✅سختترین مرتبه امر به معروف
🔹حضرت رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أفضَلُ الجِهادُ كَلِمَةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ ، أفضَلُ الجِهادِ كَلِمَةُ حُكمٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ
🔹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :برترين جهاد، سخن عادلانه در برابر پيشوايى ستمگر است. برترين جهاد سخن حق در برابر پيشواى ستمگر است.
🔺نقش حضرت زینب در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi5/2772
🔹در میان انواع امر به معروف و نهی از منکر نیزبازمقایسه شده و فرمودهاند بالاترین نوع آن، کلمة عدل عند امام جائر است یعنی کسی بیپروا در برابر حاکم جائر حرف حق را بزند و او را نهی از منکر کند و از ارتکاب به منکروباطل بترساند،
🔹این نوع از امر به معروف و نهی از منکر، بسیار سخت و خطرناک است و در طول تاریخ فقط انسانهای #نابغه و نادر توانستهاند به آن عمل کنندوبه مقام 👇
یخشونه ولایخشون احدا الاالله
برسند کأنّه این فریضه مال کسانی است که ذرهای ترس و تعلق در وجودشان نبوده و ترس را ترساندهاند، درجایی که معاویه میگوید هرکس به ما بگوید اتق الله گردنش را میزنم، حرف زدن دربرابراو بسیارخطری خواهدبود.
🔹در رأس تمام این افراد نابغه حضرت سیدالشهدا(ع) قرار دارد که با شجاعتی بینظیر و جرأتی غیر قابل وصف با تمام توان در برابر هردو طاغوت متعفن زمان خود ایستاد و از همه چیزش گذشت.
بعد از عاشورا کسانی بودهاند که به حضرت سید الشهداء که به حق سید اهل اباء(آزادگی) نام گرفته اقتداء کرده و یک تنه به مخالفت با طاغوت زمان برخاستهاند.
🔹بسیار شایسته است که این افراد در مجموعهای شایسته جمعآوری وبه نسل جدید معرفی شوند. در راس این شخصیتها حضرت امام قراردارندکه با شجاعت و جسارت تمام در برابر دستگاه عفریت مستکبر ایستادند و فرمودند : والله به عمرم نترسیدم ،آن روز هم که مرا گرفته و میبردند آنها میترسیدند، من به آنها دلداری میدادم. او متهورانه به شاه گفت اگر کارهای خلاف شرع خودت را جمع نکنی از مملکت میاندازمت بیرون!!!
🔺نقش حضرت زینب در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi5/2772
✋مرحوم #مدرس یکی دیگر از این شخصیتهای حماسی است. او یک تنه در برابر رضاخان ایستاد در حالی که همه از او وحشت داشتند.رضاخان به اوگفت: سید؛ از جان من چه میخواهی ؟گفت میخواهم تونباشی !
🔺آیت الله حاج آقاحسین قمی سومین شخصیت نترس است که رضاخان از دست او ذله ومجبورشداورابه عراق تبعیدکند.
رضاخان هنگام تبعیداو چک سفید فرستاد ولی اونپذیرفت و برگرداند، ایشان بعداز فوت آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی به مرجعیت رسید ولی دوماه طول نکشید و با آرزوی مرگ، مرگ را در آغوش گرفت.
🔻ماجرا ازاین قراربود که بعداز فوت سیدابوالحسن اصفهانی دفاتر مرجعیت را در اختیار او قرار میدهند و او میبیند که در دفاتر شهریه، علاوهبر طلاب به بیوت نیزشهریه داده شده، بیت کاشف الغطا، بیت بحرالعلوم، بیت.
میگوید سید راتخطئه نمیکنم ولی من نمیتوانم چنین کاری انجام دهم، آنگاه به کربلا میآید و توسل میکند که خدایا اگر مرجعیت به دین من لطمه میزند فاقبضنی الیک سریعا (مرا زود به سوی خودت ببر) وبا استجابت دعا دو ماه بعد فوت میکند و مرجعیت به آقای بروجردی میرسد. آقای مشکینی میفرمودندکه در فوت او درخواب دیده بودند که ملائکه، آسمان را زینت کردهاند، علت را سؤال کرده بود گفته شده بود حاج آقاحسین قمی تشریف میآورند. درهرحال رضاخان آن گونه بود که وقتی به وزیر دادگستری خود، داور، گفت برو بمیر او رفت منزل و دق مرگ شد.
وقتی به رضاخان گفتند همدان به خاطر حاج ملا علی همدانی زیر بار کشف حجاب نمیرود، گفت همدان را با خاک یکسان میکنم، همدانی دیگر درست میکنم.
افسران رضاخان آنچنان از او وحشت داشتند که در برابر امضای او ادای احترام میکردند. وقتی جنازه موهوم او را برای دفن به شاه عبدالعظیم آوردند، تلقیندهنده بیچاره در فقره اسمع افهم ترسید بگوید یا رضا و گفت یا اعلی حضرت!!! خلاصه سنبه او بسیار پر زور بود و علمایی که دربرابراوایستاده ونهی از منکرکردند، شاهکارنترسی بودند.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
بیباکی شیخ محمدتقی بافقی در برابر رضاخان
🔻یکی دیگر از شخصیتهای استثنایی که بدون ذرهای واهمه رضاخان را نهی ازمنکر کردمرحوم شیخ محمدتقی بافقی است. شیخ محمد تقی بافقی ذرهای به قدرت او وقعی نمیگذاشت و بطور مدام به او نامه مینوشت و با لحن قاطع و تند او را نهی از منکر میکرد. از آنجا که خط اوخوب نبود، اسم رضاخان را از صدر نامه حذف میکرد و به یک شیخی که خطش خوب بود میداد تا نامه را با خط خوب بنویسد سپس خودش اسم رضاخان را در صدر نامه مینوشت. آن شیخ که بعدا فهمیده بود نامهها با خط او به رضاخان ارسال شده وحشت، تمام وجودش را گرفته بود!
🔻رضاخان موسس حوزه را توبیخ کرده بود که چرا به این شیخ اجازه بیادبی و جسارت داده است تا اینکه آقای بافقی شجاعت را به اوج رساند و صبر رضاخان تمام شد.
🔻ماجرا از این قرار بود که زن رضاخان با دختران خودش به صورت مکشفه در ماه رمضان در ایوان صحن آینه حرم حضرت معصومه(س) حاضر میشوند، هیچ کس در شهر جرأت نمیکند به او تذکر دهد، وقتی خبر به شیخ محمدتقی بافقی میرسد با کمال دلیری و شجاعت به صحن میآید و بر سر زن شاه فریاد میزند و نهی از منکر میکند، زن شاه خود را به دفتر تولیت میرساند و به رضاخان زنگ میزند که اگر تا دو ساعت خودت را به قم نرسانی و این شیخ را عقوبت نکنی من زن تو نیستم و اینگونه میشود که رضا خان در اسرع وقت با جمعی سفاک و هتاک به قم وارد میشوند و تمام طلبههارا مورد حمله و ضرب و شتم و اهانت قرار میدهند و رضاخان شیخ محمد تقی را شخصا مضروب و با خود به تهران میبرد و به شاهعبدالعظیم تبعید دائمی میکند.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
همچنین از آن حضرت (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل شده که فرموده است:
«مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الإِيمَانِ».
[مسلم] یعنی: «هرگاه کسی از شما کار بدی را دید باید آن را به دست خویش تغییر دهد، اگر نتوانست به زبان خود آن را منع کند و اگر نتوانست به دل خود آن را بد بداند و این ضعیفترین مرحلهی ایمان است».
پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بان میفرمود که کسی که حاکم را پند داده و با ملایمت و به نرمی او را نصیحت نماید، اجر و پاداش بسیار عظیمی از جانب پروردگار نصیبش میشود.
پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) میفرماید: «سيد الشهداء حمزة بن عبد الـمطلب، ورجل قام إلى إمام جائر، فأمره ونهاه فقتله». [حاکم] یعنی: «سید و سرور شهیدان حمزه فرزند عبدالمطلب است و مردی که در برابر حاکم ستمگر بپاخاسته و او را (به نیکی) امر نموده و (از بدی) نهی کند و در این را کشته شود».
https://eitaa.com/fatemi5/2772
↩️حضرت على(ع) در نهج البلاغه مطالبى پیرامون شجاعت خود فرموده است,
به عنوان نمونه در یکجا مى فرماید:
((والله لو تظاهرت العرب على قتالى لما ولیت عنها. ))
سوگند به خدا اگر همه عرب براى نبرد با من, پشت به پشت یکدیگر بدهند, من پشت به آن نبرد نمى کنم! از این رو, طبق روایات, آن حضرت در جنگ ها زرهى مى پوشید که تنها جلوى بدنش را مى پوشانید, از راز این کار پرسیدند, فرمود: ((من در جنگ پشت به دشمن نمى کنم, بنابراین لزومى ندارد که قسمت پشتم به وسیله زره پوشیده باشد!))
سعدى در اشعار خود در شإن على(ع) به همین مطلب اشاره کرده و مى گوید:
مردى که در مصاف زره پیش بسته بود
تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا
در نهج البلاغه در جاى دیگر آمده است: آن حضرت در پاسخ آنان که تإخیر در جنگ صفین را به دلیل ترس على(ع) از جنگ مى پنداشتند فرمود:
((فوالله ما ابالى دخلت الى الموت, إو خرج الموت الى))
سوگند به خدا باک ندارم که من به سوى مرگ بروم یا مرگ به سراغم آید!
نیز فرمود:
((والذى نفس ابن ابى طالب بیده لالف ضربه بالسیف إهون على من میته على فراش فى غیر طاعه الله))
سوگند به خداوندى که جان فرزند ابوطالب در اختیار او است, هزار ضربه شمشیر بر من آسان تر و گواراتر است از مرگ در بستر در غیر اطاعت خدا!
پس از جنگ احد, پیامبر(ص) با على(ع) که در آن جنگ سخت مجروح شده بود ملاقات کرد و شور و علاقه به شهادت را در سیماى آن حضرت مشاهده نمود; پیامبر به او بشارت داد که در آینده به مقام شهادت خواهى رسید; حضرت على(ع) خشنود شد, پیامبر(ص) از او پرسید: هنگام شهادت چگونه صبر خواهى کرد؟ حضرت على(ع) در پاسخ عرض کرد:
((لیس هذا من مواطن الصبر ولکن من مواطن البشرى)
) چنین موردى از موارد صبر نیست, بلکه از موارد بشارت و شکر است. (یعنى شهادت تبریک دارد نه تسلیت)!
در ماجراى جنگ صفین, سپاه کوفه در ادامه جنگ با معاویه سستى مى کردند, حضرت على(ع) در انتقاد از آنها خطبه غرایى ایراد کرد و در پایان فرمود: کار به جایى رسیده که قریشیان مى گویند: ((پسر ابوطالب مرد شجاعى است, ولى به فنون جنگى آگاهى ندارد! خدا خیرشان دهد! آیا هیچ یک از آنها از من با سابقه تر و پیشگام تر در این میدان ها بوده است؟ من آن هنگام در میدان نبرد گام نهادم, که هنوز بیست سال از عمرم نگذشته بود و هم اکنون عمرم از شصت سال گذشته است; ولى کسى که فرمانش را اجرا نمى کنند, طرح و نقشه اى (که به جایى برسد) ندارد.))
یکى از فرازهاى خطبه آن حضرت در کوفه این بود:
((انا وضعت فى الصغر بکلاکل العرب, و کسرت نواجم قرون ربیعه و مضر))
من در دوران نوجوانى, بزرگان و شجاعان عرب را به خاک افکندم و شاخه هاى بلند و درخت دو قبیله ربیعه و مضر را درهم شکستم!
https://eitaa.com/fatemi5/2772
↩️شجاعت در امر به معروف و نهی از منکر در کمال حلم و بردباری
مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ وصاحب کرامات، در امر به معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و با شجاعت و بی باک بود.
چنانکه در یکی از حمام ها دید سرهنگی ریش خود را می تراشد؛ نزدیک آمده به او گفت: مگر تو نمی دانی که در اسلام ریش تراشی حرام و گناه است؛ چگونه به این گناه اقدام می کنی؟
سرهنگ از جرات و اهانت ایشان عصبانی شده؛ کشیده ای به صورت شیخ زد و گفت به تو چه من ریشم را می تراشم؟ شیخ با کمال خونسردی مانند یک پدر دلسوز که فرزندش را نصیحت کند؛
طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک کشیده هم به این طرف صورتم بزن؛ ولی خواهش می کنم ریشت را نتراش!. سرهنگ از مشاهده این حلم و موعظه خیرخواهانه از عمل خود پشیمان شده از سلمانی حمام سوال کرد؛ این آقا کیست؟
سلمانی گفت: این آقا شیخ محمد تقی بافقی است.
سرهنگ چون شیخ را شناخت؛ بیشتر ناراحت شد. آمد و دست آقا را بوسید و عذر خواهی کرد و بعد به دست ایشان توبه کرد.
بالاخره از نفس پاک شیخ عاقبت به خیر شد. مرحوم شیخ محمد تقی بافقی در تمام شهر قم، ریش تراشی را قدغن کرد و از سلمانی های قم تعهد گرفته بود که ریش نتراشند.
منبع: سید نعمت الله حسینی - مردان علم در میدان عمل - ج 1
https://eitaa.com/fatemi5/2772
شجاعت حضرت زینب (سلام اللّه علیها)
یا جریان حضرت زینب (سلام اللّه علیها) . اگر برای زن جبن به معنای یك خوی و خلق اخلاقی، خوب بود، حضرت زینب می بایست از همه زنهای دیگر ترسوتر و بی شخصیت تر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاك خودش بیرون نیاید.
مگر دم دروازه كوفه كسی زینب را مجبور كرده بود كه بیاید سخنرانی بكند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟ !
یا در مجلس ابن زیاد مگر كسی زینب را مجبور كرده بود كه آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید كه واقعا خطر كشته شدن خودش و كسانش وجود داشت؟ !
و بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه كه خیلی با مجلس ابن زیاد فرق می كرد، چون اولاً ابن زیاد حاكم بود و یزید خلیفه، و ثانیا ابن زیاد در كوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینكه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود [شكوه خاصی داشت. ] معاویه به بهانه اینكه ما باید شوكت ظاهری اسلام را حفظ كنیم، دستگاه شام را دستگاه قیصری و كسرایی و سلطنتی كرده بود كه تواریخ هم نوشته اند یك كاخهای تو درتو با درهای تودرتو و فرّاشها بوده است كه از این در باید داخل آن در شد، از آن در داخل آن در و. . . یك بارگاه بسیار عظیم، كرسیهای زرین آنجا نهاده اند، سفرا و امرا
آنجا نشسته اند، یك مجلس فوق العاده باابّهتی. ولی این زن اصلاً اینها را به چیزی نمی گیرد، به یزید می گوید: تو حقیرتر و كوچكتر از این هستی كه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینكه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز نداری.
آیا یك زن ترسو می تواند این كار را بكند؟ نه. در آنجا حداكثر این بود كه جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان كه نمی ترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعكس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده می شد.
پس این تفاوت مربوط به یك وضع خاصی است كه زن دارد، و تازه این تفاوت در رفتار است نه در اخلاق و شخصیت. از نظر شخصیت اخلاقی هیچ فرقی بین زن و مرد نیست، و می دانیم كه مرد هم اگر در یك شرایطی امانتدار اجتماع باشد، آنجا كه می خواهد امانت را حفظ كند دیگر جای بخشندگی و شجاعت نیست، جای عمل متواضعانه نیست؛ آنجا كه امانتدار است، جای عمل متكبرانه و محتاطانه و ممسكانه است.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج22، ص: 799
🔺نقش حضرت زینب در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi5/2772
✅ بهتر است #آمر_به_معروف، این موارد را در نظر بگیرد تا #تاثیر_تذکرش بیشتر شود؛ 👇
💥 توقع خود را از گناهکار پایین بیاورد تا تذکر دادن برایش راحت تر شود
🍃مثلا اگر در پاسخ به تذکرش، «به توچه» شنید👈 بگوید چه گناهکار محترمی بود که به همین به توچه بسنده کرد😏
💥 شجاعت و شهامت داشته باشد
🍃 از قیل و قال، نترسد💪
گرچه خود امر به معروف هم شهامت انسان را تقویت می کند 👌
💥 زبانِ بدن و زبانِ ایما و اشاره خیلی مهم است، با حالت مستبدانه و مستکبرانه تذکر ندهد چون ممکن است نفوذ کلامش در دل مخاطب خیلی کم شود.❣️
💥 با تواضع درونی و به دور از تکبر تذکر دهد اما در عین حال باید حالت آمرانه و ناهیانه داشته باشد (نه با خواهش و التماس)🤓
💥 ظاهر مناسب و فن بیان خوب داشته باشد
🍃قبل از مواجهه با گناه، برای منکرات رایج، جملات مناسب آماده کند تا در موقع تذکر، سریع و راحت بگوید.🤔
💥 برای امر به معروف به ابزار مشروع، آراسته باشد.
❗️اجازه ندارد با روش غلط یا حیله و به هر وسیله ای، جلوی منکر را بگیرد.
💥خوب است آمر به معروف، تکلیف گرا باشد، به وظیفه خود عمل کند منتظر نتیجه زودهنگام نباشد.
💥 حواسش باشد که آبروی مردم را نبرد و امین اسرار مردم باشد.
📌 توجه: حتی اگر آمر به معروف این ویژگی ها را هم نداشته باشد، باز هم باید امر به معروف و نهی از منکر کند.
#آداب
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
#احیای_واجب_فراموش_شده
🔺نقش حضرت زینب در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi5/2772
🔻امر به معروف به #شیوه_سوالی و
نکوهش گناه
#حضرت_زینب سلام الله علیها در شهر شام با شجاعت و شدّت کامل به یزید اعتراض کرد و فرمود:
ای پسر معاویه! آیا از عدالت است که زنان و کنیزان خود را در پشت پرده بنشانی ولی دختران رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم را به صورت اسیر از مقابل این جمع بگذرانی؟! حریم حجاب زنان ما را بشکنی و نقاب از چهره آن ها برداری؟!
#شیوه_ها
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🔺نقش حضرت زینب در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi5/2772
#در_محضر_بزرگان
✅ #تکرار، شکننده است
در مقابل این منکرات، عامل بازدارنده، نهی است؛ نهی از منکر. بگویید «آقا، نکن.»
این تکرارِ «نکن» برای طرف مقابل، شکننده است.
این نکته اول؛ که نهی از منکر، اراده و تصمیم و قدرت و شجاعت لازم دارد، که بحمداللّه در قشرهای مردم ما و در زن و مرد ما وجود دارد.
باید آن را به کار بگیرید.
منتظر نباشید که دستگاه ها بیایند و کاری بکنند.
📚 کتاب واجب فراموش شده؛
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با قشرهای مختلف مردم ۱۳۷۱/۰۷/۲۹
🍀
🌺🍀
💠💠💠💠
🔺نقش حضرت زینب در ترویج امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi5/2772
در اکثر وصیتنامه شهدا تاکید به حفظ حجاب به چشم میخورد؛ اما بچه مذهبی ما متأثر از سندرم لبنانزدگی دنبال اختیاری شدن حجاب است. آری، امروز نام امر به معروف را از کانال صورتی حنجره شما میگذارند تونل وحشت تا با یارگیری از شما، امنیت تالار شهوت ها را تأمین کنند!
#قورباغههای_آرام_پز
سلام علیکم
🔺 با عرض تبریک سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب سلام الله علیها گفتمان امربه معروف ونهی ازمنکر به کلام حجت الاسلام فاطمی دوشنبه شب (فرداشب) همزمان بانماز مغرب و عشاء در محل مصلی شهرستان برگزار می گردد.
🔺 شایسته است ضمن حضور اطلاع رسانی فرمائید.🙏🌷🌺
🔺فیلم جلسه اول (هفته گذشته )
https://eitaa.com/fatemi222/11162
🔺در صورت امکان در این کانال #پخش_زنده خواهد بود.🌺🌺👇
https://eitaa.com/fatemi5/2772
ستاد امر به معروف و نهی از منکر گناباد
May 11
مقدمه:
گرت ، نهی منکر،برآید زدست / نباید چوبی دست وپایان نشست (سعدی)
امر به معروف ونهی ازمنکر ،یک واجب مهم اسلامی است که متأسفه هم شناخت کافی درمورد آن وجود نداردوهم بطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته است. حتی درجامعه اسلامی ما،با این که قرآن واحکام دردرجه اول اهمیت قرار دارند،بازهم این اصل مهم مورد غفلت وکم مهری واقع شده وتوجه کافی بدان نشده است.
اسلام عزیز امربه معروف ونهی ازمنکر رامنحصربه جامعه واجتماعات بزرگ ندانسته ، بلکه برای اجتماع کوچک مثل اهل منزل نیز واجب شمرده است زیرا که اجتماعات بزرگ از اجتماعات کوچک تشکیل می شود واصلاح جوامع بدون اصلاح اجتماعات کوچک خانوادگی ممکن نیست علاوه براین که تأثیر امر ونهی دراجتماعات بزرگ درمواقعی زیاد خواهد شد که دراجتماعات کوچک وخانواده ها تحقق یافته باشد ولذا آیات وروایات توجه به این نکته رادر وظایف مردم برشمرده ، همانطور که درشرح وظایف پیامبر اسلام (ص) فرمود:
(وَانذر عشیرتک الاقربین) «وخویشاوندان نزدیکت را انذارکن»
پیامبر اسلام (ص) مامور است ابتداء ازخویشاوندان خود شروع کند وبعد ازآن به اجتماع بزرگتر بپردازد. وباید دانست که پدرومادر ،بزرگتر منزل،نقش به سزایی درسعادت وشقاوت اهل خانه دارند چنانچه ازامام صادق (ص)نقل شده فرمود:
(( فرد مومن همیشه علم وادب نیک را درخانواده خود به ارث می گذارد ، تا همه آنها راداخل بهشت
کند تاحدی که ازاین خیر بزرگ دسته جمعی کوچک وبزرگ وخادم وهمسایه محروم نمی شوند ونیز بنده گنهکار ،بی ادبی وعادت زشت رادراهل خانه خود به عنوان ارث باقی می گذاردتا همه آنها رادرآتش جهنم وارد کند تاحدی که کوچک وبزرگ وخادم وهمسایه ازآن محروم نمی شود)) – با این تأثیر چه خوب است که معروف را درخانه ها گسترش ومنکر رااز آنها زدود.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
↩️خانواده درمکتب اسلام وهدایت فرزندان
طراحی آفرینش به گونه ای بوده است که بقای نسل آدمی تنها از طریق ارتباط مرد وزن صورت می گیرد خداوند عوامل جذب وانجذاب رابه طور حکیمانه بین زن ومردقرار داد وازدواج رابه عنوان راهی ضابطه دار وقانون مدار برای تنظیم ارتباط فوق الذکر تشریع فرمود درواقع ازدواج مرد وزن رامنحصراًبرای هم قرار می دهد تا آثار وکارکردهای فراوانی برای این کانون نوپا قائل شود اولین اثر وکارکرد این ارتباط که درقرآن بسیار ستوده شده است کارکرد عاطفی وروانی است هریک اززن ومرد درسایه ازدواجی صحیح به عاطفه ومودت راه می یابند، وزیباترین وبهترین گوهری که به فرزندان هدیه می شود احساس امنیتی است که بین این دو همسر بوجود می آید همه مکاتب تربیتی درپی ایجادامنیت روانی اند که ازنظر دین باید درخانواده جست وجو شودپس خانواده ازاین حیث کاملاً مقدس است. (حسن مالکی ، 1384)
ازسوی دیگر خانواده ازنظر اسلام جایگاه منحصر به فرد پدید آیی نسلی پاک است، نسلی که می داند به که تعلّق دارد وازکدام ریشه جوانه زده است اگر درمقام مقایسه با سایر مکاتب بخواهیم به ویژگی های بارز خانواده دراسلام اشاره کنیم باید به نکاتی که مطرح شد توجه نمائیم مثل این که خانواده دارای کارکرد عاطفی، روانی ، اقتصادی، جنسی وغریزی ،تربیتی وجامعه پذیری است. یعنی یک خانواده مطلوب ومتعادل دریک وضعیت ایده آل ، درصورتی تام است که این ثمرات رابه همراه داشته باشد وافراد درآن احساس امنیّت وبه فرموده قرآن احساس سکونت ومودّت کنند.(سالاریفر- 1384)
https://eitaa.com/fatemi5/2772
هدایت شده از منبرک فاطمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#استاد_عالی
✴️ راهکار حفظ #خانواده در آخر الزمان
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
@fatemi222
هدایت شده از منبرک فاطمی
🌸🍃﷽🍃🌸
↩️اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/11186
↩️مراتب و شرایط امر کننده به معروف در خانواده
↩️امر به معروف خانوادگی در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/11187
↩️نقش پدر و مادر در تربیت خانوادگی
https://eitaa.com/fatemi222/11188
↩️ ظرافت های امر به معروف و نهی از منکر در خانواده و نزديکان
https://eitaa.com/fatemi222/11190
↩️شبهه امر به معروف در خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/11189
↩️راهکار حفط خانواده در آخرالزمان
https://eitaa.com/fatemi222/11184
↩️لزوم صبر در امر به معروف
https://eitaa.com/fatemi222/11185
↩️سیلی جواب نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/1638
🔺صوت مباحث(حجت الاسلام فاطمی)
https://eitaa.com/abasali_fatemi/9251
[ #نکته ]
🔸وقتی گناهی می بینی، تذکر میدی .
چون میدونی
امر به معروف و نهی از منکر واجبه ✅
اما آیا به آدم های #بیتفاوت دور و بر هم تذکر میدی ⁉️🙁
آخه اونها هم واجبشون رو ترک کردند؛ ترکِ نهی از منکر❗️
👈امر کنیم به #امربهمعروف
👈نهی کنیم از #بیتفاوتی