موسسه تخصصی فقه آل محمد(صلی الله علیه و آله اجمعین)
🔰 قصد سفر(۴فرسخ رفتن) برای روزه دار 🔰 👆نظر امام خامنه ای 👇منتظر نظر الباقی مراجع باشید... 🍃ا
🚙 قصد سفر(۴فرسخی رفتن) برای روزه دار🚙
1⃣مکارم_نوری_وحید_سبحانی_مظاهری_
لنکرانی:
الف: اگر بعد از ظهر مسافرت نماید:
باید روزه خود را تمام کند.
ب: اگر قبل از ظهر مسافرت نماید:
وقتی به حد ترخص رسید، می تواند افطار کند.
2⃣ آیت الله سیستانی:
الف: اگر روزه دار قبل از ظهر مسافرت کند:
بنابراحتیاط واجب نمیتواند روزه بگیرد، خصوصا اگر از شب نیت سفر نداشته باشد.
ب: اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت کند:
بنابراحتیاط واجب باید روزه خود را تمام کند خصوصا اگر از شب نیت سفر نداشته باشد ، و در صورتی که به این احتیاط واجب عمل کرده و روزه را تمام کند، قضای روزه لازم نیست.
3⃣آیت الله شبیری:
الف: اگر روزه دار در شب ماه رمضان قصد سفر نداشته باشد و در روز قصد سفر کند:
چه قبل از ظهر حرکت کند چه بعد از ظهر؛ باید روزه را تمام کند.
ب:اگر در شب قصد سفر داشته باشد:
۱_اگر بعد از ظهر حرکت کند: باید روزه بگیرد.
۲_اگر قبل از ظهر حرکت کند: روزه اش باطل میشود و باید قضا کند.
4⃣آیت الله جوادی آملی:
الف: کسی که در شب ماه رمضان قصد سفر کرده:
۱_قبل از ظهر حرکت کرده باشد:
روزه را باید بعد حد ترخص افطار کند.
۲_بعد از ظهر حرکت کرده باشد:
باید روزه بگیرد.
ب: کسی که در شب قصد سفر نداشته و در روز قصد سفر کرده:
۱_قبل از ظهر حرکت کرده باشد؛
مخیر است روزه بگیرد یا افطار کند.
۲_بعد از ظهر حرکت کرده باشد؛
باید روزه بگیرد.
5⃣آیت الله صافی(ره):
الف: اگر بعد از ظهر مسافرت کند:
باید روزه را تمام کند و در صورتی که شب نیت سفر کرده، احتیاط مستحب آن است که قضایش را به جا آورد.
ب: اگر قبل از ظهر مسافرت نماید:
وقتی به حد ترخص رسید باید نیت روزه نداشته باشد واگر از شب قبل قصد سفر نکرده باشد احتیاط مستحب اتمام روزه آن و فضای آن است.
📚منبع:رساله مراجع/قصدسفر روزه دار
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
🆔https://eitaa.com/feghhealemohamad
لینک گروه پرسش و پاسخ آقایان :
🆔http://eitaa.com/joinchat/2218000395C2b2b01a062
لینک گروه پرسش و پاسخ بانوان:
🆔https://eitaa.com/joinchat/2067922955Cdf811945bf
#چهار_فرسخی
😱 نحس بودن روز ۱۳😱
🔹دو جای قرآن كریم یوم نحس آمده:
1⃣ سوره فصّلت، درباره قوم عاد می فرماید:
فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی ایام نحسات (آیه 16)
2⃣ سورة قمر:
انا ارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فی یوم نحس مستمر
مقصود از هر👆دو نحوست، نحوست زمانی نیست كه مثلاً چون روز سیزده بود بر آن ها نحس شد، بلكه قرآن به صراحت منشأ عذاب آن ها را افكار و عقاید و ملكات و اعموال خود آن ها می داند.
👈روز نحس واقعی
در تفسیر «نحس» دو نحوه گفته شده:
1⃣ آن روز، روزی سرد بود یا تیره و غبارآلود بود.
2⃣ آن روز، شوم بود:
بنابراین تفسیر یعنی روزی كه به واسطه ی نزول عذاب بر آنها و دیدن كیفر اعمالشان روز نحسی شد.
⬅نتیجه:
هر انسان و هر ملتی كه به كیفر عمل خود گرفتار است، مانند ما؛ در ایام نحسات بسر می برد، به مصداق قول خداوند:
قل هو القادر علی ان یبعث علیكم عذاباً من فوقكم او من تحت ارجلكم او یلبسكم شیعاً و یذیق بعضكم بأس بعض
⁉️سوال
ما این نحوست را به چه وسیله باید بریزیم؟ آیا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو پختن می توانیم این نحوست را دور بریزیم؟ 13 بدر ما چه جور باید باشد؟
🚩13 بدر واقعی ما اینست كه از خودمان بیرون بیاییم، از خانه های تنگ و تاریك افكار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم، از ملكات پست خودمان خارج شویم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنیده است خارج شویم.
چون منطق قرآن همواره این است:
و كل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیمة كتاباً یلقیه منشوراً قالوا طائركم معكم
📚یادداشت های شهید مطهری
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
🆔https://eitaa.com/feghhealemohamad
لینک گروه پرسش و پاسخ آقایان :
🆔http://eitaa.com/joinchat/2218000395C2b2b01a062
لینک گروه پرسش و پاسخ بانوان:
🆔https://eitaa.com/joinchat/2067922955Cdf811945bf
#سیزده_بدر
#روز_نحس
🔰اعمال ایام البیض رمضان المبارک🔰
🌼فقرا را فراموش نکنیم 🌼
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
🆔https://eitaa.com/feghhealemohamad
لینک گروه پرسش و پاسخ آقایان :
🆔http://eitaa.com/joinchat/2218000395C2b2b01a062
لینک گروه پرسش و پاسخ بانوان:
🆔https://eitaa.com/joinchat/2067922955Cdf811945bf
#ایام_البیض
📌آمرزش گناهان حتی به عدد ریگ بیابان
💠درروایت است هرکس #دعای_مجیر را در روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان بخواند گناهانش آمرزیده می شود هر چند به عدد دانه های باران و برگ های درختان و ریگ های بیابان باشد.
خواندن این دعا جهت:
🔸شفای بیمار
🔸ادای دین
🔸بی نیازی و توانگری
🔸بر طرف شدن غم و اندوه
سودمند است.
❇️ فرصت ها را دریابیم که چون ابر می گذرند.
🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
🆔https://eitaa.com/feghhealemohamad
لینک گروه پرسش و پاسخ آقایان :
🆔http://eitaa.com/joinchat/2218000395C2b2b01a062
لینک گروه پرسش و پاسخ بانوان:
🆔https://eitaa.com/joinchat/2067922955Cdf811945bf
#دعای_مجیر
🔰 دوره آموزشی تجهیز و تغسیل و تکفین و تدفین...🔰
🟢ویژه غسالان و ناظرين استان یزد🟢
🔸موسسه تخصصی فقه آل محمد(ص) با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد
╚═══ 🍃🌺🍃 ═════
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
🆔https://eitaa.com/feghhealemohamad
لینک گروه پرسش و پاسخ آقایان :
🆔http://eitaa.com/joinchat/2218000395C2b2b01a062
لینک گروه پرسش و پاسخ بانوان:
🆔https://eitaa.com/joinchat/2067922955Cdf811945bf
#آموزش_غسالان
#ناظرین_شرعی
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
😱برداشت های نادرست از احکام😱
🔮 شرف الشمس🔮
❗️بعضی از مردم فکر میکنن که نوزدهم فروردین مستحب هست روی سنگهای زینتی و انگشتر شکل هایی رو به اسم شرف شمس حک کنن.
📛 در حالی که این درست نیست.
✍️ البته «درست نیست» به این معنی که «مستحب نیست»، نه این که از خرافاته.
✌️ این شکلها توی شعری اومده که میگن از امیرالمؤمنین (علیهالسلام) نقل شده؛ اما چون روایتش ضعیفه، بهعنوان مستحب نمیشه انجامش داد.
🔸بعضی از علما گفتن به قصد رجا و امید درست بودن انجام بدین، اشکال نداره.
🔺 صراط النجاة، ج ۱۰، ص۴۲۶.
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
🆔https://eitaa.com/feghhealemohamad
لینک گروه پرسش و پاسخ آقایان :
🆔http://eitaa.com/joinchat/2218000395C2b2b01a062
لینک گروه پرسش و پاسخ بانوان:
🆔https://eitaa.com/joinchat/2067922955Cdf811945bf
#شرف_الشمس
🌺
🍃🍂🌺🍃
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🔰 #سوال_مخاطبین 🔰
🔹اغلب مردم می پرسند: 🔹
❓سوال:
چرا با داشتن دینی واحد، مراجع ما نظرات متفاوتی در احکام دینی دارند؟🤔
✅جواب:
در زمان حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در میان اصحاب اختلافی وجود نداشت.
زیرا در صورت بروز هر گونه ابهام و مشکلی در فهم قرآن و سنت از این بزرگواران توضیح خواسته و موضوع توسط معصومین (ع) کاملاً روشن می شد. اما در زمان غیبت، فقهاء به علت عدم دسترسی مستقیم به امام (ع)، بایستی از منابع و مدارکی که از ائمه معصومین (ع) رسیده و از قرآن، این احکام را استنباط نمایند.
⚠️دقت نمایید:
🔸از این رو فقهاء در فهم احکام از روایات، با مشکلاتی روبرو هستند مثلا:
1⃣از حیث سند روایت: ممکن است فقیهی، شخصی را که در سند روایتی آمده ثقه و قابل استناد بشمارد، در صورتی که همین راوی را فقیهی دیگر اصلاً معتبر ندانسته و به روایت او عمل نکند و این منشأ تفاوت احکام می شود.
2⃣اجمال در متون روایات: گاهی اوقات در متن روایات عباراتی بکار می رود که گرچه در زمان معصومین (ع) احتمالاً معنای آن واضح و روشن بوده است ولی در حال حاضر یعنی زمان غیبت معنای روشنی از آن بدست نمی آید. مثل لفظ غنا که مفهوم مبهمی دارد و برای آن مصادیق متعددی بیان می شود، این موجب تفاوت در فتاوی می شود.
3⃣ ابهام در جهت صدور روایات: قدرت و حکومت در زمان ائمه اطهار (ع) در اختیار بنی امیه و بنی عباس که از دشمنان اهل بیت هستند بوده است و در مواردی ایشان به راحتی و در آزادی نمی توانستند تمامی احکام را که مخالف آنها بوده است بیان کنند و در مواردی برای حفظ اصل اسلام و یا جان و مال شیعیان مجبور می شده اند که از روی تقیه احکام را بر وفق نظر مخالفین بیان کنند و یا اینکه آنرا در پرده و با کنایه و بدون صراحت بیان نمایند. لذا بعضاً این اخبار و روایات با آن دسته از روایاتی که در مقام بیان احکام واقعی هستند تعارض پیدا می کنند که هر فقیهی بایستی حکم واقعی و صحیح را در این میان استنباط نماید و بالطبع هر یک بنا به داشته ها و مقدماتی که در اختیار دارند به نتیجه ای خاص می رسند که شاید با یکدیگر تفاوت داشته باشد.
4⃣ اختلاف در مبانی اصولی: یکی از علومی که یک مجتهد برای اجتهاد و استنباط به او نیاز دارد و ابزار وی برای استخراج احکام به حساب می آید علم اصول فقه است که در آن از قواعدی که به وسیله آنها احکام استنباط می شوند بحث می شود و مقدمه ای برای فقه و فقاهت محسوب می شود که اختلاف در این اصول و قواعد موجب اختلاف در اجتهاد و بالطبع در احکام می شود که هر شخص فقیهی با توجه به مدارکی که دارد دارای مبانی خاصی بوده و اصول و قواعد خاص را قائل است که در نتیجه تأثیر مستقیم در نحوه استنباط احکام می گذارد و منشأ تفاوت فتاوا و احکام می گردد.
⚠️ اینها قسمتی از مسائلی بود که موجب اختلاف احکام می شد ولی توجه به این نکته نیز مهم است که در مسائل نظری هر رشته ای متخصصین آن با یکدیگر اختلاف نظر پیدا می کنند بطور مثال تمام فیزیکدانان و شیمی دانان و یا پزشکان در همه مسائل با هم اتفاق نظر ندارند و چه بسا اختلاف نظر در کمیسونهای پزشکی قبل از عمل جراحی به نتیجه روشن نرسد و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
📚منبع: سایت اطلاع رسانی آیتالله مکارم
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🍃فرزند بیشتر زندگی شاد تر🍃
🆔https://eitaa.com/feghhealemohamad
لینک گروه پرسش و پاسخ آقایان :
🆔http://eitaa.com/joinchat/2218000395C2b2b01a062
لینک گروه پرسش و پاسخ بانوان:
🆔https://eitaa.com/joinchat/2067922955Cdf811945bf
#تفاوت_فتوا