"توجّه دین به مسائل پسماند"
🔸رسول خدا صلّی الله علیه و آله: «لا تُبَيَّتُوا الْقُمامَةَ فى بُيوتِكُمْ وَ اَخْرِجوها نَهاراً فَاِنَّها مَقْعَدُ الشَّيْطانِ»
ترجمه: زباله را شب در خانههاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد؛ زيرا زباله، محل استقرار شيطان است.
🔸مرحوم محقق حلّی، فقيه قرن هفتم: اگر کسی زباله لغزنده منزل همچون پوست هندوانه را در مسیر مردم بیندازد و این عمل سبب آسیب به دیگران شود، او ضامن خسارات است. (شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج ۴، ص ۲۳۹)
🔸از عبارات مرحوم محقق کرکی، فقیه قرن دهم روشن میشود: مسلمانان از دیرباز پسماندها را در هر مکانی رها نمیکردند؛ بلکه محلهای خاصی را برای قرار دادن آن مشخص میکردند. (ر.ک: جامع المقاصد في شرح القواعد، ج ۷، ص ۱۹)
🔸فقیه معاصر آیت الله العظمی سبحانی تبریزی: رهاسازی پسماند در محلهای عبور و مرور مردم، اِضرار به آنها است. [و اِضرار حرام است.] (ر.ک: أحکام الدیات في الشریعة الإسلامیة الغرّاء، ص ۱۷۹)
🔸آیت الله احمد مبلّغى در گفتگو با خبرگزاری ایکنا:
شما وقتی یک زباله را در جاده میاندازید، در حال انجام یک خیانت بزرگ هستید؛ ولو با نگاه سادهانگارانه اینطور تصور کنید که هیچ کاری نکردهاید؛ در حالی که اگر ۱۰ نفر همین تفکر را داشته و این کار را انجام دهند، در حال ضربه زدن به محیط زیست هستند. داستان محیط زیست، بخش جدی دین است و دینی که بتواند محیط زیست را پایدار کند، آن دین با خدا ارتباط دارد و دینی که به محیط زیست بیاعتنا باشد دین انگاشته ما است.
✍ تنظيم: بهجتی اردکانی
@feghhemohitezist
بسم الله الرحمان الرحیم
✳️ خیر مقدم
🔶خیر مقدم و خوشآمد به همه مخاطبان عزیز اعم از:
🔸اساتید حوزه و دانشگاه،
🔸طلاب و دانشجویان،
🔸فعالان و علاقهمندان محیط زیست
✳️ معرفی ميز
🔷میز پژوهشی فقه محیط زیست، زیرمجموعه "مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى" است. مؤسسه مزبور، ماهيت حوزوى دارد؛ و محل برگزاری دروس فقه محیط زیستِ آیت الله احمد مبلّغى است.
🔹میز پژوهشی فقه محیط زیست، از
▫️ایدههای پژوهشی،
▫️نشستهای علمی،
▫️کرسیهای آزاد اندیشی،
در "فقه و حقوق محیط زیست" و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه استقبال میکند.
🔹حوزويان مىتوانند به صورت حضوری و یا مجازی در دروس فقه محیط زیست شرکت نمایند.
🔹میز پژوهشی از پایاننامههای سطح۳ و رسالههای سطح۴ حوزه در زمینه فقه محیط زیست حمایت میکند.
✳️ ارتباط با کارشناس میز
◽️کارشناس میز، دانشآموخته سطح ۴ (دکتری) از حوزه علمیه قم در رشته فقه و پژوهشگر فقه محیط زیست است.
◽️برای ارتباط با میز پژوهشی و کسب اطلاعات بیشتر، به کارشناس میز با شناسه @Bahjati_a پیام بدهید.
@feghhemohitezist
✳️ به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار میشود:
چهارمین کنفرانس بین المللی دین، فقه و قانون با عنوان حکمرانی دینی و تنظیمگری در مسائل اساسی معاصر
✳️ یکی از موضوعات ویژه کنفرانس:
حکمرانی دینی و محیط زیست
✳️ آخرین زمان ارسال مقاله: پایان آبان ماه 1402
✳️ زمان برگزاری کنفرانس: دی ماه 1402
✅ مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی منتشر خواهد شد.
@feghhemohitezist
گزیدهای از کتاب استفتائات محیط زیست مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ص ۱۵۲_۱۵۳:
امام صادق علیه السلام فرمود که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است:
«ثلاثٌ ملعونٌ مَن فعلهنّ: المتغوّطُ فی ظِلِّ النُزّالِ و المانعُ الماءَ المُنتابَ و السادُّ الطریقََ المسلوکَ»
[کلینی، کافی، ج 2، ص 292]
ترجمه:
سه گروه به خاطر کارشان ملعونند:
1.کسانی که مکانهای عمومی را با کثافت آلوده کنند؛
2.کسانی که از آب نوبهای (سهمیه بندی) جلوگیری کنند و نوبت دیگران را رعایت نکنند؛
3.کسانی که سدّ معبر کنند.
آیا اگر امروزه امام معصوم حضور داشتند، از فاضلاب کارخانجات و مواد سمی آن که در لایههای زمین و منابع زیرزمینی آب نفوذ میکند و یا گرد و غبار و دود ناشی از آنها که هوای اطراف را آلوده کرده، زمینه ابتلا به بیماریهای صعب العلاج را برای مردم فراهم میسازد و یا مانع رشد گیاهان و مهاجرت ساکنان آن مناطق میگردد، منع نمیفرمودند؟!
@feghhemohitezist
حکم شرعی از بین بردن سگهای ولگرد
متن استفتاء:
حیواناتی به واسطه فعالیت مستقیم و یا غیر مستقیم انسان تکثیر یافتهاند؛ از جمله سگهای ولگرد در اطراف شهرها و یا گربهها در اطراف خانهها. اگر احتمال خطر مانند انتقال بیماری از گونههای مذکور و یا گازگرفتگی برود و اگر امکان عقیمسازی آنها وجود داشته و با کنترل جمعیت رفع ضرورت نماید، کشتن آنها در فرض مسئله چه حکمی دارد؟
پاسخ استفتاء:
از بین بردن حیوانات ولگرد، بدون جهت خاص حرام است؛ و اما اگر معلوم شود که موجب انتقال بیماری و ضرر مسلمانان است، کشتن آنها جایز میباشد؛ و در صورتی که با عقیمسازی و کنترل جمعیت، مشکل رفع میشود، اولویت دارد.
[منبع: کتاب استفتائات محیط زیست مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، ص۱۳۷_۱۳۸]
@feghhemohitezist
پیامهای کانال درباره حیوانات:
حکم شرعی از بین بردن سگهای ولگرد:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/239
درنگی در داستان غذا دادن امام حسن علیهالسلام به سگ گرسنه:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/182
لزوم بقای نسل حیوانات:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/163
شکار، بغی است:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/159
بررسی ابعاد فقهی شکار:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/158
محیط زیست در کلام امام علی علیهالسلام:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/123
جایگاه حیوانات در محیط زیست:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/118
گیاهخواری موجب مرگ سختتر حیوانات میشود:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/104
حق حیات و کرامت حیوانات:
https://eitaa.com/feghhemohitezist/100
@feghhemohitezist
#دروس_فقه_محیط_زیست
🔶ادامه دروس فقه محیط زیست آیتالله احمد مبلّغی از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ (اول مهرماه) برگزار میشود.
زمان برگزاری دروس: روزهای زوج، ساعت ۱۶ الی ۱۷.
مکان: قم، مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامی.
🔸طلاب و فضلای ساکن قم به صورت حضوری در درس شرکت میکنند. حوزویانی که ساکن قم نیستند و همچنین خواهران حوزوی به صورت مجازی از دروس بهرهمند میشوند.
🔸از مزایای شرکت در این درس، فراهم شدن امکان مشاوره با اساتید مرتبط و حمایت از نگارش مقاله و پایاننامه و امکان شرکت و مشارکت در نشستهای علمی است.
🔸متقاضیان جهت ثبتنام و شرکت در درس، به شناسه @Bahjati_a پیام بدهند.
@feghhemohitezist
14.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آبادانی_زمین
#درخت_مفید
اهتمام کنشگران محیط زیستی ایران به کاشت درختان مفید و متناسب با اقلیم در مسیرهای پیاده روی کربلا با همکاری برادران عراقی 🇮🇷🇮🇶
«هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فیها» (هود/۶۱)
ترجمه آیت الله مکارم شیرازی: "اوست که شما را از زمین آفرید و آبادی آن را به شما واگذاشت."
@feghhemohitezist
4_6043897430838084023.mp3
3.91M
گزیدهای از سخنرانی آیت الله احمد مبلّغى (استاد فقه محيط زیست در مؤسسه عالى فقه و علوم اسلامى):
اولین هدف اجتماعی پیامبران، از بین بردن فقر است.
@feghhemohitezist
#اقتصاد_و_محیط_زیست
#فقر_و_محیط_زیست
مواهب طبیعی و محیط زیستی، امانتهایی در دست ماست که باید در تعامل با آنها، اخلاق محیط زیستی را مراعات کنیم؛
اما
فقر، عاملی است که این امانتداری و اخلاق را تحت الشعاع قرار میدهد.
امام صادق عليهالسلام : غَلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ و يُذهِبُ الأمانَةَ و يُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ. (کافی، ج۵، ص ۱۶۴)
ترجمه: تورم و گرانی، بد اخلاقى مىآورد و امانتداری را از بین میبرد و مسلمان را آزار میدهد.
استفاده غیر اصولی از مراتع، قطع درختان جنگل، برداشت بیرویه از منابع آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی و فعالیتهای مخرب دیگر، گاهی برای گریز از فقر است.
در سطح کلان نیز استفاده از صنایع آلاینده بدون مراعات ضوابط محیط زیستی و صرفا برای جبران کمبود منابع مالی یا دستیابی به ثروت بیشتر به تخریب محیط زیست میانجامد.
@feghhemohitezist