💠وقایع روز سوم محرم💠
▪️ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
▪️۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
▪️ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
▪️ از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
منابع
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
#محرم
#امام_حسین_ع
✍️احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/14309
منبرک فاطمی
سلام ✋يكي از متون ديني، زيارت نامهها هستند كه در فرهنگسازي معارف ديني و آموزههاي اخلاقي نقش بنيا
جلسه چهارم
از مفاهیم زیارت عاشوراحرب لمن حاربکم 👇👇
تاکید بر دشمن شناسی در زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14415
لعن و برائت از دشمنان در زیارت
https://eitaa.com/fatemi222/1441
انحراف بعضی به واسطه عدم شناخت دشمن
https://eitaa.com/fatemi222/14417
شیطان و دشمنیهای او
https://eitaa.com/fatemi222/14418
عملیات روانی شیطان
https://eitaa.com/fatemi222/14419
دشمنی به خاطر منافع یا خباثت
https://eitaa.com/fatemi222/14420
دشمنی کفار و نفرت از اونها
https://eitaa.com/fatemi222/14421
شناخت دشمن با تفکر و انتخاب درست
https://eitaa.com/fatemi222/14422
هیئت سکولار
https://eitaa.com/fatemi222/14423
دشمن کیست و راهکارهای مقابله با او چیست
https://eitaa.com/fatemi222/14424
↩️تأکید بر دشمنشناسي و برائت
در فرازهاي پاياني زيارت عاشورا، مجدداً به ترسيم خطوط دشمني آل اميّه و يزيدها و ابوسفيانهاي تاريخ ميپردازد و عمق كينة آنان را نسبت به اهل بيت: نشان ميدهد.
نکات قابل بحث:
ـ جشن و شادي امويان بر حادثة عاشورا و مباركدانستن روز شهادت امام حسين(ع) (اِنَّ هذا يَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ...)؛
ـ شناخت چهرة شجرة خبيثه و ملعونة امويان و مروانيان (آکِلَةِ الَْأکبادِ اللَّعينُ ابْنُ اللَّعينِ عَلى لِسانِكَ وَ لِسانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فى کُلِّ مَوْطِنٍ...)؛
ـ شجرة ملعونه در قرآن، بنياميهاند (اسراء، آيه 60)؛
ـ احكام شرعي روز عاشورا، مانند: پرهيز از شادي، كراهت روزهگرفتن، لزوم سوگواري و اظهار حزن، تعظيم شعائر؛
ـ لعنت دوبارة ظالمان و درخواست عذاب الهي براي آنان (فَضاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَ الْعَذاب)؛
ـ طرح دوبارة تقرب به خدا به وسيلة برائت از دشمنان و موالات با اهل بيت: (اَللّهُمَّ اِنّى اَتَقَرَّبُ...)؛
ـ طرح دوبارة اولين ظالمان به خاندان پيامبر(ع) و حاميان آن ظالمان و پيروان و دنبالهروان (وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ).
https://eitaa.com/fatemi222/14414
↩️لعنکردن و برائتجستن
از موضوعاتِ محوری در زیارت عاشورا، «سلام و لعن» است. سلام بر امام و شهدا، و لعن بر قاتلان و دشمنان. این سلام و لعن، نمادِ تولّا و تبرّا است که از فروع دین است. لعن افراد بد و کافر و ظالم در قرآن نیز بارها آمده است. اظهار برائت، نشاندهندة «موضع» برای یک مؤمن است. تا پایان زیارت عاشورا، این لعنها چندین بار تکرار شده است؛ هم به عنوان کلی و هم با اسم بردن از بعضیها، تا صراحت بیشتری داشته باشد.
نکات قابل بحث:
ـ اصل لعن و اظهار برائت، اصلی قرآنی و دینی جایز است و شبهة مخالفان، گواه بیاطلاعی آنان است؛
ـ سلام و لعن، نوعی اعلام مواضع و نشاندهندة جهتگیری اجتماعی و سیاسی است؛ مثل مرگ بر آمریکا و اسرائیل؛
ـ پایهگذاران ظلم به اهل بیت: پس از پیامبر(ص)؛
ـ ریشة ظلمهای بعدی، از جمله عاشورا، در حوادث پیشین؛
ـ جریانشناسی باطل و ضدّ حق در طول تاریخ (اُمَّةً أسَّسَت اَساسَ الظُّلمِ...)؛
ـ جایگاه والای اهل بیت: در نظام اسلامی و توطئه کنارزدن آنان (دَفَعَتْکَم عَن مَقامِکُم...).
https://eitaa.com/fatemi222/14414
↩️يكي از نكات مهم زيارت شريفهي عاشورا، مسئله دشمن شناسي است.
غفلت از اين مسئله [شناخت دشمن] موجب مي شود تا انسان به آساني فريب نقشههاي شوم دشمن را بخورد و آرام آرام [خطوات] از مسير حق خارج شده و زماني چشم باز كند كه در لشگر يزيديان، امامِ زمانِ خود را كشته و پشيمانياش هيچ سودي نخواهد داشت.
🔹در تاريخ صدر اسلام و همچنين دوران معاصر، انسانها، گروهها و طيفهاي زيادي را مشاهده مي كنيم كه ابتداي راه در مسير حق بودند[حداقل در ظاهر] و شايد ميخواستند دلسوزانه براي اسلام تلاش كنند اما اين عدم شناخت دشمن موجب شد كه يا با دشمن همراه و همگام شوند و يا فريب نقشههاي آنان را خورده و به عنوان سربازِ بيجيره و مواجب آنان بر عليه اسلام ناب و ولايت حركت كردند.
🔺الف) ريشه:
هر بدعت، فتنه و مسير انحرافي كه درجامعه روي ميدهد، ريشه و بنيانگذاري دارد. يعني فردي يا افرادي آغاز كننده، تحريك كننده و پايهگذار اين حركت غلط در جامعه بوده و هستند. قرآن كريم و روايات ائمه معصومين(عليهم السلام) بخوبي نقش چنين افرادي را تبيين مي كنند و ميفرمايند: اينان مانند ريشههاي ناپاك يك درختِ ناپاكند، درختي كه هرچه ساقه و شاخه و برگ و ميوه ميدهد همگي ناپاك است و از آن ريشه تغذيه مي كند [نقش پايه گذاران] پس در بوجود آمدن هر حركت انحرافي و بدعت نامبارك در جامعه، اين ريشهها اثرگزار بوده، سهم دارند و مسئول اند.
🔺ب) نقش:
همواره در جبههي مقابل اسلام و حق، گروهها و افراد گوناگوني حضوردارند كه هركدام با نيت و انگيزهايي وارد ميدان شده و بنا بر توانمنديهايشان نقشِ خاصي را بر عهده گرفته اند. عدهاي فعاليت هاي رسانه اي دارند و با ابزار تبليغات و فريب وارد ميدان شده و مردم را نسبت به امام، مقام و جايگاه ولايتو حركت امام بدبين و مردد مي كنند؛
برخي با كمكهاي مادي و مالي دشمن را تجهيز ميكنند؛ گروهي با رفتار و عملكردشان به پيروزي باطل كمك مي كنند؛ عده اي به صورت علني وارد ميدان رزم و نبرد با امام ميشوند و در مقابل ذولي خدا، شمشير و نيزه و سنگ بر مي دارند؛ برخي با حضورشان موجب دلگرمي دشمن شده و به آنها روحيه و اميدواري مي دهند،گروهي نيز با آنكه درظاهر هيچ نقشي ندارند اما سكوت ميكنند و قلباً دوستدار و طرفدار اين دشمنان و دشمني هايشان هستند [اللهم العنهم جميعا]
🔻ج) عملكرد:
اهل باطل هميشه از يكراه و يكروش دربرابر حق استفاده نمي كنند، حقهها، نيرنگها و لباسهاي گوناگون برتن دارند و هربار با روشي و سبكي جديد به ميدانِ مبارزه با حق مي آيند كه بايد آنها را شناخت تا نهتنها در دام مكرشان نيافتاد بلكه بتوان راه مقابله و شكست آن را نيز بدرستي پيدا كرد. اينان، روزي ثروتمندان و روشنفكران را بر عليه امام عليه السلام متحد مي كنند و زماني قرآن بر سر نيزهها مي برند، گاهي هم همسر پيامبر را سوار بر شتر سرخ مو به ميدان مي آورند، روزي لشگري از مفتي ها، نمازشب خوانها، و اهل عبادت را در صف خوارج جمع مي كنند و گاهي نيز با دروغ و نيرنگ، امام عليه السلام را فاقد صلاحيت و لياقت براي امر خلافت و ولايت معرفي مي كنند[استجير بالله] و حادثه اي بزرگ در تاريخ اسلام و انسان مي آفريند.
🔹عملكرد پيروان حق نيز بسيار مهم و لغزش پذير است، بدين معنا كه گاهي افرادي با عملكرد غلط خود موجبات خوشحالي دشمن را فرهم مي آورند و از اين روست كه ائمه بزرگوار(عليهم السلام) مرتباً، شيعيان را گوشزد ميكنند كه مراقب باشيد كاري نكنيد كه موجبات شادي، خوشحالي و اميد دشمنان ما بشود.
🔹نكته بسيار مهم ديگر اينكه، برخي از شيعيان نيز ممكن است در باورهاي اعتقادي و يا حركت اجتماعي خود دچار لغزش شوند [كه بايد سريعا آن را اصلاح كنند] اما آنچه مهم است و مورد تاكيد قرآن كريم و امامان معصوم (عليهم السلام) بوده و هست، مرزبندي روشن و مشخص و اعلام برائت از دشمنان در گفتار و عمل است [بَرِئْتُ اِلَىاللَّهِ] كه اگر نباشد در مدتي كوتاه انسان را از صف حق خارج كرده و وارد جبههي يزيد ميكند.
https://eitaa.com/fatemi222/14414
موضوع: #تسلط_شیطان_بر_آدمی
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
خداوند در قرآن کریم: (وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ ) زخرف/36
و هر کس از یاد خدا روی گردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست!
#پیام_آیه:
هر کس از یاد خدا روی بگرداند شیطان همنشین او می شود. همنشین انسان، یا خداست یا شیطان. اگر خدا نباشد بی شک شیطان است.
#بیان:
در اینکه شیطان دشمن آدمی است (إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ. یس/60) و بر سر راه صراط مستقیم الهی در کمین نشسته تا او را از راه مستقیم الهی خارج کند شکی نیست (قَالَ ...لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ اعراف/16) ؛ اما سؤال این است که آیا شیطان برای گمراه کردن انسان، بر او مسلط است یا نه؟
#پاسخ:
در پاسخ باید گفت:
1. بر اساس آیات قرآن، شیطان هیچ تسلطی بر اهل ایمان برای گمراهی آنان ندارد. «إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ» (حجر/42) آرى كسى كه به قدرت بىنهايت متّصل شد، نفوذناپذير مىشود.
2. تسلط او و انصارش تنها بر کسانی است که ولایت و سرپرستی او را پذیرفته باشند: «إِنّا جَعَلْنَا الشَّیاطینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذینَ لایُؤْمِنُون»(اعراف/27) بر کسانی است که از او پیروی و اطاعت کنند: «إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُون»(نحل/100).
3. لذا مراقب باید بود. پیروی از گامهای شیطان، کم کم سبب می شود زمینه نفوذ هرچه بیشتر در ما فراهم شود و کم کم به جایی می رسد که او بر ما مسلط شود. از این رو خداوند تأکید می کند حتی از گامهای شیطان نیز نباید تبعیت کرد: (لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ. بقره/208).
راه های در امان بودن از شر شیطان :
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله می فرمایند:
سه گروه هستند که از شر ابلیس و لشکریانش در امان و محفوظ هستند:ثلاثةٌ مَعصومونَ مِن إبليسَ و جنودِهِ:
1. یادکنندگان خدا (الذاكرونَ للّه) مؤید: (وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً)
منظور از ذکر، بیشتر ذکر عملی است یعنی به هنگام انجام عمل، رضایت خدا را نسبت به انجام آن، متوجه باشد و اگر حرام و گناه بود به خاطر رضای الهی ترک کند.
2. گریه کنندگان از خشیت الهی (الباكُونَ مِن خَشيَةِ اللّه)
3. استغفارکنندگان در سحرگاهان(المُستَغفِرونَ بِالأسحارِ) (میزان الحکمه، ح15229)
خداوند ما را از شر شیطان مصون و محفوظ بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
#احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
🔴 چرا تبیین لازم است؟ چون شیطان و دشمنان ما دائماً مشغول عملیات روانی علیه ما هستند
🔴 اثر وسوسۀ شیطان و تبلیغات منفی دشمن این است که آدمها ناامید و ناسپاس میشوند
🔻 مهمترین کار ابلیس علیه انسان «عملیات روانی» است و انسان در مقابل، نیاز به تبیین و روشنگری دارد
🔻 محور عملیات روانی دشمنان علیه ما «تمسخر، سرزنش و ترساندن» است
____
ما دشمنی مثل ابلیس داریم که مهمترین کارش «عملیات روانی» است. شیطان عملیاتهای روانی گوناگونی علیه انسان انجام میدهد لذا انسان دائماً به تبیین و روشنگری نیاز دارد.
شیطان چهکار میکند؟ مثلاً آنچه در زمین هست برای ما زینت میدهد تا از خدا غافل بشویم «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ» یا هر موقع کار خلافی کردیم، کارمان را برای ما زیبا جلوه میدهد «فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُم» ما را میترساند، یا ما را وسوسه میکند تا وعدههای خدا را پیش ما دروغ جلوه بدهد.
در مقابل این کارهای شیطان، انسان دائماً نیاز دارد که یک نفر به او حرفهای خوب و مثبت بزند و دروغهای شیطان را برایش برطرف کند.
یکی از اصول دین، همین است که «ای انسان، تو دشمنی داری به نام ابلیس!» و یکی از وجوه ایمان به غیب، ایمان به وجود همین دشمن قطعیِ انسان یعنی ابلیس است.
قرآن میخواهد دربارۀ شیطان این حس را به ما بدهد که همیشه مراقبِ این دشمن باشیم و ما هم باید به بچهها بگوییم که انسان در متن درگیری و مبارزه آفریده شده و دشمن او قبل از خودش آفریده شده... ولی ما بعضاً اشتباه میکنیم و میگوییم «به بچه نگو دشمن دارد، اضطراب میگیرد!»
ما غیر از ابلیس، دشمنان دیگری هم از کفار تا منافقین داریم. کار اینها هم عملیات روانی علیه ما است. مهمترین عملیاتهای روانیشان «تمسخر، سرزنش و ترساندن» است.
سرزنش هم یک نوع عملیات روانی است که روحیۀ آدم را خراب و تضعیف میکند. دشمنان ما سعی میکنند احساس ضعف را به ما القاء کنند و به ما بگویند که وعدههای خدا و پیغمبر دروغ است.
هر کسی دیندار شد باید بداند که او را مسخره میکنند، سرزنش میکنند، میترسانند و انواع عملیات روانی را علیه او به کار میگیرند.
فرزندت را متقاعد کن که باید در مقابل مسخرهکننده بایستد و الّا صدمه میخورد و زندگی خوبی نخواهد داشت.
خدا خواسته است که مسلمانیکردن و ایمان داشتن، در متن درگیری و عملیات روانی باشد. فکر نکنید تصادفاً چون آمریکا با ما دشمن است علیه ما مشغول عملیات روانی است و اگر با او رفیق بشویم یا کوتاه بیاییم یا انقلابی نباشیم از ما دست برمیدارند.
چرا ما به جهاد تبیین نیاز داریم؟ چون بیستوچهارساعته توسط دشمنانمان در حال بمباران هستیم. هم ابلیس و هم سایر دشمنان ما میخواهند ما را به اشتباه بیاندازد، پس مدام نیاز به روشنگری داریم.
لازمۀ قرار نگرفتن تحت تأثیر دشمن این است که آدم دائماً حقایق را برای خودش تبیین کند، مدام آیههای قرآن را بخواند، مدام زندگی اولیاء خدا را مرور کند! وعدههای خدا را یادآوری کند و دلِ خودش را به وعدههای الهی محکم کند تا تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار نگیرد.
قوم سبأ که باغها و نعمات فراوانی داشتند، بهخاطر اینکه کفران نعمت کردند، خداوند نعمتهایشان را از آنها گرفت و دربارۀ آنها فرمود: «هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ»، آیا ما جز آدم ناسپاس را مجازات میکنیم؟ خدا خیلی از ناسپاسی بدش میآید.
نباید فرهنگ زبانیِ ما ناسپاسی باشد. اگر شما اخبار و صفحات بیگانگان و دشمنانتان را و حرفهای شیطان را که در دلتان وسوسه میکند گوش بدهید، قطعاً آدم ناسپاسی میشوید.
قرآن میفرماید: ابلیس از چهار طرف انسان را محاصره میکند تا شکر نکند و به یک موجود منفی تبدیل بشود «وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ» هر موقع منفی شدی بگو لعنت بر شیطان.
اگر رسانههایی مثل بیبیسی و صدای آمریکا را ببینید متوجه میشوید که اینها میخواهند تو را ناسپاس بار بیاورند. بعضی از سیاسیون هم کارشان این است که ملت را ناامید کنند، دائم حرف منفی میزنند و میگویند «نمیشود، نمیتوانیم، شدنی نیست و...»
https://eitaa.com/fatemi222/14414
🔻عامل اصلی دشمنی با پیامبر، خُبث باطن کسانی است که حتی برخلاف منافعشان با دین میجنگند؛ مثل خوارج
🔘 یک قاعدهای در عالم هست: هرچقدر صفای باطن بروز کند، خبث باطن هم بروز میکند
🔘 هرچه شما بهتر میشوید دشمن کینهتوزتری پیدا میکنید که از سر خباثتش با شما دشمنی میکند
🔘 در جامعۀ ما اغلب کسانی که با دین مخالفت میکنند دچار سوءتفاهم هستند نه خبث باطن؛ باید سوءتفاهمها را برطرف کنیم
________
چرا ظهور پیامبر و حضور دین در جامعه، موجب درگیری و جنگ میشود؟ دو عامل مهم وجود دارد:
عامل اول که مشهور است و خیلی شنیدهایم، منفعتگرایی کسانی است که به ظلم و غارتِ دیگران خو کردهاند؛ مثل ابوجهلها که در مقابل دین و پیامبرِ عدالتگرا و آزادیگستر میایستند و جنگ راه میاندازند.
ولی عامل اصلی، منفعتگرایی نیست؛ یک مسئلهای هست به نام «خبث باطن» که باعث میشود حتی کسی که جزو طواغیت نیست بلکه جزو مستضعفان است، نسبت به پیامبر و مؤمنان کینه پیدا کند و با آنها بجنگد.
کسی که منفعتگراست و نگاه طاغوتی دارد، انگیزهاش برای جنگیدن با پیامبر ضعیفتر از کسی است که خبث باطن دارد. منفعتطلبها گاهی با دین نمیجنگند و میگویند: وقتی میشود همراه شد و یکچیزی بهدست آورد، نیازی به جنگ نیست! لذا از یک حدی به بعد، ممکن است آن فرد ظالم، دشمنیِ خود را پنهان کند!
عبداللهبناُبَیّ یکی از طاغوتها و منفعتطلبهای برجستۀ مدینه بود که با پیامبر(ص) کنار آمد چون دید منفعتش در کنار آمدن است. نه اینکه این افراد ظالم، خبث باطن ندارند ولی اگر از حیث منفعتطلبی نگاه کنید میبینید که اینها لزوماً نمیجنگند، وقتی ببینند که دارند مغلوب میشوند، ممکن است با دین و پیامبر کنار بیایند.
ابوسفیان وقتی دید منفعتش در این است که مسلمان بشود، اسلام آورد. اما بعضیها که خیلی خبث باطن دارند، صریحاً منافع خود را کنار میگذارند و با پیامبر و امام میجنگند؛ مثل خوارج! اینها مثل معاویه اهل معامله نیستند که لااقل برای منافع دنیایی خود، با دین کنار بیایند! خبث باطن این افراد به قدری زیاد است که آنها را کور کرده و حاضرند در راه دشمنی با دین کشته بشوند.
یک قاعدهای در عالم وجود دارد؛ وقتی یک لطافتی ظهور کرد، خباثتها هم ظهور میکنند. میتوان اینطور مثال زد که وقتی خورشید به غنچه میتابد بوی عطر آن در فضا پخش میشود. اما وقتی به یک مُردار میتابد بوی تعفنش فضا را پر میکند.
خداوند میفرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً» (اسراء،82) قرآن برای مؤمنین شفاء و رحمت است؛ یعنی اگر مؤمن، یک خرابی و عیبی هم داشته باشد با قرآن سالم میشود. اما همین قرآن برای ظالمان چیزی جز خسران اضافه نمیکند. اگر قرآن نازل نمیشد، مشرکین مکه اینقدر آدمهای بدی نمیشدند!
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: در دوران جاهلیت، اگر یک مردی دست روی زنی بلند میکرد و او را میزد، او و نسل او بهخاطر این کار، سرزنش میشدند «وَ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ الْمَرْأَةَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا» (نهج البلاغه، ص373) اما بعد از اسلام ببینید دختران پیامبر را چطور تازیانه زدند! آن مردم قبلاً اینقدر جنایتکار نبودند.
وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد، همانطور که عدهای نورانیتر شدند، عدهای هم کینه پیدا کردند؛ آنهم چه کینهای! بعضیها نسبت به امامزمان(ع) هم چنین کینهای پیدا میکنند و به جنگ بر میخیزند. امام باقر(ع) میفرماید برخی از قاریان قرآن و فقها و عابدان به جنگ امامزمان(ع) میروند و حضرت دستور قتل آنها را میدهد (دلایل الامامه، ص456)
شما هرچه بهتر میشوید دشمن کینهتوزتری پیدا میکنید. کسانی که قبلاً انگیزهای برای مسخرهکردن شما نداشتند، وقتی دیندار شدید، مسخرهتان میکنند. لذا خیلیها دینداریِ خود را پنهان میکنند برای اینکه مسخره نشوند. باید بدانی که وقتی دیندار میشوی، طبیعتاً دشمن پیدا میکنی، دشمنی که از سر خباثتش بدون اینکه تو هیچ اشکالی داشته باشی با تو دشمن میشود.
البته ممکن است بعضیها در اثر سوءتفاهم با ما دشمن بشوند؛ اینها درصورت رفع سوءتفاهم اصلاح میشوند. لذا هرکسی با ما دشمن شد باید به او مهلت بدهیم و سعی کنیم او را جذب کنیم. در کار فرهنگی هم باید بنای خود را بر این بگذاریم که هرکسی دارد با دین مخالفت میکند جاهل و دچار سوتفاهم است نه دچار خبث باطن! باید این حسنظن را نسبت به انسانها داشته باشیم؛ خصوصاً در جامعۀ خودمان.
https://eitaa.com/fatemi222/14414
✋دشمنی کفر
🔸 اکثر مذهبیها نمیدانند «چرا خدا از کفار بدش میآید؟»
🔸 خیلیها گمان میکنند دعوای خدا با کافران سرِ عقیده است!
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۸
🔘 دلیل اول نفرت خدا از کفر این است که کافر نمیخواهد ببیند و تعقل کند
🔘 دلیل دوم این است که کافر قدرت خدا را ندیده میگیرد امّا قدرت طاغوت را میبیند و بندهاش میشود
🔘 کسی که حاضر نیست واقعیت را ببیند و تعقل کند، خدا بر او غضب میکند
🔘 دلی که از غضب بر کافران خالی باشد، یکی از ارکان تأثیر قرآن روی آن دل از بین رفته است
🔘 پیام روضۀ امامحسین(ع) را وقتی درک میکنیم که بفهمیم چرا خدا از کفر بدش میآید؟
____
در بسیاری از آیات قرآن خصوصاً در سورۀ محمّد(ص)، شاهد غضب خدا نسبت به کفّار و حتی امر به نبرد با آنها را هستیم. خیلیها تصور میکنند این یک دعوای عقیدتی است، به این معنا که چون کافر به خدا و دینی خدا عقیده ندارد خدا با او دشمن است! مگر کسی که به خدا یا دین او عقیده ندارد یا عقیده دیگری دارد باید عذاب بشود؟
همه باید بدانند چرا خدا با کفار بد است و به آنها غضب دارد؟ اگر این را ندانیم، با دین خدا «تعارفی» برخورد کردهایم؛ یعنی فقط به احترام خدا حرفش را قبول کردهایم. وقتی اینطور باشد جدا از اینکه نمیتوانیم از دینمان در مقابل دیگران دفاع کنیم، این دین به دل خودمان هم نمینشیند.
اگر علت ناراحتی و غضب خدا بر کافران را ندانیم با قرآن هم ارتباط برقرار نکردهایم. اگر با خدا و آیات قرآن همدلی نکنیم، قرآن به ما مزّه نمیدهد. آنچه خدا دوست ندارد باید ما هم دوست نداشته باشیم؛ البته این «باید» دستوری نیست بلکه طبیعتاً ما باید به این درک برسیم. اگر دلی از غضب بر کافران خالی باشد، یکی از ارکان تأثیر قرآن روی آن دل از بین رفته است.
یکی از علل نفرت و غضب خدا نسبت به کافران این است که آنها واقعیت را ندیده میگیرند و حقیقت را کتمان میکنند، با وجود اینکه خدا به آنها چشم و گوش داده است اما کور و کر هستند. خدا با ندیدن خیلی مخالف است برای همین میخواهد کافرها را به جهنم ببرد.
ما اگر با آیات قرآن نفهمیم چرا کفر اینقدر بد است، کار به روضۀ امامحسین(ع) میکشد، آنوقت باید با قطعهقطعه شدن اعبدالله(ع) بفهمیم کفر بد است. پیام روضۀ امام حسین(ع) چیست؟ حقیقت این پیام را وقتی گرفتهاید که بفهمید چرا خدا از کفر بدش میآید؟ امامحسین(ع) دربارۀ لشکر دشمن فرمود: اینها قومی هستند که بعد از ایمانشان کافر شدند «هَؤُلَاءِ قَوْمٌ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمانِهِمْ» (مناقب، ج4، ص100)
موضوع بد بودنِ کفر و نفرت خدا از کفر آنقدر مهم است که امامحسین(ع) با آن عظمتش آمد تا آن را برای ما مجسّم کند. تجسم کفر در کربلا آنجاست که وقتی حسین(ع) خواست حرف بزند هلهله کردند تا صدایش به گوشها نرسد. خدا میخواهد بگوید: «کفر این است؛ ببینید! کافران اصلاً نمیخواهند بشنوند و ببینند.» کفر یعنی ندیده گرفتن، نشنیده گرفتن و کتمان واقعیت.
خدا میفرماید «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُون» (انفال، 22) بدترين جنبندگان نزد خدا، افراد كر و لالى هستند كه تعقل نمىكنند. خدا بر اینها غضب میکند چون حاضر نیستند بشنوند و تعقل کنند. و میفرماید: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذينَ کَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» (انفال، 55) بدترین جنبندهها کافرانی هستند که ایمان نمیآورند.
قرآن به قدری غریب است که حتی اکثر مذهبیها هم نمیدانند چرا خدا از کفار بدش میآید؟ در عصر پژوهش و دانش، با وجود اینهمه دانشگاه هنوز خیلیها نمیدانند که علّت نفرت خدا از کفر، اهمیت مقولۀ دانش، تفکر و تعقل است.
دلیل دوم نفرت خدا از کافران این است که آنها قدرت و عظمت خدا را نمیبینند و آن را ندیده میگیرند امّا قدرت طاغوت و زورگوهای عالم را میبینند و به سخنان آنها گوش میدهند و بندۀ طاغوت میشوند.
اگر کسی بندۀ خدا نشود، خدا آنقدر غضبناک نمیشود که بندۀ غیرخدا بشود؛ آنهم بندۀ کسی که دشمن انسان و جنایتکار است. مگر او چه عظمتی دارد که کافر، عظمت او را میبیند و بندۀ او میشود؟! چرا عظمت خدا را نمیبیند و بندۀ خدا نمیشود؟! چرا بعضیها هیمنۀ استکبار جهانی را دیدند امّا هیمنۀ خدا را ندیدند؟!
https://eitaa.com/fatemi222/14414
📷 شناخت دشمن با فكر و انتخاب درست
شما فرض كنيد در يك جبههى جنگى آدمهايى پيدا شوند كه جبههى خودى را از جبههى دشمن تشخيص ندهند - حيران و سرگردان دور خودشان بچرخند - گاهى اينجا تير بزنند، گاهى آنجا تير بزنند؛ گاهى بالا تير بزنند، گاهى به خودشان تير بزنند! ببينيد فكر كه نباشد، آدم اينطورى ميشود. عدّهاى ميخواهند در هاىوهوى فريادها و شعارها و رنگ و روغنها و رنگ و لعابهاى دروغين، مجموعهى دانشجويى را به اين سمت بكشانند. اين براى جنبش و حركت دانشجويى خطر است.
بايد فكر كرد. با فكر، انتخاب، انتخاب درستى خواهد بود. اگر در انتخاب اشتباه هم بكند، چنانچه انسان اهل فكر باشد، با او راحتتر ميشود حرف زد. آن آدمى كه اهل فكر نيست، هرگونه انتخابى بكند، اگر اندك خطايى در آن باشد، نميشود با او حرف زد و منطقى صحبت كرد؛ تسليم تعصّبها و ندانستنها و جهالتهاى خودش است
امام سید علی خامنه ای دامت برکاته
دشمن شناسی ، ص
https://eitaa.com/fatemi222/14414
⚫️ هیئت سکولار
♦️شب عاشورا وقتی در سخنرانی هیئت، واعظ در حال صحبت در مورد مسائل سیاسی روز و دشمن شناسی بود، یکی از هیئتی ها فریاد زد: آقا جلسه را سیاسی نکن، ما برای اشک بر حسین آمده ایم نه سیاسی بازی، روضه ما را خراب نکن بگذار برای غربت حسین اشک بریزیم!
متاسفانه تعدادی دیگر هم با او همراه شدند
ناگهان بیاد این واقعه تلخ تاریخی افتادم؛صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا
هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای امام حسین علیه السلام بودند.
عده ای زنجیر زن، عده ای سینه زن و عده ای قمه زن.....
فرمانده روس اینگونه گفت: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما می آمد !!
اما جمعیت عظیم! مردم شیعه (سکولار)! عزادار فقط عزاداری و گریه کردند
زنجیر و سینه و قمه زدند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند.
آری این است نتیجه اسلام سکولار، این است اسلام منهای سیاست و این چیزی است که #شیعه_انگلیسی به شدت به دنبال ان است و برای آن میلیاردی هزینه میکند.
آری این است نتیجه بی بصیرتی و هیئت سکولار
#اللهم_ارزقنا_کربلا_به_حق_الحسین_ع
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
https://eitaa.com/fatemi222/14414
⭕️دشمن شناسی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/5272
استکبار ستیزی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/4243
فصل دوم دشمن شناسی
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/303
اولین خبری که خدا به انسان در این دنیا داد چه بود؟
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/304
نتوانیم دشمن را درست تشخیص دهیم
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/306
خلاصه کل علوم
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/308
دشمن شناسی از شاخصه_های_انقلابی_گری
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/72
✋شب چهارم
↩️احکام سقط جنین
https://eitaa.com/ahkam31/1264
🔹مفهوم حرب لمن حاربکم
https://eitaa.com/fatemi222/14414
🔹دشمن شناسی در زیارت عاشورا
https://eitaa.com/ammaar_gonabad/303
🔳روضه شب چهارم حر
https://eitaa.com/fatemi8/506
🔹روضه و شعر)طفلان زینب(
https://eitaa.com/fatemi222/4143
#کلام_بزرگان
حضرت #آیتالله_بهجت قدسسره:
🏴 آن آقا بالای منبر میگفته است: «[وقتی که] میخواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا میخواهید بروید، نگویید میخواهید بروید روضه، بگویید میخواهیم برویم کربلا».
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص۴٣
(مجموعه فرمایشات آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
#کربلا #امام_حسین #روضه
🍃🌹🍃
@fatemi222
🏴 شب چهارم #محرم فرزندان حضرت زینب (سلام الله علیها)
پس از شهادت خاندان عقیل، حضرت امّ المصائب، عقیله بنی هاشم (سلام الله علیها) دو فرزندش عون و محمد را برای جانفشانی به محضر حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) فرستاد.
در تاریخ آمده این دو بزرگوار فرزندان عبدالله بن جعفر بودند. این دو برادر به میدان آمده و هر یک جداگانه وفاداری خویش را تا مرز شهادت به امام زمانشان ابراز داشتند.
ابتدا محمد در حالی که اینگونه رجز می خواند وارد میدان شد:
"به خدا شکایت می کنم از دشمنان قومی که از کوردلی به هلاکت افتادند. نشانه های قرآنی که محکم و مبیّن بود، عوض کردند و کفر و طغیان را آشکار کردند."
جمعی از سپاه کوفه به دست او کشته شدند و سر انجام عامر بن نهشل تمیمی، جناب محمد را به شهادت رساند.
بعد از شهادت محمد، عون بن عبدالله بن جعفر وارد میدان شد و این گونه رجز خواند:
"اگر مرا نمی شناسید، من پسر جعفر هستم که از روی صدق شهید شد و در بهشت نورانی با بالهای سبز پرواز می کند، این شرافت برای من در محشر کافی است."
نوشته اند تا بیست تن را به درک واصل کرد، آنگاه به دست عبدالله بن قطنه طائی به شهادت رسید.
منقول است حضرت زینب(سلام الله علیها) زماني که هر یک از بنی هاشم به شهادت می رسیدند، به کمک سید الشهدا (علیه السلام) براي تعزیت می آمد، ولی هنگام شهادت این دو بزرگوار پرده خیام را انداخت و از خیمه گاه خارج نشد.
🌾🌾🌾🌾
مادر به خيمه و دو جوانش به قتلگاه
پا مي كشند راه نفس باز وا كنند
در آخرين نفس كه نفس بر لب آمده
مي خواستند مادر خود را صدا كنند
اما زخيمه گاه نيامد بجاي او
زود آمدند تا سرشان را جدا كنند
عباس اگر نبود كه چيزي نمانده بود
می خواستند هر چه كه تيغ است جا كنند...
الا لعنة الله على القوم الظالمين
#محرم
#امام_حسین
روضه طفلان زینب👇
https://eitaa.com/fatemi8/1409
منبرک فاطمی
👌فهرست کلی کانال حجاب و عفاف ۱_فلسفه پوشش چیه؟ https://eitaa.com/Chastity/3210 ۲_شبهات پوشش (5عدد)
✋روز ملی عفاف و حجاب ( ۲۱تیر )هست.
چ مناسب هست که موضوع اصلی صحبت عفاف و حجاب باشه..
یه مقداری مباحث رو تنظیم میکنم انشاالله.
1️⃣👈چه کنیم به سبک زندگانی اهل بیت برسیم :
شاخصهای حیات طیبه در سیره اهلبیت چیست؟
2️⃣👈چرا رضا خان حجاب و روضه ها را با هم هدف قرار گرفت.؟
✋راهنمای مباحث عفاف 👇
https://eitaa.com/fatemi222/14428
منبرک فاطمی
✋روز ملی عفاف و حجاب ( ۲۱تیر )هست. چ مناسب هست که موضوع اصلی صحبت عفاف و حجاب باشه.. یه مقداری م
✋چهار نکته اساسی در بحث حفاف و حجاب مطرح میشود.
۱_برنامه دشمن برای بحث عفاف و حجاب چیست؟ و چرا دشمن رو بحث عفاف حجاب تمرکز کرده?
https://eitaa.com/fatemi222/14430
۲_ دیدگاه اسلام و سایر ادیان الهی در رابطه با حجاب چیست؟
این مسئله همراه با پاسخ به شبهات ارائه میشود.
https://eitaa.com/fatemi222/14431
۳_ آیا ما حجاب اجباری داریم یا حجاب قانونی ؟ وظیفه ما در قبال قانون چیست؟
https://eitaa.com/fatemi222/14432
۴_ اگر حجاب و عفاف نهادینه شود چه تاثیراتی در شخص و جامعه دارد؟
https://eitaa.com/fatemi222/14433
✍️راهنمای مباحث عفاف کانال
https://eitaa.com/fatemi222/3683
منبرک فاطمی
🔰رضاخان وبی حجابی : «آیت الله محمدتقی بافقی» در دوران رضا خانی که امر به معروف و نهی از منکر را مم
1️⃣👈حساسیت دشمن
🔺رضاخان و مسئله حجاب و پوشش
https://eitaa.com/fatemi222/3675
حمله به حرم و اجتماع مدافعان حجاب
https://eitaa.com/fatemi222/3689
محدودیت حجاب و روضه
https://eitaa.com/fatemi222/4007
شهدای گمنام گوهرشاد
https://eitaa.com/fatemi48/430
🔺توطئه بدحجابی
https://eitaa.com/Chastity/68
🔺شروع شیطان از پوشش جهت نفوذ
https://eitaa.com/Chastity/2770
🔺داستان برهنگی
https://eitaa.com/fatemi222/3672
🔺آندلسی سازی ترکیه در ۴مرحله
https://eitaa.com/fatemi222/10056
🔺عبرت آندلس
https://eitaa.com/fatemi222/8770
🔺پیشنهاد ۷۰۰۰ کشیش علیه اسلام
https://eitaa.com/Chastity/4502
🔺وزارت استعمار انگلیس
https://eitaa.com/fatemi222/7414
منبرک فاطمی
بِسمِ الله الرّحمن الرّحیم تفسیری از ایات مربوط به جزء (هیجدهم ) 🔻جزئیاتِ حجاب در قرآن🔻 خیلی عجی
۲_حجاب در اسلام و سایر ادیان
🔺حتی جزئیات حجاب آمده است
https://eitaa.com/fatemi222/5690
امنیت زایی حجاب برای جامعه
https://eitaa.com/fatemi222/3670
↩️حجاب در ادیان الهی
https://eitaa.com/Chastity/4503
منبرک فاطمی
✋چهار نکته اساسی در بحث حفاف و حجاب مطرح میشود. ۱_برنامه دشمن برای بحث عفاف و حجاب چیست؟ و چرا دشم
۳_حجاب قانونی یا پوشش اجباری
🔸دم از قانون نزن
https://eitaa.com/Chastity/142
🔸قانون حجاب
https://eitaa.com/Chastity/186
🔸قوانین جهانی
https://eitaa.com/Chastity/191
🔸پوشش اجباری
https://eitaa.com/Chastity/249
🔸 پوشش اجباری در کل دنیا
https://eitaa.com/Chastity/298
🔸اجبار عادلانه
https://eitaa.com/Chastity/3167
اسلام برای ایرانیان حجاب_نیاورد
https://eitaa.com/fatemi222/3646
منبرک فاطمی
✋چهار نکته اساسی در بحث حفاف و حجاب مطرح میشود. ۱_برنامه دشمن برای بحث عفاف و حجاب چیست؟ و چرا دشم
۴_تاثیرات مختلف حجاب در زندگی انسان
امنیت بیشتر زن در خانه و جامعه
https://eitaa.com/Chastity/3293
تاثیرات معنوی عفاف
https://eitaa.com/Chastity/219
حجاب مانع اذیت و آزار
https://eitaa.com/Chastity/3293
فواید حجاب و عفاف در خانه و خانواده
https://eitaa.com/Chastity/3210
سیره شهدا در باره عفاف و حجاب
https://eitaa.com/Chastity/3151
این چهار نکته 👆تا فردا یک مقداری مستنداتش تکمیلتر میشود
https://eitaa.com/Chastity/750
🌹چه مانند عباس از آغاز همراه امام باشی، چه مانند وهب از میانه ی راه و یا مانند #حر در آخرین لحظات...
❤️امام با آغوش باز تو را می پذیرد. مهم تا آخرین نفس پای امام ماندن است..
▪️ چهارمِ #محرم
🍃🌹🍃
@fatemi222
⚫️ چرا در عزاداری شرکت نمیکنید؟
◾️مرحوم آیت الله حق شناس تهرانی میفرمودند:یک روز بنده در دهه اول محرّم، در یکی از حُجره های مسجد جامع تهران نشسته بودم با یکی از رفقا قرار گذاشته بودیم که درسی را مباحثه کنیم و بعد هم در مراسم عزاداری شرکت کنیم.
◾️همین که مشغول مطالعه شدم، چُرتم گرفت، آبی به صورتم زدم اما باز خوابم گرفت. در همین حال دیدم که دیوار حجره شکافته شد و هفت خانم که در مقابل آنها، بانوی محترمهِ رشیدهای بود، وارد شدند.
◾️تشخیص دادم که ایشان حضرت زینب کبری هستند. حضرت به بنده فرمودند:
◾️چرا در عزاداری شرکت نمیکنید؟عرض کردم:هم مباحثه میکنیم و هم در عزاداری شرکت میکنیم، فرمودند:
◾️در این دهه مباحثه را تعطیل کنید و فقط در عزاداری شرکت کنید! در این هنگام به طرفِ در حرکت کردند و قبل از این که به آن برسند، کلونِ در افتاد و در، باز شد.
◾️حجره من در طبقه دوم بود. در این حال دیدم کفِ مسجدِ چهل ستون بالا آمد و با کفِ حجره، هم سطح شد و آنها رفتند و در مجلس عزاداری شرکت کردند. وقتی از خواب بیدار شدم دیدم دو تن از دوستان مشغول عزاداری هستند.
◾️در عزاداری اباعبدالله شرکت کنید! حسین است!عزیزِ خداست، داداش جون! مبادا نسبت به این مجالس کوتاهی کنید!
🍃🌹🍃
@fatemi222
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام۳
💢اصل خداترسی
نشانه های انسانهای خداترس(۱)
(شب/روز پنجم)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛
موضوع ما سبک زندگی حسینی بود. یکی از اصول زندگی سیدالشهداء (علیه السلام)، خداترسی بود.
مقدمتا: سؤال: مگر خدا ترس دارد که باید از او بترسیم. در حالیکه خدا ارحم الراحمین است؟ پس چرا باید از او بترسیم؟
پاسخ: در حقیقت آنچه باید از آن بترسیم، خداوند نیست چون خدا که به احدی ظلم نمی کند بلکه باید از آن ترسید که قیامت خداوند بخواهد با عدل خویش با ما رفتار کند که در این صورت کسی نمی تواند از ترازوی عدل خداوند نجات پیدا کند. (باید از او بخواهیم با فضلش با ما رفتار کند) ولی در حقیقت آنچه انسان خداباور باید از آن بترسد چیزی جز گناه خویشتن نیست. (علی(علیه السلام):لایَخافُ الا ذَنبَه)(غررالحکم/2128)
نشانه های انسان خداترس
انسان خداترس نشانه هایی دارد. باید دید آیا این نشانه ها در وجود ما هست یا نه. اگر بود خدا را شاکر باشیم اگر نبود از خدا بخواهیم و در راه دستیابی به آن تلاش کند.
#نشانه_اول: خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خویش دیدن
انسان خداترس همواره در طول شبانه روز و در تمام عمر خویش و در تمام حالات، خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خویش می بیند و جای خلوتی برای خویش نمی یابد.
#روایت: مردى خدمت امام حسین علیهالسلام آمد و عرض کرد: من مردى گنهکارم و قدرت ترک گناه ندارم. مرا موعظه اى کن. سیدالشهدا علیه السلام فرمود: پنج کار انجام بده و هر چه مىخواهى گناه کن:
اوّل: رزق و روزى خدا را نخور، هر چه مى خواهى گناه کن.
دوم: از ولایت و قلمرو حکومت خدا بیرون برو، هر چه مىخواهى گناه کن.
سوم: جایى را پیدا کن که خدا تو را نبیند، هر چه مىخواهى گناه کن.
چهارم: وقتى فرشته مرگ (عزرائیل) براى قبض روح تو مىآید، او را از خودت دور ساز، هر چه مىخواهى گناه کن.
پنجم: وقتى مالک دوزخ تو را وارد جهنّم مىکند، اگر مىتوانى وارد نشو، و هر چه مىخواهى گناه کن.(بحار126/75)
کنایه از اینکه مکان خلوتی در هیچ جای این عالم نیست از خدا شرم و حیا کن معصیت نکن.
#بیان_اقسام_حیا
سطح اول: از مردم حیا کردن، برخی مردم هستند از مردم حیا دارند و در حضور آنان گناه نمی کنند. جلوی جمع از دیگران خجالت می کشند، به خاطر حفظ آبروی خودش هم شده گناه نمی کند. این خوب است.
سطح دوم: از خداوند حیا کردن (در خلوت و آشکار)؛ برخی مردم هستند که نه تنها در حضور مردم و در آشکار گناه نمی کنند و از مردم حیا دارند بلکه در پنهان و خلوت هم از گناه دوری می کنند. آنجا در خلوت،از خداوند و حضور او حیا می کنند. لذا جزو بالاترین درجات معرفتی انسان مؤمن آن است که در خلوت هم گناه نکند. در خلوت فضای مجازی، پشت فرمان ماشین، داخل اتاق و ... حیا دارند.
سطح سوم که ازهمه بالاتر است:نه تنها درخلوت و درجلوت، بلکه حتی فکرگناه هم نمی کنند (مختص ائمه معصومین (ع).
لذا برای خداترسی و تقویت خداباوری باید در تمام لحظات توجه به حضور خداوند و نظارت او بر اعمال و رفتار خود داشته باشیم.
🟩خداوند به همه ما توفیق خداترسی و خداباوری هرچه بیشتر مرحمت فرماید به برکت صلوات بر محمدو آل محمد
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
#احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309