تربیت انسان نمیتواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد.
هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخابِ من همراه نباشد، در واقع مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود.
و این است که تربیت های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی، ارزش نخواهد داشت، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او
📔 مسئولیت و سازندگی، علی #صفایی حائری، ص۴۰
💢 آیا حوزه علمیه، عُرضه و توانِ تحمل ظهور امام زمان (عج) را دارد؟
▫️ آیا حوزه علمیه، قدرت و عرضه و توان تحمل ظهور امام زمان(عج) را دارد؟ برای پاسخ به این سوال، بحث را میبریم روی انقلاب امام خمینی. امام خمینی که صرفا پرتو و شعاعی از امام زمان (عج) به حساب میآید با ظهور و انقلابش زمینهی وسیعی برای اصلاح ایران آماده نمود. از زمان انقلاب ایشان تا الان، حوزه علمیه چقدر توانسته اسلام را در ایران پیاده سازی کند؟!
▫️ برای تنقیح مساله، به دو حیطه راهبردی اشاره میکنیم:
۱. قوه قضائیه:
هم اکنون نواقص و خلل این قوه بر همگان آشکار است. قوه ای که توسط برخی از دلسوزان انقلاب و مردم، چاه فاضلاب جمهوری اسلامی نام گذاری شده است.
۲. علوم انسانی دانشگاه ها:
هم اکنون در دانشگاه ها، علوم انسانی غربی مانند اقتصاد غربی، روانشناسی غربی، سیاست غربی، جامعه شناسی غربی، مدیریت غربی، فلسفه های مضاف غربی و ... تدریس و تدرّس میشود.
▫️ بنابراین وقتی عملکرد حوزه در قبال ظهور امام خمینی بررسی میشود و وقتی دیده میشود که حوزه علمیه در ۴-۵ دهه هنوز نتوانسته در این دو ساحت مهم و راهبردی، اصلاحات بنیادین علمی و قانونی و تربیت نیروی کارآمد (آنهم در سرزمین محدودی مانند ایران) انجام دهد، به طریق اولی توان اصلاح ماورای ایران و کل جهان را نخواهد داشت.
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
معرفت دینی خود را ارتقاء دهید.
معرفت دینی به شکل فنی و علمیاش، نه به شکل ذوقی و من درآوردی.
گاهی اوقات بعضی ها راجع به دین حرف می زنند، اما در واقع می بافند!
متکی به یک مدرکی، سندی، نگاه عالمانهای، تحقیق عالمانهای نیست؛
این خیلی به درد نمی خورد.
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب
💢 در آمدی بر اجتهاد تمدن ساز نوشته آیتالله #اعرافی
▫️ شاید بتوان «تمدن» را بزرگ ترین سازه مفهومی دانست که اندیشیدن بدان، در سپهر فکری هر اندیش ورزی نیست؛ اما ملاحظه آرمان های رهبران جامعه اسلامی و نیز نظر داشت افق ترسیم شده برای نظام اسلامی ایران، حکایت از دست یافتنی شدن «تمدن عظیم اسلامی» دارد.
▫️ «اجتهاد تمدن ساز» نرم افزار بنیادین برای نیل به «تمدن سازی اسلامی» است که اثر حاضر در صدد تبیین آن، بر اساس دیدگاه آیت الله اعرافی است.
✅ @feghheakbar
هدایت شده از زمینههای کاری در حوزه الهیات و فلسفه
1_1685951236.pdf
حجم:
187.7K
فهرست اولویتهای پژوهشی قوه قضاییه
شاید برخی از علمای دین، با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان، در نشاندنِ عبادت به جای عدالت، سهیم بوده باشند. این در حالی است که اسلام اعلام داشته است: افضل العبادات کلمه حق عند سلطان جائر! برترین عبادت سخنِ حق گفتن در برابر سلطان ستمکار است. عدل ساعه خیر من عباده سبعین سنه!
روشن است که نتیجه این روش تربیتی #بینهایت_خطرناک بوده است، چرا که نبودِ عدالت در جوامع از مرحله خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحله انحرافات ایدئولوژیک رسیده و موجب ناامیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین، مخصوصاً از آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردمِ زیرِ ستم مبارزه نمیکنند، شده است.
هرگاه عدالت، در برخی جوامع، به صورت جزئی و جدا از قاعده و زیربنای اعتقادی- اسلامی تحقق یابد، مشکلات بزرگتری به جای میگذارد. زیرا این نوع عدالت موجباتِ متعارف و فرهنگیِ خود را همراه میآورد.
▫️ امام موسی #صدر، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
▫️ 👈ببینید: هفت موتور تولید تبعیض و فساد و رانت
حوزه علمیه تمدن ساز
شاید برخی از علمای دین، با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان، در نشاندنِ عبادت به جای عدالت، سهیم
1.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مبارزه با بی عدالتی و فقر سبب گسترش دین می شود.
استاد #رحیم_پور_ازغدی
پیامبر اکرم (ص):
اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛
نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر #سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون #ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند.
_ نهج الفصاحه، ح۹۴۳
🔸👈 بخوانید: درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها در بیان شهید مطهری
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
1_1462378691.mp3
زمان:
حجم:
2.96M
💢 چیستی و وظیفه حوزه انقلابی در بیان علامه #مصباح_یزدی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar