🏴#گزارش_تصویری |
حضور آیتاللهالعظمی وحیدخراسانی در #دسته_عزاداری شهادت حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسلام
📅 ۳/اردیبهشتماه/۱۴۰۱
◼️ #امیرالمومنین #عزاداری
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیهی حضرت ولیعصر صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۲۲
💠 ﴿إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُهِيناً.﴾ [الاحزاب۷۵]
بىگمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مىرسانند، خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفّتآور آماده ساخته است.
----------------------------------
🔥 در این آیه خدای متعال عذاب را با خصوصیت «مُهین» معین فرموده است.
⁉️ چه کسانی استحقاق عذاب «مُهین» را دارند و این چگونه عذابی است؟
😈 قرآن کریم در سورهی آل عمران مساله را تا حدی شرح داده؛ وقتی بشر به حدّی رسید که از قابلیّت هدایت خارج شد و شقاوت به مرتبهای رسید که آن مرتبه، مرتبهی #املاء¹ است، در آن مرتبه بیان خداوند متعال این است: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً²﴾؛ دیگر مهلت و ادامهی حیات برای این است که بر اثم و طغیان بیفزایند و شدّت عمل به این حد رسیده که: ﴿يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ³﴾، وقتی به این مرتبه رسید میفرماید: ﴿إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ⁴.﴾
☄ و در سورهی نساء، آن مطلبِ سورهی آل عمران را به اتمام رسانده: ﴿يُدْخِلْهُ نَاراً خَالِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ٥﴾، که بعد از ذکر خلود در جهنم، فرمود: جزایش #عذاب_مهین است.
نتیجه این است که:
💥 به نص قرآن #آزار_رسول_الله صلیاللهعلیهوآله، مستلزم «عذاب مهین» است و بعد از آنکه رسول الله -به اقرار بزرگان اهل سنت- #فاطمه سلاماللهعلیها را به خود ملحق نمود، یعنی ایذاء صدیقهی طاهره فقط آزار او نیست، بلکه آزار و اذیت خود رسول الله است و ایذاء رسول الله، ایذاء الله است که ثمرهاش میشود: «عذاب مهین».
🔍 حال اهل دقت ملاحظه کنند: در سورهی توبه آیه ۶۱، «عذاب الیم» را بر ایذاء رسول مترتب فرموده٦ و در سورهی احزاب آیهی ۵۷، با تغییر صفتِ «الیم» به «مهین» عذاب مهین را معین فرموده؛
⚡️ یعنی ضمّ آن آیه (سورهی توبه آیه ۶۱) به این آیه (سورهی احزاب آیهی ۵۷)، ثابت میکند که خداوند تعالی در ایذاء رسول خدا بین «عذاب ألیم» و «عذاب مُهین» جمع کرد تا روشن بشود که در برخی از اعمال و صفات، هم «عذاب مهین» است و هم «عذاب ألیم»...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. طبرسی در جوامع الجامع (ج۱، ص۳۵۳) میفرماید: منظور از «إملاء» و مهلت دادن به كافران اين است كه خداوند امر آنها را به خودشان وا مىگذارد.
۲. همانا ما فقط به ايشان مهلت مىدهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند. (آلعمران، آیه ۱۷۸)
۳. خدا [است كه] ريشخندشان مىكند و آنان را در طغيانشان فرو مىگذارد در حالی که سرگردانند. (ترجمهی آیه ۱۵ سورهی بقره)
۴. و البته نبايد كسانى كه كافر شدهاند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مىدهيم براى آنان نيكوست ما فقط به ايشان مهلت مىدهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آنگاه] عذابى خوارکننده خواهند داشت. (ترجمه آیه ۱۷۸ سوره ی آلعمران)
۵. و هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از حدود مقرّر او تجاوز نمايد، خدا وى را در آتشى درآورد كه همواره در آن خواهد بود و براى او عذابى خوار کننده است. (ترجمهی آیه ۱۴ سورهی نساء)
۶. ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾؛ و كسانى كه پيامبر خدا را آزار مىرسانند، عذابى پر درد [در پيش] خواهند داشت.. (التوبة، آیه ۶۱)
📚 برگرفته از کتاب فدک نحلهی خاتم، آیت الله العظمی وحید خراسانی
◻️ #کلام_فقیه #ماه_رمضان #قرآن
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🌌 در #شب_قدر، تمام مقدرات عالم وجود تنزل پیدا میکند: ﴿تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ.¹﴾
⁉️ منزلِ آن تنزلاتِ کل الامر کجاست؟
❇️ یک شخصیتی در زمین است که جاذبهی او به قدری قوی است که تمام ملائکه را بدون استثناء با اعظم ملائکه که روح است، از تمام عوالم بالا به زمین میکشد.
✍🏻 همه آنجا بیایند و زانوی ادب به زمین بزنند، هر امری که بیاورند او اگر امضاء کند مُمضا است و اگر رد کند مردود است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای [تقدیر و تنظیم] هر کاری نازل می شوند. (سوره قدر، آیه ۴)
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
◻️ #کلام_فقیه #امام_زمان #شب_قدر
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۲۳
💠 ﴿وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ.﴾ [الصافات۴۲]
و نگاهشان دارید كه آنها مسؤولند.
----------------------------------------------
⁉️ امر به «قِفْ» برای چيست؟
🔘 هر نفسی بدون استثنا در آن روز متوقف و ایستاده میشود. متن كلام خدا اين است كه اين وقوف معلل است.
⁉️ «وَقِفُوهُمْ»، علت چيست؟
🔘 علت: «إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ» است.
⁉️ «مسؤل منه» چيست؟
🔘 آن روزی كه خداوند در قرآن میفرمايد: ﴿یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى وَ ما هُمْ بِسُكارى وَ لكِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَديد¹﴾، چنین روزی ﴿وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ﴾ است.
⁉️ مسؤل منه چيست؟
🔘 آنچه از او سؤال میشود، #ولایت_امیرالمؤمنین_علی علیهالسلام است.²
☑️ اگر در چنين روزی فرمان وقوف میآيد، همه بدون استثنا بايد متوقف شوند، همه بدون استثنا بايد سؤال شوند، مسؤلٌ منه يك كلمه است و آن كلمه #ولايت اوست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. روزى كه آن را ببينيد، هر شيردهندهاى آن را كه شير مىدهد [از ترس] فرو مىگذارد و هر آبستنى بار خود را فرو مىنهد و مردم را مست مىبينى و حال آنكه مست نيستند، ولى عذاب خدا شديد است. (سورهی حج، آیه ۲)
۲. میزان الاعتدال، ج۳، ص ۱۱۸؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۱۲۰.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۳۰/ بهمن/ ۱۳۸۱
◻️ #کلام_فقیه #ماه_رمضان
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۲۴
💠 ﴿وَ قَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ.﴾ [غافر۰۶]
------------------------------------------
🤲🏻 در قرآن خدا فرمود: «مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم»؛ این کلمه قابل تخلّف نیست.
⁉️ پس با وجود این همه دعا اجابت کجاست؟
✅ سرّش این است که «ادْعُونِي¹» نیست، اگر «ادْعُونِي» محقق شود، استجابت قطعی است.
⁉️ «ادْعُونِي» کجا محقق می شود؟
🔰 در آیهی دیگری بیان و توضیح «ادعونی» آمده، آنجا که میفرماید: ﴿أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ﴾؛ این آیه شرح «ادعونی» است و سرّ مسأله این است که همهی دعوتها، دعوت خدا نیست.
❇️ دعوت آن وقت پیدا میشود که تمام حُجُب بین داعی و بین او خرق شود و خرق این حجب نمیشود مگر به #اضطرار؛ اضطرار، خارق حجب است. وقتی حجب خرق شد، #دعوت و #خواندن خدا محقّق میشود؛ وقتی خدا خوانده شد #استجابت قطعی است.
✔️ اگر کسی موفق شود آن کار اضطراری را به اختیار محقق کند، به مجرد دعوت، اجابت ضروری است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. خواندن - خواستن
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۲۶/ دی/ ۱۳۷۳
◻️ #کلام_فقیه #ماه_رمضان #قرآن
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 باسمهتعالی
🔸 پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی ( مد ظله العالى )مبنی بر میزان #زکات_فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٣- به اطلاع میرساند ميزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم يا برنج و مانند اينها - از طعام هاى متعارف در محل - است كه مکلّف میتواند پول يكى از اينها را طبق قیمتى كه در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.
و دفتر معظم له زكات فطره -به حساب گندم- را براى هر نفر به مبلغ ٤٠/٠٠٠ تومان قبول میکند.
☎️ مؤمنین در صورت داشتن سوال، میتوانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.
فاطمیهیحضرتولیعصرصاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
⬜️ #اطلاعیه #فطریه #ماه_رمضان
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #کلیپ | شماره ۲
دسته عزای شهادت #حضرت_امیرالمومنین سلاماللهعلیه
◼️ با حضور فقیه اهلبیت علیهم السلام، آیت الله العظمی وحید خراسانی
📅 ۳/اردیبهشت/۱۴۰۱
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #کلیپ | شماره ۳
دسته عزای شهادت #حضرت_امیرالمومنین سلاماللهعلیه
◼️ با حضور فقیه اهلبیت علیهم السلام، آیت الله العظمی وحید خراسانی
📅 ۳/اردیبهشت/۱۴۰۱
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیهی حضرت ولیعصر صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۲۵
﴿...وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ.﴾ [الشوری۱۲]
...و بی تردید برای ستمکاران عذابی دردناک خواهد بود.
------------------------------------
☠ تمام اساس فساد به سه کلمه منتهی میشود: «ظلم»، «نفاق»، «کفر».
💬 طرفِ سخنِ ما اشخاصی مثل فخر رازی، بخاری، مُسلم و ائمهی چهار مذهب هستند و احمد حنبل که خودِ او روایتِ #ایذاء_فاطمه سلاماللهعلیها را نقل میکند.¹
⁉️ آیا بزرگان اهل سنت فهمیدند که #غصب_فدک به #ظلم منتهی شد، غصب فدک به #نفاق منتهی شد، غصب فدک به #کفر منتهی شد؟!
💠 ﴿إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ²﴾، ﴿بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً³﴾، ﴿وَ بَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ.⁴﴾
⁉️ آیا علمای عامه منتهای این آیه را متوجه شدند: ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ ألیم٥﴾ ؟
🔥 قضیهی فدک و محاکمهی #فاطمهی_زهرا سلاماللهعلیها به نصِّ سنّتِ مقبوله عند الکلّ، #ایذاء_رسول اللّٰه است و ایذاء او به نصّ قرآن، مستلزم « #عذاب_الیم» است و عذاب الیم هم باز به نصّ قرآن برای طبقات ثلاث از ظالمین، منافقین و کفار است...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. مسند احمد، ج۴، ص۳۲۸.
۲. الشوری، آیه ۲۱.
۳. منافقان را بشارت ده که عذابی دردناک برای آنان است. (النساء، آیه ۱۳۸)
۴. و كسانى را كه كفر ورزيدند از عذابى دردناک خبر ده. (التوبه، آیه ۳)
۵. و كسانى كه پيامبر خدا را آزار مىرسانند، عذابى پر درد [در پيش ] خواهند داشت. (التوبه، آیه ۶۱)
📚 برگرفته از کتاب فدک نحلهی خاتم، آیت الله العظمی وحید خراسانی
◻️ #کلام_فقیه #ماه_رمضان #قرآن
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
📬احکام|
🖌 بر چه کسی پرداخت زکات فطره واجب است؟
🔰 #استفتائات #احکام #ماه_رمضان
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیهی حضرت ولیعصر صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۲۶
💠 ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ [الحجرات۰۱]
---------------------------------------
🤝 عبدالله بن عمر گفت: چون #پيغمبر صلیاللهعلیهوآله به مدينه وارد شد، بين اصحاب اخوّت و برادرى برقرار كرد؛ پس #على عليهالسلام با چشم گريان آمد، گفت: «يا رسول الله! اصحابت را برادر كردى و مرا با كسى برادرنكردى.» فرمود: «يا على! انت اخى فى الدنيا و الآخرة¹»؛ يا على، تو در دنيا و آخرت #برادر من هستى.
❇️ اين اخوت آشكار مىكند كه مقام حضرت على عليهالسلام هنگام نزول آيه: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾، از هر مؤمنى رفيعتر و بالاتر بوده است؛ زيرا بر حسب مدارک عامّه و خاصّه، حضرت رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم بين اصحاب برحسب #منزلت ايشان اخوت برقرار نمود؛ آنچنان كه بين ابوبكر و عمر و بين عثمان و عبدالرّحمن، بين ابىعبيده و سعد بن معاذ و ...اخوت قرار داد²، و حضرت على عليهالسلام را براى اخوت با خود برگزيد؛ بنابراين چگونه او در مرتبهی اشرف فرزندان آدم نباشد و حال آن كه حضرت رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم به اخوت با او در دنيا و آخرت تصريح نموده است.
🔆 اين اخوت و برادرى روشن مىسازد كه همانندى روحى، عِلمى، عَملى و اخلاقى بين #حضرت_على عليهالسلام و افضل اهل عالم يعنى حضرت #رسول_خاتم صلىاللهعليهوآلهوسلم به مستواى درجه آن حضرت رسيده است و از اين مقام و درجه تعبيرى نتوان كرد مگر همان كه رسول خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم به آن تعبيرفرموده است: «انت اخى فى الدنيا والآخرة.»
💫 و امیرالمومنین بعد از #عبوديت به اين #اخوت مفتخر گرديد، همانطور كه خود مىفرمود: «انا عبدالله واخى رسوله³»، من بندهی خدا و برادر رسول خدايم و در روز شورى فرمود: «آيا در ميان شما كسى است كه رسول خدا بين او و خودش برادرى قرار داده باشد غير از من؟⁴»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. المستدرك على الصحيحين، ج ۳، ص۱۴.
۲. همان، ج۳، ص ۱۴ و۳۰۳.
۳. همان، ج۳، ص۱۱۲.
۴. لسان المیزان، ج۲، ص۱۵۷.
📚 برگرفته از کتاب مقدمهی اصول دین، آیت الله العظمی وحید خراسانی
◻️ #کلام_فقیه #ماه_رمضان #قرآن
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔰 #علامه_مجلسی با بحارش دین و مذهب را زنده کرد. كوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تأليف #بحارالانوار، نشانهی جهالت است!
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۴/ اردیبهشت/ ۱۳۹۷
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیهی حضرت ولیعصر صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۲۷
💠 ﴿الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ...﴾ [الرحمن ۱-۲]
-----------------------------------------
💞 #رحمان يعنى خدايى كه رحمت او بر تمام كائنات شامل است و احاطه دارد.
❇️ هیچ امری اوسع و اشمل از #رحمت_الهیه نیست؛ رحمت خدا به قدری شمول دارد که از هزار و یک اسم، این اسم در «بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» انتخاب شده است.
🔑 یکی از نکات و اسرار در انتخاب دو اسم «رحمن» و «رحیم» در «بسمله» این است که «بسمله» #مفتاح جمیع امور¹ و #کلید_قرآن مجید است و بقیهی اسماء، حساب جداگانهای دارند و این اسم حساب جداگانهای.²
📖 حالا در قرآن سوره ای هم به نام «الرّحمن» است؛ این سوره، سورهی آلاء خداست، جمیع مواهب الهیّه بلااستثناء همه در سورهی الرّحمن است؛ از بالاترین عطیّهی الهیّه که «عَلَّمَ الْقُرْآن» است و نعمتی اعلی و اجلّ و اعظم از آن نیست، تا برسد به ادنی نِعَم الهیه، همه در این سوره هست.
💚 این سوره با تمامی عطایا و نعمتهایی که در آن بیان شده، با کلمهی «الرَّحْمن» آغاز میشود و عظمت این سوره در آن است که به اسم «الرّحمن» مسمّی شده است و سُوَر دیگر این امتیاز را ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. رسول خدا فرمودند: بسم الله الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است. (مستدرک الوسائل، ج۱، ص۳۲۳)
۲. از پیامبر اکرم و امام رضا علیهماالسلام روایت شدهِ: «بسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به اسم اعظم خدا نزديكتر از سياهى چشم است به سفيدى آن.» (تفسير عياشی، ج۱، ص۲۱؛ عيون أخبار الرضا، ج۲، ص۹)
📚 برگرفته از کتاب «فدک نحلهی خاتم»، آیت الله العظمی وحید خراسانی
◻️ #کلام_فقیه #ماه_رمضان #قرآن
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیهی حضرت ولیعصر صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
♨️ بیانات آیت الله العظمی وحیدخراسانی بر محور قرآن و اهلبیت علیهمالسلام |
جزء ۲۸
﴿سَبَّحَ لِله مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾ [الحشر۱]
---------------------------------
📖 سْوَری در قرآن است که اسم آن #مسبحات است¹؛ همه ی اين سُوَر با تسبيح شروع میشود. آن وقت چه حقايقی در اين سور است!
🔰 تعبيرات سه قسم است:
▫️ يک قسم به صيغهی ماضی است، مثل سورهی حديد: ﴿سَبَّحَ لِله مَا فِي السَّمَاوَاتِ.﴾
▫️ يک قسم صيغهی مضارع است، مثل سورهی جمعه: ﴿يُسَبِّحُ لِله مَا فِي السَّمَاوَاتِ.﴾
▫️ يک قسم به صورت امر است: ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى.﴾
🔘 هيئات سه قسم است: ماضی، مضارع، امر؛ اين ماده به هر سه هيئت آمده است و در هر يک ابوابی از حكمت است که اهلش میفهمند...
❇️ اوج #معرفة_الله « #تسبيح» است ، اين است كه در ركوع، در سجود، آنچه مقرر است، تسبيح است.
⁉️ حالا خود تسبيح چه حقيقتی است؟!
🔍 خوب دقت كنيد؛ در تسبيحات اربعه: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِله وَ لَا إِلَهَ إِلَّا الله وَ الله أَكْبَر»، با اينكه اهم تمام كلمات، كلمهی #توحيد است و طهارت و اسلام وابسته به كلمهی توحيد است، آیا فكر كردهايد چرا تسبيح، اول است؟ چرا سبحان الله اول است؟
😔 افسوس كه ما به اين حقائق، آن چنان كه بايد اقبال نكرديم و نفهميديم در اين كلمات چه جواهری است.
🤲🏻 وقتی اینها رو متوجه شدید بگذارید کنار کلام #رسول_الله که دربارهی ماه مبارک رمضان فرمود: «انْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَة..²»
⁉️ در اين ماه چه قدرتی است كه امر غير اختياری را به اختياری مبدل ميكند؟! امر جبری را منقلب میكند، آن هم به انقلابی كه عقل را متحير میسازد؟!
📿 خاصیت ماه رمضان این چنین است که نَفَسها را تسبيح میكند؛ تسبيح نگفته اما نَفَس تسبيح میشود؛ نفس میشود «لَا اِلَهَ إلَّا الله».
✌️🏻 تسبيح دو قسم است: يک وقت خود آدم تسبيح میگويد، یک وقت خدا نَفَس را تسبيح میكند.
‼️ اين را خوب درک كنيد؛ خود آدم كه تسبيح میكند، كار خودش میشود و مناسب با خود اوست، اما خداوند كه به قلب و انقلاب نَفَس را به تسبيح منقلب كرد، آن تسبيح، عقل در درک عظمتش مات میشود...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📌 ۱. سُورَةُ الْحَدِيدِ وَ الْحَشْرِ وَ الصَّفِّ وَ الْجُمُعَةِ وَ التَّغَابُن.
۲. در آن ماه نفسهاى شما در آن تسبيح است و خواب شما در آن عبادتست... (امالی، الشیخ الصدوق، ص۱۵۳؛ عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص۲۶۵)
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۱۹/ مهر/ ۱۳۸۳
◻️ #کلام_فقیه #ماه_رمضان #قرآن
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فاطمیهی حضرت ولیعصر صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
🔰 #احکام| با توجه به سوالات مکرر مقلدین حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله پیرامون مسائل ثابت شدن #اول_ماه، تعدادی از مباحث مهم این موضوع به شرح ذیل است:
🌙 در مورد ثابت شدن اول ماه، دو مطلب وجود دارد که یکى تقلیدی است و دیگرى تقلیدى نمیباشد.
🔶 مطلب اول: اصل دیدن ماه
👁 اصل دیدن ماه یک حکم شرعى نیست که تقلیدى باشد بلکه یک موضوع خارجى است که اینگونه موضوعات #تقلیدی_نیست. بنابراین هر مکلفى که هلال ماه را ببیند، اول ماه برایش ثابت میشود.
🔶 مطلب دوم: راههاى اثبات اول ماه و کیفیت دیدن هلال ماه
بعضى از راههاى ثابت شدن اول ماه و همچنین کیفیت دیدن هلال ماه از امور تقلیدی است که هر مقلدى باید به فتواى #مرجع_تقلید خودش عمل نماید و باید توجه داشت که این مسایل در نظر فقها #اختلافى است.
🔭 طبق فتوای حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله، باید هلال ماه با #چشم_غیر_مسلح دیده شود و رؤیت هلال با چشم مسلح کافى نیست.
📍 همچنین مکان دیدن ماه، اگر در شهرها و یا کشورهاى دیگر ثابت شد که آن شهر یا کشور در #بیشتر_ساعات_شب با محل سکونت شخص، مشترک باشد کافی است. مثلا اگر شب، ده ساعت است، باید در شش ساعت آن، با محل سکونت مشترک باشد و اگر در بیشتر ساعات شب مشترک نباشد، بنابر احتیاط واجب، اول ماه ثابت نمیشود.
🌙 بلند بودن ماه و دير غروب كردن آن، دليل نمىشود كه شب پيش، شب اوّل ماه بوده است، ولى اگر پيش از ظهر ماه ديده شود آن روز اوّل ماه محسوب مىشود و نیز ثبوت اوّل ماه به طوق داشتن ماه، محلّ اشكال است.
📜 همچنین اوّل ماه به گفتهی منجّمين ثابت نمىشود؛ ولى اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد و ثبوت اول ماه به حكم حاكم شرع محلّ اشكال است.
⚠️ با توجه به مطالبى که ذکر شد، اگر رؤیت ماه براى مرجع تقلید انسان ثابت نشود اما براى دیگرى ثابت شود، در اینجا مکلّف باید ملاحظه کند که آیا نحوهى دیدن هلال ماه نزد کسی که برایش ثابت شده است، #مطابق_با_نظر_مرجع_تقلید خودش هست یا خیر.
☎️ مؤمنین در صورت داشتن سوال، میتوانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.
فاطمیهیحضرتولیعصرصاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجه
⬜️ #استفتائات #ماه_رمضان
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr