💎 ما چند نفر داریم که ... ؟
آیت الله سید رضی شیرازی ( از شاگردان علامه #طباطبایی و مدرس سطح عالی فلسفه):
حدود سي سال پيش به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيتالله خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟
ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است.»
اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحرالعلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت:
«فايدهاش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...»
گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟
فرمود: «زياد هستند.»
گفتم: «ممكن است نام ببريد.»
فرمود : «آقا سيد محمدباقر #صدر، شيخ محمدرضا #مظفر.»
ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند.
گفتم: آيا اين افراد را برنامة حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشتهاند؟
فرمود: «خودشان برنامه داشتهاند.»
گفتم: كار خوبي كردهاند؟
فرمود: «بله»
گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نميكنيد؟
فرمود: «نميشود»
گفتم: شما آقاي #طباطبایی را ميشناسيد؟
فرمود: «بله، از رفقاست.»
گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت ميكند، به جاي متخصص شدن در فقه و اصول
گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه كرده است.»
گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم.
فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي #جعفری بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار ميبرد!»
🍀 👇👇👇 http://www.sayyedrazishirazi.ir/tosiyebehozehvatollab.aspx
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب:
مکتب فلسفی صدرالمتألّهین همچون همهی فلسفهها در محدودهی ملیت و جغرافیا نمیگنجد و متعلق به همهی انسانها و جامعهها است.
همواره همهی بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلانی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایهی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینهی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد.
و چنین است که بهگمان ما فلسفهی اسلامی بهویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 ملاصدرا و حکمت متعالیه در بیان #رهبرمعظم انقلاب:
👇👇👇
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=19893
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 بیانات جدید آیت الله #مصباح_یزدی دربارهی اهمیت علوم عقلی
کسانی که در مقام ارشاد مردم برمیآیند، ارشادشان باید دو رویه باشد؛ باید هم برای اثبات حرف حق دلیل داشته باشند، و هم برای ابطال شبهه مخالف، دلیل بیاورند. تنها مطلب اثباتی افراد را بیمه نمیکند؛ بلکه برای سالم ماندن افکار، باید هم فکر صحیح عرضه شود و هم فکر غلط و باطل ابطال گردد.
برخی از بیانات قرآن بسیار ساده و برای کسانی است که اندکی از قدرت عقل برخوردار هستند، اما برای کسانی که ذهنشان به افکار غلط آلوده شده است، گاهی شبهه را مطرح و به آن پاسخ میدهد. برای مثال، در داستان حضرت ابراهیم، میبینیم ایشان در مقام اثبات توحید برای قوم خود، هم خداوند را اثبات کرد و هم پرستش بتها را ابطال ساخت و با بیان علمی و با رفتار عملی به آنها نشان داد که بتها کارهای نیستند و پرستش آنها لغو است و عاقلانه نیست.
روش بزرگان و علمای ما در تربیت دیگران نیز بر دو نوع بوده است؛ برای افراد عادی و کسانیکه ذهنشان مشوب به شبهاتی نیست، مطالب سادهای را بیان میکردند و آنها نیز قبول میکردند؛ ولی هنگامیکه ذهنها مشوب به شبهات است، آن دلایل ساده و صحیح نمیتواند نقش خودش را درست ایفا کند و پاسخ دادن به این شبهات باعث شده که علوم دقیقی مثل علم کلام پیدا شوند که کارشان بیان مطالب بسیار دقیق و پاسخگویی به شبهات پیچیده باشد.
امروز که مسئله تحریف و گمراهی به این آسانی شده است، و همه قدرتهای بزرگ عالم برای نابود کردن اسلام و بشریت پشت به پشت هم دادهاند، ما نمیتوانیم به سادگی از کنار این مسئله بگذریم. اگر خداوند روز قیامت از ما بپرسد که تو میفهمیدی که این شبهه چقدر خطرناک است و در جامعه گسترش پیدا کرده است، چرا به آن پاسخ ندادی؛ چه جوابی باید بدهیم؟!
بنده معتقدم درحوزه ما که اصیلترین و قویترین مرکز علمی عالم است، غیر از بعد اثباتی، باید در بعد نفی شبهات نیز بیشتر تلاش شود. ظاهرا در این جهت به قدر کافی کار نکردهایم و شاهد آن نیز سؤالاتی است که بسیاری از دانشجویان دانشگاهها به صورت شفاهی یا کتبی میکنند.
از جمله وظایف اجتماعی ما، ارشاد دیگران است، چه وظیفهای در این مقام داریم؟ وقتی میبینیم نسل آینده در معرض چنین خطرهایی قرار دارند که نتیجهاش عذاب ابدی است، چگونه میتوانیم آرام بنشینیم؟! ظاهرا حجتی برای این نوع رفتار مسامحهآمیز نداریم و روزی باید پاسخگو باشیم که چرا در این زمینه نیروی کافی برای پاسخگویی به این شبهات تربیت نکردهایم.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
یکی از موانع مهم تهذیب نفس و سیر و سلوک الی الله این است که ما فضول هستیم نه عَقول؛
فرق فضول و عقول این است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بیرون، ولى انسان فضول، همواره به بیرون از خود مىنگرد و این، مشكل ماست كه شرحش ...
👇👇👇👇👇
https://article.tebyan.net/33056/%D9%81%D8%B6%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%B9%D9%82%D9%88%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C-4-
هدایت شده از عارفانه
حضرت_آیت_الله_حاج_سید_محمد_محسن(1).mp3
808.2K
🔹هدف علامه طهرانی از تالیف کتاب «اللهشناسی»: ما دیدیم که ۱۴۰۰ سال است مردم را از خدا دور میکنند، خواستیم بین خدا و مردم آشتی برقرار کنیم و خدا را بیاوریم در آغوش مردم...
🆔 @Arefane
💢 خواجه چرا میدود تشنه در این کویها؟!
💢 هشدار میدهم؛ اشتغال منحصر به فقه و اصول جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست
شهید علامه #مطهری :
من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهی، به رهبران عظيمالشأن نهضت اسلامی که برای همهشان احترام فراوان قائلم، #هشدار میدهم
و بين خود و خدای متعال #اتمام_حجت ميکنم که نفوذ و نشر انديشههاي بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روي سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد،
خطري است که کيان اسلام را تهديد ميکند.
راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست.
مگر ميشود تشنگاني را که براي جرعهاي آب لهله ميزنند، از نوشيدن آب موجود به عذر این که آلوده است منع کرد؟!
اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافي در زمينههاي مختلف اسلامي کتاب به زبان روز عرضه نکردهايم.
اگر ما به قدر کافي آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آبهای آلوده نمیرفتند.
گر نه تهي باشدی بيشتر اين جويها
خواجه چرا ميدود تشنه در اين کويها
راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينهها با زبان روز است.
حوزههاي علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعي يافتهاند بايد به مسئوليت عظيم علمي و فکري خود آگاه گردند، بايد کارهاي علمي و فکری خود را ده برابر کنند،
بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمي جوابگوي مشکلات نسل معاصر نيست.
📚 مجموعه آثار، ج۲۴، ص۸۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 #تبیین_و_تحلیل | علامه طباطبایی در قله آزاداندیشی و تعبد بود
👈 گفتگو با دکتر دینانی، به مناسبت ۲۴ آبان ۱۳۶۰، سالروز رحلت علامه طباطبایی
🔸 یکی از عجایب علامهی طباطبایی این است که ایشان در سه شهر سنتی سکونت کرده بود؛ در تبریز متولد شده بود، در نجف درس خوانده بود، در قم هم تدریس کرده بود. در سه شهر سنتی زندگی کرده بود، در پاریس درس نخوانده بود، ولی روشنفکری ایشان از هانری کربن بیشتر بود. کربن به گرد او هم نمیرسید. این که میگویم آزادی، بیخودی نمیگویم؛ احساس وظیفه میکرد که این چیزی را که خداوند نصیبش کرده و این آزادی فکر را به دیگران برساند.
🔹 نماز شب ایشان ترک نمیشد، حرم رفتن ایشان در قم ترک نمیشد، آخر جمعِ بین آن تقدس و آن آزادی فکری یک چیزی شبیه به کرامت است. این مرد اینقدر آزاد بود در عین تدین و تقید به آداب اسلامی، حتی ترک مکروهات و انجام مستحبات را رعایت میکرد.
🔍 مطالعه متن کامل و ارسال نظر:
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43968
هدایت شده از #شهید_رئیسی
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی
@Talabeasr
حوزه علمیه تمدن ساز
واکنش آیت الله تحریری به اظهارات حسن روحانی @Talabeasr
💢 اینها مطالب اولیه دین رو نمیفهمند؛
نقد سنگین آیت الله #تحریری بر رئیس جمهور
_ از دقیقه ۱ و ۴۵ثانیه به بعدش رو حتما حتما گوش فرمایید