یک روايتى كه بدون سند و يا ضعيفى كه در آن نهى از فلسفه شده است، از اين سوء استفاده كرده و از اين نام بهره بردارى غلط نموده اند و آن گاه هر طرز تفكّر و تعقّلى را محكوم می کنند كه از خواندن فلسفه نهى شده است.
آخر كسى به آنان نمی گوید:
كدام فلسفه؟!
آيا فلسفه مادّيّين و دهريّين و حكماى قبل از اسلام از ايرانيان و مصريان و هنديان و يونانيان؟
و يا فلسفه اسلام كه يك دنيا درخشش دارد، و يك دنيا عظمت و ابَّهت و جَلال دارد؟
كتابهاى صدر المتألّهين شيرازى رضوان الله عليه حقّاً موجب فخر عالم تشيّع و بلكه عالم اسلام است؛
تحقيقات و تدقيقات اين راد مرد بزرگ در زواياى #آیات و #روایات، مشكل گشاى اساسى راه معرفت و پيشرفت است.
پس چقدر ناجوانمردى است كه از اسم فلسفه و تشابه لفظى آن با فلسفه اسلام بخواهيم با تردستى جا بزنيم؛ و آن طرز مَنْهى را بدين طرز پسنديده و معروف قالب كنيم.
📚 امام شناسى علامه #حسینی_طهرانی، ج۵، ص ۱۸۹
✅ @feghheakbar
💢 اخلاق مراقبت: مراقبت از خود یا دیگران؟
🔹از بدیهیترین اصول اخلاقی اسلام، اهتمام به اخلاق اجتماعی و رفتارهای احاد جامعه است: اصل امر به معروف و نهی از منکر، از افتخارات فرهنگ اسلامی است که مسؤولیت آحاد مردم جامعه را نسبت به رفتارهای دیگران نشان میدهد.
🔹در عین حال، یکی دیگر از مهمترین توصیههای اخلاقی اولیای دین این است که بیش و پیش از آنکه در جستجوی عیوب دیگران باشیم، لازم است دلنگران خطاها و عیوب خودمان باشیم. البته این آموزه هرگز به معنای بیتفاوتی نسبت به خطاها و اشتباهات دیگران نیست؛ بلکه با توجه به اهمیت اهتمام به رفتارهای دیگران، گفته میشود که خودمراقبتی به مراتب مهمتر است.
⭕️ امام صادق(ع) میفرماید:
إذا رَأيتُمُ العَبدَ مُتَفَقِّدا لِذُنوبِ (النّاسِ) ناسِيا لِذُنوبِهِ ، فَاعلَموا أنَّهُ قَد مُكِرَ بِهِ؛
هر گاه ديديد بنده گناهان مردم را میجويد و گناهان خودش را از ياد برده است، بدانيد كه گرفتار مكر [خدا] شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره میفرماید:
«با چشم باز خودتان را زیر نظر بگیرید که دست از پا خطا نکنید، خیلی اوقات هست که چشم ما به خطاهای دیگران باز است، نگاه میکنیم ببینیم کجا یک اشتباهی، خطایی یا شبه خطایی کردند.. اما چشممان به خطاهای خودمان بسته است؛ این بد است. ما به عنوان شخص، به عنوان مسئول، به عنوان مدیر در هر ردهای به اشکالات و خطاهای خودمان نگاه کنیم. البته این سخت است. برای انسان، تصدیق کردن به خطای خود، پیدا کردن خطای خود و محکوم کردن خود، کار آسانی هم نیست؛ اما این کار سخت را باید بکنیم. خدای متعال در معرض قیامت، در آن دادگاه سخت و دشوار، يقه ما را خواهد گرفت و از ما سوال می کنند.»
✍ احمدحسین شریفی
💢 برای آنکه بدانید بین اسلام واقعی و بین آنچه اسلام معرفی میشود چقدر فرق است به تفاوت گستره و جامعیت بحث رساله های عملیه با قرآن و حدیث رجوع کنید.
#امام_خمینی
✅ @feghheakbar
ما عموما دنبال اصلاح گری فوری هستیم و می خواهیم فوری عالم را اصلاح کنیم، اصلاح خوب است اما نه به قید فوری بودن.
اصلاح همان طور که عرض کردم بالا بردن عقلانیت است و سخن تازه گفتن.
_ استاد #دینانی
...........................................
✍ امین دهقانی:
۱. در مدتی که در دانشگاه فردوسی و خوابگاه آن اقامت داشتهام و با دانشجویان آن مراوده و گفتگو میکردم، بعینه موثرترین امور برای اصلاح دیگران را در امور زیر یافتم:
الف) مراقبه از خود (در حیطه اندیشه و رفتار).
ب) پاسخ فلسفی به سوالات؛ اساسا سوالات و گفتگوها عقلی و تکوینی است نه تعبدی. از چیستی و چگونگی خداوند تا معاد و رابطه انسان با جهان و هستی شناسی و تناسخ و ... (که جز با حکمت متعالیه نمی توان پاسخ داد) و همین طور مباحث متنوع فلسفه دین و کلام جدید.
۲. اساسا تا در حیطه عمل و نظر، خودمان مسیر را مقداری طی نکرده باشیم، نمی توان اثر جوهری گذاشت. دوره ی تئاتر و نمایش (در امور عملی) و حرف های تقلیدی و طوطیوار (در امور علمی) گذشت.
۳. البته در حیطه رانت و فساد اقتصادی در کشور حرفی برای گفتن نداریم.
۴. در کل سقوط دهشتناک جوانان را به وضوح میتوان دید؛ چرا که غالب فعالان فرهنگی ما شناخت سستی از دین دارند و از طرفی اراده جدی برای مبارزه با شبکههای فساد و رانت اقتصادی توسط مسئولان هم دیده نمیشود.
۵. اگر دیدید بدون داشتن دو خصیصه بند۱ ، عدهای جذب شما شدهاند، بدانید که برای منافع شخصی و مقطعی خود (ولو در حد سرگرمی) به شما نزدیک شده اند نه برای ارزش اندیشه شما و طی کردن راه شما.
صد انداختی تیر و هر صد خطاست
اگر هوشمندی یک انداز و راست
علامه #طباطبایی:
🔸 من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛ حضرت آیتالله #بروجردی رحمتالله علیه اوّلاً دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند. و بر همین اساس چون خبر آن به من رسید، من متحیّر شدم که خدایا چه کنم؟ اگر شهریّۀ طلاّب قطع شود، این افراد بدون بضاعت که از شهرهای دور آمدهاند و فقط ممرّ معاش آنها شهریّه است چه کنند؟
و اگر من بخاطر شهریّۀ طلاّب، تدریس «أسفار» را ترک کنم لطمه به سطح علمی و عقیدتی طلاّب وارد میآید!؟ من همینطور در تحیّر به سر میبردم،
تا بالاخره یک روز که بحال تحیّر بودم و در اطاق منزل از دور کرسی میخواستم برگردم چشمم به دیوان حافظ افتاد که روی کرسی اطاق بود؛ آن را برداشتم و تفأّل زدم که چه کنم؟ آیا تدریس «أسفار» را ترک کنم، یا نه؟ این غزل آمد:
من نه آن رِندم که ترک شاهد و ساغر کنم
محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها
توبه از مِی وقت گل دیوانه باشم گر کنم ...
باری، دیدم عجیب غزلی است؛ این غزل میفهماند که تدریس «أسفار» لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است.
و ثانیاً یا همان روز یا روز بعد، آقای حاج أحمد خادم خود را به منزل ما فرستادند، و بدینگونه پیغام کرده بودند: ما در زمان جوانی در حوزۀ علمیّۀ اصفهان نزد مرحوم جهانگیر خان «أسفار» میخواندیم ولی مخفیانه؛ چند نفر بودیم، و خُفیةً بدرس ایشان میرفتیم، و امّا درس «أسفار» علنی در حوزۀ رسمی به هیچ وجه صلاح نیست و باید ترک شود!
🔸 من در جواب گفتم:
به آقای بروجردی از طرف من پیغام ببرید که این درسهای متعارف و رسمی را مانند #فقه و #اصول، ما هم خواندهایم؛ و از عهدۀ تدریس و تشکیل حوزههای درسی آن برخواهیم آمد و از دیگران کمبودی نداریم.
🔸 من که از تبریز به قم آمدهام فقط و فقط برای تصحیح عقائد طلاّب بر اساس حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین و غیرهم.
در آن زمان که حضرت آیتالله با چند نفر خُفیةً به درس مرحوم جهانگیرخان میرفتند، طلاّب و قاطبۀ مردم بحمدالله مؤمن و دارای عقیدۀ پاک بودند؛ و نیازی به تشکیل حوزههای علنی «أسفار» نبود؛
🔸 ولی امروزه هر طلبهای که وارد دروازۀ قم میشود با چند چمدان (جامهدان) پر از شبهات و اشکالات وارد میشود!
🔸 و امروزه باید به درد طلاّب رسید؛ و آنها را برای مبارزۀ با ماتریالیستها و مادّیّین بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه را بدانها آموخت؛
و ما تدریس «#اسفار» را ترک نمیکنیم.
ولی در عین حال من آیتالله را حاکم شرع میدانم؛ اگر حکم کنند بر ترک «أسفار» مسأله صورت دیگری به خود خواهد گرفت.
پس از این پیام؛ آیتالله بروجردی دیگر به هیچ وجه متعرّض ما نشدند، و ما سال های سال به تدریس فلسفه از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول بودیم.
و هر وقت آیت الله برخوردی با ما داشتند بسیار احترام میگذاردند، و یک روز یک جلد قرآن کریم که از بهترین و صحیحترین طبعها بود بعنوان هدیّه برای ما فرستادند.
📗 بیان فوق به نقل از علامه #حسینی_طهرانی / مهرتابان، ص ۱۰۴ - ۱۰۶
✅ @feghheakbar
1_1159524085.mp3
3.3M
▫️ کسی که نمیداند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتبها و ادیان غرب را نشناسد، این چگونه می تواند شاگرد امام زمان (عج) باشد و "لیظهره علی الدین کله" را محقق کند؟
▫️ الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه، به چه معناست؟
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 سکولاریسم پنهان
✍ استاد حمید #پارسانیا
💠 تفسیر و توجیه سکولار و دنیوی دیانت و معنویت از جهات مختلف صور گوناگونی دارد؛ به لحاظ خاستگاه، برخی از آنها دین و معنویت را حاصل فعالیت ذهنی آدمی برای تبیین نظری جهان در مرحلهای از مراحل تکوین معرفت بشری میدانند و بعضی دیگر تفسیرهای احساسی و روانکاوانه از معنویت ارائه میدهند.
💠 جريانى که استحاله فرهنگ دينى را در دستور کار خود قرار داده باشد، با ترويج پنهان و آرام باورهاى سکولار امکان تحول فرهنگ را در عميق ترين لايه هاى معرفتى آن فراهم می آورد.
#معرفی_کتاب
@parsania_net
💢 علت دین گریزی بسیاری از افراد تحصیل کرده
شهید علامه #مطهری:
▫️ مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است.
▫️ در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است.
▫️ افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم كاملًا اين حقيقت را درك مى كنيم كه، بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات #پدرانومادرانجاهل يا #مبلّغانبیسواد، افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است.
▫️ ازاينرو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود.
▫️ اين بنده شخصاً سالهاست كه اين مطلب را احساس كرده ام و وظيفه خود دانسته ام كه فعّاليتهاى مذهبى خود را تا حدودى كه توانايى دارم در راه تعليم صحيح و معقول مفاهيم دينى و مذهبى متمركز كنم.
▫️ تجربه نشان داده است كه اينگونه فعّاليتها بسيار ثمربخش است.
📚 مجموعه آثار، ج۳، ص۴۰۳ (با تلخیص و ویرایش جزئی)
💢 یکی از فلسفههای حجاب از منظر استاد #مطهری:
«فلسفه پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است، بعضی از آنها جنبه روانی دارد و بعضی جنبه خانه و خانوادگی و بعضی دیگر جنبه اجتماعی و بعضی مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او.»
«حجاب در اسلام از یک مسئله کلیتر ریشه میگیرد و آن این است که اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاصی یابد و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذتجوییهای جنسی به هم میآمیزد. اسلام میخواهد این دو محیط را کاملاً از هم تفکیک کند.»
📚 مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج۱۹، ص۴۳۳
ادامه دارد
@MAbdullahi
💢 متاسفانه همیشه هجوم فرهنگی از سوی دشمن بوده است و ما فقط حرکتی انفعالی انجام داده ایم
💢 نباید به اسفار و شفا اکتفا کرد
💢 باید تلاش کرد تا علامه طباطبایی های دیگری ساخته شوند
💢 با تنبلی نمیتوان علم را پیشرفت داد.
علامه #مصباح_یزدی:
متأسفانه هميشه هجوم فرهنگى از سوى دشمن بوده است و ما فقط براى مقابله و دفع آن حركتى انفعالى انجام داده ايم.
با اين حال جاى شكر باقى است كه اين حركت در قم، به وسيله مرحوم علامه #طباطبایی (رحمه الله) و پيشنهاد و همكارى امثال مرحوم شهيد #مطهری (رحمه الله) انجام شد و به طرح مسائل عقلى كه در جهان غرب مطرح شده پرداخت و موجب شد كه طلاب جوان حوزه علمیه با مسائلى غير از #فقه و #اصول سنّتى نيز آشنا شوند.
بتدريج، در اثر ارتباط با دانشگاه ها، زمينه فعاليت فرهنگى وسعت يافت و معلوم شد كه اگر وجود مجتهد و فقيه جامع الشرايط براى پاسخگويى به نيازهاى فقهى ضرورت دارد، وجود كسانى كه بتوانند جوابگوى شبهات اعتقادى و ساير مسائل باشند نيز ضرورت دارد. اكنون حركت فرهنگى در جامعه ما، بحمدالله، تحقق پيدا كرده است و روحانيان بايد آن را پی گيرى كنند
و همانگونه كه امثال مرحوم علامه #طباطبایی و شهيد #مطهری به اسفار و شفا اكتفا نكردند، و نگفتند كه با وجود اسفار و شفا به چيز ديگرى نياز نداريم، بلكه آستين ها را بالا زدند و مشكلات را مطابق زمان پاسخ دادند؛ اكنون نيز روحانيان نبايد فكر كنند كه هر چه مرحوم علامه طباطبایی و شهيد مطهری نوشته اند حرف آخر است. نه، آنها نيز مانند بقيه انسان بودند؛ بايد تلاش كرد تا علامه هاى ديگرى ساخته شوند. خداوند علم را وقف يك نفر يا يك نسل نكرده است و به هر كسى، به نسبت خود، عقل، فراست و هوش داده است.
بايد كارى كرد كه هر روز نظرات بهتر و پخته ترى ارائه دهيم، بخصوص كه نيازها نو به نو مطرح مى شود.
امروز مسائل جديدى مطرح مى شود كه در عصر مرحوم علامه #طباطبایی مطرح نبوده است.
گروهى از روى خامى و يا شايد خودخواهى، فكر مى كنند كه با خواندن همين كتب فلسفه رايج به هر سؤالى كه مطرح شود، مى توان پاسخ داد و ديگر نيازى به تحقيقات بيشتر نيست. خير، چنين نيست؛ مستشكلان نيز بشرند و از عقل برخوردارند. به فرض اينكه ۹۹% از آنچه در كتابهاى فلسفى #غرب نوشته شده باطل باشد ولى، دست كم، يك درصد از آن مطالب صحيح است. به دليل وجود همان ها ارزش دارد كه انسان آن كتابها را مطالعه كند.
اگر كسى بخواهد علم پيشرفت كند با تنبلى نمى تواند، بايد وقت صرف كرد و تلاش نمود.
صِرف داشتن منابع غنى كافى نيست، ابزار و آمادگى ذهنى لازم است.
📔 مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴ و ۱۰۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از آیتالله یعقوبیقائنی
💠 آیتالله یعقوبیقائنی:
🎙چگونه امر به معروف و #نهی_از_منکر کنیم؟
📚 #سفینة_الصادقین، ص ۱۶۶
🆔@Ayatollah_Yaghobi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بخشی از ظرفیت حکمت صدرایی برای امتداد در علوم انسانی
_ استاد #پارسانیا
@parsania_net
عالم دینی باید جامع باشد، صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست ما به علم دینی احتیاج داریم چراکه نمیشود با علم سکولار یا الحادی زیست مومنانه داشت. مسلمان نمیتواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد.
ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه ۲۰۰ سال است که #علوم_انسانی_غربی حیات بشر را اداره میکند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره میکند.
_استاد #رشاد
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حضرت استاد #حسن_زاده_آملی میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم.
_ استاد #یزدان_پناه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar