قسمت دوم جلسه 21.MP3
27.86M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 21/2
#حقیقت_و_مجاز
گفتگوگی تفصیلی (و البته ناقص) در باب استعمالات حقیقی و مجازی
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
22.MP3
24.09M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 22
#روش_برداشت_معنا_در_گونه_های_مختلف_واژگان
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت #جلسه 21/2 #حقیقت_و_مجاز گفتگوگی تفصیلی (و البته ناقص) در ب
مرور اعضای کلاس بر مطالب جلسه 21.mp3
2.12M
متأسفانه جلسه 21 که حاوی مطالب بسیار ارزشمندی نیز بود به صورت ناقص ضبط شده است!
با توجه به این که رویه جلسات بر این بوده است که پیش از شروع جلسه اعضای کلاس نسبت به مباحث گذشته مرور داشته باشند، مرور مطالب این جلسه در جلسات بعدی، تا حدودی نشان می دهد که نتیجه جلسه 21 چه بوده است.
📌 اوایل صوت از کیفیت کمتری برخوردار هست که به مرور افزایش می یابد؛ پیشاپیش پوزش می طلبیم.
پرسش و پاسخ بابت جلسه 21.mp3
4.05M
این پرسش ها و پاسخ ها نیز تا حدودی می تواند فضای ترسیم شده را کامل تر کند.
📌 در میانه پرسش ها سؤالاتی راجع به یک حدیث مطرح می شود؛ مضمون این حدیث آن است که امام معصوم می فرمایند:
با صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد، خود شما نیز مشمول این صلوات می شوید؛ چرا که «آل البیت» شیعیان ما را نیز در بر می گیرد.
1️⃣ ضمن عرض پوزش بابت وقفه در بارگزاری صوت ها، با توجه به اختلالات در پیام رسان ایتا تعداد قابل توجهی از صوت های بارگزاری شده از حافظه این پیام رسان حذف شده است. توصیه می شود اگر چنانچه این صوت ها را در حافظه دستگاه خود دارید حتما در جایی مطمئن ذخیره سازید؛ همچنین است نسبت به صوت هایی که انشاءالله در ادامه بارگزاری شود.
2️⃣ اگر چنانچه صوت برخی از جلسات مفقود باشد، با ارسال پیام به شخصی ادمین مشکل را بررسی کنید.
3️⃣ این کانال صرفا جهت انتشار صوت های ضبط شده از مباحث فقه اللغة هست که به صورت غیررسمی اداره می شود و ارتباطی به استاد احسانی فر ندارد.
4️⃣ ابهامات و دغدغه های علمی مربوط به این جلسات را می توانید با ادمین کانال در میان گذارید تا راهنمایی های لازم صورت بگیرد.
❇️ در انتها میلاد با پرکت خورشید هشتم ولایت را بر تمامی اعضا تبریک می گوییم.
با توجه به درخواست مکرر دوستان مبنی بر حذف شدن فایل های قسمت مبادی و مبانی، کانال پشتیبانی آن به لینک زیر ایجاد شد تا به تدریج صوت های آن قسمت بارگزاری گردد:
https://eitaa.com/loghat1
حدیث آغازین جلسه 23.mp3
2.88M
📜 نکته آغازین جلسه 23
#آداب_دینی #سبک_زندگی
🔰برای درس خواندن ، رفتار با دیگران ، زندگی کردن و ... آدابی در دین اسلام بیان شده است که رشد ما را در این زمینه ها افزایش می دهد.
🔰 آداب معصومان علیهم السلام متفاوت از برخی آداب تجربی و سلیقه ای است؛ از جمله آداب علم آموزی
🔰 آداب علم آموزی با عنوان «ادب العلم» به فراموشی سپرده شده است. یکی از عوامل کاهش بازدهی حوزه های علمیه بی توجهی به این آداب است.
🔰برخی آداب واجب و برخی مستحب هستند اما تمام این آداب در رساله های عملیه وارد نشده است.
🔰اگر وارد آداب شویم متوجه خواهیم شد که ناگفته های بسیاری وجود دارد که همین ناگفته ها، گره های کور و خلأ های زندگی ما است.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
جلسه 23؛ بخش اول .MP3
17.94M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 23/1
ساخت اوزان، مقایس، اعاریب و هیئت ها
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
جلسه 23؛ بخش دوم.mp3
8.36M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 23/2
#مصطحات_و_سماعیات
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
هدایت شده از خبرگزاری فارس
▪️سائل شبی که زائر باب المراد شد
▪️تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد
▪️در اولین قدم به مراد دلش رسید
▪️سائل دمی که ساجد بابالجواد شد
🏴شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد
@Farsna
جلسه 23؛ بخش سوم.MP3
8.22M
🏭 فصل سوم: گونه های واژگان از حیث ساخت
#جلسه 23/3
#نتیجه_گیری_کاربردی
فایده عملی هفت جلسه قبلی (4 جلسه یک و نیم ساعته) در این قطعه صوتی بیان شده است.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
▪️▪️▪️
عنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ اَلْعِجْلِيِّ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ قَادِمٌ مِنْ خُرَاسَانَ مَاشِياً فَأَخْرَجَ رِجْلَيْهِ وَ قَدْ تَغَلَّفَتَا وَ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ مَا جَاءَ بِي مِنْ حَيْثُ جِئْتُ إِلاَّ حُبُّكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ
فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَللَّهِ لَوْ أَحَبَّنَا حَجَرٌ حَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَنَا وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اَللّٰهُ وَ قَالَ: يُحِبُّونَ مَنْ هٰاجَرَ إِلَيْهِمْ وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحَبُّ .
(بحار الأنوار, ج27،ص۹۵)
🔻🔻🔻
شهادت غریبانه امام باقر (ع) بر تمام محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد
ذنب مؤول.mp3
2.49M
📜ذنب مؤول
#روش_نقد_بزرگان
⛔️نقد علمی آری_ نقد شخصیتی ممنوع
✅ باید جایگاه خداوند را از جایگاه معصومان و جایگاه ایشان را از جایگاه بزرگان و بقیه مؤمنان تفکیک کرد.
✅حجت بودن سخن یک کس به این معنا نیست که او الگوی مطلق است.
✅اگر تصور ما غلط نباشد و احراز شود آن مؤمن محکم یا محل مراجعه مردم دچار خطا شده است، خطای او حمل بر #ذنب_مؤول میشود.
✅ #ذنب_مؤول یعنی تصور این است که این کار خطا نیست بلکه صحیح می پندارد.
🔰 #سنت_حسنه ائمه اطهار و اصحاب ایشان این بوده است که خطاهای مؤمنان را حمل بر صحت کنند. آنچه به جهت ابزارهای رسانه ای غالب شده است، مطابق با سنت نیست.
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
با توجه به درخواست دوستان بر این که استاد یک نمونه عملی از برداشت معنا ارائه دهند، جلسه 24 فقه اللغة به بررسی لغوی کلمات آیه 44 سوره هود، ترجمه دقیق آن و مقایسه با ترجمه های مختلف فارسی از این آیه اختصاص یافت.
این جلسه تا ساعاتی دیگر در کانال بارگزاری خواهد شد؛ منتظر باشید.
قسمت اول جلسه 24.MP3
21.54M
#جلسه 24/1
#تمرین_عملی_کشف_معنا
📜و قیل یا أرض ابلعی ماءک و یا سماء أقلعی و غیض الماء و قضی الأمر ... (هود/44)
ترتیب مراجعه به معاجم لغوی برای کشف معنای واژه به ترتیب زیر است:
1️⃣معجم مقاییس اللغة؛ به منظور شناخت ریشه ها و معانی .
2️⃣العین؛ به منظور بررسی استعمالات اصیل
3️⃣صحاح؛ برای بررسی معانی استعمالی
4️⃣ لسان العرب؛ مشاهده تنوع استعمالات
5️⃣تاج العروس؛ استخراج مراد جدی متکلم (به این مرحله پرداخته نشده است)
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
قسمت دوم جلسه 24.mp3
27.03M
#جلسه 24/2
#تمرین_عملی_کشف_معنا
📜و قیل یا أرض ابلعی ماءک و یا سماء أقلعی و غیض الماء و قضی الأمر ... (هود/44)
🔰 معناشناسی واژگان
1. بلع
2. سماء
3. قلع و أقلع
4. غیض الماء
🔰مقایسه تصویر به دست آمده از معاجم لغوی با استعمالات قرآن + استعمالات حدیث (مبین قرآن)
🔰مقایسه تصویر نهایی با ترجمه های مشهور فارسی
ما را در کانال کارگاه فقه اللغة استاد احسانی فر دنبال نمایید👇👇👇
https://eitaa.com/feghhalloghat
به امید الهی به تدریج صوت های قسمت مراتب معنا از مباحث فقه اللغة بارگزاری خواهد شد. مهم ترین هدف یک لغوی کشف مراتب معنا در مورد یک واژه هست. این مبحث یکی از مباحث زبانشناسی هست که با توجه به ادبیات علم اصول فقه بومی سازی گشته و متناسب با فضای قرآن و حدیث ارائه گشته است.
حدیث آغازین.mp3
3.79M
📜 رابطه حدیث با قرآن
#نکته_آغازین
🔰در مجموع حدود 2500 روایت از امام رضا ع نقل شده است؛ بررسی 2200 حدیث از این تعداد نشان داد که حدود 1800 حدیث مشتمل متن قرآن، تضمین بخشی از آن یا اشاره به مطلب قرآنی بود.
🔰این تعداد تنها از مقایسه لفظی به دست آمد؛ اگر این بررسی بر اساس معنا باشد، تمام این روایات ذیل قرآن قرار خواهند گرفت.
🔰سخن گفتن بر مبنای قرآن یعنی روش ما روش قرآن و محتوا، محتوای قرآنی باشد؛ نه لزوماً پاسخ دادن با آیه قرآن.
🔰پاسخ بر اساس قرآن نیازمند انس با قرآن است.
🔰یکی از راه های انس با قرآن خواندن سوره های غیر از سوره توحید در نماز یومیه است. راه دیگر مرور محفوظات در مسیرهای رفت و آمد است؛ و ...
🔰مرور محفوظات اگر با توجه به معنا باشد، معانی و درهای جدیدی به روی انسان می گشاید؛ وگرنه یک تکرار بی فایده است.
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
مقدمه مراتب معنا.mp3
7.38M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 25/1
#مقدمه_مراتب_معنا
🔸مراتب معنا در مقابل عینیت استعمال هست؛ یعنی کاربران محدودیت ندارند یک واژه را تنها در یک معنا (مثلا موضوع له) به کار برند بلکه می توانند در معانی دیگر به کار برند.
🔸یک کاربر می تواند علاوه بر استفاده از این لفظ برای مصداق دیگر از این معنا، برای مصادیق مشابه و یا حتی مفهوم مشابه به کار ببرد.
🔸#مراتب_معنا: کاربری واژه در مصادیق متفاوت با مقوّمهای یکسان
اگر قرار باشد که برای مفاهیم ولو غیر مشابه نیز وضع واژه صورت بگیرد، تعداد واژگان به صدها هزار و میلیون ها خواهد رسید؛ کما اینکه در بعضی از زبانها مثل زبان چینی، این اتفاق افتاده است.
🔸آنچه محل بحث است، #طیفی از معناست که حول یک واژه شکل گرفته است.
هسته مرکزی معنای ماده (گوهر معنا) هست که معنای استعمالی، مراد جدی و ... همگی حول آن شکل گرفته اند.
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
معنای ماده 1.mp3
13.3M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 25/2
#معنای_ماده (1)
🔸تصوری که از گوهر معنا وجود دارد این است که منظور از گوهر معنا، مفهوم نخستینی که واضع واژه را برای آن وضع کرده است.
🚫به دو دلیل این تصور اشتباه است:
1. واضع بسیاری از لغات شناخته شده نیست
2. بر فرض شناخت، واضع به عنوان کاربر آن واژه اجازه دارد که در معنای آن واژه تغییراتی ایجاد کند.
✅بنابراین معنای ماده عبارت است از:
«مفهوم مشترک موجود در کاربری کاربران» که از مراجعه به استعمالات مردم به دست می آید.
🔸مطلب بعدی این است که محدوده کشف معنای ماده چیست؟ چه زمانی؟ چه مکانی؟ کدام گروه و صنف؟
🔸سؤال بعدی این است که چه میزانی از اشتراک کاربری ها منظور هست؟آیا می توان مفهوم مشترک را از روی تحلیل به دست آورد یا آن که حتماً باید خبری باشد؟ اگر تحلیل حجت است، در این صورت همه چیز را می توان به همه چیز ربط داد و ... .
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
☑️ اعمال شب عاشورا در کتاب «اقبال الأعمال» 👇👇👇
http://pdf.lib.eshia.ir/94862/1/28
☑️ التماس دعا جهت تعجیل در ظهور بقیة الله الأعظم (عج) و رفع بلایای مؤمنین
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat