eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
575 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
#رهبرمعظم و حکیم: چه لزومی دارد ما این همه در مباحث غیرلازم #اصول ، معطّل شویم؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺💞 اللهم صلّ علی فاطمة و ابيها و بعلها و امها و بنیها و سرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمك
💎 پاسخ فیلسوفانه شهید مطهری به جوان دانشجو شهید علامه : یک وقتی درجایی سخنرانی می کردم؛ دانشجویی آمد و گفت: آقا! خدا در کجا وجود دارد؟ خدا کجاست؟ گفتم: آخر اینکه می گویی «کجاست» منظورت این است که در کجای عالم است؟ گفت: بله. گفتم: نگو خدا در کجای عالم وجود دارد، بگو عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفت: بسیار خوب، حالا اینطور می گوییم: عالم در کجای خدا وجود دارد؟ گفتم: عالم در مرتبه فعل خداست. این حرف غلط است که خدا در کجای عالم است. خدایی که در کجای عالم باشد که اصلا خدا نیست، چون «کجا» هم فعل اوست، وقت و زمان هم فعل اوست، همه چیز فعل اوست. «او در کجای عالم است» معنی ندارد؛ «عالم در کجای اوست» معنی دارد. تازه در اینجا هم کلمه «کجا» را از باب اینکه لفظ دیگر نداریم می گوییم. عالم در کجای خداست؟ در مرتبه فعل اوست؛ یعنی عالم عین فعل اوست، عین خلق و مخلوقیت اوست. عالم فعل اوست؛ تجلی اوست؛ جلوه اوست. این است معنی این مصراع بسیار پر ارزش و پرقیمت (حاجی سبزوارى در منظومه) که: «و اثر الجعل وجود ارتبط» یعنی اثر جعل، وجودی است که آن وجود مرتبط است؛ وجودی است که عین ربط است و وجودی است که خود وجود عین جعل و مجعولیت است نه چیز دیگر. 📚 مجموعه آثار، ج۱۰ (شرح منظومه)، ص ۱۷۵ و ۱۷۶ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 تنها یک آخوند "باسواد" (فلسفه اسلامی و عرفان نظری خوان)، می تواند اینگونه پاسخ دهد؛ 👆👆👆👆👆
تلاش برای تربیت بچه ها بی فایده است، آن ها در نهایت شبیه ما خواهند شد. خودمان را تربیت کنیم، آن ها هم تربیت خواهند شد. @zendegibaravanshenasi
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی: انسان با فقدان شفاء و اشارات شیخ الرئیس و شرح اشارات خواجه طوسی و فتوحات و فصوص شیخ اکبر محیی‌الدین و شرح علامه قیصری در فصوص الحکم و مصباح الانس ابن فناری و اسفار صدرالمتالهین، در بیان معارف الهی کتاب و سنت احساس غربت و خلأ می کند. 🗞 کیهان فرهنگی/فروردین ۷۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔺خوب بود از برخی علما هم سوال می شد فرزندانتان کجا هستند؟ همانها که بقول خودشان طلبه ساده ای هستند اما بر چند موسسه ریاست می کنند و... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 ریشه سکولایسم در حوزه است 🔴 دشمن می خواهد مقصر فساد را متوجه اصل ولایت کند استاد حسن در تجمع اعتراضی طلاب در مدرسه فیضیه: 🔹انقلابی که در قم ایجاد شده است در قم هم پاسداری می شود، این نشست و تجمع به این معناست که حوزه و روحانیت در کنار مستضعفین بوده و حامی نظام است و انقلاب و نظام از هم جدا نیستند. حوزه با این تجمعات اعلام می دارد که در برابر تخلفات مسئولین می ایستد و وظیفه خود می داند که اگر تخلفی مشاهده می کند، مسئولین را در سه قوه امر به معروف و نهی از منکر نماید. 🔹دشمن، اسلام را هدف گرفته، هدف اصلی دشمن، زدن پایه های اصلی بنیاد اسلام است؛ چراکه می خواهند مردم و نسل جوان را نسبت به انقلاب بدبین کنند. دشمن می خواهد به کمک برخی از داخلی ها، بنیاد نظام را نابود کند و به لحاظ عملی ما و نظام را فاسد و بی عرضه نشان دهد، درست است که اقلیتی از مسئولین دچار فساد شده اند؛ اما دشمن اینگونه القاء می کند که همه مسئولین این نظام فاسدند؛ در حالی که اکثریت افرادی هستند که با ایمان، تقوا و همدرد مردم اند. 🔹دشمن می خواهد روحانیت شیعه، قوای سه گانه، نظام و حکومت را فاسد نشان دهد و مقصر آن را متوجه اصل ولایت و ریشه نظام کند، بنای بر تضعیف و بر اندازی دولت و مجلس نیست؛ بلکه باید این ها بمانند تا پاسخگو باشند و به وظایف و قول هایی که دادند عمل کنند؛ تضعیف سه قوه، دامن زدن به وضع موجود، ندیدن مشکلات، ترک امر به معروف نهی از منکر و دفاع نکرن از اقشار محروم است. 🔹دشمن القاء می کند که جمهوری اسلامی دچار فساد سیستماتیک است و تلاش می کند تا افکار عمومی به این نتیجه برسد که نظارت و بازرسی منصف و متخصص وجود ندارد و قصد تضعیف روحانیت را دارند چرا چند گانه با مردم سخن می گویند و این همه شبهاتی که در رسانه ها مطرح می شود، پاسخ داده نمی شود. رؤسای قوا اگر اتهاماتی به آن ها می شود چه درست چه غلط باید پاسخ داده و برای مردم توضیح دهند، زیرا این از مطالبات جدی مردم است. 🔹اگر انحرافی ایجاد می شود حوزه های علمیه نیز مقصرند؛ چراکه عطش معنویت وجود دارد و لذا باید حوزه ها پاسخگوی شبهات باشند و این عطش را رفع نمایند. دهه چهارم انقلاب، دهه خطر انحراف نظام است و اکنون در سر پیچ انحراف انقلاب قرار داریم، نسل جدید از بسیاری از مسائل اطلاع ندارد و امکانات بیشتر شده و عده ای وسوسه پول، شهوت و قدرت پیدا کرده اند. 🔹درس خارج هایی برگزار می شود که به جای این که تمدن دینی را تئوریزه کنند فقه سکولار می سازند و در مورد بانک ها و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی زنند. ریشه سکولاریسم در حوزه است؛ سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن؛ به جای این همه رساله، مسائلی که حل نشده است را پاسخ دهید. در فقه حکومتی نیز حوزه هنوز در مسائل اصلی جوابی ندارد؛ حوزه هنوز بعد از ۴۰ سال دارد بحث می کند بانک ها ربوی هستند یا خیر. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #رحیم_پور_ازغدی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. ☘ فرازی از استاد عبودیت ( عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و از اساتید فلسفه دانشگاه تهران) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar