#حقوق_محيط_زيست
#فقه_محيط_زيست
#حرمت_آلایندگی
#قانون_اساسی
«مبانى فقهی "ممنوعیت" در اصل پنجاهم قانون اساسی»
اصل ۵۰: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میگردد؛ از این رو، فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»
🔸ممنوعیت در اين اصل، انعکاس حرمت در فقه است.
🔸مبانی قرآنى و روایی حرمت آلایندگی و تخریب محیط زیست از این قرار است:
1️⃣ حرمت إضرار
2️⃣ حرمت إهلاک حَرْث (اقدام به نابودسازى گیاهان)
3️⃣ حرمت إهلاك نَسْل (اقدام به نابودسازى حیوانات و انسانها)
4️⃣ حرمت إلقاء سَم در بلاد (بلاد: محلهای سکونت و حیات اجتماعی)
5️⃣ حرمت إتلاف (از بين بردن اموال ديگران)
6️⃣ حرمت تغيير خلقت (در آلايندگیها و تخریبهای منجر به تغییر در ژن)
7️⃣ حرمت إفساد در زمین
8️⃣ حرمت إيذاء حیوانات و انسانها
9️⃣ حرمت إسراف (استفاده نامتعادل از مواهب طبیعی)
ر.ک: «حکم تکلیفی آلایندگی هوا»، رساله سطح ۴ (دکتری)، حوزه علمیه قم.
@feghhemohitezist
دکتر شریفی (رئیس دانشگاه قم)
در دیدار با
دکتر بازگیر (مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم)
مطرح نمود:
🔸قم میتواند در قالب تمدن نوین اسلامی در حال ظهور، نگاه جدیدی در حوزه محیط زیست ارائه کند.
🔸در سالهای اخیر دهها کتاب با رویکرد مطالعات انسانی در محیط زیست نوشته شده است.
🔸جهان به این نتیجه رسیده است که فقط با علم طبیعی نمیشود بحران محیط زیست را کنترل کرد و مطالعات انسانی در این حوزه جایگاه ویژهای دارد.
🔸علوم انسانی اسلامی ظرفیت ورود به مباحثی از جمله
"فقه محیط زیست" و
"فرهنگ محیط زیست" و
"اقتصاد محیط زیست" را دارد.
@feghhemohitezist
#نهضت_کاشت_درخت
#چرخه_حیات
درخت سدر؛ نشانهای از امام حسین علیهالسلام
#اربعین؛ فصل نشانه گذاری مسیر زیارت امام حسین علیهالسلام با #درخت_سدر است.
زائران ایرانی بذر و نهال سدر (کُنار) را به خادمان عراقی حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام هدیه میدهند تا این نماد عشق، ایثار و مقاومت،
در سراسر مسیر ماندگار شود.👇
.Www.lc360.ir
@feghhemohitezist
سخنان جالب توجه جناب آقای مسعودینیا (کنشگر عرصه محیط زیست)
در شبکه ۱ سیما:
https://www.aparat.com/v/e8SWk
@feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم
✳️ خیر مقدم
🔶خیر مقدم و خوشآمد به همه مخاطبان عزیز اعم از:
🔸اساتید حوزه و دانشگاه،
🔸طلاب و دانشجویان،
🔸فعالان و علاقهمندان محیط زیست
✳️ معرفی ميز
🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است.
🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از
▫️ایدههای پژوهشی،
▫️نشستهای علمی،
▫️کرسیهای آزاد اندیشی،
در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال میکند.
🔹حوزويان مىتوانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند.
🔹میز پژوهشی از پایاننامههای سطح۳ و رسالههای سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت میکند.
✳️ ارتباط با کارشناس میز
◽️کارشناس میز، دانشآموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است.
◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید.
@feghhemohitezist
فراخوان پذیرش حکمرانی محیط زیست دانشگاه تهران
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر عدد 3 را به شماره 09106595949 ارسال و یا با شماره 02188993175 تماس حاصل نمایید.
@feghhemohitezist
جایگاه "فقه محیط زیست" بر اساس ارائه استاد احمد مبلّغی در کنفرانس «فقه الحضارة و العمران» در کشور عمان.
@feghhemohitezist
مطابق نمودار فوق و بر خلاف تصور رايج، ساخت و سازهاى شهرى، تنها بخشی از عمران است؛
و
بخش مهم دیگر عمران، "حفظ، پایدار سازی و ترمیم محیط زیست" است.
@feghhemohitezist
#گناه_تخریب_زمین
آيت الله احمد مبلّغى، استاد "فقه محیط زیست" در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى مطرح نمود:
✳️ اولین و فوریترین وظیفهای که در قبال زمین داریم این است که دست به تخریب نزنیم.
✳️ گناه تخریب، گناه بزرگی است.
پنج بخش محیط زیست در صدر قرار دارد که تخریب آنها بسیار ویرانگر برای زمین و زیستن بر روی آن است؛ و تخریب اینها اساساً اکوسیستمها را به سمت اختلال و حتی نابودی به پیش میبرد.
این پنج بخش عبارتند از: آب، خاک، هوا، نباتات و حیوانات.
تخریب زمین مثل گذشته نیست که اگر بخشی از زمین تخریب شد، با یک روند کند و ناپیدا، تأثیر آن بر روی بخشهای دیگر ظاهر شود؛ بلکه به سرعت این تخریبها که در یک نقطه رخ میدهد، سایر مناطق را هم تحت تأثیر قرار میدهد.
اساساً نگاه دین به زمین، نگاه یکپارچه است؛
اگر به قرآن نگاه کنیم از «زمین» سخن گفته است و با اینکه در گذشته به زمین با نگاه یکپارچه نگاه نمیشده و اکنون این نگاه مطرح شده است، قرآن همیشه نگاه یکپارچه به زمین داشته است.
خداوند طوری زمین را آفریده است که میشود از آن استفاده کرد اما نوع استفاده باید معقول، منطقی، علمی و درست باشد که به تخریب زمین نینجامد؛ به بیانی، اجازه دهیم زمین خود را بازسازی کند. برخی از استفادهها از زمین به گونهای است که اجازه بازسازی را به زمین نمیدهد و راه تنفس را به روی زمین برمیبندد.
@feghhemohitezist
#نذز_محیط_زیستی
متن استفتاء:
آیا میشود فعالیتهای زیست محیطی را به عنوان نذر قرار داد؟ مثلا نذر کنیم که قسمتی از جنگل را از زباله پاک کنیم یا کاشت درخت را میتوان به عنوان نذر قرار داد؟
پاسخ:
چنین نذری صحیح میباشد.
[ر.ک:سامانه پاسخگویی به مسائل شرعی آیت الله العظمی مکارم شیرازیhttps://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=28865&mid=266328]
@feghhemohitezist
#صدقه_محیط_زیستی
متن استفتاء:
آیا آب دادن یک درخت بیابانی و یا حتی آبیاری درختی که وابسته به انسان است، از صدقه جاریه محسوب میگردد؟
پاسخ:
«بلی کاشت و آبیاری درخت، صدقه جاریه محسوب میشود. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: مَن سَقی طَلحةً أو سِدرةً فکأنّما سَقی مؤمناً مِن ظَمَإٍ.»
(ترجمه حدیث: اگر کسی درخت موز یا سدر را آب دهد، مانند کسی است که مؤمنی را سیراب کرده باشد)
[منبع: کتاب اسفتائات محیط زیست مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، ص ۲۰۷]
@feghhemohitezist