فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معجزه دیسیپلین (انضباط و نظم و ترتیب)
#موفقیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آب و نان و سایه بالاسر مردم را جراحی نکنید، رانت و مافیا (بانک و بورس و خودروسازی و ...) را جراحی کنید.
حق مردم را از شبکههای رانت و فساد و مفسدان کلان و میانی بگیرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید #بهشتی:
اسلام، شهروند پفیوز نمیخواهد ...
هدایت شده از گروه جهادی صراط مستقیم
مهمانی #غدیر
امام صادق(ع) فرمودهاند: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحارالانوار. ج۶ ص ۳۰۳)
خیریه صراط مستقیم(تحت اشراف ایت الله تحریری) بنا دارد هم زمان با عید سعید غدیر و فضیلت اطعام در این روز شریف، طرح #اطعام_غدیر را اجرا کند.
هزینه هر پرس غذا 35 هزار تومان می باشد.
جهت مشارکت، کمک های خود را تا روز یک شنبه 26تیرماه به شماره کارت زیر واریز نمایند.
بانک صادرات بنام محمود تحریری:
۶۰۳۷۶۹۱۵۳۹۰۲۸۷۷۹
گروه جهادی صراط مستقیم
(تحت اشراف ایت الله محمدباقر تحریری)
@serat_charity
هدایت شده از حکمت نوین اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️برنامه #بدون_توقف
🔰آیا مجلس و شورای نگهبان حق مصلحتاندیشی دارند یا خیر؟!
چرا بعضی افراد فاسد را محاکمه نکردند؟
حجت الاسلام خسروپناه:
بعضی گاهی اوقات مصلحت تراشی میشود،این اعمال با آموزه های امیرالمومنین(ع) سازگار نیست
این اتفاق بدتر به نظام ضربه زده تا اینکه به مصلحت نظام باشد.
🆔 @khosropanah_ir
🆔موسسه حکمت نوین اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/366411859C42a7f10096
⭕️ کدام علی(ع)؟
🖋 حجت الاسلام #مجتبی_نامخواه
🔹درود خداوند بر او فرمود به #جنگ_فقر_و_غنا بیتوجهی میکنید و با این حال گمان میکنید در قیامت، در جوار قدس الهی خواهید بود؟ هیهات که نمیتوان برای به دست آوردن بهشت، خدا را فریب داد.
نهجالبلاغه خطبه ۱۲۹
🔸و درود خدا بر او که فرمود خداوند از عالمان پیمان گرفته که در میانه جنگ فقر و غنا بیقرار باشند و این «بیقراری» را فلسفه حکمرانی دینی میدانست.
نهجالبلاغه خطبه ۳
🔹و درود خدا بر او که فرمود هیچ فقیری گرسنه نمیماند مگر به آن سبب که غنیای حق او را خورده است؛ مگر به دلیل جنگ فقر و غنا.
نهجالبلاغه حکمت ۳۲۸
🔸ایده اجتماعی علی (علیهالسلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما برای او #عدالت اجتماعی و #نابرابری مسئله است. برای او توزیع نابرابر ثروت و در پی آن، منزلت و قدرت مطرح است؛ نه فقط عدالت قضایی و برخورد با مفسدین.
🔹ایده اجتماعی علی (علیهالسلام) محدود به جنگ فقر و غنا نیست؛ اما برای او #عدالت تنها ارزش مطلق است.
🔸ایده اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما در زمانهای به سر میبریم که تقدسمآبی این همه رواج یافته و این همه تریبونِ رسمی، خرجِ خروارها تمجید بیحاصل از علی(ع) میشود و حتی با او هم عقبماندگی در عدالت توجیه و تمهید و تعمیق میشود..
🔹ایده اجتماعی علی(ع) محدود به جنگ فقر و غنا نیست، اما همین چند جمله نهجالبلاغهخوانی هم کافی است تا ما را در برابر این پرسش قرار می دهد که «کدام علی(ع)؟»
🎬 @Mostazafin_TV
💠 اهمیت نهج البلاغه
🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در #نهج_البلاغه است. هیچ چاره ای حوزه علمیه ندارد که نهج البلاغه درسی شود.
🔸 اینکه می گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»، زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی #عقل_جامعه_انسانیت است، دیگران چشم و گوش هستند.
🔸 حتماً همان طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم #حفظ_انقلاب با نهج البلاغه است، هم علی شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است.
_ آیت الله #جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین کنگره علمی پژوهشی با محوریت سیره امام علی علیه السلام با حضرت استاد
تاریخ: 1396/05/17
🌐 http://news.esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
من به حوزه یک حرف اساسی دارم و بارها هم به آنها گفتهام. حوزویان باید علوم روز را بیشتر فرا بگیرند.
حتی بیست سال پیش من به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادم پنج درصد از حوزویان بیایند و دکترای فیزیک یا دکترای زیستشناسی یا سایر علوم را کسب کنند.
آنها تا بر علوم مسلط نباشند، مسائل علوم را حس نمیکنند و اظهار نظرهای متقنی نمیتوانند داشته باشند. باید علوم را یاد بگیرند، آن وقت میفهمند چقدر راحت میتوانند جواب شبهات را بدهند. تجربه غرب چه بوده است؟
بگذارید مثالی بزنم. بهترین جوابها به #هاوکینگ و #داوکینز را چه کسانی دادهاند؟ یکی از بزرگترین کیهانشناسان زمان آقای پروفسور الیس داده است. آقای پروفسور دیوید آلبرت در دانشگاه کلمبیا داده است. آدمهای تراز اول در علم جواب دادهاند. چون آنها در فیزیک تخصص دارند، با طرف مقابلشان زبان مشترک دارند و زبان همدیگر را میفهمند. آنها میفهمند که طرف مقابل دارد یک فلسفهای را به جای فیزیک میگذارد. اگر زبان مشترک نداشته باشید، نمیتوانید آنها را قانع کنید که بفهمند چیزی را که میگویند از فیزیک برنمیآید، بلکه از مفروضات فلسفی آنها میآید.
▫️ پرفسور مهدی #گلشنی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است؛
حرفهای #عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر!
اگر شما یک حرف عالمانه داشته باشید، او مستقیما مشتاق به دنبال اوست.
................................................
✍ پینوشت:
⭕️ برای اینکه حرف های عوامانه نداشته باشیم، چه کنیم؟
پاسخ روشن است:
گام اول این است که:
مسجد اعظم و شبستانهای آن و کل حوزههای علمیه باید بیش از ۵۰درصد کرسی های درس خارج خود را به علوم عقلی (با رویکرد تطبیقیِ مواجهه با علوم و شبهات روز) اختصاص دهند، علومی چون: براهین اثبات واجب، حکمت متعالیه، فلسفه دین، انسان شناسی، فلسفه های مضاف، انسان کامل، علمودین، علم النفس، نقد پلورالیزم و تعددقرائات و فیزیکالیست و ... . و اساسا روش امام صادق (ع) همین بوده است و روش فعلی (غلبه دروس خارج رسمی و مرکزی به فقه و اصول) انحطاط از روش قرآن و اهل بیت (ع) به شمار میآید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
1_1652741789.pdf
654.1K
نماز جعفر طیار/ توصیه اکید آیت الله بهجت
📔 بهجت الدعا، ص۳۶۷
29.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه #جوادی_آملی :
زنوزی، در مدار بسته بود. باید با روش علامه #طباطبایی که #فلسفه_مقارن است پیش رفت ...
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
«وقتی که ماه باجلال و شکوه محرّم رسید، نباید با قصه مجالس اباعبدالله علیه السلام را اداره کرد، بلکه باید راز و رمز نهضت حسینی که حقمدار و حقمحور بود را بیان کرد، باید مسئله امر به معروف، نهی از منکر، حقمداری، حقمحوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از کذب، گرایش به صدق، را تبیین کرد.»
_ آیت الله #جوادی_آملی
💢 انتظار مردم از اهل علم
علامه #حسینی_طهرانی میفرمودند: یکی از ارحام ما میگفت: روزی خدمت مرحوم آیةالله حاج آقا حسین قمی که از مراجع تقلید بودند رفتم، به ایشان گفتم: مردم که از علما تبعیت میکنند شما را نمونه امام صادق علیهالسلام می بینند، شما چگونه رفتار میکنید که نمایشگر ایشان باشید؟ مردم از شما توقع عصمت دارند نه عدالت! بعد از این کلام، مرحوم حاج آقا حسین به فکر فرورفته و رنگشان چنان سرخ شد که به سیاهی میزد و بعد فرمودند: راست میگویید، همینطور است.
📔 نور مجرد، اثر استاد محمدصادق حسینی، ص۱۵۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
صلوات محیی الدین #ابن_عربی بر امام حسین (علیه السلام) :
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی
المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ،
المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ،
مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ،
سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ،
شَخصِ العرفانِ ،
عَینِ العیانِ ،
نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ،
المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ،
نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ،
المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ،
فاتِحة کِتابِ الشهادة ،
والی وِلایة السِیادة ،
الاحدیة الجَمع الوُجودی ،
الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ،
کَهفِ الإمامةِ ،
صاحِبِ العَلامةِ ،
کَفیلِ الدّینِ ،
الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ،
الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ،
إنسانِ العَینِ ،
لُغَزِ الإنشاء ،
مَضْمونِ الإبداعِ ،
مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ،
مَطلَبِ المُحبّین
و مَقصَدِ العُشّاق ،
المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ،
أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه.
📔 رساله مناقب، فراز پنجم
@Islamicphilosophy_ir
💢 همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسانشناختی»
🔸 محورهای همایش:
- چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی
- ویژگیهای انسان و نسبت آن با علوم انسانی
- سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی
📅 مهلت ارسال چکیده مقاله:
۱ شهریور ماه ۱۴۰۱
👈تارنمای همایش: http://pfconf.irip.ac.ir/
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تاثیر بنیادین "تعریف انسان" در فلسفه، بر تمام علوم انسانی و فلسفه های مضاف.
💢 کج اندیشی مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در چیست؟
.....................................................
_ آثار علامه #جوادی_آملی در حیطه های مختلف از جمله #انسان_شناسی، بسیار غنی و پربار است، آثاری همچون:
تفسیر انسان به انسان
مبادی اخلاق در قرآن
فطرت در قرآن
حیات حقیقی انسان در قرآن
انسان از آغاز تا انجام
و ...
💢 خاطره ای از قمه زنی و تبعات منفی آن در بین دانشجویان آلمانی
استاد شهید هاشمی نژاد:
یکی از دوستانم ﻛﻪ دانشجویی است و در آلمان ﻣﺷﻐول تحصیل است ﺳﺎل گذشته برایم حکایت کرد ﻛﻪ در آنجا ﻣﺎ ﺑﻪ دﯾدن ﻓﯾﻠﻣﻰ رفتیم ﻛﻪ در آن قسمتی از ﻋﺎدات و اعمال ﻣردم مشرق زمین نشان دادﻩ ﻣﻰ شد، اعمالی ﻛﻪ نشان دهنده ی انحطاط فکری آﻧﻬﺎ است. (ﻣﺎ در اینجا ﺑﻪ این حقیقت ﻛﺎرى نداریم ﻛﻪ غربیها همواره در صدد تحقیر ﻣردم مشرق زمین و ملل آن هستند و اکنون در صدد آن هم نیستیم ﻛﻪ ببینیم آﯾﺎ آﻧﻬﺎ ﺣق دارند شرقیها را این گونه تحقیر کنند ﯾﺎ ﻧﻪ؟ و اینکه اعمال خرافی و اعتقادات ﻧﺎمعقولی ﻛﻪ ﺑﺎ هیچ اﺻﻠﻰ ﻗﺎبل ﺳﺎزش نیست در بین آنها هم فراوان یافت ﻣﻰ شود)
در آن فیلم از کشور هندوستان مثلا داستان ﮔﺎوﻫﺎی مقدس و احتراماتی ﻛﻪ ﻣردم آنجا در برابر آﻧﻬﺎ انجام ﻣﻰ دادند نشان دادﻩ شد، وﻟﻰ هنگامی ﻛﻪ نوبت ﺑﻪ ایران رسید منظره ی قمه زدن ﺑﺎ ﻫﻣﺎن وﺿﻊ چندش آور در فیلم منعکس گردیده بود.
دوستم ﻣﻰ گفت در بین مظاهر گوناگونی ﻛﻪ از کشورهای مختلف نشان دادﻩ شد منظرهی قمه زدن آن چنان حس نفرت و انزجار را در بینندگان تحریک کرد ﻛﻪ غیر ﻗﺎبل وصف است!
📔 درسى كه حسين به انسانها آموخت، ص ۱۳۸ و ۱۳۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 به جای خارج مشتق و استصحابهای تکراری، به استخراج و انقلاب این قوانین بپردازید.
◾️ نتیجه #قانونهای_رانت_آفرین
◾️ تبعیض در ساختار مالکیت منابع
◾️ چگونه افرادی در کشور با مالکیتِ بر منابع طبیعی همچون زمین، نفت، گاز و معادن در #ساختاری_کاملا_قانونی، هر روز ثروتمندتر و دست نیافتنیتر میشوند اما عامه مردم، فقیر و فقیرتر؟!
..................
⭕️ هفت موتور تولید تبعیض و رانت:
۱. اولین موتور تولید تبعیض
۲. دومین موتور تولید تبعیض
۳. سومین موتور تولید تبعیض
۴. چهارمین موتور تولید تبعیض
۵. پنجمین موتور تولید تبعیض
۶. ششمین موتور تولید تبعیض
۷. هفتمین موتور تولید تبعیض
💥درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها
✍استاد شهید #مطهری :
🔹گاهی مردم به علل خاص اجتماعی درباره بعضی مسائل بسیار اصولی دین حساسیت خود را از دست میدهند، گویی شعورشان نسبت به آن اصول خفته است، به چشم خود میبینند که آن اصول پایمال میشود ولی ککشان به اصطلاح نمیگزد؛ ولی درباره بعضی مسائل که از نظر خود دین جزء اصول نیست، جزء فروع است، یا احیاناً جزء فروع هم نیست، جزء شعائر است، یا خیر جزء اصول است ولی بالاخره اصلی است در عرض اصلهای دیگر، آنچنان حساسیت نشان میدهند که حتی توهّم خدشهای بر آن یا شایعه دروغ خدشه بر آن، آنها را به جوش میآورد.
🔸گاهی هم حساسیتهای کاذب در جامعه به وجود میآورند یعنی مردم درباره اموری حساسیت نشان میدهند که دلیلی ندارد. یکی از آقایان نقل میکردند که در یکی از شهرستانها مردی از کسبه که خیلی مقدس بود، خدا به او فرزندی نداده بود جز یک پسر، آن پسر برایش خیلی عزیز بود، طبعاً لوس و ننر و حاکم بر پدر و مادر بار آمده بود. این پسر کم کم جوانی برومند شد. جوانی، فراغت، پولداری، لوسی و ننری دست به دست هم داده بود و او را جوانی هرزه بار آورده بود. پدر بیچاره خیلی ناراحت بود و بچه به سخنانش گوش نمیداد، و از طرفی چون یگانه فرزند پدر بود پدر حاضر نمیشد طردش کند، میسوخت و میساخت. کار هرزگی فرزند به جایی رسید که کم کم در خانه پدر که هیچ وقت جز مجالس مذهبی مجلسی تشکیل نمیشد بساط مشروب پهن میکرد. تدریجاً زنان هر جایی را میآورد. پدر بیچاره دندان به جگر میگذاشت و چیزی نمیگفت.
🔹در آن اوقات، تازه «گوجه فرنگی» به ایران آمده بود. عدهای علیه این گوجه ملعون فرنگی! تبلیغ میکردند به عنوان اینکه فرنگی است و از فرنگ آمده حرام است، و مردم هم نمیخوردند و تدریجاً مردم آن شهر حساسیت شدیدی درباره گوجه فرنگی پیدا کرده بودند و از هر حرامی در نظرشان حرامتر بود. در آن شهر به این گوجه «ارمنی بادمجان» میگفتند. این لقب از لقب «گوجه فرنگی» حادتر و تندتر بود، زیرا کلمه «گوجه فرنگی» فقط وطن این گوجه را مشخص میکرد؛ ولی کلمه «ارمنی بادمجان» مذهب و دین آن را معین کرد! قهراً در آن شهر تعصب و حساسیت مردم علیه این تازه وارد بیشتر بود.
🔸روزی به آن حاجی که پسرش هرزه و لاابالی شده بود و خودش خون میخورد و خاموش بود، اهل خانه خبر دادند که امروز آقا پسر کار تازهای کرده است، یک دستمال «ارمنی بادمجان» با خود به خانه آورده است.
🔹پدر وقتی که این خبر را شنید دیگر تاب و توان را از دست داد، آمد پسر را صدا زد و گفت: پسر! شراب خوردی صبر کردم، دنبال فحشاء رفتی صبر کردم، قمار کردی صبر کردم، خانهام را مرکز شراب و فحشاء کردی صبر کردم، حالا کار را به جایی رساندهای که «ارمنی بادمجان» به خانه من آوردهای، این دیگر برای من قابل تحمل نیست، دیگر من از تو پسر گذشتم، باید از خانه من به هر گوری که میخواهی بروی.
🔸این نمونهای بود از حساسیتهایی که در مورد هیچ و پوچ و یا در مورد امور جزئی پیدا میشود؛ صد برابر حساسیتی است که در مورد امور اساسی پیدا میشود؛ کار حساسیت به جایی میرسد که تحمل «ارمنی بادمجان» از تحمل شراب و قمار و فحشا دشوارتر میگردد!
🔹اما نمونه حساسیتهای کاذب در مورد مسائل اصلی. حتماً تعجب میکنید که چگونه ممکن است در مورد مسائل اصولی، حساسیتهای کاذب به وجود آید. تعجب ندارد؛ دلیل کاذب بودنش این است که اصول دیگر در همان درجه یا بالاتر پایمال میشود و هیچ حساسیتی نیست، پس معلوم میشود آنجا هم که حساسیت هست کاذب است.
📚 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص155
✍پ.ن: اینکه برای بسیاری از حوزویان مساله بدحجابی بسیار مهمه ولی تبعیض و ظلم ها آنقدر مهم نیست یعنی خیلی دوریم از حقیقت و اولویت شناس نیستیم
امام خمینی(ره): "آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند... حمایت از محرومین و پابرهنه هاست. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده دار این مسئولیت بزرگ بدانیم..."
♦️ کشکول ناب حوزوی👇
🔵 @kashkolenab
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 به جای خارج مشتق و استصحابهای تکراری، به استخراج و انقلاب این قوانین بپردازید. ◾️ نتیجه #قانونه
📔 صحیفه امام خمینی، ج۱۱، ص۳۱۶
💢 👈 این هفت کلیپ را مشاهده نمایید و دروس خارج فقه خود را حول آنها سامان بخشید.
✅ @feghheakbar
ما متأسفانه هنوز در شناسایی نیازهای جهانی و رصد، دچار ضعف هستیم.
در طول سه دهه گذشته بیش از ۵۰ هزار کتاب از سوی حوزویان تألیف شده است که نیاز است بسیاری از آن ها به زبان های زنده دنیا ترجمه شود.
برای رسیدن به نشر جهانی می بایست آثار را بر پایه فرهنگ، فهم، ادبیات و مثال های کشورهای هدف بازنویسی و بومی سازی کنیم.
متأسفانه غالب کتب منتشره ناشران ما ترجمه خارجی ندارند و این بعد بین المللی آثار علمی ما را کم رنگ کرده است.
_ معاون پژوهش حوزه (منبع)
....................................
✍ پینوشت:
چند مثال زیر را ببینید:
👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در ژاپن
👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در روسیه
#زبان_آموزی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼ مقصود از جمله "کل یوم عاشورا" چیست؟
➖ استاد #دینانی
@Islamicphilosophy_ir