💢 راهکارهای شهید علامه #مطهری برای تحول در حوزه
شهید مطهری درمقاله «وظایف حوزه های علمیه» طرح وایده اصلاحی خود را درباره حوزه علمیه در دو بخش وظایف اصلی و وظایف فعلی تدوین کرده است.
ایشان درمقاله دیگری، با نگاهی ساختاری ، تحول ساختاری حوزه ها را مورد توجه قرارداده است.
احیای علوم ،احیای روابط علمی- فرهنگی ،روزآمد شدن شیوه های یادگیری، تغییرات آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید، آشنایی با علوم انسانی، تخصصی شدن رشتههای حوزوی وتوجه به کارکرد و وظایف فرهنگی-تمدنی حوزه های علمیه ازجمله سرفصل های طرح اصلاحی شهید مطهری برای تحول درحوزه هاست.
⭕️ اصلاحات شانزده گانه:
بخش هایی ازطرح اصلاحی شهید مطهری درباره حوزه به این شرح است:
۱. احیای همه علومی که هم اکنون جزو علوم اسلامی محسوب می شود از تفسیر، حدیث، درایه، رجال، فقه، اصول، ادبیات، تاریخ اسلام، تاریخ ملت های مسلمان، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی، اخلاق اسلامی و منطق اسلامی، با توجه به سیر تحولی و تاریخی آن ها و مشخص کردن نقش شخصیت هایی که در پیشبرد این علوم موثر بوده اند.
۲. حفظ و نگهداری و نگهبانی از مواریث فرهنگی اسلامی، از طریق فهرست کردن و گردآوردن در حد امکان.
۳. برقراری رابطه علمی با همه مراکز علمی اسلامی .
۴. تقویت و ترویج زبان عربی در حد مکالمه کامل.
۵. آشنایی هر فرد لااقل با یک زبان خارجی در حد استفاده از کتاب ها و سخنرانی ها. #زبان_آموزی
۶. تسلط بر ادبیات فارسی در جنبه های ارتباط با فرهنگ اسلامی و شناختن زبان فارسی به عنوان زبان دوم اسلامی.
۷. آشنایی با علوم انسانی جدید .
۸. اطلاع بر فلسفه اخلاق، تعلیم و تعلّم مکاتب اخلاقی گوناگون قدیم و جدیدو مقایسه با اخلاق اسلامی، در حد اجتهاد و تخصص.
۹. اطلاع بر فلسفه تاریخ و تعلیم مکاتب مختلف این فلسفه و روشن کردن فلسفه تاریخ از نظر قرآن، در حد اجتهاد و تخصص.
۱۰. اطلاع بر مکاتب و سیستم های اقتصادی جهان و تعلیم و تعلّم آن مکاتب و روشن کردن اصول اقتصاد اسلامی، در حد تخصص و اجتهاد.
۱۱. شناخت ماهیت تمدن و فرهنگ اسلامی توأم با مقایسه با همه تمدن ها و فرهنگ های دیگر و روشن کردن اصالت آن و ممیّزات آن و معرفی روح این فرهنگ.
۱۲. تاریخ ادیان در حد آشنایی و بیگانه نبودن و احیانا در حد تخصص و اجتهاد.
۱۳. تعلیم مکتب های رایج الحادی معاصر به صورت بسیار دقیق از قبیل مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم، نیهیلیسم و غیره و نقد آن ها با موازین اسلامی.
۱۴. تعلیم مکاتب حقوقی قدیم و معاصر و مقایسه با حقوق اسلامی به عنوان حقوق تطبیقی.
۱۵. فلسفه تطبیقی بر اساس تعلیم زنده ترین مکاتب فلسفی معاصر و مقایسه با فلسفه اسلامی.
۱۶. رشته ای و تخصصی شدن علوم اسلامی .
با وجود گذشت بیش از ۴ دهه از تاسیس نظام، دیدگاه های اصلاحی اسلام شناس جامعالاطراف جناب شهید مطهری همچنان از اهمیت راهبردی برخوردار است ... و نادیده گرفتن آنها موجب رکود و رکون و تکبعدی بودن و کمبهرهگی از ابعاد وسیع و عمیق اسلام شده است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🍃 #تازه_های_نشر
💎 #معرفی_کتاب
🔸 امامت و ولایت در #عرفان_نظری
🔸 اصطلاحنامه #منطق رواقی
🔸 نمایه موضوعی منابع #فلسفه_اخلاق
🔸 کتابشناسی تفصیلی #عرفان_اسلامی
⭕️ هر چهار اثر به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
✅ @feghheakbar
💢 کژی و خطای طلاب موجب انحراف مردم از «دین»
#امام_خمینی:
چه بسا امورى كه براى عامه مردم مباح است، براى شما (طلاب) جايز نيست، و ممكن است حرام باشد.
مردم ارتكاب بسيارى از امور مباحه را از شما انتظار ندارند، چه رسد به اعمال پست نامشروع، كه اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعه روحانيت بدبين میسازد.
درد اينجاست: اگر مردم از شما عملى كه خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف می شوند؛ از روحانيت برمیگردند، نه از فرد!
📔 جهاد اکبر، ص۱۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 ادبیات التقاطی برخی حوزویان
👈 بخوانید
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
نبود عدالت در جوامع، از مرحله خطرهای سياسی و اجتماعی گذشته و به مرحله "انحرافات ايدئولوژیک" رسيده و موجب نا اميدی بزرگی از دين و مؤسسههای دينی و علمای دين، به ويژه آن دسته از علما شده است كه در برابر بيدادگریها سكوت میكنند و برای احقاق حقوق مردمِ زير ستم، مبارزه نمیكنند.
📙 امام موسی صدر، 👈 عدالت در اسلام
⭕️ چهار مطلب مهم و مرتبط: 👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2356
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2357
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2353
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2370
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
یا سریال گاندو را متوقف کنید یا با حسن روحانی و یارانش برخورد کنید ... اثبات همهجانبه خیانتهای دولت روحانی به مردم (با سریال گاندو) اگر به برخورد قاطع با آنان منتهی نشود، بیاعتمادی مردم به نظام بیشتر خواهد شد و مردم، کشورشان را یله و رها خواهند دانست.
#تازه_های_نشر
💢 فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت الله خامنهای
▫️ #معرفی_کتاب و تهیه آن: 👇
http://iict.ac.ir/1400/06/ffsyasi/
#تازه_های_نشر
💢 مجموعه دو جلدی «#فلسفه_دین (وحی، مکاشفه و تجربه دینی) و (چیستی دین و معرفت دینی)» نوشته حجتالاسلام دکتر یحیی #کبیر در ۶۸۰ و ۷۹۲ صفحه منتشر شد.
▫️ #معرفی_کتاب و تهیه آن: 👇
https://eitaa.com/bustaneketabqom/186
💢 بیمایه، فطیر است.
#رهبرمعظم انقلاب:
عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم.
همهی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایهی علمی ...
هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایهی علمی را مستحکم کنید.
🗓۱۳۸۳/۴/۱۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
انسانهای یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت میشوند.
انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتابهای یک اندیشه را بخواند.
انسانهای همه کتابی و بیکتابی خطرناک نیستند و میتوان با آنها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن.
_ حجتالاسلام دکتر #دینانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرجع انگلیسی از این روشنتر
مرجع اسرائیلی از این واضحتر
ننگ است برای جمهوری اسلامی، ننگ است برای حوزه علمیه ... که این شخص معلومالحال را به زیر نمیکشند.
میگوید روایات قمهزنی و شکستنسر و خونریزی، در درجه عالیه تواتر است و اعاظم فقها به آن معتقدند. و شبهه داشتن درباره قمهزنی ولو از روی قصور، موجب میشود شخص جهنمی شود!!!
یادآوری: 👇👇
https://eitaa.com/feghheakbar/5139
https://eitaa.com/feghheakbar/5144
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
حوزه علمیه تمدن ساز
مرجع انگلیسی از این روشنتر مرجع اسرائیلی از این واضحتر ننگ است برای جمهوری اسلامی، ننگ است برای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انگلستان پول هنگفتی به آنها میدهد / ۶۰ ثانیه از بیانات حجت الاسلام اراکی (نماینده سابق ولیفقیه در انگلستان) راجع به تشیع انگلیسی و جریان سید صادق شیرازی.