✨﷽✨
✍آیت الله بهجت (ره)
✅استادم سيدعلي قاضي را در خواب ديدم به او گفتم چه چيزي حسرت شما در دنياست كه انجام نداده ايد. ايشان فرمودند: حسرت ميخورم كه چرا در دنيا فقط روزي يك مرتبه زيارت عاشورا ميخواندم. وحشتناك ترين لحظه زماني است كه انسان را در سرازيري قبرميگذارند. شخصي نزد امام صادق(ع) رفت و گفت: من از آن لحظه ميترسم. چه كنم؟
امام صادق (ع) فرمودند: زيارت عاشورا را زياد بخوان. آن فرد گفت چگونه با خواندن زيارت عاشورا از خوف آن لحظه در امان باشم. امام صادق فرمود: مگر در پايان زيارت عاشورا نمي خوانيد، اللهم ارزقني شفاعة الحسين يوم الورود؟ يعني خدايا شفاعت حسين(ع) را هنگام ورود به قبر روزى من كن. زيارت عاشورا بخوانيد تا امام حسين (ع) در آن لحظه به فريادتان برسد.
اگر خواستيد قرائت زيارت عاشورا را ترويج كنيد براى ديگران ارسال نماييد...اميدوارم هر دستى كه اين پيام را مى فرستد آتش جهنم را لمس نكند!!!
↶【به ما بپیوندید 】↷
---------------------------------------
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🔰شرح دعاے روز بیست و چهارم
آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):
⬅️ اللهمّ إنّے أسْألُڪَ فیہ ما یُرْضیڪَ وأعوذُ بِڪَ ممّا یؤذیڪ
«اے خدا، من از تو چند چیز را در ماہ رمضان سؤال میڪنم،
👈اول اینڪہ تو از من راضے شوے و زندگے من طورے باشد ڪہ از من رضایت داشتہ باشے. این توفیق است ڪہ آدم ڪارهاے خود را بہ گونهاے انجام دهد ڪہ خدا از او راضے باشد
👈و پناہ میبرم بہ تو از چیزهایے ڪہ تو را اذیت میڪند، یعنے از گناہ و اطاعت از شیطان و اطاعت از نفس.»
🍃اگر میخواهید بدانید ڪہ خدا از شما راضے هست یا نہ، ببینید خودتان در تہ دل از خدا راضے هستید؟ اگر راضے باشید، خدا هم از شما راضے است.
🔶 حدیث داریم ڪہ شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دڪتر و طبیب. همانطور ڪہ دڪتر هر چہ بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چہ بہ ما داد، ما هم باید رضایت داشتہ باشیم.
💠 اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گلہ نڪنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنے اینڪہ ما از خداے راضے هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلے سخت است ڪہ انسان ذرهاے گله از خدا نداشتہ باشد.
⬅️ «وأسألُڪَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَڪ ولا أعْصیڪََ»
خدایا از تو توفیق میخواهم ڪہ در ماہ رمضان اطاعت تو را ڪنم و هیچ نافرمانے و گناہ انجام ندهم!
🌸 روایت داریم از امام نهم (ع) ڪہ فرمود:مؤمن باید 3 خصلت داشتہ باشد.
👈اول: توفیق داشتہ باشد،
👈دوم: خودش را موعظہ ڪند
👈سوم: اینڪہ نصیحت دیگران را قبول ڪند.
⬅️ یا جَوادَ السّائلین
اے خدایے ڪہ بہ هر ڪسے ڪہ از تو چیزے سؤال میڪند، تو جود میڪنے و نسبت بہ او بخشش دارے، دعاے ما را استجابت ڪن!
🔸ما گاهے سائلین را رد میڪنیم؛ اما خدا درخواست همہ را میدهد و رد نمیڪند؛ ولے گاهے چیزے ڪہ صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البتہ آن خواستہ را هم در قیامت برآوردہ میڪند.
❓در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها ڪہ بہ ما میدهے، چیست؟
💐خطاب میآید ڪہ در دنیا خواستے صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآوردہ میڪنیم.
⤵️[به ما بپیوندید ]⤵️
🌎eitaa.com/fatemiyoon18 ایتا
🌎sapp.ir/fatemiyoon18 سروش
💐 حدیث بسیار ناب و عالی
🌸 هر کسی در نیمه #شب_جمعه ماه مبارک رمضان 15 مرتبه سوره #قدر بخواند و حاجت خویش را بخواهد، ان شاءالله برآورده می شود.
📚 بحارالانوار، جلد 92
🌸اللّهمّ عجّل لوليك الفرج🌸
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
❁﷽❁
#شش_روز مانـده
ڪه از این #رمضـان ڪم بشود
روزےِ سـالِ منِ خستہ
فراهـم بشـود
بہ حسـابِ دلِ مشـتـاقُ
پُـر از تـابُ تـبـم
#95روز_مانـده
#محرم بشـود❤
#دسٺمارا_بہمحرمبرسانیدفقط🌷
🆔 @fatemiyoon18
✅ذکر استغفار
🔹یک سفر که ایشان مشهد تشریف داشتند، خدا توفیقی به ما داد خدمت ایشان(آیتالله بهجت) مشرف شدیم. به ایشان گفتم:
🔻آقا میشود یک ذکری به ما بدید که دائمی باشد، خیلی بزرگ باشد. من فکر کردم ایشان یک دعاهای خیلی طویل و طولانی را میفرمایند.
🔹فرمودند:
🔻«در قبال این ذکری که من دارم به شما میدهم اگر تمام گنجهای عالم را جمع کنید بیاورید، بروید داخل کوهها هر چه جواهر وجود دارد جمع کنید، بروید در دریاها هر چه مروارید وجود دارد جمع کنید با این ذکری که به شما میدهم برابری نمیکند».
🔹گفتم:
آقا بفرمایید چه ذکری هست که اینقدر با همه جواهرات دنیا برابری نمیکند؟
🔹ایشان فرمودند:
🔻«استغفار، استغفار، استغفار؛ اگر بدانید چه هست این استغفار! چه گنجهایی در این ذکر استغفار نهفته هست! باید بیابید که این استغفار چیست».
🔹ایشان فرمودند:
🔻«زبانتان وقتی به ذکر استغفار باز میشود، در حقیقت موانع همه بر طرف میشود و حوایجتان هم برآورده میشود. اصلاً استغفار صیقلدهنده روح است، شما را نزدیک میکند به خدا».
📚سایت آیت الله بهجت(قدس سره)
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🌙 چشم انتظاری #اموات در هر «جمعه» از #ماه_رمضان
⚠ حديثی تكان دهنده و معتبر
📜 در روایتی نقل شده است که:
🌙اموات در هر #جمعه از ماه #رمضان میآیند، میایستند و با صدایی محزون و با حالتی گریان چنین ندا می کنند:
🔅ای #خانواده من!
🔅ای #فرزندان من!
🔅ای #نزدیکان من!
💚 با چیزی (عملی) به ما مهربانی کنید تا خداوند به شما رحم نماید.
✋ ما را یاد کنید و از دعا فراموش نکنید، بر ما و غربت ما رحم کنید، زیرا ما در زندان تنگ و اندوه طولانی، و در سختی میباشیم، پس بر ما رحم کنید و از #دعا و #صدقه دادن برای ما کوتاهی نورزید، شاید قبل از آن که مثل ما شوید، خداوند بر ما رحم نماید. ما حسرت بر گذشته میخوریم، ما نیز مثل شما توانا بودیم.
⚠ پس ای بندگان خدا! به سخن ما گوش فرا داده و فراموش نکنید، فردا روزی شما نیز خواهید دانست. چیزهای اضافی(غیر مورد نیاز) که در دست شماست، قبلاً در دست ما نیز بود، اما در راه بندگی خدا #انفاق نکردیم، و از حق مانع شدیم، و لذا ضرر و سختی آن بر عهده ما قرار گرفت، و منفعت و سود آن به دیگران رسید.
🍪 با درهمی، یا تکّه خمیر نانی، یا تکّه کوچک گوشت به ما توجّه و مهربانی کنید.
📣 سپس #ندا میکنند:
⏳بزودی بر خودتان خواهید گریست در حالی که برای شما فایده ای ندارد، همانگونه که ما گریه می کنیم، و برای ما فایده ای ندارد. لذا قبل از آن که مثل ما شوید، (در راه #بندگی_خداوند) تلاش کنید.
📚 مستدرک الوسائل، ج ٢، ص ١۶٢ - ١۶٣ به نقل از لُبّ اللّباب راوندی.
🔰 به ما بپیوندید...
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.
#روایت
#حدیث
#پندها
#شب_جمعه
هدایت شده از این الفاطمیون
#امام_زمان_علیه_السلام
#مناجات
#غزل
دلم هوای تو کرده هوای آمدنت
صدای پای تو آید صدای آمدنت
بهار با تو بیاید به خانه ی دل ما
سری به خانه ی ما زن صفای آمدنت
هنوز مانده به یادم که مادرم می خواند
زمان کودکی ام قصه های آمدنت
حساب کردم و دیدم که با حساب خودم
تمام عمر نشستم به پای آمدنت
چقدر وعده ی وصل تو را به دل بدهم
چقدر جمعه بخوانم دعای آمدنت
نیامدی و دلم را شکستی ای مولا!
چه نذرها که نکردم برای آمدنت
#محسن_عرب_خالقی
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
هدایت شده از این الفاطمیون
✍️از عبدالله بن عباس پرسیدند بهترین #روزها کدام است و بهترین #ماه ها کدام و بهترین #عمل ها کدام است؟
گفت بهترین روزها، روز #جمعه است و بهترین ماه ها، ماه #رمضان است و بهترین عمل ها، نمازهاى #یومیه است که در وقتش خوانده شود.
این سؤال و جواب را به امام علی (علیه السلام) گزارش دادند. امام فرمود اگر از مشرق تا مغرب از هر یک از علما و حکما این سؤال را مى کردند، آنها همین جواب را مى دادند که ابن عباس داده است.
💥ولیکن من مى گویم بهترین عمل ها، عملی است که خدا آن را از تو قبول فرماید و بهترین ماه ها، ماهی است که در آن ماه از گناهان توبه کنى و به سوى خدا برگردى و بهترین روزها، روزى است که بیرون آیى به سوى خدا در آن روز در حالتى که ایمان داشته باشى.
📚 کشکول منتظرى
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
هدایت شده از این الفاطمیون
🌷امام صادق فرمودند:
هیچ عملی در [شب و]روز #جمعه برتر و با #فضیلتتر از #صلوات بر محمّد و آل محمّد نمیباشد.
وسائل الشیعۀج۷ :۳۸۱
⚡تا میتوانیم در #هر حال(نشسته،سواره،پیاده و...)از فرستادن صلوات، آنهم با آرامش و با توجه، غفلت نکنیم. به نیابت از جمیع #مومنین بفرستیم و هدیه کنیم آن را به امام زمان(عج) به نیت #تعجیل در #فرج حضرت و عاقبت به خیر شدنمان
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
1_68233620.mp3
5.93M
#مناجات دلنشین با #امام زمان ❣
🎼 بیا مهدی بیا دورت بگردم.....
🎤 #حاج_منصور_ارضی
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🍀آرام گرفتن زلزله به فرمان امام علی (علیه السلام)
روزی معاویه وارد مکه شد.
به او خبر دادند که ابن عباس، کرسی تدریس برپا کرده و تفسیر قرآن را برای مردم می گوید.
معاویه در پاسخ به این خبر گفت که عیبی ندارد.
ابن عباس، پسر عموی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است.
از بنی هاشم است و قرآن در میان آنها نازل شده است.
اگر اینها تفسیر قرآن نگویند، پس چه کسی این کار را انجام بدهد؟
شخصی دیگر که در جلسه حاضر بود خبر داد ای معاویه، کرسی تفسیر قرآن ابن عباس بهانه است.
او به این بهانه، فضائل علی بن ابی طالب (علیه السلام) را برای مردم بازگو می کند.
معاویه چنان برافروخت که از جا برخاست و با چهره ای درهم کشیده فریاد زد خودم امروز بر این مجلس وارد می شوم و بساط این محفل را به هم زده و ریشه این گونه نشست ها را بر می چینم.
معاویه با خشم و غضب وارد مجلس ابن عباس شد.
ابن عباس فرمود کجای قرآن را بخوانم که حرفی از علی بن ابی طالب (علیه السلام) در آن نباشد؟
معاویه گفت این آیه را بخوان:
«إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا»
«آنگاه كه زمين به لرزش شديد خود لرزانيده شود»
ابن عباس گفت ای معاویه، همین آیه هم در فضل و منقبت علی بن ابی طالب (علیه السلام) است.
معاویه گفت علی (علیه السلام) چه ارتباطی با این آیه دارد؟
ابن عباس گفت نشنیدی بعد از رسول خدا، یک سال نگذشته بود که زلزله ای در مدینه آمد و همه مردم از شدت ترس و وحشت از خانه ها در آمدند و دیدند که علی بن ابی طالب (علیه السلام) وارد شد و در بین مردم قرار گرفت و پای مبارک را بر زمین کوبید و این آیه را خواند:
«إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا»
و فرمود ابوتراب بر تو امر می کند که آرام باش.
همه شاهد بودند زمینی که در زیر پای همه مردم می لرزید، به امر عالی علوی در زیر پای مولی الموحدین آرام گرفت.
ندیدم از آن پس کسی این آیه را بخواند و شرح و تفسیرش را علی بن ابی طالب (علیه السلام) نداند.
معاویه که از غضب در خود می پیچید، رو کرد به ابن عباس و گفت پس راحت بگو تا قرآن باشد، علی بن ابی طالب نیز هست.
📚 منابع:
۱. بحار الانوار، جلد ۴۴، صفحه ۱۲۵
۲. منهاج الولایة، علی قرنی گلپایگانی
۳. سوره زلزله، آیه ۱
•••═✼✾⊱🌹⊰✾✼═•••
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
❁﷽❁
❣ #ششگوشہ_امامشهیدانم_آرزوسٺ
#بیسٺ_و_شش شد عـدد مـاه
دل من بـے تـاب اسٺـــ✨
بهتریــن جــاے جهــــان
شـش گوشہ ے اربـاب اسٺـــ✨
#بحق_الحسین_علیه_السلام🌷
#یا_رب_الهے_العفـو💚
🆔 @fatemiyoon18
✨﷽✨
✅داستان کوتاه و پندآموز
✍ابن سيرين مى گويد: در بازار به شغل بزازى اشتغال داشتم، زنى زيبا براى خريد به مغازه ام آمد، در حالى كه نمى دانستم به خاطر جوانى و زيباييم عاشق من است، مقدارى پارچه از من خريد و در ميان بغچه پيچيد، ناگهان گفت: اى مرد بزاز! فراموش كرده ام پول همراه خود بياورم، اين بغچه را به كمك من تا منزل من بياور و آنجا پولش را دريافت كن!
من به ناچار تا كنار خانه ى او رفتم، مرا به دهليز خانه خواست، چون قدم در آنجا گذاشتم در را بست و پوشش از جمال خود برگرفت و اظهار كرد: مدتى است شيفته ى جمال توام و راه رسيدن به وصالت را در اين طريق ديدم، اكنون در اين خانه تويى و من، بايد كام مرا برآورى، ورنه كارت را به رسوايى مى كشم.
به او گفتم: از خدا بترس، دامن به زنا آلوده مكن، زنا از گناهان كبيره و موجب ورود به آتش جهنم است. نصيحتم فايده نكرد، موعظه ام اثر نبخشيد، از او خواستم از رفتن من به دستشويى مانع نشود، به خيال اينكه قضاى حاجت دارم مرا آزاد گذاشت. به دستشويى رفتم، براى حفظ ايمان و آخرت و كرامت انسانى ام سراپاى خود را به نجاست آلوده كردم، چون با آن وضع از آن محل بيرون آمدم، درب منزل را گشود و مرا بيرون كرد، خود را به آب رساندم، بدن و لباسم را شستم.
💥در عوض اينكه به خاطر دينم خود را ساعتى به بوى بد آلودم، خداوند بويم را همچون بوى عطر قرار داد و دانش تعبير خواب را به من مرحمت فرمود
📚برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد حسین انصاریان
↶【به ما بپیوندید 】↷
---------------------------------------
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_شش قرآن ڪریم
#بخش_اول
💠سورہ احقاف
🔶نوید بہ ڪسانے ڪہ در دیندارے ڪم نمیآورند
َ(سوره احقاف. آیات ۱۳ و ۱۴)
بیتردید ڪسانے ڪہ گفتند: پروردگار ما اللہ است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نہ بیمے بر آنان است و نہ اندوهگین میشوند؛ اینان اهل بهشتاند ڪہ بہ پاداش اعمال شایستهاے ڪہ هموارہ انجام میدادند، در آن جاودانهاند.
در این فراز قرآن ڪریم بہ ڪسانے ڪہ گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سہ وعدہ ویژہ دادہ است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئڪَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا»
منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت بہ انحصار ربوبیت در خداے سبحان است و مراد از آن پایدارے و استقامت این است ڪہ آنها از آنچہ بہ حقانیتش شهادت میدهند و باور دارند؛ منحرف نمیشوند و رفتارے بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمیڪنند.
قرآن براے رسیدن بہ این درجہ از آرامش روحے، دو شرط را مطرح ڪردہ است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان بہ این است ڪہ انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تڪذیب نڪند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سہ حوزہ باید رعایت شود: تحمل سختے عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب
و چون خوف همیشہ در جایے پیدا میشود ڪہ احتمال خطرے در پیش باشد و اندوہ وقتے بہ دل میآید ڪہ خطرے واقع شدہ باشد؛ بنابراین نفے خوف و حزن از این عدہ بہ این معناست ڪہ ایشان هیچ خطر و عقابے نہ در پیش رو دارند ڪہ از آن بترسند و نہ در پشت سر داشتهاند ڪہ از آن اندوهناڪ باشند؛ گذشتہ آنها عبادت بود و بندگے خدا و آیندهشان هم لطف و پاداش خداست پس براے این گروہ ڪہ باور ڪردند و بر باور خود پا فشردند و با عمل، ادعاے خود را بہ امضاء رساندند جز امنیت و دل آرامے نیست نہ از گذشتہ و نہ نسبت بہ آیندہ.
در جملہ پایانے با وعدهاے حق آنها را ڪسانے معرفے میڪند ڪہ در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند.
💠سورہ حجرات
🔶زینت واقعے خریدنے نیست
َ(سوره حجرات، آیه۷)
خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایہ زینت دلهایتان قرار داد و در مقابل، ڪارے ڪرد ڪہ شما نسبت بہ ڪفر و فسق و گناہ، نفرت داشتہ باشید.
میل بہ زیبایے انسان را وامے دارد تا خود را با انواع و اقسام وسایل تزیینے بیاراید و زیبا ڪند. اما این خواست طبیعے هم بہ مانند سایر در خواستهاے غریزے، هم پاسخ صادق دارد و هم پاسخ ڪاذب.
قرآن ڪریم وسایل تزیینے عالم را بہ سہ دستہ تقسیم میڪند. در این تقسیم بندے ستارگان را زینت آسمان، آنچہ روے زمین است زینت زمین و در این آیہ «ایمان» را زینت انسان معرفے ڪردہ است.
این سخن هرگز بہ معناے نادیدہ گرفتن بهداشت و زیبایے تن نیست؛ اگر جان بہ ایمان مزین شد همان ایمان، انسان را وامے دارد ڪہ بہ ظاهر خود توجہ ڪردہ و بهداشت و زیبایے را آن گونہ ڪہ شایستہ یڪ فرد مؤمن است رعایت ڪند.
آنچہ در زیبایے ظاهر بین مؤمن و غیر مؤمن فرق میگذارد این است ڪہ مؤمن، زینت حقیقے خود را میشناسد و بہ دنبال آن است و در زیبایے ظاهر هم تا جایے پیش میرود ڪہ دین و ایمان بہ او اجازہ میدهند بنابراین او هرگز براے حرام زینت نمیڪند و بہ زیبایے خود چوب حراج نمیزند.
🔶آیهاے مهم دربارہ بدگمانے، تجسس و غیبت
(سوره حجرات، آیه۱۲)
اے اهل ایمان! از بسیارے از گمانها در حقّ مردم بپرهیزید؛ زیرا برخے از گمانها گناہ است و در امورے ڪہ مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پیجویے نڪنید و از یڪدیگر غیبت ننمایید. آیا یڪے از شما دوست دارد ڪہ گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ بیتردید از این ڪار نفرت دارید و از خدا پروا ڪنید ڪہ خدا بسیار توبهپذیر و مهربان است.
منظور از «الظَّنِّ» اولے، گمانهاے بد است ڪہ چون نسبت بہ گمانهاے خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر بہ ڪثیر شدہ و گر نہ حسن ظن یا همان گمان خیر، نہ تنها ممنوع نیست بلڪہ بہ آن توصیہ هم شدہ است.
گمانهاے بد، برخے مطابق با واقعند و برخے مخالف آن. آنچہ بےتردید گناہ است آن گمانهایے هستند ڪہ مخالف با واقع باشند لذا فرمود: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ». وجود همین دستہ از گمانهاے حرام در بین گمانهاے بد ڪافے است حڪم بہ پرهیز از تمام آنها بشود. بنابراین آیہ شریفہ مؤمنین را از هرگونہ گمان بد (خواہ موافق با واقع باشد؛ خواہ مخالف) بر حذر میدارد
«تجسس» بہ معنے جستجوگرے است ڪہ معمولاً در امور نامطلوب بہ ڪار میرود و عاملے است براے ڪشف اسرار و رازهاے نهانے مردم. از آنجا ڪہ اسلام میخواهد مردم در زندگے خصوصے خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازہ نمیدهد ڪہ رازهاے خصوصے آنها فاش شود.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌎eitaa.com/fatemiyoon18 -ir ایتا
🌎sapp.ir/fatemiyoon18. org سروش
📡حداقل برای یک نفر ☝️ارسال کنید
#معبودانہ💚
در جوشن کبیر یک عبارتی هست که میگوییم" یا #کٓریمٓ_الصَّفْح "
معناش خیلی جالبه:
یک وقتی یک کسی تورو میبخشه اما یادش نمیره که فلان خطا رو کردی و میشه یک جوری نگات میکنه که تو میفهمی هنوز یادش نرفته یه جورایی انگار که سابقه بدت رو مدام به یادت میاره.
ولی یک وقتی،یه کسی تورو میبخشه و یه طوری فراموش می کنه انگار نه انگار که تو خطایی رو مرتکب شدی،اصلا هم به روت نمیاره.
به این نوع بخشش میگن صَفح.
و خدای ما اینگونست...
از صمیم قلب می گوییم یا کٓریمٓ الصَّفْح
🌍 eitaa.com/fatemiyoon18 _ir ایتا
🌍 sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🔰نڪات ڪلیدے از #جزء_بیست_و_شش قرآن ڪریم
#بخش_دوم
در سومین و آخرین دستور ڪہ در حقیقت معلول و نتیجہ دو برنامہ قبل است میفرماید: هیچڪدام از شما غیبت دیگرے را نڪند و براے آنڪہ قبح و زشتے این عمل را ڪاملاً مجسم ڪند پردہ از راز آن گشودہ و حقیقت باطنے آن را بیان ڪردہ است ڪہ همانا خوردن گوشت مردار است.
🔵دو نڪتہ
۱. از آنجا ڪہ گمان بد بردن معمولاً یڪ امر غیر ارادے است بنابراین نهے در آیہ نهے از ترتیب آثار است، یعنے هرگاہ گمان بدے نسبت بہ مسلمانے در ذهن شما پیدا شد، در عمل ڪوچڪترین اعتنایے بہ آن نڪنید، طرز رفتار خود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید، بنا بر این آنچہ گناہ است ترتیب اثر دادن بہ گمان بد میباشد.
۲. نهے همراہ با بیان واقعیت گناہ ڪہ نمونہ آن در این آیہ در خصوص غیبت آمدہ، براے بازدارندگے بیشتر است و این مانند آن است ڪہ پدرے دلسوز براے اینڪہ فرزندش بہ بخارے داغ دست نزند او را چنین نهے ڪند: «دست بہ بخارے نزن! میخواهے بسوزے؟!» ڪہ این نهے همراہ با بیان اثر آن ڪار، بہ طور قطع از اثر بازدارندگے بیشترے برخوردار خواهد بود.
💠سورہ قاف
🔶روزے ڪہ پردهها ڪنار رود
(سوره ق، ۲۲)
[بہ او میگویند:] تو از این روز بزرگ غافل بودے، پس ما پردہ غفلت را از دیدهات ڪنار زدیم در نتیجہ دیدهات امروز بسیار تیزبین است.
این آیہ از خطابات روز قیامت است ڪہ در آن خطاب ڪنندہ خدا و مخاطب تنها ڪسانیاند ڪہ معاد را انڪار ڪردند و دین را نپذیرفتند.
سہ تعبیر در آیہ وجود دارد ڪہ از اهمیت بالایے برخور دارند. یڪ از آنها «غفلت» است. غفلت وقتے وجود پیدا میڪند ڪہ میان چیزے در محدودہ درڪ ما باشد و ما از بودنش غافل باشیم. تعبیر دیگر «غطاء؛ پرده» است و این تعبیر نشان میدهد چیزهایے موجود بودہ اما پردہ آویختہ مانع میشدہ ڪہ آنها دیدہ شوند. تعبیر سوم تعبیر بہ «حدت؛ تیزبینی» است و این نشان میدهد ڪہ اگر در گذشتہ هم مانند امروز چشم تیزبینے داشت میتوانست تمام اینها را همان روز ببیند.
حقایقے ڪہ در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشے از آن) هم اڪنون موجود است و قابل مشاهدہ ؛ زیرا فرمود تو از اینها غافل بودے یعنے بود و تو ندیدے و امروز ڪہ پردهها ڪنار رفتہ و دیدهات بینا شدہ میتوانے تمام آنچہ بود را ببینے
🔵نڪتههاے نهفتہ در آیہ
۱. قیامت صحنہ ایست ڪہ انسان واقعیتهاے همین دنیا را بہ عیان میبیند؛ همان واقعیتهایے ڪہ خود و دیگران با ڪارهاے خوب و بد ساختند و از خود بر گذاشتند.
۲. آنچہ ڪہ مانع دید انسان است و نمیگذارد باطن اعمال و واقعیتهاے زندگے را ببیند پردہ ایست ضخیم ڪہ خود با تار و پود گناہ و معصیت بہ هم بافت و بر دیدہ انداخت. اگر گفتیم ڪہ خود بافت و خود آن را در مقابل دیدگانش آویخت بہ دلیل تعبیر آیہ است ڪہ فرمود «عنڪَ غطاءڪَ» و نیز آیاتے ڪہ گناہ را موجب ڪورے دل و دیدہ معرفے میڪنند.
۳. حقایقے ڪہ در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشے از آن) هم اڪنون موجود است و قابل مشاهدہ ؛ زیرا فرمود تو از اینها غافل بودے یعنے بود و تو ندیدے و امروز ڪہ پردهها ڪنار رفتہ و دیدهات بینا شدہ میتوانے تمام آنچہ بود را ببینے.
💠سورہ ذاريات
🔶متقین، نیازمندان را سهیم در مال خود میدانند
(سوره ذاریات آیات ۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹)
بیتردید پرهیزڪاران در بهشتها و چشمہ سارهایند. آنچہ را پروردگارشان بہ آنان عطا ڪردہ دریافت میڪنند زیرا ڪہ آنان پیش از این هموارہ نیڪوڪار بودند. آنان اندڪے از شب را میخوابیدند [و بیشتر آن را بہ عبادت و بندگے میگذراندند] و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش میڪردند و در اموالشان حقّے براے سائل تهیدست و محروم از معیشت بود.
این آیات از سري آیاتے است ڪہ بہ توصیف متقین و پرهیزگاران پرداختہ و اوصافے از آنان را مایہ الگو گیرے و تبعیت دیگر مؤمنان میشود را بیان میڪند.
نڪتهاے ڪہ بہ نظر در این آیات نیاز بہ توجہ بیشتر دارد قسمت پایانے آن است ڪہ میفرماید متقین بخش معینے از اموال خود را بہ نیازمندان تقدیم میڪنند. شاید گمان شود ڪہ مراد از این اموال مشخص همان واجبات مالے مانند خمس و زڪات است؛ هر چند برخے چنین تفسیر ڪردهاند اما از آنجا ڪہ این سورہ مڪے است و دستور آن واجبات مالے در مدینہ نازل شد پس این تفسیر نمیتواند درست باشد و حق آن است ڪہ بگوییم همانگونہ ڪہ برخے گفتهاند، منظور از این حقے ڪہ در اموال متقین هست و ایشان بہ نیازمندان میدهند اموالے بہ غیر از خمس و زڪات و واجباتے از این دست است.
پس یڪے از صفات متقین این شد جداے از واجبات مالے مشهور مانند خمس و زڪات با اهداء بخشے از اموال خود بہ نیازمندان از آنها دستگیرے میڪنند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌎eitaa.com/fatemiyoon18 -ir ایتا
🌎sapp.ir/fatemiyoon18 .org سروش
دعای افطار
بِسْمِ اللهِ اَللَّـهُمَّ لَكَ صُمْنا وَ عَلي رِزْقِكَ اَفْطَرْنا فَتَقَبَّلْ مِنّا اِنَّكَ اَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ
📚 مفاتیح الجنان
روزه همه شما خوبان قبول باشه
#التماس_دعا
✅ @fatemiyoon18