eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
987 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و ارادت سه نیروی توانمند مستقر یا هجرت یا.. جهت روستاهای گناباد لازم داریم . اگه کسی تمایل داشت اعلام بفرمایند @fatemi222
۹ شهریور ۱۴۰۱
منبرک فاطمی
مباحثی در باره حضرت رقیه👆 نتیجه ظلم و تحمل بلاها https://eitaa.com/fatemi222/1839 تربیت فرزند https
سلام ◾️مباحثی در باره حضرت رقیه: ➖نتیجه ظلم و تحمل بلاها https://eitaa.com/fatemi222/1839 ➖تربیت فرزند https://eitaa.com/fatemi222/4111 ➖روضه هاواشعار @fatemi8 احکام مرتبط طفل👇 @ahkam31
۱۰ شهریور ۱۴۰۱
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
⭕️«کريم» از ماده «کرُم» به معناي گرانبها و جمع آن «کرام» و «کُرَما» و مؤنثش «کريمة» است. «کرائم» به اموال گرانبها و برگزيده گويند و بر عفو و چشم‌پوشي نيز «کَرْم» اطلاق مي‌شود. 👌زماني که خداوند به توصيف شود، اين واژه اسم براي اجسان و نعمت‌هاي آشکار اوست و اگر انسان به آن وصف شود، اسم براي اخلاق و افعال پسنديده است؛ البته با اين شرط که از او ظهور و نمود کند. 👇
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
❇️برخي معتقدند کرم همانند حرّيت است با اين فرق که در خوبي‌ها و محاسنِ کوچک و بزرگ به کار مي‌رود؛ 👈اما کرم فقط مخصوص خوبي‌هاي است؛ مانند کسي که مالي را در جهت لشکر براي جهاد في سبيل الله انفاق کند. 👈 علت کرامت متقيان در اين فرموده الهي «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» اين است که کرم پسنديده است و باکرامت‌ترين کار آن است که براي خدا انجام شود و در آن الهي رعايت شده باشد؛ 👈 در نتيجه باکرامت‌ترين افراد انسان‌هايي‌اند که تقوايشان بيشتر باشد. همچنين هر چيزي که در جنس خود شريف باشد، به کريم توصيف مي‌شود.
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
❇️کریم بودن به این که از اینکه شخص نیازمند اظهار نیاز کند، فرد کریم یا از روی نشانه‌های موجود پی به نیاز طرف مقابل می‌برد و یا طبع کریمانه و او این نیاز را درک کرده و به یاری او می‌رود. 👈 البته کار در همین مقطع باقی نمی‌ماند. چون بسیاری از مردم متوجه نیاز نیازمندان می‌شوند، اما باید اقدام کرده و قبل از اینکه شخص عزت‌نفس خودش را زیر پا بگذارد به یاری او می‌رود. 👈 امام حسن علیه السلام این‌گونه به مردم نیازمند کمک می‌کردند که به کریم بودن شناخته شده‌اند. 👈چون عزت‌نفس مردم برای ایشان ارزش و جایگاه والایی داشت و به آن توجه می‌کردند؛ 👈بنابراین صبر نمی‌کردند تا فرد محتاج دهان باز کند و نیازش را بگوید، بلکه پیش از گفتن او به کمکش می‌رفتند و با نوعی برخورد بزرگوارانه و دوستانه نیازش را برطرف می‌کردند.
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
❇️چرا به امام حسن مجتبی(ع)،کریم اهل بیت می گویند؟ ✍ امام حسن مجتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار بودند 🔹و با خرابه ‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و 🔹در این حرکت جز خداوند را مدنظر نداشتند. 🔹 هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌ رفتند و آن‌ها را به دعوت می ‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند. 🔹امام حسن مجتبی (ع) توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال در راه خدا می ‌بخشید. 🔹مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و بسیار بزرگ و بی‌ نظیری ثبت کرده‌ اند. 🔹آن حضرت در طول عمر خود بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند. @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
✋داستان ✍در حديثي آمده كه امام حسن - عليه السلام- هيچ‏گاه سائلي را نكرد و در برابر درخواست او «نه» نگفت، و چون به آن حضرت عرض شد: چگونه است كه هيچ‏گاه سائلي را رد نمي‏كنيد؟ 👌 پاسخ داد: «اني لله سائل و فيه راغب و انا استحيي ان اكون سائلا و ارد سائلا و ان الله تعالي عودني عادة، عودني ان يفيض نعمه علي، و عودته ان افيض نعمه علي الناس، فاخشي ان قطعت العادة ان يمنعني المادة» ! 👌(من سائل درگاه خدا و راغب در پيشگاه اويم، و من شرم دارم كه درخواست كننده باشم و سائلي را رد كنم، و خداوند مرا به معتاد كرده، معتادم كرده كه نعمتهاي خود را بر من فرو ريزد، و من نيز در برابر او معتاد شده‏ام كه نعمتش را به مردم بدهم، و ترس آن را دارم كه اگر عادتم را ترك كنم اصل آن نعمت را از من دريغ دارد). 👈امام - عليه السلام- به دنبال اين گفتار اين دو را نيز انشا فرمود: «اذا ما اتاني سائل قلت مرحبا بمن فضله فرض علي معجل و من فضله فضل علي كل فاضل و افضل ايام الفتي حين يسئل» (هنگامي كه سائلي نزد من آيد بدو گويم: خوش آمدي اي كسي كه فضيلت او بر من فرضي است عاجل.و كسي كه فضيلت او برتر است بر هر فاضل، و بهترين روزهاي جوانمرد روزي است كه مورد سؤال قرار گيرد، و از او چيزي درخواست شود). @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
✍ابن كثير از علماي اهل سنت در البداية و النهاية روايت كرده كه امام - عليه السلام- 🔸 غلام سياهي را ديد كه گرده ناني پيش خود نهاده و خودش ‏اي از آن مي‏خورد و لقمه ديگري را به سگي كه آنجا بود مي‏دهد. 🔸امام - عليه السلام- كه آن منظره را ديد بدو فرمود: تو در اين كار چيست؟ 🔸پاسخ داد: «اني استحيي منه ان آكل و لا اطعمه» (من از او شرم دارم كه خود بخورم و به او نخورانم!) 🔸امام - عليه السلام- بدو فرمود: از جاي خود برنخيز تا من بيايم! سپس به نزد آن غلام رفت و او را با آن باغي كه در آن زندگي مي‏كرد از وي خريداري كرد، آنگاه آن غلام را آزاد كرده و آن باغ را نيز به او بخشيد! @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
✋انفاق همراه با راهنمایی و ارشاد ✍روزی عثمان در کنار مسجد نشسته بود، مرد فقیری از او مالی خواست. 🔹عثمان پنج درهم به وی داد. آن فقیر گفت: مرا نزد کسی کن که کمک بیش تری کند. 🔹عثمان به امام حسن و حسین(ع) اشاره کرد، وی پیش ایشان رفت و درخواست کمک نمود. 🔹 امام مجتبی(ع) فرمودند: درخواست کردن از دیگران نیست، مگر در سه مورد: 👈 دیه ای به گردن انسان باشد که از پرداخت آن عاجز است، 👈یا بدهی و دِینی کمرشکن داشته باشد که توان ادای آن را ندارد، 👈 و یا فقیر و درمانده گردد و دستش به جایی نرسد. 🔹 کدام یک از این موارد برای تو پیش آمده است؟ 🔹عرض کرد: اتفاقاً گرفتاری من یکی از همین سه چیز است. 👈آن گاه حضرت دینار به وی داد و به پیروی از آن حضرت، امام حسین(ع) چهل و نه دینار به وی عطا کردند. 🔹فقیر هنگام برگشت از کنار عثمان گذشت، عثمان گفت: چه کردی؟ 🔹 جواب داد: تو کمک کردی؛ ولی هیچ نپرسیدی پول را برای چه منظوری می خواهم؟ اما امام حسن(ع) در مورد مصرف پول از من سؤال کرد، آن گاه پنجاه دینار عطا فرمودند. عثمان گفت: این کانون و حکمت و سرچشمۀ نیکی و فضیلت هستند. نظیر آن ها را کی می توان یافت؟ @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
✋القاء اندیشه در قالب احسان ✍گاهی حضرت با انفاقش در جامعه یک ایده و فکری را ترویج می کردند. 🔹مثل اینکه بهتر است هدیه در مقام سخاوت، بهتر از اندازۀ خود هدیه باشد: 👈«قَالَ أَنَسٌ حَیتْ جَارِیةٌ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِی(ع) بِطَاقَةِ رَیحَانٍ، فَقَالَ لَهَا: أَنْتِ حرَّةٌ لِوَجهِ اللَّهِ، فَقُلْتُ لَهُ: فِی ذَلِک؟ فقَالَ: أَدَّبنَا اللَّهُ تَعَالَی، فَقَالَ : «وَ إِذا حُییتُمْ بِتَحِیةٍ فَحَیوا بِأَحْسَنَ مِنْها» وَ کانَ أَحْسَنَ مِنْهَا إِعْتَاقُهَا. وَ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِی(ع): 🌹إِنَّ السَّخَاءَ عَلَی الْعِبَادِ فَرِیضَةٌلِلَّهِ یقْرَأُ فِی کتَابٍ محْکمٍ وَعَدَ الْعبَادَ الْأَسْخِیاءَ جِنَانَهُوَ أَعَدَّ لِلْبخَلَاءِ نارَ جَهَنَّم 👈انس می گوید: کنیزی دسته گلی برای امام حسن(ع) هدیه آورد. 👈حضرت فرمودند: (در مقابل) شما را در راه خدا آزاد کردم، پس من اعتراض کردم و گفتم: به خاطر دسته گلی کنیز بخشیدی؟ 👈 امام فرمودند: خدای بلندمرتبه ما را این گونه تربیت کرده و فرموده است: هرگاه شما را تحیت و سلامی گفتند، شما به تحیت و سلامی بهتر یا مانند آن پاسخ دهید که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید. و احسن از دسته گل، آزادی کنیز است. امام در شعری فرمودند: 👈بذل و بخشش برای بندگان خدا امر لازمی است که در قرآن کریم خوانده می شود. خدا بهشت خود را به بندگان بخشنده وعده داده، و جهنم را برای افراد بخیل مقرر فرموده است. کسی که دست هایش برای بینوایان بخشنده نباشد، مسلمان [کامل] نخواهد بود.» @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
اما نکاتی در باره انفاق در قرآن 👇 سلام چرا به امام حسن مجتبی علیه السلام کریم اهلبیت گفته میشه؟ https://eitaa.com/fatemi222/6534 داستان‌هایی از کرامت امام مجتبی علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/6539 هفت اثر انفاق در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/6543 انفاق و دفع بلا در کتاب سه دقیقه در قیامت https://eitaa.com/fatemi222/6556 پاداش انفاق در دنیا https://eitaa.com/fatemi222/6557 اولویت بندی احسان https://eitaa.com/fatemi222/6559 قارون و قوس نزولی https://eitaa.com/fatemi222/6560 هفت روش انفاق https://eitaa.com/fatemi222/6563 مثلِ قارون https://eitaa.com/fatemi222/6561 اولویت‌بندی در احسان https://eitaa.com/fatemi222/6559 سه محبوب فاطمه https://eitaa.com/fatemi222/6558 پاداشِ دنیائیِ انفاق https://eitaa.com/fatemi222/6557 بررسی اعمال https://eitaa.com/fatemi222/6556 انفاق و دفع بلا در کتاب سه دقیقه در قیامت https://eitaa.com/fatemi222/6556 پاداش اخروی و فرجام نیک https://eitaa.com/fatemi222/6553 مقام معنوی ثروتمندان ؛ https://eitaa.com/fatemi222/6550 انفاق همراه با راهنمایی و ارشاد https://eitaa.com/fatemi222/6541 ده عامل شدن از نگاه قرآن کریم https://eitaa.com/fatemi222/5575 پرداخت https://eitaa.com/fatemi222/5529 پاداش دنیایی انفاق https://eitaa.com/fatemi222/5323 چهار ویژگی پرداخت صدقه https://eitaa.com/fatemi222/5150 -انفاق پنهانی وگذشت و بخشش امام سجاد (علیه السلام ) https://eitaa.com/fatemi222/393 عوامل افزایش رزق https://eitaa.com/fatemi222/4803 انفاق پنهانی: https://eitaa.com/fatemi222/4529 نکاتی در و https://eitaa.com/fatemi222/2844 معامله با خدا https://eitaa.com/fatemi222/1149
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
✋اثرات انفاق کردن در زندگی ⭕️هر عمل صالح و نیکویی که انسان انجام می دهد علاوه بر پاداش و اجر معنوی نزد خداوند متعال، دارای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز در جامعه است. ⭕️ خداوند برای تمامی اعمال صالح انسان پاداش تعیین نموده است چرا که این اعمال، در جامعه و در هدف خدمت به مردم انجام گرفته و نتایج مثبت و ارزنده ای را در جامعه خواهد داشت، به همان نحو که اعمال و رذایل اخلاقی تاثیر منفی و نامناسب را در افراد دارد. ⭕️یکی از این اعمال نیکو که دارای آثار و نتایج گوناگون و قابل بررسی در اجتماع انسان هاست، و بخشش دارایی ها و اموال مادی و غیر مادی افراد جهت تامین و رفع نیاز های فقرا و محرومان جامعه است. 👈انفاق از جمله اعمالی است که قران برای آن اثرات و نتایج شایسته ارزنده ای را ذکر نموده و انسان های توانمند را به انجام آن دعوت نموده است. انفاق دارای اثرات فراوانی در زمینه های معنوی، فردی و اجتماعی است. به برخی از این آثار توجه کنید: 👇👇
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
۱) تزکیه و طهارت نفس 🔹انفاق موجب پاک شدن از بسیاری از اخلاقی است؛ چنان‌که وجود این ویژگی برای زکات دادن، که خود گونه‌ای از انفاق به شمار می‌رود، 🔹تصریح شده است: «خُذ مِن اَمولِهِم صَدَقَةً و تُزَکّیهِم بِها وصَلِّ عَلَیهِم…»؛ 🔹همچنین مفسران مراد از«یَتَزَّکی» را در آیه ۱۸ سوره لیل پاک شدن انفاق کننده از گناهان و طهارت نفس او دانسته‌اند. 🔹 دنیا دوستی، مال دوستی و از جمله رذایلی است که با انفاق کردن از انسان دور می‌شود. @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
۲) آرامش روحی 👈پیامد دیگر انفاق، آرامش روحی انفاقگر در دنیا و آخرت است: 🌹 «اَلَّذینَ یُنفِقونَ اَمولَهُم فی سَبیلِ‌اللّهِ… لا خَوفٌ عَلَیهِم ولا هُم یَحزَنون» 🌹 «خوف» را نگرانی از آینده و «حزن» را ناراحتی و اندوه از گذشته معنا کرده‌اند. 🌹 به نظر شماری از مفسران مراد از «تَثبیتـًا مِن اَنفُسِهِم» 🌹 در آیه ۲۶۵ سوره بقره آرامشی است که پس از ﷼انفاق برای انفاق کننده و انفاق شونده و در پی آن برای حاصل می‌شود @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
۳) جبران و افزایش اموال 🔸خداوند کمبود مادی را که بر اثر انفاق در مال انفاق کننده پدید می‌آید، می‌کند: 🔹«و ما اَنفَقتُم مِن شَیء فَهُوَ یُخلِفُهُ» مفسران مراد از «یُخلِفُه» را در این آیه جبران اموال در دنیا یا ثواب و پاداش اخروی دانسته‌اند. 🔸آیه ۲۷۲ سوره بقره نیز همین‌گونه تفسیر شده است : «و ما تُنفِقوا مِن خَیر یُوَفَّ اِلَیکُم...» 🔸خداوند افزون بر جبران سرمایه انفاق شده، گاه ﷼چند برابر آن را به انفاق‌گر می‌دهد: 🔹«مَن ذَا الَّذی یُقرِضُ اللّهَ قَرضـًا حَسَنـًا فَیُضـعِفَهُ لَهُ اَضعافـًا کَثیرَةً واللّهُ یَقبِضُ و یَبصُـطُ» 🔸مراد از«واللّهُ یَقبِضُ و یَبصُـط» این است که قبض و بسط به دست خداست و او توانایی آن را دارد که در عوض آنچه از مال انفاق کننده کم می‌شود چند برابر آن را بدهد؛ چنان‌که آیه ۲۶۸ سوره بقره نیز به این مطلب اشاره دارد @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
بهلول گنابادی مورد فوق رو در مکه تجربه کرد بعدا داستانش رو پیدا میکنم 👆
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
۴)تقرب به خداوند ✍به تصریح آیات قرآنی ( خداوند انفاق‌گران را دوست دارد. 👈انفاق موجب قرب و نزدیکی انسان به خدا می‌شود: 🌹«ومِنَ الاَعرابِ مَن… و یَتَّخِذُ ما یُنفِقُ قُرُبـت عِندَ اللّهِ… اَلا اِنَّها قُربَةٌ لَهُم» مراد از در آیه، نزدیکی در رتبه و مقام شخص به خداوند است، هرچند برخی مفسران مراد از را طلب ثواب و پاداش الهی دانسته‌اند. 👈مقام و درجه مؤمنانی که در راه خدا انفاق می‌کنند با دیگران نیست: 👈«لاَیَستَوِی القـعِدونَ مِنَ المُؤمِنینَ غَیرُ اُولِی الضَّرَرِ والمُجـهِدونَ فی سَبیلِ اللّهِ بِاَمولِهِم...» 👈 ، بلکه مقام آنان برتر است: «فَضَّلَ اللّهُ المُجـهِدینَ بِاَمولِهِم… عَلَی القـعِدینَ دَرَجَة» 👈 قرآن مؤمنانی را که همراه با اعمالی مهم چون هجرت و جهاد به انفاق کردن اقدام کنند، دارای برتر از دیگران نزد خداوند برشمرده است: 🌹«اَلَّذینَ ءامَنوا و هاجَروا وجـهَدوا فی سَبیلِ اللّهِ بِاَمولِهِم و اَنفُسِهِم اَعظَمُ دَرَجَةً عِندَاللّه» @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱
✋مقام معنوی ثروتمندان ؛ 🔹 ثروتمندان مؤمن برابر 👇 ➖وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَىٰ إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ *37 سوره سبأ ♦️مالها و فرزندانتان، آن ]فضیلتی[ نیست که شما را به ما گرداند، مگر کسانی که ایمان آوردند و کار نیك و شایسته کردند؛ پس اینانند که بدانچه کردند، پاداشی دو چندان دارند و ایشان در کوشك های بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 72 سا ) 🔺 نزد امام باقر علیه السلام از شیعه سخن گفتیم. 🔺گویا وی آنچه را از ما درباره آنان شنید، خوش نمیداشت؛ فرمود: ای ابو محمّد! 🔺 هرگاه مؤمن ثروتمند و باشد و همواره از جانب او به اطرافیانش خیر برسد، خداوند پاداشِ انفاق نیکش را و مالها و فرزندانتان، آن « : برابر عطا میفرماید؛ که او، خود، در کتابش فرموده است.... و ایشان در کوشكهای بلند بهشت، ایمن و آسوده باشند 🔸ذَكَرْنَا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْأَغْنِيَاءِ مِنَ اَلشِّيعَةِ فَكَأَنَّهُ كَرِهَ مَا سَمِعَ مِنَّا فِيهِمْ، قَالَ: يَا بَا مُحَمَّدٍ إِذَا كَانَ اَلْمُؤْمِنُ غَنِيّاً رَحِيماً وَصُولاً لَهُ مَعْرُوفٌ إِلَى أَصْحَابِهِ، أَعْطَاهُ اَللَّهُ أَجْرَ مَا يُنْفِقُ فِي اَلْبِرِّ أَجْرَهُ مَرَّتَيْنِ ضِعْفَيْنِ، لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ : وَ مٰا أَمْوٰالُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنٰا زُلْفىٰ إِلاّٰ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صٰالِحاً فَأُولٰئِكَ لَهُمْ جَزٰاءُ اَلضِّعْفِ بِمٰا عَمِلُوا وَ هُمْ فِي اَلْغُرُفٰاتِ آمِنُونَ . 🔺ببینید امام باقر ع شدند از دست اینها که علیه مندان شیعه حرف می زدند. 🔺 مومن ثروتمند پیش خدا دو برابر از او پذیرفته می شود. البته فقراء با نیت و به این مقام معنوی ثروتمندان می رسند. نیت دست فقراء را باز کرده است. @fatemi222
۱۲ شهریور ۱۴۰۱