حوزه علمیه تمدن ساز
💎 چه اتفاق عظیمی می افتد؟!!
#رهبرمعظم انقلاب:
وقتی در جامعه ی ما صدها نفر شخصیت دارای دانش دین و مسلطِ بر منطق و استدلال دینی، در فلسفه و کلام و فلسفه ی جدید و محاجه ی با شبهه افکنان وجود داشته باشند، ببینید چه اتفاق عظیمی در جامعه می افتد.
وقتی به وسیله ی همین مجموعه، هزاران کتاب، مجله و مقاله های علمی در سطح دنیا با زبان های مختلف منتشر شود، شما ببینید چه خورشید فروزانی از این نقطه ی عالم بر همه ی فضای فکری جهان بشری پرتو خواهد افکند.
همه ی این ها شدنی است؛ خیالات نیست. تصور نکنید اینها آرزوهای پوچ و توخالی است؛ نخیر، این ها واقعیت های دست یافتنی است؛ منتها باید دست دراز کرد، خود را به این واقعیت رساند و آن را گرفت؛ این کار همت می خواهد. باید به طور جدی درس بخوانید - همان توصیه یی که من همیشه به جوانهای طلبه می کنم - علومی را که امروز در اختیار حوزه های علمیه است، فرا بگیرید و از بن دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید. انسان با سرهم بندی، محقق نمی شود. با برف انبار کردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی شود. باید محکم، خشت خشت این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید.
📙 شریعه شهود به کوشش استاد #خسروپناه ، ص ۹۴ (بیانات رهبری با اساتید و طلاب حوزه آیت الله مجتهدی / ۲۱ خرداد ۸۳ )
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 استعمار، با نقشه ها و دسیسه های مزورانه، فایق شد
علامه #حسینی_طهرانی:
در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛
به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند.
فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون داده اند.
روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزههاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد...
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا :
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً :
تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزههاى شيعه براندازد
تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزهها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد.
📗 روح مجرد، ص ۱۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #مصباح_یزدی :
حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند.
اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد.
حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آنها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟
بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد.
اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است،
بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود.
گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است.
پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد.
اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند.
با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟
📒 مباحثی درباره حوزه، ص ۹۸و۹۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar