🍃 دو پست فوق را برای دوستان علاقمند (به ورود در حوزه) خود ارسال فرمایید؛ 👆👆
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶 عزیزان من! امروز شبهه های نو و خطرناکی وجود دارد.
🔶 آن شبهه های قدیمی تمام شد.
امروز شبهه (ابن کمونه) را کسی مطرح نمی کند.
🔶 امروز شبهات عظیمی در تمام زمینه های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوت عامه و نبوت خاصه و بعد مسأله ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه های دینی و اسلامی وجود دارد، برسد.
همه اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه اینها شبهه وجود دارد.
🔶 چه کسی باید به این شبهات پاسخ بدهد؟
🔶 مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟
🔶 آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟
🔶 چه کسی در مقابل ایتام آل محمد(ص)، که بی دفاع در معرض این امواج قرار گرفته اند، جواب خدا را خواهد داد؟
🍃 دیدار حوزویان - ۷۴/۹/۱۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
ربّنا و لا تُحَمِّلنا ما لا طاقة لَنا به
وَ اعفُ عَنّا
وَ اغفِرلنا
وَ ارحَمنا ...
🌺علت مخالفت برخی ها با حکمت و عرفان در حوزههای علمیه
همیشه عدهای به علّت ناآشنائی با این علوم و تخصّص نداشتن در این مسائل برداشتهایی غلط از این مسائل نموده و چون غیرت دینی نیز دارند معمولاً از سر دلسوزی برای دین با این معارف مقابله میکنند. گاهی هم این مقابلهها شدید شده و برخی از افراد پا از جادّة تقوا بیرون میگذارند و به اهانت و بیادبی و تکفیر بزرگان اقدام میکنند.
خصوصاً نسبت به فضای حوزه مشهد و اهانتها و نسبتهای ناروائی که میان مخالفین حکمت و عرفان در مشهد متداول بود.
✅ @feghheakbar
🌺 مکتب تفکیک از نظر عملی با دو اشتباه بزرگ مواجه بوده و هست.
مسأله اول اینکه اظهار نظر در هر علمی تخصّص میخواهد و تخصّص در هر رشتهای محتاج طی کردن سیر تحصیلی آن رشته است. تخصّص در فلسفه ۱۵ تا ۲۵ سال تحصیل نزد استاد فنّ میخواهد. ولی تفکیکیان با دو سه سال ورق زدن کتب فلسفی فوراً در فلسفه خود را مجتهد و متخصص می دانند و جلسات نقد ملاصدرا و حکمت متعالیه برگزار میکنند.
بنده بارها به صداقت و شفافیت عرض کردهام عموم بزرگان مکتب تفکیک حتی در حدّ یک بدایه الحکمه هم فلسفه نمی دانند و گفتن این سخن نعوذ بالله برای تخریب شخصیت ایشان نیست. برای کمک به خود ایشان است.
✅ @feghheakbar
بیاناتی مهم شهید #بهشتی (ره) راجع به روحانیت و طلاب
📄 نشریه خشت اول، شماره ۱۳و۱۴
✅ @feghheakbar
آیت الله گرامی قمی:
🔶 من به این عقیده ام که کسی که فلسفه می خواند، نیازی به خواندن کلام ندارد.
فلسفه یک کلام عالی، دقیق و محققانه است
و کلام، فلسفه ای است دانی و نازل.
🔶 ولی در #کلام_جدید مسایل تازه ای وجود دارد که در فلسفه اسلامی مطرح نبوده است؛
لذا باید به کلام جدید هم پرداخت.
🔶 با این وجود، اساتیدی که فلسفه ی قدیم را می دانند، مشکلات کلام جدید را نیز می توانند حل کنند.
🍃 خشت اول، شماره ۱۳و۱۴، ص۹و۱۰
پ ن:
۱. فلسفه اسلامی و کلام اسلامی گرچه هر دو به بحث گرانسنگ الهیات می پردازند. اما تفاوت اساسی آن دو این است که در کلام مستقیما وارد الهیات (الهیات اخص) می شوند ولی در فلسفه، الهیات بعد از ابواب وسیعی از امور عامه قرار گرفته است.
لذاست که فلسفه اسلامی علمی است برهانی ولی کلام علمی است نوعاً اقناعی.
شهید علامه #مطهری در شرح منظومه ی خود چند بار چنین تعابیری را دارنند که: امور عامه کلید ورود به الهیات است... ورود در الهیات اخص بدون امور عامه، بی معناست...
۲. نیاز جدی به پرداختن به کلام جدید البته بعد از مقداری جان گرفتن اساسی در فلسفه اسلامی هم بیانی است استوار.
۳. قدرت پایه ای و ریشه ای محققان فلسفه اسلامی در پاسخگویی به مباحث کلام جدید هم حرفی است دقیق.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar