eitaa logo
میز پژوهشی فقه محیط زیست
656 دنبال‌کننده
546 عکس
65 ویدیو
56 فایل
این کانال، در صدد طرح و ترویج فقه محیط زیست و مباحث مرتبط با آن و همچنین حمایت از پژوهشهای مرتبط است. ارتباط با مدیر کانال @Bahjati_a
مشاهده در ایتا
دانلود
گزیده‌ای از کتاب استفتائات محیط زیست مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ص ۱۵۲_۱۵۳: امام صادق علیه السلام فرمود که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: «ثلاثٌ ملعونٌ مَن فعلهنّ: المتغوّطُ فی ظِلِّ النُزّالِ و المانعُ الماءَ المُنتابَ و السادُّ الطریقََ المسلوکَ» [کلینی، کافی، ج 2، ص 292] ترجمه: سه گروه به خاطر کارشان ملعونند: 1.کسانی که مکانهای عمومی را با کثافت آلوده کنند؛ 2.کسانی که از آب نوبه‌ای (سهمیه بندی) جلوگیری کنند و نوبت دیگران را رعایت نکنند؛ 3.کسانی که سدّ معبر کنند. آیا اگر امروزه امام معصوم حضور داشتند، از فاضلاب کارخانجات و مواد سمی آن که در لایه‌های زمین و منابع زیرزمینی آب نفوذ می‌کند و یا گرد و غبار و دود ناشی از آنها که هوای اطراف را آلوده کرده، زمینه ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج را برای مردم فراهم می‌سازد و یا مانع رشد گیاهان و مهاجرت ساکنان آن مناطق می‌گردد، منع نمی‌فرمودند؟! @feghhemohitezist
حکم شرعی از بین بردن سگ‌های ولگرد متن استفتاء: حیواناتی به واسطه فعالیت مستقیم و یا غیر مستقیم انسان تکثیر یافته‌اند؛ از جمله سگهای ولگرد در اطراف شهرها و یا گربه‌ها در اطراف خانه‌ها. اگر احتمال خطر مانند انتقال بیماری از گونه‌های مذکور و یا گازگرفتگی برود و اگر امکان عقیم‌سازی آنها وجود داشته و با کنترل جمعیت رفع ضرورت نماید، کشتن آنها در فرض مسئله چه حکمی دارد؟ پاسخ استفتاء: از بین بردن حیوانات ولگرد، بدون جهت خاص حرام است؛ و اما اگر معلوم شود که موجب انتقال بیماری و ضرر مسلمانان است، کشتن آنها جایز می‌باشد؛ و در صورتی که با عقیم‌سازی و کنترل جمعیت، مشکل رفع می‌شود، اولویت دارد. [منبع: کتاب استفتائات محیط زیست مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، ص۱۳۷_۱۳۸] @feghhemohitezist
پیام‌های کانال درباره حیوانات: حکم شرعی از بین بردن سگهای ولگرد: https://eitaa.com/feghhemohitezist/239 درنگی در داستان غذا دادن امام حسن علیه‌السلام به سگ گرسنه: https://eitaa.com/feghhemohitezist/182 لزوم بقای نسل حیوانات: https://eitaa.com/feghhemohitezist/163 شکار، بغی است: https://eitaa.com/feghhemohitezist/159 بررسی ابعاد فقهی شکار: https://eitaa.com/feghhemohitezist/158 محیط زیست در کلام امام علی علیه‌السلام: https://eitaa.com/feghhemohitezist/123 جایگاه حیوانات در محیط زیست: https://eitaa.com/feghhemohitezist/118 گیاهخواری موجب مرگ سخت‌تر حیوانات می‌شود: https://eitaa.com/feghhemohitezist/104 حق حیات و کرامت حیوانات: https://eitaa.com/feghhemohitezist/100 @feghhemohitezist
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیت‌الله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (اول مهرماه) برگزار می‌شود. زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷. مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی. 🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت می‌کنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهره‌مند می‌شوند. 🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایان‌نامه و امکان شرکت و مشارکت در نشست‌های علمی است. 🔸متقاضیان جهت ثبت‌نام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند. @feghhemohitezist
14.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهتمام کنشگران محیط زیستی ایران به کاشت درختان مفید و متناسب با اقلیم در مسیرهای پیاده روی کربلا با همکاری برادران عراقی 🇮🇷🇮🇶 «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فیها» (هود/۶۱) ترجمه آیت الله مکارم شیرازی: "اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی آن را به شما واگذاشت." @feghhemohitezist
4_6043897430838084023.mp3
3.91M
گزیده‌ای از سخنرانی آیت الله احمد مبلّغى (استاد فقه محيط زیست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى): اولین هدف اجتماعی پیامبران، از بین بردن فقر است. @feghhemohitezist
مواهب طبیعی و محیط زیستی، امانتهایی در دست ماست که باید در تعامل با آنها، اخلاق محیط زیستی را مراعات کنیم؛ اما فقر، عاملی است که این امانت‌داری و اخلاق را تحت الشعاع قرار می‌دهد. امام صادق عليه‌السلام : غَلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ و يُذهِبُ الأمانَةَ و يُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ. (کافی، ج۵، ص ۱۶۴) ترجمه: تورم و گرانی، بد اخلاقى مى‌آورد و امانت‌داری را از بین می‌برد و مسلمان را آزار می‌دهد. استفاده غیر اصولی از مراتع، قطع درختان جنگل‌، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی و فعالیت‌های مخرب دیگر، گاهی برای گریز از فقر است. در سطح کلان نیز استفاده از صنایع آلاینده بدون مراعات ضوابط محیط زیستی و صرفا برای جبران کمبود منابع مالی یا دستیابی به ثروت بیشتر به تخریب محیط زیست می‌انجامد. @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آیت‌الله‌ سید محمد تقی مدرسی: حل مشکلات محیط زیستی، تنها با بازگشت به سوی خدا و رویکرد الهی ممکن است. 🔸آیت الله مدرسی از علمای عراق در دیدار با جمعی از کشیشان بریتانیا و آلمان اظهار داشت: حل مشکلات جهانِ امروز و مشکلات محیط زیستی همچون مشکل آب و هوا و گرمایش زمین و جنگ‌های بیهوده‌ای که هر از گاهی رخ می‌دهد و نیز فقر که به سبب نژادپرستی در حال افزایش است، از عهده تمدن‌های مادی خارج است و تنها بازگشت به سوی خدا و پایبندی به رویکرد الهی است که انسان را قادر به حل تمامی این بحران‌ها می‌کند. @feghhemohitezist
⭕️ معماری و شهرسازی بدون قطع درخت 🔸روایت نبوی: «مَنْ قَطَعَ سِدْرَةً صَوَّبَ‏ اللَّهُ‏ رَأْسَهُ‏ فِي‏ النَّار» (بحار الأنوار، ج ۶۳، ص ۱۱۳) ترجمه: کسی که درخت سدری را قطع کند خداوند او را از ناحیه سر به آتش گرفتار می‌کند.🔥 🔸مفهوم این روایت و روایات مشابه این است که درختان را تا زمانی که میوه می‌دهند و سرسبز هستند نباید قطع کرد و زمانی می‌توان آنها را قطع کرد که دیگر میوه نمی‌دهند و خشک و پوسیده شده‌اند. طبیعی است در چنین شرایطی می‌توان آنها را قطع کرد و از چوب آنها استفاده کرد.🪵 🔸سفارش شده است در صورتی که درختی را قطع کردید به جای آن درخت دیگری را بکارید؛ چنانکه از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: «امام کاظم عليه السلام درخت سدرى را بريد و به ‏جاى آن درخت انگور كاشت».🍇 (جامع احادیث الشیعه، ج ۲۳، ص ۹۶۳) @feghhemohitezist
محیط زیست در ادبیات اصیل فارسی 🔸وحشی بافقی: ما درخت افکن نه‌ایم آنها گروهی دیگرند با وجود صد تبر یک شاخ بی بر نشکنیم! 🔸از نگاه خاقانی، گل سرخ از این رو نغز و زیباست که از عرق پاکیزه رسول خدا روییده است: گرچه همه دلکشند، از همه گل نغزتر؛ کو عرق مصطفی است وآن دگران خاک و آب!  🔸سعدی می‌گوید: تسبیح گوی او نه بنی آدمند و بس؛ هر بلبلی که زمزمه بر شاخسار کرد! @feghhemohitezist