🔰آدم های بزرگ، خودشان را برای هدف های کوچک خرج نمی کنند. برای خود کسر شأن م یدانند که بخواهند خود را برای آن خرج کنند. آدم های کوچک هم، به قدر کوچکی خودشان، هدف های کوچک و دم دستی انتخاب می کنند.
شیعیان نیز در طول تاریخ با امید و آرمان بزرگ انتظار زنده پیشرفت هاند. انتظار برای اینکه نجات بشریت با امام دوازدهم؟عج؟ محقق خواهد شد و دولت کریمه ای را به وجود می آورد.
روایت زیبایی از امام کاظم؟ع؟ هست که به علی بن یقطین فرمودند:
«انّ الشیعة تربّی بالامانی منذ مأتین سنة»
دویست سال 2 است که امید و آرزو، شیعه را تربیت کرده است.
همین امید و انتظار فرج، شیعه را در طول تاریخ رشد داده است. الان نجات
تمام بشریت از ظلم، هدف چه کسی است؟ چه کسی با این هدف درس
می خواند؟ چه کسی با این هدف ازدواج م یکند؟ چه کسی با این هدف کار و شغل انتخاب م یکند؟ منتظر، همان آدم بزرگی است که خودش را برای هدف های کوچک خرج نمی کند و انتظارِ یک اتفاق بزرگ را دارد و برای تحقق آن، تمام زندگی خودش را تنظیم کرده است.
🔰بعضی ها رابطه خودشان را با امام زمان؟عج؟، یک رابطه عاشقانه و عاطفی و شخصی با امام زمان؟عج؟ قرار داده اند؛ اینها چقدر به درد امام زمان؟عج؟ می خورند؟
انتظار یعنی من حاضرم، تمام زندگی خودم را برای آن هدف بزرگ یعنی نجات بشریت خرج کنم؛ حالا صف منتظران حقیقی از منتظران غیر حقیقی جدا می شود.
درک درست مفهوم انتظار و تشخیص وظیفه انسان منتظر از جمله
موارد مهم در جهاد تبیین است.
خداوند متعال در قرآن کریم م یفرماید:
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ
< 1
در «زبور » بعد از ذكر )تورات( نوشتیم: «بندگان شایسته ام وارث )حكومت(
زمین خواهند شد!
منتظر چه کسی است؟ کسی است که آنقدر بزرگ شده که خودش را آماده کرده که زمین را خدا برای او به ارث بگذارد، یعنی او بتواند جهان را مدیریت کند.
🔰منتظر یعنی امام خمینی؟ره؟، چقدر همت بلندی داشت. تمام زندگی خودش را خرج این هدف بزرگ کرد. امام؟ره؟ فرمودند:
«انتظار فرج، انتظار قدرت اسام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت
اسلام در عالم تحقق پیدا بکند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه بشود 2»
ما در دوران غیبت چقدر باید خوب باشیم؟ به قدری که بتوانیم این هدف
بزرگ را محقق کنیم. پس برای بزرگ ترین هدف، باید بهترین آد مها در دوران غیبت تربیت شوند.
🔰منتظر و جهاد تبیین
انسان منتظر هیچگاه سکون نداشته و دائم در حال نقش آفرینی و تربیت
سرباز برای امام خویش است. این کار مهم و اثر گذار بدون جهاد تبیین و رفع چالش های ذهنی محقق نمیشود.
🔰انتظار یکی از اصول اعتقادی مسلم ما است. جامع های که منتظر نباشد،
جامعۀ قرآنی نیست و به سعادت نخواهد رسید؛ زیرا محور جامعۀ قرآنی، اصل انتظار است. معمولاً دربارۀ دوران ظهور و آخر الزمان ای نگونه صحبت میشود
که بدترین انسان ها در آخر الزمان زندگی می کنند و بیشترین گناهان در این دوران اتفاق م یافتد؛ اما این سخن نقطۀ مقابلی هم دارد و آن این است که بهترین افراد تاریخ بشر در آخر الزمان هستند. شاهد بر این مطلب، سخن امام
🔰 عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ تَمْتَدُّ الْغَيْبَةُ بِوَلِيِّ اللَّهِ الثَّانِي عَشَرَ مِنْ أَوْصِيَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الْأَئِمَّةِ بَعْدَهُ يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج.
🔰ای ابوخالد، مردم زمان او كه به امامت وی معتقد بوده و منتظر ظهور اویند،
از مردم تمام زما نها بهترند؛ زیرا خداوند عقل و فهمی به آن ها داده است
كه غیبت در نزد آن ها حكم مشاهده را دارد! خداوند آ نها را در آن زمان
مثل كسانی می داند كه با شمشیر در رکاب پیغمبر؟صل؟ علیه دشمنان دین پیكار كرده اند. آ نها مخلصان حقیقی و شیعیان راستگوی ما هستند كه مردم را ب هطور آشكار و نهان به دین خدا می خوانند و هم فرمود: انتظار فرج بزرگ ترین فرج است.
شیعیانی که امروز در مسیر امام زمان؟عج؟ فعالیت می کنند، اگر در زمان
پیامبر؟صل؟ بودند، پیامبر آن قدر غریب نمی ماندند و بعد از پیامبر، حق
اه لبیت؟عهم؟ را غصب نمی کردند.
در زمان صدر اسلام، مردم وجود مبارک پیامبر اکرم و ائمۀ بزرگوار را دیدند و آنان را ب ییاور رها کردند؛ اما شیعیان آخر الزمان بدون دیدن امامان معصوم از دستورات آنان و ولی فقیه اطاعت می کنند.
تبیین دقیق وظایف منتظران📌
۱. انتظارکشیدن
مجاهد تبیین هم خود باید منتظر واقعی باشد و هم برای دیگران انتظار
حقیقی را تبیین کند. اگر قرار باشد میهمان بیاید و میزبان منتظر او نباشد و
از خانه بیرون برود، منتظر به شمار نم یآید. ویژگی انتظار باید در منتظر کاملاً آشکار باشد. اگر قرار باشد فرد مهمی به منزل انسان بیاید، او از مدت ها قبل خود را آماده خواهد کرد و از چند ساعت قبل، مدام چشمش به در خواهد بود.
این حالت انتظار است. اگر میهمان کمی دیر کند، دلشوره می گیرد و بی قرار می شود. انسان باید ای نگونه برای تشری ففرمایی امام زمان؟عج؟ انتظار بکشد.
در روایتی از امام جواد؟ع؟ آمده است:
«افضل الأعمال شیعتنا انتظار الفرج 1»
بهترین اعمال شیعیان ما، انتظار فرج است.
در این روایت نگفت هاند «بهترین حالات »، بلکه بهترین اعمال انتظار فرج است؛
یعنی انتظار نیاز به عمل دارد. کسی که فکر می کند بدون تلاش، فقط باید
بنشیند و منتظر باشد، منتظر واقعی نیست. بیماری که منتظر سلامتی است،
دارو هم م یخورد. انتظار نیاز به عمل، قیام، حرکت و کار دارد. اگر شیعیان
منتظر امام زمان؟عج؟ بودند، امر ظهور محقق شده بود.
مرحوم فشندی تهرانی م یگوید:
در مسجد جمکران اعمال را ب هجا آورده بودم و ب ههمراه همسرم بر م یگشتم. در راه، آقایی نورانی را دیدم که داخل صحن شدند و قصد داشتند به طرف مسجد بروند.
با خود گفتم: «این سید در این هو یا گرم تابستان، تازه از راه رسیده و
تشنه تسا. » به طرف سید رفتم و ظرف آبی به ایشان تعارف کردم. سید آب را گرفتند و نوشیدند و ظرف آن را برگرداندند. در این حال عرضه داشتم: «آقا، شما دعا کنید و فرج امام زمان را از خدا بخواهید تا امر فرج ایشان نزدیک شود! » آقا فرمودند: «شیعیان ما بهاندازۀ آب خوردنی، ما را نم یخواهند. اگر بخواهند،
دعا میکنند و فرج ما م یرسد. »
این سخن را فرمود و تا نگاه کردم، کسی را ندیدم. هفمیدم که وجود مقدس امام زمان؟عج؟ را زیارت کردهام و حضرتش، امر به دعا فرمودهاند.
امام صادق؟ع؟ چنین فرمود هاند:
بر اثر ظلمی که فرعون بر بن یاسرائیل روا داشت، آ نها مضطر شدند و چهل
شبانه روز با جدیت تمام ب هصورت همگانی در درگاه خداوند استغاثه کردند و فرج را خواستند و دعا کردند. خداوند هم ظهور و فرج حضرت موسی؟ع؟ را از چهارصد سالی )انتهای این امر( که مقرر شده بود، صدوهفتاد سال به جلو انداخت و حضرت موسی؟ع؟ ظهور کردند و مردم را از دست ظالمان نجات دادند. شما شیعیان ما هم اگر ای نگونه باشید و بخواهید و دعا کنید، خداوندفرج را می رساند و اگر به صورت همگانی نخواهید، این امر به انتهای خود خواهد رسید و آن زمان است که دگر چه مردم بخواهند و چه نخواهند، ظهور واقع خواهد شد؛ چراکه این یک وعدۀ الهی است.
همۀ شیعیان باید ظهور امام زمان؟عج؟ را با همۀ وجود بخواهند و منتظر
باشند و تاش کنند؛ اما متأسفانه گاهی با عنوان انتظار، کارهایی انجام
م یدهند که ظهور حضرت را به تأخیر می اندازند؛ برای مثال در ایام نیمۀ
شعبان عروسی هایی می گیرند که با اصول شرع ناسازگار است یا در اماکن با شورعمومی موسیقی پخش م یکنند! اگر یک بار مردم جمع شوند و واقعا و حرارت همه باهم دعا کنند و وجود ایشان را بطلبند، چه بسا آن کعبۀ دل ها تشریف فرما شوند.
آیت لله ناصری، از اولیای الهی و از دوستان قدیمی آی اتلله بهجت؟ره؟ پس ازپیروزی تیم ملی ایران مقابل آمریكا در سخنرانی خود با گریۀ فراوان فرمودند:
«شب گذشته در آسمان شور و غوغای عجیبی از دعای اهل زمین ب هوجودآمده بود. آنگاه پس از گریۀ شدید فرمودند: «والله اگر مردم فقط یک مرتبه این طور بر یا فرج امام زمان؟عج؟ دعا میكردند، حضرت م یآمدند. 2»
ایكاش روزی بیاید كه همۀ مستضعفان و مظلومان جهان ب هویژه مسلمین و در رأس آن ها، شیعیان و محبان محمد و آ لمحمد؟عهم؟ به این نتیجه برسند كه باید یگانه منجی بشر بیایند؛ هم او كه تمامی ادیان وعدۀ آمدنش را داد هاند.
آنگاه همه باهم از پیر و جوان، خرد و لاكن، زن و مرد دست به دعا بردارند و ظهور و فرج آن عزیز غایب از نظر و غریب دوران ها را از خدا بخواهند.
۲. دعا برای ظهور
در زمان تحمل انتظار، دعا نیز باید انجام شود. خود امام زمان؟عج؟ در توقیعمعروفی می فرمایند:
كْثِرُ وا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج 1»
َ
«وَ أبرای تعجیل فرج، بسیار دعا كنید.
مرحوم شیخ صدوق؟ره؟ در كمال الدین از احمدب ناسحاق از امام عسكری؟ع؟ نقل میكند كه آن حضرت فرمودند:
وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِي الْقَرْنَيْنِ، وَ اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لَا يَنْجُو فِيهَا مِنَ الْهَلَكَةِ إِلَّا مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ
به خدا قسم، حضرت قائم چنان غیبتی می كنند كه تنها كسانی از مهلكه ]ب یدینی و گمراهی[ نجات م ییابند كه خداوند آن ها را در عقیده به امامتش ثابت قدم داشته و موفق کرده است تا دعا كنند خداوند زودتر او را ظاهر سازد.
بنابراین وظیفۀ جامعۀ قرآنی و شیعی، ثاب تقد مماندن در اعتقاد به امامت آن حضرت و تبیین آن است. دعای سلامتی امام زمان؟عج؟ که با «اللهم کن لولیک... » و «دعای فرج » که با «إلهی عَظُمَ البَلاء... » و «دعای عهد » که با «اللهم بلغ مولای... » شروع م یشوند، بسیار دعاهای خوبی هستند که باید مرتب خوانده شوند. از حضرت امام جعفرصادق؟عج؟ روایت شده است كه فرمودند:
«هركس چ له بامداد این دعاى عهد را بخواند، از یاوران قائم خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند ]هنگام ظهور[ او را از قبر بیرون آورد و با هر كلمۀ این دعا، هزار ثواب به او عطا فرماید و هزار گناه از نامۀ عمل او محو كند. 3
از بین این دعاها، «دعای عهد » دعای بسیار عجیبی است.
عروس حضرت آیت الله خمینی؟ره؟ م یگوید:
یکی از چیزهایی که ایشان در روزهای آخر به من توصیه میکردند، خواندندعای عهد بود. ایشان می گفتند: «صب حها سعی کن این دعا را بخوانی؛ چون در سرنوشت دخالت دارد. 1»
از اطرافیان ایشان نقل می کنند که هیچ گاه «دعای عهد » ایشان ترک نمی شد و اعتقاد داشتند که این دعا در سرنوشت یک جامعه و شخص و ملت اثر دارد:
حضرت امام خمینی؟ره؟ حتی وقتی در بیمارستان بستری بودند، از انس
با کتاب مفاتیح الجنان غافل نبودند. پس از رحلت جانگداز ایشان که
مفاتی حشان را از بیمارستان به بیت منتقل میکردیم، متوجه شدیم در مفاتیح خود، در کنار دعای شریف عهد که آن را یک اربعین می خواندند، تاریخ شروع را هشت شو لا نوشته اند.
دعا برای فرج امام زمان؟عج؟ باید حداقل در قنوت نمازها گنجانده شود
و حداقل دعا این است که گفته شود: «اللهم صل علی محمد و آله محمد و عجل فرجهم ». این کمترین حد دعا برای ایشان است. اگر انسان بتواند بیشتر دعا کندکه بسیار بهتر است. در کتاب افلاکیان خاک نشین می خوانیم:
سا لهای بسیاری در قنوت آی اتلله سید رضا بهاءالدینی؟ره؟ آیات نورانی
قرآن کریم و دعاهای معصومین؟عهم؟ شنیده م یشد. ناگهان نوع کلمات و
عبارات ایشان تغییر یا تف و در قنوت بر یا امام عصر؟عج؟ دعا کرد. روزی
که دراین باره از ایشان پرسش شد، به یک جمله بسنده کردند: «حضرت پیغام دادهاند در قنوت بر یا من دعا کنید! 3»
۳. عشق و علاقه به امام
به امام زمان؟عج؟ عشق بورزد و
ً
از وظایف منتظر واقعی این است که واقعا معشوق واقعی ایشان باشد؛ تاجایی که حاضر باشد برای حضرت بمیرد.
اما بسیاری از شیعیان سا لها از خداوند عمر می گیرند و از ندیدن امام
زمان؟عج؟ رنج نم یبرند و بی قرار نم یشوند. خوشا به حال کسانی که سرباز واقعی امام زمان؟عج؟ بودند و ایشان را ملاقات می کردند. در نهج البلاغه از مولایمان حضرت علی؟ع؟ می خوانیم:
«آهِ آهِ شَوْقاً إِلَ رُؤْیتِِم 1»
چقدر دوست دارم او را ببینم.
حضرت علی؟ع؟ ای نگونه مشتاق دیدن امام زمان؟عج؟ بودند. ما نیز باید
مشتاق و علاقه مند به دیدار ایشان باشیم. در دوران جنگ تحمیلی، اکثر شهدا امام زمان؟عج؟ را دیدند و رفتند. منتظران واقعی آ نها بودند. آنان برای امام زمان جان می دادند و ایشان نیز به سربازان خود عنایت ویژ های داشتند و هیچ وقت آن ها را رها نکردند؛ همان طور که در داستان پیش رو نقل شده است:
شهیدی بود كه همیشه ذکرش این بود: «یابن الزهرا، یا بیا یک نگاهی به منکن... یا به دستت مرا در کفن کن. » از بس این شهید به امام زمان؟عج؟ علاقه داشته سات، به دوست روحانی خود وصیت میکند: «اگر من شهید شدم،
دو تس دارم در مجلس ختم من تو سخنرانی کنی. » آن روحانی می گوید ما از
جبهه برگشتیم. وقتی آمدیم، دیدیم عکس شهید را زدهاند. پیش پدر و مادرش رفتم و گفتم این شهید چنین وصیتی کرده تسا. آیا من م یتوانم در مجلس ختم او سخنرانی کنم؟ آنان اجازه دادند. در مجلس ختم او سخنرانی کردم.
بعد گفتم ذکر این شهید این بوده تسا: «یابن الزهرا، ...یا بیا یک نگاهی به من کن ...یا به دستت مرا در کفن کن. »
وقتی این جمله را گفتم، یک نفر بلند شد و فریاد می زد. وقتی آرام شد، گفت:
«من غسال هستم. دیشب آخرهای شب به من گفتند یكی از شهدا فردا باید تشییع شود و چون پشت جبهه شهید شده تسا، باید او را غسل دهی. وقتی کهم یخو ساتم این شهید را کفن کنم، دیدم یک شخص بزرگواری وارد شد و گفت:
«برو بیرون، من خودم باید این شهید را کفن کنم. » من رفتم. در وسط راه با خود گفتم: «این شخص كه بود و چرا مرا بیرون كرد؟ » با عجله برگشتم و دیدم این شهید كفن شده و تمام فضای ساختمان غسا لخانه بوی عطر گرفته بود.
از دیشب نمی دانستم رمز این جریان چه بود و آن آقا كه بود؛ اما حالا هفمیدم.