eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1461547793.pdf
462.1K
🔖فیش منبر 🔖 علیه السلام 💠از جوادالائمه بیاموزیم💠 ▪️عفو و گذشت ▪️ساده زیستی ▪️از عواملی که در تعامل ▪️برخورد با هنرمندان غیرمتعهد ▪️صبر و بردباری ▪️نیکی به والدین ▪️جود و احسان ▪️منشور بخشایش ▪️بخشش و هدیه ▪️خدمتگزاری و گره گشایی ▪️کمک به درماندگان ▪️آزادی بردگان ▪️پناه نیازمندان https://eitaa.com/fatemi222/7597
✋سلام همراهان گرامی" موضوع فردا امر به معروف و نهی از منکر هست؟ پاور و مطالب فاخر خود رو براموم بفرستید تا همه استفاده کنند؟ @fatemi222
👌شما در آخرالزمان برای انجام همه کارهای خوب، فرصت نداری. پس به واجبات بپرداز. انسان است و اولویتهایش. خیلیها جهنم میروند نه بخاطر معصیت، بخاطر خطا در تشخیص وظیفه اصلی از فرعی. مومن است و تکلیف مداریش. تشخیص بده در این لحظه (عجل الله تعالی فرجه) کدام کار را از بین همه کارهای خوب ، از من انتظار دارد؟ به این حدیث هم نگاه کن: 🍃تمام اعمال خوب و حتی جهاد، در مقایسه با و ، قطره ای است در مقایسه با دریا. راستی! برای امر به همه معروفها هم فرصت نداری! پس به بالاترین معروف امر کن.👇 🔴 امر کن به "امر به معروف" 🇮🇷 @Tebyangonabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎊امشب رضویون شادند همه 🌸دل در حرم رضا نهادند همه 🎊عیدى ولادت از رضا مى‏ گیرند 🌸خشنود ز مقدم جوادند همه 🎊 میـلاد امـام 💐جواد علیه السلام مبارک💐
✅❓برای امربه‌معروف چه شرایطی باید وجود داشته باشه تا واجب باشه ما این‌کار رو بکنیم؟ 1️⃣ معروف از واجبات و منکر از محرّمات (کارهای حرام) باشه. 2️⃣ کسی که امر یا نهی می‌کنه، بايد اول خودش خوب و بد و معروف و منكر رو بشناسه. 3️⃣ کسی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنه، احتمال تأثیر در شخص خلاف‌کار رو بده. 4️⃣ شخص خلاف‌کار قصد انجام منکر رو داشته باشه یا مشغول به انجام اون باشه. 5️⃣ شخص خلاف‌کار برای ارتکاب منکر یا ترک واجب، عذری نداشته باشه. 6️⃣ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای کسی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنه، سختی فوق‌العاده­‌ای که معمولاً تحمّل نمی­‌شه (حَرَج) یا ضرر جانی یا آبرویی و یا مالی به مقدار قابل‌توجّه نداشته باشه. ⭕️ نکته: در احتمال تأثیر، حتی اگه احتمال کم هم باشه، بازم باید تذکر بدیم؛ مثلاً بیست یا ده درصد و یا حتی کمتر، در حد یک درصد؛ زود تأثیر کنه یا دیر، کامل تأثیر بذاره یا ناقص هم فرقی نداره و باید تذکر بدیم. 🔺@fatemi222
📚 احکام امر به معروف و نهی از منکر بخش سوم 💠 مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر ١. امر و نهی قلبی. ✅ مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار كراهت قلبی است؛ يعنی مكلف بايد تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منكر و ترک معروف، آشكار سازد. ٢. امر و نهی زبانی. ✅ مكلف بايد تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امر و نهی کند. در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنانکه اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند. ٣. امر و نهی عملی. ✅ امر و نهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه اين است كه مكلف بايد با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منكر و ترك معروف باز دارد. توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امر و نهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد. 🔶 ملاحظه: هنگام امر و نهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود؛ یعنی تا زمانی که مرتبۀ اول مؤثر است، به کار بردن مراتب بعدی جایز نیست به عنوان مثال امر و نهی زبانی، مراتب دارد؛ در صورتی که در سخن نرم، احتمال اثر باشد، جایز نیست که آمر و ناهی با سخن تند و خشن، امر به معروف و نهی از منکر کند. امر_به_معروف @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋آیا امر به معروف و نهی از منکر دخالت در کار دیگران نیست؟♨️ 💯 برای پاسخ به این سوال به بیان خاطره ای از مایکل کوک نویسنده آمریکایی می پردازیم 🔆 مایکل کوک نویسنده آمریکایی مشهوری است که با ژرف‌نگری خاص خود و حدود دوازده سال تحقیق مداوم و بررسی و مطالعه 1700 کتاب و مقاله که بیش از سه چهارم آن کتاب‌های اسلامی است موفق به نوشتن جامع‌ترین کتابی شد که تا کنون در باره امر به معروف و نهی از منکر نوشته شده است. 🍀مایکل کوک آمریکایی انگیزه نگارش این کتاب را اینگونه بیان می کند 🔷 حادثه از این قرار بود: کوک در یکى از روزهاى ماه سپتامبر 1988 در روزنامه اى مى خواند که در ایستگاه قطار شهرى شیکاگو زنى مورد تجاوز قرار مى گیرد; در حالى که آن زن از مردم کمک مى خواهد, همه عابران بى توجه از کنار این صحنه رد مى شوند. از میان ناظران تنها یک نفر براى دستگیرى مجرم با پلیس همکارى مى کند. آنچه در این حادثه مهم است, نه اصل تجاوز, بلکه عکس العمل رهگذران است. 🔆 نویسنده کتاب, پس از خواندن این خبر مى اندیشد: (ما به نوعى وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهاى ناپسند به همنوعان خود بازداریم), اما به این نتیجه مى رسد که در دنیاى غرب, نامى براى این وظیفه وجود ندارد ✅ ضمن آنکه فرهنگ غرب به تدوین کلى مواردى که باید آن را به کار برد و شرایطى که مى توان این وظیفه را ترک کرد، نپرداخته است. مؤلف اعتراف مى کند: خود در این مورد چیزى نمى دانسته تا اینکه در جریان پژوهش هاى اسلامى خود, از آن آگاه شده, دریافته است اسلام نام و تعالیمى ویژه براى چنین وظیفه اى دارد. این حادثه جرقه اى بود براى اینکه وى این فریضه را موضوع تحقیق و تک نگارى معروف خود قرار دهد. 💫بله امر به معروف و نهی از منکر نوعی دخالت در کار دیگران هست اما با هدف اصلاح فرد و جامعه و اینکه کسی که تذکر میدهد نسبت به شما دلسوز است و شما را دوست دارد اما دخالت مضموم و ناپسند به معنی ورود در کار دیگران است بدون اصلاح است. 🕋 شاخصه:جهاد و ایثار @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم) ١. علم به معروف و منکر. 💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند. اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود. ٢. احتمال تأثیر. 💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. 🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. ٣. اصرار بر گناه. 💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را به‌جا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست. ٤. نداشتن مفسده. 💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسده‌ای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست. البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود. ⁉️ نكته: امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد. امر_به_معروف @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋شيوه هاي عملي امر به معروف و نهي از منكر ✅هدف عمده و اساسي در امر به معروف و نهي از منكر محقق شدن معروف و زدوده شدن منكر است. براي نيل به اين هدف به نظر مي رسد كه بايد به دنبال بهترين و مؤثرترين راهكارها و شيوه هاي عملي بوده باشيم كه در اين راستا موارد زير پيشنهاد مي گردد: 1️⃣👈 شيوه عملي: اولين و مؤثرترين شيوه در امر به معروف و نهي از منكر تبليغ عملي است. يكي از مهمترين عوامل موفقيت پيامبر اكرم(ص) و ائمه(ع) در ترويج و گسترش مكتب، توجه به اين شيوه بوده است. پيامبر اكرم(ص) در اغلب كارها از قبيل كندن خندق، ساختن مسجد و برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي و .... قبل از اينكه ديگران را تشويق به اين كار كند خود پيشقدم مي شد، همچنانكه امامان معصوم(ع) به اين طريق عمل مي كردند. 2️⃣ 👈احترام به شخصيت افراد: دومين اصلي كه در تأثير امر به معروف و نهي از منكر در خور توجه است، احترام به شخصيت افراد مي باشد. مرتكبان منكر تا وقتي كه متجاهر به گناه نشده اند، و به طور آشكار خود را نيالوده اند محترمند و نبايد به هتك حرمت آنها پرداخت. 3️⃣👈 ارشاد تدريجي: معمولا ما انتظار داريم كساني كه در گرداب منكرات غوطه ور شده اند يك دفعه آنها را از گرداب در آوريم و يك مسلمان ايده آل بسازيم؛ در حالي‌كه تربيت امري تدريجي است و فضايل و رذايل هيچ‌كدام يك مرتبه در جان انسان‌ها به وجود نمي آيند. در حقيقت مي توان گفت كه از علل نزول تدريجي قرآن توجه به اين نكته مهم است، چرا كه قرآن كتاب تربيتي است و براي هدايت انسان‌ها به سوي كمال مطلوب نازل شده است. 4️⃣ 👈نرمخويي و محبت: از شيوه هاي مهم و مؤثر در امر به معروف و نهي از منكر، نرمخويي و محبت است؛ خصلتي كه موفقيت پيامبر(ص) بنا به تصريح قرآن كريم مرهون آن بوده است. 5️⃣ 👈تشويق به ارزش‌ها: يكي از امتيازات مكاتب الهي تشويق به خوبي‌ها و ارزش‌هاست. پيامبر مكرم اسلام(ص) از عامل تشويق در جهت پيشبرد اهداف استفاده‌هاي زيادي مي‌كرد. براي كساني كه دو ركعت نماز براي خدا مي‌خواندند جايزه تعيين مي كرد.‌ پست‌هاي حساس سياسي، فرهنگي و نظامي را به افراد لايقي مي سپرد و به اين ترتيب، امت را به نيكي و پاكي دعوت مي فرمود. براي نمونه اسامه بن زيد هجده ساله را به عنوان فرمانده لشكر منصوب فرمود و.... 6️⃣👈 ايجاد فضاي امر و نهي: شكي در اين مسئله نيست كه محيط هر چند نقش زيربنايي ندارد ولي در پرورش فضايل و رذايل نقش اساسي دارد. رسالت انبيا نيز مبتني بر اين اصل بود كه محيط را به گونه‌اي آماده سازند تا خود مردم عدالت را بر پادارند:"ليقوم الناس بالقسط".‌ 7️⃣ 👈برخورد عملي با مرتكبان منكر: به طور كلي اگر در كنار شيوه هاي گذشته اين شيوه را مد نظر نداشته باشيم بدون شك امر به معروف و نهي از منكر بي نتيجه خواهد ماند. که البته این مرحله بعد از آن هست که با انجام اعمال بالا شخص مقابل به شدت لجبازی کند که این هم مراحلی دارد که از محروم کردن شخص از خواسته هایش که در دست ماست به خاطر عملش تا نهایتا معرفی او به نیروی انتظامی و امثال آن 8️⃣👈 تذکر خصوصی: در بعضی مواقع تذکر دوستانه و خصوصی موثرتر از افشاگری در ملاء عام و درحضور دیگران است، این گونه تذکر، عامل جلب اعتماد و ایجاد روحیه اطمینان وخوش بینی درتذکر دهنده است.حفظ شخصیت و موقعیت افراد و آبروداری به تاثیرسخن بیشتر کمک می کند و اگر مخاطب ما احساس کند که با امر به معروف و نهی از منکر ما، رسوای عام می گردد، هم متنفر خواهد شد و هم این چنین امر به معروفی اثر نخواهد بخشید. 🌹@fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋پای_درس_اهلبیت حضرت علی می فرمایند: 💫«وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ.»💫 🔹تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور. (نهج البلاغه حکمت ٣٧٤) 🔹مسئله و چقدر رو می کند... 🤔یک چنین را چه کسی از دست می دهد؟! ✅تنها کسانی در پی این امر هستند که دغدغه دارند. @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ امام حسین(ع): 🔷 امر به معروف و نهى از منكر، آن است كه: كافران را به اسلام دعوت كنى؛ حقوق ستمديدگان را بازستانى؛ با ستمگر به مخالفت برخيزى؛ غنيمت ها و بيت المال را عادلانه بين اهلش قسمت كنى؛ زكات را از آنجا كه بايد، بگيرى و در آنجا كه بايد، مصرف كنى. 🔹إنَّ الْأمْرَ بِالْمَعْروفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ: دُعَاء إلَى الاْءسْلامِ مَعَ رَدِّ الْمَظالِمِ وَ مُخَالِفَةِ الظالِمِ وَ قِسْمَة الفَيءِ وَ الْغَنائِمِ وَ أخْذ الصّدَقاتِ مِنْ مَواضِعِهَا وَ وَضْعَها في حَقَّها. 🔸تحف العقول، صفحه ۲۷۰ @fatemi222
🔹پهلوی بدون روتوش 🔹از حکومت پهلوی چه میدانید؟ https://eitaa.com/Tebyangonabad2/1534 لطفا منتشر نمایید
💠 ویژه‌نامه منتشر شد 📤مقالات مناسبتی 📤سخنرانی مناسبتی 📥احادیث مناسبتی 📥اشعار مناسبتی 📥پیامک مناسبتی 📤استیکر مناسبتی 📤نرم افزار مناسبتی 🌐 دریافت ویژه‌نامه: https://www.balagh.ir/content/20550 🆔 @fatemi222
حکومت دینی؛از انقلاب اسلامی تا انقلاب جهانی مهدوی [به مناسبت ایام الله دهه فجر ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ ☑️مقدمه همۀ افراد، بر اساس فطرت ذاتی خود، به امید آن روزی هستند که جهان در پرتو هدایت‌های انسانی شایسته و با تایید و عنایت پروردگار هستی، از بیداد و تباهی رهایی یافته، از نابسامانی‌ها، ناامنی‌ها و تیره روزی‌ها خلاص شود و سرانجام به صلح و صلاح برسند. اگر اعتراض ها و نارضایتی ها پیش میاد یکی از عوامل به همین نکته بر میگردد چرا که یکی از فطریات ،حکومت عدالت گستر است. 🔷قرآن و حکومت دینی «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون؛  و همانا در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایستۀ من، به ارث خواهند برد.» در این آیه، وراثت صالحان بر روی زمین، اشاره شده است. در روایاتی چند نیز این رویداد مهم، در عصر ظهور حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) دانسته شده است. مراد از وراثت زمین، این است که سلطنت بر منافع، از دیگران به صالحان منتقل شود و برکات زندگی در زمین ویژۀ ایشان شود. در تفسیر آیه شریفه از امام باقر (علیه‌السّلام) نقل شده است که فرمود: این بندگان شایسته، همانا آل محمد هستند که خداوند سبحانه و تعالی، مهدی آنان را پس از کوشش ایشان مبعوث می‌کند. پس ایشان را عزت داده، دشمنانشان را ذلیل خواهد کرد. (هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم فیعزهم و یذل عدوهم). برخی مفسران در ذیل این آیه تذکر دادند که ؛«روشن است مفهوم این روایت، انحصار نیست؛ بلکه بیان یک مصداق عالی و آشکار است و این تفسیرها، هرگز عمومیت مفهوم آیه را محدود نمی‌کند. بنابراین در هر زمان و در هرجا بندگان صالح خدا قیام کنند، پیروز و موفق خواهند بود و سرانجام وارث زمین و حکومت آن خواهند شد»(۱) ➖در اسلام خداوند منشا تمامی قدرت‌ها است: «انّ القوة لله جمیعاً؛ به درستی که قدرت، همه برای خداوند است». هیچ قدرتی جز به مشیت الهی و جز از جانب اوپدید نمی‌آید: «لا قوّة الّا باللّه؛  هیچ قدرتی نیست مگر از خداوند». اسلام هیچ قدرت فی‌نفسه و بالذات دیگری را جز قدرت خداوند درعالم به رسمیت نمی‌شناسد. ➖يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ در آیه اول سوره جمعه خداوند به عنوان پادشاه عزیز و حکیم عالم معرفی شده و دایره حکم فرمانی خداوند آسمانها و زمین بیان شده است. نکته جالب اینکه طبق بیان این آیه پادشاهى و فرمانروايى خداوند، همراه با قداست و قدرت و حكمت است. با توجه به این جهت، سه ویژگی،قدوس، عزیز و حکیم به عنوان ویژگی های حاکم از این آیه شریفه می توان استفاده کرد. برخی اندیشمندان و علما اسلامی با اشاره به شرط «قدسیت» عنوان کرده اند که سلب قداست از آن حکومت نامشروع میگردد ، «طاغوت» تلقی می‌شود، و سرپیچی از آن به هر طریق ممکن واجب است: «ان اعبدُوا الله واجتنبوا الطّاغوت؛  خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید. ➖«اطیعوا اللّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم؛  خدا را اطاعت کنید، و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)و اولیای امر خود را (نیز) اطاعت کنید». در این آیه به اطاعت از خداوند و پیامبر و اولوالامر دستور داده شده. امام‌ خمینی معتقد است وجوب اطاعت پیامبر و اولوا الامر به ‌خاطر امر خداوند است زیرا خداوند سلطنت و حکومت را برای پیامبر و ائمه قرار داده‌ است و وجوب اطاعت آنها به‌خاطر دستور خداوند است. علامه طباطبایی می نویسد: «بر اساس این آیه، اطاعت از پیامبر صلی الله علیه وآله، در مورد دستوراتی که برای اداره جامعه اسلامی و از موضع ولایت و حکومت صادر می کند، لازم است»(۲) 🔻در ادامه حکومت دینی و حاکمان مقدس را در چند عنوان دنبال میکنیم؛🔺 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
☑️راز حکومت دینی گاهی گفته می‌شود حکومت و سیاست انسان را آلوده میکند و درست نیست که افراد مقدس دنبال حکومت باشند. یا گفته می شود؛ دنیا از نظر الهی اصالت ندارد پس حکومت دنیایی نیز اصالت ندارد اما راز تاکید بر حکومت دینی صالحان در چیست؟ انبیا آمده‌اند برای این‌که این قدرت‌ها را بشکنند، این قدرت‌های شیطانی را سرکوب کنند و نبی اکرم هم آمده بودند و آمدند برای این‌که این قدرت‌ها را بشکنند. این یکی از کارهایی است که انبیا دارند، نه این‌که فقط این است. کار مهم انبیا این است که مردم را برسانند به آن نقطه کمال و سایر کارها وسیله است. غایت، کمال مطلق است ... این‌طور نیست که انبیا برای دنیا آمده باشند. دنیا یک وسیله‌ای است برای کمال؛ چنان‌که اهل دنیا هم این وسیله را به ضد کمال استعمال می‌کنند ... آن‌که برای قدرت‌طلبی و شیطنت فعالیت می‌کند با آن‌که برای خدا فعالیت می‌کند، ذاتاً این دو تا با هم فرق دارند و کارهایشان ذاتاً فرق دارد. انبیا برای ثروت و قدرت و دنیا و رسیدن به دنیا و رسیدن به حکومت ابداً یک قدم برنداشتند. و اگر کسی گمان کند که انبیا یا اولیای بزرگ قدمی برای مَسند برداشتند، این نمی‌شناسد آنها را؛ این انبیا را نشناخته ...».(۳) ☑️حاکمان مقدس تاریخ وقتی سوال از حکومت دینی است که آیا حکومت دینی درست است یا نه یکی از انواع پاسخ ها این میتواند باشد که «ادلّ دلیل علی امکان شیء وقوعه» راحت ترین دلیل برای امکان و جواز چیزی واقع شدن است به این معنی که پیامبرانش برای حکومت اقدام کرده اند و این نشان دهنده این حقیقت است چنین رسالتی در تکالیف پیامبران وجود داشته که تا حد امکان و به مقداری که شرایط اجتماعی اجازه داده برای این امر قدم برداشته اند. دقیقا روشن نیست که چه تعداد از پیامبران الهی حکومت تشکیل دادند، چون تاریخ همه انبیا روشن نیست. امابعضى از مفسران احتمال داده‏اند كه داود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون، اين شش نفر، از پيامبرانى بودند كه علاوه بر مقام نبوت و رسالت داراى حكومت و زمامدارى بودند، همچنین پیامبر اسلام (ص) نیز حکومت تشکیل داد. اما پیامبری که حکومت کردن او از مسلمات و یقینیات تاریخی است حضرت سلیمان(ع) است. حضرت سلیمان بن داود یکی از پیامبران بنی اسرائیل بود. خداوند او را در فلسطین مبعوث کرد و به او سلطنت و حکومت داد. و قلمرو حكومتش منطقه شام و بيت المقدس و احتمالا بعضى نواحى اطراف بود.  و آیاتی از قرآن کریم به این حقیقت صراحت دارد که از آن جمله است؛ ➖ وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمانَ وَ أَلْقَيْنا عَلى‏ كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنابَ قالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَ هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِي إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ، ما سليمان را آزموديم، و بر كرسى او جسدى افكنديم، سپس او به درگاه خداوند انابه كرد. گفت: پروردگارا مرا ببخش، و حكومتى به من عطا كن كه بعد از من سزاوار هيچكس نباشد، كه تو بسيار بخشنده‏اى. - ما باد را مسخر او ساختيم تا مطابق فرمانش به نرمى حركت كند، و به هر جا او مى‏خواهد برود. طبق آیه فوق ،او از خداوند خواست که حشمت و جاه و جلالی به او بدهد که تا آن زمان به کسی نداده باشد. خداوند هم دعای او را مستجاب کرد و نعمات و موهبات زیادی به او داد. باد را مسخر او کرده بود که به فرمانش، حرکت می کرد. جن و گروهی از شیاطین جزو کارگران او و تحت اختیارش بودند. علم منطق الطیر داشت که زبان همه حیوانات را می فهمید. پرندگان همه زیر فرمان او بودند. در همین زمینه، می توان به ماجرای گفتگوی هدهد با وی و ماجرای دیدار حضرت سلیمان (ع)با بلقیس اشاره کرد. امام رضا(ع)در مورد حضرت یوسف(ع)فرمود أَنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ نَبِيّاً وَ رَسُولاً فَلَمَّا دَفَعَتْهُ اَلضَّرُورَةُ إِلَى تَوَلِّي خَزَائِنِ اَلْعَزِيزِ قٰالَ اِجْعَلْنِي عَلىٰ خَزٰائِنِ اَلْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ  وَ دَفَعَتْنِي اَلضَّرُورَةُ إِلَى قَبُولِ ذَلِكَ عَلَى إِكْرَاهٍ یوسف يوسف(ع)رسول و پيغمبر بود چون ضرورت او را واداشت بمتولى شدن خزينه‌هاى عزيز مصر بعزيز گفت اجعلنى« خَزٰائِنِ‌ اَلْأَرْضِ‌ إِنِّي حَفِيظٌ‍‌ عَلِيمٌ‌  » (۴) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
☑️تشکیل حکومت توسط پیامبر بر این باور هستیم که  پیامبر اکرم (ص) به عنوان یک امر الاهی در مدینه حکومت تأسیس کردند. البته چنانچه پیش از اشاره شد اهداف انبیا، اهداف دنیایی نبود. پیغمبر از تشکیل حکومت دنبال قدرت، جاه‌طلبی و ثروت نبود؛ بلکه آن حضرت دنبال ساختن آدم‌ها و ارتقای معنوی آنها بود و حکومت دینی، این‌گونه است. پیامبر در همان سال ورود ، به مدینه حکومت تشکیل دادند ودُستورُ المَدینة تدوین کردند؛با توجه به وضعیت جامعه ساده اسلام آن روز با همه گروه‌های مدینه تدوین کردند که از چارچوب یک قانون اساسی برخوردار است. بخشی از آن درباره روابط مسلمانان با یکدیگر و بخشی دیگر درباره روابط مسلمانان و یهودیان است ☑️حکومت امیرالمومنین نگاه اميرالمؤمنين (ع)به حكومت، نگاهی الهی است; نگاهی كه با نگاه دنيا مدارانه و قدرت محورانه به حكومت تفاوت اساسی دارد هدف و غايت حكومت در انديشه علوي، اعلای كلمه حق و اعتلای همه جانبه مردمان است اصول مهم چنين حكومت و سياستی به شرح زير صداقت ،عدالت ، قانون مندی می‌باشد فریب در این حکومت جایی نداشت «لولا التقی لكنت ادهی العرب; اگر تقوای الهی [مانعم] نبود از همه اعراب، زيرك‌تر [و سياست مدارتر] بودم.‌» و يا در حديثی ديگر می‌فرمايد: «يا ايها الناس لولا كراهية الغدر، كنت من ادهی الناس » ای مردم، اگر زشتی نيرنگ نبود، من از همه مردم زيرك‌تر بودم.‌» داستانهای شگفت انگیزی از حکومت علوی نقل شده است که دو مورد را نقل میکنیم؛ 💠داستان هنگامی که امام علی‌(ع)زمام امور خلافت را در دست داشت و اموال بسیاری از بیت المال در اختیار آن حضرت بود، روزی برادرش عقیل به محضرش آمد و عرض کرد: «مقروض هستم و از ادای آن عاجز می‌باشم، قرض مرا ادا کن.» حضرت علی‌(ع) فرمود: «قرض تو چه اندازه است؟» عقیل گفت: «صد هزار درهم.» علی‌علیه‌السلام فرمود: «سوگند به خدا! آنقدر ندارم که بتوانم قرض تو را ادا کنم، صبر کن تا جیرۀ شخص من برسد، تا آخرین حد توان به تو کمک می‌کنم... .» عقیل گفت: «بیت المال در اختیار تو است، آیا با این حال، مرا به جیره خود وعده می‌دهی؟ مگر جیرۀ تو چه اندازه است؟ اگر همه آن را هم به من بدهی، دردی را دوا نمی‌کند.» علی‌(ع)به او فرمود: «ای برادر! هر کدام از من و تو نسبت به بیت المال به منزله یک نفر هستیم.» در این هنگام امام‌(ع) با برادرش در طبقه بالای دار الامارۀ که مشرف به بازار کوفه بود، گفتگو می‌کردند، که فرمود: «اگر گفتار من تو را قانع نمی‌کند، به کنار این صندوقها که در بازار پیدا است و پولهای تاجران در میانشان است برو، و آنها را بشکن و از پول آنها بردار.» عقیل عرض کرد: «ای امیرمؤمنان! آیا به من امر می‌کنی که صندوقهای عده‌ای را که به خدا توکل نموده و مقداری پول اندوخته‌اند بشکنم؟» امام فرمود: «آیا تو به من دستور می‌دهی که دَرِ بیت المال را که از آنِ مسلمانان است بگشایم، با اینکه به خدا توکّل نموده و آن را بسته‌اند؟ و اگر می‌خواهی، شمشیرت را بردار، من نیز شمشیرم را برمی‌دارم و با هم به شهر «حیره» می‌رویم؛ در آنجا، بازرگانان ثروتمند زیادی هستند، به خانۀ یکی از آنها یورش می‌بریم و مالش را غارت می‌کنیم.» عقیل عرض کرد: «آیا دزدی کنم؟» علی‌علیه‌السلام فرمود: «اگر از مال یک نفر دزدی کنی، بهتر از آن است که از اموال همۀ مسلمانان دزدی کنی؛ چرا که بیت المال، برای همۀ مسلمین است... .»(۵) ➖بخشی از این قضیه در کلام حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه انعکاس یافته؛ بخدا سوگند (برادرم) عقیل را در شدت فقر و پریشانى دیدم که مقدار یکمن گندم (از بیت المال) شما را از من تقاضا میکرد و اطفالش را با موی هاى ژولیده و کثیف دیدم که صورتشان خاک آلود و تیره و گوئى با نیل سیاه شده بود و (عقیل ضمن نشان دادن آنها بمن) خواهش خود را تأکید میکرد و تقاضایش را تکرار مینمود و من هم بسخنانش گوش میدادم و (او نیز) گمان میکرد دینم را بدو فروخته و از او پیروى نموده و روش خود را رها کرده‏ ام! فاحمیت له حدیدة ثم ادنیتها من جسمه لیعتبر بها!... پس قطعه آهنى را (در آتش) سرخ کرده و نزدیک تنش بردم که عبرت گیرد!از درد آن مانند بیمار شیون و فریاد زد و نزدیک بود که از حرارت آن بسوزد (چون او را چنین دیدم) گفتم اى عقیل مادران در عزایت گریه کنند آیا تو از پاره آهنى که انسانى آنرا براى بازیچه و شوخى گداخته است ناله میکنى ولى مرا بسوى آتشى که خداوند جبار آنرا براى خشم و غضبش افروخته است میکشانى؟آیا تو از این درد کوچک مینالى و من از آتش جهنم ننالم؟ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅@fatemi222
💠داستان در زمان خلافت علی (ع)در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از چندی در نزدیک مرد مسیحی پیدا شد. علی او را به محضر قاضی برد و اقامه دعوی کرد که: «این زره از آن من است، نه آن را فروخته ام و نه به کسی بخشیده ام و اکنون آن را در نزد این مرد یافته ام.» قاضی به مسیحی گفت: «خلیفه ادعای خود را اظهار کرد، تو چه می گویی؟» او گفت: «این زره مال خود من است، و در عین حال گفته مقام خلافت را تکذیب نمی کنم (ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد) .» قاضی رو کرد به علی و گفت: «تو مدعی هستی و این شخص منکر است، علیهذا بر تو است که شاهد بر مدعای خود بیاوری.» علی خندید و فرمود: «قاضی راست می گوید، اکنون می بایست که من شاهد بیاورم، ولی من شاهد ندارم.» قاضی روی این اصل که مدعی شاهد ندارد، به نفع مسیحی حکم کرد و او هم زره را برداشت و روان شد. ولی مرد مسیحی که خود بهتر می دانست که زره مال کیست، پس از آنکه چند گامی پیمود وجدانش مرتعش شد و برگشت، گفت: «این طرز حکومت و رفتار از نوع رفتارهای بشر عادی نیست، از نوع حکومت انبیاست» و اقرار کرد که زره از علی است. طولی نکشید او را دیدند مسلمان شده و با شوق و ایمان در زیر پرچم علی در جنگ نهروان می جنگد.(۶) 🔺این نکته را متذکر میشویم در هر دورانی اگر فرصتی فراهم آمده و حکومتی توسط افراد مقدس با ایمان حتی حکومت حضرت سلیمان(ع) یا علی(ع) تشکیل یافته است اما هیچ کدام نتوانسته اهداف عالی را در حد کمال بر آورده کند .و وعده الهی بر آن است که حکومت دینی الهی در حد کمالش توسط حضرت مهدی انجام شود.🔺 خوب است به برخی ویژگی های حکومت آن حضرت اشاره کنیم؛ 🔷گسترش عدالت برقراری عدالت در سرتاسر عالم و ریشه کن کردن بیداد و تبعیض و بی عدالتی از اهداف اصلی حکومت حضرت مهدی(عج) است. به این دست آورد مهم، در اغلب روایت هایی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده، تصریح شده است و حتی در این روایات بر دعوت به توحید و مبارزه با شرک و کفر به اندازه ایجاد عدالت و اجرای آن تأکید نشده است. چنانچه شیعه و سنی حدیث از پیامبر نقل کرده اند که؛«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» خداوند به دست آن حضرت عدالت را در دنیا پر خواهد کرد همانگونه که با ظلم پر شده بود. در سخنی از امام رضا علیه السلام آمده است: خداوند متعال به دست حضرت مهدی(عج) زمین را از هر ستمی پاک می کند و احدی جرأت ستم کردن به دیگری را پیدا نخواهد کرد. 🔷رفاه و آسایش یکی از دست آوردهای حکومت امام زمان(عج) رفاه و آسایش عمومی است. این امر زمینه رشد و تعالی معنوی و فکری افراد را فراهم خواهد ساخت. پیامبر اکرم(ص) در اشاره به این امر می فرماید:تُنَعَّمُ أُمَّتِي فِيهَا نِعْمَةً لَمْ يَتَنَعَّمُوا مِثْلَهَا قَطُّ، يُرْسِلُ اَللَّهُ اَلسَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَاراً، فَلاَ تَدَّخِرُ اَلْأَرْضُ شَيْئاً مِنَ اَلنَّبَاتِ وَ اَلْمَأْكَلِ» «وقتی در امت من مهدی علیه السلام قیام کند... در زمان او مردم به نعمت هایی دست می یابند که در هیچ زمانی به آنها دست نیافته اند. آسمان باران خود را بر آنها فرو می فرستد و زمین برکاتش را از روییدنی ها و خوردنی ها دریغ نمیکند». 🔷نشر فضایل بااحیای احکام اسلام حضرت شیوه درست بهره برداری از احکام را به مردم می آموزند و آن بخش از کتاب و سنت را که متروک و منزوی شده زنده می کنند. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «خداوند اسلام را پس از خوار شدن بدو عزّت خواهد بخشید و پس از متروک ماندن احکام آن دوباره آن را زنده می کند و هرگونه بدعتی را به دست مهدی(عج) از بین خواهد برد و گمراهی را نابود و سنت های اصیل را زنده خواهد ساخت». فضایل اخلاقی چنان گسترده میشود که حضرت علی(ع) می فرماید وقتی قائم آل محمد(ص) قیام کنند کینه و عداوت از دل انسان ها پاک خواهد شد و آنها چون برادران صمیمی با کمال آرامش و امنیت و صفا و صمیمیت در کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد... 🔹تحقق آرزوهای بشر سالها است که بشر در آرزوی تحقق عدالت جهانی، امنیّت فراگیر، آزادی واقعی و...به سر می برد، و هنوز که هنوز است آرزوی های بشر به صورت کامل و تمام بحقیقت نپیوسته و جامه عمل به خود نپوشیده است، تنها دورانی که اصلی ترین و اصولی ترین آرزوهای بشر تحقق عینی خواهد یافت دوران ظهور مهدی موعوداست، چنانکه مولا علی(ع) فرمود: «و اراکم ما کنتم تأملون، در دوران مهدی که نشان می دهد آنچه را آرزو داشتید(و به آرزوهای خود خواهید رسید). مخور اندوه و غم ،سرها به سامان می رسد با یک جهان شور و شعف آن جان جانان می رسد ویرانگر کاخ ستم با جیش ایمان می رسد احیاگر دین خدا حامی قرآن می رسد چشم انتظاران را بگو یوسف ز کنعان می رسد ای دل شب هجران ما آخر به پایان می رسد 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
🔷انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور اگر چه در حکومتی که با رهبری امام خمینی در سال ۱۳۵۷ تشکیل شد در طول تاریخ انقلاب، کارشکنی های و بی عدالتی های توسط برخی کارگزاران صورت گرفته و رسانه های جدید استکباری با پمپاژ یاس و ناامیدی سعی در ناامیدی ملت به ویژه جوانان دارند اما یکی از احتمالات شوق آفرین عبارت است از اینکه طبق برخی اشاره های حدیثی و احتمالاتی که برخی علما بزرگ مطرح کرده اند امید داریم انقلاب اسلامی زمینه ساز تحقق انقلاب حضرت مهدی باشد. به عنوان نمونه یکی از احادیث را ذکر میکنیم؛ الإمامُ الکاظمُ(ع): رجُلٌ مِن أهلِ قُمّ یدعو النّاسَ إلی الحقِّ، یجْتَمِعُ مَعهُ قَومٌ کزُبرِ الحدیدِ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ العَواصِفُ، و لا یمَلّونَ مِن الحَربِ، و لا یجْبُنونَ، و علی اللّهِ یتَوکلونَ، و العاقِبَةُ للمُتّقِینَ. مردی از قم مردم را به حق فرا می خواند و بر گرد او مردمانی فراهم می آیند که چونان پاره های آهن استوارند، طوفان ها آنها را به لرزه نمی اندازد و از جنگ خسته نمی شوند و بزدلی نشان نمی دهند، به خدا توکل دارند و فرجام از آنِ پرهیزگاران است(۷) 🔷 نظرات رهبر حکیم انقلاب ➖به عقیده‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تجربه‌ی انقلاب اسلامی و ایستادگی مردم مؤمن و مبارز ایران برای آن، علامتی است بر اینکه مردم توان تحمل بار مسئولیت ظهور را دارا هستند؛ البته این منوط به حفظ اتحاد و آمادگی توسط مردم است، ➖در نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فعالیتها و نهضتهای انجام گرفته پیش از ظهور برای تحقق عدالت، ازجمله انقلاب اسلامی، حرکاتی است که با ظهور حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به نهایت خود خواهد رسید و هر کدام از این حرکات، گامی است در جهت تحقق فرج نهایی و مؤثر در نزدیکی ظهور. ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۳، ص۵۱۵-۵۲۴. ۲.المیزان، ج ۱۸، ص ۲۴۸. ۳.خمینی، سید روح الله، صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۲۵. ۴.عیون الاخبار،ج۲،ص۱۳۹. ۵.مناقب آل ابی طالب، ج 2، ص 109 . ۶.الامام علی، صوت العدالة الانسانیة، صفحه 63.و بحارالانوار، ج9،ص 598 ۷.بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶، ح ۳۷. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 @fatemi222
مقام ومنزلت امیرالمومنین علیه السلام استاد فرحزاد.pdf
1.23M
🌸متن سخنرانی 📜عنوان: مقام و منزلت امیرالمومنین علیه السلام 🔖آنچه در این فیش می خوانید: 🔸مقام ومنزلت امیرالمومنین علیه السلام 🔻برکات ذکر صلوات 🔻دنيا دار عبرت و امتحان 🔻مجالس ذکر الهي 🔻اميرالمومنين عليه السلام قرآن ناطق الهي 🔻مقام و منزلت امام علي عليه السلام در آسمان ها 🔻جواب سلام عاشق اهل بيت 🔻مقام و منزلت امام علي عليه السلام درسخن پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم @fatemi222
4_5868622714591249322.pdf
1.61M
کتاب اعتکاف 📚فایل الکترونیکی کتاب "اردوبهشت" 📜کتاب کار امام مسجد (ویژه اعتکاف) @fatemi222
🔹امام علی علیه السلام فرمودند : خداوند چهار نکته را در چهار چیز پنهان نموده است : 1⃣ رضای خود را در همه طاعت ها مخفی کرده است بنابراین هیچ عبادت و عمل خیری را کوچک مشمار شاید رضای خدا در همان باشد و تو از آن بی اطلاع باشی 2⃣ خشم و غضب خود را در همه گناهان پنهان ساخته است بنابراین هیچ گناهی را کم و ناچیز ندارد شاید غضب خدا در همان گناه کوچک باشد و تو از آن بی خبر باشی. 3⃣خداوند اجابت خود را در همه دعاها پنهان نموده است بنابراین هیچ دعایی را کوچک به حساب نیاور شاید استجابت را در همان دعا قرار داده است و تو خبر نداشته باشی . 4⃣خدا دوستان خود را در همه بندگانش پنهان کرده است لذا هیچ بنده ای را کوچک و خوار محسوب نکن شاید همان شخص دوست خدا باشد و تو غافل باشی ( خصال ج۱ص۱۹۸) ▪️مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی می فرمودند : هیچ بنده ای از بندگان خدا را کوچک نشمارید و به هیچکس اهانت نکنید اگر سنش از شما بیشتر بود بگوید از من بهتر است چون عمرش بیشتر است و عبادت بیشتری انجام داده است . و اگر سنش کمتر از شما بود بگویید : او از من بهتر است چون گناه کمتری داشته است. و اگر هم سن شماست بگویید من از گناه خودم خبر دارم و از گناه او بی خبرم . به همه احترام بگذارید شاید همین شخصی که کنار شما نشسته و کسی هم به او محل نمی گذارد ولی خدا باشد و خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد. ▪️نقل می‌کنند شخصی از بنی اسرائیل فاسد بود به طوری که او را از اجتماع خود راندند . روزی آن مرد گناهکار از راهی می رفت به عابدی برخورد کرد که کبوتری بالای سر او پرواز میکرد پیش عابد رفت و همانجا نشست وقتی عابد او را دید با خود گفت : من عابد هستم و او فاسد است ، چگونه کنار من می تواند بنشیند ؟! لذا از او روی گردانید و گفت از پیش من بلند شو و برو ! خداوند به پیامبر آن زمان وحی فرستاد که نزد آن دو نفر برو و بگو اعمال خود را از سر بگیرند زیرا من تمام گناهان آن فاسد را بخشیدم و اعمال خوب آن شخص عابد را به خاطر تحقیر همراهش محو کردم . (هزار و یک حکایت اخلاقی ص ۵۰۶) @fatemi222
✅ امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند : حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ وَازِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوَازَنُوا ( غرر الحکم ج ۲ ص۵۰۳) نفسهاى خود را محاسبه کنید پیش از آن که از شما حساب خواسته شود و آن را بسنجید پیش از آن که شما سنجیده شوید . 🔻محاسبه و مراقبت از نفس در واقع ضد فراموشی و غفلت است . یکی از عوامل موفقیت در خودسازی این است که انسان شخصا هر روز به حساب اعمال نیک و بد خود رسیدگی نماید . این موضوع به قدری اهمیت دارد که کوتاهی در آن موجب خروج از جرگه شیعیان می شود . 🔻 لذا امام کاظم علیه السلام فرمودند از ما نیست کسی که هر روز به حساب خود رسیدگی نکند پس اگر دید که کار نیک انجام داده است از خداوند توفیق بیشتر آن را بخواهد و خدا را برآن سپاس گویند و اگر کار بدی انجام داده است از خدا آمرزش خواسته و توبه کند .( معراج السعادة ص ۵۸۶-۵۸۸) 🔻در اسلام تاکید شده که شخص مسلمان باید در حسابرسی خود بسیار دقیق و سخت گیر باشد . در حدیث نبوی آمده است که آدمی در زمره تقواپیشگان نخواهد بود مگر آنکه خودش را سخت تر از حسابرسی شریک از شریکش محاسبه کند .( زمزم عرفان ص ۹۴) 🔻روزی امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند که پیامبر می فرمود : زیرک ترین انسان ها فردی است که خود را به حساب بکشد و برای بعد از مرگ خود کار کند . مردی پرسید یا امیرالمومنین ، انسان چگونه نفس خود را به حساب بکشد؟ فرمودند: صبح و شب به خود بگوید ای نفس امروز روزی بود که بر تو گذشت و هرگز باز نمیگردد و خدا از تو می پرسد که این روز را در چه راهی تمام کردی ، آیا خدا را یاد کردی ؟ آیا نیاز مومنان را برآورده ای ؟ آیا در غیاب مومن آبروی او را پیش خانواده اش حفظ کردی؟ آیا بعد از مرگ او نیز آبرویش را حفظ نموده ای؟ آیا از بدگویی و غیبت مومن خودداری کردی ؟ تو در این روز چه کردی ؟ اگر در پاسخ گفت کارهای نیک انجام دادند خدا را حمد و سپاس کن و اگر گفت امروز گناه یا کوتاهی کردی از درگاه خدا آمرزش بخواه و تصمیم بگیر که دیگر گناه نکنی . ( داستان های روایی ص ۶۵۶) @fatemi222