فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» است. افرادی که این فریضه بزرگ الهی را ترک میکنند یا در برابر آن بیتفاوتند گناهکار محسوب میشوند و کیفری سخت و سنگین در انتظار آنهاست. امر به معروف و نهی از منکر به اتفاق فقهای اسلام واجب است و حتی اصل وجوب آن جزو ضروریات دین اسلام به شمار میآید.
حال ممکن است این سوال مطرح شود که به راستی علت وجوب این فریضه الهی چیست؟ بهترین راه برای دریافت این پاسخ رجوع به بیانات اهلبیت(ع) است. حضرت زهرا(س) درباره فلسفه وجوب امر به معروف میفرماید: «خداوند امر به معروف را به خاطر مصالح و منفعت عمومی و زندگی سراسر صلح و آرامش واجب کرد». (الاحتجاج، ج1، ص 99)
https://eitaa.com/fatemi5/2772
حضرت زهرا(س) در حدیثی میفرمایند: «إنْ کُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناکَ و تَنتَهی عَمّا زَجَرناکَ عَنهُ فَأنتَ مِن شیعَتِنا و إلاّ فَلا»، اگر به آنچه تو را به آن فرمان مىدهیم عمل کنى و از آنچه برحذر مىداریم دورى کنى، از شیعیان ما هستی وگرنه هرگز. (بحارالأنوار، ج68، ص155) همچنین پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند، پا جای پای ما بگذارد و به کردار ما اقتدا کند».
پس اگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از بدریون و مومنین مدینه تقاضای شکستن سکوت خود در قبال امامت ،میدهد،نباید سکوت میکردند.
https://eitaa.com/fatemi5/2772
حضرت زهرا(س) فرمودند: «بهترین زن کسی است که مردی او را نبیند و نه او مردی را ببیند»
https://eitaa.com/fatemi5/2772
پیامبر اکرم (ص) از یاران خود پرسید در کدام لحظه زن به خدا نزدیکتر است؟ جمعیّت پاسخ مناسبی ندادند تا اینکه حضرت زهرا (س) پرسش پدر را متوجه شد و چنین پاسخ داد «ادنی ما تکون من ربّها ان تلزم قعر بیتها؛ نزدیکترین حالت زن به پروردگارش این است که زن در خانه خود بماند ( و به امور زندگی و تربیت فرزندان خویش بپردازد)» از این پاسخ فاطمه(س) پیامبر اکرم (ص) خوشحال شد و به عنوان تأیید سخنان او فرمود: «انّ فاطمة بضعة منّی ؛براستی فاطمه پاره تن من است (و از سرچشمه علم من علم فرا گرفته است که چنان پاسخ سنجیده و ژرف می دهد)
https://eitaa.com/fatemi5/2772
#پاسخ_به_شبهات
⚠️ بعضیا میگن که «لا اکراه فی الدین»
×آقا هر کسی اعتقادات خودشو داره!
×بالاخره باید به اعتقادات همدیگه احترام گذاشت! ❗️
📌عزیزان! کی گفته باید به اعتقادات و باورهای همه احترام گذاشت؟🧐
×به اعتقادات شمر و یزید و اینا هم باید احترام گذاشت؟!
×به باورهای رژیم صهیونیستی منحوس هم باید احترام گذاشت؟!
👈 نخیر! #باوری شایسته احترام و تقدیس و تکریمه، که #حق باشه
🍃#ملاک حق و باطل چیه؟
پروردگار، امرِ خدا، آیات قرآن کریم، احادیث
اهل بیت
*کاملترین دین، ملاک حق و باطله!
🔹علامه طباطبایی در المیزان، مبسوط اشاره
می فرمایند:
✅ "الدین هو الاعتقادات "
منظور از #دین در این آیه، #اعتقادات و #باورهاست.
💢یعنی شما هر باور و اعتقادی داری، داشته باش.
💢من نه مسئول اینم که باور و اعتقاد شما رو تغییر بدم، نه اصلا خبر دارم از باور حقیقی شما
💢باور و اعتقاد کسی رو نمیشه دید و به راحتی هم نمیشه عوض کرد!
✴️ اما اگر این باور و اعتقاد اومد تبدیل به #رفتار شد، در #ساحت_اجتماع، در جمع دیگران، یه #رفتار_غلطی خواست بر اساس باور غلط شکل بگیره، باید همه جلوشو بگیرن.
👈پس امر به معروف و نهی از منکر نسبتِ به رفتارهاست.
https://eitaa.com/fatemi5
مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند. آنان همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کنند». نكته مهم در این آیه، اشاره به نقش زنان در عرصه امر به معروف و نهی از منكر است كه خداوند متعال به صراحت بیان می دارد زنان نیز همانند مردان باید به ترویج ارزشهای الهی بپردازند و در عرصه امر به معروف و نهی از منكر پیشقدم باشند؛ چرا كه این دو فرضیه، از تمام برنامه های اسلام حتی جهاد در راه خدا افضل و بالاتر و مهمتر است
https://eitaa.com/fatemi5
یكی از شیوه های مهم در موضوع نهی از منكر، آگاهی دادن به مردم از طریق آیات قرآن است؛ زیرا بسیاری از مردم در اثر عدم اطلاع از دستورهای خداوند و آشنا نبودن به آیات قرآن، به سوی منكرات تمایل پیدا می کنند، اما اگر به آنان كاملاً توضیح داده شود كه خداوند متعال چه كارهایی را دوست دارد و چه اعمالی را نمی پسندد، بسیاری از مردم از ارتكاب منكر خودداری می کنند. به نمونه زیر توجه كنید: عده ای در ستمی آشكار، فدك را كه پیامبر(ص) آن را برای حضرت فاطمه (س) به ارث گذاشته بود، به او ندادند. استدلال این افراد كژاندیش این بود كه پیامبران از خود مال دنیا به ارث نمی گذارند و بنابراین فدك به حضرت فاطمه (س) نمی رسد. امّا حضرت فرمود: شما كه می گویید پیامبر ارث نمی گذارد، به كتاب خدا بنگرید. در آنجا خداوند می فرماید: سلیمان از پدرش داود ارث برد و در سوره مریم (آیه 6) از زبان زكریای پیامبر می فرماید: خداوندا! به من فرزندی عطا كن كه از من و آل یعقوب ارث برد. آنگاه حضرت فاطمه(س) به مردم حاضر در مسجد پیامبر (ص) فرمود: ای مردمی كه به سوی باطل شتاب می کنید و كردار زشت و بیهوده را نادیده می گیرید، آیا به قرآن نمینگرید كه می فرماید: آیا در قرآن نمیاندیشید یا آنكه بر دلهای شما مهر زده شده است؟
https://eitaa.com/fatemi5
یكی دیگر از منكرات عصر حضرت فاطمه (س)، غصب مقام حكومتی حضرت علی (ع) بود. حضرت فاطمه (س) در مقام نهی از منكر برای زنان اهل مدینه باز هم به آیات قرآن تمسك كرد و بعد از حمد و ثنای الهی به آنان فرمود: وای بر دوستان دنیا! چرا نگذاشتند حق در مركز خود بماند و خلافت بر پایه های نبوت بچرخد؛ چرا كه آنان خلافت را از خانه ای كه جبرئیل نازل می شد، به جای دیگر بردند و حق را از علی (ع) كه به مسائل دین و سیاست آگاه بود، گرفتند. سپس آن حضرت آیاتی از سوره های اعراف، زمر، رعد، كهف و...را قرائت فرمود. طبق این شیوه فاطمی، آمران به معروف و ناهیان از منكر باید تا حدودی با آیات قرآن آشنا باشند تا در صورت لزوم از كلام الهی هم بهره گیرند
https://eitaa.com/fatemi5
علاوه بر آن، ناهیان از منكر موظفند، آگاهیهای لازم را در زمینه عواقب دردناك و خانمان برانداز منكرات به دست آورند و به مخاطبان خود عرضه كنند.
حضرت برای نهی از منكر و جلوگیری از كارهای خلاف، به دلایل عقلی نیز تمسك می کرد؛ همچنان که در مناظره با ابوبكر، علاوه بر قرآن، به دلایل عقلی نیز استناد می کرد. روزی آن حضرت به نزد ابوبكر رفت و او را از عمل زشت غصب فدك بر حذر داشت. او در پاسخ خلیفه كه او را شایسته ارث نمی دانست، فرمود: ای ابوبكر! هر گاه تو بمیری چه كسی از تو ارث می برد؟ او گفت: زن و فرزندانم. حضرت زهرا (س) فرمود: پس چه شده كه من نمی توانم از پدرم ارث ببرم؟ هجوم به افكار و اندیشه های غلط مرتكبین منكرات و زیر سؤال بردن آنان، شیوه ای منطقی و عقلانی است و اگر هم نتوانند از كار منكر بازدارند، حداقل آنان را به تفكر وامی دارند و در مورد كار خلافشان مردّد می سازند
حضرت در مقام نكوهش مسلمانانِ بی تفاوت در ماجرای غصب خلافت، افكار آنان را به چالش می کشید و با سؤالات منطقی مواجه می ساخت و می فرمود: لیث شعری الی ای سناد استندوا؟ و علی ای عماد اعتمدوا؟ و بأی عروه تمسكوا؟ و علی ایه ذرّیه اقدموا و احتنكوا؛ ای كاش می دانستنم به چه پناهگاهی تكیه زده اند؟ و به كدام ستون استوار اعتماد كرده اند؟ و به كدامین ریسمان تمسك جسته اند؟ و بر كدام فرزند و خاندانی پیشی گرفته و غلبه كرده اند؟ حضرت فاطمه درمورد مسائلی كه ممكن بود در جامعه آن را منكر كوچكی محسوب كنند، حساسیت نشان می داد. روزی آن حضرت به اسماء بنت عمیس فرمود: انّی قد استقبحت ما یصنع بالنساء انّه یطرح علی المرأه الثوب فیصفها لمن رأی؛ من بسیار زشت می دانم كه جنازه زنان را بر روی تابوت گذارند و بر روی آن پارچه ای افكنند كه حجم بدن او را برای مردان نامحرم نمایان می سازد. اسماء بنت عمیس عرضه داشت: ای دختر رسول خدا! در سرزمین حبشه برای حمل جنازه ها تابوتی درست می کنند كه بدن میت را كاملاً می پوشاند. آنگاه اسماء چوب های تر و شاخه های نازك درخت، شبیه آن تابوت را برای حضرت فاطمه ساخت و آن را به او نشان داد. حضرت زهرا(س) با خشنودی و خوشحالی فرمود: چه طرح زیبایی كه كاملاً بدن زن در آن از دید مردان پوشیده میماند. ای اسماء! برای من تابوتی با همین طرح درست كن و بعد از وفات مرا با آن بپوشان. خداوند تو را از آتش دوزخ نگه دارد!
یكی از مراحل نهی از منكر قهر و سكوت است. انسان مسلمان وقتی نتواند با موعظه و گفتوگو گنهكاران را از راه انحرافی بازدارد، با قهر و سكوت خود، به مبارزه می پردازد. این شیوه حتی در مسائل تربیتی نیز مؤثر است. حضرت زهرا (س) در عرصه نهی از منكر از این روش بازدارنده نیز بهره می گرفت. او بعد از رحلت پدر بزرگوارش، با انواع ناملایمات و گرفتاریها روبهرو شد. او شاهد هجوم ناجوانمردان به خانه اش بود. اهانت به علی (ع)، سیاستهای غیراسلامی اهل سقیفه، بی تفاوت بودن مردم و ده ها مورد دیگر، از جمله كارهای ناپسند و زشت عده ای هواپرست و خودخواه بعد از وفات پیامبر بود. فاطمه زهرا (س) برای مقابله با این اعمال ناروا، به مبارزه منفی روی آورد و ناراحتی خود را با قهر و سكوت ابراز داشت و خطاب به خلیفه اول فرمود: و الله لا اكلمك ابداً و الله لادعونّ الله علیك فی كلّ صلوه؛ به خدا قسم هرگز با تو سخن نخواهم گفت. به خدا سوگند در نمازهایم تو را نفرین خواهم كرد. زمانی كه آن حضرت در آستانه شهادت قرار گرفت و خلیفه اوّل و دوّم برای دلجویی، به عیادت حضرت فاطمه(س) آمدند و در مورد اعمال خود عذرخواهی كردند، آن حضرت نهایت اعتراض خود را با قهر و سكوت ابراز داشت و به آنان فرمود: والله لا اَكلمِكِما من رأسی حتی القی ربی فاشكونكّما الیه بما صنعتما به و بی و ارتكبتما منی؛ به خدا سوگند بعد از این با شما دو نفر حتی یك كلمه نیز سخن نخواهم گفت، تا اینكه خداوند را ملاقات كنم و از شما دو نفر در نزد خداوند شكایت خواهم كرد كه چگونه با خدا و دین او و با من رفتار كردید و چه اعمال زشتی را مرتكب شدید. وصیتنامه حضرت فاطمه یكی دیگر از نشانه های مبارزه منفی و استفاده از شیوه قهر و سكوت در مقابل رفتارهای منكر و خلاف شرع است. آن حضرت به امیرمؤمنان علی وصیت كرد كه: اوصیك ان لا یشهد احد جنازتی من هولاء الّذین ظلمونی و اخذوا حقّی فانّهم عدوّی و عدوّ رسولالله و لاتترك ان یصلّی علی احد منهم و لا من اتباعهم و ادفنّی فیاللیل اذا هدأت العیون و نامت الابصار؛ به تو وصیت می کنم كه در تشییع جنازه من هیچ یك از كسانی كه به من ستم روا داشتند و حقم را غصب كردند، شركت نكنند؛ زیرا آنان دشمن من و دشمن رسول خدا هستند و هرگز اجازه نده كه فردی از آنان و پیروانشان بر من نماز بگزارد. مرا شب دفن كن، آن هنگام كه چشم ها آرام گرفته و دیده ها به خواب فرو رفته است.