eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
562 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5877657289967534100.mp3
3.05M
استاد ⭕️ فلسفه بخونید؛ آیت الله می فرمود: برای فهم معارف قرآن و دین، باید فلسفه و عرفان خواند ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 لوث شدن دین الزامُ التلبّس و تفرّعُ المزایا علیه، لا یوجِبان الّا لُوثیةالدين و وهنه ... فانظر و تامّل فی جوانب هذه المسالة المهمة و فی اعمال و سکنات و علوم و سلوك الشباب المتلبسین، یوضح لک امور کثیرة پ ن: به نظر می‌رسه فهم این آسیب‌ها سخت نباشه. ✍ کانال حوزه و فلسفه ✅ @feghheakbar
علامه : اگر روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 روش فلسفه آموزی در بیان استاد 💢 من به اعتقاد جدی دارم. بعضی‌ها متن‌خوانی را تقلید صرف از گذشتگان مي‌دانند؛ ولي من معتقدم متن‌خوانی، هست، هم هست، همراهی با بزرگترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسيم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بوده‌است. گاهی در سطح ما قرار می‌گیرند و به ما كمك مي‌كنند ... 💢 بعضی‌ها متن‌ها را می‌خوانند و برای بقیه تعریف مي‌کنند؛ ولی من به این اعتقاد ندارم و می‌گویم که این جواب‌گو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعه‌ای و دست به دست هم بايد باشد. معمولاً اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول می‌کشد تا یک دوره فلسفه را بخوانيم؛ ولی اگر یکی را همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداری را خود فرد بخواند، می‌تواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه متنها خوانده شود؛ ، ، ، ، ، و باید خوانده شود ... 💢 در کنار آن، خوب بفهمد. من به بسیار معتقدم، اما به اصلاً معتقد نیستم. بعضی‌ها فقط حفظ می‌کنند. شخصی، تمام آنچه که استاد می‌گفت را توضیح می‌داد؛ ولی از همان متن یک سؤال كه از او ‌کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که می‌خوانید، داشته‌باشید. 💢 متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه می‌خوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبی را به دست آوريد و اگر سؤالی هم برايتان پيش ‌آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً‌ دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتی به آخرين كتاب می‌رسيد، ديگر هيچ سؤالی برايتان باقی نمانده باشد. هر چه جلو می‌رويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعی كنيد وقتی به نهايه ‌رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشيد. در نهايه، چنين كاری نكنيد. اگر استاد قََدَری در بدايه داشته‌باشيد، همان‌جا فلسفه را در كامتان شيرين مي‌كند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفی كند ... 💢 از یکی از دوستان ‌پرسيدم نهايه كه خوانديد چطور بود؟ گفت خيلی عالی بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتی به نهايه می‌رسيد، بايد با مشكلات فراوانی رو به رو ‌شويد و كمی خون دل بخوريد تا آن را حل كنيد ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد شهید : صورت بى‌معنا و ظاهر بى‌باطن و جوى خالى از آب فايده ندارد. تنها با نام‌گذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمى‌شود و دل ها سيراب نمى‌شود. مثنوى حكايت آن ديو را مى‌آورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمى‌پذيرفت. مى‌گويد: ديو گر خود را سليمان نام كرد مُلك برده مملكت را رام كرد صورت كار سليمان ديده بود صورت اندر سرّ ديوى مى‌نمود خلق گفتند اين سليمان بى صفاست‌ از سليمان تا سليمان فرقهاست‌ 📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
گرایش ۱۵ درصدی حوزه به علوم عقلی از نظر ما فاجعه است. چون مخاطب اساس اسلام عقل انسان است و نقل باید دوم باشد؛ در حالی که در حوزه علمیه نقل اول است و عقل دوم و این موضوع عجیبی است. بر همین اساس در گذشته افرادی مانند شهید و اکنون نیز افرادی مانند آیت‌الله و آیت‌الله وقتی می‌گویند، زجر می‌کشدند منتهی مؤسساتی زده‌اند و علوم عقلی را نگه داشته‌اند. ادامه 👇👇👇 http://www.rasanews.ir/detail/News/442721/43 (استاد یحیی / عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
▫️ نقد استاد خسروپناه بر بیان اخیر سروش محلاتی: 👇 https://eitaa.com/meftaah_com/6752 ▫️ نقد استاد رضا اسلامی بر بیان اخیر سروش محلاتی: 👇 https://eitaa.com/meftaah_com/6735
زاکانی: امروز رقابت میان غارت‌گران و غارت‌شدگان است.
زاکانی: سعی کردم با گردن کلفت‌ها درگیر بشوم.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جلیلی: برخی کوچک‌ترین شناختی از مناسبات جهانی ندارند اما برای آن نسخه می‌نویسند 🔹برخی ناکارآمدی خود را گردن تحریم می‌اندازند. دوستان تعاملات خارجی را خلاصه کردند به دو یا سه کشور. نباید اقتصاد را معطل ۳ کشور کرد. شما حتی نتوانستید مذاکره کنید. نتیجه مذاکره موفقتان هم ۸۰۲ تحریم را کرد ۱۵۰۰ تا و دلار ۳۰۰۰ تومانی را کرد ۳۰ هزارتومان. 🔹دشمن اهرم تحریم را در دستش گرفته و شما باید آن را از دستش خارج کنید نه اینکه بنشینید و فقط بگویید برخی نگذاشتند. ۱۱ طرح داریم که می‌شود در شرایط تحریم، مبادلات مالی انجام داد و تحریم را بی‎اثر کرد. برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد. @Farsna
آقای زاکانی اومده فقط انتقام ۸۵ میلیون نفر رو از بانیان وضع موجود بگیره و رد بشه. که البته به دادگاهی کردن اَبَر مفسدان ادامه خواهد داد ... آفرین به آقای زاکانی که نقش خودشون رو برای پیروزی مردم و جبهه انقلاب به درستی فهمیدند و عمل می‌کنند ...
💢 امور عامه، ورودی و سنگ‌بنای فلسفه و الاهیات شهید علامه : امور عامه، فلسفه‌ی الهی است. از نظر حکمای الهی بدون اینکه قبلا درباره‌ی امور عامه به عمل آید، بحث فلسفی در مسایل مربوط به مبدا و معاد، است. 📗 شرح مختصر منظومه (جلد۵ مجموعه آثار)، ص۱۹۲ پ‌ن: علاقمندان به الهیات اخص و هستی شناسی و فلسفه‌های مضاف، باید در امورعامه صدرایی تا جایی که می توانند خودشان را قوی کنند ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 فلسفه و عرفان، ظرف دل را برای دریافت معارف بلند قرآن باز می کنند مرحوم علامه مانند مرحوم صدرالمتألهين مي كوشيد تا منطق را كاملاً تعليم و آن را در خدمت فلسفه قرار دهد و نيز فلسفه را تكميل و به عرفان نزديك كند؛ آن گاه برهان و عرفان را به خدمت قرآن ببرد تا انسان با داشتن يك سلسله زمينه ها بتواند از اين درياي بي كران معارف الهي بهره گيرد و ظرفي تهيه كند و از قرآن مددي بگيرد و فلسفه و عرفان، ظرف دل را باز مي كنند. نظر مرحوم صدرالمتألهين همين است و مرحوم علامه نيز همين روش را به عنوان سيره‌ي عملي خود برگزيد كه حكيم و عارف، ظرف قلبشان براي دريافت معارف بلند قرآن كريم، منشرح است. 📙 مهراستاد، آیت الله ، ص ۱۳۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 فهرست اسامی اساتید راهنما و مشاور گروه علمی فلسفه اسلامی سطح۳ و سطح۴ حوزه علمیه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حاج‌آقا پناهیان: شما که از دین داریت به‌جایی نرسیدی، چه انتظاری داری بی‌دینه بیاد دین‌دار بشه؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه می‌شود گرفت (حوزه های علمیه اگر محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد بلکه نحله خواهند آورد) علامه : با انقلاب اسلامی ایران به رهبری رحمة اللّه علیه، ضرورت آشنایی با بسیاری از علوم اسلامی که فلسفه نیز از آن‌هاست، آشکار شد. به عنوان نمونه می‌توان چنین اشاره نمود که دفتر تبلیغات اسلامی کتابی را ترجمه کرده بود و نسخه‌ای از آن را برای ما فرستاد، تا پاسخ داده شود. گفتند: از این اثر ۵۰ نسخه برای خواص فرستاده شده تا پاسخ دهند. اگر این کتاب منتشر بشود و پاسخی به آن داده نشود، شما شرعاً مسئولید. من آن کتاب را خواندم و دیدم که از صدر تا ساقه پر از شبهه نسبت به دین است. بعضی از کارهای حوزوی‌ام را تعطیل کردم و دوستان خصوصی را برای تبیین براهین اثبات خدا و ردّ این کتاب دعوت کردم. طولی نکشید که معلوم شد که بازار، نه تنها از این کتاب پر شده، که چند کتابِ شبهه دیگر نیز تدوین شده و به بازار آمده است. دفتر محترم تبلیغات احتمال نمی‌داد که شبهات موجود در کتاب مزبور به این زودی فراگیر شود. در حالی که دشمن در کمین بوده و هست. و ده‌ها کتاب دیگر که پر از شبهه درباره دین است، به بازار عرضه شد. این ها منتظر بودند جنگ تمام شود و امام ارتحال کند تا تهاجم فرهنگی و مذهبی خود را شروع کنند. مستحضرید که نمی‌شود دین را با صِرفِ دستورالعمل و اخلاق نگه داشت؛ زیرا شبهه یک ویروس است. با اخلاق نمی‌شود جلوی ویروس را گرفت. جلوی ویروس شبهه را تنها با فلسفه می‌شود گرفت. فلسفه، هم قدرت جذب دارد، هم قدرت دفع. خطر این شبهه‌ها و ویروس‌ها پیدایش نحله است. بیان مطلب این است که شما ملل و نحل ابن حزم را که می‌بینید، دو جلد است. ملل و نحل شهرستانی هم دو جلد است. یک بخش ملل و یک بخش نحل. ملل را انبیا آورده‌اند و نحل را شبهه‌افکنان، در برابر انبیا آورده‌اند. پاره‌ای از نحله‌ها، علمی است و صبغه نظر دارد. خیلی از این ها سابقه مذهبی دارد. حوزه‌های علمیه، اگر خدای ناکرده محققانه و عالمانه حرکت نکنند، نه تنها ملت انبیا را حفظ نخواهند کرد، که نحله خواهند آورد. تنها مرکزی که از جعل نحله جلوگیری می‌کند و به دفاع از ملت برمی‌خیزد، حوزه علمیه‌ای است که مسلح به سلاح برهان عقلی و دلیل نقلی معتبر باشد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
▫️ مدرک کارشناسی ارشد شهید سلیمانی(ره) ▫️ فلسفه و حکمت اسلامی
هدایت شده از بصائر
صدا 006.m4a
5.43M
🔸چرا رأی به ؟ 🔸آیت الله مصباح درباره رسایی چه گفته بود؟ 🔸شبیر فیروزیان، استاد دانشگاه صنعتی شریف از دلایل رای به رسایی می گوید... @basaer_fi
💢 اگر کسی حاضر به فداکاری و تلاش برای نباشد، اساسا ازدواج کردن او کاری خطا و غلط است. 🔸نگاه بسیاری از زنان ایرانی به مساله ازدواج، آلوده به رویاهای خیال‌پردازانه و انیمیشنی [و کودکانه] است. 🔹مردی اساطیری در قامت یک فرشته نجات بخش،‌ سوار بر اسب سفید می آید و او را برای همیشه عمر خوشبخت می کند. 🔸ازدواج یک قرارداد اجتماعی دو طرفه است. کسی قرار نیست با ازدواج، دیگری را خوشبخت کند. تضمین دهی یک طرفه برای خوشبخت کردن یکی از طرف های این معامله، سنتی نابجا و قولی ناصحیح در فرهنگ ماست. 🔹اگر کسی حاضر به فداکاری و تلاش برای موفقیتِ [ارگانی] اجتماعی به نام خانواده نباشد، اصولا ازدواج کردن او کاری خطا و غلط است. ازدواج یک تلاش جمعی دو نفره یا چند نفره، برای ساختن زندگی بهتر برای همه طرفین ماجراست. / هاتف‌خالدی، مکتوبات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ انحراف و انحطاط روح 💢 دروغ‌ گفتن با سرپوش توریه توسط برخی متدینین که در این زمینه هم استاد شده‌اند. _ استاد شهید @motahari_ir
▫️ تحریک احساسات یا اقناع عقول؟ ✅ @yaminpour
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 اگر کسی حاضر به فداکاری و تلاش برای #خانواده نباشد، اساسا ازدواج کردن او کاری خطا و غلط است. 🔸نگا
💢 ‏نسبت ازدواج به طلاق ایران پیش از انقلاب بیش از ۱۴ بود که در دوران جنگ به کمتر از ۱۰ رسید. 💢 این نسبت در سال ۱۳۷۲ به ۱۶ بالغ گردید و پس از آن در روندی کم و بیش خطی تنزل پیدا کرد و در حال حاضر به ۳ (ازدواج به ازای هر طلاق) کاهش یافته است./ ایران ایندکس