امام راحل بحث وحدت حوزه و دانشگاه را ابتدای انقلاب مطرح کردند، چون استعمار بر روی همین موضوع دست گذاشته و چنین تلقین میکند که مهد علوم عقلی و انسانی دانشگاه است ولی مهد علوم نقلی و تعبدی حوزه است. در حالی که اینگونه نیست. چون دانشگاههای ایران مانند دانشگاه تهران ۸۰ سال پیش از طریق حوزه تأسیس شدند. بیشتر افرادی که این دانشگاهها را تأسیس کردند روحانی بودند؛ مانند مرحوم شهابیها و دکتر صدیقیها. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
ولی چرا موضوع برعکس شده است؟ چون عدهای از داخل حوزه نادانی کردند و گفتند حوزه تعبد است. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
در دروس حوزوی مانند علوم عقلی باید به درسها و اساتید آن امتیاز داده شود. به گونهای نباشد فردی که اهل فقه است هر سال از طرف بعثه به مکه برود ولی فرد اهل فلسفه را رها کنند. / یحیی #کبیر
۹۰ درصد دانشگاه فلسفی است آنها را چه کار میکنید؟ همان دانشگاههایی که #رهبرمعظم انقلاب تأکید میکنند باید جوانان را حفظ کرد و در آنها نیز نهاد رهبری زدهاند.
شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاهها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آنجا نماز میخواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آنجا بحث عقلی را مطرح میکند در آن میماند و نمیتواند جواب بدهد.
اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمیتواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسشها نمیماند. اینها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خواندهاند، ولی این دروس به چه میزان درد مردم را دوا میکند؟ تنها یک مقدار را حل میکند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟
چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
یکی از افراد به بنده میگفت چرا فلسفه میخوانی هر چه میخواهی حرم امام رضا(ع) است، به او گفتم مگر فردی که فلسفه بخواند ضد امام رضا(ع) میشود؟ آیتالله جوادی کتابی با عنوان فلسفه الهی و حضرت رضا(ع) نوشته است. واضع حکمت الهی در زمان مأمون امام رضا(ع) بود. به قول مرحوم علامه طباطبایی واضع حکمت الهی، امام علی(ع) است. مرحوم مطهری میگوید حکمت ملاصدرا حکمت اسلامی است در حالی که مشاء و اشراق یونانی است. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
ولی اکنون در مشهد تفکیکیها میگویند خدا ذلیل کند ملاصدرا را که عقل و نقل را مشوب کرد. ولی چرا نمیفهمند؟ ۴۰۰ سال تلاش شده تا به دست نادانها و استعمارها، دست حوزه را از علوم عقلی کوتاه کنند. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
شکی نیست که مهد علوم نقلی، عقلی، کشفی و عرفانی به تمام معنا حوزههای اسلامی است. حوزه، دانشگاه امام صادق(ع) و نبی اکرم(ص) است ولی اشکالی هم ندارد که دانشگاههای دیگر نیز در کشور باشند. علوم از حوزه به دانشگاههای کشور مانند دانشگاه تهران رفته است.
آمریکا ۲۰۰ سال است که دانشگاه دارد و ریشه بیشتر دانشگاههای بوستون و کالیفرنیا مدرسه کشیشیان است. مؤسس آنها کلیسا و دین است. دانشگاه آکسفورد انگلیس را کشیشها تأسیس کردهاند ولی دست افرادی که ضد دین هستند افتاده و اکنون این دانشگاه مرکز علوم پایه، مهندسی، تجربی، انسانی و... شده ولی کلیساهای آنها مرکز عبادت شد. در حالی که ریشه را کلیسا درست کرد ولی از دستش درآوردند.
در رنسانس یا اصلاح طلبی دینی اروپا، لوتر و کالون دو کشیش بودند که اصلاحات اروپایی را تأسیس کردند ولی از دستشان در آوردند و دست رنسانسیهای جدید ضد دین افتاد. اصل اصلاح برای انبیا است. اصل علم برای خدا است. قرآن نیز میفرماید: «إنما العلم عندالله.» اصل علوم برای خدا است.
۱۰۰ درصد مهد علوم عقلی حوزهها است. برای نمونه تأسیس حوزه همدان به دست بوعلی سینا بود. افرادی مانند ملاصدرا، شیخ بهایی و میرفندرسکی آخوند بودند که ریاضی، عارف، فقیه و ... بودند. دانشگاههای شهرهای مختلف مانند شیراز، اصفهان، همدان، مشهد و... را حوزههای علمیه این شهرها تأسیس کردهاند. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
ولی چرا اکنون وضع اینگونه شده است؟ چون استعمار تفکیک کرده و از نادانان در این زمینه استفاده کرده است؛ افرادی که گفتهاند علوم دینی را با عقل چه کار؟ در حالی که این سخن اخباریگری و از امثال سیوطی و... است، این سخن امام(ع) نیست.
قرآن و سنت مبدأ را معرفت، علم، عقل و... بیان میکند. نخستین کتاب کافی کتاب عقل است. در آمریکا استادی درباره این موضوع کار کرده و ثابت کرده که کلینی متکلم عقلی است نه محدث؛ چون از عقل شروع کرده است. وگرنه میتوانست از تعبد شروع کند.
مهد علوم عقلی در حوزه و دین است. در حوزههای قدیم مانند حوزه فارابی، علامه حلی، ملاصدرا و... فقه، ریاضی، کلام و... بوده است؛ ولی چرا اینگونه شد؟ باید مقداری در تاریخ تأمل کنیم. چرا در ۴۰۰ سال گذشته به ویژه در عصر قاجار که به این حوزه ضربه زدند افراد به سمت علوم نقلی رفتهاند و غرب از این موضوع سوء استفاده کرد و همه را در قسمت علوم نقلی نگه داشت؟
چرا باید امام راحل فریاد بزند و در نامهای به گورباچوف تأکید کند که متفکران شما باید در حوزههای علمیه ما زانو بزنند و اگر خدا توفیق داد بفهمند عرفان الهی چه میشود. امام(ره) با این نامه حوزه را خطاب قرار میدهد که شما باید مرکز باشید و آنها اینجا رفت و آمد کنند.
امام خمینی(ره) کانون عرفان، فلسفه، فقه و علوم قرآن بودند ولی چرا با ایشان فاصله داریم و تربیتمان نسبت به ایشان اسوه نباشد؟ ایشان مگر اسوه نیستند؟! امام راحل عارف، فقیه و حکیم بودند ولی چرا تنها در فقهاش ماندهاند؟
چرا ایشان در کشف اسرار اصرار میکند که ما سه فقه اصغر، اوسط و اکبر داریم که فقه اصغر فقه معمولی، فقه اوسط حکمت و فقه اکبر عرفان است؟ / یحیی #کبیر
@feghheakbar
در اسلام احکام عرفانی، کشفی و عقلی داریم و همه نقلی نیست. البته احکام نقلی داریم ولی اینها به ترتیب است. چرا ۸۰ درصد را احکام نقلی قرار دادهاید مانند حسیون اروپا که فاتحه عقل را خواندند؟ چه فردی گفته تنها باید علوم حسی باشد، مگر ما علوم فلسفی نداریم؟ / یحیی #کبیر
@feghheakbar
اگر درد را بشناسیم و بدانیم مشکل ما از درون افراد مرتجعی هستند -به قول امام راحل خشک مقدسها- که نمیدانند چه میکنند و مشکل بیرونی ما نیز تلاش استعمار است، آنگاه میتوانیم رفع کنیم. استعمار میخواهد بداند ما در چه چیزی مشکل داریم تا از طریق آن وارد عمل شود. برای نمونه اگر ببیند در هنر ضعف داریم ماهوارههای خود را فعالتر میکند و به هنر دامن میزند. برنامههای خود را به قدری جذاب پخش میکند که هوش و حواس جوان را میبرد. اینجا باید صدا و سیمای ما هنر به خرج دهد و افراد را جذب خود کند. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
استعمار نیز وقتی میبیند که ۸۰ تا ۸۵ درصد مباحث حوزههای ما علوم نقلی است، میگوید حوزه یعنی همین که افراد تنها به علوم نقلی میپردازد. از سوی دیگر نمیگوید که ۱۵ تا ۲۰ درصد علمای حوزه به مباحث عقلی اهمیت داده و در دانشگاهها حضور دارند. نویسنده کتابهای فلسفه و عرفان هستند. استعمار که به این مسائل دامن نمیزند بلکه تنها برخی از مراسمها را پخش میکند که در آن جملات عجیب و غریب میگویند در حالی که نیازی به چنین کاری نیست چون در اسلام به قدری عقلانیت داریم که میتوانیم به آنها دامن بزنیم.
به قدری اساتید روحانی قوی در دانشگاهها داریم که میشود از آنها بهره گرفت. ما در دانشگاه روحانیانی داریم که شاگرد اول فلسفه غرب هستند ولی در حوزه برای این افراد به چه میزان ارزش میدهند؟ تازه علیه او نیز کار میکنند. حتی مسخره میکنند که این افراد غرب زده هستند. حوزه چرا باید به اساتید فلسفه بگوید غرب زده؟ چه اشکالی دارد که فلسفه خواندند؟ / یحیی #کبیر
@feghheakbar
💢 درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است
۹۰ درصد دانشگاه فلسفی است آنها را چه کار میکنید؟ همان دانشگاههایی که #رهبرمعظم انقلاب تأکید میکنند باید جوانان را حفظ کرد و در آنها نیز نهاد رهبری زدهاند.
شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاهها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آنجا نماز میخواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آنجا بحث عقلی را مطرح میکند در آن میماند و نمیتواند جواب بدهد.
اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمیتواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسشها نمیماند. اینها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خواندهاند، ولی این دروس به چه میزان درد مردم را دوا میکند؟ تنها یک مقدار را حل میکند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟
چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است.
_ استاد یحیی #کبیر
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar