eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 پاسخ: 👇
💢 سوال: سلام علیکم خیلی علاقه دارم درباره تحول در حوزه تحقیق و مطالعه کنم لطفا منابع معرفی کنید. پاسخ: سلام و رحمت ۱. کتاب‌های تحول در حوزه از بیانات (چندین کتاب در این زمینه و با این نام‌ها چاپ شده) ۲. کتاب مباحثی درباره حوزه ( آیت الله چاپ موسسه امام خمینی) ۳. کتاب حوزه و روحانیت ( آیت الله چاپ اسراء) البته بیانات بسیار ارزشمندی در این زمینه از ، علامه ، شهید ، شهید ، علامه ، آیت الله ، استاد و ... نیز وجود داره. که برخی از حرف‌هاشون رو میشه با سرچ در اینترنت و تتبع در آثار هم به دست آورد. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💎 نقد و 💢 کتاب مباحثه با به قلم استاد علی اکبر از سه بخش صورت گرفته که: ... برای معرفی اجمالی و تهیه این اثر اینجا را کلیک کنید. ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مطالبه‌گری، راه اصلاح مسئولان و جامعه محاکمه و مجازات حسن روحانی شامل چه مواردی می‌شود؟ مطالبه‌گری مردم ایران برای محاکمه حسن روحانی / نامه‌های اصل‌نود و امضای شکایت: 👇 https://asle90.24on.ir/ تاکنون نزدیک به نیم ملیون امضا
▫️ اخلاقی كه به عرفان نرسد، ابتر است؛ منقطع‌الآخر است. / آیت الله 👈 ادامه@feghheakbar
💢 ملاک‌های انتخاب يا تغيير رشته تحصيلی در حوزه يا دانشگاه ✍ استاد ابوالفضل پرسش‌هاي متعددي از سوي برخي از كاربران محترم در اين موضوع مطرح شده است كه به اختصار پاسخ مي دهم: 🔸 ملاك انتخاب صحيح رشته چند نكته است: 1️⃣ علاقه: علاقه مهم است اما تعدد علائق، بويژه ناهمگون، مانع موفقيت است. علاقه قابل افزایش است: هر قدر در يك رشته غور و تحقيق بيشتري داشته باشيد، خلاهاي آن را بيشتر دريابيد و ثمراتي از كار خود در آن رشته ببينيد علاقه فزونتري به آن پيدا مي كنيد. شايد در آغاز راه، علاقه شما متزلزل شود اما با مقاومت و بكارگيري روش صحيح آموزش و پژوهش، علاقه تقويت مي شود. 2️⃣ توانايي و استعداد 3️⃣ امكانات موجود 4️⃣ نياز زمان: همه رشته هاي علوم انساني با گرايش اسلامي نيازمند پژوهش هستند و در هيچيك نيروي كافي وجود ندارد و پژوهش‌هاي مورد نياز جامعه فراهم نشده است. 🔸 تا آنجا كه امكان دارد از تغيير رشته بپرهيزيد زيرا ظرفيت و سرمايه وجودي كه در رشته قبلي بكار گرفته ايد بي ثمر مي ماند. 🔸 اگر در رشته هاي علوم انساني دغدغه ي گرايش اسلامي (مانند روانشناسي اسلامي يا اقتصاد اسلامي)، داريد تحصيل در مراكز علمي حوزوي-دانشگاهي ترجيح دارد. 🔸 علاقه مندان به رشته فلسفه اسلامي، كلام و فلسفه دين نيز در اين مراكز بيشتر مي توانند با ابعاد و مباني اسلامي آشنا شوند. 🔸 در دانشگاه‌هاي كشور نيز ظرفيت‌هاي خوبي براي رشته هاي مذكور فراهم شده است اما بُعد اسلامي در مراكز حوزوي-دانشگاهي قويتر است. 🔸 اگر هم در دانشگاه مشغوليد مي توانيد، همزمان، با ارتباط با مراكز حوزوي-دانشگاهي كه رشته ي مربوطه را دارد، سرفصلها و منابع درسي سطحي كه مشغوليد (كارشناسي، ارشد يا دكترا) را تهيه كنيد و با مطالعه و مباحثه، كاستي بخش اسلامي را جبران نماييد. ▫️ معرفی استاد ابوالفضل 👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/193 ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 راه‌کار تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب: 👇 https://eitaa.com/isi_article/881 حجةالاسلام دکتر محمدجواد اصغری
💢 راه‌کارهای شهید علامه برای تحول در حوزه شهید مطهری درمقاله «وظایف حوزه های علمیه» طرح وایده اصلاحی خود را درباره حوزه علمیه در دو بخش وظایف اصلی و وظایف فعلی تدوین کرده است. ایشان درمقاله دیگری، با نگاهی ساختاری ، تحول ساختاری حوزه ها را مورد توجه قرارداده است. احیای علوم ،احیای روابط علمی- فرهنگی ،روزآمد شدن شیوه های یادگیری، تغییرات آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید، آشنایی با علوم انسانی، تخصصی شدن  رشته‌های حوزوی وتوجه به کارکرد و وظایف فرهنگی-تمدنی حوزه های علمیه ازجمله سرفصل های طرح اصلاحی شهید مطهری برای تحول درحوزه هاست. ⭕️ اصلاحات شانزده گانه: بخش هایی ازطرح اصلاحی شهید مطهری درباره حوزه به این شرح است: ۱. احیای همه علومی که هم اکنون جزو علوم اسلامی محسوب می شود از تفسیر، حدیث، درایه، رجال، فقه، اصول، ادبیات، تاریخ اسلام، تاریخ ملت های مسلمان، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی، اخلاق اسلامی و منطق اسلامی، با توجه به سیر تحولی و تاریخی آن ها و مشخص کردن نقش شخصیت هایی که در پیشبرد این علوم موثر بوده اند. ۲. حفظ و نگهداری و نگهبانی از مواریث فرهنگی اسلامی،  از طریق فهرست کردن و گردآوردن در حد امکان. ۳. برقراری رابطه علمی با همه مراکز علمی اسلامی . ۴. تقویت و ترویج زبان عربی در حد مکالمه کامل. ۵. آشنایی هر فرد لااقل با یک زبان خارجی در حد استفاده از کتاب ها و سخنرانی ها. ۶. تسلط بر ادبیات فارسی در جنبه های ارتباط با فرهنگ اسلامی و شناختن زبان فارسی به عنوان زبان دوم اسلامی. ۷. آشنایی با علوم انسانی جدید . ۸. اطلاع بر فلسفه اخلاق، تعلیم و تعلّم مکاتب اخلاقی گوناگون قدیم و جدیدو مقایسه با اخلاق اسلامی، در حد اجتهاد و تخصص. ۹. اطلاع بر فلسفه تاریخ و تعلیم مکاتب مختلف این فلسفه و روشن کردن فلسفه تاریخ از نظر قرآن، در حد اجتهاد و تخصص. ۱۰. اطلاع بر مکاتب و سیستم های اقتصادی جهان و تعلیم و تعلّم آن مکاتب و روشن کردن اصول اقتصاد اسلامی، در حد تخصص و اجتهاد. ۱۱. شناخت ماهیت تمدن و فرهنگ اسلامی توأم با مقایسه با همه تمدن ها و فرهنگ های دیگر و روشن کردن اصالت آن و ممیّزات آن و معرفی روح این فرهنگ. ۱۲. تاریخ ادیان در حد آشنایی و بیگانه نبودن و احیانا در حد تخصص و اجتهاد. ۱۳. تعلیم مکتب های رایج الحادی معاصر به صورت بسیار دقیق از قبیل مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم، نیهیلیسم و غیره و نقد آن ها با موازین اسلامی. ۱۴. تعلیم مکاتب حقوقی قدیم و معاصر و مقایسه با حقوق اسلامی به عنوان حقوق تطبیقی. ۱۵. فلسفه تطبیقی بر اساس تعلیم زنده ترین مکاتب فلسفی معاصر و مقایسه با فلسفه اسلامی. ۱۶. رشته ای و تخصصی شدن علوم اسلامی  . با وجود گذشت بیش از ۴ دهه از تاسیس نظام، دیدگاه های اصلاحی اسلام شناس جامع‌الاطراف جناب شهید مطهری همچنان از اهمیت راهبردی برخوردار است ... و نادیده گرفتن آن‌ها موجب رکود و رکون و تک‌بعدی بودن و کم‌بهره‌گی از ابعاد وسیع و عمیق اسلام شده است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
🍃 💎 🔸 امامت و ولایت در 🔸 اصطلاح‌نامه رواقی 🔸 نمایه موضوعی منابع 🔸 کتابشناسی تفصیلی ⭕️ هر چهار اثر به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ✅ @feghheakbar
💢 کژی و خطای طلاب موجب انحراف مردم از «دین» : چه بسا امورى كه براى عامه مردم مباح است، براى شما (طلاب) جايز نيست، و ممكن است حرام باشد. مردم ارتكاب بسيارى از امور مباحه را از شما انتظار ندارند، چه رسد به اعمال پست نامشروع، كه اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعه روحانيت بدبين می‌سازد. درد اينجاست: اگر مردم از شما عملى كه خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف می شوند؛ از روحانيت برمی‌گردند، نه از فرد! 📔 جهاد اکبر، ص۱۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 ادبیات التقاطی برخی حوزویان 👈 بخوانید ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
نبود عدالت در جوامع، از مرحله خطرهای سياسی و اجتماعی گذشته و به مرحله "انحرافات ايدئولوژیک" رسيده و موجب نا اميدی بزرگی از دين و مؤسسه‌های دينی و علمای دين، به ويژه آن دسته از علما شده است كه در برابر بيدادگری‌ها سكوت می‌كنند و برای احقاق حقوق مردمِ زير ستم، مبارزه نمی‌كنند. 📙 امام موسی صدر، 👈 عدالت در اسلام ⭕️ چهار مطلب مهم و مرتبط: 👇 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2356 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2357 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2353 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2370 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
یا سریال گاندو را متوقف کنید یا با حسن روحانی و یارانش برخورد کنید ... اثبات همه‌جانبه خیانت‌های دولت روحانی به مردم (با سریال گاندو) اگر به برخورد قاطع با آنان منتهی نشود، بی‌اعتمادی مردم به نظام بیشتر خواهد شد و مردم، کشورشان را یله و رها خواهند دانست.
💢 فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌ الله خامنه‌ای ▫️ و تهیه آن: 👇 http://iict.ac.ir/1400/06/ffsyasi/
💢 مجموعه دو جلدی « (وحی، مکاشفه و تجربه دینی) و (چیستی دین و معرفت دینی)» نوشته حجت‌الاسلام دکتر یحیی در ۶۸۰ و ۷۹۲ صفحه منتشر شد. ▫️ و تهیه آن: 👇 https://eitaa.com/bustaneketabqom/186
💢 بی‌مایه، فطیر است. انقلاب: عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوان‌ها عرض می‌کنم. همه‌ی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایه‌ی علمی ... هر کاری بخواهید بکنید، بی‌مایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض می‌کنم: برادران عزیز! مایه‌ی علمی را مستحکم کنید. 🗓۱۳۸۳/۴/۱۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
انسان‌های یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت می‌شوند. انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتاب‌های یک اندیشه را بخواند. انسان‌های همه کتابی و بی‌کتابی خطرناک نیستند و می‌توان با آن‌ها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن. _ حجت‌الاسلام دکتر ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرجع‌ انگلیسی از این روشن‌تر مرجع اسرائیلی از این واضح‌تر ننگ است برای جمهوری اسلامی، ننگ است برای حوزه علمیه ... که این شخص معلوم‌الحال را به زیر نمی‌کشند. می‌گوید روایات قمه‌زنی و شکستن‌سر و خون‌ریزی، در درجه عالیه تواتر است و اعاظم فقها به آن معتقدند. و شبهه داشتن درباره قمه‌زنی ولو از روی قصور، موجب می‌شود شخص جهنمی شود!!! یادآوری: 👇👇 https://eitaa.com/feghheakbar/5139 https://eitaa.com/feghheakbar/5144 ✍ حوزه علمیه تمدن ساز
حوزه علمیه تمدن ساز
مرجع‌ انگلیسی از این روشن‌تر مرجع اسرائیلی از این واضح‌تر ننگ است برای جمهوری اسلامی، ننگ است برای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انگلستان پول هنگفتی به آن‌ها می‌دهد / ۶۰ ثانیه از بیانات حجت الاسلام اراکی (نماینده سابق ولی‌فقیه در انگلستان) راجع به تشیع انگلیسی و جریان سید صادق شیرازی.