رشد تقوای فردی و اجتماعی
از عبادات مهمی که باعث میشود تقوی را در خودمان قوی میکنیم ،امر به معروف و نهی از منکر است.
تاثیری که امر به معروف و نهی از منکر در تقوی و خود سازی دارد صد چندان است.
استاد تقوی
https://eitaa.com/fatemi5/2772
بعضی گناهان علنی و بعضی غیر علنی
اگر علنی شد تضر بالعامه
اگر گناه کوچکی اگر علنی انجام شود باید حتما از آن جلوگیری شود
آبله مرغان چون مسری است باید پرهیز کردولی منتقل میشود.گناه علنی اینطور است و نباید سکوت کرد.
سرطان بیماری خطرناکی است ولی واگیر نیست.
در نهی از منکر باید گناهان علنی را در اولویت قرار داد.
از سخنان استاد تقوی
https://eitaa.com/fatemi5/2772
روش های امر بمعروف
شیوه تعجب مثلا سرتکان دادن نچ نچ کردن
شیوه اشاره و اخم کردن . با چهره عبوس اخم رو ترش کردن
استاد تقوی
https://eitaa.com/fatemi5/2772
↩️آمرین به معروف و ناهیان از منكر
در سوره توبه آیه هاى 111 و 112 مى خوانیم : «خدا از مؤمنان، جانها و مالهایشان را خرید تا بهشت از آنان باشد. آنان رزمندگانى هستند كه در راه خدا مى جنگند، دشمنان خدا را مى كشند و در راه خدا كشته مى شوند.وعده بهشت به آنان در تورات و انجیل و قرآن آمده است و چه كسى بهتر از خدا به عهد خود وفا مى كند.»
«جان دادن و بهشت گرفتن براى شما مبارك باشد و خود را به این معامله بشارت دهید كه رستگارى بزرگى است.»
این مؤمنان جان بر كف، هم از لغزش هاى خود توبه مى كنند، هم خدا را مى پرستند و ستایش مى كنند، و هم اهل روزه و ركوع و سجودند. این افرادند كه امر به معروف و نهى از منكر مى كنند و حدود الهى را پاس مى دارند.»
با یك نگاه سطحى به این دو آیه، سیما و صفات آمرین به معروف بر همه ما روشن مى شود. آنها افرادى جان بركف و شجاع هستند. فریادشان در روز، با اشك و توبه، و ركوع و سجودشان در شب همراه است. هشدار آنان به خلافكاران، همراه با حفاظت و پاسدارى خودشان از قانون الهى است.
آرى ! فوز بزرگى كه خدا در ستایش آنان وعده كرده، مخصوص این گروه از افراد است نه كسانى كه خود خلاف كارند و مقررات و قوانین را زیر پا مى گذارند. مانند كسانى كه از چراغ قرمز رد مى شوند، ولى به بى حجاب تذكر مى دهند.|
https://eitaa.com/fatemi5/2772
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانمهای محترمه ببینند
الان دیگه جای شلوغه تذکر ندید
الان زمستونه تذکر نده
الان دم انتخاباته تذکر نده
یعنی چه چه استفتائاتی چه استدلالی که تذکر نده چه مراجعی گفتند تذکر نده
این حرف بیهوده ای است.
مثل اینکه بگوییم الان زمستونه نماز نخوان.
لازم است در هر خانه ای چکیده استفتائات امر به معروف باشد.
وگرنه امر بمعروف و نهی از منکر سلیقه ای خواهد شد.
آخرین واجب فهم نشده قبل از ظهور
امر به معروف و نهی از منکر است
و بد فهم شده است.و بعضی سخنرانان بدکرده اند
امر به معروف و نهی از منکر اقسامی دارد ،
کارسختی است اصلاح غلط ها
🔸مباحثی در آستانه فاطمیه
https://eitaa.com/fatemi222/7061
🔸جهت مطالعه در هفته بسیج
https://eitaa.com/fatemi222/11195
✍ادامه مباحث فاطمیه 👇
https://eitaa.com/fatemi222/11219
هدایت شده از منبرک فاطمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت امام خمینی و بیحجابها!!
🍃🌹🍃
@fatemi222
با سلام خدمت همراهان محترم با توجه به اینکه نزدیک ایام فاطمیه هستیم.
موضوع امروز ما بحث امر به معروف در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها میباشد
📚 @fatemi5
↩️حضرت زهرا سلام الله علیها و امر به معروف و نهی از منکر
🔹یكی از شیوه های مهم در موضوع نهی از منكر، آگاهی دادن به مردم از طریق آیات قرآن است؛
🔹 زیرا بسیاری از مردم در اثر عدم اطلاع از دستورهای خداوند و آشنا نبودن به آیات قرآن، به سوی منكرات تمایل پیدا می کنند، اما اگر به آنان كاملاً توضیح داده شود كه خداوند متعال چه كارهایی را دوست دارد و چه اعمالی را نمی پسندد، بسیاری از مردم از ارتكاب منكر خودداری می کنند.
🔹فاطمه زهرا (س) برای مقابله با این اعمال ناروا، به مبارزه منفی روی آورد و ناراحتی خود را با قهر و سكوت ابراز داشت.
📚 @fatemi5
🔹قرآن کریم عمل به دو اصل حیاتی امر به معروف و نهی از منکر را از ویژگیهای اهل ایمان می داند و در این باره می فرماید:
👈«مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند. آنان همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کنند».
🔹نكته مهم در این آیه، اشاره به نقش زنان در عرصه امر به معروف و نهی از منكر است كه خداوند متعال به صراحت بیان می دارد زنان نیز همانند مردان باید به ترویج ارزشهای الهی بپردازند و در عرصه امر به معروف و نهی از منكر پیشقدم باشند؛
🔹چرا كه این دو فرضیه، از تمام برنامه های اسلام حتی جهاد در راه خدا افضل و بالاتر و مهمتر است.
📚 @fatemi5
🔺حضرت علی (ع) می فرماید:
و ما اعمال البر كلّها و الجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنكر الاّ كنفثهِ فی بحرٍ لِجّی؛
تمام كارهای نیك و حتی جهاد در راه خداوند، در برابر امر به معروف و نهی از منكر، همانند قطره ای در دریاست. این دو اصل، محافظ و پاسبان تمام اعمال نیك است.
🔺اگر امر به معروف و نهی از منكر نباشد، بهترین اعمال نیك به فراموشی سپرده شده و بقیه احكام خدا نیز عملی نخواهد شد.
🔺به این جهت امام باقر (ع) در مورد فلسفه این دو اصل می فرماید: امر به معروف و نهی از منكر دو فرضیه مهم و بزرگ الهی هستند كه به وسیله آن دو، سایر واجبات الهی اقامه می شوند، راه ها امن می گردد، كسب و كار مردم حلال، حقوق افراد تأمین، سرزمین ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و استواری تمام كارها، به عملی شدن این دو اصل بستگی دارد.
🔺طبق رهنمود پیشوای پنجم، اگر مسلمانان به دو اصل امر به معروف و نهی از منكر اهتمام بورزند، دنیا و آخرت خود را آباد خواهند كرد؛ زیرا انجام دیگر واجبات، امنیت و آسایش، رفاه و آرامش، تأمین حقوق مردم و آبادی شهر و روستا همه و همه در گرو عمل به این دو اصل است؛
🔺معروف از منظر وحی، تمام اعمال و رفتارهایی است كه مصلحت مردم در آن است و منكر نیر تمام كارهای زشتی است كه فساد و تباهی و بی بند و باری در پی دارد.
🔺 اگر اهل ایمان، به احیای معروف و جلوگیری از منكرات اهتمام بورزند، جامعه ای سالم و به دور از زشتیها، آلودگی ها، نگرانی ها و تضییع حقوق انسان ها به وجود خواهد آمد.
📚 @fatemi5
✅شیوه های نهی از منكر
🔹با توجه به ضرورت نهی از منكر و الگو بودن حضرت زهرا(س) در این زمینه، بررسی شیوه های عملی نهی از منكر در سیره و سخن حضرت زهرا سلاماللهعلیها، امری پسندیده و مناسب می نماید:👇
📚 @fatemi5
1. استدلال به آیات قرآن
🔸یكی از شیوه های مهم در موضوع نهی از منكر، آگاهی دادن به مردم از طریق آیات قرآن است؛
🔸 زیرا بسیاری از مردم در اثر عدم اطلاع از دستورهای خداوند و آشنا نبودن به آیات قرآن، به سوی منكرات تمایل پیدا می کنند، اما اگر به آنان كاملاً توضیح داده شود كه خداوند متعال چه كارهایی را دوست دارد و چه اعمالی را نمی پسندد، بسیاری از مردم از ارتكاب منكر خودداری می کنند.
🔸به نمونه زیر توجه كنید: عده ای در ستمی آشكار، فدك را كه پیامبر(ص) آن را برای حضرت فاطمه (س) به ارث گذاشته بود، به او ندادند.
🔸استدلال این افراد كژاندیش این بود كه پیامبران از خود مال دنیا به ارث نمی گذارند و بنابراین فدك به حضرت فاطمه (س) نمی رسد. امّا حضرت فرمود: شما كه می گویید پیامبر ارث نمی گذارد، به كتاب خدا بنگرید. در آنجا خداوند می فرماید: سلیمان از پدرش داود ارث برد و در سوره مریم (آیه 6) از زبان زكریای پیامبر می فرماید: خداوندا! به من فرزندی عطا كن كه از من و آل یعقوب ارث برد.
🔸آنگاه حضرت فاطمه(س) به مردم حاضر در مسجد پیامبر (ص) فرمود: ای مردمی كه به سوی باطل شتاب می کنید و كردار زشت و بیهوده را نادیده می گیرید، آیا به قرآن نمینگرید كه می فرماید: آیا در قرآن نمیاندیشید یا آنكه بر دلهای شما مهر زده شده است؟
🔸یكی دیگر از منكرات عصر حضرت فاطمه (س)، غصب مقام حكومتی حضرت علی (ع) بود.
حضرت فاطمه (س) در مقام نهی از منكر برای زنان اهل مدینه باز هم به آیات قرآن تمسك كرد و بعد از حمد و ثنای الهی به آنان فرمود: وای بر دوستان دنیا! چرا نگذاشتند حق در مركز خود بماند و خلافت بر پایه های نبوت بچرخد؛ چرا كه آنان خلافت را از خانه ای كه جبرئیل نازل می شد، به جای دیگر بردند و حق را از علی (ع) كه به مسائل دین و سیاست آگاه بود، گرفتند.
🔸سپس آن حضرت آیاتی از سوره های اعراف، زمر، رعد، كهف و...را قرائت فرمود. طبق این شیوه فاطمی، آمران به معروف و ناهیان از منكر باید تا حدودی با آیات قرآن آشنا باشند تا در صورت لزوم از كلام الهی هم بهره گیرند.
🔸علاوه بر آن، ناهیان از منكر موظفند، آگاهیهای لازم را در زمینه عواقب دردناك و خانمان برانداز منكرات به دست آورند و به مخاطبان خود عرضه كنند.
📚 @fatemi5
2. استدلالهای عقلانی
🔹آن حضرت برای نهی از منكر و جلوگیری از كارهای خلاف، به دلایل عقلی نیز تمسك می کرد؛ همچنان که در مناظره با ابوبكر، علاوه بر قرآن، به دلایل عقلی نیز استناد می کرد.
🔹روزی آن حضرت به نزد ابوبكر رفت و او را از عمل زشت غصب فدك بر حذر داشت. او در پاسخ خلیفه كه او را شایسته ارث نمی دانست، فرمود: ای ابوبكر! هر گاه تو بمیری چه كسی از تو ارث می برد؟ او گفت: زن و فرزندانم.
🔹 حضرت زهرا (س) فرمود: پس چه شده كه من نمی توانم از پدرم ارث ببرم؟
هجوم به افكار و اندیشه های غلط مرتكبین منكرات و زیر سؤال بردن آنان، شیوه ای منطقی و عقلانی است و اگر هم نتوانند از كار منكر بازدارند، حداقل آنان را به تفكر وامی دارند و در مورد كار خلافشان مردّد می سازند.
🔹آن حضرت در مقام نكوهش مسلمانانِ بی تفاوت در ماجرای غصب خلافت، افكار آنان را به چالش می کشید و با سؤالات منطقی مواجه می ساخت و می فرمود: لیث شعری الی ای سناد استندوا؟ و علی ای عماد اعتمدوا؟ و بأی عروه تمسكوا؟ و علی ایه ذرّیه اقدموا و احتنكوا؛ ای كاش می دانستنم به چه پناهگاهی تكیه زده اند؟
🔹و به كدام ستون استوار اعتماد كرده اند؟ و به كدامین ریسمان تمسك جسته اند؟ و بر كدام فرزند و خاندانی پیشی گرفته و غلبه كرده اند؟ حضرت فاطمه درمورد مسائلی كه ممكن بود در جامعه آن را منكر كوچكی محسوب كنند، حساسیت نشان می داد.
🔹 روزی آن حضرت به اسماء بنت عمیس فرمود: انّی قد استقبحت ما یصنع بالنساء انّه یطرح علی المرأه الثوب فیصفها لمن رأی؛ من بسیار زشت می دانم كه جنازه زنان را بر روی تابوت گذارند و بر روی آن پارچه ای افكنند كه حجم بدن او را برای مردان نامحرم نمایان می سازد.
🔹 اسماء بنت عمیس عرضه داشت: ای دختر رسول خدا! در سرزمین حبشه برای حمل جنازه ها تابوتی درست می کنند كه بدن میت را كاملاً می پوشاند. آنگاه اسماء چوب های تر و شاخه های نازك درخت، شبیه آن تابوت را برای حضرت فاطمه ساخت و آن را به او نشان داد. حضرت زهرا(س) با خشنودی و خوشحالی فرمود: چه طرح زیبایی كه كاملاً بدن زن در آن از دید مردان پوشیده میماند. ای اسماء! برای من تابوتی با همین طرح درست كن و بعد از وفات مرا با آن بپوشان. خداوند تو را از آتش دوزخ نگه دارد!
📚 @fatemi5
3. قهر و سكوت
🔺یكی از مراحل نهی از منكر قهر و سكوت است. انسان مسلمان وقتی نتواند با موعظه و گفتوگو گنهكاران را از راه انحرافی بازدارد، با قهر و سكوت خود، به مبارزه می پردازد. این شیوه حتی در مسائل تربیتی نیز مؤثر است.
🔺حضرت زهرا (س) در عرصه نهی از منكر از این روش بازدارنده نیز بهره می گرفت. او بعد از رحلت پدر بزرگوارش، با انواع ناملایمات و گرفتاریها روبهرو شد. او شاهد هجوم ناجوانمردان به خانه اش بود. اهانت به علی (ع)، سیاستهای غیراسلامی اهل سقیفه، بی تفاوت بودن مردم و ده ها مورد دیگر، از جمله كارهای ناپسند و زشت عده ای هواپرست و خودخواه بعد از وفات پیامبر بود.
🔺فاطمه زهرا (س) برای مقابله با این اعمال ناروا، به مبارزه منفی روی آورد و ناراحتی خود را با قهر و سكوت ابراز داشت و خطاب به خلیفه اول فرمود: و الله لا اكلمك ابداً و الله لادعونّ الله علیك فی كلّ صلوه؛ به خدا قسم هرگز با تو سخن نخواهم گفت. به خدا سوگند در نمازهایم تو را نفرین خواهم كرد.
🔺زمانی كه آن حضرت در آستانه شهادت قرار گرفت و خلیفه اوّل و دوّم برای دلجویی، به عیادت حضرت فاطمه(س) آمدند و در مورد اعمال خود عذرخواهی كردند، آن حضرت نهایت اعتراض خود را با قهر و سكوت ابراز داشت و به آنان فرمود: والله لا اَكلمِكِما من رأسی حتی القی ربی فاشكونكّما الیه بما صنعتما به و بی و ارتكبتما منی؛ به خدا سوگند بعد از این با شما دو نفر حتی یك كلمه نیز سخن نخواهم گفت، تا اینكه خداوند را ملاقات كنم و از شما دو نفر در نزد خداوند شكایت خواهم كرد كه چگونه با خدا و دین او و با من رفتار كردید و چه اعمال زشتی را مرتكب شدید.
🔺وصیتنامه حضرت فاطمه یكی دیگر از نشانه های مبارزه منفی و استفاده از شیوه قهر و سكوت در مقابل رفتارهای منكر و خلاف شرع است.
آن حضرت به امیرمؤمنان علی وصیت كرد كه: اوصیك ان لا یشهد احد جنازتی من هولاء الّذین ظلمونی و اخذوا حقّی فانّهم عدوّی و عدوّ رسولالله و لاتترك ان یصلّی علی احد منهم و لا من اتباعهم و ادفنّی فیاللیل اذا هدأت العیون و نامت الابصار؛
به تو وصیت می کنم كه در تشییع جنازه من هیچ یك از كسانی كه به من ستم روا داشتند و حقم را غصب كردند، شركت نكنند؛ زیرا آنان دشمن من و دشمن رسول خدا هستند و هرگز اجازه نده كه فردی از آنان و پیروانشان بر من نماز بگزارد. مرا شب دفن كن، آن هنگام كه چشم ها آرام گرفته و دیده ها به خواب فرو رفته است.
📚 @fatemi5
4. توبیخ و تهدید و هشدار
🔺برای جلوگیری از فساد و بی بند و باری و كارهای زشت و ناپسند، باید به اهل خلاف هشدار داد و از عواقب وخیم و فرجام كار زشتشان بر حذر داشت؛
حتی باید آنان را با تهدید و نفرین به سوی حق متمایل ساخت. این شیوه نهی از منكر، در سیره حضرت زهرا (س) نیز مشاهده می شود.
🔺حضرت فاطمه (س) به مردمی كه از معیار حق یعنی علی (ع) فاصله گرفتند و به اهل باطل گراییدند، هشدار می دهد و خطاب به زنان مهاجر و انصار می فرماید: به خدا سوگند اگر (مردان شما) پای در میان مینهادند و علی (ع) را بر كاری كه پیامبر (ص) به عهده او نهاد، قرار می دادند، او ایشان را به راه راست می برد و حق هر یك را به او می سپرد؛
🔺چنانكه كسی زیانی نبیند و هر كس میوه آنچه را كه كِشته است، بچیند.... علی (ع) همواره در پنهان و آشكار نصیحت كننده و خیرخواه مردم بود و اگر به خلافت میرسید، از اموال بیتالمال برای خود ذخیره نمی کرد و از ثروت دنیا جز به اندازه نیاز برنمی داشت؛ به اندازه آب اندكی كه عطش را فرونشاند و طعام مختصری كه گرسنگی را رفع كند. اگر مردم حق را به امام واقعی می سپردند، درهای رحمت از آسمان و زمین به روی آنان گشوده می شد.
🔺اما دروغ گفتند و بهزودی به كیفر دروغشان عذاب خواهند شد...شگفتا! چه دوستان دروغین و سرپرستان نااهلی را انتخاب كردند! و چه زشت است سرانجام ستمكاران كه جایگاه بدی برگزیدند!...اما به جان خودم سوگند، نطفه فساد بسته شد.
🔺باید فرجام زشت فساد را در جامعه اسلامی انتظار كشید.
مسلمانان آینده خواهند فهمید كه سرانجام و نتایج اعمال مسلمانان صدر اسلام، چه بوده است. مطمئن باشید شمشیرهای كشیده و حمله ها و تهاجمات پی درپی، به هم ریخته شدن امور اجتماعی مسلمانان و استبداد و حكومت دیكتاتوری ستمگران شما را فرا خواهد گرفت. آنان جمع شما را با شمشیرهای خود درو می کنند.
🔺پس حسرت و اندوه بر شما! كارتان به كجا خواهد انجامید. دریغا كه دیده حقیقت بین ندارید و ما هم نمی توانیم شما را به كاری كه كراهت دارید، ملزم كنیم.
📚 @fatemi5
5. افشاگری
🔹یكی از محورهای انجام نهی از منكر، مبارزه علنی با منكرات است.
اگر موعظه، ارشاد، هشدار، قهر و سكوت نتیجه ندهد، مسلمان متعهد موظف است كه در اجتماع به طور علنی فریاد برآورد و بر ضد زشتیها، بیعدالتیها و منكرات قیام كند.
🔺شیخ طوسی می گوید: نهی از منكر، یك امر الهی و واجب كفایی است و برحسب مراتب و زمینه ها، احكام مختلفی دارد. وقتی كه تبلیغ، دعوت، موعظه، مؤثر واقع نشد، باید راه های قوی تری را برای پیشگیری آن انتخاب كرد.
🔺 افشاگری، تهدید، تخویف (ترساندن) و حتی برخورد فیزیكی نیز لازم است، تا اینكه منكرات از جامعه حذف شود. البته برخورد مستقیم باید با اجازه حاكم و والی صورت گیرد.
🔺حضرت فاطمه (س) در عمل به مراحل مختلف نهی از منكر، هر گاه كه احساس می کرد گفتوگو و موعظه و ارشاد تأثیر ندارد، به افشاگری می پرداخت.
🔺او در مقابل اعمال زشت حاكمان زمان كه حقوق وی را غصب كرده و مرتكب اعمال ناپسند شده بودند، وقتی كه از گفتوگوی رو در رو نتیجه ای نگرفت، در جمع مسلمانان به افشاگری و تظلّم پرداخت.
🔺آن حضرت وقتی كه سكوت و بیاعتنایی مردم را در مقابل تضییع حقوق علی و اهل بیت پیامبر (ص) مشاهده كرد و از موعظه و ارشاد هم اثری ندید، به افشاگری و سرزنش آنان پرداخت و برای جلوگیری از عمل منكر آنان بر آشفت و با دلی مضطرب و صدایی رسا فریاد برآورد:
ویلكم ما اسرع ماخنتم الله و رسوله فینا اهلبیت وقد اوصاكم رسولالله باتّباعنا و مودّتنا والتمسّك بنا؛
ای مردم! وای بر شما چه زود به خدا و پیامبرش درباره ما اهلبیت خیانت كردید؛ در حالی كه رسول خدا شما را به پیروی از ما و دوستی و تمسك به ما را توصیه كرده بود.
🔺 آن
حضرت در سخن دیگری اعمال ناپسند كسانی را كه فدك را غصب كرده بودند، نكوهش كرد و فرمود: فدك، هدیه ای الهی بود كه آن را به پیامبرش بخشید و رسول گرامی اسلام آن را برای تأمین زندگی فرزندانم به من سپرد.
🔺واگذاری فدك به من و فرزندانم، با حكم و علم خداوند بزرگ و شهادت جبرئیل امین صورت گرفت. پس اگر كسانی آن را با ستم، غصب و وسیله امرار معاش فرزندانم را قطع كردند، با یاد روز قیامت بر این مصیبت صبر می کنم و بهزودی غاصبان فدك، عذاب الهی را در دوزخ خواهند دید.
📚 @fatemi5
🔺حضرت زهرا(س) در حدیثی به علت واجب شدن «امر به معروف» از جانب خدا و اثرگذاری آن اشاره میکنند.
🔺یکی از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی که در قرآن و عترت بسیار بر آن تأکید شده است، فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» است. افرادی که این فریضه بزرگ الهی را ترک میکنند یا در برابر آن بیتفاوتند گناهکار محسوب میشوند و کیفری سخت و سنگین در انتظار آنهاست.
🔺امر به معروف و نهی از منکر به اتفاق فقهای اسلام واجب است و حتی اصل وجوب آن جزو ضروریات دین اسلام به شمار میآید.
🔺حال ممکن است این سوال مطرح شود که به راستی علت وجوب این فریضه الهی چیست؟ بهترین راه برای دریافت این پاسخ رجوع به بیانات اهلبیت(ع) است.
🔺 حضرت زهرا(س) درباره فلسفه وجوب امر به معروف میفرماید: «خداوند امر به معروف را به خاطر مصالح و منفعت عمومی و زندگی سراسر صلح و آرامش واجب کرد». (الاحتجاج، ج1، ص 99)
🔺در همین راستا، روایاتی وجود دارد که بیانگر اثرات امر به معروف و نهی از منکر در فرد و جامعه است: امام باقر(ع) فرمودند: «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْرُ»، امر به معروف و نهى از منکر راه و روش انبیا و شیوه صالحان و فریضه بزرگى است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا مىشود، راهها امن و درآمدها حلال مىشود و حقوق پایمال شده به صاحبانش برمىگردد، زمین آباد و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مىشود و کارها نیز سامان مىپذیرد. (العوالم، ج1، ص470)
🔺این موضوع آنقدر مورد تأکید قرآن و عترت است که خداوند در چندین آیه از قرآن بر انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر تأکید میکنند.
🔺 در سوره لقمان آیه 104 چنین آمده است: «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ»، پسرم! نماز را بر پا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن. همچنین در سوره آلعمران آیه 104 به این موضوع اشاره شده است: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر»، باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند.
📚 @fatemi5
* حضرت فاطمه(س)؛ شهیدۀ امر به معروف و نهی از منکر
🔹بدیهی است خطبه ای که آن حضرت در مسجد در میان اصحاب و مردم، خطاب به آنها و خلیفه وقت قرائت کردند، به همه ما میآموزد که هیچگاه امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنیم؛ لذا آن حضرت با ذکر این فراز که فرمود؛ «و الامر بالمعروف مصلحه للعامه؛ امر به معروف را وسیله اى براى اصلاح توده هاى مردم» درجۀ اهمیت این فریضه را برای همگان آشکار نمود.
🔹لذا شهادت آن حضرت «طوفان عمیقى بود» که امواجه شکننده اش ارواح خفته را- هر چند موقتا- بیدار کرد، و راه حق را به آنها نشان داد.
📚 @fatemi5
✅اهمیت امر به معروف از نظر حضرت زهرا(س)
اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب میشود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهشهای تاریخی است.
حضرت فاطمه علیهاالسلام:
فَرَضَ اللّه ُ الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَةً لِلعامَّةِ.
خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد.
بحار الأنوار، ج 6، ص 107
https://eitaa.com/fatemi5
✅فلسفه امر به معروف در بیان حضرت فاطمه زهرا(ع)
🔹فاطمه زهرا(س) در این رهنمود الهی خویش تصریح فرمودهاند که خداوند عزوجل امر به معروف را برای مصلحت عامه قرار داده است.
🔹از سرفصلهای بحث امر به معروف، بررسی حکمت لزوم امر به معروف و پاسخگویی به این پرسش است: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ چرا خدای سبحان امر به معروف را واجب قرار داده است؟ دلیل و علت لزوم امر به معروف چیست؟
🔹 بانوی بانوان جهان، حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) در خطبه فاطمیه، در مسجد پیامبر اعظم(ص) در مدینه پاسخ این پرسش را دادهاند. در بخشی از آن خطابه جامع و پرمحتوا، در ارتباط با دلیل و سبب وجوب امربه معروف فرمودهاند: «فجعلالله... الامر بالمعروف مصلحه للعامه. خداوند امر به معروف را برای مصلحت عموم قرار داده است.(۱)
🔹در این جمله کوتاه حقایق و ارزشهای بزرگ و روشنگر و آموزنده فراوانی در ارتباط با امر به معروف وجود دارد. امر به معروف را خدای سبحان، قرار داده و «جعل» کرده است. بنابراین لزوم، امر به معروف در آغاز یک حقیقت وحیانی و الهی بوده است.
🔹 فهم «جاعلیت الهی» امر به معروف، موجب ترویج این فریضه میگردد و جهانیان را به سوی عمل به این دستورالهی فرا میخواند. جاعل امر به معروف، هستی بخش جهان و ربالعالمین است، پس باید همه جهانیان در اجرای این فرمان جاویدان و ابدی پروردگار و خالق جهان پیشگام شوند.
🔹حکمت و دلیل قراردادن امر به معروف در آموزههای وحیانی و در شریعت اسلامی چه بوده است؟ سیده نساء العالمین در این خطبه در مسجدالنبی پاسخ این پرسش را داده است. «مصلحت عامه» علت واجب قراردادن امر به معروف بوده است.
🔹 در همین بیان زیبا، درسهای بیپایان و سازندهای نهفته است. چرایی لزوم امر به معروف را باید در آثار و برکات عمومی آن جست و جو کرد. مصلحت چیست؟
🔹راغب اصفهانی در قرن پنجم هجری نوشته است: «صلاح ضد فساد است و صلاح و فساد در بیشتر موارد استعمال، به افعال و رفتارها اختصاص دارند و در قرآن یک بار در مقابل فساد و بار دیگر در مقابل سیئه قرار دارد.(۲)
🔹 مصلحت ضد مفسده است. مصلحت و مفسده از زوجهای متضاد در فرهنگ اسلامی بودهاند که مفهوم هریک از آنها با توجه به ضد آن روشن میگردد و درک خواهد شد. «مصلحت» به معنای مایه خیر و سعادت و نیکاندیشی و نیکوکرداری و سود و نفع حقیقی است. امر به معروف راه اصلاح فرد و جامعه میباشد. با امر به معروف فساد و سیئه نابود میگردد.
🔹فرزند صدیقه طاهره؛ امام حسین(ع) برای اصلاح امت اسلامی و امربه معروف قیام کرد و به شهادت رسید و دارای لقب ابدی سیدالشهدا گردید. بیتردید اصلاح فعل، با اصلاح نیت تحقق مییابد.
🔹«مصلحت» همان التزام عملی به احکام شرعی و انطباق کامل نیت و گفتار و رفتار، با قوانین الهی و شریعت است. فساد و مفسده بیرون آمدن انسان از وضع مطلوب و خارج شدن او از اعتدال، و انحراف او از مقتضای طبیعت اصلی است.
🔹مصلحت کوشش و تلاش صادقانه برای قرار گرفتن فرد و جامعه در بهترین وضعیت بر اساس عقل و شرع است، همان وضعیتی که رضایت خدا و پیامبر و دختر پیامبر و امامان از ذریه آنها را به همراه دارد.
🔹فاطمه زهرا(س) در این رهنمود الهی خویش تصریح فرمودهاند که خداوند عزوجل امر به معروف را برای مصلحت عامه قرار داده است.
🔹 واژه عامه بیانگر قلمرو و گستره بیپایان آثار و منافع امر به معروف میباشد. این اثر بزرگ به افراد خاص و صنف و گروه و نژاد و زبان خاص و ملت خاص و شهر خاص اختصاص ندارد و شامل همه میگردد.
🔹 همه از امربه معروف، سود و بهره و منفعت میبرند، زیرا امربه معروف، مصلحت همگان را در بردارد و برای همه خوب است و راه اصلاح و سعادت همه مردم است.
🔹خداوند امر به معروف را برای مصلحت عموم مردم واجب ساخته است. بنابراین باید امربه معروف، با روشهای مؤثر و شیوههای جذاب و با به کارگیری مهارتهای نفوذ در دلها، انجام شود تا مصلحت عمومی را در برداشته باشد.
🔹 با امر به معروف، همه مشکلات و معضلات و بحرانهای سیاسی و اخلاقی و اقتصادی و فرهنگی جامعه، کنترل و مهار میشود و حل میگردد و با آن مصلحت همگانی تحقق خواهد یافت.
🔹منابع:
۱ - من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۳، ص۵۶۸، علل الشرایع، ج۱، ص۲۴۸، الاحتجاج شیخ طبرسی، ج۱، ص۹۹، کشف الغمه فی
معرفه الائمه علیهمالسلام، ج۱، ص۴۸۴، روضه المتقین، ج۹، ص۲۷۹، الوافی، ج۵، ص۱۰۶۳، وسائل الشیعه، ج۱، ص۲۲، بحارالانوار، ج۶، ص۱۰۷، ج۲۹، ص۲۲۳، عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱، ص۶۶۰ و ص۹۱۱
۲ - المفردات فی غریب القرآن، ماده صلح، ص۲۸۴
📚 @fatemi5
? آهـای مردم ، مسئولین ..؟؟؟!
✔️ حضرت زهرا (س) بیشتر از گریه کن ، رهرو میخواهد…
? حضرت زهرا (س) شهیده امربه معروف و نهی از منکر
? “خطبه حضرت زهرا (س) ؛ خطبه تماما امربه معروف و نهی از منکر “
خطبه حضرت زهرا(س) در حضور مردم و خلیفه وقت:??
◾️ فَرَضَ اللَّهُ عَلَیْكُمُ … الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین:
? خداوند امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت.
📚 @fatemi5