eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
575 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ 💢 تحلیل حمید رسایی را بخوانید؛ 👇👇 @rasaee
💎 تفاوت فيلسوف و متکلم علامه #حسن_زاده_آملى: فيلسوف اول استدلال مى کند و بعد معتقد مى شود و متکلم بالعکس. 📙 هزار و يک نکته، نکته ۸۷۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
استاد #دینانی: انسان‌های یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت می‌شوند. انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتاب‌های یک اندیشه را بخواند. انسان‌های همه کتابی و بی‌کتابی خطرناک نیستند و می‌توان با آن‌ها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
آیت الله : امروزه تفکیک، دغدغه اصلى نيست زيرا در بعضی مراکز علمی و دانشگاهى، خدا را مورد انکار و نقد قرار مى دهند ولى شايد روزى در بعضی نوشته ها به مساله تفکیک بپردازیم. 🍃 به نقل از استاد رضایی تهرانی ✅ @feghheakbar 🔴 نکته: آیت الله جوادی آملى در فصل پايانى کتاب وزين "منزلت عقل در هندسه معرفت دينى" صفحاتى به معرفی و نقد دقیق تفکیک مى پردازند. و ما همان قسمت از کتاب (یعنی فصل چهارم از بخش دوم) را در اختیار شما قرار می دهیم. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
4_614109233029316642.pdf
714.6K
💢 نقد علامه بر مکتب تفکیک (منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 همسرداری حرفه‌ای👌: 👇👇👇 🆔 @zanashooi_amoozesh
💎 فیلسوفی که ماجراجو نباشد، متکلم است استاد #دینانی : فلاسفه ماجراجو هستند. فیلسوفی که ماجراجو نباشد یک متکلم است چراکه خود فلسفه ماجراست. #ابن_سینا و #ملاصدرا هم ماجراجو بودند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد. عبدالرسول : 🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. 🔸 اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای ـ باشد، از این پس کم‌تر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا به‌سر می‌برند یا به آن‌ها اعتنا نمی‌شود یا این‌که تکفیرشان می‌کنند؛ همه‌ی این‌ها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ‌وقت فیلسوف نخواهد شد. 🔸 من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از  حکمت متعالیه. 🔸 دانشجویی می‌گفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند. هم‌چنین دانشگاه آن‌ها خیلی از دانشجو کار می‌کشد. وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. 🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا این‌قدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. این‌ها کار را خراب کرده است. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آن‌که سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روش‌های قبل برگردند. 🔸 نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آن‌چه بود اصلاح می‌شد؛ نه آن‌که نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آن‌هم نظامی که می‌گویند در دانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. 🔸 می‌‌گویند فلسفه اسلامی به چه دردی می‌خورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار می‌آید؟ مرحوم امام می‌گوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهم‌تر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیده‌اش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمی‌شود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کم‌فایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفه‌های مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست. 🍃 در گفتگو با مباحثات ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وصله‌ای ناجور و ناهماهنگ استاد (بعد از بیان دیدگاه ماخر و تلخیص آن در ۶ بند و سپس بیان دیدگاه شبستری و تلخیص آن در ۶ بند) : ... همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وی [مجتهد شبستری] این نظریات را از شلایر ماخر گرفته است؛ البته شلایر ماخر نظریه تجربه دینی را با توجه به معضلات و مشکلات عصر و فرهنگ خود مطرح کرده؛ ولی جناب آقای ، نظریه تجربه دینی را بدون توجه به انگیزه‌های روییده در بستر و فضای فرهنگ مسیحیت، آن را از بستر خود جدا کرد و در فضا و فرهنگ اسلامی که فاقد آن انگیزه‌هاست، مطرح ساخته که وصله‌ای ناهماهنگ شده است. اینک به انگیزه‌ها و ادله شلایر ماخر در طرح مبحث تجربه دینی اشاره می‌کنیم: ... 📔 کلام جدید با رویکرد تطبیقی، محمدرضایی، با مقدمه آیت الله العظمی (فصل چهارم، تجربه دینی، صفحات ۱۱۳تا۱۱۶) ♦️ کانال فلسفه اسلامی در تلگرام: ✅ t.me/feghheakbar
شهید علامه #مطهری: روحانيت ما خيال مى‌كند مسئوليتش فقط ابلاغ چند مسأله فرعى است، آنهم مسائلى كه هزارها بار زير و رو شده و فقط به شكل سنتى و تكرار مكرر است و از باب اينكه تعبداً تقليد ميت جايز نيست و مردم تعبداً بايد از سلفى به خلفى مراجعه كنند، و حال آنكه مسئوليت اصلى‌اش ايجاد رشد و لياقت و اعطاى شناخت اسلام و فرهنگ اسلامى و سرمايه‌هاى اسلامى و تاريخ اسلام و معرفى مكتب اسلام به صورت يك مكتب و يك ايدئولوژى و جهان‌بينى اسلام است. 📚 يادداشت های استاد مطهرى، ج‌۴، ص ۴۸۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar