eitaa logo
هیات محبان فاطمه الزهرا _ اهواز
1.8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
666 ویدیو
381 فایل
مراسم هفتگی/ ۵شنبه ها ساعت ۲۱ مسجدگلزارشهدا اهواز ایتا: eitaa.com/fater14 تلگرام: T.me/fater14 اینستاگرام: www.instagram.com/fater.14 ادمین: @sajadedris
مشاهده در ایتا
دانلود
29.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 شورروضه ای | حرمله میزد .. 🎤کربلایی مراسم شب سوم 📆 ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ هیئت محبان فاطمه الزهرا(س)اهواز مسجد گلزار شهدای اهواز 🆔 http://T.me/fater14 🆔 eitaa.com/fater14 🆔http://sapp.ir/fater14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 واحد | دختر کرار علی .. 🎤کربلایی مراسم شب چهارم 📆 ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ هیئت محبان فاطمه الزهرا(س)اهواز مسجد گلزار شهدای اهواز 🆔 http://T.me/fater14 🆔 eitaa.com/fater14 🆔http://sapp.ir/fater14
💠 خلاصه سخنرانی شب دوم محرم الحرام ۱۴۴۶ هجری قمری 🎤 حجت الاسلام سید محمد مهدی شفیعی 📝 موضوع : چرایی قیام سیدالشهدا 📝 شب دوم : مبارزه منفی سیدالشهدا با حکومت یزید 📝 هیئت محبان فاطمه الزهرا سلام الله علیها ▪️آغاز شناخت فلسفه قیام سیدالشهدا عدم بیعت با یزید است. اگر کسی از این نقطه آغاز نکند از مسئله بیعت و عدم بیعت سیدالشهدا درک دقیقی نداشته و احتمالا نسبت به ماهیت قیام سیدالشهدا هم ابهام های جدی خواهد داشت. ▪️اهمیت عدم بیعت سیدالشهدا همین جا مشخص می شود. اموی ها برای تشکیل حکومت یزید به بیعت نخبگان جامعه اسلامی نیاز داشتند و عدم بیعت سیدالشهدا مساوی است با اعلام عدم مشروعیت حکومت او. ▪️ نخبگان مسلمان دو وظیفه بر عهده دارند. یک وظیفه مراقبت از حقوق مردم و نظم اجتماعی و دوم مراقبت از سنت و شریعت الهی است. در ماجرای مشروطه که نگاه بکنید متوجه می شوید که در ماجرای تحریم تنباکو که حق مردم تضییع می شد، مرجعیت شیعه در عرصه اجتماعی به عنوان نخبگان دینی جامعه خودشان را با ماجرای تحریم تنباکو با فتوای میرزای شیرازی نشان دادند. ▪️ سیدالشهدا به عنوان کسی که نقش پررنگی ایفا می کند با عدم بیعت خودش اولین قدم را برمی دارد. این نه گفتن سیدالشهدا یک مبارزه منفی با خلافت یزید است. برای اینکه ادامه این مسیر را درک کنیم باید به سراغ کلمات ابی عبدالله برویم. ▪️ عبارتی که ظاهرا از فراز پایانی خطبه منای سیدالشهدا است که البته مشابه آن با کلماتی کم و زیاد در خطبه سی و یکصد و سی و یکم نهج البلاغه از امیرالمومنین هم آمده است اینگونه می فرماید: جناب سلیم بن قیس می گوید که رفته بودم مکه و در منا دیدم که سیدالشهدا برای دویست نفر از صحابه و بیش از هشت صد نفر که دور ایشان جمع شده بودند دارند خطبه می خوانند: آغاز عبارت این است: اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، ابی عبدالله در این عبارت و در نامه مهم و وصیت مهمشون به جناب محمد بن حنفیه که آن هم متن بسیار مهمی است یک رویکردی دارد. به جای اینکه به علل و انگیزه هایی که موجب قیامش شده اند بپردازند، از عواملی که از قیامش به دور است صحبت به میان می آورد. یعنی اول ابی عبدالله بیان می کنند که من برای چه چیز قیام نکرده ام بعد اعلام می کنند که انگیزه های قیام چیست . انّی لم اخرج اشراً و لا بطراً و لا ظالماً و لا مفسداً . اول سلبی صحبت می کنند و بعد دلایل قیام را مطرح می کنند، برای اصلاح امت جدم تا امر به معروف و نهی ازمنکر و تبعیت از سنت پیامبر اکرم. ▪️اللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان. خدایا تو شاهدی که آنچه که از ما صادر شده و سرزده تنافس سلطان نیست. تنافس یعنی هم نفس شدن . در اصطلاح به معنای تمایل داشتن و طمع کردن به چیزی. سلطان هم که یعنی قدرت. آغار بحث سیدالشهدا علیه السلام بیان کردن انگیزه های قیامشان است. اللهم انک تعلم . خدایا تو رو شاهد می گیرم که آنچه که دارم انجام می دم آنچه که از من صادر شده و سر زده طمع به قدرت نیست. ▪️ اصلا نگاه به قدرت و سلطه در فرهنگ قرآن و فرهنگ دینی ما چگونه است؟ قدرت اصلا خوب است یا بد؟ در قرآن لااقل چهارده الی پانزده مرتبه مسئله قدرت مطرح شده است. قرآن کریم قدرت را یک قابلیتی دانسته است که می تواند منجر به اهداف الهی و بستر اجرای احکام دین بشود و هم می تواند منجر به هوای نفس و ممانعت از احکام دین الهی بشود. به طور مثال آیه چهل و پنجم سوره مبارکه صاد راجع به جناب ابراهیم جناب اسحاق جناب یعقوب که می‌فرماید : وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِيمَ وَإِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ أُوْلِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ. یاد کن بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را که این افراد هم دارای تیزبینی و درایت بودن هم دارای قدرت بودند . در اینجا قرآن پیغمبران خدا را برای این که قدرت داشتند مدح می کند. ▪️ سید مرتضی علم الهدی در کتاب تنزیه الانبیا بحثی در باب اراده ابی عبدالله به تشکیل حکومت می آورد و می گوید که اگر امکان تشکیل حکومت برای امام معصوم فراهم بشود، چون اجرای احکام دین منوط به این است، پس بر او واجب است که حکومت تشکیل دهد که اگر به نهج البلاغه و ماجرای حکومت چند ساله امیرالمومنین بخواهیم این نکته را ارجاع دهیم هم موید این نکته است. ▪️پس قدرت داشتن یک ظرفیت و قابلیت است که می شود با آن هم اهداف الهی را در جامعه پیاده کرد و هم می شودکه اهداف نفسانی و شیطانی را اجرا کرد. ▪️سیدالشهدا علیه السلام در پایان این فراز می فرماید وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ. این قیام برای جمع کردن ثروت هم نبوده است. 🆔 http://T.me/fater14 🆔 eitaa.com/fater14 🆔http://sapp.ir/fater14
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
56.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 زمینه | اگر نداری سپاه .. 🎤کربلایی مراسم شب چهارم 📆 ۱۹ تیرماه ۱۴۰۳ هیئت محبان فاطمه الزهرا(س)اهواز مسجد گلزار شهدای اهواز 🆔 http://T.me/fater14 🆔 eitaa.com/fater14 🆔http://sapp.ir/fater14
عزاداری شب ششم هیئت محبان فاطمه الزهرا(س)اهواز 🆔 http://T.me/fater14 🆔 eitaa.com/fater14 🆔http://sapp.ir/fater14