💢 فقه فقط احکام عملی نیست، فقه اکبر معارف اسلامی است.
بعضى از شبهاتِ امروز، همان شبهات قدیمى است که لباس نو به آن میپوشانند، این [نوع شبهات] هست امّا بعضى اوقات هم شبهات جدیدى است؛ اینها را باید بشناسیم، اینها را باید بدانیم؛ اینها کارهاى حوزههاى علمیّه است و حوزههاى علمیّه به این کارها باید وارد بشوند. معناى این، آن نیست که ما فقاهت را کنار بگذاریم؛ نه، این عین فقه است. فقه فقط احکام عملى نیست؛ «فقه الله الاکبر» معارف اسلامى است؛ معارف اسلامى شبهه دارد.
🗓 بیانات در اوّلین جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلى جدید ؛ ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فقه فقط احکام عملی نیست، فقه اکبر معارف اسلامی است. بعضى از شبهاتِ امروز، همان شبهات قدیمى است که
💢 فلسفه احکام، پشتوانه احکام
ضرورت پرداختن، تحقیق و تبیین #فلسفه_احکام به عنوان پشتوانه احکام، روز به روز روشنتر و حیاتیتر میشود.
استخراج و استنباط #فلسفه_احکام از استخراج خود احکام، سخت تر است، که البته دارای حساسیتهای منحصر به خود است، مانند: تسلط بر انسان شناسی، هستی شناسی و معادشناسی، و آشنایی مطلوب به دانش روز و قریحه بالا برای در امان ماندن از التقاط.
الیوم کمتر سوال میشود که "چهکنم؟" و عمده سوالات از "چرا بکنم؟" است ... سوالات از چرایی است، نه چیستی.
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
🍃 بیان #ابن_عربی درباره #امام_علی علیه السلام
فلم يكن اقرب اليه قبولا فى ذلك الهباء الا حقيقه محمد (ص) المسماه بالعقل
و اَقربُ الناسِ اليه على بن ابى طالب رضى الله عنه امامُ العالَم و سرُّ الانبياء اجمعين.
📚 فتوحات مکیه، باب۶، بحث هباء
✅ @Islamicphilosophy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چگونه نهج البلاغه امام علی (ع) منشأ مسلمان شدن فیلسوف غربی می شود؟
🔸 وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش ترجمه «نهج البلاغه» امام علی (ع) را هدیه می دهد... این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی (ع) می شود که او را شایسته الگو بودن می یابد.
🔸 جذابیت تصویر دقیق نهجالبلاغه از خدا برای این فیلسوف.
🔸 این پایان ماجرا نیست، آن دانشجو (اکبر نوجه دهی) بعدها در دفاع مقدس به شهادت می رسد و آن استاد که مسلمان شده و نام محمد برای خود انتخاب کرده است سرانجام استاد «فلسفه دین» حوزه علمیه قم می شود.
🍀 این سرگذشت را از زبان خود استاد لگنهاوزن بشنوید⚡️
✅ @Islamicphilosophy_ir
💢 سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مُشوش کرده، نبود پوشش و حجاب در زنان است. مردان به واسطه معاشرت با زنان بدحجاب، نسبت به همسر خود بی میل می شوند و زنان هم به واسطه معاشرت با مردانی که موافق میل آن ها هستند، از همسر خود روی می گردانند و محبت صادقانه به عنوان اساس رابطه خانوادگی در اروپا نادر است.
_ لئو تولستوی، فیلسوف شهیر روسی
#فلسفه_حجاب
پوشش و عرفان
@Islamicphilosophy_ir
علامه #جوادی_آملی:
«برای ما حوزويان هيچ چارهای نيست مگر اينکه نهجالبلاغه را کنار قرآن کريم مثل رسائل و مکاسب درس بخوانيم، چون حوزه وقتی انقلابی میماند که با نهج البلاغه زندگی کند»
_ درس اخلاق ۹۷/١٠/١٣
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #مصباح_یزدی :
امروزه همه چیز در "قالب مباحث علمی" قرار گرفته و افرادی با علم فلسفه در راستای این شبهات تحقیق می کنند.
وظیفه اصلی پاسخ به این شبهات به عهده حوزویان است.
✅ @feghheakbar
💢 ۳ نکته راهبردی
آیت الله سیدحسن سعادت #مصطفوی:
۱. فلسفه غرب، حرف مفیدی برای ارائه به انسان ها ندارد، #فلسفه_غرب، در بسیاری موارد بیش از آن که معادلات ذهنی و عقلی ما را حل کند، به مجهولات ما اضافه کرده و در مجهولات ما را رها می کند اما فلسفه اسلامی، اگر موضوعی را خراب می کند، خودش هم آن را می سازد و انسان را در جهل مرکب نمی گذارد و انسان را رو به کمال می برد. توصیه می کنم، جوانان مراقب باشند تا فلسفه غرب آنان را فریب ندهد
۲. از جوانان می خواهم که فلسفه اسلامی را خوب بخوانید؛ البته خواندن شما نباید مانند خواندن حوزه های امروزی باشد؛ متأسفانه حوزه های علمیه امروزی، مانند دانشگاه ها درس می خوانند، در حالی که ما خودمان باید به سراغ استاد خوب فلسفه باشیم و مطالب را بیاموزیم. بنده با ادامه این روند در حوزه های علمیه، می ترسم روزی برسد که طلاب ما و دیگر جوانان، برای فهم و خواندن فلسفه اسلامی، به سراغ مستشرقان غربی و اروپایی بروند.
۳. چندی پیش دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتم که از ایشان پرسیدم از وضع حوزه های علمیه مطلع هستید؛ ایشان فرمودند «شنیده ام که «شرح منظومه علامه سبزواری» را از دروس حوزه حذف کرده اند که خوب نیست.»؛ به مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر لازم می دانید، خودتان دستور دهید تا کتاب «شرح منظومه علامه سبزواری» به دروس رسمی حوزه بازگردد که ایشان در پاسخ فرمودند «بنا ندارم در امور حوزه ها دخالت کنم و دخالت هم نمی کنم»
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تصویری تاریخی از اجتماع علمای نجف اشرف در حمایت از فلسطین
این تجمع تاریخی در سال ۱۳۵۲شمسی در صحن حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در نجف اشرف برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد و در آن تعدادی از مراجع عظام، علمای اعلام و استاندار کربلاء حضور یافتند.
از راست به چپ حضرات آیات:
١- شهید شیخ محمدتقی جواهری
٢- سید علی #سیستانی
٣- شهید سید محمد باقر #صدر
۴- شهید سید نصرالله
۵- استاندار کربلا
۶- سید ابوالقاسم #خوئی
٧- سید جمالالدین خوئی
آیت الله حق شناس:
از علامه #طباطبایی - خدا رحمتش کند - پرسیدم:
راه کدام است؟
فرمود:
اولش مراقبه، وسطش مراقبه، آخرش هم مراقبه.
📔 زمهر افروخته، ص۱۷۴
💢 لزوم جمع و توازن بین فقه و فلسفه
علامه #جوادی_آملی:
یه وقت کسی چند سال فقه و اصول و چند سال فلسفه خوانده، این جمع مکسّر است و همیشه در زحمت است.
یه وقت کسی در فلسفه مجتهد مطلق است، در منقول مجتهد متجزی است، این باز هم جمع مکسر است و این شخص با مشکل مواجه است.
یا در منقول مجتهد مطلق است ولی در فلسفه هفت هشت سال درس خونده، این هم جمع مکسر بین معقول و منقول کرده و مشکل جدی دارد.
اگر کسی در معقول و منقول مجتهد بود، جمع سالم کرده و این شخص است که میتواند بگوید: حاشا که فلسفه مخالف شریعت و حاشا که شریعت مخالف فلسفه باشد و راحت بین آن دو جمع میکند.
ولی اگر در احدالطرفین جمع مکسر بود، او همیشه درگیر است.
🍃 بیانات در جمع اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی قم
✅ @feghheakbar
#معرفی_کتاب
💢 عرفان تطبیقی اسلام و مسیحیت
🔸 عرفان، شناخت متعالیِ حقیقت، مبتنی بر سلوکی حبی است که به ویژه هریک از ادیان الهی مراتبی از آن را ظهور داده اند. چگونگیِ این ظهور در متون دینی اسلام و مسیحیت و در تاریخ این دو دین بزرگ و همچنین مباحثی همچون الاهیات عرفانی ـ تنزیهی، وحدت وجود و چگونگی سلوک در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
🔸 کتاب عرفان تطبیقی اسلام و مسیحیت در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد.
🔸 نویسنده: علیرضا کرمانی
@alireza_kermani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حجاب، فرمان خدا
🔸 کسی که این دستگاه را آفرید به نام ذات اقدس اله، می گوید از چشم چه جور استفاده بکن، از سر چه جور استفاده بکن، از پا چه جور استفاده بکن، از گوش چه جور استفاده بکن. مگر می شود انسان یک دستگاهی را خلق بکند، همین جور _رها_ در اختیار کسی بگذارد؟! کدام واحد صنعتی است؛ چه یخچال، چه تلویزیون، چه رادیو، چه اتومبیل که این را در اختیار بگذارند، بگویند هر چه جور بخواهید استفاده بکنید؟! آنکه ساخت، می گوید اینجا پیچ است، آنجا مهره است، اینجا راهش این است، آنجا راهش آن است!
🔸 این که ما را ساخت، گفت: این #روسری را روی سر بگذار و گردن و سینه را بپوش که بیگانه طمع نکند. حالا یک کسی جاهلانه، فریب خورده این روسری را روی چوب می گذارد؛ با چه کسی دارد می جنگد؟! با آیه کریمه ( و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ )* دارد می جنگد، منتها این طفلی متوجه نیست! آنکه سر را آفرید، گردن را آفرید، سینه را آفرید، گلو را آفرید؛ فرمود: با این (خمار)، با این (روسری) بپوشان؛ با چه کسی داری می جنگی؟!
زنها، یعنی خواهرها و دخترها علناً و عملاً بگویند: این (و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن) شعار ماست.
------------------------------------------------
🍀 سوره نور / آیه ۳۱
📋 درس اخلاق _ ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
✅ @a_javadiamoli_esra
Farakhan 1402-2.pdf
304K
💢 فراخوان مقاله همایش ملاصدرا
بیست و هفتمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، خردادماه ۱۴۰۲ با موضوع «فلسفه، جامعه، آزادی» برگزار خواهد شد.
@mullasadra_siprin
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 فراخوان مقاله همایش ملاصدرا بیست و هفتمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، خردادماه ۱۴۰۲ با موضوع «فل
▫️ گرچه عادت داریم معضل به وجود بیاید سپس به فکر درمان باشیم، اما همین که در این بحبوحه، مرکز بنیاد حکمت اسلامی صدرا این موضوع ضروری (فلسفه، جامعه، آزادی) را به عنوان همایش امسال انتخاب کرده، بسیار ارزشمند است.
▫️ امید است که محققان اندیشه عمیق اسلامی-صدرایی در قلم و بیان خود به هرچه پربار تر کردن این عرصه ها همت گمارند، و به تبیین تمایز #آزادی_راستین از #رهایی_حیوانی بپردازند.
#آزادی_حقیقی
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
امروز اگر نظام و جامعهى ما از فلسفه [اسلامی] محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفههای وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند.
🍃 رهبر انقلاب، قم- ۲۹ مهر ۸۹
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تاثیر بیعدالتی اقتصادی بر نابودی فرهنگ و اخلاق جامعه
علامه #طباطبایی:
🔶 مهم ترین چیزى که جامعه انسانى را بر اساس خود پایدار مى دارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعى قرار داده؛ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیرى کنیم و به جستجوى علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامى آنها یکى از دو چیز است:
🔸 یا فقر مفرطى است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم کشى، گرانفروشى، کم فروشى، غصب و سایر تعدیات وادار مى کند،
🔸 و یا ثروت بى حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتک حرمتها، شکستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس دیگران وامى دارد.
📚 تفسیر المیزان، ج۹، ص۳۳۰
استاد رضا #داوری اردکانی:
ما در کل فلسفه جدید که از ۵۰ سال پیش آشنا شدیم، دیگر مثل حوزویها و غربیها فلسفه نمیخوانیم.
حوزویها اول از یک متن ساده شروع میکنند مثلا از شرح منظومه سبزواری شروع میکنند بعد کتاب شفا میخوانند و ... یعنی ترتیبی است و متن فلسفه را میخوانند. الان نمیدانم اما در اروپا و آمریکا هم در یک زمانی به این صورت بوده که دانشجویان موظف بودند که متون فلسفه را بخوانند. استاد نمیآمده متن را تدریس کند. اگر هم متن را درس میداده شرح میکرده و سریع میگذشته.
ما کمتر از این روش پیروی کردیم بیشتر مجمل مجمل خواندیم، #تاریخ_فلسفه خواندیم، ۱۰ صفحه راجع به #دکارت خواندیم، چند صفحه راجع به #هگل خواندیم، چند برگ در مورد #کانت خواندیم. پراکنده خواندیم.
اصلا رسم فلسفه جدید خواندن ما که حالا دارد بهتر هم میشود. اینطور نبود که متن بخوانیم و از پایه بخوانیم گاهی هم از آخر شروع کنیم.
یکی از اساتید که تاریخ علم درس میداد، از معاصر درس میداد و به گذشته میرفت. ما هم گاهی از فلسفه معاصر شروع میکنیم چون چشم و دل ما را میگیرد بعد ناگزیر به گذشته اش میرویم.
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_غرب
@Islamicphilosophy_ir