حوزه علمیه تمدن ساز
#جزوه_خوانی
#مدرک_گرایی
#مثله_کردن_کتب_و_منابع_اصیل_فلسفه
#فهم_کاریکاتوری
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد
🔴 آن هایی که خوب فلسفه را میفهمیدند آن هایی بودند که طلبگی کار می کردند
عبدالرسول #عبودیت :
🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست.
🔸 اما اگر منظور از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای #طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچوقت فیلسوف نخواهد شد.
🔸 من در مقدمه کتابهایم نوشتهام که چهبسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینیاش بزرگ است، لبهایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از حکمت متعالیه.
🔸 دانشجویی میگفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربیها خیلی کتاب دارند. همچنین دانشگاه آنها خیلی از دانشجو کار میکشد. وقتی استاد درس میدهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند.
🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند.
🔸 نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد؛ نه آنکه نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آنهم نظامی که میگویند در دانشگاه جواب نمیدهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آنهایی که خوب کار میکردند، طلبگی کار میکردند؛ اگر سه واحد یک درس را میگرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار میکرد؛ این میشد باسواد و نخبه.
🔸 میگویند فلسفه اسلامی به چه دردی میخورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار میآید؟ مرحوم امام میگوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهمتر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیدهاش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمیشود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهمترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کمفایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفههای مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست.
🍃 در گفتگو با مباحثات
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک
⭕️ محاسبه نفس
🍃 فاقد شیء (روح خدایی) ، معطی شیء (روح خدایی) نخواهد بود
✅ @feghheakbar
هدایت شده از سرگشته | حسین ایرانپور
#اندیشکده_ضحی
🔶اندیشه ها و آثار استاد امین اسدپور
◾️تحول در حوزه
◾️تولید علم و تحول در علوم انسانی
◾️جریان شناسی فکری_علمی ایران معاصر
◾️صوت تدریس علم منطق،فلسفه،فقه و اصول
✔️لینک کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/3875799045C2196b94a8d
🍃 قصم ظهری صنفان
[علامه #طباطبایی] بدگوئی از فلسفه و عرفان را که دو ستون عظیم از ارکان شرع مبین است ناشی از جمود فکری و خمود ذهنی میگفتند؛
و میفرمودند:
از شرّ این جُهّال باید به خداوند پناه برد؛ اینان بودند که کمر رسول الله را شکستند.
آنجا که فرموده است: قصَمَ ظَهْرِی صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ
و همچنین نسبت به کسانی که دارای قوّۀ عقلیّه بوده و حکمت و فلسفه را خوانده بودند ولی در امور شرعیّه ضعیف بودند، اعتنائی نداشتند
و میفرمودند:
حکمتی که بر جان ننشیند و لزوم پیروی از شریعت را به دنبال خود نیاورد حکمت نیست.
📗 مهرتابان، علامه #حسینی_طهرانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 نماز جمعه جای لالایی خواندن نیست!
💢 نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزه های علمیه است.
💢 حوزه علمیه محافظه کار و بدون درد را نمی توان حوزه علوی نامید
استاد #رحیم_پور_ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:
🔸نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار نیست، بلکه تریبونی برای پاسخگو کردن رؤسای سه قوه و سایر مسؤولان، شفاف سازی بیت المال، شفاف سازی بودجه و خدمات دانشگاه، پاسخگو کردن حوزه علمیه، مرکز مدیریت، مدرسان و حتی مراجع تقلید است.
🔸 نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزههاست، مدیریتهای حوزههای علمیه، مدرسین تا مراجع تقلید.
🔸 همه باید پاسخگوی مسئولیت های معرفتی خودشان باشند دوره کلیات و مکررات گذشت، از این عصر باید عبور کنیم، در متن جامعه باشید، جامعه رفت و شما جا ماندید، دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئولید که چرا از دشمنان ملت عقب ماندید.
🔸امام(ره) گفت که مراقب خطر نفوذ در حوزه تا حد مرجعسازی باشید، امام راحل فرمودند «مرجعیت پاپ و نمایشی و ارثی نیست»، بر این اساس حوزه علمیه محافظه کار و بدون درد را نمی توان حوزه علوی نامید؛ امروز یک عده معدودی به جای همه روحانیت پاسخگو هستند و از دو طرف هم فحش می خورند، پس قشر روحانیت کجا هستند؟
🌐رسا-جهان نیوز
📅۲۳ آذر ۱۳۹۷
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
آیا اسلام نظام های سیاسی دارد؟.mp3
30.76M
💠پاسخ استاد #خسروپناه به نظریه استاد جواد فاضل؛
⚠️آیا اسلام نظام های سیاسی، اجتماعی و ... دارد یا خیر⁉️
🌐 @khosropanah_ir
🔴 بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگین شد، ولی سکوت و توجیه کردند ... اما اگر به شخصی نقد وارد شد، آتش فشان شدند
استاد #رحیم_پور_ازغدی (در نشست «سکولاریسم در حوزه و دانشگاه» دانشگاه فردوسی مشهد) :
بیان حرفهای بدیهیات زمان انقلاب در حوزه و دانشگاه هزینه دارد در پایان دهه چهارم قضاوتهای سطحی، ادبیات خشن، تکفیر، نبود اخلاق، ادب، منطق و پرخاشگری وجود دارد. اگر امثال مطهری، بهشتی و مفتح بودند و همان حرفها را میزدند امکان ترور آنها وجود داشت. هنوز این سخنان بعد از یک دوره و رفت و برگشت غریب است.
رویکردهای سکولار در حوزه و دانشگاه از یک نوع نیستند اما یک نتیجه را دارند، در فضای دانشگاهی قبل از انقلاب نگاه علمی و غیردینی بود. حوزه نیز در مشهد، قم، نجف و شهرهای دیگر سکولار هستند که حوزه دین، تمدن، سیاست و غیره را تفکیک کردند،
سواد این کار و قدرت اجتهاد ندارند، ضعیف هستند
و به تدریج هدفشان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان میشود.
بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگینی شده و آنها #سکوت_و_توجیه کردند.
از دهه ۷۰ که جریانهایی در قم، مشهد و شهرهای دیگر نفوذ کررده و سکولاریزه کردند، مقاله مینویسند و حقوق بشر سکولار را به جای حقوق بشر اسلامی بیان میکنند. در حال حاضر نیز درون حوزهها جریانهایی به طور علنی حضور دارند که طلبهها نیز به دنبال آنها بوده و تبلیغ میکنند.
برخی جریانها همچون حجتیه مدرن به شدت فعال هستند و توهین میکنند اما هیچ کس اعتراضی نمیکند
اما اگر نقدی به کسی وارد شود #آتشفشان میشود.
قبل از انقلاب، چند روحانی میتوانستند نامه بنویسند اما اکنون دهها مجله تخصصی قابل عرضه در جهان وجود دارد. پیشرفتها فوقالعاده و قویترین حوزه شیعه و اسلامی در جهان بوده اما حوزه در مقایسه با بیرون، واقعیتها و سوالات، خلاها و عقبماندگیهایی وجود دارد و سنگرها خالی است.
بخشی زحمت خالصانه میکشند اما بخشی نیز سیاهی لشگر هستند.
♦ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
نهضت امر به معروف و نهی از منکر را سرکوب نکنید؛
نه در فیضیه قم، نه در دانشگاه، نه در جامعه و نه در نماز جمعه
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگین شد، ولی سکوت و توجیه کردند ... اما اگر به شخصی نقد وارد ش
_ در مورد این بیانات استاد ازغدی، بنده چند نمونه ی ملموس و عینی رو سراغ دارم ...
دوستان میتونن مثال هایی رو ذکر کنند و به شخصی بنده ارسال کنند، تا در کانال گذاشته بشه
🔸 #سکوت_و_توجیه برای دین
🔸 #آتش_فشان_شدن برای اشخاص