👌دو معیار برای شناخت عالم ربانی
برای شناخت عالم ربانی با عالم نماها در احادیث و کتب اخلاقی معیارهایی بیان شده است که به دو مورد اشاره می کنیم:
👈پیامبر (ص)فرمود: العِلمُ عِلمانِ : عِلمٌ عَلَى اللِّسانِ فذلكَ حُجَّةٌ عَلَى ابنِ آدَمَ ، و عِلمٌ فِي القَلبِ فذلكَ العِلمُ النّافِعُ . علم دو گونه است: علمى كه بر زبان است و آن بر آدمى حجّت است و علمى كه در دل است و علم سودمند اين علم است.» (۱۳)
👈غزالی در احیاء علوم الدین مینویسد: عالم آن کس نیست که تنها لباس روحانی پوشیده و نام، شهرت و فضیلت یافته است. چنین کسانی بیش از تمام مردم، از خوف خدا فاصله دارند. هدف ما ار عالمان کسانی هستند که نعمتهای خدا و افعال را میدانند و چنین افرادی کم یافت میشوند. به همین منظور، فضیل بن عیاض میگوید: اگر کسی از شما سؤال کرد، از خدا ترس دارید؟ در پاسخ او ساکت بمانید، چون که اگر بگوید نه، کافر میشوید و اگر پاسخ مثبت دهید، دروغ گفتهاید.
باز میگوید: خوف آن است که اعضاء را از انجام گناه باز دارد و پایبند به طاعت باشد و تا زمانی که خوف بر اعمال اثر نگذارد، نام آن وسوسه و خواطر است و آن را نمیسزد که خوف گویند و اگر خوف همراه عمل نباشد، هیچ گونه خیری در بر ندارد و در واقع دارای زیان است؛ چون این خوف از جهل و ناتوانی سرچشمه میگیرد».
💠داستان یک عالم واقعی
در يكي از روزها مجلس مباحثهاي با حضور مأمون (خليفهي عباسي) و علماي عصر تشكيل شده بود مردي پريشان حال با لباسي كهنه وارد شد و در آخرين صف حضّار نشست. مسألهاي در مجلس مطرح گرديد، آن مرد، جوابي بسيار عالي داد، به طوري كه توجه عموم به وي جلب شد و تمام علماي مجلس، تحسينش كردند. خليفه دستور داد او را بالاي مجلس در صف علماي بزرگ نشاندند. مسألهي ديگري طرح شد و همان مرد دوباره بهترين پاسخ را گفت. اين بار به فرمان مأمون او را بالاتر از همهي حضار، نزديك جايگاه خليفه جاي دادند. پس از ساعتي مجلس پايان يافت و علما تدريجاً بازگشتند. مرد ژنده پوش نيز از جاي برخاست تا برود، خليفه امر كرد بماند. طولي نكشيد كه بزم شراب گسترده شد و ساقيان آمادهي كار شدند. مرد عالم از مشاهدهي آن وضع، سخت نگران گرديد، از جا برخاست و با كسب اجازه آغاز سخن كرد و گفت: «من امروز با پريشاني حال و زشتي صورت و كهنگي لباس در مجمع علما شركت كردم، عقل ناچيزم مرا از آخر مجلس به صف بزرگان رسانيد و سپس مرا به كنار خليفهي مسلمانان رسانيد، سزاوار نيست شراب بنوشم و عقلي كه باعث ترفيع مقامم گرديد از خويشتن جدا سازم، به علاوه من خائفم از اينكه مستي،عنان نفسم را از كفم بربايد و مرتكب عمل نامناسبي شوم و در نظر خليفهي مسلمانان خوار گردم. مأمون سخنان مرد عالم را شنيد و او را از شركت در مجلس شراب معاف داشت و دستور داد صد درهم به وي دادند.(۱۴)
🔴عقوبت بی احترامی به علما
آیتالله شهید دستغیب (رحمةاللهعلیه) در کتاب گناهان کبیره اینگونه آورده است:
برای کفران نعمتِ وجودِ علماء عقوبتهای شدیدی وعده داده شده است، از آن جمله پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرماید: زمانی بیاید که مردم از علماء فرار میکنند مانند فرار کردن گوسفندان از گرگ، در نتیجه خداوند آنها را به سه بلا مبتلا میفرماید؛
برکت را از دارائیشان بر میدارد، سلطان ظالمی را برای آنها مسلّط میفرماید و بی ایمان از دنیا میروند.
ناگفته نماند که طلاب علوم دینی چون در طریق رسیدن به مقام شامخ نیابتند، وجودشان نیز نعمت و گرامی داشتنشان بر همه لازم و کفران وجود ایشان به هتک و بیاحترامی حرام میباشد.(۱۵)
ادامه دارد
@fatemi222
💠داستان
ماجرایی در کتاب احتجاج طبرسی نقل شده که خلاصه و مضمونش چنین است: یکی از فقهای شیعه بر امام هادی ـ علیه السّلام ـ وارد گردید، در حالی که جمعی از علویین و بنی هاشم در محضر امام ـ علیه السّلام ـ بودند. حضرت به آن عالم احترام نمود و جای خود را به او داد. این کار بر علویین و بنی هاشم گران آمد. یکی از آنها نتوانست تحمل کند، به خدمت امام ـ علیه السّلام ـ رفت و عرض کرد: «یابن رسول الله! آیا شما یک عالم را بر بنی هاشم مقدّم میداری؟» حضرت فرمود: مگر خداوند در قرآن نفرموده: «... اِذا قیلَ لَکُمْ تَفَسَّحوُا فِی الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللهُ لَکُمْ...؛ ای مؤمنان! هرگاه به شما گفته شد که جایی را در مجلس بگشایید، چنین کنید تا خداوند نیز نسبت به شما در کارهایتان گشایش به وجود آورد.»
بعد فرمود: «... یَرْفَعِ اللهُ الَّذینَ امَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ اُوتُوا العِلْمَ دَرَجاتٍ...؛ خداوند، مؤمنان و عالمان را بر دیگران به درجاتی برتری داده است.» پس چرا ناراحتید از اینکه من یک عالم را به خاطر اینکه خداوند او را بالا برده و عظمت داده برتری دادهام؟ این عالم فلان ناصبی را با اقامهی دلیل و برهان الهی محکوم کرده است و این فضیلت از هر نَسَبی برای او برتر است.»(۱۶)
💠داستان
احترام جبرییل به معلم خود
روزی جبرئیل در خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، مشغول صحبت بود که حضرت علی علیه السلام وارد شد. جبرئیل چون آن حضرت را دید برخاست و شرایط تعظیم به جای آورد.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: یا جبرئیل! از چه جهت به این جوان تعظیم میکنی؟ عرض کرد: چگونه تعظیم نکنم که او را بر من، حق تعلیم است!
فرمود: چه تعلیمی؟ عرض کرد: در وقتی که حق تعالی مرا خلق کرد از من پرسید: تو کیستی و من کیستم؟ من در جواب متحیر ماندم، و مدتی در مقام جواب ساکت بودم که این جوان در عالم نور به من ظاهر گردید، و این طور به من تعلیم داد که بگو: تو پروردگار جلیل و جمیلی و من بنده ذلیل و جبرئیلم: از این جهت او را که دیدم تعظیمش کردم.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسید: مدت عمر تو چند سال است؟ عرض کرد: یا رسول الله در آسمان ستاره ای هست که هر سی هزار سال یک بار طلوع میکند، من او را سی هزار بار دیدهام.(۱۷)
💠 راز مقام سلمان
مَنصورِ بنِ بَزرَج، می گوید به امام صادق عرض کردم : ما أَکثَرَ ما أَسمَعُ مِنكَ یا سَیِّدی ذِکرَ سَلمانَ الفارسی چقدر من زیاد میشنوم از شما که نام سلمان را میبرید و از او یاد میکنید...[حضرت فرمود]
فَقال: لاتَقُل «الفارسی» وَ لکِن قُل سَلمانَ المُحَمَّدی نگو سلمان فارسی بگو سلمان محمدی
سه خصوصیّت در سلمان بود که این موجب میشود که من او را زیاد یاد کنم:
میل امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد.( سلمان چیز دیگری در دل خود و در ذهن خود میخواسته است ولیکن میل و هوای امیرالمؤمنین را -«هَوی» یعنی میل- بر میل خود ترجیح داده است).
فقرا را دوست میداشت
جناب سلمان علم را دوست میداشت، علما را دوست میداشت
این سه خصوصیّت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، نسبت به او گرایش پیدا کند، محبّت -یا تجلیل و تعظیم- نسبت به او بکند.(۱۸)
ــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.نهج الفصاحه، حديث 450.
۲ غرر الحكم ، ح ۴۰۴۴
3.[ غرر الحكم ،۸۷۰۴
۴.تحف العقول ج۱ ، ص۲۹۲
۵.الإحتجاج : ج ۱،ص۱۷
۶.خصال،ج۱،ص۱۵۶
۷.روضه الواعظین،ص۹
۸.دیلمی،ارشاد القلوب،ج۱،ص۱۶۴
۹.ثواب الأعمال : ۱۵۹/۱ .
۱۰.من لا يحضره الفقيه : ۴/۳۶۷/۵۷۶۲ .
۱۱.تحف العقول ،ص۳۹۷
۱۲. ورام،جلد۲ , صفحه۲۷۲
۱۳..عوالي اللآلي ،ج۱،ص۹۹
۱۴.جوامع الحكايات، ص۳۷۳
۱۵.دستغیب، عبدالحسین، گناهان کبیره، ج۲، ص۳۳۵
۱۶.احتجاج طبرسی، ج2، ص455.
۱۷.استر آبادی محمد جعفر، البراهین القاطعه ، ص ۳۱۱
۱۸.الأمالي للطوسي : ص ۱۳۳
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
@fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃
✋خوش_اخلاقی_در_خانواده
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: أحسَنُ النّاسِ إیماناً أحسَنُهُم خُلُقاً و ألطَفُهُم بِأهِلهِ : نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق ترینِ آنها و مهرورزترین شان با خانواده خود است(بحار، ج ۷۱، ص ۳۸۷)
✍در روایات فضایل و اثرات زیادی برای خوش اخلاقی در خانواده ذکر شده که برخی را ذکر می کنیم:
1⃣👈رسیدن به مقام صدّیقان و شهیدان: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: به اهل و عیال خود خدمت نکند مگر صدّیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد(بحار، ج ۱۰۴، ص ۱۳۲)
2⃣👈 نزدیکی به پیامبر در قیامت: پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) نزدیکترین شخص به خود را در قیامت این گونه معرفی کرده و فرمودند: نزدیکترین شما به مقام و جایگاه من در روز رستاخیز... همانانند که با همسرانشان بهتر رفتار کنند(وسائل الشیعه، ج 8، ص 507)
3⃣👈افزایش طول عمر: امام صادق (علیهالسلام) فرمود: هرکس با خانوادهاش نیک رفتار باشد، خداوند بر عمرش بیفزاید.( کافی، ج 8، ص 219)
4⃣👈ثوابی برابر اعتکاف : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) : نشستن مرد در كنار خانواده اش، نزد خداي بزرگ دوست داشتني تر از اعتكاف [و نشستن] در اين مسجد من است .»( تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۲)
5⃣👈 آمرزش گناهان: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) :خدمت مرد به اهل و عیال از روی محبت و اشتیاق، کفاره گناهان بزرگ اوست که غضب پروردگار را خاموش میکند(بحار، ج ۱۳، ص ۱۳۳)
@fatemi222
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ_نوشت | چرا حرف دین در رابطه با زنان و جوانان را بیان نکردیم؟!
🔺 #زنان و #جوانان؛ حرف اساسی ما در آخرالزمان است!
⚠️ اگر در تبیین این مسئله کوتاهی کنیم، هزینه بیشتری خواهیم داد.
@Chastity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد____رائفی____پور👇
🔴چرا حجاب رادرکشورهای غربی قانونی نمیکنند ولی فاحشه گری و تن فروشی راقانونی میکند⁉️‼️
↩️ #لَعَّلڪُم_یَٺَفَّڪروڹْ!!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@Chastity
31.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 علّامه حلّی و ملاقات با امام زمان (عج)
🎙 با صدای مرحوم شیخ احمد کافی
@fatemi222
یادِ امام زمان (عج).mp3
899K
▫️ یادِ امام زمان (عج)
👤 مرحوم آیةالله ناصری
@fatemi222
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#شرایط_قسم
قسم 🖐 شرط دارد
1⃣👈 کسی که قسم می خورد، باید #بالغ و #عاقل🧔 باشد.
2⃣👈 کاری که قسم می خورد انجام دهد ، #حرام ⛔️ و #مکروه 🔶 نباشد.
3⃣👈 به یکی از #اسامی_خداوند 🕋 قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نشود مانند: #الله.
4⃣👈 قسم رابه #زبان 👅 بیاورد.
5⃣👈 عمل کردن #قسم برای او #ممکن🤝 باشد.
🔗مساله: اگر #پدر🧔از #قسم_خوردن فرزند👱♂ جلوگیری کند یا شوهر🧔 از #قسم_خوردن زن 🧕جلوگیری نماید، قسم آنان صحیح_نیست.❌
📗 #منابع
۱. توضیح المسائل مراجع م۲۶۷۱ و ۲۶۷۲
۲. احکام دودقیقه ای محمود اکبری ج ۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
@fatemi222
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
شش نکته درباره #گفتگو👥 با نامحرم🧕
1⃣👈 #صحبت_کردن با نامحرم به غیر ضرورت مکروه است، خصوصا اگر مخاطب جوان🧕 باشد.
2⃣👈 #صحبت 🗣کردن با هرکسی درباره هر چیزی از روی شهوت ولذت جایز نیست مگر همسر.💏
3⃣👈گفتگو👥 بانامحرم با شرایط زیر جایز است.
⛔️به قصد لذت وریبه نباشد.
⛔️با صحبت کردن به گناه آلوده نشوند.
⛔️خوف افتنان(به فساد افتادن)نباشد
⛔️خانم ها🧕 هنگام صحبت کردن 🗣صدای خود را نازک ولطیف نکنند.
4⃣👈اگر مردی🧔 بداند چنانچه با #نامحرمی👩 صحبت کند به گناه ⛔️خواهد افتاد نباید با اوصحبت کند، خواه زن🧕 به گونه ای صحبت کند که مرد را به گناه بیندازد یا درباره مطلبی صحبت کند که مرد به گناه بیفتد.
5⃣👈اگر مردی به قصد به #حرام انداختن نامحرمی 👩 با او #صحبت🗣 کند حرام است.
6⃣👈رد وبدل کردن سخنان #محرّک از طریق تلفن ☎️ موبایل📱 بلوتوث اینترنت و ...به هر نگیزه ای #حرام است.
📗 #منابع:
۱. العروه الوثقی ج۲ نکاح با استفاده از مساله ۲۹
۲. استفتائات امام ج ۳ س ۵۲
۳. اجوبه الاستفتائات س ۱۱۴
۴. استفتائات جدید محسن محمودی ج ۲ ص۳۳
۵. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۳ ص ۵۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
@fatemi222
19.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- دستم به دعا تا این غصه سرآید
- بازا گل زهرا پس کی سحر آید
🌷 #اَللَّهُمَّأرِنِيالطَّلْعَةَالرَّشِيدَةَ
🌥 #جمعه #انتظار #مهدویت
@fatemi222
راز سقوط جامعه نبوی.pdf
789.2K
🌀راز سقوط جامعه نبوی
🗓 مناسبت: #فاطمیه
پیام: رهبری: «دعوا بر سر مسئلهی با حجاب و بدحجاب نیست، دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست. دعوا اینها نیست. ... بحث سر اصل #استقلال و #ایستادگی و #تقویت و #اقتدار ایران اسلامی است.»(۱۴۰۱/۰۷/۱۱)
✍️ سیر بحث:
🔻همان طور که یک فرد، سقوط و رفعتی دارد، جامعه نیز سقوط و رفعتی دارد، بررسی علل سقوط جامعه نبوی از آن جهت اهمیت دارد، که اشکالاتی که در ساختار جامعه دینی مدینه وجود داد، امروز هم به شکل دیگری خودنمایی می کند اما مسائل جوامع دینی در بسیاری از جهات مشترک هستند.
🔻 برای جامعه سازی برای زمینه سازی برای ظهور جامعه مهدوی، باید جامعه ما، از این عوامل سقوط جامعه نجات پیدا کند.
🔻در این سلسله جلسات به بررسی برخی از عوامل اصلی سقوط جامعه مدینه در بیان حضرت زهرا(س) خواهیم پرداخت که عبارتند از:
1️⃣. مستقل نبودن و منفعل بودن
2️⃣. ترس و راحت طلبی
3️⃣. عدم درک سیاسی و سیاسی نبودن مردم مدینه
4️⃣. بی تفاوتی
#جهاد_تبیین
#برای_ایران
@fatemi222