eitaa logo
منبرک فاطمی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
971 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
تشکر از استاد مجیدی جهت ارسال مطالب فوق👆
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 🌸🍃﷽🌸🍃 🔻جهنّمِ بُخل🔻 ✍ «بُخل» یکی از بیماریهایِ خطرناکِ اخلاقیه، و نشونه‌ی پستی و فرومایگی آدمی است. «بَخیل»👈 کسی است که نمی‌تونه ببینه دیگران نعمتی دارند، یا دوست نداره به دیگران نعمتی برسه.. 😖😩 آدمِ ، قبل از هر چیزی خودش رو از بین می‌بره، و توی آتیشِ بُخلِ خودش میسوزه.🔥 🌹🌹پیامبر (ص) فرمود: 👈 اَقَلُّ النّاسِ راحَةً البَخِیلُ. ❌ کم آسایش‌ترینِ مردم، بخیل است. (بحارالانوار، ج۷۰، ص۳۰۰). مصادیقِ خیلی زیاده، و فقط مادیّات رو شامل نمیشه. آدم حتّی نمی‌تونه «نعمت‌های معنوی» رو هم در وجودِ دیگران ببینه: ✔ گاهی خدا به یه نفر «علم و آگاهی» داده، بخیل نمی‌تونه ببینه.. ✔ گاهی خدا به یه نفر «آرامش» داده، بخیل نمی‌تونه ببینه.. ✔ گاهی یه خانواده‌ای در «صلح و صفا» هستند، بخیل نمی‌تونه ببینه.. ✔ گاهی خدا یه نفر رو «محبوبِ قلبها» قرار داده، بخیل نمی‌تونه ببینه.. آدمِ ، در یک جهنّمِ واقعی زندگی میکنه🔥 و همیشه داره حِرص میخوره😩 به همین خاطر قرآن کریم می‌فرماید تا این بیماری درمان نشه، آدمی رویِ رستگاری رو نمی‌بینه:👇 🕋 وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفسِهِ، فَاُؤلئِکَ هُمُ المُفلِحُونَ (حشر/۹) 💢 آنان که از بُخلِ و حرصِ نفس در امان بمانند، بدون شک رستگارند! ☝️ اگر کمترین بُخلی در وجودِ آدم باشه، نمیتونه خدمتگزارِ خداوند باشه. چون خدمتگزارِ خداوند کسی است که، نسبت به همه‌‌ی مخلوقاتِ خداوند عشق بورزه، و رُشد و سعادتشون رو از خدا بخواد.. نشونه‌ی خلاص شدن از بُخل، اینه که بتونی تو خلوتت برای دیگران دعا کنی😌 همون کاری که حضرت فاطمه (س) در خلوتش انجام میداد: 👈 الجّار ثُمَّ الدّار.. اوّل همسایه، بعد خانه اوّل دیگران، بعد خود😇 ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ https://eitaa.com/fatemi5/2306
✍احکام بین الصلاتین 🔰موضوع: بسم الله الرحمن الرحیم 🔸در قرآن ، فرزند یک «نعمت الهی» است که انبیای الهی آن را از خداوند درخواست کرده‌اند، و فرموده اند: 🔹رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً : «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‌ای به من عطا بفرما(آیه 38 آل عمران 2-در روایات نیز به فرزندآوری شده است؛ مثلاً پیامبر(ص) فرمود: «فرزند زیاد داشته باشید كه من فردا[ى قیامت] به زیادى شما بر امتهای دیگر، مىیكنم»( من‏لايحضره‏الفقيه، ج3، ص 481) 3- در نگاه توحیدی، همه چیز خداست، همان خدایی كه یك نفر را روزی می‌دهد، روزی چند نفر را هم می‌رساند. بنابراین، كسی كه بخاطر از فقر، زدواج نمی‌کند یا بیش از این بچه نمی‌آورد، در حقیقت، در رزاقیت و قدرت خدا شک دارد. 🔹در جاهیلت، برخی به بهانه فقر، فرزندان خود را می‌کشتند كه امروزه به شكل جنین درآمده است. قرآن با این کار مخالفت نموده و فرموده: «فرزندان خود را بخاطر ترس از افتادن به فقر، نکشید، این ما هستیم که هم آنها و هم شما را می‌دهیم؛ کشتن آنها، گناه بزرگی است».(آیه 31 اسراء) 🔸شخصی به امام کاظم(ع) نوشت که: پنج سال است بخاطر ترس از ، بچه‌دار نشده‌ام؛ حضرت فرمودند: «بچه بخواه، چرا که خداوند به آنها روزی می‌دهد»( کافی،ج6،ص3) 4-باید سبک زندگی را تغییر داد؛و از و راحت‌طلبی اجتناب كنیم و بجای آن، فرهنگ قناعت و تلاش را جایگزین كنیم. 🔹البته اینها به این معنا نیست كه در خانه بنشینیم تا از آسمان، برسد؛ خیر، باید تلاش کرد. بلكه خود حرکت و فعالیت ما نیز یک روزی و نعمتی از جانب خداست. 🔸خداوند فرزند صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 🌹منبع:کانال حرم مطهر https://eitaa.com/fatemi5/2307
🌹باسمه تعالی 🔻موضوع: 🔺پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی مفصل در بیان فضیلت ماه رجب می فرمایند: ... لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَةٍ جُمُعَةٍ فِیهِ، فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائکَةُ لَیْلَةَ الرَّغَائِبِ... . از (دعا کردن در) اولین شب جمعه ی ماه رجب غافل نشوید، چرا که (آنقدر در آن شب دعاها مستجاب می شود که) ملائکه الله آن را شب هدیه های بزرگ و ارزشمند نام گذاری کرده اند. 🔻در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. در ماه شریف رجب قرار داریم که برای آن اعمال زیادی وجود دارد و برای صحیح انجام دادن آنها لازم است انسان احکام آن را بداند. که امشب چند نکته در مورد لیله الرغائب خدمت شما عرض می شود: 🔺از امام باقر علیه السلام اینگونه نقل شده که حضرت فرموده اند: اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می نامند، در مفاتیح می فرمایند برای این شب نمازی با فضیلت بسیار از حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله، وارد شده و کیفیت آن به این صورت است: 🔺پنجشنبه اول ماه رجب را روزه می گیرد و شب جمعه بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود (6 نماز دو رکعتی) و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، 70 بار ذکر(اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله)گفته شود. پس از آن در سجده 70 بار ذکر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة و الروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر "رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة و الروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ( 🔺نکته اول: کسانی که توفیق شرکت در نماز جماعت مغرب و عشاء را دارند انجام این نماز بعد از نماز عشاء مانعی ندارد 🔻نکته دوم: اصل روزه در تمام روزهای سال (غیر از روزهایی که روزه در آن حرام و یا مکروه است.) استحباب دارد، اما نسبت به برخی از ایام تاکید ویژه ای در روایات شده است و فقها هم نسبت به آن فتوا داده اند؛ یکی از آن موارد سه روز در هر ماه است و آن پنج‌شنبه اول و پنج‌شنبه آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه است. 🔺نکته سوم: در مورد روزه مستحبی لازم است دقت شود اگر فرد روزه قضا دارد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و اگر روزه قضا دارد به نیت روزه قضا بگیرد خداوند انشاء الله ثواب روزه مستحب را عنایت می فرماید. 🔻دعاها و اعمال مستحب دیگری نیز برای ماه رجب نقل شده که در مفاتیح می توان مطالعه نمود. برای بررسی جزئیات در مسائل شرعی می توانید به سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 تماس بگیرید یا سوالتان را با ذکر نام مرجع تقلید به سامانه 30002020 پیامک کنید تا در اسرع وقت پاسخ برایتان ارسال شود. خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. https://eitaa.com/fatemi5/2308
اشرافی گری.mp3
16.27M
آثار ساده زیستی و خطرات اشرافی گری و تجمل گرایی https://eitaa.com/fatemi5/2309
🔰موضوع: ➕بسم الله الرحمن الرحیم 🔻خداوند در قرآن می فرماید: يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً عَلى‌ هؤُلاءِ : 🔺روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل) 🔻 «شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد. 🔺این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید شما دزدی کرده است و از یک احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید. 🔺در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(ع) فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(ع) عرضه می‌شود». 🔺در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است». 🔻 در توقیعی از حضرت مهدی(ع) آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند». 🔺خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi https://eitaa.com/fatemi5/2311
🔰 اهمیت و جایگاه نماز جمعه 🔹در قرآن در سوره جمعه، مؤمنان با صراحت به حضور در نماز جمعه دعوت شده‌اند: 🔷«ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا در داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این برای شما بهتر است». 🔸 در روایات نیز اهمیت و جایگاه نماز جمعه چنین بیان شده است: 🔹موجب آمرزش گناهان گذشته 🔹کاهش دهنده سختی‌های قیامت 🔹پاداش‌های فراوان در مقابل هر گامی که به سوی نماز جمعه بردارد 🔹خداوند آتش را بر بدن او حرام می‌کند 🔹سبک شمردن آن باعث پریشانی و بی‌برکتی است 🔹حضرت علی (ع) برخی زندانیان را به واسطه شرکت در نماز جمعه، آزاد می‌کرد. 🔹فقیهان مذاهب اسلامی با توجه به آیات سوره جمعه، خودداری از اعمالی که موجب کوتاهی در اقامه نماز یا از دست دادن آن می‌شود را لازم دانسته‌اند @a_fatemi24
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️حدیث با موضوع مهریه 🔺در روایت است از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً. 🔻مهریه‌ی زنان را سنگین نگیرید که موجب کدورت و می‌شود. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد. یکی از مسائلی که در امر ازدواج مورد بحث طرفین ازدواج قرار می‌گیرد مسأله مهریه است که قصد دارم نکاتی در 🔺این باره عرض کنم: 1. مهریه به هر مقداری که باشد، دِینی به زوج است. اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه‌اش را مطالبه کند، باید مهریه را پرداخت کند و اینکه اگر خانمی مهریه اش را مطالبه کند و مرد اموالش را برای فرار از پرداختِ مهریه به نام دیگران کند، باز هم گنهکار و معصیت‌کار است. (1) 2. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد، مثلا صد سکه‌ی به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگی مهریه را به شوهر ببخشد، مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند یا اگر بین زن و شوهر ناراحتی رخ داد برود و از شوهر مطالبه کند. (2) 3. اگر مردی از دنیا برود و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد، چنانچه نسبت به پرداخت مهریه کرده باشد یا وصیت نکرده باشد، باید از اموالش مهریه پرداخت شود و سپس طبق ضوابط شرعی، ارثیه بین ورثه تقسیم شود. (3) نکات و مسائل شرعی، دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است . 🔺مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 و پیامکی 30002020 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد. 🔻خدای رحمان، زمینه‌ی ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 🔻منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994) (2) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318) (3) (رساله مراجع م 2719) https://eitaa.com/fatemi5/2314
باسمه تعالی 📌(فردا)سالروز ولادت امام علیه السلام را تبریک عرض میکنیم» 📚جهت مطالعه زندگی ایشان به آدرسهای زیر مراجعه کنیم👇 📘زندگی امام محمدجواد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi5/1161
✅همواره کسانی که به محضر اولیاءِ الهی، به خصوص رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و ائمه معصومین علیهم السلام مشرّف می شدند، از ایشان تقاضای پند و اندرز یا نصیحتی می کردند تا در سایۀ نورانیت آن بزرگواران و مضامین عالیۀ کلامشان، قدم به قدم، وادی سلوک و تعالی را طی کرده و از رحمت خاصۀ الهی بهره مند گردند.
✅وصیت اخلاقی امام جواد علیه السلام پس از این مقدمه شرح یکی از وصایای نورانی امام جواد علیه السلام ارائه می گردد. «قَالَ لِلْجَوَادِ علیه السلام رَجُلٌ: أَوْصِنِی قَالَ علیه السلام، وَ تَقْبَلُ؟ قَالَ؛ نَعَمْ قَالَ علیه السلام؛ تَوَسَّدِ الصَّبْرَ وَ اعْتَنِقِ الْفَقْرَ وَ ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ الْهَوَى وَ اعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ مردی به حضرت جواد علیه السلام عرض کرد: مرا سفارشی بفرمایید. امام علیه السلام فرمود: می پذیری؟. گفت: آری. فرمود: تکیه بر صبر کن و به فقرا درآویز و شهوات را رها کن و مخالفت با هوای نفس نما و بدان که تو از دید خداوند مخفی نیستی، دقت کن چگونه باید باشی. در کلام نورانی امام جواد علیه السلام، اخلاقی مطرح گشته که تشریح هر کدام بیان می شود: https://eitaa.com/fatemi5/2323 ادامه👇
۱٫ صبر 🔹لحظه لحظۀ سلوک اخلاقی مؤمن، در بستر شکل می گیرد؛ به طوری که وی به هر اندازه از مقام صبر دور باشد، افعال وی نیز ناقص تر می گردد؛ و از این روی امام جواد علیه السلام فرمودند: «تَوَسَّدِ الصَّبْرَ»؛ صبر را خود قرار بده. 🔹این تشبیه از آن رو است که چون آرامش و قرار جسمی انسان، با تکیه بر بالش است، مؤمن در رسیدن به آرامش روحی نیز، نیاز به تکیه گاهی چون صبر دارد. 🔹وقتی از رسول خدا صلی الله علیه وآله سؤال می شود: ایمان چیست؟. ایشان می فرمایند: «الصَّبرُ.» 🔹زیباتر آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام راه رسیدن به لقای الهی را نیز صبر می داند؛ آنجا که می فرمایند: «مَن صَبَرَ عَلَی اللهِ وَصَلَ إِلَیهِ»؛ هر که برای (وصال به) خدا صبر کند، به او می رسد. 🔹پس حقیقت آن است که صبر با هر نوعش (صبر بر گناه و معصیت یا صبر بر مصیبت) بهترین بستری است که می تواند خواستگاه رشد جوانه های ایمان باشد.
۲٫ فقر 🔸از اموری که باعث تضییع عزّت برخی مؤمنان ضعیف الایمان می شود و یا در سلوک اخلاقی آنها خلل ایجاد می کند، فقر و مشکلات مادی است. 🔸در نتیجه، آن امام همام علیه السلام فرمودند: «اعْتَنِقِ الْفَقْرَ»؛ (ای مؤمن!) فقر را در آغوش بگیر. 🔸به بیان دیگر اگر فقر و تنگدستی، تحمّل شود؛ اولاً، عزّتمندی مؤمن را به همراه دارد و ثانیاً، مانع رشد اخلاقی و تکامل سالک نمی شود. 🔸بر اساس حکمت و معارف توحیدی برخاسته از مکتب اهل بیت علیهم السلام، این بند از روایت را به مفهوم دیگری نیز می توان تفسیر نمود؛ و آن اینکه انسان سالک اِلی الله، « بالذّات» است، در مقابل خداوند متعال که «غنی بالذات» است؛ و بر این اساس، خود را نیازمند و محتاج دانسته و بسیاری از خودسری ها و خودبینی های او از بین می رود. 🔸بیان نورانی امام الموحّدین حضرت علی علیه السلام در مسجد بیان گر همین مطلب است که می فرماید: «مَولایَ یا مُولای! اَنتَ الغَنِیُّ وَ اَنَا الفَقِیرُ وَ هَل یَرحَمُ الفَقِیرَ اِلَّا الغَنِیُّ»؛ مولای من ای مولای من! تو بی نیازی و من فقیرم و آیا ترحم می کند بر فقیر به جز کسی که بی نیاز است.
۳٫ دوری از شهوات یکی از اصول مهم در راه کسب اخلاقیات، عدم در افعال و کردار فرد می باشد؛ زیر خواسته های شهوانی، رنگ و بوی منیّت و انانیّت دارد و انسان را از کسب معارف حقّه الهی دور می سازد؛ ✍️ حال آنکه امنیت مؤمن، قدم نهادن در حریم الهی است؛ لذا امام جواد علیه السلام در ادامۀ وصیت خویش فرمودند: «ارْفَضِ الشَّهَوَاتِ»؛ شهوات را به دور انداز و رها کن. یعنی محور و اساس فعالیت های مؤمن، خواسته های الهی است، نه امیال نفسانی.
۴٫ مخالفت با هوای نفس 🔹سخت ترین وادی، در مسیر کسب فضائل اخلاقی مخالفت و مبارزه با نفس است، در همین راستا و برای تبیّن بیشتر آن، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، مبارزه با هواهای نفسانی را «جهاد اکبر» نامیده است . 🔹اهمیت این مسئله بدان حد بوده که آن حضرت به همین مقدار کفایت نکرده و برای تبیین بیشتر آن فرموده اند: 🔹«أَعْدَی عَدُوَّکَ نَفْسَکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ»؛ دشمن ترین دشمنانت، نفس تو است که در بین دو پهلوی تو قرار دارد. 🔹از این رو، یکی دیگر از اصولی که امام جواد علیه السلام در وصیت اخلاقی خویش بیان نمودند این کلام نورانی است که: «خَالِفِ الْهَوَى»؛ با هوای نفس مخالفت کن. 🔹رسول الله صلی الله علیه وآله در کلام نورانی دیگری، از مبارزه با نفس به عنوان برترین جهاد یاد می کنند و می فرمایند: «اَفْضَلُ الْجِهَادِ أَنْ تُجَاهِدَ نَفْسَکَ وَ هَوَاکَ فِی ذَاتِ اللهِ تَعَالَی»؛ برترین جهاد این است که به خاطر خدای تعالی با نفس و هوای نفسانیت مبارزه کنی. به تعبیر دیگر، باید اولین کار و آخرین کار مؤمن، جهاد با نفس باشد. 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در این رابطه می فرماید: «اَوَّل مَا تَنْکِرُونَ مِنَ الْجِهَادِ، جِهَادُ أَنْفُسِکُمْ آخِرَ مَا تَفْقِدُونَ مُجَاهَدَهُ أَهْوَائِکُمْ وَ طَاعَهُ اُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ»؛) نخستین جهادی که آن را ناخوش می دارید، جهاد با نفسهایتان، و آخرین چیزی که گُم می کنید، مبارزه با خواهشهایتان و اطاعت از اولی الأمرتان است. پس مخالفت با هوای نفس و صد البته رها نمودن شهوات، راه را برای وصال و لقای الهی هموار می سازد.
۵٫ حضور در محضر الهی 🔸آنچه بیشتر از همه برای سالک اهمیت داشته و در تمامی لحظات نباید از آن غافل باشد، دقت در این امر است که بداند، همیشه در محضر الهی به سر می برد، و در مَنظر و مرئای او است. 🔸امام جواد علیه السلام فرمودند: «اِعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»؛ بدان که در برابر دیدۀ خدایی و متوجه باش که چگونه ای. 🔸گفتار نورانی ای که از حضرت امام خمینی (ره) به یادگار مانده است نیز، احتمالاً برداشتی از این روایت امام جواد علیه السلام بوده است که فرمودند: «عالَم محضر خدا است، در محضر خدا معصیت نکنید.» 🔸بر اساس این بخش از گفتار نورانی امام جواد علیه السلام، می توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل گناه، می تواند غفلت از حضور در محضر الهی باشد. 🔸سالک باید از دستوری که اهل سلوک، از آن با عنوان «مراقبه» یاد می کنند و آن را مایۀ سعادت و رکن عمدۀ سیر و سلوک می خوانند، کمک بگیرد و در هر لحظه و در هر جایی و در هر حالی که هست، همواره خود را در محضر الهی بداند تا بدین ترتیب غفلت را که زمینه ساز گناهان و تخلّفات است، از وجود خویش دور سازد. 🔸امام صادق علیه السلام به اسحاق بن عمّار فرمودند: «یَا إِسْحَاقُ خَفِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ وَ إِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ فَإِنْ کُنْتَ تَرَى أَنَّهُ لَا یَرَاکَ فَقَدْ کَفَرْتَ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ یَرَاکَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِیَهِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِینَ عَلَیْکَ»؛ (۱۲) ای اسحاق! به گونه ای از خدا بترس که گویا او را می بینی؛ هر چند تو او را نمی بینی، ولی او تو را می بیند، و اگر معتقد باشی که او تو را نمی بیند، بی شک به او کفر ورزیده ای، و اگر بدانی که او تو را می بیند و آن گاه در حضور او معصیت کنی، بی تردید او را از بی ارزش ترین بینندگان قرار داده ای. پس؛ الهی! به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده. الهی! چون تو حاضری چه جویم و چون تو ناظری چه گویم.