✍️ توجیه و دلیلتراشی برای گناه
🔻بدتر از گناه، توجیه گناه و دلیلتراشی برای آن است. میتوان گفت توجیه گناه یک نوع کلاهبرداری دینی است.
خداوند در قرآن میفرماید:
"بلکه انسان، خودش بر وضع خود آگاه است، هر چند در ظاهر برای خود، عذرهایی بتراشد."
🔸یعنی محکمه وجدان، گنهکار را به دورویی و نیرنگ، محکوم میکند.
🔸 توجیه گناه، گناه را عادی و جامعه را به انجام آن تشویق مینماید و زشت را زیبا جلوه میدهد، توجیه گناه همان عذر بدتر از گناه است.
هیچ گناهی به سنگینی "توجیه گناه" نیست. زیرا گناهکار معترف، غالبا در فکر توبه است، ولی توجیهگر در فکر سرپوش نهادن بر گناه است که نه تنها در صراط توبه نیست، بلکه او را در گناه راسختر و جریتر مینماید.
🔸 توجیه گناه یک نوع فریب دادن و اغفال خود و مسلمین است که ظاهری زیبنده و شرعی دارد و باطنی آلوده.
امام باقر علیه السلام فرمود:
روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بازار مدینه عبور میکرد، شخصی را دید که میوه یا خرما میفروشد، به او فرمود: به به، چه میوههای خوب و عالی. در همین لحظه خداوند به آن حضرت وحی کرد: " زیرش را ببین، پیامبر صلی الله علیه و آله دست در درون آن گذارد و مقداری از آن بیرون آورد که بسیار پست بود، به صاحب آن کالا فرمود:
"ما أراكَ إلاّ و قد جَمَعتَ خِيانَةً و غِشّا لِلمُسلِمينَ"
"نمیبینم تو را جز اینکه، خیانت و فریب مسلمانان را جمع کردهای."
📎#گناه_گریزی
📎#تلنگر
🆔 @fatemi222
#تلنگر
به شوخی به یکی از دوستانم گفتم:
من ٢٢ ساعت متوالی خوابیدهام!
گفت: بدون غذا؟!😳
همین سخن را به دوست دیگرم گفتم، گفت: بدون نماز؟!😱😱
و اینگونه خدای هر کس را شناختم...
❣️شهید مصطفی چمران❣️
📎#کرامت_نفس
📎#هواستیزی_و_تقوا
📎#تلنگر
🆔 @fatemi222
5 5محبت ورزی و کرامت بخشی.mp3
8.64M
#راهکارهای_دعوت_به_نمازبرای_فرزندان
6 تا 12سال
#جلسه_پنجم:
محبت ورزی و کرامت بخشی
#استاد_کاظمی
#تربیت_نمازی_فرزندان
🔺کانالهای کاربردی👇
https://eitaa.com/Tebyangonabad/31977
_꧂🌺🍃჻
🌺❤꧁꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🌺___
🍃჻🌺🍃﷽
✍🏻 در قرآن سه نوع رابطه داریم:
🌺⃝⃡❤️ رابطۀ پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردم.
🌺⃝⃡❤️ رابطۀ مردم با پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم).
🌺⃝⃡❤️ رابطه زن و شوهر با هم.
1⃣ قرآن میفرماید که رابطۀ پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردم بر اساس #رحمت است.
👈🏻 پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رحمتی برای جهانیان است:
🌺⃝⃡❤️ وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ (انبیاء/۱۰۷)
ما تو را مبعوث نکردیم، مگر اینکه «رحمتی» برای جهانیان باشی.
2⃣ رابطۀ مردم با پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باید #مودت و علاقه شدید باشد؛
👈🏻 چنان که قرآن از زبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است:
🌺⃝⃡❤️ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی (شوری/۲۳)
ای پیامبر بگو:👈🏻 من بابتِ رسالتم، هیچ مزد و پاداشی از شما نمیخواهم، جز مودّت و دوست داشتنِ نزدیکان و اهلبیتم.
3⃣ و امّا رابطۀ عروس و داماد ، یا رابطه زن و شوهر با هم👩❤️👨
👈🏻 که قرآن میفرماید این رابطه باید ترکیبی از دو مورد فوق باشد: یعنی #مودت و #رحمت.
🌺⃝⃡❤️ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً. (روم/۲۱)
خداوند همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد، تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در میانتان «مودّت» و «رحمت» قرار داد.
⚠ پس زن و شوهرا حواسها جمع⚠
👈🏻 فضای خونه باید بر اساس #رحمت و #مودت باشه..
⛔️لج و لجبازی تو زندگی مشترک ممنوع⛔️
🆔 @fatemi222
مستقل بودن شاخص عباس شدن.pdf
240.8K
🌀 مستقل بودن؛ شاخص عباس(ع) شدن
✍️ سیر بحث:
🔺ما دو نوع زندگی کردن، داریم، یک نوع زندگی که خیلی خفت بار و حداقلی است؛ «زندگی منفعلانه» هست که اکثر آدم ها این طوری زندگی می کنند، اما نوع دیگری از زندگی از وجود دارد که خیلی با حال و پر انرژی است و اصلا حوصلۀ آدم در این نوع زندگی سر نمی رود، دائما آدم، موج مثبت دریافت می کند، و این موج مثبت را به دیگران هم منتقل می کند، این نوع دوم زندگی، زندگی فعالانه است.
🔺اگرچه تعداد آدم های که فعالانه زندگی می کنند کم هستند اما این عده کم همیشه، بر روی آن عده زیاد اثر گذار هستند. تعدادشان کم اما اثر گذاریشان زیاد است.
🔺شاخص زندگی فعالانه و زندگی منفعلانه چیست؟ شاخص زندگی فعالانه و منفعلانه، مستقل بودن یا مستقل نبودن است.
#ولادت_حضرت_عباس
#لبیک_یا_خامنه_ای
#جهاد_تبیین
🆔 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸
✋فراز و نشيبهای انقلاب ، عرصه امتحان مجاهدین فی سبیل الله
🔺وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتىَ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكمُ وَ الصَّابرِينَ وَ نَبْلُوَاْ أَخْبَارَكمْ(31/محمد)
🔺ما قطعاً شما را مى آزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم كرد.
✍پیامها:
1⃣- آزمایش مومنین امرى حتمى و یكى از سنّتهاى الهى است. «و لنبلونّكم»
2⃣- یكى از بسترهاى آزمایش و شناسایى مومنین ؛میدان مبارزه است. منافقان در مبارزه با طاغوتها و ستمگران رسوا مى شوند. «حتّى نعلم المجاهدین منكم»
3⃣- در مبارزه و مجاهدت، صبر واستقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منكم والصابرین»
4⃣- ادّعای مومنین؛در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مى گیرند. «نبلوا اخباركم»
5⃣ - معیار ارزیابى خداوند، موفقیّت در آزمونهاى عملى است. «نبلوا اخباركم»
🆔 @fatemi222
حاضر جوابي طفل
يكي از حكما از طفلي پرسيد: اگر به من بگويي كه خدا كجا است، يك عدد پرتقال به تو مي دهم. آن پسر در جواب گفت: من دو عدد پرتقال به شما مي دهم، كه بگويي خدا كجا نيست.
🆔 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داشتم از کوچه پس کوچههای قم میرفتم که این پیرمرد کفاش را دیدم مشغول قرائت قرآنه. بعد چند ساعت که از همین مسیر برگشتم، هنوز هم مشغول بود.
دختر ده سالهام این صحنه را فیلم گرفت. بعدش مثل اینکه دلش برای این پیرمرد سوخته باشه گفت:
خدایا پول زیادی به این آقا بده!
بهش گفتم: فکر نمیکنی به جای دعا داری نفرینش میکنی؟
+چطور؟
-خب اگه پولدار بشه، به نظرت میتونه اینجور با خیال راحت کنار کوچه بشینه و یه لقمه نون حلال دربیاره و قرآن بخونه؟
+ خدایا لااقل یه ماشین بهش بده!
-اونم همینجور. اونوقت دغدغه بنزین و روغن و کارواش و جریمه و بیمه پیدا میکنه و....
دخترم گفت انگار راست میگید، قانع شدم!! فقط پس خدایا براش تو بهشت جبران کن!
گفتم: این دعای خوبیه😊
🔹 پی نوشت
سلمان فارسی هنگام وفات گریه میکرد. وقتی علت را پرسیدند درحالی که از مال دنیا تنها یک زیرانداز و چند ظرف سفالی داشت، گفت:
یاد حدیث پیامبر افتادم که فرمود:
«نجا المخفون و هلک المثقلون»؛ سبک باران نجات یافتند و سنگین باران هلاک شدند. (بحار ج۲۲، ص۳۸۱)
💬 محمد قربانی مقدم
🆔 @fatemi222
📘#داستان
💠شرایط قبولی دعا و انفاق
🔹شخصی از امام صادق پرسید:
دو آیهی قرآن را هر چه دقت میکنم محتوایشان را نمی فهمم.
امام پرسید: کدام آیه؟
مرد گفت:
آیه اول این است که خداوند میفرماید:
(ادعونی استجب لکم؛ مرا بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم.)
من خدا را میخوانم، اما دعایم مستجاب نمی شود!
حضرت فرمود:
آیا گمان میکنی خداوند خلاف وعده کرده؟
گفت: نه.
فرمود: پس علت چیست؟
گفت: نمی دانم.
فرمود:
من آگاهت میکنم؛ هر کس خدا را بندگی کند، به دستورات او عمل نماید، آنگاه دعا کند و شرایط دعا را رعایت کند، خداوند دعای او را اجابت خواهد کرد.
پرسید: شرایط دعا چیست؟
امام فرمود:
نخست حمد خدا را به جای میآوری و نعمتهای او را یادآور میشوی و بعد شکر میکنی، سپس درود بر پیامبر صلی الله علیه و آله میفرستی، آنگاه گناهانت را به خاطر میآوری و اقرار میکنی، از آنها به خدا پناه میبری و توبه مینمایی، این است شرایط قبولی دعا.
🔹پس از آن فرمود:
آیه دیگر کدام است؟
عرض کرد:
این آیه:
(ما انفقتم من شی ء فهو یخلفه و هو خیر الرازقین؛ هر چه را انفاق کنید خداوند عوضش را میدهد او بهترین روزی رسان است.)
من در راه خدا انفاق میکنم ولی چیزی جای آن را پر نمی کند!
🔹حضرت پرسید:
آیا فکر میکنی خدا از وعده خود تخلف کرده؟
در جواب گفت: نه.
امام فرمود:
پس علت چیست؟
گفت: نمی دانم.
امام فرمود:
اگر کسی از شما مال حلالی به دست آورد و در راه حلال انفاق کند هیچ درهمی را انفاق نمی کند مگر این که خداوند عوضش را به او میدهد.
📚بحار: ج ۹۶، ص ۱۴۷
👇👇👇👇👇👇
🆔 @fatemi222
🔴 طلبه ای که درس طلبگی را رها کرد و کاسب شد!😳
روزی طلبه جوانی كه در زمان شاه عباس در اصفهان درس می خواند، نزد شیخ بهایی آمد و گفت: من دیگر از درس خواندن خسته شده ام و می خواهم دنبال تجارت و كار و كاسبی بروم چون درس خواندن برای آدم، آب و نان نمی شود و كسی از طلبگی به جایی نمی رسد و به جز بی پولی و حسرت، عایدی ندارد.
شیخ گفت: بسیار خب! حالا كه می روی حرفی نیست. فعلا این قطعه سنگ را بگیر و به نانوایی برو چند عدد نان بیاور با هم غذایی بخوریم و بعد هر كجا می خواهی برو، من مانع كسب و كار و تجارتت نمی شوم. جوان با حیرت و تردید، سنگ را گرفت و به نانوایی رفت و سنگ را به نانوا داد تا نان بگیرد ولی نانوا او را مسخره نمود و از مغازه بیرون كرد.
پسر جوان با ناراحتی پیش شیخ بهایی برگشت و گفت: مرا مسخره كرده ای؟
نانوا نان را نداد هیچ، جلوی مردم مرا مسخره كرد و به ریش من هم خندید.
✅ شیخ گفت: اشكالی ندارد . پس به بازار علوفه فروشان برو و بگو این سنگ خیلی با ارزش است سعی كن با آن قدری علوفه و كاه و جو برای اسب هایمان بخری. او دوباره به بازار رفت تا علوفه بخرد ولی آن ها نیز چیزی به او ندادند و به او خندیدند. جوان كه دیگر خیلی ناراحت شده بود نزد شیخ آمد و ماجرا را تعریف كرد.
✅ شیخ بهایی گفت: خیلی ناراحت نباش. حالا این سنگ را بردار و به بازار صرافان و زرگران ببر و به فلان دكان برو و بگو این سنگ را گرو بردار و در ازای آن، صد سكه به من قرض بده كه اكنون نیاز دارم. طلبه جوان گفت: با این سنگ، نان و علوفه ندادند، چگونه زرگران بابت آن پول می دهند؟
✅ شیخ گفت: امتحان آن كه ضرر ندارد. طلبه جوان با این ناراحت بود، ولی با بی میلی و به احترام شیخ به بازار صرافان و جواهرفروشان رفت و به همان دكانی كه شیخ گفته بود و گفت: این سنگ را در مقابل سد سكه به امانت نزد تو می سپارم. مرد زرگر نگاهی به سنگ كرد و با تعجب، نگاهی به پسر جوان انداخت و به او گفت: قدری بنشین تا پولت را حاضر كنم. سپس شاگرد خود را صدا زد و در گوش او چیزی گفت و شاگرد از مغازه بیرون رفت. پس از مدتی كمی شاگرد با دو مامور به دكان بازگشت.
✅ماموران پسرجوان را گرفتند و می خواستند او را با خود ببرد. او با تعجب گفت: مگر من چه كرده ام؟ مرد زرگر گفت: می دانی این سنگ چیست و چقدر می ارزد؟
پسر گفت: نه، مگر چقدر می ارزد؟
زرگر گفت: ارزش این گوهر، بیش از ده هزار سكه است. راستش را بگو، تو در تمام عمر خود حتی هزار سكه را یك جا ندیده ای، چنین سنگ گران قیمتی را از كجا آورده ای؟
🙊 پسر جوان كه از تعجب زبانش بند آمده بود و فكر نمی كرد سنگی كه به نانوا با آن نان هم نداده بود این مقدار ارزش هم داشته باشد با من و من و لكنت زبان گفت: به خدا من دزدی نكرده ام. من با شیخ بهایی نشسته بودم كه او این سنگ را به من داد تا برای وام گرفتن به این جا بیاورم. اگر باور نمی كنید با من به مدرسه بیایید تا به نزد شیخ برویم.
✅ ماموران پسر جوان را با ناباوری گرفتند و نزد شیخ بهایی آوردند. ماموران پس از ادای احترام به شیخ بهایی، قضیه مرد جوان را به او گفتند. او ماموران را مرخص كرد و گفت: آری این مرد راست می گوید. من این سنگ قیمتی را به او داده بودم تا گرو گذاشته، برایم قدری پول نقد بگیرد.
✅ پس از رفتن ماموران، طلبه جوان با شگفتی و خنده گفت: ای شیخ! قضیه چیست؟ امروز با این سنگ، عجب بلاهایی سر من آمده است! مگر این سنگ چیست كه با آن كاه و جو ندادند ولی مرد صراف بابت آن ده هزار سكه می پردازد.
✅ شیخ بهایی گفت: مرد جوان! این سنگ قیمتی كه می بینی، گوهر شب چراغ است و این گوهر كمیاب، در شب تاریك چون چراغ می درخشد و نور می دهد. همان طور كه دیدی، قدر زر را زرگر می شناسد و قدر گوهر را گوهری می داند. نانوا و قصاب، تفاوت بین سنگ و گوهر را تشخیص نمی دهند و همگان ارزش آن را نمی دانند. وضع ما هم همین طور است.
✅ ارزش علم و عالم را انسان های عاقل و فرزانه می دانند و هر بقال و عطاری نمی داند ارزش طلب علم و گوهر دانش چقدر است و فایده آن چیست. حال خود دانی خواهی پی تجارت برو و خواهی به تحصیل علم بپرداز. پسر جوان از این كه می خواست از طلب علم دست بكشد، پشیمان شد و به آموزش علم ادامه داد تا به مقام استادی بزرگ رسید.
آری قدر خدا و رضای خدا را جز «اهل الله» كسی نمی داند. اهل خدا باش تا بفهمی چه داری. موفق باشی.
🌐 منبع : وبلاگ اخلاق پرسیمانی
📩 داستان خیلی خواندنی و عبرت آمیز👌😍
🆔 @fatemi222
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢۱۵ بلای وحشتناک نتیجه
بی اعتنایی به نماز💢
🍃🔆روزی حضرت زهرا(سلام الله علیها) کنار رسول خدا(ص) نشسته بودند🔆🍃.
🍃🌹حضرت فاطمه(س):
از پدر بزرگوارش پرسید: پدر جان، یا رسول الله! زنان و مردانى که نسبت به نماز بىاعتنا هستند و نماز را سبک مىشمارند، چه عواقبى را در پیش دارند؟
🍃💐رسول خدا(ص) فرمود:
فاطمه جان! هر کسى از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مىسازد:
🔷شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج شود.
🔻اما آن شش بلایى که در دنیا دامنگیرش مىشود:
1- خداوند برکت را از عمرش مىبرد.
2- خداوند برکت را از رزقش مىبرد.
3- خداوند عزوجل سیماى صالحین را از چهرهاش محو مىکند.
4- هر عملى که انجام مىدهد پاداش داده نمىشود.
5- دعایش به آسمان نمىرود.
6- بهرهاى از صالحین براى او نیست.
🔻 اما آن سه بلایى که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
1- ذلیل از دنیا مىرود.
2- هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود.
3- تشنه از دنیا خواهد رفت، اگر چه آب نهرهاى دنیا را به او بدهند.
🔻اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مىشود:
1- خداوند ملکى در قبر براى او مىگمارد تا او را زجر دهد.
2- قبرش براى او تنگ خواهد شد.
3- گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.
♦️اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:
1- خداوند ملکى را موکل مىسازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالى که خلایق تماشا مىکنند.
2- محاسبه اعمالش به سختى انجام مىشود.
3- خدا به نظر لطف به او نمىنگرد و براى اوست عذاب همیشگى.
📗منبع: فلاح السائل 22
═✧❁🌸❁✧═
🆔 @fatemi222
═✧❁🌸❁✧═
1_1505653331.pdf
730.3K
🔖فیش منبر کامل 🔖
#امام_سجاد علیه السلام
📕موضوع 👇👇📕
💠آثار تربیتی گرفتاری ها در زندگی از نگاه امام سجاد علیه السلام 💠
📩 🔺کانالهای کاربردی👇
https://eitaa.com/Tebyangonabad/31977
1_3500140021.pdf
240.8K
🔖متن منبر مکتوب🔖
#حضرت_ابوالفضل سلام الله علیه
✍مستقل بودن؛ شاخص عباس(علیه السلام) شدن
🔺شاخص زندگی فعالانه و زندگی منفعلانه چیست؟ شاخص زندگی فعالانه و منفعلانه، مستقل بودن یا مستقل نبودن است.
#ولادت_حضرت_عباس علیه السلام
#ولادت_حضرت_ابوالفضل علیه السلام
1_1505653110.pdf
545.8K
🔖منبر کامل 🔖
#حضرت_ابوالفضل علیه السلام
💠حضرت ابوالفضل علیه السلام الگویی برای همه 💠
🔘الف) طاعت و بندگی
🔻1-بنده صالح خدا
🔻2-آثار سجده بر پیشانی
🔘ب) ولایت مداری و امام شناسی
🔻نمونه های ولایتمداری
🔘ج) بصیرت ژرف
🔘د) شجاعت
🔘 ه)وفاداری
🔻1-رد امان نامه
🔻2-اعلان وفاداری در شب عاشورا
🔻3- اوج وفا در شط فرات
🔻اعتراف دشمن به وفای عباس
🔻وفا و فداکاری عباس در سخنان معصومین علیهم السلام
📩🔺کانالهای کاربردی👇
https://eitaa.com/Tebyangonabad/31977
1_3517242646.pdf
413.8K
♦️متن منبر مکتوب ♦️
💠امام سجاد(علیه السلام)، قهرمان جهاد تبیین
💠ما در جنگ روایات ها مواجه هستیم، با یک سلسله سوء تفاهماتی که نسبت به دین پیش آمده است و موجب دین گریزی و حتی دین ستیزی برخی افراد جامعه شده است.
💠چگونه امام سجاد(ع) در مسیر روشنگری علمداری کرد؟
از کانال حکمت بیان
#امام_سجاد علیه السلام
🆔 @fatemi222
#منبر_کوتاه_بین_الصلاتین
علل بی نشاطی در نماز
مکرّر مردم، خصوصاً جوانان می پرسند که چرا در نماز حال پیدا نمی کنیم؟ و چرا در نماز آن لذّتی را که باید ببریم، نمی بریم؟
حضرت سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی پاسخ این پرسش را در ضمن چند «لعّل» بیان نموده است. حضرت میفرماید: «اَللَّهُمَّ اِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلُحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ؛
خدایا! براستی من هرگاه با [خودم] گفتم که مهیا و آماده شوم [برای یک نماز با حال] و برای نماز در پیشگاه تو و مناجات با تو ایستادم؛ چرت (بی حالی) بر من عارض نمودی، آن هم در حال نماز، و از من (و دلم) حال مناجات با خودت (و راز و نیاز) را گرفتی؛ در حالی که من با تو مناجات می کردم، چه شده است هر وقت می گویم باطنم اصلاح شده و همنشینی من با توبه کاران نزدیک شده است، گرفتاری برایم رخ می دهد که قدمهایم می لرزد [و حال نماز و نزدیکی به توبه کاران از من گرفته می شود] و بین من و خدمت تو [و حضور قلب و همنشینی با پاکان] حائل ایجاد می شود. [راستی راز این بی حالیها چیست؟]»
آنگاه با استفاده از علوم الهی خود به بیان عوامل این بی حالی می پردازد:
1⃣ «سَیِّدِی! لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی؛ آقای من! شاید مرا از درگاهت رانده ای و از خدمت (و بودن در محضرت) دورم کرده ای.»
2⃣ «اَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی؛ یا شاید دیدی من حق [طاعت و بندگی] تو را سبک شمردم؛ پس [مرا از خود و ارتباط با خود در نماز و مناجات] دور نموده ای.»
3⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی؛ یا شاید دیدی مرا که از تو رو گردان بودم [و اعراض از خدا زندگی تلخی را به دنبال دارد؛چرا که] تو مرا بَد داشتی [و از من روگردان شدی].»
4⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی؛ یا شاید مرا در مقام دروغگویان یافتی پس مرا از خود دور نمودی.»
5⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی؛ یا شاید دیدی که [این همه] نعمتهای تو را شکر نگفتم [و در مسیر درست به کار نبردم]، پس مرا محروم ساختی.»
شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
6⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی؛ یا شاید مرا در مجالس علما نیافتی؛ پس خوارم داشتی[و حال مناجات و نمازم را از من گرفتی].»
7⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی؛ یا شاید دیدی بین غافلان به سر می برم؛ پس مرا از رحمت خود؛ مأیوس کردی [تا با همان غافلان همنشین باشم].»
8⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلَفُ مَجَالِسَ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی؛ یا شاید دیدی که با اهل باطل و بیهودگان مأنوس و دمسازم؛ پس مرا به آنها واگذاشتی [و گفتی برو با همانها خوش باش! تو را با نماز و مناجات و راز و نیاز چه کار؟].»
9⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی؛ یا شاید [آن قدر گناه کردم] که دوست نداری صدای [مناجات و راز نیاز و] دعای مرا بشنوی؛ پس [با گرفتن حال] مرا [از خود] دور نمودی.»
🔟 «أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی؛ یا شاید به خاطر جرم و گناهم کیفرم دادی [و اثر گناهم این بود که حال نماز و مناجات را از من بگیری؛ همچون غیبت و عمل نکردن به علم که حال نماز و ... را از انسان می گیرد].»
1⃣1⃣ «أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی؛ یا شاید بخاطر کمی حیای من از تو [و حال آنکه از مردم حیا کردم؛ ولی تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات کردی [و حال نماز و دعا را از من گرفتی].»
در این ۱۱ فقره به عوامل بی حالی در نماز، و دعا، مناجات و بی توفیقی اشاره شده است:
1. دور شدن از در خانة خدا
2. سبک شمردن حق طاعت و بندگی خدا
3. اعراض نمودن از خدا و یاد او
4. دروغگویی
5. شکر نعمت الهی را بجا نیاوردن و نعمتهای او را درست و صحیح و بجا مصرف نکردن
6. نرفتن به محضر علما و حاضر نشدن در مجالس وعظ و سخنرانی آنان
7. همراه بودن با رفقای بد؛ همچون غافلان، مرفهین بی درد، اهل لهو و لعب
8. نفرت پیدا کردن خداوند از بنده بر اثر گناهان
9. زیاد شدن گناهان و معاصی
10. حیا نکردن از خدا و عالم را محضر خدا ندانستن
🌺والسلام علی من تبع الهدی🌺
🆔 @fatemi222
🌕واسطه گری خداوند در قیامت، برای مسأله حق الناس
🌸رسول خدا صلى الله عليه و آله در حالى كه نشسته بودند، ناگهان لبخندى بر لبانشان نقش بست ، به طورى كه دندان هايشان نمايان شد! از ايشان علت خنده را پرسيدند،
✨ فرمود:
- دو نفر از امت من مى آيند و در پيشگاه پروردگار قرار مى گيرند؛ يكى از آنان مى گويد:
🔸خدايا! حق مرا از او بگير!
🌹خداوند متعال مى فرمايد: حق برادرت را بده !
🔹آن دیگری عرض مى كند:
خدايا! از اعمال نيك من چيزى نمانده، متاعى دنيوى هم كه ندارم .
🔸 آنگاه صاحب حق مى گويد:
پروردگارا! حالا كه چنين است از گناهان من بر او بار كن !
🌹پس از آن اشك از چشمان پيامبر صلى الله عليه و آله سرازير شد و فرمود:
آن روز، روزى است كه مردم احتياج دارند گناهانشان را كسى حمل كند.
🌹خداوند مهربان به آن كس كه حقش را مى خواهد مى فرمايد: چشمت را برگردان ، به سوى بهشت نگاه كن ، چه مى بينى؟
🔸او سرش را بلند مى كند، آنچه را كه موجب شگفتى اوست - از نعمت هاى خوب مى بيند، عرض مى كند:
🔸پروردگارا! اينها براى كيست ؟
🌹پروردگار مى فرمايد:
براى كسى است كه بهايش را به من بدهد.
🔸عرض مى كند:
چه كسى مى تواند بهايش را بپردازد؟
🌹مى فرمايد: تو.
🔸مى پرسد: چگونه من مى توانم ؟
🌹مى فرمايد: به گذشت تو از برادرت.
🔸عرض مى كند: خدايا! از او گذشتم .
🌹بعد از آن ، خداوند مى فرمايد:
دست برادر دينى ات را بگير و وارد بهشت شويد!
🌟آن گاه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
پرهيزكار باشيد و مابين خودتان را اصلاح کنید...
📚بحارالانوار،ج7،ص89
🆔 @fatemi222
_꧂🌺❄჻
🌸🍀꧁꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🌸_____
❄჻ 🌺☘️﷽
💠 اقسام ظلم
✍ از جمله معانی ظلم این است که چیزی در غیر محل و جایگاهش قرار گیرد و به همین جهت برای آن مصادیق فراوانی است. از جمله:
1️⃣ ظلم به خداوند🥀
به راستی ظلمی بالاتر از این نمیشود که انسان، جماد بی ارزش و یا انسان ناتوانی را همتای وجود نامحدودی قرار دهد که بر سراسر جهان هستی حکومت میکند.
☀️ يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ؛ ای فرزندم! چيزى را همتاى خدا قرار نده، زيرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است. (۱)
2️⃣ ظلم به نفس🥀
این قسم از ظلم شامل ارتکاب گناهان میشود که البته سادهترین و نزدیکترین راه به مغفرت الهی همان توبه میباشد و خداوند هم در قرآن کریم وعده مغفرت بر ظلم به نفس را داده است.
☀️ قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ.....؛ اى رسول رحمت، به بندگانم كه (به عصيان) اسراف بر نفس خود كردند بگو..... . (۲)
3️⃣ ظلم به دیگران🥀
این قسم نیز دارای مصادقی فراوانی است. از جمله: ظلم مالی، که شامل پایمال کردن حق مالی یک انسان یا یک جامعه میباشد.
🌹امام سجاد(ع) یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ.(۳)
اى فرزندم مبادا ستم کنى به کسى که یاورى در برابر تو جز خدا ندارد.
4️⃣ ظلم جانی🥀
این گونه تجاوز و ستمکاری از وارد کردن یک جراحت کوچک بر بدن تا کشتن یک یا چند انسان را شامل میشود.
☀️ وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا ......؛ (۴)
و هر كس به عمد مؤمنى را بكشد پس كيفرش دوزخ است كه هميشه در آن خواهد بود
5️⃣ ظلم اعتباری 🥀
که همان تجاوز به حقوق اعتباری و آبرویی انسانهاست و بالاترین ظلم، بردن آبروی دیگران است و نیز مصادیق دیگر ظلم ها.
🌷پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند:
اِنَّ حُرمَةَ عِرض المُؤمِنِ كَحُرمَةِ دمِهِ و مالِهِ.(۵)
حرمتِ حیثیت و آبروی مؤمن همانند حرمتِ جان و مال اوست.
📚(۱) لقمان/۱۳.
(۲) زمر/۵۳
(۳) الکافی (ط - الإسلامیة)، ج۲، ص۳۳۱
(۴) نساء/۹۴.
(۵) لئالی الاخبار، ج ٥، ص ٢٢٦.
🆔 @fatemi222
هدایت شده از تبیان گناباد
سلام
ضمن تبریک ولادت امام سجاد علیهالسلام
🌹سی محتوا جهت مطالعه با موضوع امام سجاد علیهالسلام 👇👇
https://eitaa.com/fatemi222/7861
شریک در نشر باشید🙏
✨﷽✨
🌼اهمیت و ضرورت دعا برای ظهور:
✍️ همانطور که از اسم این عنوان یعنی "اهمیت و ضرورت دعا برای ظهور" پیداست و قبلا قولِ آن را داده بودیم، قصد داریم به کلیه ابعاد اهمیت دعا برای فرج از دیدگاه قرآن، روایات، علما و... بپردازیم که البته از مهمترین سرفصل های حوزه مهدویت است.
دلیل عقلی: دور کردنِ زیان از خود، واجب است. از طرفی، به هر انسانی بالاخره زیانی خواهد رسید مانند عارضه جسمانی، آزار ستمگران و... باید در صورت توان آنها را از بین برد. با دعا چنین توانی حاصل میشود. امام علی میفرماید: کسیکه به بلایی مبتلا باشد گرچه بلای عظیم باشد، سزاوارتر به دعا کردن نیست نسبت به کسیکه در سلامتی است، که او هم از بلا در امان نیست.*1
دلیل روایی: از منظر روایات همه به دعا محتاجند. چه بلا باشد چه نه، و از دعا با عنوان سِلاح و سِپَر یادآوری شده.
پیامبر اکرم: میخواهید شما را به سِلاحی راهنمایی کنم تا از دشمنان نجاتتان دهد و روزی هایتان زیاد شود؟... خدا را همیشه بخوانید، زیرا دعا اسلحه مومن است.*2 امام علی: دعا سپر مومن است، وقتی دری را زیاد کوبیدی، #سرانجام برایت باز شود.*3 امام صادق: دعا نافذتر از سرنیزه آهنین است.*4 امام سجاد: دعا، بلای نازل شده و نیز بلایی که هنوز نازل نشده را بازمیگرداند.*5
📚 1- بحارالانوار 380/93 ؛ 2و3و4- الکافی 468/2 ؛ 5- عدة الداعی ص11
✅کانال استاد قرائتی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
✨﷽✨
🌼نقش امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در نظام عالم
✍️ یکی از مباحث مهم مهدویت، نقش آن حضرت در نظام آفرینش است. لذا در دین بر این نکته تاکید شده است که زمین در پرتو وجود حجت خداوند پایدار است و اگر لحظهای در روی زمین نباشد، زمین از هم متلاشی میشود. امام صادق فرمودند: «اگر زمینی بدون امام باشد، فرو میریزد و از هستی ساقط میگردد.»*1
🔆 و در روایت دیگر، امام باقر فرمودند: «اگر امام و حجت خدا لحظهای از زمین گرفته شود، زمین با اهل آن همانند دریا دچار اضطراب میشود.»*2 از اینگونه روایات برمیآید که وجود حضرت مهدی به عنوان آخرین امام و حجت خداوند در زمین از ضروریترین نیازهای عالَم آفرینش است زیرا آن حضرت واسطهٔ فیض خداوند در عالَم است و این حقیقت در اندیشهٔ امام خمینی به گونهای زیبا تجلی کرده است.
🔰 امام خمینی میگوید: «ولیالله اعظم و بقیةالله فی ارضه -ارواحنا لمقدمه الفداء- که واسطهٔ فیض و عنایات حق تعالی است و دعای خیرش بدرقهٔ امت جد بزرگوارش -صلیالله علیه و آله- میباشد…»*3
📚 1.الکافی، ج1، ص 179
2. الکافی، ج1، ص179
3. امام خمینی، صحیفهٔ امام (مجموعه آثار امام خمینی)، ج17، ص316
✅کانال استاد قرائتی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
✅اوج بی نیازی در عصرظهور
✍️هرچند در عصر ظهور نعمتهاى مادى به حد نهایی خود میرسند، اما در اين ميان بركات معنوى و روحى نيز وجود دارد كه ارزش آنها بسیار بیشتر از بهره های مادی است؛ از جمله آنها حس بی نيازى مردم در دوره امام مهدى (علیه السلام) است كه در احاديث زيادى بر آن تأكيد شده است.
پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) می فرمایند: «شما را به مهدى بشارت میدهم... [به هنگام ظهور او] خداوند دلهاى امت محمد را سرشار از بی نيازى میكند...»
📚 احمد بن حنبل، مسند، ج ٣،ص٣٧؛
درسنامه مهدویت، جلد ١، ص ٩۶
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
➥ @Qaraati313_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
📺سخنرانی حاج آقا قرائتی
✍️موضوع: سه نکته درباره مهدویت
✅کانال استاد قرائتی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چه نوع انتظارى ارجح است؟
✍️پاسخ:
✅درك دقیق معنای انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی دین اسلام دید. بنا بر آموزه های دینی، مهدی ( عج ) روزی ظهور كرده و وعده های الهی را به اجرا درمی آورد، او برپا كننده حكومت صالحان می باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( عج ) قرب و منزلت دارند.
این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان تصویر میكند و عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است. امید به ظهور مهدی ( عج ) همان امید به خداست. امید موتور حركت انسان در زندگی است و امید به مهدی ( عج ) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها یعنی همان هدف اصلی دین می باشد.
مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی ( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است.
برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است، بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظارفرج مسئولیت آفرین است.
به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمیپیوندد مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
۱ - عنصر عقیدتی:
شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد.
۲ - عنصر نفسانی:
زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
۳ - عنصر عملی وسلوكی:
شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینههای اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمیكند.
منابع زیر جهت مطالعه پیرامون شناخت انتظار ارجح و واقعی بسیار مفید است :
۱- قیام و انقلاب مهدی ، شهید مطهری ،صدرا، تهران ( این كتاب اساسا" به معنای انتظار پرداخته است ) .
۲- امامت ومهدویت ، آیت الله صافی ، انتشارات اسلامی قم ، ۱۳۷۵ ( این اثر به مجموعه ای از بحث ها پیرامون امام مهدی ( عج ) پرداخته و خصوص بحث انتظار نیز یكی از فصلهای كتاب است ، ج ۱، ص ۳۵۱ - ۳۹۸ ) .
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔷 ┏━━━↬🔹↫━━━┓
🕊 @yavarannamaz
┗━━━↬🔹↫━━━┛ 👈
#مهدویت