✋ملا حسن یزدی ناهی از منکر
در زمان (فتح علی شاه قاجار) در یزد عالمی بود به نام (ملاحسن یزدی) که مورد احترام مردم بود. فرماندار شهر یزد به مرد ظلم و بدی میکرد. ملاحسن ایشان را از کردار ناپسندش تذکر داد ولی سودی نبخشید. شکایت او را برای فتح علی شاه نوشت باز فایده ای نداشت.
چون در امر به معروف و نهی از منکر ساعی بود، مردم یزد را جمع کرد و همگی فرماندار را به دستور او از شهر بیرون کردند.
جریان را به فتح علی شاه گزارش دادند. بسیار ناراحت شد و دستور داد ملاحسن یزدی را به تهران احضار کردند.
شاه به آخوند گفت: حادثه یزد چه بوده است؟ گفت: فرماندار تو در یزد حاکم ستمگری بود، خواستم با اخراج او از یزد، شر او را از سر مردم رفع کنم.
شاه عصبانی شد و دستور داد چوب و فلک بیاورند و پاهای آخوند را به فلک ببندند، و همین کار کردند.
شاه به امین الدوله گفت: ایشان تقصیری ندارد، و اخراج فرماندار بدون اجازه او توسط مردم انجام شد.
آخوند با اینکه پاهایش به چوب و فلک بسته بود گفت: چرا دروغ بگویم، فرماندار را من به خاطر ظلم از یزد اخراج نمودم.
سرانجام به اشاره شاه، امین الدوله وساطت کرد، و پای آخوند را از بند فلک باز کردند.
شب شاه در عالم خواب پیامبر صلی الله علیه و آله را دید که دو انگشت پای مبارکش بسته شده است پرسید: چرا پای شما بسته شده است؟
فرمود: تو پای مرا بسته ای! شاه گفت: هرگز من چنین بی ادبی نکردم. فرمود: آیا تو فرمان ندادی که پای آخوند ملاحسن یزدی را در بند فلک نمودند؟! شاه وحشت زده از خواب بیدار شد و دستور داد لباس فاخری به او بدهند و با احترام به وطنش بازگرداند. آخوند آن لباس را نپذیرفت و به یزد بازگشت و پس از مدتی به کربلا رفت و تا آخر عمر در کربلا بود.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
♦️ خلیفه بر بام خانه
(خلیفه دوم) شبی در کوچهها جستجو میکرد تا از وضع عمومی اطلاع به دست آورد. گذرش به در خانه ای افتاد که صدائی مشکوک از آن بلند است.
از دیوار خانه بالا رفت و مشاهده کرد، مردی با زنی نشسته و کوزه از شراب در پیش خود نهادهاند. با درشتی خطاب کرد: در پنهانی معصیت میکنید خیال میکنید خدا سر شما را فاش نمیکند؟!
مرد رو به خلیفه کرد و گفت: عجله نکن، اگر من یک خطا کردهام از تو سه خطا سر زده است. اول، خداوند قرآن میفرماید (تجسس نکنید) تو تفحص و پی گیری کردی. دوم در قرآن فرمود: (از در خانهها وارد شوید) تو از دیوار وارد شدی.
سوم فرمود: (هر گاه وارد خانه شدید سلام کنید) تو سلام نکردی. خلیفه گفت: اگر ترا ببخشم تصمیم بکار نیک میگیری؟ جواب داد: آری به خدا دیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد. گفت: اکنون آسوده باش تو را بخشیدم.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
♦️دیگر از این کارها نکن
یکی از ماموران شهربانی زمان شاه استعفا داد و به کار آزاد پرداخت. او با نگارنده (محمد شریف رازی) آشنا بود دلیل کارش را پرسیدم. گفت: بینش و بصیرت آیه الله العظمی نجفی باعث شد که از شغل کارمندی استعفا دهم.
گفتم: جریان چیست ؟
گفت: شبی از ساعت دوازده تا هشت صبح مامور خیابان ارم بودم و نیاز به حمام برای انجام دادن غسل داشتم و پول هم نداشتم. حدود ساعت دو شب بود که اتوبوسی از اصفهان رسید و جلوی در صحن توقف کرد تا مسافر پیاده کند. من رفتم و گفتم: چرا اینجا توقف کردی ؟ گواهینامه ات را بده.
راننده پنج تومان کف دست من نهاد و من هم گفتم پس زودتر برو، و با خود گفتم پول حمام رسید. منتظر بامداد بودم که بروم غسل کنم و نماز بخوانم. هنوز در صحن باز نشده بود که دیدم آیه الله مرعشی مثل همیشه به طرف حرم میرود، اما آن شب راه را کج کرد و به آن سوی خیابان نزد من آمد. وقتی به من رسید سلام کرد، فرمود: بیا جلو. رفتم. پنج تومان به من داد و فرمود با این پول غسل کن، با آن پول نمیشود غسل کرد. گفتم چشم. رفتار ایشان چنان در من تاثیر گذاشت که به فکر افتادم و تصمیم گرفتم از شهربانی استعفا دهم و کار آزاد را برگزینم، و چنین هم شد و اینک بحمدالله وضعم خوب است و مکه هم رفتهام [۵۴].
قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): لعن الله الرّاشی و المرتشی و الماشی بینهما . رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: خدا رشوه دهنده و رشوه گیرنده و آن کس را که واسطه بین آنها ست لعنت کند.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
5 روش 5 داستان براي امر به معروف و نهي از منكر
نمونه اول : طرح دوستی
حجة الاسلام قرائتی در یکی از خاطرات خود می گوید : در قم دوستی داشتم که می گفت: وقتی می خواهم به مسافرت بروم، مقداری سوهان قم و شیرینی می خرم و همین که وارد اتوبوس شدم به راننده و شاگرد راننده تعارف می کنم. در بین راه یا موسیقی روشن نمی کند و یا اگر روشن کرد با تذکّر من خاموش می کند. (خاطرات قرائتی - بهشتی - ج2 ص 36)
نمونه دوم: بیان غیر مستقیم
یک راننده می گفت زمانی در کارخانه ای کار می کردم ، وقتی می دیدم دوستان فحاشی می کنند مطالبی را می نوشتم در خصوص فوائد زبان و اینکه با زبان چه فضائلی را می توان کسب کرد و این که نباید این نعمت الهی را در مسیر فحاشی صرف نمود سپس آن را در تابلو اعلانات نصب می نمودم . و یا هر چند وقت یک بار سخنرانی را دعوت می نمودم و مواردی که دوستانم رعایت نمی کردند را به سخنران می گفتم تا وی پیرامون همان مسائل سخنرانی خود را تنظیم نماید که این اقدامات تاثیر بسیار زیادی بر نوع رفتار افراد می گذاشت
نمونه سوم: نامه نگاری
سید جمال الدین اسد آبادی در سال 1308 توسط عوامل ناصرالدین شاه در حرم حضرت مطهر عبدالعظیم حسنی دستگیر و از کشور اخراج شد وی برای روشنگری شروع به نامه نگاری می کند و نامه های متعددی به سران قبائل و علمای اسلام می فرستد که یکی از آن نامه های مهم و سرنوشت ساز نامه ای است که به میرزای شیرازی ارسال می کند و منجر به حکم معروف تحریم استعمال تنباکو را صادر می کند و به این طریق استعمار به زانو در می آید . به دنبال همین مبارزات ، شاه امتیاز « رژی » را در جمادی الثانی 1309 برابر 5 دی 1371 لغو می کند . (کتاب پیکار با منکر در سیره ابرار – ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر – نشر معروف - ص 95)
حجاب اسلامی الگوی کشوری است
نمونه چهارم : تذکر و یادآوری
مرد فقیری پسر خردسالی داشت. روزی به او گفت: بیا امروز قدری میوه از باغی سرقت کنیم. پسر خردسال با نارضایتی با پدر به راه افتاد. وقتی به باغ رسیدند پدر به فرزندش گفت: تو در این جا نگهبان باش و اگر کسی آمد زود مرا خبر کن تا کسی ما را در حال دزدی نبیند و مشغول چیدن میوه از درخت مردم شد. لحظه ای بعد پسر فریاد زد: یک نفر ما را می بیند! پدر با ترس و عجله از درخت پایین آمد و پرسید چه کسی؟ کجاست؟ پسرک زیرک گفت: همان خدائی که از همه چیز آگاه است و همه چیز را می بیند! پدر از گفتار نیکوی فرزند شرمنده شد و بعد از آن دزدی نکرد. ( امر به معروف و نهی از منکر - محمد رضا اکبر ص 71)
نمونه پنجم : تبیین و تشریح حقیقت منکر
در زمان « مجلسیِ اوّل» که از علمایِ بزرگ اصفهان بود، لوطی هایِ اصفهانی مزاحم مردم می شدند و آن ها را اذیّت می کردند. روزی لوطی ها جلویِ یکی از مؤمنان را گرفتند و به او گفتند:« ما می خواهیم امشب مهمانِ تو باشیم. » مرد مؤمن با خود اندیشید:« اگر آن ها را دعوت نکنم در آینده مزاحم خانواده ام می شوند و اگر آن ها را دعوت نمایم با وسایلِ موسیقی و لهو و لعب به خانه ام می آیند و در خانه کارهای زشت و گناه آلود انجام می دهند.» مرد به ناچار، نزدِ مجلسی رفت و مشکلِ خود را با او در میان گذاشت. مجلسی چند لحظه فکر کرد و سپس گفت:« آن ها را دعوت کن که به خانه ات بیایند.» هنگام شب، مجلسیِ اوّل، زودتر از مهمانان به خانه ی مرد مؤمن رفت و به انتظار لوطی ها نشست. وقتی لوطی ها آمدند و مجلسی را دیدند، پکر شدند و تصمیم گرفتند کاری کنند که مجلسی قهر کند و برود تا مویِ دماغشان نباشد. با این تصمیم، رئیس لوطی ها به مجلسی گفت:« جناب آقا! مگر راه و روشِ ما لوطی ها چه عیبی دارد که به ما اعتراض می کنید. و شما چه خوبی دارید که ما باید شما را ستایش نمائیم؟» مجلسی گفت:« ما هزاران عیب داریم ولی نمک شناسیم. اگر نمک کسی را خوردیم، دیگر نمکدان نمی شکنیم و به او خیانت نمی کنیم و لطف او تا پایانِ عمر از خاطرمان نمی رود ولی من این صفت را در شما نمی بینم.»
نکته ای که هرگز نباید فراموش کرد این است که در زمینه ای که دیگران را امر به معروف می کنیم خود نیز کوشا باشیم تا عمل ما تأثیر داشته باشد در غیر این صورت مورد خشم خداوند واقع خواهیم شد
لوطی گفت:« در اصفهان، از هر کس می خواهید، بپرسید تا ببینید ما نمکِ چه کسی را خورده ایم که نمکدانش را شکسته باشیم و به او بد کرده باشیم.» مجلسی گفت:« خودم گواهی می دهم که شما همگی نمک نشناس هستید. آیا شما نمک خداوند را نخورده و نمکدانِ او را نشکسته اید؟ خداوند که این همه نعمت به شما داده، نعمت سلامتی و چشم و گوش و دهان و دست و پا و … به شما داده و هر روز شما را بر سفره ی خود نشانیده و روزی شما را رسانیده است، چرا نمک به حرامی می کنید. این همه از نعمت های الهی استفاده می کنید و باز هم سرکشی و گناه و پیروی از هوی و هوس می نمائید. لوطی ها مانند برق گرفته ها در جای خود خشکشان زد و به ناگاه از خواب غفلت بیدار شدند. سکوت مطلق بر خانه حکمفرما شد. پس از مدّتی، لوطی ها که سر به زیر انداخته بودند، یکی یکی از خانه خارج شدند. صبح روز بعد، لوطی ها به خانه ی مجلسی رفتند و در حضورِ او از گناهانِ خود توبه کردند. ما نیز در عمر خودمان از نعمت های بی شمار الهی استفاده می کنیم ولی خدا را فراموش کرده ایم. آیا ما از آن لوطی هایِ گناهکار نیز بدتر شدیم که متوجّه لطف و محبّتِ بی پایانِ خداوند نمی شویم؟ ( داستان های شهید دستغیب ص 60 -62)
این نمونه ها به ما یادآوری می کند که مشکل در امر "امر به معروف و نهی از منکر " نیست، بشر ذاتا به خوبی گرایش دارد و از بدی روی گردان است، ما باید با توکل بر خدا با مطالعه با تفکر و ... بیاموزیم که چگونه می توان امر به معروف و تهی از منکر در خور و کارآمدی اشته باشیم،باید از سیره ی ائمه اطهار (علیهم السلام) کمک بگیریم تا در این امر مهم موفق باشیم.
امام علی علیه السلام در این مورد فرمایش گرانقدری دارند که «وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبیلِ اللّهِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛ همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطرهاى است در دریاى عمیق. »(نهج البلاغه، حكمت374 )
نکته ای که هرگز نباید فراموش کرد این است که در زمینه ای که دیگران را امر به معروف می کنیم خود نیز کوشا باشیم تا عمل ما تأثیر داشته باشد در غیر این صورت مورد خشم خداوند واقع خواهیم شد.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
هدایت شده از MH Samadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دکتر تقوی:
بابا جون🤦🏻♂ خدا یه واجبی هم تو دین گذاشته به نام :
امربه معروف✅
نهی ازمنکر❌
همه واجبات مثل نماز و روزه آسون و ژیگول و نایس نیست😑🤷🏻♂
بعضی واجبات انجامش فحش خوردن
هم داره ...
🚨 تا این واجب رو یاد نگیریم ، شروع نکنیم و انجامش ندیم #امام_زمان (عج) نمییاد
با اتوبوس بین شهري در حال برگشتن به شهر خودمون بودم. برای نماز توقف کرد. نمازم رو خوندم و برگشتم کنارِ ماشین. هنوز چند دقیقهای فرصت داشتم، رفتم داخل یه مغازهی مواد غذایی. پسر جوانی داخل مغازه بود. پرسیدم:
- قهوه ي ایرانی دارید؟ از این تک نفره ها .. (با تعجب گفت)
- چی؟! ایرانی ؟!
- آره؛ من دیده ام، ندارین؟
- نمیدونم
با اینکه نیاز نداشتم اما فقط جهت ترویج حمایت از کالاي داخلی ... شروع کردم به بررسی بسته هاي قهوه اش، جالب بود، سه تا بسته داشت که دو بسته اش ایرانی بود. بسته رو بهش نشون دادم و گفتم: «ببین داداش! اینجا نوشته ساخت ایران» و با اشاره به یه مدل دیگه گفتم «این نوشته ...maide in » که خارجی بود. براش جالب بود که قهوه ایرانی هم داریم. سه تا تک نفره از ساخت ایران رو برداشتم و بهش گفتم: «خیلی ممنون، من ایرانیش رو می برم. اگه همه از کالای ایرانی حمایت کنیم، خیلی اقتصادمون رشد میکنه و مشکل مالی خیلیها برطرف میشه» با لبخند ملیحی پول رو ازم گرفت؛ ظاهرا براش جالب بود، از بس که از اینا ندیده متاسفانه! بابا بزنید از این حرکتا...!
موقع خروج، دوباره واسهی تاکید گفتم: «داداش تا جایی که میتونی داخلی رو به مردم پیشنهاد کن» و خداحافظی کردم و رفتم...
✍۱۸۰ مبحث در شش عنوان
https://eitaa.com/fatemi222/6618
شاید براي شما هم اتفاق افتاده باشه! امیدوارم اگه شنیده اید اما تا حالا گویندهاش نباشید!
همهی مسئولین چنین اند ...
همهی آخوندا اونطورند ...
همهی دکترا فلان جور اند ...
همهی مَردها کینهای اند ...
همهی خانما چُنان اند ....
چرا جمع می بندي؟! آیا میدونی روز حساب، تک تک کسانی که اینطوري نبودن، میان و بِهمون میگن: «گفتی من اینطوریام، حالا ثابت کن!» و اگه نتونی ثابت کنی، حق داره و حقش رو ازت می گیره!
داشتم با رفیقم حرف می زدم، یهو گفت: «همهی مسئولین دزدند» با تعجب گفتم: فلانی! چرا وقتی قاطی میکنی همه رو با یه چوب میزنی؟! گفت «اتفاقا همه شون اینطوري اند!»😐 گفتم تو کشور حداقل ٣٠٠٠ تا میز درشت و هزاران میز کوچکتر داریم! همه رو با هم یکی نکن! تهمت میشهها!! روز قیامت پوستت کنده است؛ وَ لایُظلَمونَ فَتیلا؛ اگه به کسی ذرهای ظلم کرده باشی، میان و حقشون رو ازت میگیرن!
ساکت شد و بعد از مکثی گفت: منظورم بعضیاشونه
گفتم: عزیزم، منظورت رو درست بگو!
🧊فهرست امر به معروف و نهی از منکر
https://eitaa.com/fatemi222/4609
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در اوج سخنرانی نماینده ولی فقیه در همدان، دختر بچه میرود جلو میگوید: اجازه ! شعر بخوانم؟
⭕️ نماینده ولی فقیه همدان میکروفون را به او میسپارد، سپس از او درخواست میکند برای جمع دعا کند
👈 دخترک میگوید: بزرگترها کارهای بد میکنن، خدایا ببخششون😉
#زنان_مسلمان
"هر کس، لباس و حجاب زن مسلمان را که یکی از شرایع دین است انکار کند و بگوید: لباس زن، عادت است لذا هر اندازه میخواهد را آشکار کند و هر اندازه را میخواهد بپوشاند
چنین شخصی، یکی از امور قطعی و ضروری دین را انکار کرده است و همانند منکر نماز، زکات و حج است".
-شیخ عبدالعزیز طریفی
📚(الحجاب (۷۸-۷۹) )
#زن_عفت_افتخار
⭕️ عصبانیت بی حجاب ها از تذکر شنیدن
در مشهد حتی در مناطق تفریحی و مرفه شهر 👌
🔹تلاش یکساله گروه های مردمی امر به معروف و بی تفاوت نبودن عده ای از مشهدی ها باعث عصبانیت براندازها از وضعیت حجاب در مشهد شده است
ـــــــ * ــــــ
فتنه کشف حجاب با حضور در صحنه مردم و اجرای قانون توسط مسئولین جمع خواهد شد
#امر_به_معروف_اثر_دارد 🌱
#بی_تفاوت_نباشیم
"امر به معروف و نهی از منکر"
🌻امر به معروف ،کلید خوبی هاست و ماهیت نیکی و نیک آوری دارد.نهی از منکر، چراغ تابنده ای است که ماهیتش نیکی و ضد پلیدی است.
🌻امر به معروف و نهی از منکر ،دوبال برای پرواز و اوج گرفتن به سوی کمال و سعادت.
🌻امر به معروف انتشار خوبی ها و افشاندت بذر نیکی ها در کشتزار جان آدمی است.
🌻امر و نهی دینی ،حضور مثبت اهل ایمان در جامعه است.
🌻ای عزیز ! بدان که امر کنندگان به ه خوبی ها و نهی کنندگان از بدی ها، پیام آوران حق اند که به آینده تو می اندیشند و به سود تو سخن می گویند.
🌻نهی از منکر ، بارش قطرات زلال باران بر سرزمین جان گنهکار است که شعله های گناه را خاموش میسازد و به گسترش تیرگی قلبش پایان میبخشد.
🌻یک دانشجو هم میتواند در محیط درس و علم نهی از منکر کند.آیت الله خامنه ای
🌻تکثیر خوبی ها و خشکاندن مرداب بدی ها با امربه معروف و نهی از منکر شدنی است.
🌻امر به معروف و نهی از منکر بر همه ملت واجب است.امام خمینی
🌻منکرات ،هم اخلاقی،هم سیاسی و هم اقتصادی است.همه جا هم ، جای نهی از منکر است.امام خامنه ای
🌻مهربانی،بردباری و موعظه خیرخواهانه ،فردخطاکار را در پذیرش امر و نهی مشتاق تر میسازد
🌻امر به معروف و نهی از منکر یک واجب اسلامی است و باید در میان مردم رایج بشود.آیت الله خامنه ای
امر به معروف و نهی از منکر ؟
چرا و چگونه؟؟
امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز واجب و مثل نماز یادگرفتنیست..
میدونستید از زمانی که نماز به شما واجب شده امر به معروف و نهی از منکر هم واجب شده؟!؟🤯😳
میدونستید این واجب قضا نداره؟😢
اگه یکروز نماز صبحت قضا شه خیلی ناراحت میشی ولی سوال اینجاست مگه نهی از منکر واجب نبود مثل نماز چرا برای اون هم ناراحت نشدیم؟؟؟
꧁꧂🌿꧁꧂🌿꧁꧂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید چند روز پیش چه اتفاقی داخل کانال کمیل افتاده؟
بزرگوارانی که در نشر این مطلب ما رو یاری میکنند، در ثواب جهاد تبیین سیره شهدا شریک هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ یارکشی کن
آمران وناهیان رو زیاد کنید 👌
امیدوار باشیم به ظهور فقط یه پازل مونده
یا علی مدد
شرح#حکمت_۲۵۲
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️وَالاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ، وَالنَّهْيَ عَنِ آلْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ
💠و امر به معروف را براى اصلاح توده مردم و نهى از منكر را براى باز داشتن بىخردان قرار داد
✍اين امتياز مهم را قانون اسلام بر بسيارى از قوانين جهان دارد كه همه افراد جامعه را در برابر آنچه در جامعه مىگذرد مسئول مىداند، هرگاه كسى از انجام وظيفه خود عدول كند، همه به عنوان واجب كفايى مأمورند او را نصيحت كرده وبه انجام وظيفه فرا خوانند و هرگاه كسى آشكارا منكرى را انجام دهد و كارى برخلاف موازين اسلامى مرتكب شود، همه مسئولند او را اندرز دهند و از آن كار بازدارند.
makarem.ir
☎️پرسش :
امر بمعروف ونهی از منکر چه مراحلی دارد؟
📜پاسخ اجمالی:
🛎امر به معروف و نهى از منکر سه مرحله دارد، که توجّه به آن لازم است: 1- مرحله قلبى: یعنى در دل عاشق معروف و دشمن منکر باشد؛ 2- مرحله زبانى: علاوه بر عشقِ درونى نسبت به معروف و بیزارى قلبى از منکرات، آن را بر زبان جارى سازد و در برخورد با منکرات و ترک معروف ها با زبان خویش و به صورت مؤدّبانه و دوستانه تذکّر دهد؛ 3- برخورد عملى و فیزیکى: که این مرحله از امر به معروف و نهى از منکر، کار حکومت است.
👈پاسخ تفصیلی:
همان گونه که در روایات (1) و رساله توضیح المسائل فقها آمده، امر به معروف و نهى از منکر سه مرحله دارد، که توجّه به آن لازم است:
الف) مرحله قلبى: یعنى در دل عاشق معروف و دشمن منکر باشد. هنگامى که معروفى را مى بیند خوشحال و مسرور گردد و در مواجهه با منکرات منزجر و غمگین شود، و خلاصه حالت درونى اش در برخورد با این دو پدیده یکسان نباشد. که این حالت درونى انگیزه عمل خواهد شد.
ب) مرحله زبانى: علاوه بر عشقِ درونى نسبت به معروف و بیزارى قلبى از منکرات، آن را بر زبان جارى سازد و در برخورد با منکرات و ترک معروف ها، با زبان خویش و به صورت مؤدّبانه و دوستانه، تذکّر دهد. اگر بدون خشونت و با رویى گشاده و پرهیز از جریحه دار کردن احساسات، به طرف مقابل تذکّر دهد، قطعاً اثر خواهد کرد.
ج) برخورد عملى و فیزیکى: مرحله سوم امر به معروف و نهى از منکر، یعنى برخورد عملى و فیزیکى که کار حکومت است. اگر شخص یا اشخاصى آشکارا در جامعه مرتکب منکرات شوند و معروف ها را زیر پا بگذارند و به تذکّرات دیگران توجّهى نکنند، حکومت اسلامى باید آنها را دستگیر و مجازات کند. و چنانچه آزادى آنها به نظام اسلامى ضربه بزند، باید آنها را زندانى نماید. تکرار مى کنیم که این مرحله، کار افراد عادى نیست، بلکه وظیفه حکومت است. (2)
مطالب مرتبط:
تعريف «معروف»
مراحل امر بمعروف و نهی از منکر
https://makarem.ir/maaref/l/0322755
پی نوشت:
(1). وسائل الشیعه، ج 11، ابواب الامر والنهى، باب 3.
(2). گرد آوري از کتاب: اهداف قيام حسينى، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى ، امام على بن ابى طالب عليه السلام ، قم ، 1389 ه. ش ، ص 40
مشاهده کامل
☝️پرسش :
چه مراحلی برای امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است و هر مرحله شامل چه کسانی است؟
👈پاسخ اجمالی:
امر به معروف و نهى منکر سه مرحله دارد: 1- مرحله درونى و انكار باطنى یعنی اين كه از ديدن كارهاى خلاف، يا ترك كارهاى خوب، قلباً ناراحت و متأثّر شود. 2- مرحله برونى و اعتراض گفتارى؛ در اين مرحله آثار تنفّر انسان از انجام يك كار زشت، يا ترك يك كار زيبا و واجب، از چهره و حركات فراتر رفته، و بر زبان نيز جارى مى گردد. 3- مرحله عملى و فعلى؛ اين مرحله خود بر دو قسم است: نخست اقدام فيزيكى و تنبيه بدنى كه به حدّ جراحت يا قتل نرسد. ديگر، ضرب و تنبيه بدنى كه منتهى به جراحت يا مرگ گردد.
👳🏻♂پاسخ تفصیلی:
امر به نيكيها (معروف) و نهى از زشتيها (منكر) سه مرحله، و به اعتبارى چهار مرحله دارد:
الف) مرحله درونى و انكار باطنى كه به دو شكل تفسير شده است:
نخست اين كه از ديدن كارهاى خلاف، يا ترك كارهاى خوب، قلباً ناراحت و متأثّر شود، و اين تألّم و ناراحتى در چهره و حركاتش ظاهر و آشكار گردد. اين برداشت از صاحب جواهر است. ديگر اين كه صِرف ناراحتى درونى كافى است، هر چند بروز و ظهورى نداشته باشد، و به تعبير ديگر، همين كه قلباً از تحقّق واجبات الهى، و ترك گناهان خوشحال، و با ملاحظه ترك واجبات پروردگار و انجام گناهان ناراحت و متأثّر شود، به اين مرحله از امر به معروف و نهى از منكر عمل كرده است. ما تفسير اوّل را بر مى گزينيم، و آن را صحيح مى دانيم؛ زيرا تفسير دوم نوعى حبّ و بغض و تولّى و تبرّى محسوب مى شود، و «امر» و «نهى» به آن گفته نمى شود.
ب) مرحله برونى و اعتراض گفتارى؛ در اين مرحله آثار تنفّر انسان از انجام يك كار زشت، يا ترك يك كار زيبا و واجب، از چهره و حركات فراتر رفته، و بر زبان نيز جارى مى گردد. به تعبير ديگر، در اين مرحله مبارزه منفى تبديل به مبارزه مثبت مى شود، و به عبارت سوم، به تذكّر غير مستقيم كردارى قناعت نمى شود، و وارد مرحله يادآورى گفتارى مستقيم مى شويم.
اين دو مرحله بر تمام مردم واجب است، و اجراى آن اختصاص به حاكم شرع ندارد. يعنى هم دولت اسلامى بايد در اين دو مرحله تمام سعى و تلاش خويش را به كار گيرد، و هم بر تك تك افراد جامعه لازم است در مواجهه با منكرات، به دو شكل بالا از خود عكس العمل نشان دهند، و بى شك اگر هر دو گروه، به خوبى به وظيفه خويش در اين دو مرحله عمل كنند، در غالب موارد نوبت به مرحله سوم نمى رسد. آيه شريفه 110 سوره آل عمران، كه تمام امّتِ اسلامى و جامعه مسلمانان را مخاطب قرار داده، ناظر به همين دو مرحله است. توجّه كنيد: «كُنْتُمْ خَيْرَ اُمَّة اُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأَمُرُونَ بالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ»؛ (شما بهترين امّتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده اند؛ [چه اين كه] امر به معروف و نهى از منكر مى كنيد، و به خدا ايمان داريد).
ج) مرحله عملى و فعلى؛ اين مرحله خود بر دو قسم است: نخست اقدام فيزيكى و تنبيه بدنى، كه به حدّ جراحت يا قتل نرسد و ديگری ضرب و تنبيه بدنى، كه منتهى به جراحت يا مرگ گردد.
مشهور بين فقهاى ما اين است كه قسم اوّل از مرحله سوم، همانند دو مرحله سابق، وظيفه عموم مردم است، ولى تا زمانى كه مراحل پائين تر جوابگوست، لازم است از اقدام به مراحل بالاتر خوددارى شود. ولى چنانچه مرحله اوّل و دوم انجام شد و نتيجه اى نداد، مؤمنان و مخاطبان آيه فوق حق دارند قسم اوّل مرحله سوم را نيز اجرا كنند. و امّا در مورد قسم دوم از مرحله سوم (ضربى كه منتهى به جراحت يا مرگ مى گردد) دو نظريّه وجود دارد: اوّل: اين مرحله مخصوص حاكم شرع است؛ همان گونه كه شيخ طوسى در بعضى از تأليفاتش، و فخر المحقّقين، و شهيد اوّل، و فاضل مقداد، و محقّق ثانى اين نظريّه را انتخاب كرده اند و شهيد ثانى در مسالك آن را اشهر، و محقّق اردبيلى آن را مشهور ناميده، و صاحب جواهر نيز آن را برگزيده است. دوم: اين مرحله نيز همانند مراحل گذشته وظيفه همه مردم است. سيّد مرتضى و شيخ طوسى در بعضى ديگر از تأليفاتش، و علاّمه حلّى و ابن سعيد و برخى ديگر از فقها پذيراى اين نظريّه شده اند.
ولى به نظر ما مرحله سوم در هر دو شاخه اش وظيفه حكومت اسلامى است، و عامّه مردم نبايد در آن دخالت كنند. به دو دليل: نخست اين كه، اگر اجازه دخالت به همه مؤمنان داده شود، هرج و مرج وسيع و گسترده اى جامعه را فرا مى گيرد، و نظم جامعه مخصوصاً در عصر و زمان ما بر هم مى ريزد. و ديگر اين كه، اين گونه امور از قديم تا به امروز در سراسر جهان از وظايف حكومتها شمرده شده، و مى شود.
بنابراين سيره عقلا قبل از اسلام و پس از آن، بر سپردن اين مرحله به حكومت بوده، و قانونگذار اسلام نيز مهر تأييد بر آن زده است؛ آنجا كه مى فرمايد: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ اُمَّةٌ يَدْعُونَ اِلَى الْخَيْرِ يَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ و يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ و اُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»(1)؛ (بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى، و امر به معروف كنند، و آنها همان رستگارانند).
تفسيرى ديگر از شيخ طوسى پيرامون مرحله سوم وجود دارد که می گوید: «منظور از مرحله فعلى، اقدام عملى نسبت به شخصى كه «معروف» را ترك مى كند، يا «منكر» را انجام مى دهد نيست؛ بلكه «آمر به معروف» و «ناهى از منكر» نسبت به خودش اقدام عملى انجام دهد. يعنى جان و روح خويش را آراسته به معروف نمايد، و از منكر پاك كند، و در نتيجه اسوه و الگوى عملى براى ديگران، مخصوصاً تاركان معروف و آلودگان به منكر گردد. همان گونه كه حديث كوتاه، امّا بلند «كُونُوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيْرِ اَلْسِنَتِكُمْ»(2)؛ (با كردارتان مردم را به كارهاى نيك دعوت كنيد) دلالت بر اين مطلب دارد».
نتيجه اين كه، مرحله اوّل و دوم امر به معروف و نهى از منكر وظيفه همه مردم، امّا مرحله سوم كه در حقيقت مرحله تعزيراتى است، وظيفه حاكم شرع است. بنابراين ادلّه امر به معروف و نهى از منكر شامل تعزيرات نيز مى گردد، و به همان دليل كه اين دو فريضه بزرگ واجب است، تعزيرات نيز لازم مى باشد.(3)
2.14M
🔰اهمیت حضور مردم در نظام اسلامی در کلام امیرالمومنین😊
🔰نیاز نظام اسلامی به مردم در کلام امیرالمومنین☺️
🌷با مشارکت خوب مردم با بصیرت و دشمن شناس
🎙ر.فنودی
کانال حجاب زهرایی
#ایران_قوی
♨️#زنان_لعنت_شده
زنیکه در ظاهر لباس پوشیده اما در باطن لخت وعریان است:
پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید: «به زودی در پایان امت من، زنانی میآیند که به ظاهر، لباس پوشیدهاند ولی در واقع، عریان و لختاند. آنها را لعنت کنید زیرا آنها ملعوناند».
[جامع الاحادیث الصحیح].