eitaa logo
تکلیف بزرگ
571 دنبال‌کننده
665 عکس
703 ویدیو
186 فایل
🔸ارتباط @ste_gonabad5 جهت #روشنگری واجب فراموش شده.و #مطالبه گری فهرست کلی: https://eitaa.com/fatemi5/2772
مشاهده در ایتا
دانلود
سه شنبه ظهر اعتقادی. ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ موضوع: ؟ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند: «اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً  » : اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است(الاحتجاج، ج2،, ص 449) برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که : اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ –همانطور که» به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود. ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت براى ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست. ثالثاً: در این روایات، خبراز واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم پُر شدن جهان از ظلم و جور، شرط قیام نیست و در هیچ یک از احادیث و روایات قید نشده که قیام ایشان، مشروط به پر شدن ظلم و جور است، تا بگویند: «پس برویم ظلم و جور کنیم»؛ بلکه این احادیث، بیان و تشریح وضعیت حاکم بر جهان در زمان ظهور می‌باشد. دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن؛یعنی حق، هیچگاه معلول باطل نخواهد بود. از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم. خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۰/۱۱/۱۵ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم-باگرامیداشت دهه فجر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِيهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَيکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَيهِمْ« اما رخدادهايي که پيش مي‌آيد، پس به راويان حديث ما مراجعه کنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181) کلمة (حوادث واقعه)، به‌هيچ‌وجه ازنظر لغت و دلالت وضعي به‌معناي احکام شرعي نيست، بلکه معناي بسيار وسيع‌تري دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهاي اجتماعي نيز مي‌شود مراد از( راويان حديث)، آن کسي نيست که فقط احاديث و رواياتي را از کتب روايي انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسي بخواهد حديثي از معصومي نقل کند، حتماً بايد بتواند براساس يک حجت و دليل شرعي معتبر آن را به ايشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حديثی، نياز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکي يا مهندسي و دیگر علوم نيست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقيه کسي است که چنين تخصصي دارد. بنابراين مقصود از راويان حديث، همان فقها و علماي دين هستند. در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُكّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین(علیه السلام) نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین(علیه السلام) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند. خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ موضوع: مناسبت: آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک و گرامیداشت آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی می فرمایند: ...وأَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ... . و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. ( وسائل الشیعة، ج27، ص140) حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: بزرگترین آرزوى من این است که مردم ایران از چنگال ظلم نجات پیدا کنند و صاحب کشورى باشند آزاد و مستقل، داراى نظامى اسلامى که در آن حقوق انسانها آنچنان که اسلام دستور داده است رعایت شود و در راه پیشرفت و ترقى و سعادت انسانى سرمشق براى همه ملتها باشند... .) (1) چند نکته درباره ولایت فقیه: 1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط. 2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد:الف: قضاوت. ب: فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث ج: اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه. 3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (2) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (صحیفه نور ج 5، ص 417) (2) (عروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید م57 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 52 و 62 و 63 و 65 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4 ؛ صحیفه امام ج‏10 ص: 58 ؛ مکارم استفتائات ج3 س19 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س910 و 911 و 912 و 913 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س 48 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، تقلید م 26) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی 1400/11/17 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1.از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا  ( علیه السلام) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4.از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً» ( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋طاغوتی_بودن‌تشکیل_حکومت_های_اسلامی ✍برخی می گویند نباید قبل از ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومت تشکیل داد؟ در جواب میگوئیم: 1⃣👈اولا: وقتی نهی از منکر همیشه واجب است و حکومتی طاغوتی و منکر بود، خواه ناخواه مبارزه با طاغوت واجب میشود وچون لزوم حکومت برای یک جامعه امری عقلانی است،پس باید بجای حکومت طاغوت، حکومتی اسلامی بنا شود. 2⃣👈ثانیا: در روایات آمده که گروهی از مشرق زمین زمینه حکومت امام مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم میکنند (بحارالانوار، ج 51 ،ص 87) 3⃣👈ثالثا: قیامهایی مثل قیام مختار و زید در روایات تایید شده است(بحار،ج46، ص199 و ج45، ص365 و343؛ رجال كشي، ص125، ح199) 4⃣👈رابعا: قیامهایی قبل از ظهور که تشکیل حکومت و سپاه و لشکر میدهند،مثل قیام سید یمانی و خراسانی به عنوان حق تایید شده است (بحار،ج52، ص253) 5⃣👈خامسا: خیلی از احکام اسلام مثل اجرای حدود الهی و دفاع و جهاد و نهی از منکر نیاز به حکومت اسلامی دارد 🌹رسانه مهدوی باشیم @fatemi222
چهارشنبه ظهر اعتقادی 1400/11/20 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-با گرامیداشت ایام الله دهه فجر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد زمینه سازی ظهور می فرمایند: «يخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيوَطِّئونَ لِلمَهدي سُلطانَه ؛ مردمي از شرق قيام ميكنند و زمينه را براي حركت جهاني مهدي فراهم ميسازند.»(سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ب 34، ح4088؛  بحارالانوار، ج 51، ص 87) همانطوری که ائمه ( علیهم السلام ) برای غیبت امام زمان مردم را آماده می کردند و امامین عسکریین  ( علیهم السلام ) زمینه ساز ظهور بودند و ابتدا غیبت صغری شد و درانتها غیبت کبری صورت گرفت، ظهور نیز نیاز به مقدمه و زمینه دارد  واین تصور که ظهور نیاز به زمینه سازی ندارد،غلط است،زیرا هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگی‌هایی نیاز دارد. امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را مقدمه ظهور حضرت مهدی علیه‌ السلام می دانند ومی فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچم‌داری حضرت حجت علیه‌ السلام است که خداوند، به همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد(صحیفه نور،ج 21، ص327 )   در روایات شیعه و سنی، کسانی که زمینه ساز ظهور هستند مردم مشرق زمین هستند که با عناوینی مثل خراسانی، مردم قم و... نقل شده است. مثلا: امام صادق  ( علیه السلام) فرمود: خداوند سبحان قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام قائم مقام حضرت ولی عصر می‌گرداند و دانش از این شهر به شرق و غرب عالم منتشر می‌گردد و آن گاه قائم ظهور می‌کند ( علیه السلام ) قد‌الدرر، ص۱۲۵) خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ چهار نوع رابطه مردم با_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف ✍رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1⃣👈از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2⃣👈 از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3⃣👈 از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4⃣👈از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. 🌹رسانه مهدوی باشیم @fatemi222
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است(بحار؛،ج53 ، ص180) فواید دعا برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عبارتند از: 1- همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود. 2- دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری) 3- ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188) 4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی مانده‌ی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را می‌رساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131) 5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید . خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی 1400/12/3 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل) «شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید. در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق ( علیه السلام )  فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه ( علیه السلام )  عرضه می‌شود». (بحار، ج23، ص 345) در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347) در توقیعی از حضرت مهدی ( علیه السلام )  آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».(بحار،ج53، ص 175) خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi