↶ ❌با رنجش دیگران😥 دنبال خودمون نیستیم! ❌با نزول و کلاهبرداری، سر سفره‌مون نمیاریم! ❌با ، دنبال آسایش بیشتر نمیگردیم! ❌با ، دنبال عزیز شدن نمیگردیم! ✅ اگر خدای نکرده این در کسی هست، به خاطر اینه که به کمک 😈 میخواد به اهدافش برسه ، نه با ! 🕋 ایاک نعبد و ایاک نستعین(سوره حمد/۵) ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است 🌷بر آستان حضرت دوست 🌹عریضه هرچه هســـت 🌹حاجت دل هـــــر چه، 🌷برایتان آرزوی اجابت دارم       🌹رمزهادر رمضانست 🌷خدا مى‏ داند 🌹برترین ماه  زمانست 🌷خدا مى ‏داند ماه رمضان ماه طاعات و عبادات  است 💖 التماس دعای فرج ان شاءالله 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✍️ راههای برگشت ناپذیر ⁉️ تا حالا دیدید بعضیا هر جا خودشون میرن، هر کاری خودشون میکنن، رفیقاشونم با خودشون میبرن👬 هی میگن امتحانش ضرر نداره، بیا امتحان کن😉 🗣 میخوام بگم حواستون باشه: 👇👇👇 ❌بعضی از تجربه‌‌ها، نداره❌ 👈مثلِ کورشدن چشم، با یک ضربه. 🔔چشمی که کور شده، دیگه بینا نمیشه.😱 🗣پس اگر تا حالا تجربه گناهی رو نداشتی🔞 ❌بهتره گولِ رفیقت رو نخوری❌ 👌چون اینطوریه، راههای تعقل رو میبنده..... 👇👇👇 🕋 صمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ‌(بقره،آیه ۱۸) ✨آنان كر و گنگ و كورند، پس ايشان (به سوى حقّ) باز نمى‌گردند. ☝️یواش یواش، به جایی میرسی، که دیگه خودت نمیفهمی داری چیکار میکنی🙄 ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است 🌷بر آستان حضرت دوست 🌹عریضه هرچه هســـت 🌹حاجت دل هـــــر چه، 🌷برایتان آرزوی اجابت دارم       🌹رمزهادر رمضانست 🌷خدا مى‏ داند 🌹برترین ماه  زمانست 🌷خدا مى ‏داند ماه رمضان ماه طاعات و عبادات  است 💖 التماس دعای فرج ان شاءالله 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✍ ختم کفار گروهی هستند که در و لجاجت به مرحله‌ای رسیدند که خداوند جلسه رو براشون اعلام کرد❗️ 🕋خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ (بقره/۷) ⚡️خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده و بر چشمانشان پرده‌اى است و براى آنان عذابى بزرگ است. ✅ یعنی اینکه انگار کارایی چشم و گوش و عقلشون تموم شد❗️✋  خب حالا  چی میشه⁉️🤔 🔻بذارید با این مثال بگم؛↶ ‌ ساختمونی رو در نظر بگیرید که کارگرانی مشغول کار هستند و هنوز کارشون تموم نشده که به دلیل فراوانی که داشتند، کارفرما دستور کار و اخراجشون رو صادر میکنه! حالا هر کدوم به یه سمتی میرن! 👣 👣 👆 کافر هم همینطوری میشه، یعنی اینکه خداوند به خاطر نافرمانی و لجاجت زیادِ کافر، قلب و گوش و چشمش رو تعطیل میکنه❗️👇 🕋خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ‌ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ 🔚 حالا دیگه از این بعد و و کافر به سمت دیگه‌ای میره، یعنی دربست در اختیار قرار میگیره و برای شیطون کار میکنه❗️😈 👆همینطوری میشه که؛↶ ❌اگر سنگی بر سر راهی ببینه بر  نمی‏داره، ❌ اگر گرهی ببینه باز نمیکنه، ❌ صدای ناله رو نمی‏شنوه، ❌ نسبت به غصه‏‌های مردم بی‏‌تفاوته و هیچ حقیقتی رو درک نمیکنه! 🕋 صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌ ⚡️اينان كران، لالان و كورانند و از اينروست كه نمى‌انديشند! ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است 🌷بر آستان حضرت دوست 🌹عریضه هرچه هســـت 🌹حاجت دل هـــــر چه، 🌷برایتان آرزوی اجابت دارم       🌹رمزهادر رمضانست 🌷خدا مى‏ داند 🌹برترین ماه  زمانست 🌷خدا مى ‏داند ماه رمضان ماه طاعات و عبادات  است 💖 التماس دعای فرج ان شاءالله 🍃🌹🍃 @fatemi222
منبرک فاطمی
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ الٓمٓ ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لَا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِّلۡمُت
✋ اما سطر اول در روز اول از ماه مبارک رمضان همراه می‌شویم با مباحث زیر زندگی با آیه‌ها👇
♦️قرآن، برنامه ای برای تمام شئون زندگی ایمان و امید =گنج بی پایان =اگر چراغها نباشد =مثل برفی در چلۀ تابستان! =دستی بالای دستها =ایمانِ گاهگاهی و دلبخواهی! =نورٌ علی نور ﴿ذَٰلِكَ ٱلكِتَٰبُ﴾ آن کتابی است ]که از سمت خدای بزرگ برای شما انسا نها فرستاده شد ه است تا بر اساس آن، زندگی دنیوی و اخروی خودتان را مدیریت کنید. ﴿لَاَ رَیب فيِه﴾ِۛ در آن کتاب هیچ شک و تردیدی وجود ندارد؛ ]زیرا هیچ بشری توان نوشتن و آوردن چنین کتابی را ندارد و تمامش از طرف خدای متعال نازل شده است. ﴿هُدٗى للمتقین ﴾ ]آن کتابِ باعظمت،[ هدایت کنندۀ انسا نهای باتقوا است که ]از گمراه یها و تاریک یها ب هسمت خوشبخت ی و نور هدایت میکند. آنهایی که اهل سرکشی، طغیا ن و گناه باشند و احساس بینیازی از هدایت های خدا کنند، از هدایتهای آن کتاب، بیبهره خواهند ماند. 🍃🌹🍃 @fatemi222
✋آیۀ مورد بحث ﴿ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لََا رَیبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِلمتقین ﴾؛ در این کتابِ ]باعظمت[ هیچ شکی نیست؛ سراسرش برای پرهیزکاران، هدایت است. ♦️مقدمه قبل از پیروزی انقلاب اسالمی و در سال 1353خورشیدی، رهبر انقلاب در مسجد امام حسن علیه السلام مشهد، در کسوت یک روحانی مبارز جوان سخنرانی می کردند. 🔹 ایشان در ماه مبارک رمضان، سلسله مباحثی را با عنوان «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن » مطرح کردند و در این سخنران یها ضرورت و اهداف اندیشه اسلامی که بر آمده از «قرآن » باشد را توضیح دادند. 🔹ممکن است سؤال شود که مگر ممکن است اندیشه اسلامی برآمده از غیرقرآن باشد؟! در جواب باید عرض کنیم: بله، اندیشه های اسلامی برآمده از غیرقرآن هم داریم: اندیشه هایی برآمده از صرف تاریخ اسلام؛ اندیشه هایی برآمده از صرف عرفان اسلامی؛اندیشه هایی برآمده از صرف فلسفه اسلامی؛و... 🔹علی رغم اینکه هرکدام از اینها در جای خود، مهم و لازم هستند، ولی اینکه اندیشه اسلامیِ فردی ابتدا بر اساس قرآن شکل بگیرد و بعد به دیگر حوز ه های علوم اسلامی بپردازد، تفاوت وجود دارد. 🔹مقام معظم رهبری حفظ در آن سالها برای شکل دهی به اندیشه اسلامیِ مخاطب خود، به سراغ «قرآن » رفتند و بر اساس آیات آن، ذهن و اندیشه ای قرآنی برای مخاطب خود شکل می دادند. ✍️در جلساتی که در این ماه مبارک در خدمت شما عزیزان هستیم، از سیر مفهومی مباحث رهبری در آن جلسات بهر همند م یشویم تا در این سی روز ماه مبارک رمضان، بحثی منظم و هدفمند خدمت شما عزیزان ارائه نماییم. 🔸مباحثی که مقام معظم رهبری در آن جلسات ارائه کرده بودند، امروزه در کتابی با عنوان «طرح کلی اندیشه اسالمی در قرآن » چاپ شده است که عزیزان می توانند آن را تهیه کرده و از آن بهره مند شوند. 🔸مجدداً تکرار می کنم: بحث ما بر اساس «سیر مفهومی » آن کتاب خدمت شما ارائه م یشود؛ به این صورت که 30 آیه از قرآن در 30 روز ماه مبارک رمضان بیان می شود؛ 🔸یعنی در مقابل هر جزئی که هر روز خوانده م یشود، یک آیه از آیات آن جزء را با محوریت سیر مفهومی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن » بیان می کنیم و همه باهم به محضر آیه شریف می رسیم. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
﴿أعوذ بِالَّلَّهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيمِ﴾ بِسمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحمن ٱلرَّحِيمِ ذَٰلِكَ ٱلكِتَٰبُ لَا رَیب فِيهِۛ هُدٗى للمتقین این قرآنی که الآن بر روی این کاغذها چاپ شده و مقابل شماست، همان قرآن بلندمرتب های است که در آسمانی بودن آن هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و این قرآن بلندمرتبه، هادی و راهنمای کسانی است که اهل تقوا باشند. برای فهم بیشتر و تدبر عمیقتر در این آیه، داستانی را برای شما بیان میکنم. ✋انگیزه سازی ♦️نامۀ پدر به فرزندان نقل کرده اند که مردی، همسر و سه فرزندش را ترک کرده و راهی سرزمینی دور شد. فرزندانش او را از صمیم قلب دوست داشتند و به او احترام می گذاشتند. پس از مدتی، پدر نامۀ اولش را برای فرزندان فرستاد؛ اما بچه ها آن را باز نکردند تا بخوانند؛ بلکه هرکدام آن را در دست گرفته، بوسیدند و گفتند: این نامه از طرف عزیزترین کس ماست! سپس بدون اینکه پاکت را باز کنند، آن را در پارچۀ ترم های قرار دادند و روی طاقچه گذاشتند! هرچند وقت ی کبار که دلشان برای پدر تنگ می شد، نامه را از پارچه درآورده، غبار رویش را پاک می کردند و می بوسیدند و دوباره در پارچه م یگذاشتند... تمام مدتی که پدر در سفر بود، اهل منزل با هر نامه ای که پدرشان می فرستاد، همین کار را میکردند. سال بعد پدر از سفر بازگشت؛ ولی به جز یکی از پسرانش کسی در منزل باقی نمانده بود. با تعجب از او پرسید: مادرت کجاست؟! پسر گفت: سخت بیمار شد و چون پولی برای درمانش نداشتیم، حالش وخیمتر شد و از دنیا رفت. پدر گفت: چرا؟ مگر نامه ای را که اولین بار برایتان فرستادم، باز نکردید؟ برایتان در پاکت نامه پول زیادی قرار داده بودم! پسر گفت: نه. پدر پرسید: برادرت کجاست؟ پسر گفت: بعد از فوت مادر، کسی نبود که او را نصیحت کند و در مشکلات یاورش باشد. او هم شغلی پیدا نکرد و از سرِ بیکاری با دوستان ناباب آشنا شد و با آنان از خانه رفت و الآن در زندان است. پدر بازهم با تعجب پرسید:چرا؟! مگر نامۀ دوم را که در آن به واسطۀ دوستم شغلی برای او پیدا کرده بودم، نخواندید؟! پسر گفت: نه. مرد گفت: خواهرت کجاست؟ پسر گفت: با همان پسری که مد تها خواستگارش بود، ازدواج کرد. الآن هم در زندگی با او بدبخت است. پدر با تأثر گفت: او هم نامۀ مرا نخواند که در آن نوشته بودم این پسر آبرودار و خوش نامی نیست و من با این ازدواج مخالفم؟! پسر گفت: نه. ♦️این داستان ساده،👆 مثل رفتار برخی از ما با این کتاب بلندمرتبه است؛ قرآنی که برای ما فرستاده شده تا مشکلات زندگی خود را بر اساس دستورات و رهنمودهای آن حل وفصل کنیم؛ ولی ما آن را در طاقچه ها گذاشت هایم و در باتلاق مشکلات و گرفتاری ها فروم یرویم و غرق می شویم؛ درحالی که در َّ حدیثی از پيامبرص چنین آمده است: قال رسول الله صلی الله علیه وآله : اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ .( . اصول کافی ج2ص459) هنگامى که فتنه ها چون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بياوريد. ﴿ذَلٰكَِ ٱلکتاب لَاَ رَيبَۡ فيِه هُدٗى للمُۡتقَّيِنَ﴾ به وسیله پیامبر ختم المرسلین ص برای من و شما فرستاده شد، اما ما کاری به ﴿ذَلٰكَِ ٱلكۡتَِبُٰ﴾ آن کتاب بلندمرتبه و آسمانی نداریم؛ بلکه با آن زمینی برخورد میکنیم و آن را در پارچۀ ترمهم یگذاریم و در طاقچه یا کمد قرار میدهیم. قرآن فقط برای ما محترم است. نهایت استفادۀ بعضی از ما از قرآن برای سر سفرۀ عقد و رد کردن مسافر از زیرآن یا خواندن در مجلس ختم و... است و شاید روزها بگذرد و کاری به آن نداشته باشیم. مَثَل ما نسبت به قرآن، مثل همان نامه هایی است که در داستان به آن اشاره شد. بدون هیچ شک و شبه های جواب همۀ مشکلات ریز و درشت امروز ما در این قرآن آمده است، اما ما کمتر به آن مراجعه کرده، نسخۀ زندگیمان را از آن میگیریم. 🔸نظر مقام معظم رهبری در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن » رهبر معظم انقلاب حفظ در کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن »، با بیان این نکته که اسلام مسلکی اجتماعی است و اصولی منسجم و هماهنگ ناظر به زندگی جمعی انسا نها دارد و این یکی از ضرورتهای فوری تفکر مذهبی است، 🔸به این رفتار نابخردانۀ بعضی از ما یا شاید بتوان گفت خیلی از ما با کلام اللّه مجید انتقاد کرده، میفرمایند: قرآن سند قاطع و تردیدناپذیر اسلام در بیشترین موارد، سهمی در روشنگری و راه گشایی نیافته و به جای آن، دقت ها و تعمقات شبه عقلی یا روایات و منقولات ظنی و گاه با اعتباری بیشتر، میدان دار و مسئول شناخته شده اند... 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋ تدبر در آیات قرآن، جای خود را به قرائت و تلاوتی سطحی و سرسری و فاقد نتیجه و ثواب دنیوی و یکسره برای پاداش و جزای اخروی داده و کتاب کریم الهی دست مایۀ عوامی ها و عوا مفریبی ها شده است. در واقع، با توجه به فرمایش معظم له می توان نتیجه گرفت: قرآن کتاب محترم و مقدس ما مسلمانان، فقط کتابی برای خواندن و ثواب بردن نیست؛ بلکه کتاب زندگی است. این گنج پنهان، اصول منسجم و یک آهنگ، ناظر به زندگی جمعی انسان ها را بیان می کند. ﴿ذَٰلِكَ الکتاب﴾، این کتاب بلندمرتبه و آسمانی ﴿هُدٗى للمتقین ﴾ است؛ یعنی برای هدایتگری اهل تقوا آمده است. ♦️اقناع اندیشه چند سؤال اساسی 🔸سؤال اول: اگر قرآن ناظر به زندگی جمعی انسان هاست، چرا بر اساس فرمایش خداوند در این آیه «هدایت » فقط برای متقین بیان شده است؟ ❌باید توجه کرد:کلمۀ «هدايت » در قرآن، در معانی فراوانى به کار رفته است، ولى ريشه و اساس همۀ آن ها به دو معنا بازمی گردد: 🔺اول: «هدايت تکوينى » که در تمام موجودات جهان وجود دارد )منظور از هدايت تکوينى، رهبرى موجودات به وسيله پروردگار زير پوشش نظام آفرينش و قانونمندی هاى جهان هستى است( دوم: «هدايت تشريعى » که به وسيله پيامبران و کتاب هاى آسمانى انجام مىگيرد و انسا نها با تعليم و عمل به آن در مسير تکامل به پيش می روند. 🔺مسلماً قرآن براى هدايت همۀ جهانيان نازل شده، ولى چرا در آيۀ فوق، هدايت قرآن مخصوص پرهيزکاران معرفى گرديده؟ به این علت که تا مرحل هاى از تقوا در وجود انسان نباشد )مرحلۀ تسليم در مقابل حق و پذيريش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است( محال است که انسان از هدايت کتاب هاى آسمانى و دعوت انبيا بهره ببرد 🔺اینکه در این آیه می فرماید: «هدایت برای متقین است »، یعنی هرکس به هر اندازه تقوای خود میتواند از قرآن بهره مند شود؛ مثلاً همۀ بزرگوارانی که در اینجا تشریف دارند، این میزان از تقوا را دارند که خدای نکرده وسایل شخص کناری خودشان را سرقت نکنند! دلیل اینکه ما وسایل هیچ کسی را سرقت نمیکنیم، یک عامل درونی است؛ یعنی دلیلش این نیست که چون در این مکان دوربین نصب کرده اند چنین کاری نمیکنیم؛ بلکه حتی اگر دوربین هم نباشد و کسی هم اصلاً نبیند، باز ما وسایل شخص دیگری را برنمی داریم. این برنداشتن وسایل دیگران از یک بازدارندۀ درونی سرچشمه می گیرد. این می شود یک مرحله ای از تقوا. حالا اگر این عامل بازدارنده تقویت بشود و در بقیۀ حوزه ها هم اجرا شود، تقوای انسان توسعه پیدا می کند. ✔️پس قرآن به میزان تقوایی که ما در زندگی داریم، برای ما هدایت میآورد. 🔺سؤال دوم: این کتابی که اساس هدایت است، آیا تمام اموری را که ما در زندگی به آن احتیاج داریم، در نظر گرفته؟ پاسخ این سؤال در بیان مبارک امام صادق ع آمده است. ♦️قسم امام صادق ع اهلبیت خیلی به ندرت قسم میخوردند، اما وقتی قسم میخوردند، حتماً می خواستند موضوع مهمی را گوشزد کنند: امام صادق؟ع؟ در حدیثی نورانی میفرماید: خداى تبارک وتعالى قرآن را بیانگر و روشنگر هر چیزی قرار داده است. «إِنّ اللّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِی الْقُرْآنِ تِبْیَانَ کُلّ شَیْ‏ء حَتّى وَ اللّهِ مَا تَرَکَ اللّهُ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْعِبَادُ حَتّى لَا یَسْتَطِیع عَبْدٌ أن یَقُولُ لَوْ کَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِی الْقُرْآنِ إِلّا وَ قَدْ أَنْزَلَ اللّهُ فِیهِ؛ خداوند تبارک و تعالی در قرآن هر چیزی را بیان کرده است. به خدا سوگند، چیزی که مورد نیاز مردم بوده است، کم نگذارده است، تا کسی نگوید اگر فلان مطلب درست بود، در قرآن نازل می‌شد، مگر اینکه در قرآن نازل شده است». شخصی نتواند بگويد کاش اين موضوع هم در قرآن آمده بود. هر چه لازم بوده را خدا در قرآن بيان فرموده است. امام صادق ع قسم جلاله خورده اند که چیزی از احتیاجات زندگی بشری وجود ندارد، مگر آنکه خداوند تمام آن امور را در قرآن قرار داده است. نوع نگاه امام خمینی به جامعیت قرآن کریم، این بیان امام صادق ع را ملموس م یکند. ایشان قرآن را کتابی جامع میداند که دو جهت ظاهری و باطنی دارد و معتقد است که قرآن از جهت ظاهری دربردارندۀ همۀ دستورها و احکامی است که برای سعادت و کمال بشر لازم است و تبیان بودن قرآن دربارۀ همه چیز شََيْءٍ﴾ را به روشنگر بودن در همه چیز تفسیر میکند. ِ ﴿ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ﴾ که ﴿لَاَ رَيبَۡ فيِه﴾ِۛ است، قطعا همۀ آنچه برای هدایت و سعادت مخلوق لازم است را در بر دارد. علامه طباطبائی در تفسیر «المیزان »، در ذیل آیۀ 89 سورۀ نحل در بیان شََيْءٍ﴾ بودن قرآن می فرماید:معنای ﴿تِبْيَانًا لِكُُل در روايات آمده که قرآن تبيان هر چيزى است و علم ما کان و مايکون 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
♦️رفتارسازی ↩️سه شرط برای استفاده از هدایت قرآن اکنون سؤال اساسی این است که ما چگونه م یتوانیم شامل این هدایت قرآن در آیۀ ﴿هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ﴾ باشیم؟ برای اینکه این هدایت شامل حال ما بشود، سه شرط وجود دارد و سه کار را باید انجام دهیم: 🔸اولین شرطی که باعث میشود انسان شامل این هدایت شود، تقواست. تقوا به زبان ساده یعنی جانب خدا را نگه داشتن. یعنی عمل به دستورات و وظایف دینی در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی. یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. هرچه انسان باتقواتر باشد، بیشتر از هدایت قرآن بهره می برد و می تواند به مراتب بالاتری از هدایت و فهم و استفاده از قرآن برسد. 🔸در این ماه مبارک رمضان که سر سفرۀ بابرکت قرآن مهمانیم، فرصت خوبی است برای انجام واجبات و ترک محرّمات، و اینکه بیشتر در اعمالمان دقت کنیم؛ چنانکه در آیه 183 سوره بقره، یکی از فلسفه های روزه چنین بیان شده است: (یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون) روزه برای این واجب شده است تا بتوانیم تمرین تقوا و خویشتن داری داشته باشیم. 🔺شرط دوم، انس با قرآن 🔻 و شرط ، تدبر در آن است. بعد از تقوا که اولین و مهم ترین شرط استفاده از هدایت قرآن است، در مرحلۀ دوم باید با قرآن مأنوس باشیم؛ قرآن را بخوانیم و در آن تدبر کنیم تا بتوانیم هم از نور این کتاب بهره ببریم و هم قوانین آن را سرلوحۀ کار خود قرار دهیم. برای اینکه اُنس با قرآن مقداری برای ما ملموس شود، مثالی میزنم: برخی از افراد با تلفن همراه خودشان و فضای مجازی و پیام رسان ها چنان أنس و وابستگی دارند که تا چند ثانیه یا چند دقیقه وقت خالی پیدا می کنند، سریع گوشی را برمی دارند و به شبکه های اجتماعی سر می زنند. حال اگر کسی با قرآن و آیاتی که از یک سوره یا یک جزء خوانده، مأنوس باشد، همی نطور میشود؛ یعنی تا فرصت کوتاهی پیدا میکند، سراغ قرآن میرود و برخی از آیاتی که از قبل علامت زده را با تأمل و تدبر مجدداً قرائت میکند. او در هر فرصتی، به اولین چیزی که مراجعه م یکند، قرآن است، نه شبکه های مجازی و... . 🔻تمثیلی زیبا هرچه بیشتر با قرآن مأنوس باشیم و بیشتر در آن تدبر کنیم، بیشتر از هدایت آن بهره م یبریم. برخی وقتی به کنار دریا می روند، 👇 🔸فقط در ساحل راه می روند و به دریا نگاه میکنند. 🔸دستۀ دوم کسانی هستند که بیشتر از دریا لذت م یبرند و دستی به آب میزنند. 🔸 دستۀ سوم به دریا میروند و در آن شنا می کنند. 🔸دستۀ چهارم کسانی هستند که لباس غواصی م یپوشند و به اعماق دریا م یروند و عجایب و زیبایی هایی از دریا م یبینند که هی چوقت گروه های قبلی این لذت ها را درک نمی کنند. ✋مواجهۀ ما با قرآن نیز همی نگونه است: 🔺دستۀ اول فقط قرآن را روی طاقچه و کمد گذاشته اند و همانند یک شیء مقدس به آن نگاه می کنند. 🔻دستۀ دوم مانند افرادی که دستی به آب می زنند، قرآن را تلاوت می کنند. 🔺 دستۀ سوم که در دریا شنا م یکردند، افرادی هستند که علاوه بر تلاوت قرآن، در آیه های آن تدبر کرده، قرآن را در زندگی اجرا می کنند. 🔺 اما دستۀ چهارم مانند آ نها که در اعماق دریا غواصی میکنند، عالمانی هستند که چنان در قرآن غرق شده اند و چنان محو قرآن هستند که سه گروه قبلی درکی از آن ندارند. به هرحال، هرکس باید به اندازۀ ظرف خود از این گنج بی پایان، اما پنهان استفاده کند. 🔺بزرگواران! بیایید در همین اولین روز ماه مبارک، با خدای خود عهد ببندیم که قرآن را بعد از ماه مبارک هم تلاوت کنیم و با تدبر در آن، قرآن را زندگی کنیم و از این گنج بی پایان بهره ببریم. مشکلاتی که امروز در جامعه با آن مواجهیم، به وسیله این قرآن حل م یشود. بسیاری از این طلاقها برای این است که ما نامه خداوند را نخوانده ایم تا درمان اختلافات خانوادگی را در آن بیابیم و به آن عمل کنیم. 🔺اگر ما نامه خداوند را می خواندیم و به آن عمل م یکردیم، بسیاری از این فقرها و گرفتاری ها از زندگی برداشته می شد. 🔺اگر ما نامه خداوند را م یخواندیم و به آن عمل می کردیم، از زندان بسیاری از این شهوات آزاد می شدیم و در آن غرق نمی شدیم. یادمان نرود: ﴿ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لََا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ﴾ 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
بسته معرفتی روز اول ماه مبارک رمضان 🔸شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/fatemi222/5275 🔸مساله؛نیت روزه https://eitaa.com/fatemi222/5273 ↩️گام اول هدایت در قرآن ازجزء _یکم_ تدیر در قرآن؛ 🔹روزه در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/8035 🔹اندازه مهربونی https://eitaa.com/fatemi222/8034 🔹ایجاد اختلاف https://eitaa.com/fatemi222/8036 🔹پایه های سست https://eitaa.com/fatemi222/12556 🔹راههای برگشت ناپذیر https://eitaa.com/fatemi222/12557 🔹ختم کفار https://eitaa.com/fatemi222/12558 🔺هفت عامل آمرزش گناه https://eitaa.com/fatemi222/5277 ↩️تفسیر هدی للمتقین با توضیحات (مسطورا)👇 https://eitaa.com/fatemi222/12560 🔺سه شرط برای استفاده از هدایت قرآن👇 https://eitaa.com/fatemi222/12564 انتشار جهت دوستان🙏
سلام تفسیر قرآن بر مبنای (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ) مباحث در قالب (سیر مفهومی )آن کتاب ارائه میشود؛ به این صورت که 30 آیه از قرآن در 30 روز ماه مبارک رمضان بیان می شود؛ ✍جلسه اول👇 https://eitaa.com/fatemi222/12560
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌به نام خدا خب بریم با هم آیه امروز رو مرور کنیم آماده‌اید؟ سوره مبارکه بقره، آیه ۲ ↩️تفسیر هدی للمتقین با توضیحات https://eitaa.com/fatemi222/12560 🔺سه شرط برای استفاده از هدایت قرآن👇 https://eitaa.com/fatemi222/12564
✅بسته معرفتی روز دوم ماه مبارک رمضان 🔹شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان. https://eitaa.com/fatemi222/5303 🔹هفت نکته درباره اثرات_تلاوت_قرآن https://eitaa.com/fatemi222/5305 ↩️گام دوم هدایت در قرآن ازجزء دوم 🔸جلب رضایت خداوند یا مردم(اولویت کدومه) https://eitaa.com/fatemi222/8037 🔸جذابیتِ حرف‌های غیر‌مستقیم (خدا عاشق 4دسته هست) https://eitaa.com/fatemi222/8038 🔺تفسیرروز دوم ایمان وتعهد عملی https://eitaa.com/fatemi222/12573 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
بسم الله الرحمن الرحیم رمضان دوم 1402 کتاب: با قرآن زندگی کنیم ❤️جلسۀ دوم: اگر چراغها نباشد ✋موضوع: ایمان و تعهدات عملی 🌹آیۀ مورد بحث " «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أُوْلَٰئِكَ يَرۡجُونَ رَحمت ٱللَّهِۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيم» یقیناً کسانی که ایمان آورده و آنان که هجرت کرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا امید دارند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (سوره بقره، آیه218) https://eitaa.com/fatemi222/12572
✔️مقدمه 🔸با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب حفظه الله در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، دربارۀ این نکته که اسلام به صورت مسلکی اجتماعی، اصولی منسجم و هماهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها دارد و با عنایت به آنچه در تبیین آیۀ دوم سورۀ بقره در جلسه گذشته بیان شد که قرآن کتاب زندگی است و همه آنچه برای هدایت مادی و معنوی بشر نیاز است را در بردارد، در نظر داریم در کل ماه مبارک به استناد کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، در ذیل تبیین آیات قرآن کریم، آنچه در ذهن داریم، به اندیشه های ناب اسلامی نزدیک‌تر کنیم. 🔹برای رسیدن به این هدف مهم، کلّ مباحثی که انشاءاللّه در ذیل آیات مطرح خواهد شد، در پنج فصل بیان می‌شود: ایمان، توحید، نبوت، ولایت و معاد 🔸آیۀ مورد بحث امروز، آیه 218 سورۀ مبارکۀ بقره است که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أُوْلَٰئِكَ يَرۡجُونَ رَحمت ٱللَّهِۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيم» یقیناً کسانی که ایمان آورده و آنان که هجرت کرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا امید دارند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. 🔻برای تبیین این آیۀ مبارکه، نکاتی را عرض می‌‌کنم.👇 https://eitaa.com/fatemi222/12572
✋انگیزه سازی 📚فرقۀ ملعونه 🔹تمام پیامبران الهی، به‌ویژه پیامبر عظیمالشأن اسلام صلی الله علیه و آله آینۀ تمام نمای رحمانیت و رحیمیت پروردگار بی‌همتای‌ عالم اند و در آیات و روایات بسیار کم دیده می‌شود که این بزرگواران دربارۀ فرد یا افرادی با ادبیات لعن و نفرین سخن بگویند؛ حتی کسانی که این بزرگواران را مورد ظلم و نافرمانی قرار داده اند. 🔹این امر دربارۀ اهل‌‌بیت علیهم السلام نیز صادق است. در زندگی حضرات آل اللّه علیهم السلام بسیار نادر است که کسی مورد لعن یا نفرین قرار بگیرد. اما در یک دسته از روایات، گروهی دیده میشوند که انبیا و اولیای الهی علیهم السلام آن‌ها را با الفاظی عجیب، لعن و نفی می‌کنند. آن هم به خاطر اشتباه بزرگی است که آن فرقه در ذهن خود پرورانده و به آن پایبند بوده‌اند و با تأثر و تأسف بسیار باید بگوییم که برخی از ما شیعیان هم در زندگی دچار این اشتباه شده ایم! 🔹پیامبر گرامی اسلام؟ص؟ می‌فرمایند: ُ«لُعِنَتِ المُرْجِئةُ على لِسانِ سَبعينَ نَبيّا، الّذينَ يقولونَ: الإيمانُ قَولٌ بِلا عَمَلٍ»؛ مرجئه، همانان كه مى‌گويند: ايمان، گفتار بى‌كردار است، از زبان هفتاد پيامبر لعنت شده‌اند. 🔹«مرجئه» چه کسانی هستند که از زبان هفتاد پیامبر مورد لعن قرار گرفته اند؟ یا در روایتی دیگر امام صادق؟ع؟ این فرقه را شدیدتر از فرقه‌های دیگر لعن کرده، می‌فرماید: «لَعَنَ اللَّهُ الْقَدَرِیَّةَ لَعَنَ اللَّهُ الْخَوَارِجَ لَعَنَ اللَّهُ‏الْمُرْجِئَةَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُرْجِئَةَ قَالَ: قُلْتُ لَعَنْتَ هَؤُلَاءِ مَرَّةً مَرَّةً وَ لَعَنْتَ هَؤُلَاءِ مَرَّتَیْنِ»؛ خدا لعنت كند قدریه را، خدا لعنت كند خوارج را، خدا لعنت كند مرجئه را، خدا لعنت كند مرجئه را. راوی می‌گوید: من عرض كردم: قدریه و خوارج را هركدام یك بار لعنت كردید، و مرجئه را دوبار! 🔹مگر این فرقۀ ملعونه چه اشتباه فاحشی کرده‌اند که این بیان از زبان مبارک امام معصوم باید دربارۀ آنها صادر شود؟! واقعاً مرجئه چه گروهی هستند که امام معتقد است دامنشان تا روز قیامت به خون اهل‌‌‌بیت آلوده است؟! حضرت در ادامه روایت، تعبیری به‌‌کار میبرند که انسان متحیر میماند: «قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ یَقُولُونَ إِنَّ قَتَلَتَنَا مُؤْمِنُونَ فَدِمَاؤُنَا مُتَلَطِّخَةٌ بِثِیَابِهِمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»؛ اینها می‌گویند: کسانی که ما اهل‌‌بیت را به شهادت می‌رسانند، مؤمن‌اند؛ پس دامنشان تا روز قیامت به خون ما آلوده است. 🔹آنها اعتقادی عجیب داشتند. معتقد بودند که ایمان به‌تنهایی کافی است و اگر انسان هیچ عملی هم نداشته باشد، باز هم رستگار میشود! یعنی اگر کسی ایمان داشته باشد (اقرار زبانی) و گناهان کبیره مانند کشتن بستگان خود، زنا، دزدی، قتل نفس محترمه، آتش‌زدن قرآن و کعبه مرتکب شود، ضرری به ایمان او نمی‌رسد و ایمانش مانند ایمان جبرئیل و میکائیل است! 🔹به اعتقاد این فرقۀ ملعونه، عملی که از من سر می‌زند، حتی اگر کشتن امام زمانم باشد، مهم نیست. فقط همین که به زبان بگویم به خدا ایمان دارم، کافی است و رستگار می‌شوم! https://eitaa.com/fatemi222/12572
✋اقناع اندیشه ♦️ایمان همراه عمل رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت اللّه خامنه ای در کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» این فاصله انداختن بین ایمان و عمل را به چالش کشیده، در تبیین آیۀ 218 سورۀ بقره که در ابتدای جلسه تلاوت شد، می‌فرمایند: ♦️مسئله این است که ایمان بر طبق فرهنگِ غیر قابل تردید قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست. درست است که ایمان یعنی باور، و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمان و قبول و پذیرشی را به رسمیت نمی‌شناسد. ایمانِ مجرد، ایمانِ قلبیِ خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست، این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست. ♦️اول مؤمن به خدا، شیطان است. ابلیس پیش از آنکه بندگان پرمدعای پروردگار و فرزندان پُرناز و افادۀ آدم به این سرزمین خاکی بیایند، سالیانی خدای متعال را عبادت میکرد و دلش کانون معرفت خدا بود؛ اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار میآیند، یعنی در هنگام انتخاب، در هنگام تعیین راه نهایی، این ایمان به کار ابلیس نیامد. این ایمان در همان دل ماند. ♦️در طول سالیان دراز، از صدر اسلام تا به امروز، یک تلقی نادرستی از مسئلۀ ایمان در بین بعضی فِرَق و حتی برخی از مسلمانان شکل گرفته که نیاز به اصلاح دارد. آن تلقی نادرست، این است که ایمان را صرفاً به اعتقاد و تصدیق و باور قلبی تقلیل داده، به تعهدات عملی ناشی از ایمان اهمیت لازم را نمی‌دهند و یک ایمان خشک و خالی و عقیم و بدون آثار و نتایج را برای خود تعریف کرده‌اند؛ ایمانی که در مقام عمل، بروزی از خود نشان نمی‌دهد و صرفاً امری درونی و معنوی است ✍️با توجه به این آیه، کسانی به رحمت خدا امید دارند که ایمانشان دراعضا و جوارحشان مشهود باشد و اهل هجرت و جهاد باشند. https://eitaa.com/fatemi222/12572
اما با مراجعه به آیات قرآن کریم که دستور و راهنمای زندگی بشر برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی است و همچنین روایات مأثور از حضرات معصومین آشکارا می‌بینیم که ایمان را همواره همراه با عمل مطرح نموده و ایمان بدون تعهد عملی را مردود و نافرجام معرفی کردهاند؛ همان‌گونه که خداوند در آیۀ 218 سورۀ بقره می‌فرماید: «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أُوْلَٰٓئِكَ يَرۡجُونَ رَحمت ٱللَّهِۚ» اگر دقت کنیم، خداوند متعال وقتی از ایمان و مؤمنان (کسانی که ایمان آوردند) سخن می‌گوید، بلافاصله در آیه دو صفت برای افراد باایمان می‌آورد: «هَاجَرُواْ» و «جَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ» یعنی اهل هجرت و جهاد در راه خدا هستند. این دو صفت جدا از معنایشان دو رفتار و عمل است و نشان می‌دهد که خدا کسانی را مؤمن می‌داند که اهل عمل هستند. https://eitaa.com/fatemi222/12572
♦️ایمان در قرآن همراه عمل اگر آیات دیگر قرآن را نگاه کنیم هرجا که صحبت از اهل ایمان است، بلافاصله خدای عالم اهل ایمان را با صفتی از اعمال معرفی می‌کند که به چند نمونه از این آیات اشاره می‌کنم: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ .. یا اینکه به‌‌طور کلی خدا در بسیاری از آیات، ایمان را با عمل صالح آورده است: «وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّلِحَٰتِ لَهُم مغفرةٞ وَأَجرعَظِيم»؛ خداوند کسانى را که ايمان آورده و اعمال شايسته کرده‌‏اند، وعده داده که آنها را آمرزش و پاداشى بزرگ است. https://eitaa.com/fatemi222/12572
♦️پرورش احساس ایمان بدون عمل، با ریشه‌ای نفسانی درواقع، ریشۀ اصلی این بحث که برخی ایمان را از عمل جدا می‌کنند و ایمان به‌‌تنهایی را کافی می‌دانند، این نکته است که آن‌ها می‌خواهند کارهای پَست خود را توجیه کنند تا آزادانه بتوانند به هر گناه و کار ناپسندی دست بزنند. شهید مطهری در کتاب «ده گفتار» داستان جالبی را نقل می‌کند. ♦️مناظرۀ شیعه با مرجئه احمد امین مصری در کتاب «ضحیالاسلام» از «أغانی» ابوالفرج اصفهانی‌ نقل می‌کند: یک نفر شیعی و یک نفر مرجئی با همدیگر دربارۀ عقیدۀ تشیع و عقیدۀ ارجاء بحث می‌کردند. این می‌گفت اصول مرجئه صحیحتر است و آن یکی می‌گفت اصول شیعی. مرجئی می‌گفت: عمل هیچ است و اساس فقط ایمان است. شیعی می‌گفت: عمل لازم است. در این بین، مطربی پیدا شد (چون أغانی ذکر کرده، روی آن‌ قرینه می‌گویم مطرب بوده). گفتند از همین می‌پرسیم. البته این هم یک آدم فهیمی بود، نه اینکه آدم بی‌خبری باشد. گفتند از این می‌پرسیم که آیا حق با شیعه است یا با مرجئی؟ گفتند آقا! عقیدۀ تو چیست؟ آیا حق با شیعه است یا با مرجئی؟ حرف خوبی زد؛ گفت: «اعلائی شیعی و اسفلی مرجئی‌ 😊»؛ بالاتنه‌ام شیعه است، ولی پایین‌تنهام مرجئی! یعنی در فکر و عقیده، شیعه‌ام، اما پایین‌تنه‌ام مرجئی است؛ یعنی در عمل، مرجئی‌ام! https://eitaa.com/fatemi222/12572
♦️رفتارسازی این جمله که قطعاً همۀ ما در طول زندگی‌مان آن را شنیده‌ایم که وقتی از کسی دربارۀ واجبات و محرمات الهی سؤال می‌کنیم، می‌گوید: «مهم این است دلت پاک باشد» ما را شبیه این مطرب می‌کند؛ یعنی خیلی از ماها باید بگوییم «اعلائی شیعی و اسفلی مرجئی». یعنی در فکر و عقیده و ایمان شیعه هستیم، ولی در عمل مرجئه‌ایم و برای عمل ارزشی قائل نبوده، ایمان را کافی می‌دانیم. از این نکته غافلیم که ایمان بدون عمل درواقع همان برق بدون چراغ است. فراموش می‌کنیم که اگر چراغ‌ها نباشند، روشنایی و نور حاصل نمی‌شود. ما «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱلَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أُوْلَٰئِكَ يَرۡجُونَ رَحمت ٱللَّهِۚ» را زندگی نکرده ایم. توقع داریم بدون سختی عمل و جهاد و هجرت و فقط با ایمان خالی به رحمت خدا امیدوار باشیم؛ اما این‌گونه نخواهد شد. اگر چراغ‌ها نباشند، روشنایی حاصل نمی‌شود. «دلت پاک باشه، ظاهر مهم نیست!» غلط است. همۀ ما امروزه شاهدیم که بعضی مادران، خواهران، همسران و دختران ما با دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... در جامعه با پوشش‌های زننده رفت‌وآمد می‌‌‌کنند؛ به‌‌‌طوری که حتی نگاه‌های زنان ديگر نيز به سمت آن‌ها خيره می‌‌شود. وقتی با آنها به صحبت می‌نشینی، غالباً و شاید بتوان گفت همۀ آن‌ها اعتقاد و ایمان به ذات باری‌‌تعالی و مباحث دینی دارند؛ ولی گمان می‌کنند همین که دلشان پاک باشد، کفایت می‌کند و عملی که باید از ایمان و قلب پاک بروز کند، مهم نیست. این مسئله، اهمیت بحث ما در ذیل این آیۀ مبارکه را نشان می‌دهد. ما امروز در جامعه خود مبتلا به این نکته مهم هستیم. این آیه را باید زندگی کنیم و زن و مرد و پیر و جوان فریاد بزنیم که با دل پاک و ایمان خالی و بدون عمل به ملزومات ایمان، جزء «أُوْلَٰئِكَ يَرۡجُونَ رَحمت ٱللَّه» نخواهیم شد. کسانی امید به رحمت خدا دارند که علاوه بر «ءَامَنُواْ»، «هَاجَرُواْ وَجَٰهَدُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ» داشته باشند. https://eitaa.com/fatemi222/12572