eitaa logo
محمد مهدی فاطمی صدر
3هزار دنبال‌کننده
463 عکس
34 ویدیو
2 فایل
مدرسه‌ی شیعی وتر | روایت نهضت امت @mahdi_vvatr
مشاهده در ایتا
دانلود
روایت ملی جنگ امی هشت ساله‌ کار را به این رسانده که آن را جنگ ایران با عراق می‌دانیم. نتیجه؟ در باره‌ی اندک سربازهای وظیفه‌ی اهل کتاب ایرانی که در آن جان باخته‌اند حرف می‌زنیم اما از انبوه بسیجی‌های بحرینی و عراقی‌ و خراسانی‌ و پاکستانی‌ که در آن جان‌بازی کرده‌اند حرفی نیست...
اگر با تفنگ سرپر توانستید در جنگ‌های ام‌روزی نتیجه بگیرید، با روابط عمومی و عملیات روانی هم در جنگ روایت نتیجه می‌گیرید...
می‌گفت: به عدد لبنانی‌های لبنان، برزیل لبنانی دارد.‌ خودش از لبنانی‌های مکزیک بود و هم‌سرش مکزیکی است و پسرش در ایران پزشکی می‌خواند. حاشیه‌ی خیابان امام خمینی ضاحیه سوارم کرد و تا سفارت ایران داستان تبلیغات انجیلی‌ها، به زبان عربی، ضد حضرت روح‌الله را در آن جا برایم تعریف کرد...
مصطفا چم‌ران برای شیعه‌‌ی لبنان فرمان‌دهی در تراز عماد مغنیه و مصطفا بدرالدین است. پایه‌گزار بودن او در حرکت امل اما باعث آن بوده است که حرکت حزب‌الله چندان او را کنار فرمان‌دهان خود تبلیغ نکند؛ هم‌این وضعیت با شدت کم‌تر در باره‌ی موسا صدر و راغب حرب و‌عباس موسوی در جریان است...
این شهید سدوبیست‌وچندم حرکت حزب‌الله در طوفان‌الاقصی اهل هم‌این محله‌ی غبیری است، که روزهایم در بیروت در آن بوده است. نوشته‌های آخرش را که می‌خوانم و نوشته‌های آخرم در این روزها را که می‌خوانم این آیه می‌آید و می‌رود: لو کنتم في بیوتکم لبرز الذین کتب علیهم القتل الی مضاجعهم...
دفاع مقدس اگر مقدس بودنش به خاک باشد، خاک عراق عتبات مقدس‌تر از خاک‌ ایران نخواهد بود؟ یا چه...
فقیه شارح شریعت است؛ اگر ولی فقیه را ناسخ شریعت می‌شنوید به گیرنده‌های خود دست بزنید...
تقدس به خوانش میله‌گراهای ایرانی و عراقی آن قدر سست است که با یک قدم عبور از میله‌ی مرزی سر و ته می‌شود...
این که میله‌گراها هنوز آویزان مفاهیم مکتبی تقدس و تبرک و مشروعیت و ملت و عقل استند نشان می‌دهد که نه فیل‌سوفان سکولار در غرب مدرن توانسته‌‌اند برای آن‌ها ادبیات‌سازی کنند و نه پدران گبر آن‌ها در شرق باستان...
این رفت و برگشت لفظی میان حماس و سپاه به ما یادآوری می‌کند که از نو بر این تأمل کنیم که آن چه این روزها محور مقاومت خوانده می‌شود امت است یا امپراطوری است یا اتحاد است؟ یا چه...
کف امت درستش هم‌این است که همه با هم احتجاج کنند و هر کس به حجت شرعی خودش عمل کند: سپاه پاس‌داران، حرکت حزب‌الله، حرکت جهاد، حرکت صابرین، حرکت حسینیون؛ مگر آن که خطاب فصلی از ولی امر در کار باشد، که حجت‌های همه غلاف می‌شود...
برای فهم نسبت حرکت حماس و جهاد و صابرین در فلسطین با جبهه‌ی مقاومت کافی است این را بپرسیم که کدام از آن‌ها مانند حرکت حزب‌الله لبنان در بیعت با ولی امر در ایران است...
این که حماس وسط کوران جنگ بی‌پرده به سپاه پاسخ می‌دهد بد نیست اگر پس از کوران جنگ ما هم بتوانیم بی‌پرده از حماس بپرسیم: در یک قلم از نسبت این حرکت با حرکت‌های شیعی فلسطینی مانند صابرین، و این که از چه از غزه تا قم با آن‌ها کنار نمی‌آید...
جنگ هشت ساله اگر جنگ ملی ایران و عراق بود، و امی نبود، که نام یکان‌ها و موقعیت‌ها و‌ عملیات‌های ما نباید شهرهای دش‌من می‌بود: نجف، کربلاء، نینوا؛ باید پاسارگاد می‌بود و تخت‌جم‌شید و هگمتانه و دست کم شوش و تیسفون...
مسأله‌ی قدس برای ما مسأله‌ی قبله است و نه قبیله؛ امی است و نه قومی، چه رسد به این ملی باشد. هم‌این است که ره‌یافت ما در نسبت با بیت‌المقدس نه عربی است و نه فلسطینی است و اسلامی است....
امت با بیعت با امام متعین می‌شود. حرکت حزب‌الله و حشدالشعبی را که می‌دانیم در بیعت با که‌اند. می‌پرسیم: حماس و انصارالله با که بیعت کرده‌اند؟ یا چه...
روی آن چیزی که محور مقاومت خوانده می‌شود، خیلی پیش از سخن‌گو چالش ما در گفتار است و حتا پیش‌تر در گفت‌مان. راه دور نرویم؛ در هم‌این بیروت می‌گویند: ما حزب ولایت فقیهیم، و می‌گویند: ما از سفارت ایران دستور نمی‌گیریم، و کف ضاحیه هنوز مفصل‌بندی این گفتار در نیامده و‌ لق می‌زند...
سال‌ها پیش با نفر دوم حرکت حزب‌الله در ضاحیه‌ی بیروت نشسته بودیم. سید از این می‌گفت که بینه‌ی حرکت حزب‌الله ولایت فقیه است و پرسشم آن بود که چه طور می‌شود بینه‌مان ولایت فقیه و رویه‌مان انقلاب اسلامی باشد اما از اقامه‌ی جمهوری اسلامی در لبنان عقب نشسته باشیم؟ و پاسخی نداشتم...
ارتباط زبانی و فرهنگی ایران و یمن تنگ است اما وقتی دیدم جوان‌های مکتبی لبنان هم گرفتار مشهورات ما در باره‌ی یمن و زیدی‌ها و‌ حوثی‌هایند جا خوردم؛ نه بیش‌تر از آن نشست هفته‌یی که آن برادر ایرانی برای جوان‌های ممحض لبنانی یهودشناسی توهمی می‌گفت و با بیلدربرگ شاه‌کلید ساخته بود...
آن چه محور مقاومت خوانده می‌شود روی بینه‌‌ی سلبی ازالة إسرائیل عن الوجود ساخته شده است. این بشود یا نشود، باید پرسید که آن بینه‌ی ایجابی که حشدالشعبی در عراق با حرکت حزب‌الله در لبنان با حماس در فلسطین با انصارالله در یمن را کنار هم می‌نهد و جبهه‌ی مقاومت می‌کند چه است؟ یا چه‌...
حرکت امل را خدا برای حرکت حزب‌الله رسانده که پی‌وستاری از شیعه‌های عرفی تا شیعه‌های نجفی را با دوری و دوستی در چهارچوب آن با خود حفظ کند. خود می‌گویند در پسانبیه حرکت امل از سویه‌ی نظامی تا سیاسی در حرکت حزب‌الله مستحیل می‌شود؛ اولی از هم اکنون شده اما در باره‌ی دومی شک دارم...
نهادن ره‌یافت انسانی به موازات اسلامی کاری از سنخ نهادن ماهیت اخلاق به موازات فقه است؛ عرف به موازات شرع...
این که هزینه‌ی احتجاج با سرداران سپاه اسلام آن قدر پایین آمده که حتا نیروهای سنی غزه هم نرخ‌شکنی می‌کنند عار نیست؛ سال‌ها است که آخوندهای شیعی به نرخ روز نقد می‌شوند. این که حماس در فلسطین یا حوثی‌ها در یمن احتجاج آخوندها و پاس‌دارها با خود را نکول کنند اما نفی منطق بازار است...
طوفان‌الاقصی نمودار رشد چشم‌گیر حماس در عملیات نظامی بود. بیانیه‌ی حماس در پاسخ به بیان سخن‌گوی سپاه اما نشان می‌دهد که گفتار و گفت‌مان در این مجموعه از فتنه‌ی شام رشد چندانی نداشته است. کافی است واکنش سرد سویه‌های شیعی عراقی تا شامی جبهه‌ی مقا‌ومت به این بیانیه را ببینیم...
این‌ها که احاله‌ی به عرف می‌دهند هم‌آن مغلطه‌ی احاله‌دهنده‌ها به عقل می‌کنند: عرف؟ کدام عرف؟ عقل؟ کدام عقل...
دهه‌ها تجربه‌ی حرکت حزب‌الله در لبنان در پرونده‌ی حجاب پیش چشم ما است: کار فرهنگی، کار درازمدت، کار کارشناسی، کار غیرمستقیم، تنها استضعاف را رفع می‌کند و حریف استکبار نیست...
شیعه در لبنان نه تنها از اقامه‌ی سخت حجاب شرعی پا پس کشیده است که در اقامه‌ی نرم حجاب شرعی هم شکست خورده است...
مشکل این روسپی‌پوش‌هایی که کف خیابان‌های شهر کشف فاحش حجاب کرده‌اند شبهه‌ی علمی نیست، شهوت عملی است، و این دومی چاره‌یی جز شدت و‌ حتا خشونت ندارد...
با گذشت یک سال از جنبش فواحش و شورش هرزه‌ها و پویش پت‌یاره انتظار این که سازمان بسیج برای اقامه‌ی حجاب شرعی گردان ساخته باشد بی جا نیست هر چند این سازمان حتا از ساختن گفتار برای این کار نیز ناتوان بوده است...