eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
988 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✋پرورش احساس 2️⃣👈گروه دوم: مُترفین آن‌‌‌ها که «إِنَّهُ طَغَى» هستند و مانند فرعون در طول تاریخ در مقابل پروردگار سرکشی و طغیان می‌‌کنند، تنها گروه دشمن انبیای الهی نیستند. طبق بیان قرآن کریم سه گروه دیگر هم هستند که وقتی می‌‌بینند هدف انبیای الهی ابلاغ برنامه عملی و کاربردی برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و پاسخ به همه نیاز‌‌‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی، اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و.. است، با انبیا دشمنی می‌‌کنند. 👌 هدف انبیا نجات انسان از جهل‌‌‌ها و تاریکی‌‌‌ها در مسیر زندگی است. بر این مبنا برنامه جامعه توحیدی شکل می‌‌گیرد و این برنامه سبب به خطر افتادن عده ای می‌‌شود که آنها به دشمنی با انبیای الهی برمی‌‌خیزند. 1️⃣👈اولین از آن سه گروه «مُترفین» هستند. مُترفین یعنی ثروت‌‌اندوزانی که با اختلاف طبقاتی زنده‌‌اند و رگ حیاتشان به ایجاد بی‌‌‌عدالتی اقتصادی در جامعه طاغوتی وابسته است. لذت بردن آنها از زندگی دنیایی مبتنی بر فقیرتر شدن فقراست. کسانی که می‌‌خواهند به هر روشی که شده، حتی حرام یا خلاف مروت و ... به پول و ثروت برسند. آن‌‌‌ها که اجناس خاصی مثل طلا و ارز و آهن و غیره را در قیمت پایین می‌خرند و آن‌قدر این جنس را نگه می‌‌دارند تا به چند برابر قیمت بفروشند، با نظام توحیدی دشمنی دارند. شما در نظر بگیرید اگر این خرید و فروش در معاملات کلان چندمیلیاردی صورت بگیرد، چه سودی به جیب آن سرمایه‌‌دار می‌‌رود و چه بلایی بر سر مردم مظلوم و ضعیف کف جامعه می‌‌آید. اما در نظام توحیدی چنین کارهایی معنا ندارد. در آن جامعه، همه موظفند که از حقوق ضعفا و محرومان و ستم‌دیدگان دفاع کنند؛ نه اینکه در خرید و فروش و سرمایه‌‌گذاری خود به گونه‌‌‌ای عمل کنند که سفره ضعفا و محرومان تنگ‌تر بشود. مترفین همان کسانی هستند که فرهنگ رفاه‌‌زدگی و زندگی اشرافی را در این دوران ترویج می‌‌دهند؛ کسانی که برای کاری کم، پاداشی نجومی طلب می‌‌کنند. کسانی که زندگی‌‌‌های پرتجمل، مهمانی‌‌‌های لوکس و خانه‌‌‌ها و... مجلل دارند و آنها را به رخ دیگران می‌‌کشند و وقتی آنها را دعوت به انفاق برای فقرا می‌‌کنی، چنین پاسخ‌‌هایی می‌‌دهند: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمۡ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ ٱللَّهُ قَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لِلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَنُطعِمُ مَن لَّوۡ يَشَآءُ ٱللَّهُ أَطعَمَهُۥٓ إِنۡ أَنتُمۡ إِلَّا فِي ضَلَٰلٖ مُّبِينٖ»؛ و هنگامى كه به آنان گفته مى‏شود: از آنچه خدا به شما روزى داده است، به مستمندان انفاق كنيد و با آنان مهربان باشيد، آنان كه كافر شده‏اند، از روى مغالطه، به كسانى كه ايمان آورده‏اند مى‏گويند: آيا به كسى خوراك دهيم كه اگر خدا مى‏خواست، او را اطعام مى‏كرد و بى‏نيازش مى‏ساخت؟! و یا می‌‌گویند: «وَٱبتَغِ فِيمَآ ءَاتَىٰكَ ٱللَّهُ ٱلدَّارَ ٱلأٓخِرَةَۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ ٱلدّنيَاۖ وَأَحسِن كَمَآ أَحسَنَ ٱللَّهُ إِلَيكَۖ وَلَا تَبغِ ٱلۡفَسَادَ فِي ٱلأَرۡضِۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُفسِدِينَ ٭ قَالَ إِنَّمَآ أُوتِيتُهُۥ عَلَىٰ عِلمٍ عِندِيٓۚ»؛ با اين ثروتى كه خداوند به تو ارزانى كرده است، در پى دستيابى به سراى آخرت باش و براى آبادانى آن بكوش، و بدان كه بهره واقعى انسان از دنيا آن چيزى است كه براى آخرت او سودمند باشد؛ پس مبادا با ترك انفاق بهره واقعى خود را از ثروت دنيا از كف بدهى! از سر احسان و نيكوكارى انفاق كن؛ همان‏گونه كه خداوند به تو نيكى كرده و بى‏آن‏كه بر او حقى داشته باشى، به تو عطا فرموده است. هرگز اين ثروت و شوكت را وسيله فسادجويى در زمين قرار مده؛ چراكه خداوند فسادگران را دوست ندارد. قارون در پاسخ مردمش گفت: ثروتى كه به من داده شده، در نتيجه دانشى است كه خود دارم. من راه‏هاى به‏دست آوردن ثروت را به‌‌خوبى مى‏دانم؛ پس دارايى‏هاى من حق مسلّم من است؛ نه آن‏كه بخششى از سوى خدا باشد. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
4️⃣👈گروه چهارم: ملاء یا سران و رؤسا و مسئولین گروه چهارمی که قرآن آز آن‌‌‌ها به عنوان دشمن انبیا نام برده است، «ملاء» است. آن‌‌‌ها همان رؤسا، سران و مسئولین هستند که وقتی با آمدن پیامبران جایگاه خود را در خطر دیدند، به مخالفت و دشمنی با پیامبران پرداختند. نمونه بارز مخالفت ملاء با پیامبران، مخالفت سران قریش با پیامبر اسلام؟ص؟ بود که در اول بحثم ماجرایی از آن‌ را نقل کردم. امروز نیز در برخی از عرصه‌‌‌ها همین‌‌گونه است. آن مقام مسئول فلان اداره دولتی، فلان شهرداری، فلان بانک، فلان نهاد حکومتی و... که از میز قدرتش، از لابی‌‌‌های حکومتی‌‌اش برای رسیدن به ثروت و قدرت بیشتر خودش و اطرافیانش سوءاستفاده می‌‌کند و برای خودش تشریفات و تشکیلات راه انداخته، قطعاً با جامعه توحیدی مخالف است و با آن دشمنی می‌‌کند. این گروه شاید از گروه فرعونی‌‌‌ها که «إِنَّهُ طَغَى» بودند نباشند و شاید جزء گروه مترفین و احبار و رهبان نباشند، اما دشمن انبیای الهی و جوامع توحیدی‌اند. ✋رفتارسازی از بحث امشب ما دو نکته مهم برداشت می‌‌شود: ♦️نکته اول: بدانیم که دشمن داریم و بدانیم که این دشمن، کیست یا چیست. از اساسی‌ترین شرایط موفقیت در تمام‌عرصه‌ها، شناخت دشمن است. تا دشمن شناخته نشود، انسان در پی دفع ضرر آن برنمی‌‌خیزد و راه‌‌‌حل دفع آن را پیدا نمی‌‌کند. وقتی بیمار می‌‌شویم، مهمترین بحث در درمان، تشخیص نوع بیماری توسط پزشک است. پزشک زمانی می‌‌تواند نسخه شفابخش برای ما بنویسد که نوع بیماری ما را درست تشخیص دهد. در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز شناخت دشمن، نقشی مهم و کلیدی دارد. زمانی راه درست مقابله با دشمن فهمیده می‌‌شود که دشمن شناخته شود. ♦️نکته دوم که از آیات قرائت شده در اول جلسه برداشت می‌‌شود، این است که وقتی صدر لازم است. دست یاری به سمت پروردگار درازکردن لازم است؛ زیرا فقط اوست که می‌تواند در این راه سخت و پرپیچ و خم مشکلات را آسان گرداند. وقتی به «ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ» مأمور می‌‌شویم، وقتی وظیفه داریم با دشمنان و طواغیت عالم مبارزه کنیم، باید: رَبِّ ٱشرَحۡ لِي صَدۡرِي ٭ وَيَسِّرۡ لِيٓ أَمرِي ٭ وَٱحلُلۡ عُقدَةٗ مِّن لِّسَانِي ٭ يَفقَهُواْ قَوۡلِي » را از خداوند بزرگ درخواست کنیم. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋صهیونیسم، بزرگ‌‌ترین مترفین عالم 🔻با توجه به تعالیم تلمود می‌‌توان برداشت کرد که مصداق بارز مترفین که ادامه زندگی و بقایشان را در ثروت‌‌اندوزی و بی‌‌عدالتی اقتصادی در جامعه جهانی می‌‌بینند و با هر شخص و جامعه‌‌‌ای که با این نوع نگاه آن‌‌‌ها مقابله ‌‌کند، دشمن‌‌اند، یهودیان و به‌ویژه صهیونیست‌‌‌ها هستند. آنها معتقدند: «دزدی از یهودی حرام است و از غیریهودی جایز می‌‌باشد؛ چون اموال دیگران مانند رمل‌‌‌های دریاست و هرکس زودتر بر آن دست گذاشت، او مالک است! برای شما جایز است که مأمورین گمرک را گمراه کنید و برای او قسم دروغ بخورید… از خاخام «صموئیل» یاد بگیرید. صموئیل از مردی اجنبی کاسه‌‌‌ای از طلا به قیمت چهار درهم خرید، درحالی‌‌‌که فروشنده نمی‌‌دانست که آن طلاست؛ با این حال یک درهمش را هم دزدید! ربودن اموال دیگران به وسیله ربا مانعی ندارد؛ زیرا خداوند شما را به ربا گرفتن از غیریهودی امر می‌‌فرماید. به کسانی که یهودی نیستند، قرض ندهید، مگر آنکه نزول بگیرید؛ در غیر این صورت، قرض دادن به غیریهودی جایز نیست و ما مأموریم که به آنها ضرر برسانیم». 🔻امروز آن مترفین و سرمایه‌‌دارانی که حاضرند به دیگران ضرر برسانند و این ضرر رساندن را امرخداوند می‌‌دانند تا خودشان به حیاتشان ادامه دهند، صهیونیست‌‌‌ها هستند. مشخص است چنین افرادی با جوامع توحیدی دشمن‌اند و برای نابودی آن‌‌‌ها تلاش می‌‌کنند. 🔺خوب دقت کنید؛ دشمنی یک نظام توحیدی با چنین افرادی از جانب خود آن‌‌هاست. آن‌‌‌ها بقای خودشان را در نابودی نظام‌‌‌های توحیدی می‌‌دانند. دشمنی ما با رژیم غاصب صهیونییستی برای امروز و دیروز و یک سال و چهل سال گذشته نیست. «مرگ بر اسرائیل» هم مانند «مرگ بر آمریکا» شعاری است به بلندای تاریخ؛ به بلندای تاریخ انبیا. غزه و لبنان و ایران و... هم نمی‌‌شناسد. 3️⃣👈گروه سوم: رُهبان یا عالمان دینی اگر در جامعه‌‌‌ای فرعونی نباشد که طغیان کند تا خداوند به پیامبرش امر کند: «ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ» و مترفین نباشند که جامعه توحیدی بساط مال‌‌اندوزی و ایجاد اختلاف طبقاتی توسط آن‌‌‌ها را جمع کند، گروه دیگری هم وجود دارند که پیامبران الهی و جامعه توحیدی، بقای آن‌‌‌ها را به خطر می‌‌اندازد تا به همین علت دشمنی کنند. ♦️گروه سومی که قرآن آن‌‌‌ها را دشمن انبیا می‌‌خواند، احبار و رُهبان هستند؛ همان عالمان دینی و مذهبی که با ذهن‌‌‌ها و عقل‌‌‌ها سر و کار دارند. در جامعه توحیدی، جامعه‌‌‌ای که پیامبران می‌‌خواهند بسازند، مردم در آن هوشیار و آگاه هستند. در آن جامعه، رشد مردم یا عالِمند یا متعلِّم. اگر آن جامعه به وجود آمد، اینها هم وحشت می‌‌کنند و با چنین جامعه‌‌‌ای و رهبرانش دشمنی می‌‌کنند. چرا؟ چون اینها تا وقتی می‌‌توانند در مسند قدرت باقی بمانند و بر مردم حکومت کنند که مردم غرق در خرافات و پندارهای غلط جاهلی باشند. اگر مردم به رشد فکری برسند و آگاه باشند، هیچ‌گاه خلافت و امامت بدعت‌‌گذاران را نمی‌‌پذیرند. ✔️وهابیت و داعش، مصداق رهبانیت یکی از مصادیق بارز امروزی این دشمنان نظام‌‌‌های توحیدی، وهابیت است که گروه‌‌‌هایی مثل داعش را درست کردند تا با مسلمانان بجنگند و آن‌‌‌ها را بکشند. دشمنان از این گروه برای دشمن‌‌سازی با جوامع توحیدی بسیار بهره بردند. انگلیسی‌‌‌ها برای آنکه با اسلام دشمنی و مبارزه کنند، دو فرقه وهابیت در اهل سنت و بهائیت در شیعه را راه‌‌‌اندازی کردند تا از راه دین، اسلام را نابود کنند، که الحمدللّه بهائیت با توجه علمای شیعه نتوانست کاری از پیش ببرد، اما هنوز خطر آن‌‌‌ها وجود دارد و فعالیت می‌‌کنند؛ اما در اهل سنت توانست این فرقه ذاله وهابیت را تثبیت کند و نمونه بارز تفکرات آن‌‌‌ها امروزه داعش است. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
منبرک فاطمی
بسم الله الرحمن الرحیم 🔺جلسه شانزدهم : دشمن کیست؟ 🔺موضوع : گروه‌های معارض انبیا 🔸انگیزه‌‌سازی آیه
بسته تفسیری روز شانزدهم ماه👇 گروه های معارض انبیا https://eitaa.com/fatemi222/13002 عبدالله عمرها https://eitaa.com/fatemi222/13003 علت دشمنی با پیامبران https://eitaa.com/fatemi222/13004 مترفین چ کسانی هستند https://eitaa.com/fatemi222/13005 ملا و مسولین https://eitaa.com/fatemi222/13006 صهیونیست بزرگترین مترف https://eitaa.com/fatemi222/13007
سلام جهت شب قدر چی به مردم بگم. الان زیر قبه حضرت اباعبدالله نشستم و چند لحظه فکر کردم بذهنم آمد شاید این مطالب گفته بشه بهتره ↩️مهمترین عمل معرفت است. +ما خلقت الجن و الانس لیعبدون ای لیعرفون +مهمترین دعا ؛ اللهم عرفنی نفسی +معرفت نفس:هدف آمدنم چی بود. +رسیدن به قرب خدا ست و مهمترین مانع گناه هست. +راه رفع موانع رشد با توبه هست وراه مغفرت وراه میانبر خدا قرار داده. +راه معرفت؛ ۱_تفکر۲_مطالعه سیره بزرگان۳_عمل؛ (در مباحث دینی ازعمل به معرفت میرسیم. برعکس سایر که از معرفت به عمل می‌رسیم) روی هر مطلب که آبی هست بزنید ↩️چهار راهکار میانبر در زندگی برای رشد ۱_انس با قرآن خصوصا تدبر ۲_محبت اهلبیت خصوصاسیدالشهدا ۳_نماز خصوصا اول وقت ۴_احسان خصوصابه والدین. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
✨ راز ماندگاری ✍️ جامعه‌ای که قرآنی فکر کند و قرآنی زندگی کند و به نور قرآن هدایت شده باشد را نمی‌توان فریب داد. البته قرآنی که در آن تدبر و انس باشد! ⬅️ قرآن باید در همه‌ی مراحل زندگی، محور و اساس، باشد نه محجور! 📌برگرفته از فرمایشات مدظله العالی 🍃🌹🍃 @fatemi222
34.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ کمتر دیده شده از لحظات نفس گیر در عملیات در تیر ماه ۱۳۶۱ و حضور جنگ در و رزمنده‌ی بیسیم‌چی و سپس ....😭😭 . 🍃🌹🍃 @fatemi222
✋ بسته معرفتی روز شانزدهم ماه 🔺مجالست درشرح دعای شانزدهم https://eitaa.com/fatemi222/5646 شرح سه آیه جزء شانزدهم https://eitaa.com/fatemi222/12988 تفسیر مسطورایی( طه ۲۴) https://eitaa.com/fatemi222/13008 بسته احکام نذر https://eitaa.com/fatemi222/12989 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485 ✍️با ارسال به دوستان در ثواب مطالعه و تدبر شریک باشیم🙏
27.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرصت هایی جهت سیر و عروج انسان 🍃🌹🍃 @fatemi222
بسم الله‌ این عکس صفحه‌ای از قرآن است که یک زمانی در کراچی چاپ شده. وقتی که هنوز مردم هند پارسی‌گو بودند. ترجمه این قرآن اثر شاه ولی‌الله محدث دهلوی است. کلمه منزل به جای شماره صفحه چقدر دوست‌داشتنی است. منزل به منزل می رویم جلو. ‌‌📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹‍ ‍ شانزدهم ماه مبارک رمضان 🌹اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ 🌹خـدايا مـرا در اين مـاه به همراهۍ و همسويے با نيكان توفيق ده، و از همنشينے با بدان دور بدار و به حق رحمتت بہ خانہ آرامـش جايم ده، و بہ پرستيدگے ات اى پرستيده جهانيان 🍃🌹🍃 @fatemi222
سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته طاعات وعباداتون مقبول درگاه حق انشاالله در عالمی میشناسید که سازوکاربازار یابی شبکه ای رو کامل بشناهسه،. وحکم شرعیش رو بتونه برای ما کامل توضیح بده، چند نفر هستیم که باید برامون کامل تبیین شه.مشخصا شرکت بیز کسی در جمع ما هست؟ باتشکر فراوان
منبرک فاطمی
بسته معرفتی روز شانزدهم ماه👇
بسته معرفتی روز هفدهم ماه👇
ویزگی عمل صالح در دعای هفدهم https://eitaa.com/fatemi222/5661
بسته احکام هفدهم نمازو روزه قضای والدین 🔺نماز_و_روزه_قضای_پدر https://eitaa.com/ahkam31/1250 🔺 نماز قضای پدر و مادر(شش شرط) https://eitaa.com/ahkam31/1255 🔺 نماز و روزه پدر و مادر(مراجع) https://eitaa.com/ahkam31/1254 🔺اجرت نماز_روزه قضای وصیتی پدر https://eitaa.com/ahkam31/1253 🔺 کفاره جایگزین قضای روزه پدر https://eitaa.com/ahkam31/1252 🔺به جا آوردن https://eitaa.com/ahkam31/1251 🔺نماز فرزند در سفر بدون اجازه والدین https://eitaa.com/ahkam31/780 🔺چهار نکته درباره عاق_والدین https://eitaa.com/ahkam31/474 🔺هفت نکته درباره احترام_والدین https://eitaa.com/ahkam31/118 🔺روزه قضای والدین https://eitaa.com/ahkam31/2104
بسته تفسیر مسطورایی هفدهم 👇 انسانهایی مانند نهال https://eitaa.com/fatemi222/13029 روش تربیتی انبیا https://eitaa.com/fatemi222/13030‌ امام و تشکیل جامعه توحیدی https://eitaa.com/fatemi222/13031 شرط تحقق امر به معروف https://eitaa.com/fatemi222/13032 شرط شفاعت میرزا جواد اقا تهرانی https://eitaa.com/fatemi222/13033
بسم الله الرحمن الرحیم 🔺جلسه هفدهم: انسان‌‌هایی مانند نهال‌‌ها 🔺موضوع: هدف نبوت انگیزه‌‌‌سازی آیه مورد بحث « ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلأُمُورِ » همانان که اگر ایشان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا می‌دارند و زکات می‌پردازند و مردم را به کارهای پسندیده وامی‌دارند و از کارهای زشت بازمی‌‌دارند؛ و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست. (سوره حج، آیه41) 📚مرحوم صدوق وکلینی رحمهما از امام صادق علیه السلام این‌گونه روایت کرده‌‌اند که فرمود: «آیا جریان مسلمان شدن سلمان و ابوذر را برای شما بازگو نکنم؟ ... فرمودند: همانا اباذر در درّه «مر» (درّه‌‌‌ای است در یک منزلی مکه) گوسفند می‌‌چرانید که گرگی از سمت راست گله گوسفندانش به آنها حمله کرد. ابوذر با چوبدستی خود گرگ را دور کرد. سپس آن گرگ از سمت چپ آمد و ابوذر دوباره او را راند و به آن گرگ گفت: من گرگی پلیدتر و بدتر از تو ندیده‌ام. گرگ به سخن آمد و گفت: بدتر ازمن ـ به‌خدا ـ مردم مکه هستند که خدای عز وجل پیغمبری به سوی ایشان فرستاده و آنها او را تکذیب کرده، دشنامش می‌‌ دهند!». بعد از این معجزه الهی، ابوذر به مکه آمد و پیامبرصلی الله را دید و مسلمان شد و در پرتو تعلیمات نورانی اسلام به جایی رسید که در پیامبر صلی الله در وصف او فرمود: «مرحبا یا ابوذر! تو از ما اهل‌‌بیت هستی». یا در جایی دیگر درباره او می‌فرماید: «آسمان بر کسی سایه نیفکنده و زمین، احدی را نپرورانده که راستگوتر از ابوذر باشد». رسول خدا؟ص؟ در روایتی دیگر، ابوذر را در زهد و فروتنی مانند عیسی بن مریم توصیف کرده است. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋اقناع اندیشه 🔹حضرت امیر علیه السلام در خطبه دوم نهج‌البلاغه شریف در وصف جامعه ظلمانی می‌‌فرماید: «فَالْهُدى خامِل وَ الْعَمَى شامِل عُصِیَ الرَّحْمنُ وَ نُصِرَ الشَّیْطانُ وَ خُذِلَ الایمانُ»؛ در چنین محیطى هدایت فراموش شده و گمراهى و نابینایى، همه را فرا گرفته بود، و درست به همین دلیل خداوند رحمان معصیت می‌‌شد و شیطان یارى می‌‌گردید و ایمان بدون یار و یاور مانده بود. 🔹سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌‌شود، این است که چگونه در دل چنین جوامع ظلمانی، کسانی مانند ابوذر و... تربیت شده‌‌اند؟ روش پیامبران الهی برای رساندن بندگان به اوج کرامت انسانی چه بوده است؟ پیامبران برای اینکه راه سعادت دنیوی و اخروی را برای همه افراد جامعه فراهم نمایند، از چه روشی استفاده می‌‌کردند؟ 🔹چگونه پیامبر یک عرب خشن بیابانگرد که بی‌‌اعتنای به انسانیت بود و نه می‌‌فهمید و نه می‌‌توانست بفهمد، تبدیل به انسان بافضیلتی به نام ابوذر می‌کند و به مقامی می‌‌رسد که پیامبر به او می‌‌فرماید: تو از ما اهل‌‌بیت هستی، یا رسول خدا؟ص؟ در روایتی دیگر، ابوذر را در زهد و فروتنی مانند عیسی بن مریم توصیف کرده است. 🔹سؤال این است: پیامبر چگونه این کار را می‌‌کند؟ آموزش و پرورش پیامبران چگونه عمل می‌‌کند؟ آیا مکتب و مدرسه می‌‌سازند و مانند یک معلم می‌‌نشینند تا دانش‌‌آموزان بیایند و از آن‌‌ها درس بگیرند؟ یا اینکه چون خودشان در قله انسانیت هستند و همه چیز را می‌‌دانند، در گوشه‌ای می‌‌نشینند و به زندگی الهی خود ادامه می‌‌دهند و می‌‌گویند اگر کسی به ما مراجعه نکرد و به سمتمان نیامد، مسئولیتی نداریم؟! یا اینکه اگر کسی آمد و قابلیتش را داشت، در گوش او سخنی می‌‌گویند که از خود بی‌‌خودش می‌‌کند و او را به سمت انسانیت حرکت می‌‌دهند؟ آیا این روش تعلیم و تربیت انبیا برای هدایت انسان‌‌ها به سمت کمال است؟ یعنی انبیا مثل زاهدان و عارفان عالَم نشسته‌اند در خانقاهِ خودشان تا مردم بیایند و حال معنوی آن‌ها را ببینند و با آن‌ها هم‌عقیده و همراه و همگام بشوند؟ آیا ابوذرها این‌گونه تربیت می‌‌شوند؟ اگر این‌گونه باشد، به عنوان نمونه: رسول مکرم اسلام؟ص؟ در طول 23 سال رسالتش چند شاگرد خصوصی می‌‌تواند تربیت کند؟ آن‌‌ها که به پیامبر دسترسی ندارند، از هدایت نبوی بی‌‌بهره‌‌اند؟ یعنی نسل‌‌هایی مثل ما که پیامبر را درک نکرده‌‌اند، از تعلیم و تربیت ایشان بی‌‌بهره‌‌اند؟ ♦️در جواب این سؤال‌‌ها عرض می‌‌کنم: انبیا معتقد به تربیت فردی و تک‌به‌تک نیستند. خیال نکنید که ابراهیم خلیل‌‌الرحمن یا موسی کلیم‌‌اللّه یا عیسی روح‌‌اللّه یا پیغمبر ما محمد مصطفی؟عیهم؟ در مدرسه می‌‌نشستند و مردم نزدشان می‌‌رفتند و از آن‌‌ها استفاده می‌‌کردند. انبیای الهی این‌گونه نیستند. انبیا می‌‌گویند: برای ساختن انسان باید محیطِ متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند انسان را در خود بپروراند، ایجاد کرد. انبیای الهی اصلا فرصت این را نداشتند که تک‌‌تک افراد را جداگانه تربیت کنند. به خاطر همین آن‌‌ها برای ساخت یک محیط مناسب و یک جامعه خوب تلاش کردند تا انسان‌‌ها خود در این جامعه ساخته شوند. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋تمثیل انسان‌‌ به نهال مقام معظم رهبری در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» در تبیین این بحث می‌‌فرمایند: انبیا می‌‌گویند که انسان مثل یک درخت است؛ مثل یک نهال است. یک نهال، یک درخت خرما را در نظر بگیرید؛ یک نهال پرتقال را در نظر بگیرید. این یک شرایطی دارد؛ یک خصوصیاتی دارد. این خصوصیات ایجاب می‌‌کند که در هوای گرم باشد؛ در هوای متناسب باشد. درخت خرما را در جنوب ایران بکاری، در مناطق جنوبی ایران یا در طبس یا در بعضی از کشورهای عربی، ببین چه خرمای لذ ت‌بخش عالی‌‌‌ای می‌‌دهد. چیز جالبی است دیگر، چرا؟ برای خاطر اینکه این نهال احتیاج دارد به هوایی در فلان قدر درجه، به رطوبتی فلان قدر درصد از هوا، به خاکی به فلان شکل، به شرایط دیگری. ده‌ها شرایط دیگر، و این شرایط در طبس جمع است؛ این شرایط در خوزستان جمع است؛ این شرایط در مشهد جمع نیست. چه کارش می‌‌شود کرد؟ شما برو هزاران اصله نهال خرما را بردار، بِکَن بیاور اینجا (مشهد)، بکار توی زمین، آبش هم بده، هوایش هم بده؛ مگر می‌‌شود؟! 🔺اگر این نهال در محیطی که شرایط مناسبش فراهم باشد، کاشته شود، رشد می‌‌کند و ثمر می‌‌دهد. انسان‌‌ها مانند نهال‌‌ها در محیط مناسب به ثمر می‌‌نشینند. انبیا پاسخشان به این سؤال که چگونه می‌‌شود انسان‌‌ها را ساخت؟ این است که باید جامعۀ الهی، جامعۀ توحیدی، محیط متناسب درست کرد تا انسان در این محیطِ متناسب، نه یکی‌‌اش، نه ده‌‌تایش، نه هزارتایش، بلکه گروه گروهش ساخته بشوند، به خودیِ خود، با حرارت طبیعیِ نور نیّر معارف الهی. اینجا زمان‌‌ها و مکان‌‌ها تفاوتی ندارند. وقتی شرایط فراهم باشد انسان تربیت می‌‌شود. ♦️امام خمینی و تشکیل جامعه توحیدی درست مانند همین اتفاقی که در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی به سبب نفس مسیحایی امام خمینی؟رح؟ در جامعه اسلامی ما به وقوع پیوست. از بزرگ‌ترهای جلسه سؤال می‌‌کنم: آیا کسی برای شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی کلاس خصوصی تربیت اسلامی و عرفان الهی گذاشته بود که دقیقا در زمان حکومت پهلوی و بعد از ان در زمان جنگ تحمیلی، جوان‌‌هایی در اوج قله انسانیت قرار بگیرند و در راه آرمان‌‌های الهی‌‌شان به شهادت برسند؟ قطعا این‌گونه نبوده است. فقط شرایط جامعه تغییر کرد؛ جامعه طاغوتی ما به سمت جامعه توحیدی پیش رفت و شرایط ظهور و بروز انسانیت فراهم شد تا عده‌‌‌ای به مقامات بالای انسانی و معنوی رسیدند. محیط که آماده شود، نورانیت وجود انسان بروز می‌‌کند. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
✋پرورش احساس ✔️شاید اسم میرزا جواد آقای تهرانی را شنیده باشید؛ عالم بزرگی که مقام معظم رهبری از جبهه رفتن ایشان خاطره‌‌‌ای جالب نقل می‌‌کند: با‌ عصا. ایشان چند بار جبهه رفته. یکبار ایشان از جبهه برگشتند، آمدند تهران، می‌رفتند مشهد، با بنده ملاقات کردند. خدمت امام رسیدند. به من گفتند که من وقتی رفتم جبهه، دیدم بچه‌ها من را به چشم یک پیرمرد نگاه می‌کنند؛ گفتم نخیر از من هم کار برمی‌آید. بعد به من گفتند که پس شما پای خمپاره بیایید. آقای آقا‌میرزا جواد‌آقا را بردند پای خمپاره. ایشان گلوله‌ خمپاره را می‌انداختند توی خمپاره و پرتاب می‌شد و می‌خورد به دشمن. خب خمپاره‌انداز، خوب است دیگر! خمپاره‌زنی، یک کار رزمی، شما ببینید چقدر در روحیه این جوان‌ها اثر می‌کند؛ چه جانی به اینها می‌دهد. 🔻عالمی که خیلی عاشق رزمنده‌‌ها و شهدا در دوران دفاع مقدس بود؛ به همین خاطر اگر به مشهد رفته باشید، می‌‌بینید که اکثر علما داخل حرم دفن هستند، ولی این عالم آن‌قدر خودش را کوچک می‌‌دید که وصیت کردند مرا در گلزار شهدای مشهد در زیر پای شهدا با سنگی بدون نام و نشان دفن کنید. به گلزار شهدای مشهد اگر تشریف برده باشید، حتما مزار ایشان را پایین پای شهدا زیارت کنید؛ مزاری بدون هیچ نام و نشانی. 🔻در یکی از خاطرات از ایشان نقل می‌‌کنند که به شهید برونسی برای شفاعت ایشان در قیامت التماس دعا گفته بود. حتی در مورد ایشان نقل شده است: در جبهه يك نوجوان بسيجی خدمت ايشان ‌رسید و گفت: آقا بيائيد با هم يك عكس بگيريم. ايشان ‌می‌فرمايند: من به شرطی با شما عكس می‌گيرم كه يك قول به من بدهيد؛ قول بدهيد وقتی فرداي قيامت دست جواد را می‌‌گيرند كه به طرف جهنم ببرند، بيایيد و مرا شفاعت كنيد! آن جوان قول داد و بعد آقا با او عكس گرفت. 🔻چه اتفاقی افتاده است که عالم و عارف بزرگی مانند علامه آقا میرزاجواد آقای تهرانی؟رح؟ به یک بسیجی التماس دعا می‌‌گوید که مرا شفاعت کن؟! این ثمره حرکت یک جامعه طاغوتی به سمت جامعه توحیدی است. ✋رفتارسازی آن چیزی که از همه این بحث امروز ما مهم‌‌تر است و آیه قرائت شده اول جلسه آن را تبیین می‌‌کند، این نکته است: من و شما که از اول ماه مبارک رمضان پای درس قرآن باهم قرار گذاشته‌‌ایم که قرآن را زندگی کنیم و از این کتاب الهی درس ایمان، توحید و نبوت را مباحثه کردیم، در شکل دادن این نظام تربیتی، این جامعه توحیدی مد نظر انبیای الهی، این شرایط مساعد پرورشی که انسان با قرار گرفتن در آن به قله کمال و انسانیت می‌‌رسد، ما در وسط این هدف‌‌گذاری مهم الهی چه کاره‌‌‌ایم؟ چه نقشی داریم؟ چه وظیفه‌‌‌ای به گردن ماست؟ 🔻آیه مورد بحث امروز ما پاسخ این سؤال را می‌‌دهد. خداوند در سوره مبارکه حج، آیه 41 می‌‌فرماید: « ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلأُمُورِ »»؛ همانان که اگر در زمین، قدرت و تمکّن‌شان دهیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌پردازند و مردم را به کارهای پسندیده وا‌‌‌می‌دارند و از کارهای زشت بازمی‌‌دارند، و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست. 🔺این سخن خداوند به این معناست که من و شما علاوه بر برقراری ارتباط توحیدی قوی با خداوند بزررگ، در برپایی جامعه توحیدی اثرگذاریم. وقتی به واسطه عنایت پروردگار و تعالیم انبیای الهی خداوند به ما تمکّن حضور در جامعه توحیدی را داده و ما جزء «مَّكَّنَّهُمۡ فِي ٱلأَرۡضِ» هستیم در اینجا «أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِ» به دنبالش می‌‌آید. 👌اقامه صلاة یعنی در جامعه توحیدی آنکه قرآن را زندگی می‌‌کند، نه‌‌تنها خودش اهل نماز است، بلکه جامعه اش را به این عمل عبادی مهم سوق می‌‌دهد. هم خودش اهل مسجد است، هم دیگران را به خانه خدا دعوت می‌‌کند. «وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ» یعنی در جامعه توحیدی، مؤمن حواسش به اقوامش، به رفیقش، به هم‌‌محلی‌‌اش، به همسایه‌‌اش هست. «وَأَمَرُواْ بِٱلمَعرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنكَرِ» یعنی در جامعه توحیدی، مؤمن مراقب است؛ هم مراقب خودش هم اطرافیانش. مراقب است کسی محیط را خراب نکند؛ محیطی که قرار است در عبداللّه تربیت شود، به‌‌‌گونه‌‌‌ای به لجن کشیده نشود که عبدالشیطان تربیت کند. 🔸همین امربه معروف و نهی از منکر، شرایط مناسب در یک جامعه را به وجود می‌‌آورد. مسیر انبیا برای فراهم کردن شرایط مناسب، ایجاد کارخانه انسان‌‌سازی و شکل دادن جامعه توحیدی از امربه معروف و نهی از منکر می‌‌گذرد. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485
🔸امام باقرعلیه السلام میفرماید: «إنَّ الأمرَ بِالمَعرُوفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبِیلُ الأنبِیاءِ و مِنهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ و تُعمَرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعدَاءِ و یستَقِیمُ الأَمر»؛ همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای الهی و شیوه صالحان است. وظیفه بزرگی است که به برکت آن، سایر واجباتْ برپا، راه‌‌ها امن، کسب و تجارتْ حلال، ظلم و تجاوزْ دفع، زمینْ آباد، إعاده حقّ بر گردنِ متجاوز نهاده و همه کارها سامان می‌‌پذیرد. 🔸 وقتی اسم امر به معروف و نهی از منکر می‌‌آید، برخی فکر می‌‌کنند باید شاخ غول بشکنند. گاهی یک لبخند به کار خوب یک فرد، می‌‌شود امر به معروف. گاهی یک اخم به کار بد فردی، می‌‌شود نهی از منکر. یک حدیث یا یک جمله زیبا بر در مغازه زدن، می‌‌شود امر به معروف و گاهی یک بی‌‌‌اعتنایی می‌‌شود نهی از منکر؛ مثل کار پیامبرص ↩️نهی از منکر پیامبر ص از انگشتری طلا مردی از بحرین نزد پیامبر ص آمد و به حضرت سلام کرد. آن مرد لباسی ابریشمی پوشیده بود و انگشتر طلا هم در دست داشت که هر دو از نظر اسلام بر مردان حرام است. رسول خدا؟ص؟ با عنایت به این مسئله، با بی‌‌اعتنایی پاسخ سلام او را داد. مرد بحرینی که انتظار چنین برخوردی را از حضرت نداشت، در دل ناراحت و اندوهگین شد. به خانه رفت و ماجرا را برای همسرش بازگو کرد. همسرش به او گفت: علت بی‌اعتنایی پیامبر خدا به تو این بوده که تو لباس ابریشمی بر تن و انگشتر طلا به دست داشتی. اینها را کنار بگذار و بار دیگر نزد پیامبر برو. مرد بحرینی لباس ساده‌‌‌ای تهیه کرد و انگشتر طلا را از دست درآورد و دوباره خدمت پیامبر؟ص؟ رسید. این بار که سلام کرد، پیامبر اکرم ص با رویی گشاده، سلام او را جواب داد. وی از پیامبر پرسید: ‌‌‌ای رسول خدا! من اندکی قبل خدمت شما رسیدم؛ اما شما از من روی گرداندید. علت آن بی‌اعتنایی به من چه بود؟ پیامبر ص فرمود: «کانَ فى یَدِکَ جَمَرٌ مِنْ نارٍ»؛ برای آنکه پاره‌‌‌ای از آتش در دست تو بود. پیامبر خدا ص با یک بی‌‌اعتنایی توانست نهی از منکر کند. شاید برخی از ما شأنمان آن‌قدر باشد که با یک رفتار کوچک مثل لبخند، اخم و... بتوانیم امر به معروف کنیم. بارها در مسجد آیت‌‌اللّه بهجت این اتفاق می‌‌افتاد. حتی در برخی از فیلم‌‌های ایشان که در فضای مجازی هم هست، وقتی کسی به ایشان مراجعه می‌‌کرد که محاسنش را تیغ زده بود، ایشان درحالی‌‌که با دست به محاسن خود اشاره می‌‌کردند، با مهربانی به آن شخص می‌‌گفتند ان‌‌شاءاللّه یک نمره‌‌‌ای هم برای محاسن خود قرار دهید. 📚‌‌ویژه نامه ماه مبارک در لینک زیر ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ https://eitaa.com/fatemi222/12485