فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 علما #جهاد_تبیین را جدی بگیرند
🔸 علما به میان جوانها بروند و گرههای ذهنی آنها را باز کنند
فکرکردن لازم دارد ... حرف نو، منطق و بیان نو لازم است.
🏷 #دیدار_خبرگان
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ @feghheakbar
رهبر انقلاب:
یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربیها دارند این کار را میکنند.
دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است.
این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم.
بچههای ما ذهنشان دارد فلسفی میشود.
خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهنها عقلانیت پیدا کند.
جوانهای ما واقعاً سؤال میکنند.
این سؤالهایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛
منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم.
حس سؤال کنندگی دارد زیاد میشود، و این همین طور دارد به نسلهای پایینتر منتقل میشود.
ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند.
چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت میانداخت.
به او گفتم این میز را نینداز.
گفت: چرا؟
خوشم آمد از این که گفت چرا.
چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد.
بعد پنجه میزد به یک بچه ی دیگری،
گفتم آقاجان نکن.
گفت: چرا؟
این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است.
این حالت دارد به وجود می آید.
حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است:
چرا؟ چرا؟ چرا؟
وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده سالهای باشد، سؤالات قویتری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شماهاست.
شما واقعاً میتوانید این کار را انجام دهید.
☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱
✍ پن:
پاسخگویی به شکوک و شبهات اعتقادی نسل فکور فعلی، بدون اشراف بر حکمت متعالیه و مسائل جدید کلامی، محال است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🚨تنها بحرانی که تن رهبری را میلرزاند! -----۱/۶ درصد❗️یعنی زیر خط بقا😞----- 🎞 #حجت_الاسلام_راجی 😊
دیوید گلمن در کتاب تمدن ها چگونه میمیرند مینویسد:
نبود علاقه به فرزندآوری از نشانههای افول تمدن هاست و دنیای اسلام شاهد چنین پدیدهای است. جوامع رو به پیری بهتر تن به سازش میدهند.
#جمعیت
▫️ تشریح
@twtenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات شعبانیه را بخوانید آقا ... مناجات شعبانیه از مناجات هایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در آن بکند، انسان را به یک جایی می رساند.
اعیاد شعبانیه مبارک.
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است.
💢 جهانی شدن دین، فهم جهانی میخواهد ...
💢 ما باید از تفکرات و مکاتب موجود در سرتاسر جهان با خبر باشیم، دست ما پر باشد و در مقابل آنها پاسخ داشته باشیم.
💢 این دین که خود به خود بالا نمیآید. باید بکوشید تا دین گسترش پیدا کند؛ این را بر ما واجب کردهاند.
_ علامه #جوادی_آملی
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
4_5969985214087168829.mp3
5.22M
💢 رسالت اصلی حوزهها
علامه #جوادی_آملی :
▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در حوزه ها نشر بدهیم
▫️ رسالت اصلی حوزه ها اصول دین است و برهان اقامه کردن و ...
_ تفسیر سوره طور / اسفند۹۵
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 رسالت اصلی حوزهها علامه #جوادی_آملی : ▫️ این ها در اثر این است که ما نتوانستیم علوم عقلی را در
💢 رسالت اصلی حوزهها
💢 دوازدهسیزدهم قرآن مربوط به علوم عقلی و یکسیزدهم آن احکام فقهی است
علامه #جوادی_آملی:
الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستی شوروی اين طور است.
تقريباً معادل موحّدان عالم کسانی هستند که ميگويند خدایی در عالم نيست
و رسالت مهم حوزههاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره ميکند. آن روز حرف تازهای بود؛ اما الآن ديگر حرفهای رسمي است،
برای اينکه به مراتب بيش از ما مسلمانها عدهاي هستند که ميگويند خدایی نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحيها، کليميها که ضميمه ما بشوند. آنهایی هم که مبدئی قائل هستند
در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلی را در حوزهها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدایی هست و قيامتی هست و وحیای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم،
اليوم در کشوری که ميلياردی است مثل هند، هم موشپرستی رواج دارد هم گوسالهپرستی رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزی بَند هستند،
اينها در اثر اينکه علوم عقلی در حوزهها نيست.
بيش از ما مسلمانها کشورهای فراوانی هستند که ميگويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتی نيست، وحیای نيست، رسالتی نيست، نبوتی نيست، هيچ نيست.
الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پسکوچههای ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است.
الآن يعنی الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش ميپرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم ميگويند خدايی نيست و حوزهها هم خواباند.
رسالت اصلی حوزهها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است.
ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندی تقريباً #يکسيزدهم آن مربوط به احکام فقهی است وگرنه #دوازدهسيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحياي هست و نبوتي هست و اخلاقی هست و عدلی هست و اينهاست.
🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
حضرت علی (ع) کمیل را مسئول هیت (شهری در عراق) کردند، زمانی که غارتگریهای معاویه شروع شد و شهر را غارت کرد، کمیل، #آگاهی، #صلاحیت و #قدرت نظامی نداشت که جلوی غارتگریها را بگیرد،
لذا حضرت نامه ای گلایه آمیز به ایشان نوشتند و فرمودند: تو به درد دعای کمیل می خوری تو نمی توانی جایی را اداره کنی. این عبارت توی نهج البلاغه نیست، ولی معنایش هست.
بعضیها به درد دعای کمیل می خورند، واقعا صلاحیت برای مملکت داری ندارند.
این جاهاست که آیت الله #حایری_شیرازی میفرماید:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
........................................
پن:
۱. ادامه را در اینجا مطالعه کنید.
۲. به مناسبت فوت سیدجواد طباطبایی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 طلاب کاملالانقطاع تلاش کنند و این چهار جبهه را از یهود بگیرند
💢 توصیه بسیار مهم آیت الله #حایری_شیرازی به طلاب
🔸 الان سنگرهای کلیدی عالم توسط یهود فتح شده و در دست یهود است. چهار سنگر کلیدی فرهنگ، ثروت، قدرت و دانش.
این چهار سنگر الان دست یهود است:
۱. علوم انسانی در تمام دانشگاهها: علوم انسانی تکلیف را برای علوم تجربی معین میکنند. علوم تجربی کارگزاران علوم انسانی هستند، علوم تجربی مثل موم در دست علوم انسانی است علوم تجربی با تمام ابهتش در دست علوم انسانی موم است و علوم انسانی تکلیفش را معین میکند. یهود علوم انسانی را در دانشگاههای عالم تسخیر کرده است یعنی نویسندگان و تئوریسینهای علوم انسانی عموماً یهودی هستند ... / ۲. ثروت؛ بانکها هستند که ابتکار عمل را در دست دارند و پول اختراع کردند ... / ۳. قدرت سیاسی؛ سازمان ملل قاضی بزرگ بین المللی است و ... / ۴. فرهنگ: هالیوود دارد مطالب را از راه هنر و سینما در اخلاق و روحیات و افکار جوانهای شما به کار میبرد ...
🔸 به طلاب عزیز هم عرض میکنم به صورت کامل الانقطاع کار کنید که بتواند پشت سر دشمن بروید و این چهار گوشه را بگیرید. همتان غمتان این باشد. میگویید چطوری میشود؟ حالا که این چهار تا را گرفته است، آنها از غفلت ما استفاده کردند ما اگر که غافل نبودیم پیروان کتاب تحریف شده نباید پیروان کتاب تحریف نشده را شکست بدهند، مؤمن نبودیم که اینطور شد. اگر مؤمن بودیم اینطور سرمان نمیآمد، وانتم الاعلون ان کنتم مؤمنین.
🌿 متن کامل را در تصویر مطالعه نمایید.
♦️حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💎 اثرات خواندن #حکمت_متعالیه و #عرفان_نظری بر بُعد معنوی، عملی و سلوکی شخص.
📎 اینجا مطالعه کنید
(در بیان استاد #یزدان_پناه)
✅ @feghheakbar
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است:
کودک كه بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم.
بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم.
بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم.
در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول كنم.
اینک كه در آستانه مرگ هستم می فهمم كه
اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!
کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
https://farabicongress.ir/
اختتامیه: آقایان #پارسانیا، #اعوانی و #لک_زایی
لینک ورود به جلسه مجازی:
b2n.ir/farabicong
💢 به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید.
#امام_خمینی:
فکر علاج بدبختیهای مردم باشید. مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه تنبل پرورند؟
ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پر حرکت و پر فضیلت به وجود می آید.
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
📔ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
41.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قشر متوسط جامعه نابود شده است.
۶۰ میلیون ایرانی با یارانه های دولتی امرار معاش می کنند. چه کسانی متقاضی خرید دارایی های دولت هستند؟
ما داریم دهک های بالای درآمدی را برخوردارتر می کنیم که عمدتا هنجارهای سیاسی این جامعه را هم قبول ندارند.
حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران
💢 گریزی به ساحت امام خمینی برای گذر از خمینینشناسی به خمینیشناسی
💢 اثرپذیری امام خمینی از آیت الله شاهآبادی
در مراحل پایانی نوشتن مقاله "امتداد مبانی انسان شناختی امام خمینی در تحول علوم انسانی" هستم. گرچه با هندسه فکری امام آشنایی نسبتا خوبی داشتم، و آثاری همچون چهل حدیث و سرّالصلاة ایشان را خوانده بودم، اما در این ایام نکتهای که برای بنده بیشتر برجسته شد و اطلاع تفصیلی پیدا کردم، تاکید شدید امام بر نظریه فطرت است.
آیت الله شاهآبادی را میتوان فیلسوف فطرت نامید. به نظر میرسد امام تحت تاثیر استاد خود آیت الله شاهآبادی، به نظریه فطرت التفات جدی ورزیده است.
پژواک تاکیدات بسیار فراوان امام بر خصیصه بینهایت طلبی فطرت انسانی که در همگان مشترک است، در آثار وی طنین انداز است. این خصیصه تاثیر شگرفی در تحول علوم انسانی و اسلامی سازی آنها میگذارد. کمال مطلق (=خدا) گرایی توحیدی انسان، نظریات متعدد علوم انسانی، از جمله نظریه پیشرفت و الگوی توسعه را دستخوش تحول و تعالی میکند. امام حتی در نامه به گورباچف، برای اثبات خداوند از دلیل فطرت (با تقریر عرفانی آن) استفاده میکند (ر.ک: شرح نامه امام توسط علامه جوادی).
ما انقلابیان و پیروان خمینی، زمانی میتوانیم خود را پیرو راستین ایشان بدانیم، که اولا اندیشه های ایشان را بشناسیم و خود را از این ناآگاهی خارج کرده و بعد از این مرحله است که در گام های بعدی خواهیم توانست به تناسب فضاها و موقعیتها، این اندیشه ها را از درون خود به درون دیگران نیز منتقل کنیم و کم کم دیگر انقلابیان و عموم مردم را از این "خمینینشناسی" خارج کنیم.
✍ امین دهقانی
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
💢 سختترین شبهه و مشکل زمان ظهور امام زمان؛ شبهه تعدد قرائات
علامه #مصباح_یزدی:
امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر (ص) مواجه می شوند.
پن:
از جمله کتبی که به صورت دقیق و سلیس به پاسخ به این شبهه پرداخته، کتاب #معرفت_شناسی (از کتب طرح ولایت) است. حداقل این کتاب باید مطالعه شود.
🌺 نیمه شعبان و ولادت امام مهدی(عج) مبارک باد.
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 خودتان را هدر ندهید
💢 ضرورت متخصص شدن در حداقل یکی از علوم انسانی
کسی که قصد محقق شدن رو داره، باید ۲ مساله رو لحاظ کنه:
۱. مطالعه عمومی و متوسط در عین عمق
۲. انتخاب یک رشته برای مطالعات تخصصی و عمیق تر
اگر در کنار دروس متداول (لمعه و مکاسب و بدائه و نهایه و کفایه)، یکی از علوم انسانی رو برای تخصص و اجتهاد نخونیم، خسارت کردیم.
اکتفا به کتاب های متداول (از صرف تا خارج)، آسیب های جدی شخصی و جمعی داره، مثل:
۱. معمولی بودن؛ در نوک پیکان مبارزه جهانی توحید با شرک و کفر، آدم معمولی به درد نمیخوره.
۲. خالی و رها موندن کرسی های دانشگاهی از اندیشه اسلامی؛ اگر متخصص در علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم، قاعدتا همین روال زنجیرهای پرورش دانشجویان غربگرا ادامه پیدا میکنه.
۳. خسرالدنیا شدن. غیر متخصصی که صرفا ردای علمی رو بر تن کنه، خب معلومه که از عهدهی اون برنخواهد اومد و به جایگاهی هم نخواهد رسید.
۴. مسموع و مبصَر واقع نشدن.
لذا یا باید عارف شد یا باید در یکی از علوم انسانی متخصص قهار شد. البته این دو مانعةالجمع نیستند. ولی کسی که هیچ یک از این دو رو نداشته باشه، ارزشی نداره و بیخودی وارد عرصه سیمرغ شده و عرض خود میبرد و زحمت دین میدارد.
بر اساس علاقه و استعداد خودتون یکی از این رشته ها رو پیبگیرید:
_ اقتصاد
_ مدیریت
_ روانشناسی
_ فلسفه محض و مضاف
_ عرفان
_ کلام و کلام جدید
_ جامعه شناسی
_ سیاست
_ حقوق
_ علوم تربیتی
_ و ...
اندیشه اسلامی رو در اون علم و ساحت مسلط بشید و ببلعید ... کم کم به اندیشه های غربی ورود کنید (البته بعد از تسلط بر اندیشه اسلامی و گرنه وادادگی رخ خواهد داد) ... سپس با رویکرد تطبیقی-انتقادی به تولید علوم انسانی اسلامی بپردازید.
تک تک طلاب باید این کار رو بکنن ... وگرنه با شعار، اصلاح مبنایی شکل نمیگیره ... باید ریشهای کار کرد ... باید شجره کاشت و آبیاری کرد و به شجرهای عظیم تبدیل کرد ...
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزههای علمیه ما که امروز این چنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند، باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند.
باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند،
باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست!
📚 استاد شهید #مطهری، نهضتهای صدساله اخیر، ص۹۳
♦️ حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
اسلام باید به صورت فنی و علمی و کلاسیک رسما تدریس شود والّا سخنرانی که یک کار آزاد و متفرقه است هرگز کافی نخواهد بود.
📔 استاد #مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۳۴
............................................
✍ پن:
▫️۱. راهکار شهید مطهری برای تحول حوزه را اینجا بخوانید.
▫️۲. راهکار دیگر را اینجا بخوانید.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar