💢از بین رفتن حسنات
کاری نکنیم حسنات اعمال از بین برود.
3️⃣👈 و لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ
خدایا مرا از قبول حسنات محروم نکن، خدایا اگر کار خوبی میکنم اهل نماز شب و دعای ابوحمزه و... هستم حسنات آن اعمالم را به من برسان و محرومم نکن؛ یعنی کاری نکنم که آن حسناتم از بین برود، مثلاً اگر یک #غیبت کنم تمام اعمال چهل روزه من از بین میرود. در حدیث آمده است که اگر کسی غیبت کند عبادات چهل روزه او در نامه کسی که مورد غیبت قرار گرفته است نوشته میشود.
❇️لذا اگر کسی غیبت شما را کرد باید برای او چشم #روشنی هم ببرید چون تا چهل روز هر کار خیری که بکند در نامه اعمال شما ثبت میشود؛ در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده هدیه فرستاد و تشکر کرد. باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که حسناتم مورد قبول تو واقع بشود.
❇️امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: من هم بشی من الخیر فلیعجله فان کل شی فیه تاخیر للشیطان فیه نظره؛ هر کس قصد انجام کار خیری را دارد پس باید در آن بشتابد زیرا هر کار خیری که پس افتد به راستی شیطان را در آن نظری است.
1️⃣👈ایمان به خدا
نداشتن ایمان ، مایه تباهى اعمال است : « وَ مَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ کسى که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه مى گردد
2️⃣👈ولایت
ولایت و رهبرى صحیح و آسمانى ، همه بندگان خدا و بندگى ها و نماز و حجّ و جهاد و . . . را در مسیر الهى قرار مى دهد وبه آنها جهت شایسته بخشد در حدیث از امام باقر ( علیه السلام ) است : « کُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَهٍ یجْهِدُ فِیهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْیهُ غَیرُ مَقْبُول
هر کسى که به خدا ایمان دارد و عبادت هاى طاقت فرسا هم انجام مى دهد ولى امام لایقى از طرف خدا ندارد ، تلاشش بى فایده است در حدیث دیگر امام زین العابدین علیه السلام ) در پاسخ کسى که پرسید چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمودند
وَلَایتُنَا وَ الْبَرَاءَهُ مِنْ أَعْدَائِنَا
ولایت ما اهل بیت ، و برائت از دشمنان ما بنابراین شرط قبولى نماز ، ولایت است . ولى همراهش باید تقوا هم باشد . امام باقر ( علیه السلام ) مى فرماید :
« وَ مَا تُنَالُ وَلَایتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ در خط رهبرى ما نیست ، مگر آنانکه اهل عمل و تقوا باشد
3️⃣👈تقوا
داستان فرزندان آدم در قرآن آمده است . هر دو قربانى کردند . قربانى یکى پذیرفته شد و دیگرى نه . خدا مى فرماید : « إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین خدا تنها از اهل تقوا مى پذیرد رسول خدا ( صلى الله علیه وآله ) نیز در روایتى فرموده اند : «لَوْ صَلَّیتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَالْأَوْتَارِ وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَالْحَنَایا لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ مِنْکُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه کمان شوید ، و آن قدر روزه بگیرید تا همچون کمان خم شوید ، خدا از شما قبول نمى کند ، مگر این که انسان با ورع باشید
ب ) حضور قلب در نماز
امام باقر ( علیه السلام ) : « عَلَیکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِکَ فَإِنَّمَا یحْسَبُ لَکَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَیه در نماز توجه به خدا داشته باش ، زیرا از نماز آن مقدار قبول مى شود که تو به آن توجه دارى
4️⃣👈 اداى حق مردم
رسیدگى به نیازمندان و اداى حقوق محرومان به درجه اى از اهمیت است که گاهى قبولى عبادت بستگى به آن دارد . پرداختن زکات ، یا داشتن درآمد مشروع ، از این نمونه هاست امام رضا ( علیه السلام ) مى فرماید : « فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ یزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُه هر کس نماز بخواند ولى زکات ( و مالیات اسلامى ) نپردازد ، نمازش قبول نمى شود .
ب ) کسب مال حلال ومباح: على ( علیه السلام ) خطاب به کمیل فرمود : « یا کُمَیلُ انْظُرْ فِى مَا تُصَلِّى وَ عَلَى مَا تُصَلِّى إِنْ لَمْ یکُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ اى کمیل ! نگاه کن ببین که در چه چیز نماز مى گزارى و برروى چه چیز به نمازایستادى . اگر آن چیزى را که براى نمازت استفاده مى کنى ، حلال و مباح نباشد ، نمازت قبول نیست.
5️⃣👈: خیرخواهى نسبت به دیگران
امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند : « قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاهَ لِمَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِى وَ یکُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِى وَ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِکْرِى وَ لَا یتَعَاظَمُ عَلَى خَلْقِى وَ یطْعِمُ الْجَائِعَ وَ یکْسُو الْعَارِى وَ یرْحَمُ الْمُصَابَ وَ یؤْوِى الْغَرِیب خداوند متعال فرمود : نماز کسى را مى پذیرم که : در مقابل عظمت من خاضع باشد از خواسته هاى نفسانى به خاطر من خود را دور کند روزش را با یاد من به پایان برد بر بندگانم بزرگى نفروشد به گرسنه غذا دهد برهنه را بپوشاند به مصیبت دیده مهربانى کند غریب را پناه دهد .
6️⃣👈 خوشرفتارى
آئین مقدس و متعالى اسلام ، میان عبادت و سیاست و اخلاق و اجتماع ، پیوندى منسجم ایجاد کرده است . در امور خانوادگى هم رعایت احترام و حقوق متقابل زن و شوهر را چنان مهم دانسته که بى توجهى به آن گاهى باعث قبول نشدن نماز مى گردد . و قطع
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
چهار نكته در رابطه با #تنبيه كودك 👦
1⃣👈 تنبيه بى دليل #كودك جايز نيست.
2⃣👈در مواردى كه شرع اجازه تنبيه داده، همچون جلوگيرى از فساد مشروط بر اين است كه تنبيه موجب ديه 💰 نشود.
3⃣👈اگر #تنبيه كودك موجب #ديه شود واجب است #ديه را به او بدهند مگر اين كه گذشت كند.
4⃣👈ا گر غير از #ولىّ 🧔 طفل، كودك را بزند و موجب ديه شود، ولىّ طفل نمى تواند #ديه را به او ببخشد.
📗 #منابع:
۱. احکام روابط زن وشوهر ص ۱۶۹
۲. توضیح المسائل تبریزی م ۲۸۱۹ و ۲۸۲۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
منبرک فاطمی
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ❇️جلسه هفدهم (آیه 28 تا 30) ⭕️عوامل هلاکت جوامع ✅أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا
عوامل هلاکت جوامع (جلسه تفسیر ۱۷)👆
temp6841316436638699238content.pdf
2.54M
ره توشه ویژه انتخابات منتشر شد
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
محتــوای تبلیغــی
رمضان تا انتخابات
https://eitaa.com/fatemi5/2921
«شمع»
تفسیر جلسه هیجدهم👇
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
❇️جلسه هجدهم (آیه 31)
🌺عبادت کلیدی در رشد جامعه
📌قُلْ لِعِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خِلال اى پيامبر، به آن بندگان من كه ايمان آوردهاند بگو نماز را برپا دارند و بخشى از آنچه را كه روزى آنان كردهايم، در نهان و آشكار انفاق كنند، پيش از آنكه روزى فرارسد كه در آن نه دادوستدى هست و نه رفاقتى؛ اگر بگويى، مؤمنان راستين همان كنند كه تو فرمانشان مىدهى.
📌رفتارهای تبلیغی:
1. درباره نقش اساسی نماز در جامعه توضیح دهید. نقش مهم نماز جمععه را تاکید کنید.
2. به مسئله رزمایش همدلی و ضرورت مواسات و انفاق در ایام کرونا پرداخته و مردم را تشویق نمایید.
در تعقيب آيات گذشته كه از برنامه مشركان و كسانى كه كفران نعمتهاى الهى كردند و سرانجام به دار البوار كشيده شدند سخن مىگفت در آيات مورد بحث، سخن از برنامه بندگان راستين و نعمتهاى بى انتهاى او است كه بر مردم نازل شده.
❇️انسان در زندگى خويش 4 رابطه دارد:
الف) رابطه با خدا كه در نماز و دعا تبلور مىيابد.
ب) رابطه با مردم كه در مسائل اخلاقى، اجتماعى و اقتصادى، مثل انفاق تبلور مىيابد.
ج) رابطه با خويشتن كه در تزكيه و پاك نمودن نفس و معرفت آن تبلور مىيابد.
د) رابطه با طبيعت كه در استفادهى صحيح از آن و تفكّر در مورد آن تبلور مىيابد.
در اين آيه به دو قسم از اين پيوندها و ارتباطها، يعنى رابطهى انسان با خدا و با مردم اشاره شده است.
نماز مظهر ارتباط با خدا و انفاق مظهر ارتباط با خق است.
❇️دو عبادت کلیدی که در رشد جامعه و حفظ جامعه از گمراهی مؤثر است:
یک) اقامه نماز:
خواندن نماز با اقامه نماز متفاوت است.
اقامه نماز در جامعه باعث میشود که یاد خدا در جامعه همیشه وجود داشته باشد و یاد خدا بر تمام رفتارهای گوناگون انسانها تأثیرگذار است.
دو) فرهنگ انفاق:
دومین برنامه عبادی بسیار تأثیرگذار بر جامعه انفاق است.
نداشت چشم بصيرت كه گرد كرد و نخورد ببرد گوى سعادت كه صرف كرد و بداد
انفاق یعنی بخشندگی از تمام چیزهایی که خداوند متعال بهصورت حلال به انسان دادهاست.
تعبير «از آنچه خدا روزى داده» اشاره دارد كه انفاق بايد از مالهاى حلالى باشد كه خدا در اختيار بشر گذاشته است.
همچنین دو گونه میتوان انفاق کرد: آشکارا و پنهانی.
انفاق آشكار، سبب تربيت نسل وتشويق ديگران ورفع تهمت از خود است و انفاق پنهانى عامل رشد و اخلاص است.
اما باید توجه داشت که انفاق اگر آشكارا باشد سبب تشويق ديگران و الگويى براى نشان دادن برنامههاى اسلامى و بزرگداشتى براى شعائر دين محسوب مىشود.
مثلا در ایام کرونا، نشان دادن رزمایش همدلی، تاثیر زیادی در گفتمان سازی جامعه دارد. این کار، نشان دهنده زنده بودن جامعه است.
❇️انفاق انواعی دارد:
انفاق علمی: کمک کردن علمی به دیگران. آموزش کسانی که هزینه تحصیل ندارند.
انفاق مالی: هزینه کردن از بهترین اموال خود. (قرضالحسنه و وام دادن و کمک و صدقات)
انفاق آبرویی: حل مشکلات خانواده ها و خرج کردن از جایگاه و آبروی خود.
انفاق عاطفی: محبت یه فقیران و یتیمان.
انفاق سیاسی: کسانی که قدرت مدیریت ندارند میدان را به دیگران واگذار کند.
در این آیه خداوند تاکید میکند قبلاز روز قیامت این کار را بنماید چون روز قیامت نه معاملهای وجود دارد و نه دوستی بین کسی پس مسئله انفاق مسئلهای است که پشتوانه آخرت هم خواهد بود.
بسى به ديدهى حسرت ز پس نگاه كند كسى كه برگ قيامت ز پيش نفرستاد
در دنيا، مردم براى فرار از مجازات كردار خويش، گاهى از طريق معامله و گاهى از طريق دوستى وارد مىشوند؛ يعنى از پول و روابط براى گريز از چنگ قانون استفاده مىكنند.
اما در اين آيه اشاره شده كه در رستاخيز، معامله و دوستى باقى نمىماند تا مجرمان با سوء استفاده از آن بتوانند از مجازات بگريزند؛ كيفرهاى رستاخيز در حقيقت بازتاب اعمال خود انسان است و كسى نمىتواند از آثار اعمال خود فرار كند.
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋سه نکته در دعای روز #هیجدهم ماه مبارک
❇️اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ/
❇️«خدایا! در این روز از برکات سحرگاهان آگاهم کن و دلم را با پرتو انوار آن روشن ساز و همه اعضایم را به پیروی از آثار این روز وادار، به حق نورت ای روشنیبخش دلهای خداشناسان.»
← 1️⃣👈از برکات سحرگاهان آگاهم کن
🔻مسئلهی #استغفار در سحر كه حضرت صادق عليهالسلام در متن روايت مطرح كرده اند از مسائل بسيار مهم الهى است. استغفار هميشه مطلوب است، ولى در هنگام سحر مطلوبتر و قدر و اعتبارش بيشتر است.
🔺«الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ» (آل عمران، آیه 17)
🔺آنان كه صبركنندگان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاقكنندگان و استغفاركنندگان در سحرهايند.
🔻«وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» (ذاریات، آیه 18)
🔺و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش مى كردند.
🔻در مورد آيات نود و هفت و نود و هشت سوره يوسف، امام صادق عليهالسلام مى فرمايند:
«تأخير استغفار براى رسيدن سحر شب جمعه بود.»
🔺«قالُوا يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئِينَ* قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (یوسف، آیات 97 و 98)
گفتند: اى پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بى ترديد ما خطاكار بودهايم. گفت: براى شما از پروردگارم درخواست آمرزش خواهم كرد؛ زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.
💐هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یُمن دعای شب و ورد سحری بود
https://eitaa.com/fatemi5/2924