🔹از آنجا که خدا از خودمان به خودمان #نزدیکتر است(ق، آیه 16) به طور #طبیعی نه تنها از آشکار ما بلکه سرّ و #خفیات و اخفی نیز خبر دارد که جزو ضمیرناخودآگاه ما است و خودمان نیز از آن #خبر نداریم.(طه، آیه 7) از همین رو به انسان #هشدار میدهد که از خدا بر#حذر باشند و هرکاری را #فکر یا عمل نکنند:
وَ اعْلَمُوا اَنَّ الله یَعْلَمُ مَا فِی اَنْفُسِکُمْ فَاحْذَرُوهُ؛ بدانید که خدا آنچه در نفسهای شما است میداند، پس از خدا حذر کنید. (بقره، آیه 235)
🔹کسی که نیت #گناه دارد، نشان میدهد که دارای #خباثت باطن است. به طور طبیعی بخشی از #شخصیت انسان همان #باطن اوست، چنانکه بخشی از آن در عمل نیز خودش را نشان میدهد.
البته عمل تنها فعل #خارجی و بدنی نیست، بلکه نیت و ایمان و امور باطنی نیز #عمل است. بر همین اساس این #خباثت باطن در قیامت و دنیا خودش را نشان میدهد و خدا نیز شخص را بدان #محاسبه میکند؛
⬅️چنانکه اگر #باطن طیب باشد محاسبه نیز #مثبت خواهد شد. خدا میفرماید :
وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدً
و کتاب [= کتابی که نامه اعمال همه انسانهاست] در آنجا گذارده میشود، پس گنهکاران را میبینی که از آنچه در آن است، ترسان و #هراسانند و میگویند:ای وای بر ما! این #چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است؟! و (این در حالی است که) #همه اعمال خود را حاضر میبینند و پروردگارت به هیچ کس ستم نمیکند..(کهف، آیه 49)
«قل کلٌ یعمل على شاکلت
تفسیر على بن ابراهیم در تفسیر آیه مذکور، از حضرت رضا(علیه السلام) روایت شده فرمود:
«در روز قیامت نامه هاى اعمالى را نزد بندگانى مى آورند، آنها اعمال نیکى را در آن نامه ها مى بینند که آنها را انجام نداده اند، به خدا عرض مى کنند:
«خدایا به عزتت سوگند خودت مى دانى که ما این کارهاى نیک را انجام نداده ایم.» خداوند مى فرماید: «صدقتم نویتموها فکتبناها لکم ثمّ یثابون علیها؛
راست مى گویید، شما نیت انجام این کارها را نمودید، و ما آنها را براى شما در نامه هاى اعمالتان نوشتیم، سپس شما مشمول پاداش آنها مى شوید.»
❇️عمل صالح، دو جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1-باید خود عمل ، فی نفسه، خوب باشد به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
مورد نیاز باشد
2- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد.
عنه صلى الله عليه و آله :
إنَّ اللّه َ تباركَ وتعالى لا يَنظُرُ إلى صُوَرِكُم ولا إلى أموالِكُم ولكنْ يَنظُرُ إلى قُلوبِكُم وأعمالِكُم .
حديث
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند تبارك و تعالى، به چهره هاوداراييهاى شما نمى نگرد، بلكه به دلها و كرده هاى شما مى نگرد.
بسم الله الرحمن الرحیم.
-تسلیت ایام
✍️امام خمینی سرچشمه همه #فضایل بود که به برخی اشاره میشود:
1️⃣👈اخلاص:
حاج احمد آقا تعریف میکردند روزی که امام را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی میکردم، قبل از آنکه امام بروند روی جایگاه - همچنان که صدای فریاد مردم میآمد که: «درود بر خمینــی» امام دست مرا گرفتند و دم #گوش من فرمودند: این جمعیت را میبینی که همه یکصدا و بلند «درود بر خمینی درود بر خمینی» میکنند به خدا قسم اگر همه شان جمع شوند و بگویند: «مرگ بر خمینی»، ذرهای از #هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب نشینی نخواهم کرد
2️⃣👈ساده زیستی:
امام خمینی (ره) از اول عمرشان، چه زمانی که در قم بودند، چه موقعی که به نجف #تبعید شدند و چه بعد از انقلاب، خانه و ملک #شخصی نداشتند و تا آخر عمر به صورت اجاره نشین و مستأجر، زندگی پربرکت خود را ادامه دادند.( برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص46)
- از پاریس پیغام رسید که امام خواسته اند که محل اسکان ایشان #شمال شهر نباشد، در اماکن خصوصی نباشد و در جای پر زرق و برق هم نباشد(برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص50)
3️⃣👈شجاعت:
امام در جلسات خصوصی شان گفته بودند: من اصلاً به چیزی مثل #پدیده ترس خو نگرفته ام و نمی دانم ترس چیست و پزشکان ایشان طی 8 سال گویند از لحاظ پزشکی نیز هیچ وقت چیزی بنام ترس در بدن ایاشن نبود چون هیچ وقت ترشح ادرنالین؛تغییر ضربان قلب، لرزش نداشتند
(برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 279)
4️⃣👈مهربان بودن با اهل خانه:
« خانم امام می گوید: «امام هیچ وقت به ما دستور نداده اند.. امام #خودشان چایی شان را درست می کردند، و خودشان قوری و استکان خود را میشستند.
- نوه امام، می گوید: «هر کس از خانواده امام که به دیدارشان می رفت، احساس می کرد که آقا خیلی دوستش دارد، همه ما این احساس را داشتیم که امام بیش تر از همه به ما #علاقه دارد، من هنوز یادم نمی آید که به اتاق امام وارد شده باشم و ایشان لبخند نزده باشند .»
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
✍حضور امام در روابط فردي و اجتماعی در همه شئون محور عدل و توحید
رشتههاي حب و بغض زیربنای تمدن
👌بسمالله الرحمن الرحیم
✋رابطهی اصلي مؤمنین بايد با #ولیشان باشد و رابطهشان بايد حول آن رابطه شکل بگيرد.
👈اين رابطه يک #سابقهای تاريخي در عوالم گذشته دارد و ازاینجا شروع نمیشود.
👈مؤمنین در عوالم گذشته در سرشت و #فطرت و نورشان با امامشان رابطه داشتهاند و بين خودشان هم اين رابطه بوده است.
👈«المومن اخ المومن من امه و ابيه» مؤمنین با يکديگر برادر و خواهر پدر و مادري هستند.
👈 اين رابطهی #حقيقي است و در هر جغرافيايي هم که باشند #مانع اين ارتباط باطني و حقيقي نيست.
✋«حب في الله و بغض في الله»
👈شالودهی جامعه
🔹حالا دو نکته را میخواهیم حول اين مسئله توضيح بدهيم نکته #اول اينکه انسانها قبل از عالم دنيا دودسته شدند:
👌دستهای که بار #توحيد و نبوت و ولايت را برداشتند و اين #عهدها را پذيرفتند و جزو جبهه مؤمنین شدند.
👈دستهی دیگربار نبوت و توحيد و ولايت را #زمين گذاشتند و جبههی مقابل شدند.
👈اینها طبیعتاً در طينت و سرشت هم دودسته میشوند و از همان عالم از هم جدا میشوند.
👈 وقتي ما به اين عالم میآییم، بايد روابطمان حول #حجت و ولي خدا و امام شکل بگيرد.
👌 اولين زيربناي روابط اجتماعي که بهمنزله #شالوده آن جامعه است و هر جامعهای که میخواهد درست شود به اين شالوده نياز دارد، «حب في الله و بغض في الله» است.
👈روايت متعددي در اين زمينه است.
🔺داريم که پيامبر از اصحابشان سال کردند: کدامیک از رشتهها ما را محکمتر به ايمان پيوند میدهد و موجب میشود که ما #متصل به ايمان شويم به تعبير ديگر چگونه میشود وارد وادي ولايت الله که همان وادي ايمان است شد؟
👈عدهای جواب دادند و عدهای هم گفتند خود شما بفرماييد که خدا و رسولش آگاهترند، که قاعدتاً اين دسته دوم برندهتر هستند.
👈بعضي گفتند: حج، بعضي گفتند: زکات و بعضي گفتند:
نماز. پيامبر فرمود: همه اینها فضيلت دارد ولي اینها محکمترین رشتهای که ما را به حقيقت ايمان و حقيقت توحيد و ولايت گره میزند نيست.
👈 بعد خود پيامبر فرمود:مهمترین رشتهای که ما را به ايمان پيوند میزند و پاره نمیشود و مطمئنتر و محکمتر است «الحب في الله و الغبض في الله»
👈محبت ورزيدن و بغض داشتن درراه خداست، که در بعضي روايات اين مکرر آمده است.
🔺سوال کردند که حب و بغض هم جزو ايمان است؟
يعني حب و بغض هم #ايمان را شکل میدهد و اگر نسبت به عدهای حب داشت و نسبت به عدهای بغض، اين مؤمن میشود و اگر بالعکس بود #کافر خواهد بود؟
👈حضرت فرمود: ايمان تماماً حب و بغض است.
🔺در ادامه اين آيه را خواندند:
👈 «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ» (2)
👈 خدا در قلب شما ايمان را زينت داده و محبوب شما قرار داده است و کفر و فسوق و عصيان را مکروه شما قرارداده است.
👈قلب مؤمن #طوري است که متمايل به اولياء خداست.
در اين آيه #کلمه ايمان به امیرالمؤمنین تفسير شده است.
🔺 بنابراين محبت اولياي خدا و حب في الله یعنی انسان بايد محبت و دشمنیاش درراه #خدا باشد.
و کسي را دوست بدارد که خدادوست میدارد. و کسي را دشمن بدارد که خدا دشمن میدارد.
🔺و بعد حضرت فرمودند: «التولي لاولياء الله»تولي نسبت به اولياء خدا و تبري من اعداء الله تبري جستن از دشمنان خدا، اين محکمترین رشتهای است که انسان را به وادي ولايت الهي وارد میکند و وارد محيط ولايت الله میکند.
👇👇👇