باسمه تعالی
🌹دعای شب جمعه
یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ. صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ
رحم الله من قرء الفاتحه وبعده الصلوات علی محمد وال محمد
🍃🌹🍃
@fatemi222
✅ تقابل سبک زندگی اسلامی و غربی
اگر این خلوت را ما در خودمان ایجاد نکرده باشیم و در دیدگاهمان جایی را برای ″ولیّ″ در نظر نگرفتیم، آن هایی که برای همه جای خلوت و شلوغ دنیا برنامه ریخته اند، خب ما را هم در بر خواهند گرفت. و اینجاست که تو با اینکه زبانت به تعبیر... فرزدق، در حالیکه دلت از عشق حسین(علیه السلام) پر است، شمشیرت رگ های حیات حسین(علیه السلام) را می برد.
در حالیکه از حجّت می گویی، از مهدی(علیه السلام) می گویی، از او فاصله می گیری.
طبیعی است. وقتی که تو برنامه ای نگذاشته باشی، خواه و ناخواه در برنامه ی دیگرانی که برای همه ی زاویه های زندگی تو حساب باز کرده اند، روی همه ی امکانات موجود تو، روی همه سرمایه های تحت الأرضی و فوق الأرضی تو حساب باز کرده اند، ... تو توی طرح آن ها قرار خواهی گرفت.
و تو خوب هم که بچرخی، به آن بدها کمک خواهی کرد.
″ولیّ″ با تو کثیر نیست، ″ولیّ″ از معاشرت تو بهره مند نمی شود، دوست ندارد این معاشرت را.
ببینید، این حساب است که ما جمع بندی قضیه را باید از اینجا شروع کنیم، چه برنامه ای ریخته ایم ما؟
استاد علی صفایی حائری
📀 «حق ولیّ خدا»
🍃🌹🍃
@fatemi222
🔸دریچۀ حلال را تا آخر باز کنیم!🔸
🔹امکان ندارد یکی از راههای حلال را بسته باشیم و راههای حرام باز نشود.
در مسئله ازدواج نیز چنین است.
#تمام راه های حلال باید با کمال اطمینان #تا_آخر باز باشد.
🔹برداشت ما از اسلام این است که باید دریچۀ حلال را «تا آخر» باز کنیم، نه «نیمه باز»!
🔹یعنی هرچه حلال است، آزاد بگذاریم و الّا، آن نیازها از دریچۀ حرام سرریز میشود و کاری هم از دستمان بر نخواهد آمد!
آیت الله حائری شیرازی
🍃🌹🍃
@fatemi222
🖼هرروز خود را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کنیم:
🪧تقویم امروز:
📌 جمعه
☀️ ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۳ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 12 آوریل 2024 میلادی
📖حدیث امروز:
🔅پیامبر اکرم(ص)
🌴 هر کس تنگدستی را مهلت دهد ، در هر روز برای او ثواب صدقهای برابر با طلبی که از او دارد بر عهده خداست ، تا زمانی که مال خود را دریافت کند.
📗 بحار الأنوار ، ۱۰۳/۱۵۱/۱۷
📿ذکر امروز: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🍃🌹🍃
@fatemi222
صوت «زیارت آل یاسین».mp3
19.79M
✨امام زمان فرمودند
این طور به من سلام بدهید✨
🌤
اللّٰهُمَــ ؏َجِـلْ لِوَلیــِــڪَ الـفَـ♡ـرَّجْ
🍃🌹🍃
@fatemi222
دارم فکر میکنم اگه به جای غزه جای دیگه این اتفاق میفتاد بشر همچنان سکوت میکرد؟
🍃🌹🍃
@fatemi222
﷽
✋تدبر در قران #کلید_قرآنی
"آدم"
گناه کرد🔒،
کلید 🔑:
"رَبّنَا ظلمنا أنفسنا وَإِنْ لَمْ تغفر لنا وَتَرْحَمنَا لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخاسرِينَ"
پس مورد عفو وبخشش قرار گرفت
=======
"نوح"
بین دشمنانش گیر افتاده بود🔒،
کلید🔑:
"رب اني مغلوب فانتصر"
پس گشایش الهی نصیبش شد و با کشتی اش نجات یافت و دشمنانش نابود شدند
=======
"زكريا"
پیر مسن بود و همسرش هم نازا🔒،
کلید🔑:
"رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ"
پس یحیی به او عطا گردید
=======
"يونس"
درتاریکی دریا و شکم ماهی تنهامانده بود🔒،
کلید🔑:
"لا إله إلّا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين"
پس نجات یافت
=======
"أيوب"
به بیماریهای سختی دچار شد🔒،
کلید🔑:
"رَبِّ إنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ"
پس از درد و رنج نجات یافت
=======
"إبراهيم"
در آتش افکنده شد🔒،
کلید🔑:
"حسبنا الله ونعم الوكيل"
پس نجات یافت و پیروز گشت
=======
"يعقوب"
یوسف را از دست داده بود🔒،
کلید🔑:
"إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّه"
پس خداوند بعد سالها یوسف را به او برگرداند
=======
"موسی"
موسی در محاصره فرعون و دریا بود🔒،
کلید🔑:
إن مع ربی سیهدین
خدا با من است و مرا کمک میکند
=======
"محمد"
در غار ثور توسط کفار محاصره شده بود🔒،
کلید🔑:
"لا تحزن إن الله معنا"
پس بر آنها پیروز گشت.
👈 آیا خدا برای بنده اش کافی نیست⁉️
📚چهل موضوع کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6606
منبرک فاطمی عجب پایه است
منبر منبری را خمیر مایه است.
هر مراسم چه جشن یا که عزا
چاشنیش چند حدیث و چند آیه است.
ممنون استفاده بردیم استاد
باقرنژاد _روحانی مستقر_رزق آبادکاشمر _در خدمتیم اگر این طرفا آمدید حتما بیایید.
با این ذوق شعری حتما باید بریم😊
🍃🌹🍃
@fatemi222
✍ سرنوشت مومنان ادیان دیگر؛
آیا مومنان به خدا و آخرت از أدیان دیگر أهل نجاتند؟ ⁉️
منتظر پاسخ ما باشید
🍃🌹🍃
@fatemi222
🌱
⁉️ سرنوشت مومنان ادیان دیگر
آیا مومنان به خدا و آخرت از أدیان دیگر أهل نجاتند؟
.
.
⭕ برخی با تمسک به آیه ۶۲ سوره بقره، پیروان ادیان دیگر را بدون اینکه به اسلام ایمان آورند، اهل نجات دانسته اند؛ درحالیکه اگر آنها به محتوای کتب خود هم عمل کنند می بایست به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورند. در واقع، آیه ناظر به این نکته است که هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش، ایمان آورده و عمل صالح انجام داده، اهل نجات است.
.
.
.
پرسش:
خداى متعال در آیه ۶۲ سوره «بقره» مى فرماید: (کسانى که به پیامبر اسلام ایمان آورده اند و همچنین یهودیان و نصارى و صابئان (پیروان یحیى یا نوح یا ابراهیم علیه السلام) آنها که ایمان به خدا و روز قیامت آورند و عمل صالح انجام دهند پاداش آنها نزد پروردگارشان ثابت است)؛
«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ»
بنابراین (نه ترسى از آینده دارند و نه غمى از گذشته)؛ «وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ».
این آیه، تقریباً با همین عبارت در سوره «مائده» آیه ۶۹ آمده، و با تفاوتى بیشتر در سوره «حج» آیه ۱۷ آمده است.
بعضى از بهانه جویان، آیه فوق را دستاویزى براى افکار نادرستى از قبیل صلح کل و این که پیروان هر مذهبى باید به مذهب خود عمل کنند، قرار داده اند.
آنها مى گویند: بنا بر این آیه لازم نیست یهود و نصارى و پیروان ادیان دیگر اسلام را پذیرا شوند، همین قدر که به خدا و آخرت ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، کافى است.
پاسخ:
به خوبى مى دانیم: آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند، قرآن در آیه ۸۵ سوره «آل عمران» مى گوید: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْه»؛ (هر کس دینى غیر از اسلام براى خود انتخاب کند پذیرفته نخواهد شد).
به علاوه آیات قرآن پر است از دعوت یهود، نصارى و پیروان سایر ادیان به سوى این آئین جدید، اگر تفسیر فوق صحیح باشد، با بخش عظیمى از آیات قرآن تضاد صریح دارد، بنابراین باید به دنبال معنى واقعى آیه رفت.
در اینجا دو تفسیر از همه روشن تر و مناسب تر به نظر مى رسد.
۱ ـ اگر یهود، نصارى و مانند آنها به محتواى کتب خود عمل کنند مسلماً به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) ایمان مى آورند؛ چرا که بشارت ظهور او با ذکر صفات و علائم مختلف در این کتب آسمانى آمده است.
مثلاً قرآن در آیه ۶۸ سوره «مائده» مى گوید: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْء حَتّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ»؛ (اى اهل کتاب شما ارزشى نخواهید داشت مگر آن زمانى که تورات و انجیل و آنچه را از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده بر پا دارید) و از آن جمله این که به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) که بشارت ظهورش در کتب شما آمده است ایمان بیاورید.
۲ ـ این آیه ناظر به سؤالى است که براى بسیارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده، آنها در فکر بودند: اگر راه حق و نجات، تنها اسلام است، پس تکلیف نیاکان و پدرانشان چه مى شود؟
آیا آنها به خاطر عدم درک زمان پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و ایمان نیاوردن به او مجازات خواهند شد؟
آیه فوق نازل گردید، و اعلام داشت: هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح کرده است اهل نجات است، و جاى هیچ گونه نگرانى نیست.
بنابراین یهودیان مؤمن و صالح العمل قبل از ظهور مسیح(علیه السلام)، اهل نجاتند، همان گونه مسیحیان مؤمن قبل از ظهور پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله).
بد نیست در اینجا به شأن نزولى که براى تفسیر آیه فوق آمده است، اشاره کنیم:
🔻
🔺
سلمان اهل جندی شاپور بود.
با پسر حاکم وقت رفاقت و دوستى محکمی داشت، روزى با هم براى صید به صحرا رفتند، ناگاه چشم آنها به راهبى افتاد که به خواندن کتابى مشغول بود، از او راجع به کتاب مزبور سؤالاتى کردند،
راهب در پاسخ گفت: کتابى است که از جانب خدا نازل شده و در آن فرمان به اطاعت خدا داده و نهى از معصیت و نافرمانى او کرده است، این همان «انجیل» است که بر عیسى مسیح (علیه السلام) نازل شده.
گفتار راهب در دل آنان اثر گذاشت، و پس از تحقیق بیشتر به دین او گرویدند. راهب به آنها دستور داد: گوشت گوسفندانى که مردم این سرزمین ذبح مى کنند حرام است، از آن نخورند.
سلمان و فرزند حاکم وقت، روزها همچنان از او مطالب مذهبى مى آموختند روز عیدى پیش آمد. حاکم، مجلس میهمانى ترتیب داد و از اشراف و بزرگان شهر دعوت کرد، در ضمن از پسرش نیز خواست که در این مهمانى شرکت کند، ولى او نپذیرفت.
در این باره به او زیاد اصرار نمودند، اما پسر اعلام کرد که غذاى آنها بر او حرام است، پرسیدند: این دستور را چه کسى به تو داده است؟ او راهب مزبور را معرفى کرد.
حاکم راهب را احضار نموده به او گفت: چون اعدام در نظر ما گران و کار بسیار بدى است تو را نمى کشیم ولى از محیط ما بیرون برو!
سلمان و دوستش در این موقع راهب را ملاقات کردند و وعده ملاقات در «دیر موصل» گذاشته شد. پس از حرکت راهب، سلمان چند روزى منتظر دوست با وفایش بود، تا آماده حرکت گردد، او هم همچنان سرگرم تهیه مقدمات سفر بود ولى سلمان طاقت نیاورده، تنها به راه افتاد.
سلمان در «دیر موصل» بسیار عبادت مى کرد، راهب مذکور که سرپرست این دیر بود او را از عبادت زیاد بر حذر داشت، مبادا از کار بیفتد، ولى سلمان پرسید: آیا عبادت فراوان فضیلتش بیشتر است یا کم عبادت کردن؟ در پاسخ گفت: البته عبادت بیشتر، اجر بیشتر دارد.
عالم دیر، پس از مدتى به قصد بیت المقدس حرکت کرد و سلمان را با خود به همراه برد. در آنجا به سلمان دستور داد: روزها در جلسه درس علماى نصارى که در آن مسجد منعقد مى شد حضور یابد، و کسب دانش کند.
روزى سلمان را محزون یافت، علت را جویا شد، سلمان در پاسخ گفت: تمام خوبى ها نصیب گذشتگان شده که در خدمت پیامبران خدا بوده اند.
عالم دیر به او بشارت داد: در همین ایام در میان ملت عرب پیامبرى ظهور خواهد کرد که از تمام انبیاء برتر است، عالم مزبور اضافه کرد: من پیر شده ام، خیال نمى کنم او را درک نمایم، ولى تو جوانى امیدوارم او را درک کنى ولى این را نیز بدان که این پیامبر نشانه هائى دارد از جمله، نشانه خاصى بر شانه او است، او صدقه نمى گیرد، اما هدیه را قبول مى کند.
در بازگشت آنها به سوى «موصل»، در اثر جریان ناگوارى که پیش آمد، سلمان عالم دیر را در بیابان گم کرد.
دو مرد عرب از قبیله «بنى کلب» رسیدند، سلمان را اسیر کرده، بر شتر سوار نموده و به «مدینه» بردند و او را به زنى از قبیله «جُهینه» فروختند!
سلمان و غلام دیگر آن زن، به نوبت روزها گله او را به چرا مى بردند، سلمان در این مدت، مبلغى پول جمع آورى کرد و انتظار بعثت پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) را مى کشید.
در یکى از روزها که مشغول چرانیدن گله بود، رفیقش رسید و گفت: خبر دارى امروز شخصى وارد «مدینه» شده که تصور مى کند پیامبر و فرستاده خدا است؟!
سلمان به رفیقش گفت: تو اینجا باش تا من بازگردم، سلمان وارد شهر شد، در جلسه پیامبر حضور پیدا کرد، اطراف پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى چرخید و منتظر بود پیراهن پیامبر کنار برود و نشانه مخصوص را در شانه او مشاهده کند.
پیامبر(صلى الله علیه وآله) متوجه خواسته او شد، لباس را کنار زد، سلمان نشانه مزبور یعنى اولین نشانه را یافت، سپس به بازار رفت، گوسفند و مقدارى نان خرید و خدمت پیامبر آورد.
پیامبر فرمود: چیست؟
سلمان پاسخ داد: صدقه است.
پیامبر فرمود: من به آنها احتیاج ندارم، به مسلمانان فقیر ده تا مصرف کنند.
سلمان بار دیگر به بازار رفت، مقدارى گوشت و نان خرید و خدمت رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) آورد.
پیامبر پرسید: این چیست؟
سلمان پاسخ داد، هدیه است.
پیامبر فرمود: بنشین! پیامبر و تمام حضار از آن هدیه خوردند.
مطلب بر سلمان آشکار گشت زیرا هر سه نشانه خود را یافته بود.
در این میان سلمان راجع به دوستان و رفیق و راهبان دیر موصل سخن به میان آورد، نماز، روزه و ایمان آنها به پیامبر (صلى الله علیه وآله) و انتظار کشیدن بعثت وى را شرح داد.
کسى از حاضران به سلمان گفت: آنها اهل دوزخند! این سخن بر سلمان گران آمد؛ زیرا او یقین داشت اگر آنها پیامبر را درک مى کردند از او پیروى مى نمودند.
اینجا بود که آیه مورد بحث بر پیامبر نازل گردید و اعلام داشت: آنها که به ادیان حق، ایمان حقیقى داشته اند و پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را درک نکرده اند، داراى اجر و پاداش مؤمنان خواهند بود!
🌻
📕 تفسیر نمونه، ج۱، ص۳۳۵
#پرسش_پاسخ
🍃🌹🍃
@fatemi222
قدرت مرجعیت شیعه و جمهوریاسلامی رو ببینید یک پیام از پاستور صادر شد که اسرائیل باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد، دنیای لیبرال و سرمایهدارها بهم ریخت وای به روزی که آقا حکم جهاد بده!
🍃🌹🍃
@fatemi222
﷽
تدبر در قران
✴ قول لَیِّن، و برخورد نرم
◀️ اِذْهَبٰا إِلیٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغیٰ (طاها/43) فَقُولاٰ لَهُ قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشیٰ (طاها/44)
👈 ای موسی، تو و برادرت هارون، به سوی فرعون بروید که طغیان کرده است. اما به نرمی با او سخن بگوئید، شاید متذکر شود یا از خدا بترسد.
📢📢📢📢📢
#تمثیلهای_خدایی
🔸 برف،️ اگر تند و شلاقی ببارد روی زمین نمی نشیند،
🔸 برف وقتی می نشیند که آرام و نرم ببارد.
🔸حرف هم مثل برف است.❄️
اگر به قول قرآن کریم نرم و ملایم باشد، بر دل می نشیند و دلنشین خواهد شد.
🔹 به همین خاطر خداوند به موسی و هارون فرمود حالا که پیش فرعون می روید با او نرم سخن بگویید:
"قُولاٰ لَهُ قَوْلاً لَیِّناً"
🔸 یعنی اگر تند و خشن بگویید، او بر نمی تابد و بر دل سنگ او نخواهد نشست.
🔹 حتی در بعضی از روایات آمده است که موسی مامور بود، فرعون را با بهترین نامش صدا کند، شاید در دل تاریک او اثر بگذارد.
#خوشرویی
✍ هر مکتبی باید جاذبه داشته باشد. لذا برای نفوذ در قلوب مردم، نخستین دستور قرآن برخورد ملایم است.
✍ هدف آنست که مردم جذب شوند، متذکر شوند و راه را پیدا کنند، یا از عواقب شوم کارهای بد خود بترسند (لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشیٰ).
حالا این یه سنگ محک.
خودمون کلاه خودمون رو قاضی کنیم.👇
🔸 حتی با فرعون باید به نرمی سخن گفت، حالا برخورد ما با دیگران برای جذب مردم به دین خدا چگونه است؟
🔸 با نحوه برخوردمون چند نفر رو به دین علاقمند کردیم؟
🔸 اصلاً چرا راه دور بریم. برخوردمون با نزدیکان خودمون چگونه است؟ با پدر و مادر، زن و بچه، دوستان و همکاران، همسایگان و اقوام و ...؟
✍۱۸۰ مبحث در شش عنوان
https://eitaa.com/fatemi222/6618
منبرک فاطمی
👌فهرست کلی کانال حجاب و عفاف ۱_فلسفه پوشش چیه؟ https://eitaa.com/Chastity/3210 ۲_شبهات پوشش (5عدد)
✅سه دلیل برای رعایت حجاب.
۱_تسلیم بودن در مقابل خداوند
https://eitaa.com/fatemi222/9871
حجاب حتی در نماز
https://eitaa.com/fatemi222/9872
۲_حجاب باعث شخصیت و نشانه ارزش یک زن هست
https://eitaa.com/fatemi222/9873
زن در غرب
https://eitaa.com/fatemi222/9875
۳_ حجاب باعث استحکام پیوند خانوادگی
https://eitaa.com/fatemi222/9876
زن چادری در واحد اتوبوس
https://eitaa.com/fatemi222/9877
👌اما تاثیر حجاب؛
آثار حجاب ؛رضایت امام زمان
https://eitaa.com/fatemi222/9879
بدحجابی و تاثیر آن در برزخ والدین
https://eitaa.com/fatemi222/9880
چهل نکته درباره عفاف و حجاب
https://eitaa.com/fatemi222/3635
🌿 امام سجاد(علیه السلام) فرمودند :
✍ بعضی گناهان سبب براورده نشدن دعا میشود که باید از انها دوری کرد از آن جمله میتوان اشاره کرد به :
☀️۱- نيت بد
☀️۲- خرابی باطن
☀️۳- دورويي
☀️۴- ایمان و اعتقاد به براورده شدن دعا نداشته باشیم
☀️۵- تاخير در نمازهای واجب
☀️۶- ترک كار خير و صدقه
☀️۷- گفتن كلمات زشت و ناپسند
📗 ميزان الحكمه ، ج۴ ، ص۲۸۷
#بر_چهره_دلگشای_مهدی_صلوات
🌤اللّٰهُمَــ ؏َجِـلْ لِوَلیــِـــڪَ الـْفَرَّجْ 🌤
╰⊱♥⊱╮ღ꧁🌸꧂ღ╭⊱♥≺
🍃🌹🍃
@fatemi222
سلام
موضوع امشب بحث معاد هست باذکر ۵ آیه و ۵ روایت و ۵ داستان
🍃🌹🍃
@fatemi222
✅هفت آیه در باره ویژگی آخرت
✔️یقین به آخرت شرط ایمان
🌹هدی و بشری للمؤمنین الذین یقیمون الصلاه و یؤتون الزکاه و هم بالاخره هم یوقنون( نمل، آیه 2.)؛
🌹(قرآن کریم) وسیله هدایت و بشارت برای مؤمنان است. آنانکه نماز را اقامه میکنند، زکات را پرداخت میکنند و به آخرت یقین دارند.
✔️بهتر از دنیا
🌹بل تؤثرون الحیوه الدنیا و الاخره خیر و أبقی( اعلی، آیات 17 - 16.)؛
ولی شما زندگی دنیا را مقام میدارید، در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است!
✔️آخرت جای عمل نیست
🌹و هم یصطر خون فیها ربنا أخرجنا نعمل صلحا غیر الذی کنا نعمل أولم نعمرکم ما یتذکر فیه من تذکر و جاءکم النذیر فذوقوا فما للظلمین من نصیر(فاطر، آیه 37.)؛
🌹نها در دوزخ فریاد میزنند: پروردگارا! ما را خارج کن تا عمل صالحی انجام دهیم غیر از آنچه انجام میدادیم! (در پاسخ به آنان گفته میشود:) آیا شما را به اندازهای که هر کس اهل تذکر است در آن متذکر میشود عمر ندادیم، و انذار کننده (الهی) به سراغ شما نیامد؟! اکنون بچشید که برای ظالمان هیچ یاوری نیست!
✔️ارزش برتر زندگی آخرت
🌹و ما الحیوه الدنیا الا لعب و لهو و للدار الاخره خیر للذین یتقون أفلا تعقلون( انعام، آیه 32.)؛
زندگی دنیا، چیزی جز بازی و سرگرمی نیست! و سرای آخرت، برای آنها که پرهیزگارند، بهتر است! آیا نمیاندیشید؟!
✔️حضور همگی انسانها در قیامت
🌹و لکل وجهه هو مولیها فاستبقوا الخیرات أین ما تکونوا یأت بکم الله جمیعا ان الله علی کل شیء قدیر( بقره، آیه 148.)؛
هر طایفهای قبلهای دارد که خداوند آن را تعیین کرده است؛ (بنابراین، زیاد درباره قبله گفتگو نکنید! و به جای آن،) در نیکیها و اعمال خیر، بریکدیگر سبقت جویید! هر جا باشید،خداوند همه شما را (برای پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد، در روز رستاخیز،) حاضر میکند؛ زیرا او، بر هر کاری تواناست.
✔️اختلاف درجات مقام انسانها در آخرت
🌹انظر کیف فضلنا بعضهم علی بعض و للاخره أکبر تفضیلا(اسراء، آیه 21.)؛
ببین چگونه بعضی را (در دنیا بخاطر تلاششان) بر بعضی برتری بخشیدهایم؛ درجات آخرت و برتریهایش، از این هم بیشتر است!
✔️نیاز شدید انسان به حمایت الهی در قیامت
🌹و لا تخزنی یوم یبعثون یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من أتی بقلب سلیم ( شعراء، آیات 87 - 89.)؛
و در آن روز که مردم برانگیخته میشوند، مرا شرمنده و رسوا مکن! در آن روز که مال و فرزندان سودی نمیبخشد، مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید!
#منبرک_فاطمی
🆔 @fatemi222
👌نه روایت مرتبط با آخرت :
✔️دنیا و آخرت.
🌹الدنیا منیه الاشقیاء، الاخره فوز السعداء( غررالحکم: 142.)؛
🌹امام علی (علیه السلام): دنیا آرزوی بدبختان است و آخرت پیروزی نیکبختان.
✔️چنگ به آخرت
علیک بالاخره تاتک الدنیا صاغره(غررالحکم: 144.)؛
امام علی (علیه السلام): به آخرت چنگ در زدن، دنیا برایت کوچک آید.
✔️دنیا فناپذیر است.
🌹ان الدنیا منقطعه عنک و الآخره قربیه منک(نهج البلاغه: 406.)؛
🌹امام علی (علیه السلام): همانا دنیا از تو جدا شدنی و آخرت به تو نزدیک است.
✔️توصیف آخرت توسط پیامبران.
🌹و کل شیء من الدنیا سماعه أعظم من عیانه، و کل شیء من الاخره عیانه أعظم من سماعه، فلیکفکم من العیان السماع، و من الغیب الخبر( نهج البلاغه: 169 - 114.)؛
🌹امام علی (علیه السلام): و هر چیز دنیا، شنیدن آن بزرگتر از دیدن آن است؛ و هر چیز آخرت، دیدن آن بزرگتر از شنیدن آن است. پس، به جای دیدن آخرت و مشاهده آنچه از دیدگان شما پنهان و در پس پرده غیب است، به همان شنیدن و خبر یافتن (توسط پیامبران) اکتفا کنید.
✔️آبادی آخرت
🌹من عمر دار اقامته فهو العاقل(غررالحکم: 145.)؛
🌹امام علی (علیه السلام): کسی که خانه ماندگاری خود را آباد سازد، خردمند است.
✔️جاودانگی آخرت
🌹عنه (علیه السلام): الدنیا أمد، الاخره أبد(غررالحکم: 134.)؛
🌹امام علی (علیه السلام): دنیا تمام شدنی است، آخرت همیشگی است.
✔️یاد آخرت
الامام علی (علیه السلام): ذکر الاخره دواء و شفا، ذکر الدنیا أدوأ الادواء(غررالحکم: 146.)؛
امام علی (علیه السلام): هر کس که زیاد به یاد آخرت باشد، گناه و نافرمانی او کم شود!
✔️آخرت نزدیک است.
🌹قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): اعمل لدنیاک کانک تعیش أبدا و اعمل لاخرتک کانک تموت غدا(من لا یحضره الفقیه 3: 156.)؛
🌹پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): برای دنیای خود چنان کن که گویی جاودانه زندگی میکنی و برای آخرتت چنان کار کن که گویی فردا خواهی مرد.
✔️بینیازی با کوشش برای آخرت
🌹قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): من أصبح و أمسی و الاخره أکبر همه جعل الله الغنی فی قلبه و جمع له أمره و لم یخرج من الدنیا حتی یستکمل رزقه و من أصبح و أمسی و الدنیا أکبر همه جعل الله الفقر بین عینیه و شتت علیه أمره و لم ینل من الدنیا الا ما قسم له(الکافی 8: 148.)؛
🌹پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): هر آن کس که در طول شبانه روز بزرگترین همتش آخرت باشد، خداوند بینیازی را در دل او جای و کارش را سامان دهد و از دنیا نرود مگر وقتی که روزیاش را کامل دریافت کرده باشد. و هر آنکس که در طول شبانه روز بزرگترین همتش دنیا باشد، خداوند (مهر) فقر و نداری بر جیبش زند و کارش را پریشان سازد و از دنیا به چیزی بیش از قسمت خود نرسد.
✍۱۸۰ مبحث در شش عنوان
https://eitaa.com/fatemi222/6618
منبرک فاطمی
سلام موضوع امشب بحث معاد هست باذکر ۵ آیه و ۵ روایت و ۵ داستان 🍃🌹🍃 @fatemi222
و اما ۵ داستان در باره معاد و آخرت 👇
✅فقط تا لب گور
🔸یکی از دانشمندان میگفت: روزی در بیرون صحرا نشسته بودم، #موری را دیدم که دانه گندمی را از زیر خار و خاشاک پیدا کرد، آن را با زحمت و مشقت بسیار از زیر خار و خاشاک بیرون آورد و مقداری آن را با خود حمل کرد.
🔸هر جا که پستی و بلندی بود، او به زحمت بسیار میافتاد و آن دانه #گندم را با سختی بسیار همراه خود میبرد. من هم عقب سرش رفتم تا ببینم او به کجا میرود.
🔸#مسافت زیادی را پیمود تا بالاخره به لانهاش رسید، اما ناگهان دیدم که #گنجشکی از بالا به پائین جست و دانه گندم را به همراه خود مورچه بلعید.
🔸 به فکر فرو رفتم که، آدمی این همه زحمت میکشد، ناگهان فرشته #مرگ میآید و او را میبرد. آنچه زحمت کشیده، تمامش به هدر میرود.
🔸مال و جاه را با خود تا #لب گور میآورد، اما آنجا از او میگیرند و بدنش را از زیر خاک میکنند، نه فرش و نه چراغی، نه انیس و مونسی، جز ایمان و #عمل صالح، هیچ چیز هم ندارد.
🔸آدمی بدبخت این جور است که برای خوشی در دنیا زحمت میکشد، اما بیچاره نمیداند غیر از دردسر، چیز دیگری نیست
(منبع؛ معاد، شهید دستغیب 3: 27.).
🍃🌹🍃
@fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت ایران و اسرائیل هم اکنون
😂
✅داستانی قرآنی
🔹حضرت ابراهیم (علیه السلام) از کنار دریایی گذشت. لاشهای را دید که گوشهای از آن در دریا و #قسمت دیگرش در خشکی قرار داشت و حیوانات دریائی و صحرائی و پرندگان بر سر آن ریخته و هر #ذرهای از آن را یک نوع حیوانی میخورد، همینکه این منظره را دید از خدا پرسید که روز قیامت چگونه مردگان را زنده میکنی (ذرات این لاشه در دریا و صحرا و فضا پخش شد و هر قسمت بدنش جزء بدن حیوان دیگری گردید) خداوند از ابراهیم پرسید آیا ایمان به معاد و قدرت من نداری؟ گفت چرا لیکن با مشاهده عینی آرامش دل پیدا میکنم (آری استدلال و منطق تنها مغز و فکر را آرام میکند ولی تجربه و مشاهده دل را).
🔹خداوند به ابراهیم فرمود چهار نوع پرنده بگیر و پس از ذبح گوشتشان را در هم #مخلوط کن و بر سر چند کوه بگذار و سپس یک یک آنها را صدا کن؛ ببین چگونه ذرات مخلوط از هم جدا میگردد و در کنار هم قرار میگیرد و پرنده اولی ساخته میشود. حضرت ابراهیم (علیه السلام) خروس و کبوتر و طاووس و کلاغ را گرفت و ذبح نمود و گوشتشان را کوبیده و در هم مخلوط کرد و بر سر ده کوه نهاد، سپس هر یک از آن پرندهها را #صدا زد. تمام ذرات گوشت آن که بر سر هر قله کوهی بود به هم متصل شد و در برابر چشمان او به صورت یک پرنده کامل درآمد.
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ ۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي ۖ قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا ۚ وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ( بقره، آیه 262.).
🔹آری خداوند برای امثال ابراهیمها که در #کلاسهای ابتدائی و متوسطه قبول شدهاند مرحله بالاتری دارد و آنان را به آزمایشگاههای مخصوص خود در نظام هستی میبرد ولی برای کسانی امثال ما که از پله های اول هم بالا نرفتهایم از مقام شهود و حضور و معراج و ملکوت و یقین خبری نیست.
🍃🌹🍃
@fatemi222
✅زندان و بهشت
🔹روزی امام حسن مجتبی (علیه السلام) #لباس فاخری پوشید، وضع خود را آراسته کرد و عطر زد و سوار بر مرکب شد و در صورتی بسیار عالی از خانه خارج شد. در بین راه شخصی که #یهودی بود و از شدت فقر و تنگدستی، لباسهای مندرس پوشیده و لاغر و ضعیف بود و وضع اسفناکی داشت به او برخورد کرد و حضرت را متوقف کرد و گفت:
🔹من از جدت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که میگفت: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است، در حالیکه من دنیا را چون بهشتی پر نعمت برای تو که مؤمن هستی میبینم و برای خودم که کافر هستم به مانند زندانی که از سختی آن در معرض هلاک هستم!
🔹حضرت در پاسخ او فرمود: اگر از آنچه خدا برای آخرت من مهیا کرده خبر داشتی میفهمیدی که من قبل از انتقال به آن جهان در زندان به سر میبرم و اگر از آنچه خدا از آتش جهنم و عذاب سخت برایت آماده کرده خبر داشتی میفهمیدی که اینک با اینهمه #فقری که داری در بهشتی زندگی میکنی که بسیار پرنعمت و وسیع میباشد( شنیدنیهای تاریخی: 137.).
🍃🌹🍃
@fatemi222